Ouderschapsverlof
woensdag 2 december 2020 om 21:07
Op dit moment lig ik met m'n maand oude baby op m'n buik.
Na een turbulente eerste 2 weken waarbij ik het mentaal heel zwaar had gaat het door gebruik van medicatie beter. Ik vind het bij vlagen nog zwaar maar er zijn ook mooie roze momenten.
Ik heb tot eind januari verlof. Na veel gesteggel mag ik na m'n verlof vakantiedagen erachter plakken. Ik moet nu eind februari weer beginnen.
Door privé redenen is partner in april een maand vrij en eigenlijk willen we in die maand een mooie reis maken met z'n vieren. Ik wil in de maand april drie weken vrij vragen, maar tegelijkertijd 'durf' ik dit niet goed. Want ik heb al langer verlof omdat ik m'n vakantiedagen erachter heb geplakt en ik ben pas net dan weer aan het werk....dus na 5 weken werken wil ik alweer 3 weken vakantie. Ik vrees dat werkgever hier niet blij van wordt.
Tegelijkertijd is er ook de sterkte behoefte om ouderschapsverlof op te nemen. Door een combinatie van ouderschapsverlof en vakantiedagen zou ik begin mei dan weer willen beginnen. Maar zoals gezegd, ik durf het niet goed aan te kaarten.
Tips om dit gesprek aan te gaan en wat zou jij doen?
- werken van feb tm begin april en dan vakantiedagen opnemen
- ouderschapsverlof opnemen in feb en maart en vakantiedagen in april
- ouderschapsverlof tm begin mei en vakantiedagen bewaren...
Na een turbulente eerste 2 weken waarbij ik het mentaal heel zwaar had gaat het door gebruik van medicatie beter. Ik vind het bij vlagen nog zwaar maar er zijn ook mooie roze momenten.
Ik heb tot eind januari verlof. Na veel gesteggel mag ik na m'n verlof vakantiedagen erachter plakken. Ik moet nu eind februari weer beginnen.
Door privé redenen is partner in april een maand vrij en eigenlijk willen we in die maand een mooie reis maken met z'n vieren. Ik wil in de maand april drie weken vrij vragen, maar tegelijkertijd 'durf' ik dit niet goed. Want ik heb al langer verlof omdat ik m'n vakantiedagen erachter heb geplakt en ik ben pas net dan weer aan het werk....dus na 5 weken werken wil ik alweer 3 weken vakantie. Ik vrees dat werkgever hier niet blij van wordt.
Tegelijkertijd is er ook de sterkte behoefte om ouderschapsverlof op te nemen. Door een combinatie van ouderschapsverlof en vakantiedagen zou ik begin mei dan weer willen beginnen. Maar zoals gezegd, ik durf het niet goed aan te kaarten.
Tips om dit gesprek aan te gaan en wat zou jij doen?
- werken van feb tm begin april en dan vakantiedagen opnemen
- ouderschapsverlof opnemen in feb en maart en vakantiedagen in april
- ouderschapsverlof tm begin mei en vakantiedagen bewaren...
vrijdag 4 december 2020 om 20:22
Dat weet je toch niet? Ik neem aan dat er tijdens het zwangerschapsverlof gewoon vervanging is. En bovendien zijn er heel veel banen waarbij het voor je collega’s helemaal niet uitmaakt of jij er bent of een ander.
En waarom zou het voor je collega’s verschil maken of je in april je verlofdagen opmaakt of in augustus?
Ik zie echt niet waarom dit qua collegialiteit een issue zou zijn.
Het financiële plaatje lijkt mij meer een punt van zorg.
vrijdag 4 december 2020 om 21:24
Eens met positive vibes. Voor mijn collega’s maakt het ook niet super veel uit als ik weg ben. Dat betekent gewoon dat er iets minder projecten opgepakt kunnen worden of dat mijn deel iets later wordt opgepakt. Maw voor collega’s hoeft het niet altijd een enorme last te zijn als je weg bent. Dus dat hoeft niet perse een factor te zijn.