Sollicitatie: wanneer vragen of minder uur bespreekbaar is?
donderdag 4 februari 2021 om 21:55
Er kwam een mooie vacature voorbij. Alleen vragen ze 4 uur meer beschikbaarheid als ik eigenlijk wil. Wat nu? Bellen/mailen voordat ik solliciteer? Solliciteren en bij het eerste gesprek bespreekbaar maken? Bij het tweede gesprek? Of bij het arbeidsvoorwaardengesprek? Of misschien in de brief?
Natuurlijk weet ik niet of we ooit een gesprek komt maar ben aan het bedenken wat het beste moment is.
Natuurlijk weet ik niet of we ooit een gesprek komt maar ben aan het bedenken wat het beste moment is.

vrijdag 5 februari 2021 om 23:51
Wat jij in 40 uur doet, doet een ander wellicht in 32 uur. Klinkt misschien onwaarschijnlijk in jouw oren, maar het is realistischer dan jij denkt! Werk valt domweg niet in standaard uren in te delen, belangrijker is geschikte mensen op de juiste plek.

vrijdag 5 februari 2021 om 23:53
Wissewis schreef: ↑05-02-2021 21:57Hier is er gewoon chronisch werk teveel voor het aantal beschikbare uren.
Kan je hoog of laag springen, maar als er deadlines zijn - en die zijn er regelmatig - moet het werk af.
Om over klagende en bellende cliënten omdat alles te traag gaat - naar hun zin - maar te zwijgen.
Dan is er dus te weinig personeel!
En bij strakke deadlines is het kwestie van goed prioriteren, rest kan wachten tot morgen.
zaterdag 6 februari 2021 om 00:47
Bij sommige banen is het werk gewoon nooit echt af, ik kan 100 uur per week werken en nog niet ‘klaar’ zijn. Mijn werk is gelukkig meestal niet urgent, dus ik maak gewoon afwegingen in hoe ik het beste m’n tijd kan besteden, en de rest komt later. Mijn werkgever accepteert dat, dus er hoeft eigenlijk geen/nauwelijks werk overgenomen te worden van collega’s bij verlof of werktijdverkorting. Duurt alleen wat langer natuurlijk om werk op te leveren als je er maar in deeltijd mee bezig bent.
zaterdag 6 februari 2021 om 07:36
Echt, wat bizar. Als ze bij mij op de afdeling iemand full time vragen (40 uur) dan zijn minder uren zeker niet bespreekbaar.fashionvictim schreef: ↑04-02-2021 21:58Helemaal niks zeggen. Aan mij wordt altijd vanzelf een keer in het proces gevraagd: hoeveel uur werk je eigenlijk?
Ik solliciteer altijd op fulltime banen en mijn ervaring is dat alles vanaf 28 tot 40 uur dan bespreekbaar is.
zaterdag 6 februari 2021 om 08:22
Het ligt denk ik ook heel erg aan de branche. Bij mijn man is minder dan 40 uur werken echt heeeeeel erg raar en ongebruikelijk. Er zijn zelfs mensen weggewerkt die ouderschapsverlof hadden afgedwongen. Als je daar tijdens een gesprek aangeeft dat je eigenlijk toch geen 40 uur wil werken dan ben je meteen afgeserveerd.
Bij mij op het werk (ouderenzorg, kantoorbaan) werkt echt niemand 40 uur. Maar ook hier geldt, als je op een functie van een bepaald aantal uur solliciteert dan is het niet gewenst als je toch ineens minder uur wil werken. Je maakt als werkgever toch een inschatting van de hoeveelheid werk die er ligt en daar zoek je iemand voor.
Bij mij op het werk (ouderenzorg, kantoorbaan) werkt echt niemand 40 uur. Maar ook hier geldt, als je op een functie van een bepaald aantal uur solliciteert dan is het niet gewenst als je toch ineens minder uur wil werken. Je maakt als werkgever toch een inschatting van de hoeveelheid werk die er ligt en daar zoek je iemand voor.

zaterdag 6 februari 2021 om 09:42
Je lijkt me echt een type dat al 15 jaar of langer voor hetzelfde bedrijf werkt. Dus weinig actuele sollicitatie ervaring en ook niet in twintig bedrijven gewerkt.pejeka schreef: ↑05-02-2021 21:59Praat geen onzin. Tuurlijk kan het af en toe fluctueren, je hebt wat rustiger en wat drukkere tijden op een bedrijf, maar bottom line is dat er gemiddeld 4 uur werk per week overblijft. Die toch gedaan moeten worden. Dus nogmaals mijn vraag: wie moet dat dan gaan doen, als het bedrijf iemand voor 32 uur vraagt en jij een baan zoekt voor 26 of 28 uur?
Voor mij is dat anders, als freelancer. En wat ik al jaren zie is dat het fulltime aantal uren in de opdracht of vacature staat. Dat varieert van 36 tot 40 uur. En tegen de tijd dat de puntjes op de i worden gezet, volgt desalniettemin in 90% van de gevallen de vraag: hoeveel uur per week ben je beschikbaar.
De wereld verandert. 25 jaar geleden was het urenaantal op de vacature wat het was, geen discussie. Nu niet meer.
zaterdag 6 februari 2021 om 09:59
Ik zeg toch ook nergens dat ik die baan wil ‘opeisen’ ofzo met 4 uur minder. Ik wil vragen of het bespreekbaar is.
Dan lijkt me aan de werkgever om daar ja of nee op te zeggen.
De discussie of ik zoiets sowieso mag vragen mag hier gevoerd worden maar ga ik verder niet op in. Als ze me hierdoor al meteen afwijzen is dat hun antwoord op mijn vraag en dat is prima. Als ze het toch een kans geven dan vind ik dat nog meer prima
Mijn vraag was alleen wanneer ik dat moet vragen... de meningen daarover verschillen. Ik ben er nog niet helemaal uit maar denk dat het in mijn cv komt. Ga er nog even over denken.
De discussie of ik zoiets sowieso mag vragen mag hier gevoerd worden maar ga ik verder niet op in. Als ze me hierdoor al meteen afwijzen is dat hun antwoord op mijn vraag en dat is prima. Als ze het toch een kans geven dan vind ik dat nog meer prima

Mijn vraag was alleen wanneer ik dat moet vragen... de meningen daarover verschillen. Ik ben er nog niet helemaal uit maar denk dat het in mijn cv komt. Ga er nog even over denken.

zaterdag 6 februari 2021 om 10:03
Ik zou vooraf even bellen, dan heb je meteen duidelijkheidduizel schreef: ↑06-02-2021 09:59Ik zeg toch ook nergens dat ik die baan wil ‘opeisen’ ofzo met 4 uur minder. Ik wil vragen of het bespreekbaar is.
De discussie of ik zoiets sowieso mag vragen mag hier gevoerd worden maar ga ik verder niet op in. Als ze me hierdoor al meteen afwijzen is dat hun antwoord op mijn vraag en dat is prima. Als ze het toch een kans geven dan vind ik dat nog meer prima![]()

zaterdag 6 februari 2021 om 10:08
Bij het arbeidsvoorwaardengesprek. Zij zijn dan al gehecht aan het idee dat jij het gaat worden.duizel schreef: ↑06-02-2021 09:59Ik zeg toch ook nergens dat ik die baan wil ‘opeisen’ ofzo met 4 uur minder. Ik wil vragen of het bespreekbaar is.
De discussie of ik zoiets sowieso mag vragen mag hier gevoerd worden maar ga ik verder niet op in. Als ze me hierdoor al meteen afwijzen is dat hun antwoord op mijn vraag en dat is prima. Als ze het toch een kans geven dan vind ik dat nog meer prima![]()
zaterdag 6 februari 2021 om 12:04
Vier uur lijkt me, mits het gaat om een behoorlijk aantal uren, een te verwaarlozen verschil. Wij hadden een nieuwe medewerker, echt een topper, die binnen no time zwanger was en daarna van 5 naar 3 dagen ging. Dat vind ik dan wel zonde. Het is geen verrassing natuurlijk, als je iemand aanneemt van 28 die net getrouwd is, maar het prikkelt de feminist in mij wel.

zaterdag 6 februari 2021 om 12:04
Dat is voor sommigen onvoorstelbaar.bia-pia schreef: ↑06-02-2021 09:42Je lijkt me echt een type dat al 15 jaar of langer voor hetzelfde bedrijf werkt. Dus weinig actuele sollicitatie ervaring en ook niet in twintig bedrijven gewerkt.
Voor mij is dat anders, als freelancer. En wat ik al jaren zie is dat het fulltime aantal uren in de opdracht of vacature staat. Dat varieert van 36 tot 40 uur. En tegen de tijd dat de puntjes op de i worden gezet, volgt desalniettemin in 90% van de gevallen de vraag: hoeveel uur per week ben je beschikbaar.
De wereld verandert. 25 jaar geleden was het urenaantal op de vacature wat het was, geen discussie. Nu niet meer.

zaterdag 6 februari 2021 om 12:19
Ik zit in een branche met mensen te kort met mijn positie en ervaring.
En toen ik weer geen solliciteren heb ik gewoon een mail gestuurd met de vraag en mijn C.v in de bijlage.
Bij 3 werkgevers kon ik toen zo opgesprek komen zonder nog een brief.
En bij mijn huidige werkgever werd ik meteen telefonisch gebeld door de manager met uitleg van de functie en waarom ze bepaald aantal uren perse hadden afgesproken.
En toen ben ik toch voor 4 uur meer werken gegaan met het beste perspectief en voorwaardes.
Het ligt zo erg aan de branche waar in je werkt En of er mensen te kort komen in jouw functie.
En toen ik weer geen solliciteren heb ik gewoon een mail gestuurd met de vraag en mijn C.v in de bijlage.
Bij 3 werkgevers kon ik toen zo opgesprek komen zonder nog een brief.
En bij mijn huidige werkgever werd ik meteen telefonisch gebeld door de manager met uitleg van de functie en waarom ze bepaald aantal uren perse hadden afgesproken.
En toen ben ik toch voor 4 uur meer werken gegaan met het beste perspectief en voorwaardes.
Het ligt zo erg aan de branche waar in je werkt En of er mensen te kort komen in jouw functie.
zaterdag 6 februari 2021 om 12:24
De man van mijn collega heeft een baan waarin je vooral mannen ziet (met boren, zagen, schroevendraaiers). Hij wilde in zijn nieuwe baan 4 dagen werken, had ook nog een vaste deeltijddag en dat vonden ze heel bijzonder. Omdat ze hem graag wilden hebben, heeft zelfs de hoogste HR-baas nog gebeld om te vragen of het echt niet anders kon, het zou scheve ogen geven naar de collega’s, klanten zouden het gek vinden etc. Uiteindelijk is hij aangenomen, gewoon op de voorwaarden die hij had gesteld

zaterdag 6 februari 2021 om 12:32
Mijn man was de eerste in het bedrijf (ingenieursbureau) die parttime ging werken, wat een gezeik gaf datKamilleT schreef: ↑06-02-2021 12:24De man van mijn collega heeft een baan waarin je vooral mannen ziet (met boren, zagen, schroevendraaiers). Hij wilde in zijn nieuwe baan 4 dagen werken, had ook nog een vaste deeltijddag en dat vonden ze heel bijzonder. Omdat ze hem graag wilden hebben, heeft zelfs de hoogste HR-baas nog gebeld om te vragen of het echt niet anders kon, het zou scheve ogen geven naar de collega’s, klanten zouden het gek vinden etc. Uiteindelijk is hij aangenomen, gewoon op de voorwaarden die hij had gesteld![]()
Wel gelukt natuurlijk, maar er werd hem wel vertel, dat hij dom bezig was, promoties etc wel kon vergeten
(maar dat is ruim 20 jaar terug).
zaterdag 6 februari 2021 om 12:55
Bij mijn organisatie hebben ze bv 7 Fte ruimte. Dat kan door 10 personen gedaan worden . Het gebeurd regelmatig die iemand 4 uur wil opplussen of juist 4 uur naar beneden wil.
Bij ons is de ondergrens ongeveer 24 uur beschikbaar zijn. Dit om goed in je werk te zitten... wordt nooit moeilijk over gedaan. Soms moet je even wachten om wat uren erbij te krijgen omdat die ruimte er niet is in het budget van de organisatie. Wordt dan gewoon genoteerd en als er ruimte is krijg je die uren erbij. Nog nooit meegemaakt dat dit gedoe opleverde en hierdoor ook relaxed .
Bij ons is de ondergrens ongeveer 24 uur beschikbaar zijn. Dit om goed in je werk te zitten... wordt nooit moeilijk over gedaan. Soms moet je even wachten om wat uren erbij te krijgen omdat die ruimte er niet is in het budget van de organisatie. Wordt dan gewoon genoteerd en als er ruimte is krijg je die uren erbij. Nog nooit meegemaakt dat dit gedoe opleverde en hierdoor ook relaxed .

zaterdag 6 februari 2021 om 13:53
Haha, bang dat die ook massaal een dag minder wilden zeker?KamilleT schreef: ↑06-02-2021 12:24De man van mijn collega heeft een baan waarin je vooral mannen ziet (met boren, zagen, schroevendraaiers). Hij wilde in zijn nieuwe baan 4 dagen werken, had ook nog een vaste deeltijddag en dat vonden ze heel bijzonder. Omdat ze hem graag wilden hebben, heeft zelfs de hoogste HR-baas nog gebeld om te vragen of het echt niet anders kon, het zou scheve ogen geven naar de collega’s, klanten zouden het gek vinden etc. Uiteindelijk is hij aangenomen, gewoon op de voorwaarden die hij had gesteld![]()

En “klanten vinden het gek.”

zaterdag 6 februari 2021 om 14:09
Ik heb wel eens een sollicitatiegesprek geleidt om vervolgens iemand na 5 minuten weer buiten te zetten. Wij zochten iemand voor fulltime. Sollicitant gaf direct aan het begin van het eerste gesprek aan dat ze maximaal 24 uur beschikbaar was. Daar was ik zo flauw van, dat ik het direct heb afgekapt. Sorry dan heeft het geen zin om elkaar nog verder te leren kennen en hier tijd aan te besteden. Zet dat gewoon in de brief of op je CV. Dat was gewoon irritant.

zaterdag 6 februari 2021 om 14:48
bia-pia schreef: ↑06-02-2021 09:42Je lijkt me echt een type dat al 15 jaar of langer voor hetzelfde bedrijf werkt. Dus weinig actuele sollicitatie ervaring en ook niet in twintig bedrijven gewerkt.
Dit is exact mijn ervaring als ZZP’er en ervaring bij 25+ bedrijven.

zaterdag 6 februari 2021 om 14:53
Geleidt nog wel.Baudolino schreef: ↑06-02-2021 14:09Ik heb wel eens een sollicitatiegesprek geleidt om vervolgens iemand na 5 minuten weer buiten te zetten. Wij zochten iemand voor fulltime. Sollicitant gaf direct aan het begin van het eerste gesprek aan dat ze maximaal 24 uur beschikbaar was. Daar was ik zo flauw van, dat ik het direct heb afgekapt. Sorry dan heeft het geen zin om elkaar nog verder te leren kennen en hier tijd aan te besteden. Zet dat gewoon in de brief of op je CV. Dat was gewoon irritant.
zaterdag 6 februari 2021 om 16:21
Kan ze gelijk aan haar vrienden, kennissen, vakgenoten en klasgenoten vertellen wat de bedoeling is bij jouw organisatie als er fulltime genoemd wordt en wordt jij iig niet lastig gevallen met sollicitaties van potentiële toppers die om wat voor reden (tijdelijk?) part time willen werken !Baudolino schreef: ↑06-02-2021 14:09Ik heb wel eens een sollicitatiegesprek geleidt om vervolgens iemand na 5 minuten weer buiten te zetten. Wij zochten iemand voor fulltime. Sollicitant gaf direct aan het begin van het eerste gesprek aan dat ze maximaal 24 uur beschikbaar was. Daar was ik zo flauw van, dat ik het direct heb afgekapt. Sorry dan heeft het geen zin om elkaar nog verder te leren kennen en hier tijd aan te besteden. Zet dat gewoon in de brief of op je CV. Dat was gewoon irritant.

dinsdag 9 februari 2021 om 12:23
Ik heb net een nieuwe baan aangeboden gekregen en geaccepteerd. In de vacature tekst stond 32-36 uur. Eigenlijk vind ik dat teveel en wil ik max 28 uur werken.
Maar ik heb het niet ter sprake gebracht want ik wilde de baan enorm graag. De functie lijkt helemaal mijn ding en ik wilde mijn kansen op geen enkele manier verlagen. Heb nu een contract afgestemd van 32 uur per week, ik ga het proberen en zie wel waar het schip strandt. Mocht het echt teveel blijken in de praktijk ga ik liever in overleg met leidinggevende over een vermindering van 4 contracturen. Dan kennen ze mij en weten ze wat ze aan me hebben. En wie weet valt het reuze mee, mijn nieuwe salaris is in ieder geval ook harstikke lekker,
Het is een flexibele baan waarbij ze na corona ook 50% thuis werken/50% op kantoor willen behouden. Dus ik ga het op andere manieren proberen op te lossen. Glazenwasser, huishoudelijke hulp inzetten, kant en klare gezonde maaltijden bestellen en man wat terug in uren.
Maar ik heb het niet ter sprake gebracht want ik wilde de baan enorm graag. De functie lijkt helemaal mijn ding en ik wilde mijn kansen op geen enkele manier verlagen. Heb nu een contract afgestemd van 32 uur per week, ik ga het proberen en zie wel waar het schip strandt. Mocht het echt teveel blijken in de praktijk ga ik liever in overleg met leidinggevende over een vermindering van 4 contracturen. Dan kennen ze mij en weten ze wat ze aan me hebben. En wie weet valt het reuze mee, mijn nieuwe salaris is in ieder geval ook harstikke lekker,
Het is een flexibele baan waarbij ze na corona ook 50% thuis werken/50% op kantoor willen behouden. Dus ik ga het op andere manieren proberen op te lossen. Glazenwasser, huishoudelijke hulp inzetten, kant en klare gezonde maaltijden bestellen en man wat terug in uren.