Zindelijkheidstraining

18-05-2009 10:37 641 berichten
We hebben een centraal borstvoedingtopic, misschien is het ook handig om een centraal zindelijkheidstraining-topic te hebben, waar iedereen haar vragen kan stellen - en hopelijk antwoorden krijgen.

Alles dus, over potjes, wc-verkleiners, dwars-liggende-kleuters, onderbroekenwastips, behangplaksel en ga zo maar door...
Alle reacties Link kopieren
Ine, ik denk dat je er wel invloed op hebt als ouder. Ik ga er van uit dat iedere peuter een "zindelijkheids-gevoelige" fase (dat je merkt dat ze het zelf aangeven, of het concept van op het potje plassen snappen) heeft, en als je die opmerkt en er op in speelt door hem of haar regelmatig op het potje te zetten, je het proces zeker versnelt.

Literatuur heb ik er niet over, maar ik denk zelf dat het ergens in de maanden na de 2e verjaardag is dat de meeste kinderen er rijp voor zijn. Maar goed, ik moet ook mijn eigen theorie weer gaan bewijzen natuurlijk .
Ik las trouwens ergens dat ze in België kinderen bij een test heel snel (in enkele dagen) zindelijk hebben gekregen door het gebruik van een muziekstrip in de luier. Die strip activeerde bij natworden een muziekje. Hierdoor koppelden de peuters heel snel muziek aan plassen en kregen ze deze functie makkelijker onder controle.
quote:flint schreef op 19 mei 2009 @ 09:48:

Katoenen luiers zie ik trouwens ook niet zitten. Of je nou een broekje moet wassen of een luier, dat maakt ook weinig uit. Sterker nog, je hebt meer was, want zo'n katoenen luier zorgt er vast niet voor dat onderbroek en broek niet nat worden.

Dit heb ik je al eerder zien zeggen hier maar dat is niet waar hoor.

Waarom zou je anders in godsnaam de moeite nemen om een luier aan te trekken als de broek toch nat wordt?

Ik heb een luier:

gaat een inlegdoekje in zodat je geen katoenen luier vol poep hebt maar gewoon het inlegdoekje met poep door de wc kan spoelen:

daar gaat een overbroekje overheen (zorgt dus voor het niet doorlekken)

en je hebt een dik pakket om de billen

Ik zou trouwens niet zo snel belonen met snoep... hier is het doortrekken en het lichtknopje uitdoen en applaus de beloning

maar misschien is zo'n sticker ook wat?

MyWeeFriend

Sticker die u in een potje plakt. Zodra de zwarte sticker vochtig wordt verschijnt er een vrolijke afbeelding! 12 weken te gebruiken.
quote:Mirjam762 schreef op 18 mei 2009 @ 20:29:

Dochter drinkt trouwens ontzettend weinig (als in: 300 à 350 ml. op een dag). Nu misschien wel een voordeel? Of zou ze de hele dag miniplasjes doen? Bij haar stelt een plasje op het potje nog niet veel voor; het zijn nog maar druppelplasjes..

Vast een hele domme opmerking die je al 100x gehoord hebt maar houdt ze van ijsjes? Gewoon veel ijsjes geven op een dag?

Of heel veel afwisselen met smaakjes?
quote:Ainne schreef op 18 mei 2009 @ 12:18:

[...]

Nou jaaaaaaaaa!!

En uiteraard heeft DE geit van dit forum katoenen luiers thuis... No thanks, ik had ook al ergens de tip gehoord om een onderbroek in de luier te doen, dan voelt ze het ook.

Nou je mág ze niet eens meer lenen! puh! Ik vraag me af waarom die krengen eigenlijk nog in de kast liggen hier.... Y krijgt weer een dik pakket om dr kont

Onderbroek in de luier vind ik trouwens ook best een goeie om te proberen!
Oe en ik vind die inlegdoekjes wel weer handig, niet voor in een luier, maar gewoon in de onderbroek.

Vanmorgen kon ik poep uit haar onderbroek schrapen....grrrr. Net nadat ze gisterenavond zo goed "voor een ei" gepoept had.

Waarom ben je eigenlijk opgehouden met die katoenen luiers, KM?

Oh Gina Ford heeft ook een boek om je kinderen in een week zindelijk te krijgen, maar ik kan dat mens en haar methoden niet uitstaan, dus dat boek heb ik ook niet gekocht, maar misschien een tip voor anderen.
quote:Kletsmajoor schreef op 19 mei 2009 @ 12:12:

[...]

Vast een hele domme opmerking die je al 100x gehoord hebt maar houdt ze van ijsjes? Gewoon veel ijsjes geven op een dag?

Of heel veel afwisselen met smaakjes?IJsjes vindt ze wel lekker, maar ook zo..koud . Ze eet ze heeeeel langzaam op en komt nooit verder dan de helft van het ijsje, dan is het wel weer genoeg.
KM, dat snoepje vind ik dus geen probleem. Tanden poets ik 2 keer per dag en ze is ontzettend dun dus kan het qua risico op overgewicht wel hebben.
Trouwens Kletsmajoor, wat een geweldige uitvinding, die stickers! Ik heb meteen de distributeur gemaild in België. (Hopelijk plast dochter wel genoeg om het plaatje nat te krijgen..het is vaak zo verschrikkelijk weinig).
quote:Mirjam762 schreef op 19 mei 2009 @ 12:26:

KM, dat snoepje vind ik dus geen probleem. Tanden poets ik 2 keer per dag en ze is ontzettend dun dus kan het qua risico op overgewicht wel hebben.

Ik vind een snoepje ook geen probleem maar ik had het zelf nog niet gebruikt als beloning voor naar de wc gaan.

Dat zou trouwens best leuk gaan met het sparen voor de kikkerboekjes van zonnatura

Jouw dochter had toch een koemelkallergie?
Oooh dan kan ik ook nog wel even mijn kinder-urinoir 'happy pee' hier kwijt

Zou dat nou echt werken?
quote:Mirjam762 schreef op 19 mei 2009 @ 11:52:

Ine, ik denk dat je er wel invloed op hebt als ouder. Ik ga er van uit dat iedere peuter een "zindelijkheids-gevoelige" fase (dat je merkt dat ze het zelf aangeven, of het concept van op het potje plassen snappen) heeft, en als je die opmerkt en er op in speelt door hem of haar regelmatig op het potje te zetten, je het proces zeker versnelt.

Literatuur heb ik er niet over, maar ik denk zelf dat het ergens in de maanden na de 2e verjaardag is dat de meeste kinderen er rijp voor zijn. Maar goed, ik moet ook mijn eigen theorie weer gaan bewijzen natuurlijk .

Mirjam, dat ben ik wel met je eens hoor. Dat er een fase komt waar ze 'er klaar voor zijn' en dat je ze daarin kunt helpen om zindelijk te worden.

Ik bedoelde meer dat elk kind er op een ander moment klaar voor lijkt te zijn. De ene vroeg, de ander veel later. Vorige zomer heb ik er echt aandacht aan besteed, het leek me zo fijn als het zou lukken. Maar blijkbaar was het te vroeg.

Als ouder heb je wel invloed, maar pas als je kind er klaar voor is en niet eerder. Dat bedoelde ik eigenlijk.

En oja, belonen met snoep of cadeaus zijn mijn 'laatste redmiddel' had ik besloten. Zolang hij een stukje wc papier mogen gebruiken voor het afdrogen (ook al is er niets gebeurd), doortrekken en licht uitdoen nog genoeg beloning is, bewaar ik de cadeaus en het snoep nog even ;).

(Die stickers zijn trouwens ook heel erg leuk!)
Wij hadden een paar weken geleden ingesteld dat ze een "surprise" zou krijgen als ze op het potje zou poepen. Dus zij zitten........... en er gebeurt gewoon niets. Zij weer opstaan, wij, joh geeft niet, we proberen het later wel. Maar toen wilde ze haar surprise, krijsen krijsen. Dus dat was niet zo'n goed idee van ons.

Nou zeggen we niets vantevoren qua beloning, maar toen ze gisteren ineens wel op de pot zat te kakken, kreeg ze een paaseitje (temidden van gejuich en geklap, oh mèn....).

Gewoon om heeeeel duidelijk te maken dat ze het Heel Goed deed.

Leuk dat urinoir. Ik las vorige week een link (via Sarah Scott) met de tip om een pingpongballetje in de plee te gooien voor jongetjes die staande plassen. Vinden ze leuk om daar op te mikken en het trekt niet door. Schijnt.
quote:Kletsmajoor schreef op 19 mei 2009 @ 12:38:

[...]

Ik vind een snoepje ook geen probleem maar ik had het zelf nog niet gebruikt als beloning voor naar de wc gaan.

Dat zou trouwens best leuk gaan met het sparen voor de kikkerboekjes van zonnatura

Jouw dochter had toch een koemelkallergie?Ze had een lactose-intolerantie (weer net wat anders dan een allergie dus). Maar ze is er volgens mij grotendeels overheen aan het groeien. Ze heeft heel lang bv gehad (ik ben een collega-sok ), we zijn eigenlijk nog maar een paar dagen gestopt. (geef jij nog?)
Hmm, ik moet m'n vooroordelen tegen katoen toch bijstellen, zie ik. Ik had echt zo'n idee van vroegah, dat je alleen zo'n lap omdoet, maar dat gaat tegenwoordig dus anders . Dan nog ga ik ze niet gebruiken, op een gegeven moment gaat die luier gewoon uit en dan zien we het wel.

Ik weet niet meer wie het vroeg, de maat van de luierbroekjes. Mijn zoon is net 12 kilo, het is net een regenwurm . Hij draagt volgens mij 5 of 6, maakt niet zoveel uit. Die dingen blijven toch wel zitten omdat er heel veel elastiek aan de bovenkant zit.
Ik heb trouwens een potje met muziek, als er wat inkomt, gaat het muziekje spelen. Zoon 1 vond het 2x leuk, daarna was z'n interesse weg. Zoon 2 heeft totaal geen belangstelling voor het potje, dus daar werkt het niet bij.

Ik had trouwens ook gehoopt dat het effect van de grote broer ook bij zindelijkheid zou werken. Zoon 2 is heel gevoelig voor wat zoon 1 doet, wil met alles meedoen, maar natuurlijk net niet als je het over zindelijkheid hebt
Wahaaaay! Leidster had een jubelverhaal opgeschreven in haar dagelijkse raportje. Goed gegaan in de creche vandaag, 1 ongelukje maar!
Score hier vandaag; 2 plasjes op het potje, 1 er buiten (natte kleertjes dus) en een grote (maar wel heel kleine..) boodschap op het potje (waarvan ze even moest huilen, want dat was toch wel heeel spannend, maar wij toen allemaal stonden te juichen en gek te doen trok ze wel bij en riep ook "yes, yes, yes". Echt grappig.

Kletsmajoor, heb jij zo'n sticker voor Y.? Heb jij ze uit België? Ik heb nog geen reactie, vandaar.
Mijn zoontje en dochter zijn beiden rond de 2 jaar opmerkingen gaan maken als " ik heb pijn aan mijn buik" en " ik heb pijn aan mijn plasser" . Ik heb ze toen verteld dat het misschien wel betekend dat het buikje vol zit en dat ze misschien wel moeten plassen. Mijn dochter was met 2 jaar en 2 mnd zindelijk en mijn zoontje met 2 3/4 jaar. Dag en nacht en zowel met plassen als poepen.

Volgens mij werkt het goed als je je kindje vanaf een jonge leeftijd vertrouwd maakt met het potje/wc en ze aanleert dat het niet in de luier maar op de wc/potje moet. Je moet ze leren het gevoel te herkennen.
Arzo, maar hoe leer je ze dat gevoel te herkennen? Jouw kinderen gaven het zelf aan, maar dat is hier nog nooit gebeurd.

Ainne, goed man! Misschien heeft ze het licht wel gezien!

Mirjam, dat werkt altijd, he, heel enthousiast gaan doen. Ik heb wel eens gelezen dat dat niet goed is, dat je moet doen alsof het normaal is, maar dat heb ik nooit begrepen. Kind vindt het eng, dus dan moet je dat toch compenseren door heel enthousiast te doen?

Gister bij de ouderavond zeiden de leidsters dat ze gewoon tig keer schone kleren aantrekken als het moet. Wat dat betreft geen belemmering dus. Maar ja, ik voel me toch wel wat bezwaard als hij in z'n broek poept en plast, ze hebben het al zo druk.

Vanochtend kwam zoon melden dat hij in z'n luier had gepoept. Ik zei dat ik niet snapte waarom, dat we hadden afgesproken dat hij het op de wc zou doen. Zijn reactie: ja, maar ik heb het nu al in m'n luier gedaan. Tsja, wat kun je daar nu tegenin brengen?

Ben wel een beetje chagrijnig over deze terugval. De afgelopen 2 weken alles netjes op de wc gedaan en opeens poept hij weer in z'n luier, snif.
Flint is het geen idee om hem geen luier meer aan te doen?

Arzo, dat is goed van jouw kinderen, dat ze het zelf aangeven.

Ik denk ook zeker dat je als ouders invloed hebt en ik heb er niet op gewacht tot ze er klaar voor waren. Ben gewoon begonnen.
hier nog een mama die druk bezig is met zindelijk maken van zoon (april06).

In januari ben ik begonnen en in no time was zoon volledig zindelijk. Ik geloof met een week. Plasjes gingen goed, poepjes eerst op het potje, daarna ook goed op de wc.

Helaas hebben ze bij het kdv een keer (vermoed ik) lang gewacht totdat hij mocht en had hij een ongelukje. Hij was toen al weken zindelijk, dus wij wisten eigenlijk zeker dat hij er geen schuld aan had. Resultaat: een boze leidster en bang kind. S nachts plaste hij in bed, werd huilend wakker en dook spierwit in elkaar op het potje alsof hij enorme straf zou krijgen. Man en ik stonden compleet verbaasd en hebben m geknuffeld, is niet erg lieverd etc.

Maar sindsdien niet meer zindelijk geweest. Poepte weer in zijn broek, kroop weg in hoekjes van schaamte etc. Na 2 maanden aanmodderen de luier weer omgedaan voor een aantal weken en sinds dit weekend weer begonnen.

Het gaat nog niet vlekkeloos. Plasjes gaan vaak goed. Poepen moeten we m echt onderscheppen en op potje/wc zetten.

Vandaag eerste keer weer kdv (jawel, een ander kdv want ze hadden veel meer strakke acties en zoon was daar niet in zn hum), ben benieuwd hoe het vandaag gaat. Heb een blauwe tomas de trein verrassingsei klaarliggen als het goed is gegaan en heb m vanochtend laten zien en gezegd dat hij hem als groot kado krijgt als hij goed tegen de juf zegt als hij moet plassen en droog blijft.

Luierbroekjes heb ik van Etos, ze zijn vrij stug en nemen niet super veel op.
koffie, zwart graag...
Rapid, nu hij weer in z'n luier heeft gepoept, ben ik toch een beetje huiverig om geen luier om te doen. Hij poept echt ontzettend veel en ben bang dat het dan overal komt te zitten (en dus niet alleen in z'n broek ). Maar ja, als ik het niet probeer, dan komen we er natuurlijk nooit. Denk dat we het morgen maar weer eens gaan proberen als we allemaal vrij zijn.

Lekkere actie trouwens van de juf op dat kdv. Heb je een zindelijk kind, zorgen zij ervoor dat hij weer onzindelijk wordt....
Nog even over de snoepjes; ik ga dit ook weer afbouwen, als ze op zijn dan zal ik dat gewoon tegen haar zeggen en dan went ze daar ook weer aan (zij is geen kind dat scènes maakt dus dat pikt ze wel). Ik denk dat ik op stickers overga dan (doen ze op het kdv ook). Dat jullie niet denken dat ik de komende maanden snoepjes blijf geven .
Voor degene die het willen weten: CB ziet niks ernstigs aan zoon. Arts dacht dat het wellicht met zijn oren te maken had; trommelvliezen waren een beetje dof, wich means dat er vocht achter kán zitten. Ze zag geen relatie tussen slecht praten en slecht eten. Ze vond ook niet dat hij echt superslecht sprak. Advies; wachten tot de plaatjes/spraaktest als ie 3 is en dan verder kijken. Wat eten betreft moest ik me geen zorgen maken, hij zag er gezond uit. Hm. Mag duidelijk zijn dat ze me niet helemaal heeft overtuigd.... Amandelen heb ik ook naar voren gebracht, maar dat vond ze onzin.

Naja; in elk geval staat er dus niks in de weg voor zijn zindelijkheid, das dan wel weer fijn

@Sylvester; jee ik kreeg gewoon kippenvel toen ik je post las, wat enorm naar voor je zoon....

Bedenk me nu ineens dat ik vergeten ben bij de creche te overleggen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven