Zindelijkheidstraining
maandag 18 mei 2009 om 10:37
We hebben een centraal borstvoedingtopic, misschien is het ook handig om een centraal zindelijkheidstraining-topic te hebben, waar iedereen haar vragen kan stellen - en hopelijk antwoorden krijgen.
Alles dus, over potjes, wc-verkleiners, dwars-liggende-kleuters, onderbroekenwastips, behangplaksel en ga zo maar door...
Alles dus, over potjes, wc-verkleiners, dwars-liggende-kleuters, onderbroekenwastips, behangplaksel en ga zo maar door...
maandag 18 mei 2009 om 10:40
En dit topic is natuurlijk niet zonder eigenbelang, hopelijk dat iemand me met het volgende kan helpen:
Oudste (2 jr 5 mnd) gaat al tijdenlang op zowel het potje als de wc, zonder problemen. Je zet haar erop en ze doet haar behoefte, no worries.
Maar, wat we maar niet bij haar erin kunnen krijgen, is dat ze zélf aangeeft wanneer ze moet, ze laat het dan dus ook rustig lopen. Iemand tips?
Vandaag is ze voor het eerst zonder luiers naar de creche, dus wie weet dat de crecheleidster het gewoon wél voor elkaar kriigt, maar ik hoor ook graag jullie ervaringen.
Oudste (2 jr 5 mnd) gaat al tijdenlang op zowel het potje als de wc, zonder problemen. Je zet haar erop en ze doet haar behoefte, no worries.
Maar, wat we maar niet bij haar erin kunnen krijgen, is dat ze zélf aangeeft wanneer ze moet, ze laat het dan dus ook rustig lopen. Iemand tips?
Vandaag is ze voor het eerst zonder luiers naar de creche, dus wie weet dat de crecheleidster het gewoon wél voor elkaar kriigt, maar ik hoor ook graag jullie ervaringen.
maandag 18 mei 2009 om 10:48
Ik heb geen tips, ik ben ook op zoek naar tips voor hetzelfde 'probleem'.
Zoon van 3 poept sinds een paar weken keurig op de wc. Potje heeft hij overgeslagen, dat vond hij niks, gewoon direct op de wc. Helemaal prima dus. Plassen doet hij ook op de wc, maar alleen als je hem erop zet. Gister heb ik een luierloze dag geprobeerd, maar nadat hij 2x in z'n broek had gezeken, was het wel weer genoeg.
Kennelijk voelt hij poep wel aan (hij ging luierloos zelf naar de wc om te poepen) maar plas niet. Zijn hier nog trucjes voor?
Zoon van 3 poept sinds een paar weken keurig op de wc. Potje heeft hij overgeslagen, dat vond hij niks, gewoon direct op de wc. Helemaal prima dus. Plassen doet hij ook op de wc, maar alleen als je hem erop zet. Gister heb ik een luierloze dag geprobeerd, maar nadat hij 2x in z'n broek had gezeken, was het wel weer genoeg.
Kennelijk voelt hij poep wel aan (hij ging luierloos zelf naar de wc om te poepen) maar plas niet. Zijn hier nog trucjes voor?
maandag 18 mei 2009 om 11:01
quote:Ainne schreef op 18 mei 2009 @ 10:40:
En dit topic is natuurlijk niet zonder eigenbelang, hopelijk dat iemand me met het volgende kan helpen:
Pfff, wij zijn er ook mee bezig, hebben mooie voorraad stickers in huis, een prachtige plaskaart gemaakt enz. Zoon is van jan 2007, dus iets ouder dan die van Ainne.
Mij lijkt het dat je dochter er nog niet echt aan toe is. Zindelijk zijn is in mijn ogen het moment van bewustwording. Ik zet zoon iedere dag op de WC (met stoere verkleiner), soms plast ie, meestal niet.
Lang leve de zomer die komen gaat, lekker buiten zonder luier.
Pfff, wij zijn er ook mee bezig, hebben mooie voorraad stickers in huis, een prachtige plaskaart gemaakt enz. Zoon is van jan 2007, dus iets ouder dan die van Ainne.
Mij lijkt het dat je dochter er nog niet echt aan toe is. Zindelijk zijn is in mijn ogen het moment van bewustwording. Ik zet zoon iedere dag op de WC (met stoere verkleiner), soms plast ie, meestal niet.
Lang leve de zomer die komen gaat, lekker buiten zonder luier.
maandag 18 mei 2009 om 11:01
De controle heeft ze op zich wel, Pammie, ze houdt het in en als ze dan op het potje/de wc zit doet ze een volledige plas zeg maar. Maar als we haar zelf niet op het potje zetten en ze het dan niet meer in kan houden, dan doet ze het gewoon in haar broek. Ze zit daar trouwens ook totaal niet mee, loopt rustig in die natte broek rond (hebben we ook al geprobeerd).
Ze is verbaal erg handig, dus we vertellen haar regelmatig wat ze moet doen als ze een plas aan voelt komen en dan knikt ze ernstig, maar de uitvoering lukt nog niet dus.
Flint, wij hebben het nu twee volledige weekenden gedaan en ik stond vaaaak op het punt van opgeven. Het is dat de creche zo enthousiast is om ermee aan de slag te gaan. Ik heb de leidster ook gezegd vandaag dat als het teveel werk is voor haar dat ze gerust op mag geven. Dan maar even een maand de pot de kast in en het dan opnieuw proberen.
Maar ja, is dat dan weer wijsheid, terug naar af?
Ze is verbaal erg handig, dus we vertellen haar regelmatig wat ze moet doen als ze een plas aan voelt komen en dan knikt ze ernstig, maar de uitvoering lukt nog niet dus.
Flint, wij hebben het nu twee volledige weekenden gedaan en ik stond vaaaak op het punt van opgeven. Het is dat de creche zo enthousiast is om ermee aan de slag te gaan. Ik heb de leidster ook gezegd vandaag dat als het teveel werk is voor haar dat ze gerust op mag geven. Dan maar even een maand de pot de kast in en het dan opnieuw proberen.
Maar ja, is dat dan weer wijsheid, terug naar af?
maandag 18 mei 2009 om 11:09
Op de crèche doet hij het trouwens heel goed, daar is z'n luier meestal droog en doet hij alles op de wc. Daar zetten ze hem gewoon op gezette tijden op de plee en dat werkt daar. Thuis werkt het niet, dan zegt hij dat hij niet hoeft om dat vervolgens 3 tellen later in z'n broek te piesen.
Stickers werkt niet bij hem, daar is hij totaal niet gevoelig voor. Misschien moet ik cadeautjes gaan proberen. Hij is totaal wezenloos van puzzelen, dus misschien als ik hem een nieuwe puzzel beloof?
Stickers werkt niet bij hem, daar is hij totaal niet gevoelig voor. Misschien moet ik cadeautjes gaan proberen. Hij is totaal wezenloos van puzzelen, dus misschien als ik hem een nieuwe puzzel beloof?
maandag 18 mei 2009 om 11:11
Bij ons ging het net zo Ainne, ze plaste al heel lang op de wc als wij haar er op zette, maar zelf aangeven deed ze niet. Bij ons was de creche de oplossing, ze hoorde andere kindjes vragen of ze naar de wc mochten, en deden mijn dochter ook geen luier meer om en opeens ging de knop om met 2jaar 6 maand. Dus hopelijk zetten ze op het kdv ook even door! Succes!
maandag 18 mei 2009 om 11:13
Mini-me is van juni '06. Je zou dus denken word wel langzaam tijd.. Na een periode waarin ze slecht kon poepen heeft ze daar medicijnen voor. Ze plaste al een tijdje op het potje/wc als je haar er op zetten. Maar met haar nieuwe medicijnen moest ze op eens ook heel regelmatig poepen en sinds dit een keertje (denk per ongeluk) op het potje gebeurde, weigert ze nog plasjes te doen op potje/wc.. Ik denk maar dat ze heus geen luier meer aan wil als ze straks 16 is en dat het vanzelf wel weer goed komt.
maandag 18 mei 2009 om 11:22
Caro, mijn zoon (van maart 2006 trouwens) heeft dat een tijd geleden ook gehad. Hadden ze hem voor een plas op het potje gezet en kwam er opeens poep. Hij schrok daar kennelijk erg van en wilde een tijd lang niet op wc of pot. Ik denk dat het 2 of 3 maanden heeft geduurd, toen was de angst weer weg. Inmiddels vindt hij poepen erg interessant, het is elke avond voor het naar bed gaan een heel ritueel aan het worden...
maandag 18 mei 2009 om 11:43
Weet je wat het erge is, ik heb ook nog een zoon van 5, dus je zou denken dat ik zou weten hoe het zou moeten. Alleen zoon van 5 was heel laat, ruim 3,5, toen het lampje eindelijk ging branden. Hij ging toen uit zichzelf naar de wc en op 3 of 4 ongelukjes na was hij direct dag en nacht zindelijk. Dat pleit er dus wel voor om kinderen gewoon hun eigen weg te laten volgen. Een vriendin van mij heeft haar dochter toen ze 2 was min of meer 'gedwongen' om zindelijk te worden (ging ook heel goed overigens). Alleen nu is dochter 6 en plast nog steeds 's nachts in haar bed.
maandag 18 mei 2009 om 11:51
Ben ook helemaal niet van het 'dwingen'! Hoor je inderdaad zo vaak dat 'dwingen' alleen maar tegengesteld werkt. Ik bied haar alleen aan om te gaan en als ze niet wil ook prima!! Maar soms is het wel lastig.. Omgeving, zeker moeder en schoonmoeder zeggen standaard; jullie waren al lang zindelijk op die leeftijd. Daar gaan mijn nek haren dan wel van overeind staan..
maandag 18 mei 2009 om 12:03
Ik zit er een beetje tussenin eigenlijk. Tuurlijk, ze moeten er zelf aan toe zijn, maar helemaal laaien waaien wil ik ook niet, ik vind best dat je kunt vertellen wat er verwacht wordt.
Vandaar dat ik nu ook een beetje zit te dubben over doorzetten of juist even helemaal opgeven.
Nou ja, eerst maar zien hoe het op de creche gaat vandaag.
Amy dat hoop ik inderdaad ook, dat creche nét die stok achter de deur is voor haar.
Vandaar dat ik nu ook een beetje zit te dubben over doorzetten of juist even helemaal opgeven.
Nou ja, eerst maar zien hoe het op de creche gaat vandaag.
Amy dat hoop ik inderdaad ook, dat creche nét die stok achter de deur is voor haar.
maandag 18 mei 2009 om 12:11
Caro, daarom was m'n vriendin's dochter op haar 2e dus zindelijk, omdat haar moeder zei dat dat zo hoorde...
Ainne, ik zou wel doorzetten, denk ik. Het kwartje valt vanzelf, zeker als ze er op de crèche ook goed mee bezig is. Al blijft natuurlijk wel de vraag hoe je een kind kunt leren dat als hij/zij iets voelt het handig is om naar de wc te gaan.
Ainne, ik zou wel doorzetten, denk ik. Het kwartje valt vanzelf, zeker als ze er op de crèche ook goed mee bezig is. Al blijft natuurlijk wel de vraag hoe je een kind kunt leren dat als hij/zij iets voelt het handig is om naar de wc te gaan.
maandag 18 mei 2009 om 12:11
Ik kon ook maar 1 iemand bedenken die dit topic geopend zou kunnen hebben
Misschien zouden katoenen luiers ook helpen... dan voelt ze zelf heel erg dat ze geplast heeft. Ik heb er hier nog een aantal liggen... opsturen?
En een wc-verkleiner vindt Y hier helemaal interessant. Alleen waarschijnlijk maak ik toch iets te vaak foto's van haar als ze op de wc zit... Ze kwam laatst met mijn telefoon aan toen ík op de wc zat... 'Y foto maken mama?
Ik moet trouwens zeggen dat ik haar niet heel vaak meer naar de wc laat gaan
Je bent in ieder geval al een stuk verder dan dat we hier zijn! Echt niet dat ze zonder luier de deur uitgaat!
*gaat hier snel ook weer eens wat meer werk van toekomstig luierloos leven maken *
Misschien zouden katoenen luiers ook helpen... dan voelt ze zelf heel erg dat ze geplast heeft. Ik heb er hier nog een aantal liggen... opsturen?
En een wc-verkleiner vindt Y hier helemaal interessant. Alleen waarschijnlijk maak ik toch iets te vaak foto's van haar als ze op de wc zit... Ze kwam laatst met mijn telefoon aan toen ík op de wc zat... 'Y foto maken mama?
Ik moet trouwens zeggen dat ik haar niet heel vaak meer naar de wc laat gaan
Je bent in ieder geval al een stuk verder dan dat we hier zijn! Echt niet dat ze zonder luier de deur uitgaat!
*gaat hier snel ook weer eens wat meer werk van toekomstig luierloos leven maken *
maandag 18 mei 2009 om 12:18
quote:Kletsmajoor schreef op 18 mei 2009 @ 12:11:
Nou jaaaaaaaaa!!
En uiteraard heeft DE geit van dit forum katoenen luiers thuis... No thanks, ik had ook al ergens de tip gehoord om een onderbroek in de luier te doen, dan voelt ze het ook.
Nou jaaaaaaaaa!!
En uiteraard heeft DE geit van dit forum katoenen luiers thuis... No thanks, ik had ook al ergens de tip gehoord om een onderbroek in de luier te doen, dan voelt ze het ook.
maandag 18 mei 2009 om 13:01
hier een dochter van feb 06 die zo´n twee weken geleden ineens het licht heeft gezien. Tot die tijd konden we op onze kop gaan staan maar er werd niet geplast op de wc. Ze wilde er wel even op gaan zitten hoor, zodat wij haar een verhaaltje konden voorlezen
Ze is nu al een paar dagen overdag helemaal droog, dus nu gaan we ook echt zonder luier. Poepen doet ze trouwens nog niet op wc/potje, ben benieuwd wat ze gaan doen nu de luier ook uit is.
voor de extra stimulans heb ik nu van die foamstickers gehaald bij de hema, dat werkt wel goed. En Als haar stickervel vol is mag ze een surprise-ei. Maargoed, dat gaan we nu ook weer beetje afschaffen want dat kind plast zo 15 stickers bij elkaar voor zo´n ei hoor. Vanaf morgen gaan we poepen voor een ei
Ze is nu al een paar dagen overdag helemaal droog, dus nu gaan we ook echt zonder luier. Poepen doet ze trouwens nog niet op wc/potje, ben benieuwd wat ze gaan doen nu de luier ook uit is.
voor de extra stimulans heb ik nu van die foamstickers gehaald bij de hema, dat werkt wel goed. En Als haar stickervel vol is mag ze een surprise-ei. Maargoed, dat gaan we nu ook weer beetje afschaffen want dat kind plast zo 15 stickers bij elkaar voor zo´n ei hoor. Vanaf morgen gaan we poepen voor een ei
maandag 18 mei 2009 om 16:28
Ainne, mijn dochter was net zo oud als die van jou toen ze net een broertje kreeg. Vóór dat broertje geboren werd ging ze al goed naar het potje. Toen broertje er was, was het helemaal over. Ik heb het laten gaan. Een maand voor haar derde verjaardag was ze binnen een week dag en nacht zindelijk. Broertje (inmiddels ook drieenhalf) was ook wat lui-ig. Toen werd hij drie en vond hij zichzelf te groot voor luiers. Ook hij was binnen een week dag en nacht zindelijk. Ik denk dat 'dwingen' gewoon geen zin heeft, bij mijn kinderen in ieder geval niet.
maandag 18 mei 2009 om 16:58
Wij zijn hier ook bezig (kind is nu 2 jaar 8 maanden), en ze kán het maar ze wil niet. GRRRRRRR. Ze houdt het dagen vol, maar op sommige dagen beslist ze dat ze niet gemotiveerd is. Voor stickers niet gevoelig. En ook het cadeautje wat in vooruitzicht is gesteld voor als ze geen luiers meer nodig heeft overdag, lijkt niet te motiveren. Wij maken er tot nu toe geen punt van. Oudste besloot ineens dat ze zindelijk was, dat zal deze ook wel doen. Hoop ik.
Ik heb wel eens deze tip gelezen en misschien ga ik die proberen: Koop samen met peuter een cadeau. Laat het mooi inpakken. Zet het bovenop de kast, zichtbaar maar peuter kan er niet bij. Dan worden ze er steeds aan herinnerd waar ze het voor doen.
Ik heb wel eens deze tip gelezen en misschien ga ik die proberen: Koop samen met peuter een cadeau. Laat het mooi inpakken. Zet het bovenop de kast, zichtbaar maar peuter kan er niet bij. Dan worden ze er steeds aan herinnerd waar ze het voor doen.
maandag 18 mei 2009 om 17:21
Dochter van 3,5 was zindelijk met ongeveer 3 jr en 1 maand. Eén à twee maanden later ook 's nachts. Ik heb het eigenlijk min of meer cold turkey gedaan. Ze zei het al regelmatig als ze aan het plassen was, dus de controle had ze wel. Maar omdat ik het idee had dat het pure luiigheid/gemak was, heb ik de luier afgelaten. Ging niet direct van een leien dakje, maar net toen ik dacht dat die luier maar weer om te doen vanwege de vele ongelukjes, had ze het helemaal door.
Poepen is een ander verhaal. Dat houdt ze op. Combinatie van factoren, maar het lijkt nu de goede kant op te gaan. Zeg ik héél voorzichtig, de wispelturigheid van dochter kennende. Ze is nogal van de koppige soort. Vooral níet gaan, als er maar enigszins aandacht op wordt gevestigd (is ook zo met plassen).
Overigens was ze plaszindelijk, maar deed dat gewoon weer rustig in de luier als ze die om had ivm poepen.
Poepen is een ander verhaal. Dat houdt ze op. Combinatie van factoren, maar het lijkt nu de goede kant op te gaan. Zeg ik héél voorzichtig, de wispelturigheid van dochter kennende. Ze is nogal van de koppige soort. Vooral níet gaan, als er maar enigszins aandacht op wordt gevestigd (is ook zo met plassen).
Overigens was ze plaszindelijk, maar deed dat gewoon weer rustig in de luier als ze die om had ivm poepen.