Buitenlandse adoptiehond?

17-01-2021 09:43 150 berichten
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een buitenlandse adoptiehond?
Bulgarije, Roemenië, Griekenland.

We oriënteren ons bij voorkeur op een hond tot plusminus max. een maand of 6.

We hebben reeds gekeken naar het aanbod dierenasielen in heel NL. Daar is het aanbod zeer gering en ook heel snel gereserveerd en geadopteerd.

Voor ons hoeft het nieuwe gezinslid geen rashond te zijn. Wel zou het fijn zijn wanneer de hond nog vrij jong is, mede om de hoeveelheid bagage die het diertje heeft enigszins te beperken.
Een leven als straathond in dergelijke landen is niet mals en we willen dat ook niet onderschatten.
Ook kennen dergelijke landen enkele hondenziekten die kunnen worden meegebracht naar NL welke vaak pas na maanden of jaren actief worden in het hondenlichaam.

Het zijn zaken die me wel huiverig maken.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor karaktereigenschappen zoek je in een hond? Wat past in jouw leefsituatie?
Groot of klein? Lang-ruw-kortharig? Tijd? Ruimte? Extra kosten kunnen betalen ivm dierenarts, trimsalon, pension enz.

Allerlei vragen die je je zelf zou moeten stellen...lees je in en maak een beeld voor jezelf.

En dan op zoek naar een fokker die ras met bijhorende karaktereigenschappen fokt. Ga op bezoek bij meerdere fokkers en laat je op de wachtlijst zetten. Ook hebben soms oudere pups die ze alsnog willen plaatsen.

Je zegt voor ons hoeft het geen rashond te zijn...waarom niet?

Die mix uit het buitenland is een mengeling van rassen. Het is maar afwachten welke eigenschap zich profileert.

Karakter wordt in grote mate gevormd door de genen. Bij een goede fokker wordt daar op gelet. Als je zo n fokker bezoekt zie je ook de moederhond. Dan weet je meteen hoe ongeveer de pups ook zullen worden.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
17-01-2021 14:01
Over kofferbak hondenhandel is in sommige landen doodnormaal, dat bestaat ook zonder stichtingen en is het logisch dat zulke honden snel weer worden afgedankt en gedumpt Gemeentelijke asielen zijn gruwelijk zo ook de dodingsstations.

Ook zonder stichtingen gaat de dierenhandel gewoon door dus laten we het niet omkeren vanwege een een enkele stichting met winstoogmerk.
Er zijn helemaal geen stichtingen die dieren herplaatsen met winstoogmerk. Dat is geblaat van mensen die de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. Er is helemaal niemand die voor een onherleidbaar bastaardje 1000,- gaat lappen bij een stichting die zwerfhonden naar NL haalt.

Het zijn dezelfde figuren die wel 1500,- lappen voor een zogenaamd ‘oepserdepoeps’ nestje dat ze op MP zien onder een account dat pas één maand actief is. En het niet raar vinden dat er geen moederhond is, dat niets in het huis van die figuren erop wijst dat er honden wonen en dat het ‘nestje’ bestaat uit hondjes van verschillende leeftijden. Oftewel: een puppy kopen bij een stroman van een broodfokker die van zijn overschot af moet voordat ze niet meer schattig zijn. Dàt zijn de honden die uit Oost-Europese fokschuren komen waar de dieren leven bestaan onder de meest erbarmelijke omstandigheden
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ik hield nog even een slag om de arm maar Kate dit is een voorbeeld van een door jou geliefd ras in een dodingstation in Hongarije.;

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 2As%2AsH-R

En hij is daar uitgehaald door liefhebbers.
Zo zijn er ook mensen in Nederland die een groot deel van hun salaris spenderen om honden in dodingstations onder te brengen in pensions.
Emceetje schreef:
17-01-2021 13:37
Waar heb je die dna test laten doen? Ik ben wil ook heel graag weten wat er in onze mix zit.
Ik heb een kit besteld bij wisdompanel.com, is wel redelijk prijzig.
Je neemt dan zelf wangslijmvlies af en stuurt dat op. Ging verbazingwekkend makkelijk, terwijl mijn hond echt een hekel heeft aan gefrunnik in/rond haar bek.
De uitslag krijg je dan vanzelf binnen. Duurt wel een week of twee als ik me goed herinner. Het is al even geleden.
Ik was zelf dus heel verbaasd over de uitslag.
Er worden vaak, zowel Nederlandse asielen alsook buitenlandse honden via Stichtingen, bij voorkeur bemiddeld naar gezinnen waar al een hond aanwezig is. Ivm het leereffect. Maar ja, ik ben niet van plan om van 1 ineens naar 2 honden te gaan uitkijken.

Ik heb altijd honden gehad die geen ras waren. Ik vind die “vuilnisbakjes” heerlijk, zo puur natuur. De laatste had hoge iele pootjes. Bij kont en hals was het haar lang terwijl het elders kort was. Naar de maatstaven van diverse rasstandaarden zou hij misschien de naam lelijkerd krijgen, maar ik vond hem prachtig. Overigens hoorde ik dat ook wel van anderen, maar daar moet je dus maar net tegen aan lopen.
Alle reacties Link kopieren
Honden adopteren vanuit het buitenland zouden ze per direct moeten verbieden. Belachelijk en inmiddels is het een industrie geworden.

Ga naar het asiel of koop een pup. Of doneer aan een stichting die de honden aldaar steriliseren.
heppydepeppy12 schreef:
17-01-2021 15:28
Honden adopteren vanuit het buitenland zouden ze per direct moeten verbieden. Belachelijk en inmiddels is het een industrie geworden.

Ga naar het asiel of koop een pup. Of doneer aan een stichting die de honden aldaar steriliseren.
Het had je goed gestaan eerst alle berichten te lezen alvorens te droeftoeteren dat jouw mening wet is. Nu staat het zo simpel.
Yasha schreef:
17-01-2021 14:53
Ik heb een kit besteld bij wisdompanel.com, is wel redelijk prijzig.
Ik heb daar gekeken, maar je kon alleen laten bezorgen binnen Amerika, Canada of GB
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
17-01-2021 14:17
Er zijn helemaal geen stichtingen die dieren herplaatsen met winstoogmerk. Dat is geblaat van mensen die de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. Er is helemaal niemand die voor een onherleidbaar bastaardje 1000,- gaat lappen bij een stichting die zwerfhonden naar NL haalt.

Er zijn wel degelijk stichtingen met een winstoogmerk, dat is al vaak genoeg op TV geweest.

Honden gewoon van de straat plukken, zonder te controleren of ze een baasje hebben en deze met een zielig verhaal voor veels te veel geld in Nederland proberen te slijkten.
Of asiels in het buitenland leeg halen, alles voor de handel.
Dan moeten ze ook de andere kant op TV laten zien, die eenzijdige belichting ben ik wel een beetje klaar mee. Dan krijg je forummers zoals Heppy die ook maar een kant van de zaak kunnen zien.
Alle reacties Link kopieren
Forgotten schreef:
17-01-2021 16:10

“Er zijn wel degelijk stichtingen met een winstoogmerk, dat is al vaak genoeg op TV geweest.”

Noem er dan eens eentje die ook daadwerkelijk dieren herplaatst. Het enige wat in de afgelopen tien jaar op tv is geweest: goede doelen (mens/dier) die donateurs oplichten.

“ Honden gewoon van de straat plukken, zonder te controleren of ze een baasje hebben en deze met een zielig verhaal voor veels te veel geld in Nederland proberen te slijkten.
Of asiels in het buitenland leeg halen, alles voor de handel.”


Dat is geen handel want dan leg je er geld op toe. Ik ben in twintig jaar nog nooit een stichting tegengekomen die meer dan 395,- voor een hond vraagt. Het draait voor 80% op vrijwilligers en 20% op donateurs.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Wij verloren geld op adopties. Het zijn de donaties die zó nodig zijn. Raad het ook aan wat extra geld te doneren als je tevreden bent over het adoptie proces en de stichting. Het geld gaat naar het asiel waar alle honden gecastreerd en gesteriliseerd worden, voer, dierenarts, medicijnen etc.
De Stichtingen waar ik mij momenteel in verdiep hebben gedurende de Corona
-tijd ook hard moeten knokken om hun honden te kunnen voorzien van voer, noodzakelijke medische zorg etc.
Het bedrag dat je betaald is vergelijkbaar met de kosten voor een hond uit een NL asiel. In dit geval moet er van dat geld ook bijvoorbeeld getransporteerd worden per veilig vervoermiddel.
Ik denk echt niet dat in dit geval de mensen er rijk van worden, sterker nog....de kans is groot dat zij er geld op moeten toeleggen.
Ik vermoed dat het meer een roeping is.
Alle reacties Link kopieren
Klopt.. De werkers in het asiel in Spanje... Poeh wat had ik daar veel respect en bewondering voor. 6 dagen in de week in het asiel, voor een minimum loontje. Nauwelijks vrije dagen. En ze namen ook de zieke en oudere honden mee naar huis.. Echt hart voor de zaak. De dierenarts die er werkzaam was ook, verdiende geen drol.
Alle reacties Link kopieren
TO...puur uit nieuwsgierigheid hoor...waarom geen rashondpup?
Alle reacties Link kopieren
Echt, ik kan mij zo kapot ergeren aan inhoudsloos geblaat over dit onderwerp. Met een béétje nadenken, echt maar een héél klein beetje... dan snap je ook wel dat er echt geen droog brood te ‘verdienen’ valt aan het bemiddelen van buitenlandse asieldieren. Als je je ook maar eventjes verdiept in de gemiddelde prijzen voor sterilisatie, chippen, inentingen, ontwormen, ontvlooien, enz. Tel je verblijf, vervoer en bemiddelingskosten nog niet eens mee.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
kataravrouw schreef:
17-01-2021 17:40
TO...puur uit nieuwsgierigheid hoor...waarom geen rashondpup?
We fokken honden helemaal kapot. Meer en meer rassen ontwikkelen gezondheidsproblemen. Kan me voorstellen dat dat meeweegt.
kataravrouw schreef:
17-01-2021 17:40
TO...puur uit nieuwsgierigheid hoor...waarom geen rashondpup?
Het is niet zo dat ik perse geen rashond wil. Stel je voor er zit de juiste rashond in het asiel of stel je voor de juiste rashond wordt bemiddeld via een Stichting vanuit het buitenland, dan is dat geen reden om daar niet voor te gaan.
Ik heb er echter een minder goed gevoel bij. Al dat fokken, alsof een levend wezen zomaar maakbaar is. Ik vind het, maar dat is mijn persoonlijke gevoel, zelfs bijna een belediging tegenover de natuur.
Daarnaast ben ik bekend met niet-rashonden en daar zitten pareltjes tussen. Juist omdat ze zo puur natuur zijn.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
17-01-2021 16:24
Dan moeten ze ook de andere kant op TV laten zien, die eenzijdige belichting ben ik wel een beetje klaar mee. Dan krijg je forummers zoals Heppy die ook maar een kant van de zaak kunnen zien.
Eerlijk gezegd vind ik het ook wat raar dat mensen honden uit verre landen gaan ophalen, terwijl er hier in Nederland genoeg honden beschikbaar zijn als je een hond wilt. En ik vrees dat dat aantal over een jaar dramatisch toegenomen zal zijn. In de coronatijd hebben veel mensen opeens een hond of kat genomen, zo was een tijdje geleden in het nieuws, blijkbaar om eenzaamheid op te lossen of een knuffelbeestje te hebben tijdens het thuis moeten blijven. Maar ik vrees dat een groot aantal van die honden en katten ook weer de weg terug gaat vinden naar het asiel zodra de samenleving weer open gaat. Want dan is dat hondje waar je 3 of 4 keer per dag mee moet wandelen, opeens niet leuk meer. En verdomd lastig als je een weekendje weg wilt, of eindelijk weer je midweek Tenerife kan boeken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
17-01-2021 17:58
Het is niet zo dat ik perse geen rashond wil. Stel je voor er zit de juiste rashond in het asiel of stel je voor de juiste rashond wordt bemiddeld via een Stichting vanuit het buitenland, dan is dat geen reden om daar niet voor te gaan.
Ik heb er echter een minder goed gevoel bij. Al dat fokken, alsof een levend wezen zomaar maakbaar is. Ik vind het, maar dat is mijn persoonlijke gevoel, zelfs bijna een belediging tegenover de natuur.
Daarnaast ben ik bekend met niet-rashonden en daar zitten pareltjes tussen. Juist omdat ze zo puur natuur zijn.
Ten eerste zullen erkende fokkers nooit onverantwoord te werk gaan bij het fokken, en zeker geen praktijken toepassen die slecht zijn voor het dier.

Ten tweede zijn niet-rashonden vaak mixen van wel-rashonden, dus net zo min puur natuur als een rashond.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
17-01-2021 12:20
Valt me trouwens op dat diegenen met een echt slechte ervaring het altijd hebben over de hond van een ander...

Ik ben ook al een poosje aan het kijken. Een vriendin van mijn ouders heeft al jaren Spaanse/Turkse/Griekse hondjes dus die weet wel wat de goede stichtingen zijn.

Ik wil ook alleen maar een hond waarvan het karakter bekend is en waarbij ook bekend is dat ze met andere dieren kunnen en met drukte van veel kinderen. Er komt hier namelijk normaliter wel het eea over de vloer dus het beestje moet daar wel tegen kunnen, anders is het ook zo sneu. Ik heb goed contact met iemand van een stichting. Voorheen werkte ik teveel voor een hond. Nu ik ben afgekeurd heb ik er eindelijk tijd voor.
Eens, ik kende onze hond al, was een herplaatser die ik heb opgevangen en die ik daarna voorgoed in onze armen wilde sluiten. De stichting heeft hier enorm moeilijk over gedaan, daar lusten de honden geen brood van. Mag ik de naam van de stichting noemen?

Nogmaals, ik ben super blij met mijn hond, maar ik zou het nooit meer via die stichting doen.
pejeka schreef:
17-01-2021 18:01
Eerlijk gezegd vind ik het ook wat raar dat mensen honden uit verre landen gaan ophalen, terwijl er hier in Nederland genoeg honden beschikbaar zijn als je een hond wilt. En ik vrees dat dat aantal over een jaar dramatisch toegenomen zal zijn. In de coronatijd hebben veel mensen opeens een hond of kat genomen, zo was een tijdje geleden in het nieuws, blijkbaar om eenzaamheid op te lossen of een knuffelbeestje te hebben tijdens het thuis moeten blijven. Maar ik vrees dat een groot aantal van die honden en katten ook weer de weg terug gaat vinden naar het asiel zodra de samenleving weer open gaat. Want dan is dat hondje waar je 3 of 4 keer per dag mee moet wandelen, opeens niet leuk meer. En verdomd lastig als je een weekendje weg wilt, of eindelijk weer je midweek Tenerife kan boeken.
Daar zeg je inderdaad wat. Nu is er bizar weinig aanbod aan honden die voldoen aan bepaalde wensen, zoals ik eerder al schreef. Over pak m beet een jaar vermoed ik dat er veel aanbod is juist vanwege hetgeen jij beschrijft.
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
17-01-2021 17:52
We fokken honden helemaal kapot. Meer en meer rassen ontwikkelen gezondheidsproblemen. Kan me voorstellen dat dat meeweegt.
:'(

Diep triest dat dit mag. Alles voor een zo 'mooi' mogelijke hond. Ik zag een tijdje terug ergens foto's van verschillende hondenrassen en hoe die er 20 jaar geleden uitzagen en nu. Maar ik geloof dat er inmiddels wel wat regels zijn?

Mijn broer en gezin hebben een hartstikke leuke hond via zo'n stichting. Echt een schatje en die stichting heeft ook goed gekeken welke hond bij hen zou passen.
En vanochtend krijg ik toevallig een appje van mijn zus dat een vriendin van haar ook een hond heeft via deze weg.

Hond blij, hondenbaasjes blij, dus volgens mij wel een win-win.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
pejeka schreef:
17-01-2021 18:04
Ten eerste zullen erkende fokkers nooit onverantwoord te werk gaan bij het fokken, en zeker geen praktijken toepassen die slecht zijn voor het dier.

Ten tweede zijn niet-rashonden vaak mixen van wel-rashonden, dus net zo min puur natuur als een rashond.
Het is niet zo dat ik denk dat erkende fokkers hun dieren slecht behandelen.
Het is meer dat ik er moeite mee heb om op mijn verzoek een beestje te laten maken waarop ik inteken.

De honden die ik momenteel bekijk zijn er reeds, hebben geen warm tehuis en zouden die zorg en liefde wel kunnen gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
17-01-2021 18:04
Ten eerste zullen erkende fokkers nooit onverantwoord te werk gaan bij het fokken, en zeker geen praktijken toepassen die slecht zijn voor het dier.

Ten tweede zijn niet-rashonden vaak mixen van wel-rashonden, dus net zo min puur natuur als een rashond.
Erkende fokkers fokken honden ook kapot. Puur omdat rassen fokken een ongezond iets op zich is. Je kan al haast geen herder meer krijgen zonder heupdysplasie. Golden retrievers, de arme mopshondjes (die niet goed kunnen ademen en wij vinden het schattig) de Charles spaniëls met hun eeuwige hoofdpijn. Het is vreselijk. Vuilnisbakjes worden ouder en hebben statisch gezien minder gezondheidsproblemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven