Tegenop zien stage

zondag 31 januari 2021 om 10:11
Hoi, ik moet morgen voor de eerste keer stage lopen wat in totaal 5 maanden duurt. Ik zie er eigenlijk al een aantal weken tegenop omdat ik erg onzeker over mezelf ben en altijd angstig ben voor nieuwe, ongekende situaties.
Ik vroeg mij dus af of jullie tips hebben voor (de eerste) stage(dag)?
Ps. Ik ben ervan bewust dat stage bedoeld is om te leren, dat probeer ik ook telkens te onthouden maar ik ben alsnog bang dat ik alles verkeerd ga doen etc.
Ik vroeg mij dus af of jullie tips hebben voor (de eerste) stage(dag)?
Ps. Ik ben ervan bewust dat stage bedoeld is om te leren, dat probeer ik ook telkens te onthouden maar ik ben alsnog bang dat ik alles verkeerd ga doen etc.
zondag 31 januari 2021 om 10:16
Neem een boekje mee om het eea op te schrijven, zodat je dat terug kan lezen en niet mensen dingen hoeft te vragen die je al verteld zijn.
Vraag of er een handboek is oid, over hoe het bedrijf/de afdeling werkt.
Vraag, als je dat niet duidelijk is, wie je begeleider wordt, hoe je hem/haar kunt bereiken (bellen? Mailen?) en of er vaste evaluatiemomenten zijn.
Succes.
Vraag of er een handboek is oid, over hoe het bedrijf/de afdeling werkt.
Vraag, als je dat niet duidelijk is, wie je begeleider wordt, hoe je hem/haar kunt bereiken (bellen? Mailen?) en of er vaste evaluatiemomenten zijn.
Succes.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
zondag 31 januari 2021 om 10:21
Ik denk dat belangrijk is dat je weet wie jouw chef begeleider is.
Dus dat je weet van wie je opdrachten aannemen moet, of naar wie je moet gaan als je vragen hebt.
En dat vooraf ook een beetje duidelijk is wat voor soort stage het is.
Moet u alleen meehelpen? Of een project uitvoeren?
Een timmerman zal een andere stage hebben dan een jurist.
En een verpleegkundige zal meer toezicht hebben dan een timmerman.
Denk ik.
Dus dat je weet van wie je opdrachten aannemen moet, of naar wie je moet gaan als je vragen hebt.
En dat vooraf ook een beetje duidelijk is wat voor soort stage het is.
Moet u alleen meehelpen? Of een project uitvoeren?
Een timmerman zal een andere stage hebben dan een jurist.
En een verpleegkundige zal meer toezicht hebben dan een timmerman.
Denk ik.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.
Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.
Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
zondag 31 januari 2021 om 10:24
Ik vind de eerste stage dag ook altijd spannend. Morgen is het weer zo ver. Wat ik altijd doe de eerste dag is mezelf ‘verwennen’: mooi aankleden, koffie mee, lekker broodje. Zo ga je wat relaxter heen. De eerste dag ga je vaak niet veel doen en is het vooral kennismaken en eventuele opdracht bespreken/formulieren invullen.
Zorg dat je weet waar je moet zijn en dat je contact gegevens hebt van degene waarmee je te maken hebt. Zorg dat je optijd komt/iets te vroeg zodat je niet hoeft te stressen. Na de eerste dag is de kop er vanaf in elk geval. Ikzelf vind het daarna altijd minder spannend dan die eerste dag.
Zoals hierboven als tip een boekje meenemen waarin je aantekeningen kan maken. Als je niets te doen hebt zorg dat je wat te lezen hebt wat met de opdracht te maken heeft.
Zorg dat je weet waar je moet zijn en dat je contact gegevens hebt van degene waarmee je te maken hebt. Zorg dat je optijd komt/iets te vroeg zodat je niet hoeft te stressen. Na de eerste dag is de kop er vanaf in elk geval. Ikzelf vind het daarna altijd minder spannend dan die eerste dag.
Zoals hierboven als tip een boekje meenemen waarin je aantekeningen kan maken. Als je niets te doen hebt zorg dat je wat te lezen hebt wat met de opdracht te maken heeft.
zondag 31 januari 2021 om 10:25
En als je veel namen hoort omdat je aan mensen wordt voorgesteld, zeg dan lachend ‘ik heb zoveel namen gehoord, sorry als ik die niet allemaal in 1x ga onthouden’.
Ik vroeg zelf regelmatig aan degene die me inwerkte ‘wat is haar/zijn naam ook alweer? En de functie?’ als er iemand kwam vragen of ik nog koffie wilde, of iets kwam vragen.
Ik vroeg zelf regelmatig aan degene die me inwerkte ‘wat is haar/zijn naam ook alweer? En de functie?’ als er iemand kwam vragen of ik nog koffie wilde, of iets kwam vragen.
zondag 31 januari 2021 om 10:28

zondag 31 januari 2021 om 10:29
Goed dat je jezelf al voorhoudt dat fouten maken mag! Als je onzeker bent kan je de neiging hebben weinig te zeggen en vragen, omdat je bang bent iets verkeerd te doen. Maar vragen stellen is juist heel goed, dat laat zien dat je nadenkt, geïnteresseerd bent. Dus stel vooral vragen! En wat mij altijd helpt als ik iets spannend vind; even zeggen dat ik het spannend vind. Dat neemt de spanning wat weg!
zondag 31 januari 2021 om 10:29
En weet dat het heel normaal is om er tegenop te zien. Dat mag je gewoon zo voelen.
Ik ben inmiddels bijna 40 maar ik zie ook nog steeds op tegen dingen die ik spannend vind, zoals een eerste werkdag of een bijeenkomst waar ik niemand ken. (Terwijl mensen dat echt niet van mij zouden denken.)
Zorg dat je er ruim op tijd bent (scheelt stress) en zet je grootste glimlach op dan komt het vast goed.
Ik ben inmiddels bijna 40 maar ik zie ook nog steeds op tegen dingen die ik spannend vind, zoals een eerste werkdag of een bijeenkomst waar ik niemand ken. (Terwijl mensen dat echt niet van mij zouden denken.)
Zorg dat je er ruim op tijd bent (scheelt stress) en zet je grootste glimlach op dan komt het vast goed.

zondag 31 januari 2021 om 10:34
Bedankt voor alle tips! Meestal is het zo dat ik van te voren ergens erg zenuwachtig voor ben omdat ik niet precies weet wat ik kan verwachten etc. Ik denk dat het met de dag steeds een beetje minder wordt.
En over de tip: “wees enthousiast” en “zet je grootste glimlach op”, dat probeer ik altijd ook te doen maar door de spanning lukt dat niet altijd
En over de tip: “wees enthousiast” en “zet je grootste glimlach op”, dat probeer ik altijd ook te doen maar door de spanning lukt dat niet altijd

zondag 31 januari 2021 om 10:37
Komt vast helemaal goed hoor. Al het begin is moeilijk.Anno20 schreef: ↑31-01-2021 10:34Bedankt voor alle tips! Meestal is het zo dat ik van te voren ergens erg zenuwachtig voor ben omdat ik niet precies weet wat ik kan verwachten etc. Ik denk dat het met de dag steeds een beetje minder wordt.
En over de tip: “wees enthousiast” en “zet je grootste glimlach op”, dat probeer ik altijd ook te doen maar door de spanning lukt dat niet altijd![]()
zondag 31 januari 2021 om 10:44

zondag 31 januari 2021 om 10:47
Succes! Ik ben een paar weken geleden begonnen en houd ook helemaal niet van stages. Maar ik hou 1 doel voor ogen: afstuderen. En tot nu toe werkt dat goed. Elke dag dat ik een dag stage gehad heb, is een dag dichter bij m’n diploma. En tot nu toe bevalt m’n stage zelfs goed!
Trek kleding aan waar je je goed in voelt. Neem lekker wat eten mee en probeer af en toe wat geïnteresseerde vragen te stellen als je het even niet meer weet.
Trek kleding aan waar je je goed in voelt. Neem lekker wat eten mee en probeer af en toe wat geïnteresseerde vragen te stellen als je het even niet meer weet.
zondag 31 januari 2021 om 11:07
Ik heb een kind dat precies is zoals jij. Als de spanning van het nieuwe eraf is komt hij erachter dat het best leuk is. Wij bereiden dit soort situatie voor door hem te vragen een cijfer te geven hoe eng het is. 0 totaal niet spannend, 10 verschikkelijk spannend.
Het begint meestal met een 8. Maar als snel wordt het minder. Schrijf dit bv 3 x per dag op. Als je dan weer gaat pak je je lijstje erbij en wordt je eraan herinnert dat het eigenlijk niet zo spannend was. Daardoor begin je die dag niet gelijk op een 8 maar bv een 6. Dit helpt hem goed om het overzicht te houden en zich niet te verliezen in de angst voor het nieuwe en onverwachte dat gaat komen.
Succes!!
Het begint meestal met een 8. Maar als snel wordt het minder. Schrijf dit bv 3 x per dag op. Als je dan weer gaat pak je je lijstje erbij en wordt je eraan herinnert dat het eigenlijk niet zo spannend was. Daardoor begin je die dag niet gelijk op een 8 maar bv een 6. Dit helpt hem goed om het overzicht te houden en zich niet te verliezen in de angst voor het nieuwe en onverwachte dat gaat komen.
Succes!!
zondag 31 januari 2021 om 11:19
prinses30 schreef: ↑31-01-2021 10:29En weet dat het heel normaal is om er tegenop te zien. Dat mag je gewoon zo voelen.
Dit, gewoon het beste er van proberen te maken. Zorgen dat de randvoorwaarden goed zijn, dus idd op tijd komen, alles mee enz. Zodat je daar in elk geval geen stress over hoeft te hebben. En je hebt het voordeel dat je geen handjes hoeft te schudden

zondag 31 januari 2021 om 11:58
Opschrijven, opschrijven, opschrijven....
Tip: als je het opschrijft type het daarna over in word. Je krijgt zo een levend document dat je iedere keer kunt aanvullen bij de juiste punten. In mijn nieuwe baan maak ik een document met werkomschrijving...vaak krijg je bij het inwerken iedere keer een gedeelte van het proces. Door het in word te zetten kun je het bij het juiste punt aanvullen. hierdoor blijft het overzichtelijk en hoef je niet iedere keer verschillende pagina's door te bladeren. Ook heb je met de ctrl f functie de juiste info zo te pakken.
Vragen stellen en onthouden dat fouten maken mag...
Tip: als je het opschrijft type het daarna over in word. Je krijgt zo een levend document dat je iedere keer kunt aanvullen bij de juiste punten. In mijn nieuwe baan maak ik een document met werkomschrijving...vaak krijg je bij het inwerken iedere keer een gedeelte van het proces. Door het in word te zetten kun je het bij het juiste punt aanvullen. hierdoor blijft het overzichtelijk en hoef je niet iedere keer verschillende pagina's door te bladeren. Ook heb je met de ctrl f functie de juiste info zo te pakken.
Vragen stellen en onthouden dat fouten maken mag...
zondag 31 januari 2021 om 12:51
lilalinda schreef: ↑31-01-2021 10:44Ik lees even mee, morgen beginnen bij mij twee stagiairs
In al die jaren heb ik maar 1x in een tegenvallende stagiair gehad (maar die is ook echt uiteindelijk gecrasht met haar studie). Verder is het vooral openstaan om te leren. Want het vak leer je vaak pas in de praktijk.
Ik zou in het begin wekelijks even een half uurtje inplannen met ze voor een korte evaluatie, waarin jullie aan kunnen geven hoe het gaat, en vragen stellen die konden wachten. Dan hebben de stagiaires ook niet het idee ‘dat ze je lastig vallen’.
Je merkt snel genoeg of je de frequentie kunt veranderen.
himalaya wijzigde dit bericht op 31-01-2021 13:26
0.60% gewijzigd
zondag 31 januari 2021 om 13:21
Loop je stage in het mbo of het hbo? Als je in het mbo stage loopt, bereid je je vast voor een een proeve van bekwaamheid. Vaak kun je wel vinden wat je daarvoor allemaal moet kennen/kunnen. Ik geef vaak de tip aan mijn studenten om ervoor te zorgen dat ze dit soort formulieren meenemen. Dan kun je initiatief nemen en vaak vinden stagebegeleiders het ook prettig als studenten aan kunnen geven wat ze willen leren.
zondag 31 januari 2021 om 19:12
zondag 31 januari 2021 om 19:19
Sta op tijd op, neem een ontbijtje (zodat je niet hongerig of flauw op je nieuwe "werkplek" aankomt, dat scheelt al een stuk), trek iets aan waarvan je weet dat het je goed staat en waar je je "lekker" in voelt, en zelfverzekerd, en zorg dat je op tijd bent. Als het goed is, word je dan opgevangen door je stagebegeleider, die even een kop koffie met je drinkt, je iets over het bedrijf vertelt, je taken met je doorneemt, enz. Stel gerust vragen als dingen niet duidelijk zijn. Soms krijg je daarna een korte rondleiding door het bedrijf, maar dat kan nu met corona anders zijn. Maar in elk geval zul je de mensen op je afdeling leren kennen. Maak een praatje met hen, vraag eventueel wat dingen over het werk, enz. De ochtend is dan al bijna om.
Maak jezelf vooral ook niet wijs dat je geen fouten mag maken, of alles moet weten. Je bent er om te leren, en daar hoort vallen en opstaan bij.
Het gaat vast lukken. Heel veel succes!
Maak jezelf vooral ook niet wijs dat je geen fouten mag maken, of alles moet weten. Je bent er om te leren, en daar hoort vallen en opstaan bij.
Het gaat vast lukken. Heel veel succes!
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
zondag 31 januari 2021 om 19:27
Wees niet bang om vragen te stellen, zelfs als het gaat om hoe de koffie machine werkt. En als je de eerste dagen doodmoe thuis komt is dat normaal, je doet zo veel nieuwe indrukken op en die moet je verwerken.
Bedenk maar dat zelfs de meest ervaren werknemer ooit ergens begonnen is. Heel veel succes, het komt vast helemaal goed.
Bedenk maar dat zelfs de meest ervaren werknemer ooit ergens begonnen is. Heel veel succes, het komt vast helemaal goed.