Ervaringen bakfiets?

maandag 14 december 2020 om 22:57
Ik overweeg een bakfiets aan te schaffen voor mijn twee kindjes, van 1,5 jaar en 3 jaar oud. Mij lijkt een driewieler handig, zodat de oma's hem ook veilig kunnen gebruiken als de oudste naar school gaat straks. Maar er is zoveel keuze dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Wel of niet elektrisch? Welk merk biedt waar voor het geld zonder echt een kapitaal kwijt te zijn? Wel of niet tweedehands?
Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen!
Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen!
dinsdag 15 december 2020 om 10:39
Maak eerst een proefritje, want erop fietsen kan erg tegenvallen. Ik had de urban arrow nieuw gekocht maar na 3 maanden doorverkocht. Ik vond het vreselijk, nooit meer een bakfiets voor mij. Ik voelde me zo kwetsbaar op de drukke wegen dat ik moest rijden. Vooral het stoppen en er weer op komen ( ik ben klein) was echt lastig, vooral op de dagen dat het hard waaide.

dinsdag 15 december 2020 om 10:42
Oh je bent echt de eerste die ik dit hoor zeggen. Ik vind het zoveel kwetsbaarder als je met de kinderen in kinderzitjes fietst, die zitten veel hoger, je hebt niet goed zicht op de achterste en met opstappen en afstappen is het echt lastig, je bent zo instabiel, laat staan als je ook nog tassen mee moet nemen.blueroosje schreef: ↑15-12-2020 10:39Maak eerst een proefritje, want erop fietsen kan erg tegenvallen. Ik had de urban arrow nieuw gekocht maar na 3 maanden doorverkocht. Ik vond het vreselijk, nooit meer een bakfiets voor mij. Ik voelde me zo kwetsbaar op de drukke wegen dat ik moest rijden. Vooral het stoppen en er weer op komen ( ik ben klein) was echt lastig, vooral op de dagen dat het hard waaide.
dinsdag 15 december 2020 om 11:10
Ja, ik fietste voorheen op een gazelle elektrische fiets met kinderzitje en dat vond ik veel fijner. Alleen toen mijn dochter geboren was en we ook nog eens verder weg verhuisde van KDV zocht ik naar een ander oplossing i.p.v. een tweede auto. Maar ik vond het echt niet fijn, en dan had ik nog 1 van de beste bakfietsen. We moesten langs drukke rotondes rijden, veel stoppen en snel er weer opspringen. Stoplichten waar je niet makkelijk bij kon, zonder dat de bak half op de weg stond. Levensgevaarlijk!
Nou toen we ook een x waren gevallen, was de maat vol. Mijn tip: huur er 1 een maandje en kijk of het wat voor jou is.
Nou toen we ook een x waren gevallen, was de maat vol. Mijn tip: huur er 1 een maandje en kijk of het wat voor jou is.

dinsdag 15 december 2020 om 13:30
dinsdag 15 december 2020 om 14:29
In de omgeving waar ik woonde, met overal heggetjes langs fietspaden, vond ik een fietskar heel onveilig: afslaande auto's zagen dat ding pas als je achter de heg uit gefietst kwam en ze er dus al bijna tegenop zaten. Ik heb een paar bijna-ongelukken gezien daarmee waardoor ik in die omgeving het geen goed idee vond.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
dinsdag 15 december 2020 om 14:30
Ik ben heel lang, maar kan me voorstellen dat het lastig is als je vaak moet stoppen bij kruisingen en dergelijke en niet goed bij de grond kunt dat een bakfiets heel onhandig is.blueroosje schreef: ↑15-12-2020 11:14Trouwens, het scheelt ook hoe lang je bent. Als je gewoon op de fiets kan blijven zitten als je moet stoppen, dan is echt veel makkelijker. Het ging mij niet om het fietsen zelf, je fiets heerlijk op de urban arrow.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"

dinsdag 15 december 2020 om 14:39
Ja dan is de fiets natuurlijk eigenlijk gewoon te groot voor je.. al moet je met een gewone fiets ook afstappen, ik ervaar het niet anders om op een bakfiets te stappen dan op een gewone fiets maar dat kan ook persoonlijk zijn.
dinsdag 15 december 2020 om 14:42
Met een driewieler moet je vaak best veel kracht zetten om 'op te starten'.

dinsdag 15 december 2020 om 19:17
Het scheelt wel dat je met een elektrische bakfiets extra kracht hebt bij het opstarten. Maar dan nog, zonder de bak zou ik er prima op kunnen fietsen.
Het opstarten met bak, als je moet afstappen, is onhandig. Je moet de bak wel rechthouden als je weer opstapt en snel in beweging komen om goed evenwicht te kunnen houden. Dat gaat een stuk makkelijker als je gewoon op je zadel kan blijven zitten. Urban arrow kan vrij laag, maar ik ben 1.62 en het was niet genoeg.
Het opstarten met bak, als je moet afstappen, is onhandig. Je moet de bak wel rechthouden als je weer opstapt en snel in beweging komen om goed evenwicht te kunnen houden. Dat gaat een stuk makkelijker als je gewoon op je zadel kan blijven zitten. Urban arrow kan vrij laag, maar ik ben 1.62 en het was niet genoeg.

dinsdag 15 december 2020 om 19:18
Gebruiken jullie de bakfiets ook vaak zonder kinderen?
Hier nog geen kids, en straks in ons nieuwe huis op 10 minuutjes fietsen van de winkels. Vind het zonde om telkens de auto te pakken maar fietstassen valt me altijd tegen wat je dan mee kunt nemen.
Of vinden jullie een bakfiets dan toch onhandig worden als je hem alleen als boodschappenwagen gaat gebruiken
Hier nog geen kids, en straks in ons nieuwe huis op 10 minuutjes fietsen van de winkels. Vind het zonde om telkens de auto te pakken maar fietstassen valt me altijd tegen wat je dan mee kunt nemen.
Of vinden jullie een bakfiets dan toch onhandig worden als je hem alleen als boodschappenwagen gaat gebruiken

dinsdag 15 december 2020 om 19:36
Dat vind ik met een elektrische dus niet.
En met die driewieler hoef je dus nooit af te stappen en sta je altijd stabiel.
En mijn moeder reed er zo mee weg. Dus ook oma gebruikt m hier. Ze wonen op 20 min fietsafstand en in de zomer kwam ze m de avond voor een oppasdag vaak ophalen, omdat ze t zo gezellig vindt om er tochtjes mee te maken met de kids. Ook opa fietst er mee.
Ik ben team elektrische driewieler.
Behalve als mn budget heel groot zou zijn, dan was ik voor een elektrische urban arrow.
Gazelle cabby trouwens ook eens gehuurd, maar dan toch babboe big voor dagelijks gebruik fijner.
Ik zou proefritten maken of eens kijken of je bij vrienden/kennissen eens een dagje mag lenen.
dinsdag 15 december 2020 om 22:38
We hebben al 9 jaar een tweewieler van bakfiets.nl en nog steeds blij mee.
Gekocht toen de oudste naar school ging welke op 1,5 km afstand zat en we naast hem ook een tweeling van 2,5 moesten meenemen. Later kwam er nog een 4e en hadden we 3 kinderen in de bakfiets en de jongste in maxicosidrager achterop. En niet elektronisch. Ik haalde alsnog mensen in, een tweewieler fietst niet zwaarder dan een normale fiets met zitjes.
Gekocht toen de oudste naar school ging welke op 1,5 km afstand zat en we naast hem ook een tweeling van 2,5 moesten meenemen. Later kwam er nog een 4e en hadden we 3 kinderen in de bakfiets en de jongste in maxicosidrager achterop. En niet elektronisch. Ik haalde alsnog mensen in, een tweewieler fietst niet zwaarder dan een normale fiets met zitjes.

woensdag 16 december 2020 om 10:00
Ja hoor, ideaal toch. Als je de auto niet zoveel wilt gebruiken is het een super alternatief. Ik neem altijd de bakfiets mee als ik zonder kinderen boodschappen ga doen. Heel handig juist en veel veiliger ook dan wanneer je tassen aan je stuur hangt ofzoBaileyslife schreef: ↑15-12-2020 19:18Gebruiken jullie de bakfiets ook vaak zonder kinderen?
Of vinden jullie een bakfiets dan toch onhandig worden als je hem alleen als boodschappenwagen gaat gebruiken![]()
woensdag 16 december 2020 om 10:44
Urban Arrow hier! Ligt er maar net aan hoeveel je hem gaat gebruiken. Wij wonen in een stad, dus hebben niet zoveel aan een auto. En daarom was voor ons het bereik belangrijk: de batterij haalt het ook makkelijk als we een dagje verder weg naar het strand/de locale zwemplas/het wandel-landgoed willen. We hebben hem ruim een jaar en bijna 4000 kilometer op gereden
Ik zou mijn moeder er niet op laten fietsen want het vereist wel wat behendigheid en het zijn nu eenmaal grote zware dingen. Maar ook dat ligt aan wat voor soort moeder je hebt
En wij gebruiken hem zeker ook zonder kind voor bv ritjes naar de bouwmarkt. Past nog best veel in!

Ik zou mijn moeder er niet op laten fietsen want het vereist wel wat behendigheid en het zijn nu eenmaal grote zware dingen. Maar ook dat ligt aan wat voor soort moeder je hebt

En wij gebruiken hem zeker ook zonder kind voor bv ritjes naar de bouwmarkt. Past nog best veel in!
woensdag 16 december 2020 om 11:12
Hi, ik heb een elektrische driewieler (johnny loco) gehad toen mijn kinderen klein waren, toen ideaal maar ik ben wel meerdere malen gevallen met die fiets, stoepjes op en af, inritten in en en uit, bochtjes nemen, op wegen rijden die rond lopen, het is best lastig fietsen met een driewieler. Nu heb ik voor de boodschappen een elektrische tweewiel bakfiets, die is helemaal super! De tweewieler rijdt echt veel beter, als je een tweedehands exemplaar gaat aanschaffen zou ik goed kijken naar de accu, het vermogen en het bereik. Nieuwe accu's zijn echt heel prijzig!

woensdag 16 december 2020 om 11:15
Zo hee dat is echt een mooie prestatie. Wij gebruiken hem ook veel en de auto dus veel minder. Echt fijn.Calathea schreef: ↑16-12-2020 10:44Urban Arrow hier! Ligt er maar net aan hoeveel je hem gaat gebruiken. Wij wonen in een stad, dus hebben niet zoveel aan een auto. En daarom was voor ons het bereik belangrijk: de batterij haalt het ook makkelijk als we een dagje verder weg naar het strand/de locale zwemplas/het wandel-landgoed willen. We hebben hem ruim een jaar en bijna 4000 kilometer op gereden![]()
Ik zou mijn moeder er niet op laten fietsen want het vereist wel wat behendigheid en het zijn nu eenmaal grote zware dingen. Maar ook dat ligt aan wat voor soort moeder je hebt![]()

woensdag 16 december 2020 om 11:44
Mijn kinderen hebben ieder een krantenwijk en ik gebruik hun fietstassen. In iedere tas past met gemak een grote bigshopper (en nog wat extra als het moet). Grote voordeel: ik doe de tassen er alleen op als het nodig is (20 sec werk). Ik heb eigenlijk nog nooit gehad dat het niet paste. Omstanders staan altijd met verwondering te kijken.Baileyslife schreef: ↑15-12-2020 19:18Gebruiken jullie de bakfiets ook vaak zonder kinderen?
Of vinden jullie een bakfiets dan toch onhandig worden als je hem alleen als boodschappenwagen gaat gebruiken![]()
Een bakfiets lijkt mij vooral onhandig qua stalling en een vrij dure oplossing.

maandag 21 december 2020 om 10:58
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb dit weekend een tweedehands Babboe City gekocht. Een tweewieler fiets inderdaad een stuk makkelijker en stabieler dan ik verwacht had. Zonder trapondersteuning, want buiten het dorp pak ik toch de auto. Ik kan me voorstellen dat voor langere stukken elektrisch wel heel fijn is. Nu is het een redelijk risicoloze koop zo en een upgrade kan altijd nog