Partnerverlof na bevalling: ineens doet werkgever moeilijk
vrijdag 29 januari 2021 om 13:55
Ik wil denk ik vooral even van me afschrijven, want ik voel me boos.
Ik ben vandaag 39 weken en 6 dagen zwanger, morgen wordt ik gestript omdat ik het niet meer trek en uitgeput raak ivm vele klachten op het moment. Dus tja, geestelijk gaat het al niet zo fantastisch.
Partner heeft met werkgever afgesproken (zo'n 3 maanden geleden) 6 weken partnerverlof op te nemen die sinds juli 2020 opgenomen mag worden. Daarbij is 1 week 100% betaald en 5 voor 70%. Je kan dit opnemen achter elkaar of verspreid. We wilden beide de 6 weken volledig na de bevalling, dus heeft partner dit afgesproken met directeur. Het gaat om een klein bedrijf en partner heeft hierin wel een grote verantwoordleijkheid. Echter, het was goedgekeurd, dus prima.
Vandaag appt partner mij dat directeur een gesprek heeft gehad met partner en dat hij 'het toch niet ziet zitten en het niet op deze manier wil invullen, omdat het gewoon niet kan en partner onmisbaar is'. Hij zei erbij dat hij zich er niet goed in had verdiept destijds en nu wel en het niet te willen.
Nu hebben zij geen afspraken op papier gemaakt en zit ik helemaal in de stress hierover. Ik ben eigenlijk gewoon boos op die stomme directeur en Mijn partner heeft hem duidelijk gemaakt de afspraak na te gaan leven en niet aan te willen passen. Hij laat zich ook niet onder druk zetten, maar ik zit nu wel echt in de stress, want er staat niks op papier (klein, informeel bedrijf).
Ik weet ook niet wat ik met dit topic wil, maar ik snap niet dat iemand zo achterlijk kan zijn om dit 2 dagen voor mijn uitgerekende datum aan te kaarten.
Dus ik wil even zeiken en klagen
en wellicht heeft iemand ervaring/tips voor als werkgever echt een probleem gaat maken? Kan dit zomaar?
Ik ben vandaag 39 weken en 6 dagen zwanger, morgen wordt ik gestript omdat ik het niet meer trek en uitgeput raak ivm vele klachten op het moment. Dus tja, geestelijk gaat het al niet zo fantastisch.
Partner heeft met werkgever afgesproken (zo'n 3 maanden geleden) 6 weken partnerverlof op te nemen die sinds juli 2020 opgenomen mag worden. Daarbij is 1 week 100% betaald en 5 voor 70%. Je kan dit opnemen achter elkaar of verspreid. We wilden beide de 6 weken volledig na de bevalling, dus heeft partner dit afgesproken met directeur. Het gaat om een klein bedrijf en partner heeft hierin wel een grote verantwoordleijkheid. Echter, het was goedgekeurd, dus prima.
Vandaag appt partner mij dat directeur een gesprek heeft gehad met partner en dat hij 'het toch niet ziet zitten en het niet op deze manier wil invullen, omdat het gewoon niet kan en partner onmisbaar is'. Hij zei erbij dat hij zich er niet goed in had verdiept destijds en nu wel en het niet te willen.
Nu hebben zij geen afspraken op papier gemaakt en zit ik helemaal in de stress hierover. Ik ben eigenlijk gewoon boos op die stomme directeur en Mijn partner heeft hem duidelijk gemaakt de afspraak na te gaan leven en niet aan te willen passen. Hij laat zich ook niet onder druk zetten, maar ik zit nu wel echt in de stress, want er staat niks op papier (klein, informeel bedrijf).
Ik weet ook niet wat ik met dit topic wil, maar ik snap niet dat iemand zo achterlijk kan zijn om dit 2 dagen voor mijn uitgerekende datum aan te kaarten.
Dus ik wil even zeiken en klagen

zaterdag 30 januari 2021 om 09:14
TO, wat vervelend!
Voor de mensen die anderen afvallen omdat er met kinderen niets te plannen valt, wat een nonsens.
Zes weken verlof worden toch ook hier met een kind echt gepland hoor..
De redenen die TO noemt als reden voor de partner om zes weken thuis te zijn snap ik juist heel goed. Wat ontzettend shit dat het niet op papier stond, want werkgever zou anders toch echt aan het kortste eind trekken.
Voor de mensen die anderen afvallen omdat er met kinderen niets te plannen valt, wat een nonsens.
De redenen die TO noemt als reden voor de partner om zes weken thuis te zijn snap ik juist heel goed. Wat ontzettend shit dat het niet op papier stond, want werkgever zou anders toch echt aan het kortste eind trekken.
zaterdag 30 januari 2021 om 09:15
O hey jij bent ook weer terug van weggeweest
moderatorviva wijzigde dit bericht op 30-01-2021 10:01
Reden: quote verwijderd
45.34% gewijzigd
-

zaterdag 30 januari 2021 om 09:18
Bizar geleuter inderdaad.Groenecomputermuis schreef: ↑30-01-2021 09:14TO, wat vervelend!

zaterdag 30 januari 2021 om 09:38
Wat een domtruttige reactie, precies zoals we van je gewend zijn. Ben je niet een keer uitgetrold?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 30-01-2021 10:01
37.21% gewijzigd

zaterdag 30 januari 2021 om 09:40
Eens.Groenecomputermuis schreef: ↑30-01-2021 09:14TO, wat vervelend!

zaterdag 30 januari 2021 om 09:41
Daarom zijn veel bedrijven ook niet blij met vrouwelijke werknemers.nerdopviva schreef: ↑29-01-2021 16:39Zou ik ook niet zo snel doen. Er is 6 weken afgesproken. Nogmaals: zwangere vrouwen gaan allemaal 16 weken met verlof en sluiten ook geen compromis. Waarom zouden mannen dat wel doen? Dan blijft het beeld bestaan dat vrouwen "lastig" zijn met hun 16 weken verlof.
zaterdag 30 januari 2021 om 09:47

zaterdag 30 januari 2021 om 09:52
Lucieanders schreef: ↑30-01-2021 09:41Daarom zijn veel bedrijven ook niet blij met vrouwelijke werknemers.

zaterdag 30 januari 2021 om 09:53
Vind ik ook en om voor 6 weken vervanging te regelen (wat bij zwangerschapsverlof meestal zo is ) is in sommige vakgebieden niet zo makkelijkpoezewoefje schreef: ↑30-01-2021 09:47Beide maakten een fout. Ik hoop dat je man na die 6 weken nog terug aan het werk kan. Niet omdat de directeur hem niet meer wil maar omdat hij misschien een heleboel minder klanten heeft. De dag van vandaag 6 weken wachten op een order is héél lang.
Makkelijker zou zijn om partnerbeleid gespreid op te nemen meeste werkgevers ook minder problemen mee denk ik
zaterdag 30 januari 2021 om 09:55

zaterdag 30 januari 2021 om 09:56
Goed om voet bij stuk te houden en als het allemaal een probleem blijft, dan weet je gelijk wat je aan deze werkgever hebt (vrij weinig) en zou ik (als ik je man was) rustig aan op zoek gaan naar een werkgever die zijn zaakjes wel op orde heeft en zich gewoon aan beloften houdt, die aansluiten bij de wet- en regelgeving in Nederland.
Het is echt belachelijk hoe er wordt omgegaan met vaders door werkgevers, alsof hun taak optioneel is en niet belangrijk en alsof er altijd geschoven kan worden. De gedachte die hierachter ligt is dat er uiteindelijk toch wel een moeder is die het allemaal opvangt.
Deze mentaliteit moet echt veranderen, zowel bij de werkgevers als bij de vaders zelf.
Het is echt belachelijk hoe er wordt omgegaan met vaders door werkgevers, alsof hun taak optioneel is en niet belangrijk en alsof er altijd geschoven kan worden. De gedachte die hierachter ligt is dat er uiteindelijk toch wel een moeder is die het allemaal opvangt.
Deze mentaliteit moet echt veranderen, zowel bij de werkgevers als bij de vaders zelf.

zaterdag 30 januari 2021 om 09:58
Echt hè.Lachattenoir schreef: ↑30-01-2021 09:38Wat een domtruttige reactie, precies zoals we van je gewend zijn. Ben je niet een keer uitgetrold?

zaterdag 30 januari 2021 om 10:01
pennetje80 schreef: ↑30-01-2021 09:55Dat is zeker zo hoor jaren terug toen ik nog geen kinderen had werd er bij een sollicitatie gezegd dat ik 3 tijdelijke contracten kon krijgen en dan geen vast want ik zou wel kinderen willen en ze hadden geen zin in dat en in part time werken daarna
Maar als dit de gedachte blijft:
pennetje80 schreef: ↑30-01-2021 09:53Vind ik ook en om voor 6 weken vervanging te regelen (wat bij zwangerschapsverlof meestal zo is ) is in sommige vakgebieden niet zo makkelijk
Makkelijker zou zijn om partnerbeleid gespreid op te nemen meeste werkgevers ook minder problemen mee denk ik
Dan blijft het voor vrouwen moeilijker om een baan te vinden en te houden. Het is juist goed dat mannen voet bij stuk houden en hun rechten opeisen. Als het normaler wordt dat mannen bevallingsverlof en ouderschapsverlof opnemen en minder gaan werken, maakt het voor werkgevers niet meer uit of ze een man of vrouw aannemen.
zaterdag 30 januari 2021 om 10:01
Jammer dan voor die werkgevers. Je mag als vader tegenwoordig gewoon 6 weken verlof opnemen, net zoals je als vrouw recht hebt op verlof. Dan roept ook niemand dat je het best gespreid kan opnemen. Het is echt lulkoekerij dat vrouwen niet onmisbaar zijn op hun werk en mannen ineens wel.pennetje80 schreef: ↑30-01-2021 09:53Vind ik ook en om voor 6 weken vervanging te regelen (wat bij zwangerschapsverlof meestal zo is ) is in sommige vakgebieden niet zo makkelijk
TO, hoop dat het allemaal gewoon zo voor jullie uitpakt als bedacht. Mijn man heeft ook 6 weken verlof genomen en daar hebben we nu, 6 maanden later, echt nog steeds profijt van. Alles gaat hier gewoon eerlijk. Het zijn onze kinderen, niet alleen die van mij.

zaterdag 30 januari 2021 om 10:03
Hier kan ik nu echt boos om worden, altijd dat gezwam over hormonen als je zwanger bent.Hetvrijewoord schreef: ↑29-01-2021 17:28Als het niet zwart op wit staat hebben jullie geen poot om op te staan. Leermomentje.
In dat geval zou ik maar een beetje proberen te middelen. Niemand is onmisbaar ook al pretendeert werkgever dat nu.
Het zullen de hormonen wel zijn maar waarom pin je je zo vast op 6 aangesloten weken? Probeer wat soepeler te zijn dat ga je hard nodig hebben straks met een baby die zich nergens aan houdt.
TO is oprecht pissig, ze heeft een duidelijke afspraak gemaakt met haar man en dat staat nu last minute op losse schroeven, terwijl zij hoogzwanger is, dat is nogal wat.
Ze heeft alle reden en recht om hier boos over te zijn en dan gooi jij het op hormonen???!! Ik vind dat zo aanmatigend, zo denigrerend, zo... seksistisch

zaterdag 30 januari 2021 om 10:08
Maída schreef: ↑29-01-2021 15:06Dus ja, ik hamer echt op die 6 weken. Ik begreep dat die 6 weken in NL ook zijn ingezet gezien er was aangetoond dat de rolverdeling in die eerste weken zeer van belang is en dat ook eerlijker verloopt wanneer diegene die zes weken neemt. En natuurlijk om de vrouwen een eerlijker kans op de arbeidsmarkt te geven. Dus ja, ik vind het erg belangrijk om meerdere redenen.
Als dit je stresspunt is: mijn man moest beide keren 2-3 dagen na mijn bevalling weer aan het werk. Dit heeft nul invloed gehad op de rolverdeling, mijn man doet zelfs meer dan ik omdat zijn werktijden beter aansluiten op het gezinsleven dan die van mij.
Nu ik kan terugkijken ben ik juist erg blij dat hij zijn ouderschapsverlof heeft ingezet door een langere periode één dag per week minder te werken toen wij twee kleintjes hadden. Dat zette echt meer zoden aan de dijk dan zes weken thuis in een periode dat er nauwelijks iets te doen was.
Neemt niet weg dat ik furieus zou zijn als ik twee dagen voor mijn bevalling dit nieuws zou krijgen.
zaterdag 30 januari 2021 om 10:12
Hoe zou dat gegaan zijn als die man onder de bus gelopen was, of een hersenbloeding had gekregen? Bedrijf failliet? Als ik die werkgever was zou ik maar eens proberen iets aan deze kwetsbaarheid te doen in plaats van partner dwars te zitten. Mooie kans om te oefenen, terwijl medewerker er nog wel is om een beetje te helpen bij de overdracht van werkzaamheden. Generale repetitie.poezewoefje schreef: ↑30-01-2021 09:47Beide maakten een fout. Ik hoop dat je man na die 6 weken nog terug aan het werk kan. Niet omdat de directeur hem niet meer wil maar omdat hij misschien een heleboel minder klanten heeft. De dag van vandaag 6 weken wachten op een order is héél lang.
zaterdag 30 januari 2021 om 10:23
Ondertussen verloopt dit anders prima in landen om ons heen. Nederland is zo'n frustrerend achterhaald conservatief land op dit vlak...pennetje80 schreef: ↑30-01-2021 09:53Vind ik ook en om voor 6 weken vervanging te regelen (wat bij zwangerschapsverlof meestal zo is ) is in sommige vakgebieden niet zo makkelijk
zaterdag 30 januari 2021 om 10:28
Daarom dat ik zei beiden maakten een fout.ldp schreef: ↑30-01-2021 10:12Hoe zou dat gegaan zijn als die man onder de bus gelopen was, of een hersenbloeding had gekregen? Bedrijf failliet? Als ik die werkgever was zou ik maar eens proberen iets aan deze kwetsbaarheid te doen in plaats van partner dwars te zitten. Mooie kans om te oefenen, terwijl medewerker er nog wel is om een beetje te helpen bij de overdracht van werkzaamheden. Generale repetitie.
zaterdag 30 januari 2021 om 10:35
Daar zou ik niet zo zeker van zijn dat het in andere landen beter is.
In België heb je inderdaad ook recht op ouderschapsverlof. Bij 4/5 20 maanden dacht ik. Moet ook weken op voorhand schriftelijk worden aangevraagd. Voor de rest heb je hier enkel fulltime of parttime voor man en vrouw. Niet zoals in Nederland waar je heel je carrière maar 3 of 4 dagen per week werkt.

zaterdag 30 januari 2021 om 10:44
Inderdaad! Je wil niet weten hoeveel mannen en vrouwen ervan overtuigd zijn dat het werk van de man absoluut, onder geen beding anders/minder/ tijdelijk stopgezet kan, terwijl dat bij het werk van de vrouw allemaal prima geregeld kan worden.spuit_111 schreef: ↑30-01-2021 10:01Jammer dan voor die werkgevers. Je mag als vader tegenwoordig gewoon 6 weken verlof opnemen, net zoals je als vrouw recht hebt op verlof. Dan roept ook niemand dat je het best gespreid kan opnemen. Het is echt lulkoekerij dat vrouwen niet onmisbaar zijn op hun werk en mannen ineens wel.
TO, hoop dat het allemaal gewoon zo voor jullie uitpakt als bedacht. Mijn man heeft ook 6 weken verlof genomen en daar hebben we nu, 6 maanden later, echt nog steeds profijt van. Alles gaat hier gewoon eerlijk. Het zijn onze kinderen, niet alleen die van mij.
Ik sta er echt van te kijken hoe conservatief Nederland nog is op dit vlak. De man is onmisbaar en moet absoluut 40-50 uur per week werken, zelfs een paar uurtjes minder is al een groot probleem, terwijl aan de andere kant vrouwen massaal parttime werken en met zwangerschapsverlof gaan.
In heel veel gevallen doen zij hetzelfde werk en toch gelden voor mannen/ vrouw andere regels en wordt zijn werk als belangrijker gezien en is er heel vaak geen compromis mogelijk. Ik vind dat zo apart.
Het gekke is: vrouwen geloven er net zo hard in als die mannen zelf.

zaterdag 30 januari 2021 om 10:49
Veel valt niet te plannen, maar dat lijkt me juist een reden om die zes weken verlof op te nemen. Dan kan hij immers onverwachte moeilijkheden opvangen thuis en als het allemaal soepeltjes verloopt, dan kan hij ervan genieten.Groenecomputermuis schreef: ↑30-01-2021 09:14TO, wat vervelend!
En sowieso geeft het hem de kans om te groeien en zelfverzekerd te worden in zijn rol als vader. Net als moeders, moeten vaders de kans krijgen zich te binden aan hun kind, leren om hun kind te verzorgen en vertrouwd raken met alle taken die daarbij horen. Juist in het begin is dit zo belangrijk.
zaterdag 30 januari 2021 om 11:09
Aan de ene kant is Nederland conservatief. Buiten dat je als vrouw bevalt en de bijkomende verloven hebt ben je hier even (on)misbaar als een man. Aan de andere kant kunnen jullie het wel zo regelen om heel jullie carrière maar 3 of 4 dagen per week te werken. In België word je bij veel jobs full-time verwacht.
zaterdag 30 januari 2021 om 12:28
En door dat laatste verandert het ook niet. Want man is ouder, verdient daardoor meer, vrouw gaat minder werken (want man verdient per uur meer en kan echt niet minder werken in zijn specifieke functie). Dus vrouw blijft zorgen, man blijft zogenaamd onmisbaar in zijn werk en is thuis totaal wel misbaar omdat vrouw in de eerste drie maanden alle taken op zich heeft genomen. Omdat vrouw meeging in onmisbaremanopwerkfilosofie.Majime schreef: ↑30-01-2021 10:44Inderdaad! Je wil niet weten hoeveel mannen en vrouwen ervan overtuigd zijn dat het werk van de man absoluut, onder geen beding anders/minder/ tijdelijk stopgezet kan, terwijl dat bij het werk van de vrouw allemaal prima geregeld kan worden.
Ik sta er echt van te kijken hoe conservatief Nederland nog is op dit vlak. De man is onmisbaar en moet absoluut 40-50 uur per week werken, zelfs een paar uurtjes minder is al een groot probleem, terwijl aan de andere kant vrouwen massaal parttime werken en met zwangerschapsverlof gaan.
In heel veel gevallen doen zij hetzelfde werk en toch gelden voor mannen/ vrouw andere regels en wordt zijn werk als belangrijker gezien en is er heel vaak geen compromis mogelijk. Ik vind dat zo apart.
Het gekke is: vrouwen geloven er net zo hard in als die mannen zelf.
En ja, er bestaan uitzonderingen, en die zullen ons na deze post om de oren vliegen, dat weet ik ook wel.