Welk kostuum is ongeschikt voor Carnaval ?

19-01-2021 14:26 519 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ná het sinterklaasfeest is nu de beurt aan carnaval.
Het is goed dat "door de jaren heen ingeslopen dingen" besproken worden als ze eigenlijk niet meer kunnen. Maar wat vind jij van bepaalde carnavalkostuums? Welk kostuum vind jij niet kunnen en waarom niet?



https://www.limburger.nl/cnt/dmf20210118_94585256
Kick Out Zwarte Piet richt pijlen op carnaval: kostuums van indianen, Chinezen en kannibalen ‘racistisch en kwetsend’



Afbeelding

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20200221_00148837
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
https://www.doorbraak.eu/blackface-duin ... -carnaval/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
25-01-2021 10:13
Maar het gaat toch niet alleen om jou?

Natuurlijk gaat het niet alleen om mij. Ik gaf alleen antwoord op een vraag aan mij.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
25-01-2021 08:52
Laat je niet zo ophitsen tegen de westerse wereld. Thanx was helemaal niet onrespectvol tegen jou. Nergens lees ik over 'schijt aan' hebben. Alleen in jouw post.

Ik durf te wedden dat je helemaal geen last had van een sintintocht afgelopen jaar. Ik durf zelfs een wedje te wagen dat je ook geen last kan hebben van een carnavalsoptocht.

Waar komt jouw agressie vandaan?
Waar bemoei jij je nou weer mee, met je ophitsen tegen de westerse maatschappij. Ik heb allang aan die forummer uitgelegd dat ik schijt heb aan mensen die geen respect hebben voor mij, als zij daar niet bijhoort prima toch. Lijkt mij alleen gezond, ik ben geen deurmat.
Ik reageer ook verder niet meer op jou en zet je onder negeer.
Alle reacties Link kopieren
Zo heb ik met carnaval nog nooit iemand gekleed zien gaan.

https://historianet.nl/beschavingen/noo ... enverhalen

21 weetjes over indianen

Afbeelding
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
25-01-2021 04:13
Zij kreeg daar kritiek op van indianen, vanwege cultural appropriation. En zegt nu zelf dat ze ‘m niet meer zou opzetten.

Maar indianen gaan nu toch gewoon in jeans en geruiten overhemd gekleed??? Toch?.
missie_m wijzigde dit bericht op 25-01-2021 13:13
4.58% gewijzigd
LOEP ME MAAR aub.
Surebaby schreef:
25-01-2021 12:56
Waar bemoei jij je nou weer mee, met je ophitsen tegen de westerse maatschappij. Ik heb allang aan die forummer uitgelegd dat ik schijt heb aan mensen die geen respect hebben voor mij, als zij daar niet bijhoort prima toch. Lijkt mij alleen gezond, ik ben geen deurmat.
Ik reageer ook verder niet meer op jou en zet je onder negeer.
Lekker toontje. Wie bemoeit nu zich met wie?

"Ookal heb ik alles rechts van mij de tyfus geblokkeerd
Ja ik ben Woke"

B-)
Alle reacties Link kopieren
Surebaby schreef:
25-01-2021 12:56
Waar bemoei jij je nou weer mee, met je ophitsen tegen de westerse maatschappij. Ik heb allang aan die forummer uitgelegd dat ik schijt heb aan mensen die geen respect hebben voor mij, als zij daar niet bijhoort prima toch. Lijkt mij alleen gezond, ik ben geen deurmat.
Ik reageer ook verder niet meer op jou en zet je onder negeer.

Niemand is een deurmat.
Ik ook niet.
missie_m wijzigde dit bericht op 25-01-2021 13:16
1.45% gewijzigd
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Moirmel schreef:
25-01-2021 08:56
Wat moeten pakweg Belgen dan zeggen? Eeuwenlang overheerst door andere volkeren, onderdrukking, discriminatie etc. En zo heeft elk volk wel iets.
Get over it.

Iemand had hier de mond vol over gelijkwaardigheid, wel als je binnen onze samenleving extra rechten en bescherming opeist, dan geeft je aan dat je juist niet gelijkwaardig bent. Voor kinderen en zwakkeren hebben we extra maatregelen, niet voor een volwassene die een ander zijn gelijke zou moeten zijn.
Nogmaals, als ik op het werk in mijn kont wordt geknepen ben ik niet degene die zeurt en dwingt als de knijper wordt ontslagen. Dat doet hij zelf, hij kan wel vinden dat het gewoon normaal is en zijn hele dorp ook, wel leven in 2020 en er gelden ondertussen andere afspraken.
Idem voor dit, ik vind niet dat de openbare ruimte en gemeenschapsgeld hoeft te worden aangewend voor dit soort racistisch gezeik.
Als je niet tegen dat soort meningen kan ben je zelf degene die uitzonderingen, een aparte positie en bescherming zoekt.
Voor een feest dat niet eens gaat plaatsvinden.
Alle reacties Link kopieren
Moirmel schreef:
25-01-2021 13:12
Lekker toontje. Wie bemoeit nu zich met wie?

"Ookal heb ik alles rechts van mij de tyfus geblokkeerd
Ja ik ben Woke"

B-)
Heb je nog iets inhoudelijks?
Alle reacties Link kopieren
Surebaby schreef:
24-01-2021 12:29
Ik vind een groot verschil zitten tussen 'het niet eens worden' of 'je mag je een tijd niet in een groot stuk openbare ruimte begeven, als het jou niet zint dat ik perse gekleurde schmink op mijn bek moet smeren. En dat ga ik nu juist extra doen want jij bepaalt niet wat ik met mijn kop doe'.
Die houding vind ik bijzonder kinderachtig en hypocriet.
Want het gaat niet om een privé feestje maar om feesten die plaatsvinden in de openbare ruimte en die betaald worden door gemeenschapsgeld.
Een aantal groepen, waaronder kozp, vestigt hier de aandacht op.
Als een kozp lid een paar duizend euro krijgt voor een heel andere baan staat het halve forum te huilen, maar aan de andere kant moet ik het maar normaal vinden dat ik meebetaal aan feesten waar dit wordt getolereerd. In de openbare ruimte.
Alles wordt echt op een bizarre manier omgedraaid in dit soort gesprekken.
En als je daar wat van vindt moet je nog worden 'opgevoed' ook.
Alleen de woordkeuze al.
Ik stop dan ook met deze discussie, dat soort mensen mogen op hun bek smeren wat ze willen wat mij betreft.

en dan ook niet piepen dat je de pers haalt met je racistische rotzooi, en je baan kunt verliezen als je voor een internationaal bedrijf bijv werkt en het wordt door de verkeerde opgepikt en verspreid.

Nee, nee, nee, wel als je een omroep wilt starten staat er een subsidiepot klaar.

Carnaval word bekostigd door de deelnemers zelf. Iedere carnavalist betaald zelf zijn kostuum.
Prins-carnaval betaald het strooigoed uit eigen zak of uit de pot van de raad van Elf waar hij ook steeds aan bijgedrage heeft.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Surebaby schreef:
25-01-2021 13:15
Nogmaals, als ik op het werk in mijn kont wordt geknepen ben ik niet degene die zeurt en dwingt als de knijper wordt ontslagen. Dat doet hij zelf, hij kan wel vinden dat het gewoon normaal is en zijn hele dorp ook, wel leven in 2020 en er gelden ondertussen andere afspraken.
Idem voor dit, ik vind niet dat de openbare ruimte en gemeenschapsgeld hoeft te worden aangewend voor dit soort racistisch gezeik.
Als je niet tegen dat soort meningen kan ben je zelf degene die uitzonderingen, een aparte positie en bescherming zoekt.
Voor een feest dat niet eens gaat plaatsvinden.

Het is je vrije keuze als je naar de carnavalsoptocht gaat kijken, de route word op tijd aangegeven. Je hoeft er niet te staan als je niet wil. En ná een uurtje of twee is de optocht alweer ontbonden. En nogmaals, er word geen gemeenschapsgeld voor aangewend. Ook geen tent voor opgezet. Dat een café na afloop van de optocht er graag zijn deuren voor opent is hun goed recht en hun inkomen.
Over openbare ruimtes gesproken. Wat vind je dan van de luidsprekers met Arabische gebeden door een westerse stad?
LOEP ME MAAR aub.
En je blijft maar terugkomen met je voorbeeld van op het werk in je kont geknepen worden. Vind je dit echt vergelijkbaar?

Een oud-leraar zei ooit tegen mij dat zijn vrijheid eindigt waar de mijne begint, en daar ben ik het nog compleet mee eens. Jij hebt alle vrijheid om te ijveren dat deze kostuums niet meer gedragen worden, maar eens je een ander de vrijheid ontneemt om ze te dragen ga je volgens mij te ver.

Trouwens, misschien moet dat KOZP groepje zelf maar eens een actie op poten zetten waarbij ze zich allemaal wit schminken en verkleden als koloniale heersers met alle stereotiepe beelden die daarbij horen. Ipv verontwaardigd te zijn en terug te kruipen in hun slachtofferrol, ze staan immers in de perfecte positie om te doen waar carnaval om draaide: het belachelijk maken van de heersende macht.

Ik geef het je nu al op een blaadje: geen haan zal ernaar kraaien of verontwaardigd zijn. Hoogstens wordt er een extra vat aangeslagen omdat we wat mensen bij hebben die begrijpen dat niet alles ernstig is.
Surebaby schreef:
25-01-2021 13:15
Nogmaals, als ik op het werk in mijn kont wordt geknepen ben ik niet degene die zeurt en dwingt als de knijper wordt ontslagen. Dat doet hij zelf, hij kan wel vinden dat het gewoon normaal is en zijn hele dorp ook, wel leven in 2020 en er gelden ondertussen andere afspraken.
Idem voor dit, ik vind niet dat de openbare ruimte en gemeenschapsgeld hoeft te worden aangewend voor dit soort racistisch gezeik.
Als je niet tegen dat soort meningen kan ben je zelf degene die uitzonderingen, een aparte positie en bescherming zoekt.
Voor een feest dat niet eens gaat plaatsvinden.
En again, voor iemand die de mond vol heeft over gelijkwaardigheid, vul je die gelijkwaardigheid nogal hard in vanuit een "al wie het niet eens met me is, moet cancelled/gestraft/whatever worden". Heb je eigenlijk door dat je de allereerste bent om net tegen gelijkwaardigheid te pleiten? :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Surebaby stelt het wel bout, maar ik begrijp het punt wel. Sommige grapjes zijn niet meer van deze tijd. En alleen maar zeggen dat het probleem zit bij de mensen die zich gekwetst voelen, doet geen recht aan de ontwikkelingen die er nu eenmaal in de samenleving zijn. De maatschappij verandert, dat gaat niet voor iedereen in hetzelfde tempo, maar dat het verandert is wel duidelijk - in elk geval voor Surebaby (en voor mij).
Wat eten we vanavond?
Moirmel schreef:
25-01-2021 13:37
En je blijft maar terugkomen met je voorbeeld van op het werk in je kont geknepen worden. Vind je dit echt vergelijkbaar?

Een oud-leraar zei ooit tegen mij dat zijn vrijheid eindigt waar de mijne begint, en daar ben ik het nog compleet mee eens. Jij hebt alle vrijheid om te ijveren dat deze kostuums niet meer gedragen worden, maar eens je een ander de vrijheid ontneemt om ze te dragen ga je volgens mij te ver.

Trouwens, misschien moet dat KOZP groepje zelf maar eens een actie op poten zetten waarbij ze zich allemaal wit schminken en verkleden als koloniale heersers met alle stereotiepe beelden die daarbij horen. Ipv verontwaardigd te zijn en terug te kruipen in hun slachtofferrol, ze staan immers in de perfecte positie om te doen waar carnaval om draaide: het belachelijk maken van de heersende macht.

Ik geef het je nu al op een blaadje: geen haan zal ernaar kraaien of verontwaardigd zijn. Hoogstens wordt er een extra vat aangeslagen omdat we wat mensen bij hebben die begrijpen dat niet alles ernstig is.
Zou het een stuk gezelliger van worden idd!
Je bedoelt zulke dingen:

Afbeelding

https://www.rijksmuseum.nl/en/collection/RP-P-1982-277


Afbeelding


Afbeelding
Nog een:

Afbeelding
Moirmel schreef:
25-01-2021 14:17
Je bedoelt zulke dingen:

Afbeelding
Wordt deze spotprent als niet-ok beschouwd eigenlijk? (echt grappig is nog niet, eerder wat koud-lauw; dat kan cassanter, snijdender en vooral zwarter)
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
25-01-2021 13:09
Maar indianen gaan nu toch gewoon in jeans en geruiten overhemd gekleed??? Toch?.
Ze gaan niet met een verentooi op naar de supermarkt, nee.
Die kleding is voor speciale rituelen, voor pow wows enzo. Zo'n hoofdtooi is een heilig object.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
25-01-2021 16:17
Ze gaan niet met een verentooi op naar de supermarkt, nee.
Die kleding is voor speciale rituelen, voor pow wows enzo. Zo'n hoofdtooi is een heilig object.

.....en zijn die rituelen wel oké? Ik bedoel ze zien een scalpel ook als trofee. Die willen ze omdat het hen macht geeft over het slachtoffer. Dat vind ik erger dan een clownpak met carnaval.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
25-01-2021 23:01
.....en zijn die rituelen wel oké? Ik bedoel ze zien een scalpel ook als trofee. Die willen ze omdat het hen macht geeft over het slachtoffer. Dat vind ik erger dan een clownpak met carnaval.
Misschien moet je er iets meer over lezen of uitzoeken voordat je dit soort rare dingen schrijft. Het is geen wild west sprookje, maar een levende actuele cultuur - die natuurlijk niet aan het scalperen is.
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
25-01-2021 04:13
Zij kreeg daar kritiek op van indianen, vanwege cultural appropriation. En zegt nu zelf dat ze ‘m niet meer zou opzetten.
Ik vind cultural appropriation in het algemeen altijd een beetje ingewikkeld. Al eeuwenlang nemen verschillende culturen vanalles van elkaar over. Waarom is dat soms een probleem?
Laatst zag ik een filmpje van een zwarte vrouw die helemaal de pan uit flipte tegen een blanke man omdat hij dreads had. Mocht niet, was cultural appropriation volgens die vrouw.
Terwijl dreads volgens mij niet eens per se uit de zwarte cultuur komen.

Een hele tijd geleden waren armbandjes met afbeeldingen van Maria en andere katholieke heiligen helemaal hip. Dat mag wel gewoon.
Vuurenvlam26 schreef:
26-01-2021 08:43
Ik vind cultural appropriation in het algemeen altijd een beetje ingewikkeld. Al eeuwenlang nemen verschillende culturen vanalles van elkaar over. Waarom is dat soms een probleem?
Laatst zag ik een filmpje van een zwarte vrouw die helemaal de pan uit flipte tegen een blanke man omdat hij dreads had. Mocht niet, was cultural appropriation volgens die vrouw.
Terwijl dreads volgens mij niet eens per se uit de zwarte cultuur komen.

Een hele tijd geleden waren armbandjes met afbeeldingen van Maria en andere katholieke heiligen helemaal hip. Dat mag wel gewoon.
Het is gezeik van de bovenste plank. Ze eigenen zich aan de ene kant kapsels, kleding of muziekstijlen toe, maar vergeten dat een groot deel van hun cultuurgenoten ook gewoon westerse kapsels, kleding, muziek, sport en kunstvormen dragen/beoefenen. Als wij dat cultural appropriation gaan noemen staan ze vast op hun achterste benen met de racismekaart te zwaaien.
Vuurenvlam26 schreef:
26-01-2021 08:43
Ik vind cultural appropriation in het algemeen altijd een beetje ingewikkeld. Al eeuwenlang nemen verschillende culturen vanalles van elkaar over. Waarom is dat soms een probleem?
Laatst zag ik een filmpje van een zwarte vrouw die helemaal de pan uit flipte tegen een blanke man omdat hij dreads had. Mocht niet, was cultural appropriation volgens die vrouw.
Terwijl dreads volgens mij niet eens per se uit de zwarte cultuur komen.

Een hele tijd geleden waren armbandjes met afbeeldingen van Maria en andere katholieke heiligen helemaal hip. Dat mag wel gewoon.
Ik heb datzelfde met de redenering dat doordat bevolkingsgroepen in het verleden onderdrukt werden er van hen nu niets overgenomen mag worden maar van de 'dominante' groep wel. Ik ben niet eens verantwoordelijk voor wat mijn familie doet; als mijn broer een misdaad pleegt hoef ik (gelukkig) niet de gevangenis in, maar ik ben op deze manier wel verantwoordelijk voor wat mijn voorouders hebben gedaan? Volgens mij kunnen we beter kijken naar wat er nu misgaat (wat volgens
mij ernstiger dingen zijn dan kleding en haarstijl) en dat proberen op te lossen door samen te komen ipv nog meer grenzen optrekken door te zeggen: ik mag jouw haarstijl wel maar jij mag mijn haarstijl niet.
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
26-01-2021 00:15
Misschien moet je er iets meer over lezen of uitzoeken voordat je dit soort rare dingen schrijft. Het is geen wild west sprookje, maar een levende actuele cultuur - die natuurlijk niet aan het scalperen is.

Dat heb ik gedaan:

:sherlock:
missie_m schreef:
25-01-2021 09:46
..................


ps:
https://www.kijkmagazine.nl/mens/deden- ... scalperen/
Deden de indianen echt aan scalperen?
..............

Trofee

Een dergelijke trofee diende natuurlijk als een bewijs van moed. Daarnaast had het scalperen een symbolische functie: het zou je controle geven over de ziel van het slachtoffer, ook als dat in leven bleef (wat regelmatig voorkwam).

In de jaren zeventig van de vorige eeuw dook de theorie op dat dit barbaarse gebruik niet inheems was, maar dat de indianen het hadden overgenomen van de Europeanen. De Amerikaanse historicus James Axtell heeft uitvoerig aangetoond dat dit een fabeltje is. Hij wijst op de enorme verscheidenheid aan rituelen en tradities rond het scalperen. Die kunnen de indianen nooit binnen een betrekkelijk korte tijd van de Europeanen hebben ‘geleerd’. Ook kennen veel indiaanse talen specifieke uitdrukkingen die met het scalperen te maken hebben. Een van die talen heeft bijvoorbeeld aparte woorden voor een scalp die al genomen is en eentje die nog genomen moet worden. Verder is er onomstotelijk archeologisch bewijsmateriaal: in massagraven die van ver voor de komst van de ‘bleekgezichten’ dateren, zijn schedels aangetroffen die sporen van scalperen vertonen.
LOEP ME MAAR aub.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven