Wel of niet van school wisselen

zaterdag 23 januari 2021 om 20:59
Hoi!
Ik heb een aantal maanden geleden hier gepost dat we een nieuwbouwwoning hebben gekocht, waarna de twijfel toesloeg.
Inmiddels hebben we heel bewust de ontbindende voorwaarden laten verstijken en hebben we veel zin in ons nieuwe avontuur.
Er blijft echter een ding waar we nog niet direct een antwoord op kunnen vinden bij onszelf.
Doen we de kinderen naar een nieuwe school in de wijk? Ze komen dan in groep 6 en 3.
Voordelen
- ze maken sneller contact met kinderen uit de wijk
- ze kunnen zelfstandig naar school
- ze kennen straks andere kinderen waarmee ze ook naar het voortgezet onderwijs kunnen fietsen vanaf de wijk
-speelafspraakjes zijn makkelijker uit te voeren
Nadelen
- ze laten hun vertrouwde school en vriendinnetjes achter.
Nou gaan we maar een minuut of 10 (auto) verderop wonen dus ze zouden hun vriendinnetjes nog wel kunnen blijven zien, maar ja.. ergens denk ik:
Wat doen we ze aan?!
Ik heb een aantal maanden geleden hier gepost dat we een nieuwbouwwoning hebben gekocht, waarna de twijfel toesloeg.
Inmiddels hebben we heel bewust de ontbindende voorwaarden laten verstijken en hebben we veel zin in ons nieuwe avontuur.
Er blijft echter een ding waar we nog niet direct een antwoord op kunnen vinden bij onszelf.
Doen we de kinderen naar een nieuwe school in de wijk? Ze komen dan in groep 6 en 3.
Voordelen
- ze maken sneller contact met kinderen uit de wijk
- ze kunnen zelfstandig naar school
- ze kennen straks andere kinderen waarmee ze ook naar het voortgezet onderwijs kunnen fietsen vanaf de wijk
-speelafspraakjes zijn makkelijker uit te voeren
Nadelen
- ze laten hun vertrouwde school en vriendinnetjes achter.
Nou gaan we maar een minuut of 10 (auto) verderop wonen dus ze zouden hun vriendinnetjes nog wel kunnen blijven zien, maar ja.. ergens denk ik:
Wat doen we ze aan?!

zondag 24 januari 2021 om 00:53

zondag 24 januari 2021 om 03:50
Wij kregen destijds de sleutel in februari 2014.
Kinderen op de nieuwe school laten starten na de zomervakantie 2014 in groep 5 en 6.
Tot de zomervakantie op de oude school om het jaar op een fijne manier af te sluiten.
Wij zijn nu een aantal jaren verder en achteraf voor ons de juiste keuze geweest.
De aansluiting op school ging soepel en al snel nieuwe vriendjes.
Ze zitten nu allebei in de derde en vierde van de middelbare.
De overstap hielp ook om je snel thuis te voelen in de nieuwe buurt.
Je leert sneller de andere kinderen en ouders uit de buurt kennen en niet alleen die in je nieuwe straat wonen.
We zijn ook direct begonnen met sport en muziek in de buurt en dat maakt de aansluiting ook makkelijker.
Via social media hebben ze nog steeds contact met oude buurt en klasgenootjes.

zondag 24 januari 2021 om 04:14
Wat vinden je kindereren zelf? Zeker die in groep 6? Wil jij of zij naar een nieuwe school of liever op de oude school blijven?
Toen wij verhuisden, ben ik op mijn oude school gebleven (zelfde leeftijd). Mijn ouders hebben gevraagd wat ik wilde en ik ben blij dat ze naar mij luisterden. Maar dat was buitengebied en wij waren de enige kinderen in de buurt en geen nieuwbouwwijk.
Toen wij verhuisden, ben ik op mijn oude school gebleven (zelfde leeftijd). Mijn ouders hebben gevraagd wat ik wilde en ik ben blij dat ze naar mij luisterden. Maar dat was buitengebied en wij waren de enige kinderen in de buurt en geen nieuwbouwwijk.
maandag 25 januari 2021 om 07:31
Dochter hier is in september begonnen in groep 7 van een nieuwe school. Wij zijn 25 km verderop verhuisd, dus op en neer was geen optie.
Eigenlijk is het vanaf het begin prima verlopen. Ze vond snel aansluiting en heeft nu een vaste groep vriendinnen. Ook met haar vriendinnen van haar oude school heeft ze nog heel veel contact. Dat is tegenwoordig echt anders. Ze hebben allemaal een telefoon, dus kunnen dagelijks appen/videobellen.
Eigenlijk is het vanaf het begin prima verlopen. Ze vond snel aansluiting en heeft nu een vaste groep vriendinnen. Ook met haar vriendinnen van haar oude school heeft ze nog heel veel contact. Dat is tegenwoordig echt anders. Ze hebben allemaal een telefoon, dus kunnen dagelijks appen/videobellen.
The time is now
maandag 25 januari 2021 om 07:50
Ze zitten dus nu in groep 2 en 5? En een misschien rare vraag, maar is het van waar je nu woont naar de nieuwe school ook 10 minuten?
Want dan zou ik ervoor kiezen om ze in déze zomervakantie al te laten overstappen. Dus dat je ze van je oude huis naar de nieuwe school brengt zodra ze naar groep 3 en 6 gaan. Zodat ze vanaf het begin van het schooljaar al meelopen en kinderen leren kennen. Ja, het is voor jullie dan even afzien, maar het is een overzichtelijke periode tot je verhuisd bent. Waarbij je kinderen zich meteen al een stuk meer thuis kunnen voelen in die nieuwe wijk.
Dit is overigens waarbij ik aanneem dat lesmethode, opvang en overblijf op beide scholen even fatsoenlijk geregeld zijn. Dat was voor ons ooit een reden om niet te wisselen en het rijden ervoor over te hebben.
Want dan zou ik ervoor kiezen om ze in déze zomervakantie al te laten overstappen. Dus dat je ze van je oude huis naar de nieuwe school brengt zodra ze naar groep 3 en 6 gaan. Zodat ze vanaf het begin van het schooljaar al meelopen en kinderen leren kennen. Ja, het is voor jullie dan even afzien, maar het is een overzichtelijke periode tot je verhuisd bent. Waarbij je kinderen zich meteen al een stuk meer thuis kunnen voelen in die nieuwe wijk.
Dit is overigens waarbij ik aanneem dat lesmethode, opvang en overblijf op beide scholen even fatsoenlijk geregeld zijn. Dat was voor ons ooit een reden om niet te wisselen en het rijden ervoor over te hebben.

zaterdag 30 januari 2021 om 18:06
Als het een nieuwe school is zou ik terughoudend zijn. Mijn tante had haar kinderen bij de verhuizing op een nieuwe school ingeschreven. Na twee jaar ging de school dicht vanwege een onverwacht te lage populariteit. (Leerlingenaantal was te laag en zou ook niet stijgen)
Kids konden dus naar een derde school, waarvan oudste voor een jaar... (groep 8)
Je kunt echt beter je kind op een “gezonde” school plaatsen dan een school die zich nog moet ontwikkelen.
Kids konden dus naar een derde school, waarvan oudste voor een jaar... (groep 8)
Je kunt echt beter je kind op een “gezonde” school plaatsen dan een school die zich nog moet ontwikkelen.
anoniem_63d92e1de19b9 wijzigde dit bericht op 30-01-2021 18:08
9.61% gewijzigd