Zus als therapeut
woensdag 16 december 2020 om 12:52
Belt gisteren mijn zus opeens op:
Of ik zin had bij haar in therapie te gaan (want dat zou opluchten voor mij en goed voor me zijn, en dan zou ik elke dag een kwartier moeten skypen en dan kost dan 25 euro per uur).
Ik was een beetje flabbergasted en gaf aan daar niet zoveel trek in te hebben omdat ik vind dat ik nu geen therapie nodig heb, een familielid nooit iemand anders kan behandelen en dat als je iets goeds wil doen voor familie je daar geen geld voor moet vragen.
Nou bleef ze maar pushen en pushen maar hoe maak ik haar duidelijk dat dit volgens de richtlijnen niet eens kan? Het antwoord “ nee “ werkte niet echt...
Of ik zin had bij haar in therapie te gaan (want dat zou opluchten voor mij en goed voor me zijn, en dan zou ik elke dag een kwartier moeten skypen en dan kost dan 25 euro per uur).
Ik was een beetje flabbergasted en gaf aan daar niet zoveel trek in te hebben omdat ik vind dat ik nu geen therapie nodig heb, een familielid nooit iemand anders kan behandelen en dat als je iets goeds wil doen voor familie je daar geen geld voor moet vragen.
Nou bleef ze maar pushen en pushen maar hoe maak ik haar duidelijk dat dit volgens de richtlijnen niet eens kan? Het antwoord “ nee “ werkte niet echt...
woensdag 16 december 2020 om 13:39
Zeg je zus dat ze zich eens moet gaan verdiepen in de beroepscode: https://www.psynip.nl/uw-beroep/beroeps ... roepscode/Westerpaviljoen schreef: ↑16-12-2020 13:03Ze doet een studie psychologie aan de Open Universiteit en wil therapeut worden als zelfstandige.
En ja onze relatie wordt steeds beter totdat ze met dit vreemde verzoek kwam.
Wat ze voorstelt gaat daar namelijk tegenin. Dat ze blijft aandringen maakt het er ook niet beter op.
woensdag 16 december 2020 om 14:11
Dit inderdaad.Someonenew schreef: ↑16-12-2020 13:34Heeft je zus nog personeel nodig? Lekker verdiend 25,- voor een kwartiertje SkypenMaar serieus, ik vind het erg vreemd. Dus of zus vind dat je therapie nodig hebt of ze wil gewoon ordinair aan haar broer verdienen, allebei niet leuk.
Of ze wil oefenen en 25 euro aan jou betalen?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 16 december 2020 om 14:16
Ik had haar net aan de telefoon en vroeg naar de beroepscode, daar wilde ze niet op ik gaan....
Ik had haar in zes maanden twee keer huilend opgebeld en toen moest ze ook hulpverlener spelen.
Uiteindelijk heb ik haar aangeraden naar een therapeut te gaan vanwege een Florence nightingale syndroom en toen werd ze boos en heb ik de hoorn op de haak gegooid
En ik heb de studie boeken van de OU opgevraagd om het hoofdstuk beroepscode na te lezen en naar haar te mailen
Ik had haar in zes maanden twee keer huilend opgebeld en toen moest ze ook hulpverlener spelen.
Uiteindelijk heb ik haar aangeraden naar een therapeut te gaan vanwege een Florence nightingale syndroom en toen werd ze boos en heb ik de hoorn op de haak gegooid
En ik heb de studie boeken van de OU opgevraagd om het hoofdstuk beroepscode na te lezen en naar haar te mailen
woensdag 16 december 2020 om 14:17
woensdag 16 december 2020 om 14:17
Professioneel is het zeker niet. Maar daarnaast ook nogal aanmatigend om zomaar even voor een ander te bepalen dat die therapie nodig heeft.
Bied jij toch ongevraagd aan haar huis te schilderen? Inclusief factuur natuurlijk.
Edit: oh, ik lees nu dat huilend bellen. Dan kan ze je beter aanraden in therapie te gaan.
Bied jij toch ongevraagd aan haar huis te schilderen? Inclusief factuur natuurlijk.
Edit: oh, ik lees nu dat huilend bellen. Dan kan ze je beter aanraden in therapie te gaan.
woensdag 16 december 2020 om 14:20
Verlaag je niet tot dat niveau. Lat gaan. Laat gaan. Je hebt nu veel andere dingen aan je hoofd dan je zus te bewijzen en overtuigen. Laat gaan. Laat het bij haar.Westerpaviljoen schreef: ↑16-12-2020 14:16Ik had haar net aan de telefoon en vroeg naar de beroepscode, daar wilde ze niet op ik gaan....
En ik heb de studie boeken van de OU opgevraagd om het hoofdstuk beroepscode na te lezen en naar haar te mailen![]()
Je mag je zus, zélfs als ze psycholoog is, gewoon in de rol van broer opbellen en even je ei kwijt raken daar. Zou wat zijn als dat niet eens meer zou kunnen.
Je zus is zelf ook getroebleerd. Daar wordt in de opleiding echt nog wel ( veel, heel veel) aandacht aan besteed. Dat komt nog wel.
Zij hoeft jou niet te redden.
Jij hoeft haar niet te redden.
woensdag 16 december 2020 om 14:22
Okay point taken. Je hebt gelijk. Moet de eer aan mezelf houden. Dank je.Doreia* schreef: ↑16-12-2020 14:20Verlaag je niet tot dat niveau. Lat gaan. Laat gaan. Je hebt nu veel andere dingen aan je hoofd dan je zus te bewijzen en overtuigen. Laat gaan. Laat het bij haar.
Je mag je zus, zélfs als ze psycholoog is, gewoon in de rol van broer opbellen en even je ei kwijt raken daar. Zou wat zijn als dat niet eens meer zou kunnen.
Je zus is zelf ook getroebleerd. Daar wordt in de opleiding echt nog wel ( veel, heel veel) aandacht aan besteed. Dat komt nog wel.
woensdag 16 december 2020 om 14:23
Oprechte vraag: waarom zou ik haar niet huilend mogen opbellen om mijn ei kwijt te kunnen?novaviva schreef: ↑16-12-2020 14:17Professioneel is het zeker niet. Maar daarnaast ook nogal aanmatigend om zomaar even voor een ander te bepalen dat die therapie nodig heeft.
woensdag 16 december 2020 om 14:24
Zit ze in haar eerste jaar? Ik kan mij gewoon niet inbeelden dat dit een serieuze vraag was van iemand die al een groot deel van de opleiding gevolgd heeft. Zelfs voor een eerstejaars is dit absurdWesterpaviljoen schreef: ↑16-12-2020 13:03Ze doet een studie psychologie aan de Open Universiteit en wil therapeut worden als zelfstandige.
En ja onze relatie wordt steeds beter totdat ze met dit vreemde verzoek kwam.
woensdag 16 december 2020 om 14:24
Omdat jullie elkaar in een ongelijkwaardige rol duwen. https://www.coachy.nl/de-dramadriehoek/
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
woensdag 16 december 2020 om 14:26
Waarom zou ik dat niet van zus mogen verwachten?viva-amber schreef: ↑16-12-2020 14:24Omdat jullie elkaar in een ongelijkwaardige rol duwen. https://www.coachy.nl/de-dramadriehoek/
woensdag 16 december 2020 om 14:27
Ja precies! Zou wat zijn als ik een rekening zou sturen naar mijn zusjes als die af en toe gewoon even willen spuien, of een voorstel voor een behandelplan.Doreia* schreef: ↑16-12-2020 14:20Verlaag je niet tot dat niveau. Lat gaan. Laat gaan. Je hebt nu veel andere dingen aan je hoofd dan je zus te bewijzen en overtuigen. Laat gaan. Laat het bij haar.
Het zijn 2 verschillende rollen. Natuurlijk kan ik op een andere manier doorvragen bij mijn zusjes, maar dat doe ik niet want ik zit daar als hun zus, niet als hun hulpverlener.
En laat het nu ook gaan. Dat ze zo reageert zegt genoeg. Nu gewoon geen woorden meer aan vuil maken.
woensdag 16 december 2020 om 14:28
Nogal raar dat je zus dit vraagt, zit zeker om geld verlegen. Echt not done om iemand van je familie of vriendenkring als therapeut te helpen. Ik zit o.a in therapie vanwege vervelende jeugd door zus. Zou een beetje raar zijn als ik therapie van haar zou krijgen, ja je was een kutzus
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
woensdag 16 december 2020 om 14:33
Heb je de link gelezen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.