Afstromen in brugklas nu al?

22-11-2020 23:25 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is dit schooljaar gestart in de brugklas (havo) en zijn eerste rapport is binnen. Eerlijk is eerlijk de cijfers vallen tegen. Hij doet z’n best en werkt er hard voor maar het lijkt niet te lukken. Hij staat nu zo’n 5 (flinke) onvoldoendes.

Gesprek gehad met de mentor en zij gaf aan dat als het niet verbetert we in februari/maart waarschijnlijk een afstroomadvies naar t vmbo zouden ontvangen. Toen ik aangaf dit wel erg vroeg in t schooljaar te vinden zei ze dat dit hem de kans gaf de vmbo scholen te bezoeken en dat t op een gegeven moment heel moeilijk werd om je cijfers nog op te halen omdat de cijfers door blijven tellen oid. Dus je begint niet elke periode opnieuw met je cijfers maar alles telt continu door. Verder gaf ze aan dat de docenten hadden terug gekoppeld dat ze t idee hadden dat t een gebrek aan inzicht was.

Misschien is t ook een goed idee om hem tzt af te laten stromen hoor dat weet ik nu nog niet maar hij zit nu bijna drie maanden op z’n nieuwe school en dan t al hebben over mogelijk afstromen bij geen verbetering.

Is dit normaal? Is m’n eerste kind op t VO dus heb geen idee. Vond t voor m’n zoon nogal demotiverend. Ze proberen hem wel te helpen vanaf t begin dat ze zagen dat z’n cijfers achterbleven met ondersteuning, hulp bij z’n huiswerk etc. Bijv voor wiskunde en science heeft ie ook wel echt lage cijfers maar toch zijn pas een paar toetsen per vak geweest (denk zo’n 20 cijfers in totaal). Hij maakt overigens vrijwel altijd z’n huiswerk, is aanwezig in de les en wil t graag goed doen. Aan z’n werkhouding ligt het niet, dat gaf de mentor ook aan.
Maar afstromen gebeurt dan toch pas na de brugklas? Door er nu alvast over te beginnen, kan hij alvast rond gaan kijken op open dagen bij andere scholen voor het geval dat, zoals de mentor ook al aangaf.
Alle reacties Link kopieren
Phineas schreef:
22-11-2020 23:28
Maar afstromen gebeurt dan toch pas na de brugklas? Door er nu alvast over te beginnen, kan hij alvast rond gaan kijken op open dagen bij andere scholen voor het geval dat, zoals de mentor ook al aangaf.
Ja inderdaad zou pas einde van het schooljaar zijn, ik weet niet of dat tussentijds überhaupt kan zeg maar na de kerst?

Dus dat is niet heel vroeg maar na 3 maanden onderwijs al t idee hebben dat hij wellicht af moet stromen is dat niet wat voorbarig?
Als je het idee hebt dat je kind echt zijn best doet, en het lukt hem niet, dan is het geen gek moment denk ik.
Als de school geen vmbo heeft, dan is er in januari/februari tijd om open dagen te bezoeken.
Wat was advies vd basisschool? Zit je kind lekker in zijn vel? Speelt er iets?
Alle reacties Link kopieren
Afstromen betekent in zijn geval overigens echt naar een andere school (school biedt geen tl aan).

Mentor gaf toen ik er op doorvroeg ook bij aan dat er uiteindelijk wordt gekeken naar zijn cijferlijst en dan een afstroomadvies wordt gegeven en dat dit niet altijd met 1 stapje omlaag gaat maar bijv ook een directe afstroom naar kader of basis kan zijn. Dit als hij bijv allemaal 3’en en 4’en zou staan. Werkt dit zo? Ik dacht afstromen dan per definitie naar 1 stap lager (tl in dit geval) en dan een schooljaar kijken hoe dat gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap enerzijds wel dat ze het nu al aankondigen.
Kwestie dat je niet totaal verbaasd bent in februari / maart.

Anderzijds vind ik het na 3 maanden in een brugklas ook vrij vroeg.
Hij is pas bezig, zich nog aan 't inwerken in de middelbare, ...


Hebben ze op school iets van huiswerk-begeleiding of dergelijke?
Dat hij kan tonen dat hij er écht wel voor wil werken.
En dat iemand van school ook kan meekijken hoe hij studeert.

Het kan misschien ook een verschil betekenen qua advies.


Welk advies had ie op de lagere school?
Want als ie vol Havo advies had zou ik het toch ook wel een stevige stap vinden om hem volgend jaar VMBO Kader te laten doen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Kinderen ontwikkelen zich niet altijd in een voorspelbaar tempo. Zou best kunnen zijn dat hij over een jaar of twee wel Havo kan doen maar nu beter kan beginnen op kader. En als het niet echt verandert, dan past dat niveau ook gewoon bij hem. Is prima.
Alle reacties Link kopieren
Als mijn kind zijn huiswerk maakt en goed zijn best doet en hij haalt continu lage cijfers zou ik ook liever eerder dan later afstromen en gaan kijken naar leuke vmbo scholen
Ik vind als je goed je best doet dat het beloond moet worden met voldoendes. Als dat telkens niet zo is dan is dat onnodig demotiverend
Hij zou ook nog heel erg faal-angstig kunnen zijn tijdens proefwerken. Kent hij alles goed als je hem overhoort?
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me niks mis mee om verder te gaan in het vmbo. Goed dat ze dit nu aankaarten, zodat je nog genoeg tijd hebt om rond te kijken, mee te kijken, je te laten informeren.

Jammer dat er zo negatief gedacht wordt over het vmbo; “afstromen” klinkt negatief vind ik...

Als je zoon het daar wel goed doet en zijn harde werk wordt daar beloond met goede cijfers, dan heb je volgens mij een veel gelukkiger kind.

En je kunt na 4-vmbo altijd weer overstappen naar 4-havo, als je dat zou willen. :)
Als hij een goede werkhouding heeft gaat hem dat vast nog veel succes brengen in zijn leven. Beter dat hij daar ook wat voor beloond wordt inderdaad.
En mochten zijn cijfers toch nog verbeteren tegen het eind van het jaar (hij kan ook last hebben gehad van het lange thuiszitten) dan heb je een goede kans dat hij toch nog over kan.
Alle reacties Link kopieren
Je mag niet zomaar meerdere niveaus afstromen nee. Bovendien is het verschil tussen kader en TL niet heel groot. TL gaat iets meer de diepte in bij sommige vakken dan kader maar het verschil is vooral theorie en praktijk.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Wiskunde Is ook echt zo’n vak waarvoor je heel veel kan leren maar als nog onvoldoendes haalt. Dat is het frustrerende eraan als je niet voldoende inzicht hebt.. Als een kind veel leert en het als nog niet haalt , dan kan dat op een geven moment wel iets met zijn zelfvertrouwen doen.

Maar ik vind het wel nog te vroeg om te zeggen dat hij het niveau niet aan kan.
Alle reacties Link kopieren
Een van mijn kinderen staat er voor de Kerst altijd zo voor. Stelt alles uit, leert niet echt. Tweede half jaar wordt alles naar 6jes en een 7rechtgetrokken en het maximaal toegestane 5. Dit jaar voor het eerst niet na vier jaar.
absor schreef:
23-11-2020 00:23
Als mijn kind zijn huiswerk maakt en goed zijn best doet en hij haalt continu lage cijfers zou ik ook liever eerder dan later afstromen en gaan kijken naar leuke vmbo scholen
Ik vind als je goed je best doet dat het beloond moet worden met voldoendes. Als dat telkens niet zo is dan is dat onnodig demotiverend
Precies wat ik wilde zeggen. Als er iets demotiverend is, zijn het slechte cijfers terwijl je hartstikke je best doet. Het is wat snel, maar hij kan het beter vast weten, en ik kan me best voorstellen dat het ook wel een opluchting kan zijn? Is helemaal niet leuk als je zo hard werkt en elke keer dit resultaat te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Mooi dat hij zijn best doet. Maar dan nog zou ik kijken hoe hij leert. Mijn kind leert echt niet op een effectieve manier en heeft moeten leren hoe dat werkt.
Alle reacties Link kopieren
Maar als het klopt is het advies wel goed fout geweest?

Of is er nog winst te halen in begeleiding, hard werken is niet hetzelfde als efficiënt.
De eerste toetsen zijn nooit lastig, dus daar zou je eigenlijk juist hoger dan gemiddeld op moeten scoren. Zeker geen diepe onvoldoendes. Wel onderschatten kinderen vaak dat je bij talen echt alle woorden twee kanten op moet kennen, dus dat kun je overhoren met hem.

Ik zou op zoek gaan naar een leuke mavo: dat zijn scholen waar je eindexamen doet op tl-niveau in 7 vakken. Daarmee kun je vervolgens door naar de havo. Gl of lager zou ik proberen te vermijden, want daar doe je maar 5 theorievakken of nog minder. En als er een Daltonschool in de buurt is dan kan hij op school huiswerk maken en hulp krijgen.
Alle reacties Link kopieren
ikBedoelHetGoed schreef:
23-11-2020 07:04
De eerste toetsen zijn nooit lastig, dus daar zou je eigenlijk juist hoger dan gemiddeld op moeten scoren. Zeker geen diepe onvoldoendes. Wel onderschatten kinderen vaak dat je bij talen echt alle woorden twee kanten op moet kennen, dus dat kun je overhoren met hem.
Dat hangt echt van de school af. Hier beginnen ze pittig en dat is expliciet benoemd op de ouderavond.
Reficul schreef:
23-11-2020 07:08
Dat hangt echt van de school af. Hier beginnen ze pittig en dat is expliciet benoemd op de ouderavond.
Laat ik het zo zeggen: er wordt nog niet verwacht dat je de stof uit eerdere hoofdstukken beheerst en naadloos met het nieuwe hoofdstuk kunt integreren, want er zijn nog geen eerdere hoofdstukken. Maar als je nu een 3 haalt dan is het onwaarschijnlijk dat je dit hoofdstuk wel geautomatiseerd kunt toepassen bij de toets van het volgende hoofdstuk.
Alle reacties Link kopieren
ikBedoelHetGoed schreef:
23-11-2020 07:04
De eerste toetsen zijn nooit lastig, dus daar zou je eigenlijk juist hoger dan gemiddeld op moeten scoren. Zeker geen diepe onvoldoendes.
Hier ook niet.
Bovendien hadden ze tijdens de mentoruren heel veel aandacht voor leren en plannen.

Maar het lijkt me logisch dat ze nu al waarschuwen. Hier moet je voor de overgang naar 2 havo gemiddeld een 7 staan voor de vakken die tellen, maximaal 2 tekorten, en maximaal 1 tekort in Ne/En/Wi.
Als ze nu al waarschuwen kunnen degenen die niet hard genoeg gewerkt hebben er nog wat aan doen, en degenen die het gewoon niet kunnen zijn dan al voorbereid.
Alle reacties Link kopieren
Daar zit wel wat in. Zo is het mij niet voorgehouden door de mentor.

Uiteindelijk is het goed gekomen en ziet hij in klas 5 het licht.
Alle reacties Link kopieren
Ja, logisch dat ze het er nu over hebben, heel fijn juist. Fijn ook dat hij al zoveel begeleiding krijgt, daardoor hebben ze ook meer zicht op het probleem. En misschien lukt het hem dit jaar nog om wel meer inzicht te ontwikkelen.

Heb je er zelf inhoudelijk zicht op? Snap je de stof en zie je of hij het snapt als hij z'n huiswerk doet of aan het leren is voor een toets?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 5 flinke onvoldoendes (ik neem dan aan onder 5,0) best veel. De cijfers tellen inderdaad een heel schooljaar. Dus als ie nu een 4,5 staat dan moet hij gemiddeld een 7,5 halen wil ie eind van het schooljaar een 6 staan. En in hoeverre is dat haalbaar als de cijfers tot nu toe niet boven een 6 zijn geweest?

Hij heeft nu ieder geval een paar maanden om te laten zien dat er vooruitgang te boeken is. Maar volgens mij mag je maar 2x een 5 of 1x een 4 staam (en dan wel 2x 7 of 1x 8 als compensatie) om over te gaan. Dus dan moet hij aardig aan de bak vanaf nu. En is dat realistisch? Want hierna komen er nog 4 schooljaren havo....

Hij hoeft niet nu al af te stromen, maar misschien na dit schooljaar. En dan kan je inderdaad alvast naar open dagen van andere scholen die vaak in feb/maart zijn. Beter nu op de hoogte dan straks in juni een grote schrik en ineens alles moeten beslissen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven