Thuisblijfmoeders
woensdag 2 december 2020 om 12:24
Ik ben niet volledig thuis, maar wel veel.
Oudste is 4 en gaat naar school tot 14.00 uur. Op de dagen dat ik alleen met de jongste thuis ben. Ga ik nadat we oudste hebben weggebracht het huishouden doen. Soms helpt dreumes mee, soms gaat hij zelf spelen. Daarna drinken we wat en eten een koekje of fruit. Daarna nog even samen spelen (kleuren, kleien, spelen met zoef zoef ofzo) dan is het alweer tijd voor een boterham en daarna gaat hij slapen.
Na bed even wat drinken en dan is het alweer tijd om oudste te halen.
Oudste is 4 en gaat naar school tot 14.00 uur. Op de dagen dat ik alleen met de jongste thuis ben. Ga ik nadat we oudste hebben weggebracht het huishouden doen. Soms helpt dreumes mee, soms gaat hij zelf spelen. Daarna drinken we wat en eten een koekje of fruit. Daarna nog even samen spelen (kleuren, kleien, spelen met zoef zoef ofzo) dan is het alweer tijd voor een boterham en daarna gaat hij slapen.
Na bed even wat drinken en dan is het alweer tijd om oudste te halen.

woensdag 2 december 2020 om 12:36
Ik ben drie volledige dagen thuis. Op de doordeweekse dag:
Half 7: wakker, naar beneden, broodje eten, zelf douchen, aankleden, kinderen omkleden, oudste naar school brengen.
Half 9: terug thuis, met de jongste iets leuks doen, knutselen, puzzelen, spel doen.
Half 11-12 naar buiten, stuk fietsen, naar de markt, speeltuin, bloemetjes plukken, wat we maar tegenkomen.
12 uur: oudste van school halen + lunch (pannenkoeken bakken, tosti maken, of visje eten, iets lekker van de markt eten)
1 tot 5: vaak nog even naar buiten, oudste heeft vaak vriendje te spelen, in de tuin wat bladeren harken met kinderen erbij, beetje aanmodderen. Gamen, filmpje kijken doe ik ook niet zo moeilijk over. Maar ook wel eens een taart bakken, of iets groters knutselen, of naar de kaasboerderij, of kinderboerderiij, paardrijden, dat soort dingen.
Zelf ga ik dan ook gerust een boek zitten lezen, of de krant met een kop koffie tussendoor, maar ik ruim ook wel wat op, maak iets schoon, wasje erin en er weer uit, etc.
5 uur: eten koken, tafel dekken
Half 6-6: eten, daarna nog een half uur natafelen met man, kinderen mogen nog iets kijken.
Half 7: opruimen
7 uur: naar boven, kinderen douchen, pyjama aan, boekje lezen, liedje zingen
Half 8- half 11: boek lezen, gamen, sporten, met vrienden afspreken, urenlang in bad liggen met een glas wijn, Netflix of een docu kijken, mijn hobby uitvoeren, etc.
Naast deze dagen werk ik ook 'gewoon' vier dagen, toch heb ik het idee dat we zeeën van 'kneutertijd' hebben. Daarvoor hoef je denk ik niet thuis te blijven.
Half 7: wakker, naar beneden, broodje eten, zelf douchen, aankleden, kinderen omkleden, oudste naar school brengen.
Half 9: terug thuis, met de jongste iets leuks doen, knutselen, puzzelen, spel doen.
Half 11-12 naar buiten, stuk fietsen, naar de markt, speeltuin, bloemetjes plukken, wat we maar tegenkomen.
12 uur: oudste van school halen + lunch (pannenkoeken bakken, tosti maken, of visje eten, iets lekker van de markt eten)
1 tot 5: vaak nog even naar buiten, oudste heeft vaak vriendje te spelen, in de tuin wat bladeren harken met kinderen erbij, beetje aanmodderen. Gamen, filmpje kijken doe ik ook niet zo moeilijk over. Maar ook wel eens een taart bakken, of iets groters knutselen, of naar de kaasboerderij, of kinderboerderiij, paardrijden, dat soort dingen.
Zelf ga ik dan ook gerust een boek zitten lezen, of de krant met een kop koffie tussendoor, maar ik ruim ook wel wat op, maak iets schoon, wasje erin en er weer uit, etc.
5 uur: eten koken, tafel dekken
Half 6-6: eten, daarna nog een half uur natafelen met man, kinderen mogen nog iets kijken.
Half 7: opruimen
7 uur: naar boven, kinderen douchen, pyjama aan, boekje lezen, liedje zingen
Half 8- half 11: boek lezen, gamen, sporten, met vrienden afspreken, urenlang in bad liggen met een glas wijn, Netflix of een docu kijken, mijn hobby uitvoeren, etc.
Naast deze dagen werk ik ook 'gewoon' vier dagen, toch heb ik het idee dat we zeeën van 'kneutertijd' hebben. Daarvoor hoef je denk ik niet thuis te blijven.
woensdag 2 december 2020 om 13:59
Dreumes slaapt hier van half 7 tot half 9 in de ochtend.
7:00 uur sta ik zelf op met man en ontbijten we samen. Dan ruim ik ons bed op en ramen open.
Zelf douchen en klaarmaken.
8:30 word dreumes meestal wakker
Dan meteen omkleden en hem
Zn ontbijt klaarmaken voor een filmpje.
Terwijl hij eet doe ik wasjes en wat huishouden. Daarna samen naar buiten
Soms wandelen/speeltuin een boodschapje of naar het centrum
12:30 samen lunchen
Dan speel ik nog even met hem..
En dan gaat hij zelf verder.
14:30 samen drie kwartier tot een uurtje filmpje kijken dreumes met een flesje thee en ik met een boekje of krantje.
Dat is dan voor ons samen een rustmoment. Aangezien hij geen dutje meer doet.
15:30 begin ik aan het avond eten en dreumes speelt wat rond of helpt mee met roeren of aardappelen in de pan doen.
17:00-17:30 avondeten
18:15 in bad, tandjes poetsen, verhaaltje en naar bed
18:30 ruim ik meestal de keuken nog op van het avond eten
Doe ik nog wat was vouwen
Douchen, pyama aan en met een kopje thee op de bank.
18:00
7:00 uur sta ik zelf op met man en ontbijten we samen. Dan ruim ik ons bed op en ramen open.
Zelf douchen en klaarmaken.
8:30 word dreumes meestal wakker
Dan meteen omkleden en hem
Zn ontbijt klaarmaken voor een filmpje.
Terwijl hij eet doe ik wasjes en wat huishouden. Daarna samen naar buiten
Soms wandelen/speeltuin een boodschapje of naar het centrum
12:30 samen lunchen
Dan speel ik nog even met hem..
En dan gaat hij zelf verder.
14:30 samen drie kwartier tot een uurtje filmpje kijken dreumes met een flesje thee en ik met een boekje of krantje.
Dat is dan voor ons samen een rustmoment. Aangezien hij geen dutje meer doet.
15:30 begin ik aan het avond eten en dreumes speelt wat rond of helpt mee met roeren of aardappelen in de pan doen.
17:00-17:30 avondeten
18:15 in bad, tandjes poetsen, verhaaltje en naar bed
18:30 ruim ik meestal de keuken nog op van het avond eten
Doe ik nog wat was vouwen
Douchen, pyama aan en met een kopje thee op de bank.
18:00
woensdag 2 december 2020 om 18:21
Ik denk dat je iemand die parttime werkt niet kunt vergelijken met een echte thuisblijfmoeder.
Ook zit er echt een verschil in iemand die met verlof is (slechts tijdelijk) of in het bedrijf van de partner meewerkt (dat is immers ook werk).
In deze tijd begrijp ik het niet dat vrouwen (mannen hoor je zelden tot nooit) bewust thuis blijven. Dan heb ik het niet over thuis blijven ivm niet kunnen werken door ziekte of de zorg voor een kind met een beperking.
Jezelf afhankelijk maken van een ander Je eigen zelfstandigheid opgeven om de hele dag thuis te zitten. Terwijl je hele omgeving wel werkt (tenzij je wellicht in een volkswijk woont). En geen extra inkomen in geval van ziekte, werkeloosheid, overlijden of scheiding.
Ook zit er echt een verschil in iemand die met verlof is (slechts tijdelijk) of in het bedrijf van de partner meewerkt (dat is immers ook werk).
In deze tijd begrijp ik het niet dat vrouwen (mannen hoor je zelden tot nooit) bewust thuis blijven. Dan heb ik het niet over thuis blijven ivm niet kunnen werken door ziekte of de zorg voor een kind met een beperking.
Jezelf afhankelijk maken van een ander Je eigen zelfstandigheid opgeven om de hele dag thuis te zitten. Terwijl je hele omgeving wel werkt (tenzij je wellicht in een volkswijk woont). En geen extra inkomen in geval van ziekte, werkeloosheid, overlijden of scheiding.
woensdag 2 december 2020 om 19:07
Ik blijf nu dus even thuis omdat ik niet welkom ben op mijn werk. Wel thuis, maar 40 uur per week hoef ik me niet te vervelenevelien2010 schreef: ↑02-12-2020 18:21Ik denk dat je iemand die parttime werkt niet kunt vergelijken met een echte thuisblijfmoeder.

woensdag 2 december 2020 om 19:38
Wow je klinkt druk! Ik was eerst als een razende aan het schoonmaken tijdens de dutjes van mijn zoontje tot mijn moeder tegen me zei dat ik best wat klusjes kon oppakken met de baby naast me, en juist moet uitrusten tijdens de slaapjes. Dus nu pak ik standaard een kop koffie en gaat Netflix aan tijdens het dutjeSunflower23 schreef: ↑02-12-2020 07:10Baby doet 3 slaapjes per dag van meestal maar 45 min. per stuk momenteel. Die momenten pak ik om dus of buiten werkzaamheden te verrichten of binnen de boekhouding te doen/het huishouden.
Als je baby meer gaat eten en minder borstvoeding nodig heeft, ga je ook meer tijd over houden
woensdag 2 december 2020 om 19:45
Nou ja, je hoeft de keuze die een ander maakt ook niet perse te begrijpen, hè? Toen ik nog jonger was dacht ik er ook wel wat van als collega's of vriendinnen veel minder of helemaal niet meer gingen werken als ze een kindje kregen. Het kan gek lopen in het leven soms. Als het jaren eerder was gelukt om een kindje te krijgen, zou ik er ook niet voor hebben gekozen om thuisblijfmoeder te worden. Was dat überhaupt geen optie geweest ook. Maar op het moment dat ik zwanger raakte wel. En dat gebeurde pas na 7 jaar, nadat we de hoop al hadden opgegeven, nou ja daar waren we echt van ondersteboven, dat het ons tóch gegund was. Nou ja, ik heb daar dus vanuit emotie voor gekozen.evelien2010 schreef: ↑02-12-2020 18:21Ik denk dat je iemand die parttime werkt niet kunt vergelijken met een echte thuisblijfmoeder.
Als man('s inkomen) wegvalt kunnen we hier gewoon blijven wonen en het een paar jaar uitzingen voor er echt extra inkomen noodzakelijk is. Daar maak ik me niet zo druk over. Afhankelijk, ja deels wel misschien, maar zijn we dat niet allemaal? Ik zou niet weten waarom ik ineens niet meer zelfstandig zou zijn. En als ontmoet gokken zou ik zeggen dat zo'n beetje de helft van mijn omgeving onregelmatig werkt, dus ik ben echt lang niet de enige die op een doordeweekse dag thuis is.

woensdag 2 december 2020 om 20:15
evelien2010 schreef: ↑02-12-2020 18:21Ik denk dat je iemand die parttime werkt niet kunt vergelijken met een echte thuisblijfmoeder.
Jezus dit druipt echt van onnadenkendheid. Thuisblijfmoeder is ook werk. Poetsen, kinderen hoeden, koken.. dat is wat anderen buiten de deur betaald doen. Maar je telt alleen mee als je er betaald voor krijgt?
Ik neem aan dat je bedoelt dat je ook niet snapt dat mannen zich afhankelijk maken van hun vrouw? Of is het niet uitbesteden van zorg, voedsel of andere diensten geen kostenbesparing? Als ik wil scheiden is mijn man net zo zeer de pineut als ik. Hij kan namelijk ook de zorg niet combineren met zijn werk.
En voor ziekte, werkeloosheid en overlijden zijn wij, ja wij ja want als ik ziek wordt of dood ga kost dat ook geld, verzekerd. Kan gewoon hoor.
En thuis ‘zitten’? Lees je wel wat die volkse thuisblijfmoeders uitvoeren? Overigs ben ik in mijn omgeving laagopgeleid. Ik heb geen master volbracht. Had ik de hersenen niet voor. Alle thuisblijfmoeders die ik ken waren het geren zat en dachten f*ck it, ik kies voor ons, ons geluk.
Ik ben dat afzeiken van die domme huisvrouwtjes zo ontzettend zat. Als of we niet goed snik zijn. Als of geld alles is. Als of het ook maar een drol uitmaakt wat andere mensen achter hun voordeur afspreken en hoe ze hun aandacht, geld en leven willen (ver)delen. Waarom hebben mensen daar een mening over?
Nou kies maar één of twee zinnen uit waar je je gierlijk op gaat zitten stukbijten. En negeer vooral dat je je uitspreekt over privézaken, waar je geen klap mee te maken hebt.
woensdag 2 december 2020 om 21:41
Ik zie thuis zijn niet als werk. Maar als iets dat anderen gewoon naast hun werk doen. Het is echt geen dagvullende activiteit zeg maar.
Wat mij betreft is een goede verdeling van werk/huishouden en kinderen tussen partners ideaal. Dus een man die er ook een dag is voor de kinderen en gewoon zijn aandeel doet in het huishouden. Zodat zijn partner ook kan blijven werken, zich ontwikkelen en een eigen inkomen heeft (ipv afhankelijk te zijn van het inkomen van de ander).
In dit soort discussies hoor je ook alleen maar vrouwen die dit willen of al doen. Er lijkt geen man te zijn die er "wil zijn voor de kinderen" of "ik blijf thuis zodat zij carrière kan maken".
Als er duidelijke medische redenen etc zijn begrijp ik het heel goed. Maar vrijwillig de hele dag thuis blijven (zeker niet nadat je kinderen gewoon op school zitten) nee...
Wat mij betreft is een goede verdeling van werk/huishouden en kinderen tussen partners ideaal. Dus een man die er ook een dag is voor de kinderen en gewoon zijn aandeel doet in het huishouden. Zodat zijn partner ook kan blijven werken, zich ontwikkelen en een eigen inkomen heeft (ipv afhankelijk te zijn van het inkomen van de ander).
In dit soort discussies hoor je ook alleen maar vrouwen die dit willen of al doen. Er lijkt geen man te zijn die er "wil zijn voor de kinderen" of "ik blijf thuis zodat zij carrière kan maken".
Als er duidelijke medische redenen etc zijn begrijp ik het heel goed. Maar vrijwillig de hele dag thuis blijven (zeker niet nadat je kinderen gewoon op school zitten) nee...
woensdag 2 december 2020 om 22:18
Hulde...!! Oh echt heerlijk dit even! Jij verwoord hoe ik t voel en die frustratie erbij... wij snappen mekaar.DaSilva86 schreef: ↑02-12-2020 20:15Jezus dit druipt echt van onnadenkendheid. Thuisblijfmoeder is ook werk. Poetsen, kinderen hoeden, koken.. dat is wat anderen buiten de deur betaald doen. Maar je telt alleen mee als je er betaald voor krijgt?
Ik neem aan dat je bedoelt dat je ook niet snapt dat mannen zich afhankelijk maken van hun vrouw? Of is het niet uitbesteden van zorg, voedsel of andere diensten geen kostenbesparing? Als ik wil scheiden is mijn man net zo zeer de pineut als ik. Hij kan namelijk ook de zorg niet combineren met zijn werk.
En voor ziekte, werkeloosheid en overlijden zijn wij, ja wij ja want als ik ziek wordt of dood ga kost dat ook geld, verzekerd. Kan gewoon hoor.
En thuis ‘zitten’? Lees je wel wat die volkse thuisblijfmoeders uitvoeren? Overigs ben ik in mijn omgeving laagopgeleid. Ik heb geen master volbracht. Had ik de hersenen niet voor. Alle thuisblijfmoeders die ik ken waren het geren zat en dachten f*ck it, ik kies voor ons, ons geluk.
Ik ben dat afzeiken van die domme huisvrouwtjes zo ontzettend zat. Als of we niet goed snik zijn. Als of geld alles is. Als of het ook maar een drol uitmaakt wat andere mensen achter hun voordeur afspreken en hoe ze hun aandacht, geld en leven willen (ver)delen. Waarom hebben mensen daar een mening over?
Nou kies maar één of twee zinnen uit waar je je gierlijk op gaat zitten stukbijten. En negeer vooral dat je je uitspreekt over privézaken, waar je geen klap mee te maken hebt.

donderdag 3 december 2020 om 06:03
donderdag 3 december 2020 om 06:31
Dus jij spendeert naast je 32 urige werkweek evenveel tijd met je kinderen als een tbm? Verschoont even veel luiers, geeft evenveel hapjes, speelt evenveel met ze, leest boekjes voor? Wanneer slaap je dan?
Ik denk dat de meeste werkende ouders een deel van de taken die tbm uitvoeren uitbesteden, bijvoorbeeld aan het kdv. De leidsters gaan de hele dag met de kinderen spelen, ze eten geven, in en uit bed doen, knutselen, rommel opruimen na eten/ knutselen, verschonen. Als je de kinderen naar het kdv brengt, wordt je huis ook minder vies.
Prima als jij ervoor kiest een deel van de zorg voor je kinderen uit te besteden, maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als doen wat een tbm doet en daarnaast nog 32 uur werken. Een tbm is eigenlijk gastouder van haar eigen kind, maar dan onbetaald.

donderdag 3 december 2020 om 06:43
Dat is totaal iets anders. Een gastouder verzorgt vaak drie/ vier kinderen tegelijk onder de leeftijd van vier jaar. Dat kun je niet gelijkstellen met 1, of 2 eigen kinderen, in je eigen huis te zitten.Hetismogelijk schreef: ↑03-12-2020 06:31Dus jij spendeert naast je 32 urige werkweek evenveel tijd met je kinderen als een tbm? Verschoont even veel luiers, geeft evenveel hapjes, speelt evenveel met ze, leest boekjes voor? Wanneer slaap je dan?
Ik denk dat de meeste werkende ouders een deel van de taken die tbm uitvoeren uitbesteden, bijvoorbeeld aan het kdv. De leidsters gaan de hele dag met de kinderen spelen, ze eten geven, in en uit bed doen, knutselen, rommel opruimen na eten/ knutselen, verschonen. Als je de kinderen naar het kdv brengt, wordt je huis ook minder vies.
Prima als jij ervoor kiest een deel van de zorg voor je kinderen uit te besteden, maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als doen wat een tbm doet en daarnaast nog 32 uur werken. Een tbm is eigenlijk gastouder van haar eigen kind, maar dan onbetaald.
Voor de rest klopt het wel dat je een deel van de zorg uitbesteed. Al wordt daarvan bij ons een groot deel door mijn man gedaan, dus 'uitbesteden' is het dan niet. De kinderen zijn gewoon thuis bij de eigen ouder.
Ik vind het nogal een aanname dat wanneer je in deeltijd werkt, dat de kinderen dan standaard op het kdv zijn, dat is lang niet altijd het geval.
Wij doen het veel meer samen.
Hoe zit dat met jullie mannen/ de vaders? Werken die fulltime? Willen zij niet een deel van de zorg op zich nemen?
donderdag 3 december 2020 om 07:01
Natuurlijk besteden wij omdat we beide werken een deel van de zorg uit. Inkeek 32 uur per week en man ook. Kinderen zijn op school en 2 middagen zijn ze op de opvang.
Maar uhm die was, het koken en schoonmaken doen wij ook. (ja als de kinderen thuis zijn wordt t viezer maar stofzuiger door de woonkamer en doekje over een aantal dingen kost echt niet veel tijd).
Maar om te zeggen dat een thuisblijfmoeder ook werkt vind ik altijd een beetje gek. Want dan heb ik als parttime werkende moeder toch maar zo 1,5 baan (gezien alle klussen die hier dus in weekend/avonden/ op parttime dag gedaan moeten worden).
En dat maakt niet dat de keuze niet goed is. Maar ik zou de keuze niet maken. Man en ik doen nu beide ongeveer even veel (werk, zorg kinderen en huishouden). Dus ja ik ben zelfstandig. Als we zouden scheiden zou geen van ons beide een probleem hebben op gebied van financiën, zorg of huishouden.
Maar goed TO hier zijn op mijn vrije middagen vaak vriendjes/vriendinnetjes over de vloer. Met kleintjes ging ik op parttime dag ook in de kou graag even naar de speeltuin/ kinderboerderij. En even een rondje met de step/loopfiets/driewieler. Verder thuis spelen/ kleien/ voorlezen etc.
Maar uhm die was, het koken en schoonmaken doen wij ook. (ja als de kinderen thuis zijn wordt t viezer maar stofzuiger door de woonkamer en doekje over een aantal dingen kost echt niet veel tijd).
Maar om te zeggen dat een thuisblijfmoeder ook werkt vind ik altijd een beetje gek. Want dan heb ik als parttime werkende moeder toch maar zo 1,5 baan (gezien alle klussen die hier dus in weekend/avonden/ op parttime dag gedaan moeten worden).
En dat maakt niet dat de keuze niet goed is. Maar ik zou de keuze niet maken. Man en ik doen nu beide ongeveer even veel (werk, zorg kinderen en huishouden). Dus ja ik ben zelfstandig. Als we zouden scheiden zou geen van ons beide een probleem hebben op gebied van financiën, zorg of huishouden.
Maar goed TO hier zijn op mijn vrije middagen vaak vriendjes/vriendinnetjes over de vloer. Met kleintjes ging ik op parttime dag ook in de kou graag even naar de speeltuin/ kinderboerderij. En even een rondje met de step/loopfiets/driewieler. Verder thuis spelen/ kleien/ voorlezen etc.
donderdag 3 december 2020 om 07:01
Je hebt gelijk, als je partner 32 uur voor de kinderen zorgt, kun jij die 32 uur werken en is het voor de kinderen natuurlijk hetzelfde, dus tbm is dan tbm/tbv. Ik denk alleen dat in de meeste gevallen werkende ouders een deel van de zorg uitbesteden aan een kdv. Dat is dus prima, maar niet hetzelfde als werken + hetzelfde doen als een tbm.HawaZon schreef: ↑03-12-2020 06:43Dat is totaal iets anders. Een gastouder verzorgt vaak drie/ vier kinderen tegelijk onder de leeftijd van vier jaar. Dat kun je niet gelijkstellen met 1, of 2 eigen kinderen, in je eigen huis te zitten.
Voor de rest klopt het wel dat je een deel van de zorg uitbesteed. Al wordt daarvan bij ons een groot deel door mijn man gedaan, dus 'uitbesteden' is het dan niet. De kinderen zijn gewoon thuis bij de eigen ouder.
Ik vind het nogal een aanname dat wanneer je in deeltijd werkt, dat de kinderen dan standaard op het kdv zijn, dat is lang niet altijd het geval.
Hoe zit dat met jullie mannen/ de vaders? Werken die fulltime? Willen zij niet een deel van de zorg op zich nemen?
Ik ben de eerste 5 jaar thuis geweest bij de kinderen. Ze schelen 1.5 jaar, dus groot deel daarvan had ik twee kleintjes. Daarnaast mantelzorg ouder(s) en vrijwilligerswerk + cursus. Man werkte toen 4 dagen. Daarna ben in in de avonden begonnen met werken, totdat de kinderen op de basisschool zaten.
Inmiddels zitten mijn kinderen op het voortgezet, werken we beide 4 dagen en doe ik geen mantelzorg en geen vrijwilligerswerk meer.
Ik zie tbm (m/v) zijn van kinderen onder de 4 jaar als een zeer zinvolle en intensieve dagbesteding. Net zoals mantelzorgen voor mijn ouder(s). Zou het zo weer doen.
donderdag 3 december 2020 om 07:07
Ehm... heb ik nu serieus de uitknop op mijn kinderen niet gezien dan? Natuurlijk is dat wel dagvullend.evelien2010 schreef: ↑02-12-2020 21:41Ik zie thuis zijn niet als werk. Maar als iets dat anderen gewoon naast hun werk doen. Het is echt geen dagvullende activiteit zeg maar.
donderdag 3 december 2020 om 07:09
'Dus ja ik ben zelfstandig. Als we zouden scheiden zou geen van ons beide een probleem hebben op gebied van financiën, zorg of huishouden.'
Dat is bij sommige thuisblijfouders inderdaad een punt van zorg en aandacht. Maar dat hoeft natuurlijk ook niet altijd zo te zijn.
Wij hebben daarover van tevoren ook goed nagedacht. We hebben altijd een buffer + de nodige verzekeringen gehad. Daarbij heb ik altijd lijntjes warmgehouden met mijn werkveld. Mocht mijn partner in die periode ziek zijn geworden/ willen scheiden of erger, dan had ik me ook prima gered met onze kinderen en andersom. Uiteraard was ik dan gaan werken/ man minder gaan werken.
Gelukkig is dat niet gebeurd, zijn we nog steeds samen en gezond en hebben we genoten van die periode.
Een keuze voor thuis blijven is gelukkig ook geen keuze voor het leven. Als je ervoor kiest om dit bijvoorbeeld 4 jaar te doen, kun je het goed voorbereiden.
Dat is bij sommige thuisblijfouders inderdaad een punt van zorg en aandacht. Maar dat hoeft natuurlijk ook niet altijd zo te zijn.
Wij hebben daarover van tevoren ook goed nagedacht. We hebben altijd een buffer + de nodige verzekeringen gehad. Daarbij heb ik altijd lijntjes warmgehouden met mijn werkveld. Mocht mijn partner in die periode ziek zijn geworden/ willen scheiden of erger, dan had ik me ook prima gered met onze kinderen en andersom. Uiteraard was ik dan gaan werken/ man minder gaan werken.
Gelukkig is dat niet gebeurd, zijn we nog steeds samen en gezond en hebben we genoten van die periode.
Een keuze voor thuis blijven is gelukkig ook geen keuze voor het leven. Als je ervoor kiest om dit bijvoorbeeld 4 jaar te doen, kun je het goed voorbereiden.
donderdag 3 december 2020 om 07:23
Als de kinderen van mijn zus een snotneus hebben ofzo en niet naar het kdv mogen, pas ik op ze. Dan heb ik er dus 4 waarvan er 2 van mij zijn en daar zit toch echt nauwelijks verschil tussen. Het is eerder makkelijker omdat ze dan allebei een leeftijdsgenootje hebben om mee te spelen. Maar het is dan weer geen werk, want ik word er niet voor betaald.HawaZon schreef: ↑03-12-2020 06:43Dat is totaal iets anders. Een gastouder verzorgt vaak drie/ vier kinderen tegelijk onder de leeftijd van vier jaar. Dat kun je niet gelijkstellen met 1, of 2 eigen kinderen, in je eigen huis te zitten.
Mijn man is ondernemer. Hij is jaren om medische redenen thuis geweest en kwam daardoor ook niet zo gemakkelijk in loondienst weer aan de bak. Zijn zaak begon net goed te lopen toen ik zwanger bleek van de oudste. Hij werkt gemiddeld wel meer dan fulltime, maar vrij onregelmatig en kan daardoor toch veel tijd met de kinderen doorbrengen.
donderdag 3 december 2020 om 07:26
Jij zegt het precies zoals ik het ook zie.Hetismogelijk schreef: ↑03-12-2020 07:01
Ik zie tbm (m/v) zijn van kinderen onder de 4 jaar als een zeer zinvolle en intensieve dagbesteding. Net zoals mantelzorgen voor mijn ouder(s). Zou het zo weer doen.
donderdag 3 december 2020 om 07:49
Ik kijk er altijd van op dat op enig punt in zo'n topic over tbm'ers er àltijd, vroeg of laat, een oomerking komt van iemand die het allemaal afkeurt en er vervolgens weer een hele discussie ontstaat. Daar ging dit topic niet over...!!
Er is altijd iemand die er een mening over moet ventileren. Dat is wederzijds níet zo... Laat elk zijn keuze gewoon in haar waarde. Kijk er niet zo op neer. We zijn allemaal moeders/ ouders die het beste willen en er is niet 1 goed of beter of fout. We soen het allemaal anders en zolang iedereen het thuis zelf rooit en gelukkig is, en de kinderen al helemaal, dan is het goed GENOEG!
En dat gezegd hebbende ga ik nu lekker mijn 4 kinderen knuffelen en naar school en psz brengen. Een fijne dag allemaal
Er is altijd iemand die er een mening over moet ventileren. Dat is wederzijds níet zo... Laat elk zijn keuze gewoon in haar waarde. Kijk er niet zo op neer. We zijn allemaal moeders/ ouders die het beste willen en er is niet 1 goed of beter of fout. We soen het allemaal anders en zolang iedereen het thuis zelf rooit en gelukkig is, en de kinderen al helemaal, dan is het goed GENOEG!
En dat gezegd hebbende ga ik nu lekker mijn 4 kinderen knuffelen en naar school en psz brengen. Een fijne dag allemaal

donderdag 3 december 2020 om 11:11
Ik denk dat er wordt bedoeld dat alle activiteiten die tbm met hun kinderen doen, dat je die ook prima kunt doen naast je werk.
Dat mijn man dan 30 van de 80 luiers per week verschoont en ik ook 30 en op het kdv ze ook 20 luiers verschonen en jullie alle 80 luiers zelf doen, dat maakt niet zoveel verschil in de taken die je als ouders hebt. Dus ja, je besteedt er meer uren aan, maar nee andere ouders doen dat ook allemaal gewoon.
En daar bovenop zorgen ze ervoor dat die luiers überhaupt kunnen worden gekocht.
Dat mijn man dan 30 van de 80 luiers per week verschoont en ik ook 30 en op het kdv ze ook 20 luiers verschonen en jullie alle 80 luiers zelf doen, dat maakt niet zoveel verschil in de taken die je als ouders hebt. Dus ja, je besteedt er meer uren aan, maar nee andere ouders doen dat ook allemaal gewoon.
En daar bovenop zorgen ze ervoor dat die luiers überhaupt kunnen worden gekocht.
donderdag 3 december 2020 om 11:15
Voor jou gelukkig niet. 4 jaar is te overzien. Zeker als je voldoende waarborgen hebt (financieel). En je een werkveld hebt waar veel vraag is en je makkelijk weer in kan stromen (de zorg bijvoorbeeld).Hetismogelijk schreef: ↑03-12-2020 07:09
Het probleem is dat veel tbm meerdere kinderen krijgen en vervolgens vele jaren thuis blijven. En zelfs als de kinderen allang op school zitten thuis blijven. Omdat ze het zo gewend zijn, niet meer in het werkende leven willen of kunnen komen. Want er zijn heel wat werkvelden waar men na 7 a 10 jaar niet meer op je zit te wachten (verouderende kennis of te oud qua leeftijd).
Je hebt dan een enorm gat in je cv en pensioen.
Bij ons op school zijn het overwegend de werkende ouders die als vrijwilliger actief zijn (ipv de tbm). Je merkt dat die gewend zijn om aan te pakken en hun contacten hebben waar school gebruik van kan maken.
donderdag 3 december 2020 om 11:18
Ik denk dat dat wel de crux is, ja. Ik blijf niet thuis net mijn kinderen omdat ik de taken die bij het ouderschap horen niet zou kunnen doen naast een baan. Ik blijf thuis om zoveel mogelijk tijd met ze te kunnen doorbrengen.HawaZon schreef: ↑03-12-2020 11:11Ik denk dat er wordt bedoeld dat alle activiteiten die tbm met hun kinderen doen, dat je die ook prima kunt doen naast je werk.
En daarbovenop heb ik er in de jaren voor er kinderen kwamen al voor gezorgd dat ik luiers ed kan kopen.
donderdag 3 december 2020 om 11:22
De vraag was niet, welke taken iedere ouder heeft en hoeveel tijd ze daaraan besteden.
Terwijl werkende moeder elders aan het werk is, wordt kind bij de opvang verzorgd en vermaakt, en hun rommel opgeruimd door leidsters. Met een beetje geluk wordt thuis schoongemaakt door schoonmaakster.
Antwoord op de vraag wat doet tbm zoal: kind verzorgen en vermaken, hun rotzooi opruimen en met een beetje geluk nog wat huishoudelijk werk. En savonds hetzelfde als wat een werkende moeder zou doen.
De vergelijking met gastouder vind ik idd wel een goeie.
Terwijl werkende moeder elders aan het werk is, wordt kind bij de opvang verzorgd en vermaakt, en hun rommel opgeruimd door leidsters. Met een beetje geluk wordt thuis schoongemaakt door schoonmaakster.
Antwoord op de vraag wat doet tbm zoal: kind verzorgen en vermaken, hun rotzooi opruimen en met een beetje geluk nog wat huishoudelijk werk. En savonds hetzelfde als wat een werkende moeder zou doen.
De vergelijking met gastouder vind ik idd wel een goeie.
nootboek wijzigde dit bericht op 03-12-2020 11:23
5.83% gewijzigd