Red flags
donderdag 28 januari 2021 om 16:25
Wat zijn red flags voor jou bij mensen? Zijn er dingen die jij altijd over het hoofd ziet maar waarvan men zegt 'told you so?'.
Ik trap af:
- over zichzelf zeggen ' ik ben veel te lief'.
- tijd/aandacht gebruiken om te straffen of belonen. Negeren na een ruzie of als je iets verkeerds zegt. Uit het niks afzeggen.
- bovenstaande maar met intimiteit.
- veel te veel drinken, maar zeggen ' ik kan het hebben'
- een vies huis. Af en toe kan altijd, maar nooit schoonmaken getuigt van issues.
Ik ben zelf natuurlijk niet perfect en ik werk er aan. Voor mezelf alleen bezig om dingen op een rijtje te zetten voor therapie.
Ik trap af:
- over zichzelf zeggen ' ik ben veel te lief'.
- tijd/aandacht gebruiken om te straffen of belonen. Negeren na een ruzie of als je iets verkeerds zegt. Uit het niks afzeggen.
- bovenstaande maar met intimiteit.
- veel te veel drinken, maar zeggen ' ik kan het hebben'
- een vies huis. Af en toe kan altijd, maar nooit schoonmaken getuigt van issues.
Ik ben zelf natuurlijk niet perfect en ik werk er aan. Voor mezelf alleen bezig om dingen op een rijtje te zetten voor therapie.
zaterdag 30 januari 2021 om 07:58
Ik vermoed dat de mensen die geen seks voor het huwelijk willen doorgaans sowieso in eigen kring/met gelijkgestemden daten, en dan hoef je het natuurlijk al helemáál niet uit te spreken
zaterdag 30 januari 2021 om 08:16
Dat mag, maar ik ben dan al klaar. Voor mij is het uiting van denkwijze waar ik niet mee wil daten.
En het is bij mij wel bekend dat wij totaal verschillend staan in alles betrekking tot relaties en andere zaken mbt vrouwen en mannen.
zaterdag 30 januari 2021 om 08:17
Dat is het altijd he? Niet willen.Black_Phillip schreef: ↑28-01-2021 16:58Kunnen maar niet willen vind ik nog erger. En dan geen werkster betalen maar gewoon in de troep leven en wachten tot jij het schoonmaakt.
Of ze hebben een zwaar lichamelijk probleem/handicap ect waardoor het niet kan.
zaterdag 30 januari 2021 om 08:22
En als een vrouw de man vraagt?
Iemand vragen vind ik wel een ouderwetse benadering, ik zie het meer als een voorstel om samen iets te gaan doen, in overleg. Het is iets wat je samen gaat doen als je elkaar leuk vindt, wie met een voorstel komt maakt niet uit. Wie er betaalt maakt me ook niet zoveel uit, ik vind splitten wel prettig zelf. Als een ander er vanuit gaat dat ik alles betaal dan is dat wel een rode vlag voor mij. Weet trouwens ook niet eens of ik het zou kunnen maken om de hele rekening te betalen. Schijnt ook iets van een code te zijn dat je verder geen contact wil ofzo. Als het goed is gaan dat soort dingen vanzelf en is er geen gedoe.
zaterdag 30 januari 2021 om 08:27
Groene vlag.In_Tenebris schreef: ↑30-01-2021 08:22En als een vrouw de man vraagt?
Iemand vragen vind ik wel een ouderwetse benadering, ik zie het meer als een voorstel om samen iets te gaan doen, in overleg. Het is iets wat je samen gaat doen als je elkaar leuk vindt, wie met een voorstel komt maakt niet uit. Wie er betaalt maakt me ook niet zoveel uit, ik vind splitten wel prettig zelf. Als een ander er vanuit gaat dat ik alles betaal dan is dat wel een rode vlag voor mij. Weet trouwens ook niet eens of ik het zou kunnen maken om de hele rekening te betalen. Schijnt ook iets van een code te zijn dat je verder geen contact wil ofzo. Als het goed is gaan dat soort dingen vanzelf en is er geen gedoe.
zaterdag 30 januari 2021 om 08:53
Als ik al zou zeggen ‘ik wil geen seks op de eerste date’ tegen mijn date, dan schuif ik hem heel wat in de schoenen: hij wil wel, hij gaat een poging doen en ik moet al ruimschoots vooraf mijn grenzen aangeven. En het is een soort ‘test’ om te kijken of hij afhaakt.
Ik heb vorig jaar een tijd flink gedatet, en ik vond verwachtingen rond seks/zoenen enz op de eerste date altijd het lastigste stuk. Als de date niet zo'n succes is weet je dat allebei wel, maar als het wél fijn is? Het is zo'n ongeschreven regel dat een goede date wordt afgesloten met zoenen, en daar heb ik al niet altijd zin in met iemand die ik net een paar uur ken. En als je dan aan het zoenen gaat probeert 99% procent van de mannen ook nog snel wat te voelen of wat verder te gaan, ik voelde me dan altijd opgelaten en vervelend. Maar hé met zoenen was ik ook ok toch? Dus dan voelde ik me ook nog half schuldig als ik ze van me af moest duwen... Na een tijdje liet ik voor de eerste date gewoon heel duidelijk weten dat ik (de eerste keer) wel zin had in koffie of een wijntje, maar dat ik geen enkele garantie gaf op zoenen of meer en dat ik niet gediend ben van 'toch proberen'. (dit zei ik natuurlijk wel wat aardiger
zaterdag 30 januari 2021 om 09:03
Die ongeschreven regel verzinnen veel mensen volgens mij. Er was laatst een topic hierover (zoenen vanaf welke date) en de meningen waren verdeeld als ik mij goed herinner.Woordenaar schreef: ↑30-01-2021 08:53Het is zo'n ongeschreven regel dat een goede date wordt afgesloten met zoenen, en daar heb ik al niet altijd zin in met iemand die ik net een paar uur ken.
Ik heb zelf ook prima dates gehad zonder zoenen.
zaterdag 30 januari 2021 om 09:04
Rode vlaggen hang ik op aan respect.
Respect voor jezelf, gezond leven met regelmaat bewegen en gezonde voeding. Maar ook je huis en leven op orde hebben. Dus een schoon huis en verzorgde omgeving. Een zelfstandig inkomen en jezelf kunnen redden. Daarnaast valt persoonlijke hygiëne daar ook onder. Net als zelfreflectie én het kunnen omgaan met feedback.
Respect voor anderen, hoe gaat iemand om met anderen? Het hebben van een positieve relatie met familie en echte vrienden. Op een nette manier praten over exen, het nieuws, mensen in een dienstverlenend beroep etc. Maar ook open staan voor mensen die anders in het leven staan en zaken die buiten het eigen straatje vallen.
Respect voor jezelf, gezond leven met regelmaat bewegen en gezonde voeding. Maar ook je huis en leven op orde hebben. Dus een schoon huis en verzorgde omgeving. Een zelfstandig inkomen en jezelf kunnen redden. Daarnaast valt persoonlijke hygiëne daar ook onder. Net als zelfreflectie én het kunnen omgaan met feedback.
Respect voor anderen, hoe gaat iemand om met anderen? Het hebben van een positieve relatie met familie en echte vrienden. Op een nette manier praten over exen, het nieuws, mensen in een dienstverlenend beroep etc. Maar ook open staan voor mensen die anders in het leven staan en zaken die buiten het eigen straatje vallen.
zaterdag 30 januari 2021 om 09:09
Mooi samengevat, zo zie ik het ook.evelien2010 schreef: ↑30-01-2021 09:04Rode vlaggen hang ik op aan respect.
zaterdag 30 januari 2021 om 09:21
Avage schreef: ↑29-01-2021 14:47Wat zijn jullie eigen red flags ?
Ik heb er wel een paar. Vooral vanwege mijn verleden. Geen contact met familie. Geen grote vriendenkring. Traumatische jeugd. Vaak verhuisd. Slechte relaties gehad. Ik spreek niet (kwaad) over exen en al deze dingen zijn ook wel verwerkt inmiddels, ik zie mijn eigen aandeel erin. Dat scheelt ws. wel maar zou het zelf toch een mogelijk risico vinden als ik aan de andere kant van de tafel zit ?
En ik ben nog in de vruchtbare leeftijd en kinderloos, wat voor mannen denk ik altijd wel een red flag kan zijn.
Ik ben niet iemand die duidelijk een rugzak of allerlei lichamelijke/geestelijke littekens heeft, heb een carrière en sta met beide benen op de grond, kan me ontspannen, zorg voor mezelf, hou van lachen en leuke dingen en kan me goed openstellen, heb geen overdreven eisen die ik stel aan anderen qua uiterlijkheden/materiële zaken/status enz. Maar vraag me af of dat een tegenhanger is voor de rode vlaggen ?
Momenteel date ik niet dus het is niet relevant. Maar ik zou wel bang zijn om veroordeeld te worden adhv deze punten, door 'de markt'.
Deze vind ik wel interessant. Volgens mij loop je als je de rode vlaggen van jezelf niet kent ook tegen de rode vlaggen bij een ander aan en kom je uiteindelijk ook als die ander dat niet heeft in een relatie terecht die niet leuk is, je eigen gedrag kan ook een leuk mens naar maken.
De zaken die jij noemt als rode vlaggen van jezelf, vind ik pas rode vlaggen als je daar zelf niet goed mee om kan gaan en het dus nog steeds problemen geeft. Wat je noemt zijn zaken die uiteraard impact hebben gehad op je leven. Volgens mij hoeft dat niet te betekenen dat dat nog steeds het geval is. Ik denk ook dat er met sommige dingen ook wel pijnpuntjes en valkuilen blijven bestaan. Ik denk dat als je dit voor jezelf weet je daar ook goed mee om kan kan. Als je weet dat je jaloers bent toch niet ernaar handelen omdat je weet dat je snel jaloers bent bijvoorbeeld. Scheelt weer ruzie en later zie je het ook vaak zelf anders dan op het moment zelf.
Als je niet met je eigen issues om kan gaan heb je inderdaad rode vlaggen. Die indruk heb ik bij jou niet, je zegt dat het bij jou verder niet te merken is. Dat je snapt dat het een rode vlag kan zijn vind ik sterk. Ik heb zelf ook een moeilijke jeugd gehad en gelukkig maar één beroerde relatie, wel ook goede gelukkig. Volgens mij kan ik aardig met alles omgaan ( ik vond het als kind al niet normaal ), alleen ik zal het ook niet heel expliciet vertellen in eerste instantie.
Dat andere punt, dat je in de vruchtbare leeftijd zit vind ik ook wel een punt. Ik zou als man wel willen weten of je kinderen wil. Straks vind je elkaar leuk en dan sta je daar anders in. Aan de andere kant is het ook niet iets om gelijk op tafel te gooien als je de sfeer een beetje ontspannen wil houden.
Ik date ook niet, lijkt me vooral veel gedoe. Ook geen zin om af te spreken met iemand die ik amper ken.
zaterdag 30 januari 2021 om 09:23
Zeker, maar als je het vooraf niet mag uitspreken (want, red flag, onromantisch of manipulatief) weet je natuurlijk niet hoe de ander erin staat bij de eerste date. Voor mij werkt duidelijk zijn beter.
zaterdag 30 januari 2021 om 10:50
Als een vrouw de man vraagt is het ook het meest netjes als ze in principe bereid is om te betalen. Of als ze een vrouw vraagt. Of een man een andere man. Want eigenlijk dacht ik dat ik met mijn woordkeuze heel duidelijk aangaf dat het niets met gender te maken heeft, maar alles met het op date vragen.In_Tenebris schreef: ↑30-01-2021 08:22En als een vrouw de man vraagt?
De redenatie daarachter is dat je iemand uitnodigt en doorgaans organiseer je dan ook. Je kan dan naar een eettentje gaan (nou ja, dat kon vroeger in ieder geval) en voor 30 euro een menu nemen, of naar een restaurant waar je voor een 9 gangen menu 300 euro neer mag tellen (voor een eerste date per definitie een foute keuze lijkt mij, maar dat terzijde).
Je kent de ander echter niet en kan dus ook niet weten of die persoon daar het geld voor heeft. Zo kan je iemand in verlegenheid brengen. Daarom vind ik het normaal om dan in ieder geval op die gronden aan te bieden te betalen.
Overigens heb ik ook geen probleem met de man betaalt doctrine, mits dat dan niet heel selectief wordt gebruikt. Dus niet traditioneel als het uitkomt en emancipatie als dat weer beter voor je uitpakt. Dat is dan weer een beetje asociaal.
zaterdag 30 januari 2021 om 10:51
Ik ben toch benieuwd welke denkwijze jij erin leest dat iemand aanbiedt om te betalen voor de ander.Luci_Mster2 schreef: ↑30-01-2021 08:16Dat mag, maar ik ben dan al klaar. Voor mij is het uiting van denkwijze waar ik niet mee wil daten.
En het is bij mij wel bekend dat wij totaal verschillend staan in alles betrekking tot relaties en andere zaken mbt vrouwen en mannen.![]()
zaterdag 30 januari 2021 om 10:53
En als iemand daar nu door omstandigheden al dan niet tijdelijk niet toe in staat is? Dat lijkt mij dan weer helemaal niets met gebrek aan (zelf-)respect te maken.evelien2010 schreef: ↑30-01-2021 09:04Rode vlaggen hang ik op aan respect.
zaterdag 30 januari 2021 om 11:26
DS1971 schreef: ↑30-01-2021 10:50Als een vrouw de man vraagt is het ook het meest netjes als ze in principe bereid is om te betalen. Of als ze een vrouw vraagt. Of een man een andere man. Want eigenlijk dacht ik dat ik met mijn woordkeuze heel duidelijk aangaf dat het niets met gender te maken heeft, maar alles met het op date vragen.
De redenatie daarachter is dat je iemand uitnodigt en doorgaans organiseer je dan ook. Je kan dan naar een eettentje gaan (nou ja, dat kon vroeger in ieder geval) en voor 30 euro een menu nemen, of naar een restaurant waar je voor een 9 gangen menu 300 euro neer mag tellen (voor een eerste date per definitie een foute keuze lijkt mij, maar dat terzijde).
Je kent de ander echter niet en kan dus ook niet weten of die persoon daar het geld voor heeft. Zo kan je iemand in verlegenheid brengen. Daarom vind ik het normaal om dan in ieder geval op die gronden aan te bieden te betalen.
Overigens heb ik ook geen probleem met de man betaalt doctrine, mits dat dan niet heel selectief wordt gebruikt. Dus niet traditioneel als het uitkomt en emancipatie als dat weer beter voor je uitpakt. Dat is dan weer een beetje asociaal.
Ik snap je gedachte wel, wie uitnodigt organiseert, maar dat is volgens mij vooral het geval als iets een wat exclusiever karakter heeft. Een drankje drinken of ergens wat eten is iets waar dat geen rol hoort te spelen. Als je iemand beter kent gaat dat ook over en weer. Als je iets duurs of exclusiefs wil gaan doen is daar sowieso meer overleg voor nodig, je wil iemand ook niet in verlegenheid brengen en dat hangt niet alleen af van de financiële positie van de ander. In dat laatste geval ga ik er wel van uit dat degene die het het voorstelt het betaalt, tenzij anders is afgesproken. Je kan ook een idee opperen en samen tot de conclusie komen dat iets leuk is om te doen. Dan vind ik splitten weer wel het beste.
zaterdag 30 januari 2021 om 11:39
Als het een principekwestie is denk ik er ook zo over. Als het is ‘de man betaalt want piemel’ dan haak ik af. Ik vind het prima als er door een ander betaald wordt, het hangt af van de gedachte erachter. Een man die vindt dat het hoort dat een man betaalt en een vrouw niet, op basis van geslacht, heeft een man/vrouwbeeld wat niet aansluit bij het mijne
zaterdag 30 januari 2021 om 11:45
Ik vind het niet erg als iemand werkeloos is, zolang er maar oprecht geprobeerd wordt om een nieuwe baan te vinden.
Rondhangen en de hele dag gamen vind ik niks.
zaterdag 30 januari 2021 om 13:01
Ik denk dat je het op deze manier ook goed brengt: het werkt voor jou beter en ligt dus niet aan de specifieke ander.Woordenaar schreef: ↑30-01-2021 09:23Zeker, maar als je het vooraf niet mag uitspreken (want, red flag, onromantisch of manipulatief) weet je natuurlijk niet hoe de ander erin staat bij de eerste date. Voor mij werkt duidelijk zijn beter.
Als iemand die context er bij zou zeggen zou ik het geen red flag vinden, maar handige openheid. Maar zonder die context vind ik het suggestief en wat aanvallend.
zaterdag 30 januari 2021 om 13:18
Ja, dat tikte ik al eerder maar dat moet je elke reactie expliciet daarna weer herhalen anders kan hij dat niet onthouden.Thordïs schreef: ↑30-01-2021 11:39Als het een principekwestie is denk ik er ook zo over. Als het is ‘de man betaalt want piemel’ dan haak ik af. Ik vind het prima als er door een ander betaald wordt, het hangt af van de gedachte erachter. Een man die vindt dat het hoort dat een man betaalt en een vrouw niet, op basis van geslacht, heeft een man/vrouwbeeld wat niet aansluit bij het mijne
En ik vind dat bij dames ook een afknapper, de man betaald want man. Gewoon ouderwets gedoe waar ik niks mee wil.
zaterdag 30 januari 2021 om 13:22
evelien2010 schreef: ↑30-01-2021 09:04Rode vlaggen hang ik op aan respect.
Ja, ik heb ooit heel lang geleden gedate heel lang geleden met iemand die voor een lulligheidje ( ontsteking aan wondje in voet) de huisarts moest bellen en daarna binnen 2 minuten aan het schreeuwen tegen de assistent. Hij moest een dagje wachten.
Was meteen klaar.
zaterdag 30 januari 2021 om 13:35
Dus als een man aanbiedt om te betalen vertaal jij dat naar seksisme en ben je direct afgeknapt.
Dat lijkt mij niet zo handig, maar goed.
zaterdag 30 januari 2021 om 20:52
- iemand die zich schaamt voor zijn uiterlijk, baan, afkomst, manier van praten etc. Geheimzinnig doet of het anders verwoordt.
Het meest hilarische voorbeeld was de man die zich voorstelde met:
'hallo, ik heet Phelipe. Ik heb een riant inkomen van enkele duizenden euro' s per maand, waar ik niks voor hoef te doen, want ik heb hard gewerkt maar ben hoogsensitief. Ik woon in een riant penthouse van 60 m2, helaas zonder buiten maar met prachtig uitzicht op de sloterplas
(vriendin later: hoi ik ben flip, ik heb een wao uitkering, zeur veel, en en woon in een flat in nieuw west)
Als je al zo over jezelf praat heb je vast last van zelfhaat en wordt het een ingewikkelde relatie, denk ik.
Het meest hilarische voorbeeld was de man die zich voorstelde met:
'hallo, ik heet Phelipe. Ik heb een riant inkomen van enkele duizenden euro' s per maand, waar ik niks voor hoef te doen, want ik heb hard gewerkt maar ben hoogsensitief. Ik woon in een riant penthouse van 60 m2, helaas zonder buiten maar met prachtig uitzicht op de sloterplas
(vriendin later: hoi ik ben flip, ik heb een wao uitkering, zeur veel, en en woon in een flat in nieuw west)
Als je al zo over jezelf praat heb je vast last van zelfhaat en wordt het een ingewikkelde relatie, denk ik.
zondag 31 januari 2021 om 10:50
Zo werkt het meestal niet, omdat die problemen vaak overal in doorwerken.Black_Phillip schreef: ↑29-01-2021 14:33Ja, dus alle autisten die therapie hebben verdienen geen partner? En ik ben nu burned out, je doet net alsof ik een compleet gestoorde drama queen ben. Terwijl ik ook uitgelegd heb waarom ik onzeker/bevestigingzoekend was.
Dat van werk snap ik wel, maar daarvoor heb ik nu therapie.
Ik vind het niet erg als een man problemen heeft zolang hij ze erkent en eraan werkt. En ze niet mij belemmeren, bijvoorbeeld door gemene buien van zijn kant.
Dus autisten in therapie verdienen wel een partner, maar autisten die de therapie hebben afgerond trekken mogelijk een ander type partner aan dan de autisten die er nog midden in zitten.
Jij bent ook maar een klein beetje eigenwijs?
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.