Hoeveel tijd "kletsen" jullie per dag op je werk?
maandag 25 januari 2021 om 09:22
Beetje rare vraag misschien maar ik ben ZZP-er en werk al jaren vanuit huis. Ik heb dus geen kantoorleven waar je tijdens de koffie-, rook- of lunchpauze even een babbeltje kunt maken. Ik deel mijn eigen tijd in en overdag pleeg ik bijv, wel een paar belletjes naar vriendinnen of familieleden die niet buitenhuis werken of nu ook thuiswerken. Voor Corona kwam er ook nog wel eens iemand even langs voor thee of koffie. Dat is al jaren zo mijn gewoonte maar nu de kinderen meer thuis zijn vanwege Corona en dus zien hoe ik overdag te werk ga, zei één laatst mam je bent wel veel aan de telefoon hoor ipv te werken hoor. Nou vroeg ik me dus af hoeveel tijd bijv mensen op hun werk per dag "kletsen" om te vergelijken of kind wel eens gelijk zo kunnen hebben of dat dit dus eigenlijk net als "kletspauzes onder werktijd" kan vallen, gewoon om te vergelijken met een normale werksituatie

maandag 25 januari 2021 om 10:43
maandag 25 januari 2021 om 10:59
maandag 25 januari 2021 om 11:19
Ik heb 3 pauzes op een dag, 2 van een kwartier, koffiepauze en dan de lunch een half uur.
Aangezien ik niet op de afdeling mag eten en drinken ga ik naar de kantine.
Daar praat ik met mijn collega's.
Op de afdeling zelf praten we onderling over van alles en nog wat, en hoelang dat ligt aan de drukte.
Aangezien ik niet op de afdeling mag eten en drinken ga ik naar de kantine.
Daar praat ik met mijn collega's.
Op de afdeling zelf praten we onderling over van alles en nog wat, en hoelang dat ligt aan de drukte.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
maandag 25 januari 2021 om 11:22
maandag 25 januari 2021 om 11:23

maandag 25 januari 2021 om 12:17
Ik bel nooit privé op mijn werk. Want dat vind ik onbeschoft (dat ben je als ZZP-er vanuit huis uiteraard niet). Af en toe tussendoor een appje naar mijn zusjes of vriendinnen als het rustig is wel. Maar met mijn collega’s en de cliënten klets ik letterlijk de hele dienst door. Behalve als ik aan het rapporteren ben.

maandag 25 januari 2021 om 12:28
maandag 25 januari 2021 om 12:34
Wij pauzeren om de beurt. Als we in elkaars buurt waren voor en na sluitingstijd, als er geen klanten waren. Al met al een kwartiertje.
Nu is het pand leeg en als het werk het toe laat praten we af en toe wat. Niet dat we over 50 meter heen en weer schreeuwen. Uurtje ongeveer totaal.
Ooit tijdens een bijbaan elke rookpauze van een collega dezelfde tijd doorgebracht met 'neuspeuteren' in de kantine. Diegene kwam naast het uur pauze op 2 uur rookpauze..en ik maar rennen, hollen en draven om die 2 uur op te vangen.
Nu is het pand leeg en als het werk het toe laat praten we af en toe wat. Niet dat we over 50 meter heen en weer schreeuwen. Uurtje ongeveer totaal.
Ooit tijdens een bijbaan elke rookpauze van een collega dezelfde tijd doorgebracht met 'neuspeuteren' in de kantine. Diegene kwam naast het uur pauze op 2 uur rookpauze..en ik maar rennen, hollen en draven om die 2 uur op te vangen.
maandag 25 januari 2021 om 12:44

maandag 25 januari 2021 om 12:48
Ja, de award voor De Meest Asociale Collaga gaat inderdaad vaak uit naar de rokers. Tenminste, naar degenen die vinden dat zij “anytime of the day, whenever they feel like it” lekker de tijd kunnen nemen voor een uitgebreide rookpauze. Vaak natuurlijk ook nog samen met een (of meer) andere roker(s).petra123456 schreef: ↑25-01-2021 12:34Ooit tijdens een bijbaan elke rookpauze van een collega dezelfde tijd doorgebracht met 'neuspeuteren' in de kantine. Diegene kwam naast het uur pauze op 2 uur rookpauze..en ik maar rennen, hollen en draven om die 2 uur op te vangen.
Lijkt mij ook enig hoor, zoveel vrijheid en ontspanning tussen de bedrijven door. Maar als ik die momenten in mijn eentje moet opvangen, ga ik daar dus echt niet zonder meer mee akkoord.
Eén keer was mijn dienst bijna afgelopen, ik moest alleen nog overdragen. De collega aan wie ik moest overdragen kwam zoals gebruikelijk te laat. Geen punt, dan draag ik wel wat sneller over. Maar toen zag ik dat mijn andere collega al klaar stond met twee kopjes koffie en een peuk in haar hand. Die andere kwam er eindelijk aan en ze dachten serieus dat ze eerst uitgebreid samen konden gaan roken, koffiedrinken en bijkletsen. Je had ze moeten zien kijken joh, toen ik daar (met klem) een stokje voor stak.

maandag 25 januari 2021 om 12:57
Maar als je als zzp'r je eigen tijd thuis indeelt kun je toch gewoon prive gesprekjes tussendoor houden? Je werktijd en privetijd loopt dan sowieso door elkaar heen? Dat is natuurlijk niet te vergelijken met mensen die in loondienst werken en bijvoorbeeld 8 uur op een dag voor een werkgever werken.
Hoeveel uur werk je echt effectief aan je onderneming? Als dat bijv 20 uur per week is, dan is er toch gewoon alle ruimte voor die telefoontjes met familie en vrienden?
Krijg je je werk/opdrachten niet af? Dan besteed je teveel tijd aan kletsen.
Hoeveel uur werk je echt effectief aan je onderneming? Als dat bijv 20 uur per week is, dan is er toch gewoon alle ruimte voor die telefoontjes met familie en vrienden?
Krijg je je werk/opdrachten niet af? Dan besteed je teveel tijd aan kletsen.

maandag 25 januari 2021 om 13:01
Ik klets mijn hele dienst met clienten en collega's. Met collega's over prive dingen praten doen we even tussendoor, als het kan.
Mijn mobiel ligt tijdens mijn werk in mijn locker en ik kijk af en toe op mijn telefoon of ik appjes heb of gebeld ben en als het kan stuur ik soms tussendoor even wat terug.
Maar het werk gaat altijd voor.
Mijn vrienden en familie hebben het nummer van mijn werk. Ik zeg altijd dat als er een noodgeval is en ze me direct moeten hebben, dat ze dan naar werk moeten bellen en niet naar mijn prive nummer want dat kan een tijd duren voordat ik dat zie.
Ik vind het maar vreemd dat mensen onder werktijd blijkbaar hun sociale leven gaan lopen bijhouden. Werktijd is werktijd lijkt mij.
Mijn mobiel ligt tijdens mijn werk in mijn locker en ik kijk af en toe op mijn telefoon of ik appjes heb of gebeld ben en als het kan stuur ik soms tussendoor even wat terug.
Maar het werk gaat altijd voor.
Mijn vrienden en familie hebben het nummer van mijn werk. Ik zeg altijd dat als er een noodgeval is en ze me direct moeten hebben, dat ze dan naar werk moeten bellen en niet naar mijn prive nummer want dat kan een tijd duren voordat ik dat zie.
Ik vind het maar vreemd dat mensen onder werktijd blijkbaar hun sociale leven gaan lopen bijhouden. Werktijd is werktijd lijkt mij.
maandag 25 januari 2021 om 13:29
Hier ook zo. Ik kan niet thuiswerken dus ik sta op de vloer en als ik dan een collega zie die wel voornamelijk thuis werkt wordt er echt wel even bijgepraat over werk en ook privé. Kan heel kort in een minuut” alles ok thuis iedereen nog gezond” of wat uitgebreider maar dan is het ook maar een paar minuten. Vandaag ben ik vrij maar ik wed dat er vandaag veel gesproken is over de rellen van gisteren .
Met degene met wie ik op dat moment samen werk kletsen we wel meer tijdens het werken maar niet als er klanten zijn. En die klanten hebben nu ook meer behoefte aan praatjes dus daar kletsen we ook mee.
maandag 25 januari 2021 om 13:42
Ik verbaas me over je verbazing. Ik vind dat heel normaal en het is ook helemaal niet gezond om langer achter elkaar door te werken. Je werk, je mentale gezondheid en je lijf lijdt daar onder. Af en toe even doortekken is niks mis mee, maar verspreid over de dag een uur aan niet-werk besteden vind ik heel normaal om je werk goed te kunnen blijven doen en het leuk te blijven vinden. Met jouw insteek is het niet gek dat er zoveel mensen stress en burnouts hebben.
maandag 25 januari 2021 om 13:51
Hangt er een beetje vanaf. Privé bellen tijdens werktijd: alleen naar huisarts, apotheek, o.i.d. En heel af en toe mijn ouders, maar dan is het omdat er een spannend (medisch) onderzoek is geweest bij één van hen en ik weet dat ze de uitslag daarvan krijgen / hebben gekregen.
Op kantoor vind ik juist het sociale aspect van even kletsen met collega's ook heel belangrijk, dus dan hebben we het wel eens over kinderen, thuiswerken, weekendactiviteiten en/of weekendplannen, vakanties, etc. Ik houd niet bij hoeveel tijd ik daaraan spendeer.
Op kantoor vind ik juist het sociale aspect van even kletsen met collega's ook heel belangrijk, dus dan hebben we het wel eens over kinderen, thuiswerken, weekendactiviteiten en/of weekendplannen, vakanties, etc. Ik houd niet bij hoeveel tijd ik daaraan spendeer.
maandag 25 januari 2021 om 15:06
Ik werk in het onderwijs, dus dan voortdurend
.
Vandaag:
9:00 aanwezig op school, conciërge gesproken bij binnenkomst (4/5 min).
Medewerkerskamer, 2 collega’s kort gesproken over een leerling.
2 uitgestuurde leerlingen gesproken.
40min met een leerling gewerkt en gesproken
Pauze (Tsja...) met meerdere collega’s gesproken 15min.
2x 40min met een leerling gewerkt
Pauze, met meerdere collega’s gesproken 40min.
Overleg met een ouder: 10min.
Overleg met een teamleider: 10min.
Daarna was ik vrij.
Vandaag:
9:00 aanwezig op school, conciërge gesproken bij binnenkomst (4/5 min).
Medewerkerskamer, 2 collega’s kort gesproken over een leerling.
2 uitgestuurde leerlingen gesproken.
40min met een leerling gewerkt en gesproken
Pauze (Tsja...) met meerdere collega’s gesproken 15min.
2x 40min met een leerling gewerkt
Pauze, met meerdere collega’s gesproken 40min.
Overleg met een ouder: 10min.
Overleg met een teamleider: 10min.
Daarna was ik vrij.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
maandag 25 januari 2021 om 16:43
Nu wel vaker dan toen we nog op kantoor zaten. Dan zie je elkaar even bij de koffieautomaat en ga je na een paar minuten weer verder. Nu heb ik best wel vaak dat als je dan een keer iemand spreekt het gesprek altijd veel langer wordt dan strikt noodzakelijk voor het werk. Domweg om af en toe eens anderen te spreken. Wat ik ook merk is dat het nu makkelijker is om ook met klanten een beetje informelere gesprekken te voeren. We hebben nu immers allemaal een gemeenschapppelijk probleem dat verder gaat dan werk.
maandag 25 januari 2021 om 16:55
Pfoe, privé telefoongesprekken probeer ik zoveel mogelijk in de pauze te doen. Maar ik hoef zelden persé onder werktijd te bellen dus dat komt eigenlijk nauwelijks voor. Appjes gaan gewoon tussendoor als ik op de wc zit. Kletspraatjes met collega's ligt er helemaal aan wie er is en of er wat te vertellen is. Maximaal 3 kwartier per dag denk ik, maar vaak korter.

maandag 25 januari 2021 om 16:56
Privé bellen onder werktijd doe ik bijna niet, misschien soms 5 minuten om wat af te stemmen.
Onderling kletsen met collega’s wel. 1x per week hebben we als team een koffie uurtje en ik heb nog een clubje van 3 man waarmee ik pakweg 1x in de twee weken uurtje klets. Dat maakt het thuiswerken nog enigszins gezellig.
Onderling kletsen met collega’s wel. 1x per week hebben we als team een koffie uurtje en ik heb nog een clubje van 3 man waarmee ik pakweg 1x in de twee weken uurtje klets. Dat maakt het thuiswerken nog enigszins gezellig.
maandag 25 januari 2021 om 18:07
Privé bellen alleen in noodgevallen.
Mijn hele omgeving kent mijn werkdagen en weet dat ze mij dan overdag alleen bij moord, brand en extreme zaken mogen bellen.
Medische onderzoeken bespreken met mijn ouders kan ik net zo goed 's avonds doen. Dat valt niet in de categorie "moord en brand".
Huisarts-toestanden regel ik op mijn vrije dagen.
Als dat niet lukt is mijn huisarts sowieso alleen telefonisch te spreken tussen 12 en 1 en bel ik in de middagpauze.
Bij thuiswerk spreek ik niemand.
Of het moet zijn dat een collega werk-gerelateerd belt.
Op kantoor tijdens de middagpauze (half uur) met de aanwezige collega's.
En met mijn directe collega - als die er is - terwijl we beiden aan 't werk zijn.
(Waarbij we uiteraard niet continu aan 't kletsen zijn.)
Als je ZZP'er bent ... factureer je dan ook al die "kletstijd"?
Een half uurtje of 3 kwartier - of eventueel een uur - pauze is 1 zaak.
Elke dag continu mensen bellen of op bezoek krijgen, dan nog eten, misschien tussendoor nog met de kinderen bezig zijn, ... is een andere zaak.
(Je mag van mij best bezoek over de vloer krijgen.
Maar dan zou ik het eerlijker vinden om vast te stellen dat je op zo'n moment niet aan 't werk bent en dat dat dus niet gefactureerd wordt.)
Mijn hele omgeving kent mijn werkdagen en weet dat ze mij dan overdag alleen bij moord, brand en extreme zaken mogen bellen.
Medische onderzoeken bespreken met mijn ouders kan ik net zo goed 's avonds doen. Dat valt niet in de categorie "moord en brand".
Huisarts-toestanden regel ik op mijn vrije dagen.
Als dat niet lukt is mijn huisarts sowieso alleen telefonisch te spreken tussen 12 en 1 en bel ik in de middagpauze.
Bij thuiswerk spreek ik niemand.
Of het moet zijn dat een collega werk-gerelateerd belt.
Op kantoor tijdens de middagpauze (half uur) met de aanwezige collega's.
En met mijn directe collega - als die er is - terwijl we beiden aan 't werk zijn.
(Waarbij we uiteraard niet continu aan 't kletsen zijn.)
Als je ZZP'er bent ... factureer je dan ook al die "kletstijd"?
Een half uurtje of 3 kwartier - of eventueel een uur - pauze is 1 zaak.
Elke dag continu mensen bellen of op bezoek krijgen, dan nog eten, misschien tussendoor nog met de kinderen bezig zijn, ... is een andere zaak.
(Je mag van mij best bezoek over de vloer krijgen.
Maar dan zou ik het eerlijker vinden om vast te stellen dat je op zo'n moment niet aan 't werk bent en dat dat dus niet gefactureerd wordt.)
wissewis wijzigde dit bericht op 25-01-2021 18:13
23.74% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben