Zindelijkheidstraining

18-05-2009 10:37 641 berichten
We hebben een centraal borstvoedingtopic, misschien is het ook handig om een centraal zindelijkheidstraining-topic te hebben, waar iedereen haar vragen kan stellen - en hopelijk antwoorden krijgen.



Alles dus, over potjes, wc-verkleiners, dwars-liggende-kleuters, onderbroekenwastips, behangplaksel en ga zo maar door...
Alle reacties Link kopieren
Haha, Ainne, fantastisch toch hoe kinderen dit soort dingen zonder schaamte wereldkundig maken. M'n zoon van 5 kondigt nog steeds bij ieder toiletbezoek aan wat hij daar gaat doen.
Alle reacties Link kopieren
of verteld wat hij gemaakt heeft:

Kijk mama een bal!!

Kijk mama, een slang!!!

koffie, zwart graag...
Alle reacties Link kopieren
Sylvester, het is een kunstenaar, die zoon van jou!



Ik ben trouwens begonnen met de paasei/chocolaatjesaanmoedigingstactiek! Zag dat deze tactiek hier ook succesvol wordt toegepast en hij werkt hier ook. Plassen op de wc levert 1 eitje op, poepen 2. Het is alleen een rare druif, die zoon van mij, want gister ging hij met het vooruitzicht van 2 eitjes lekker zitten poepen om vervolgens weer heerlijk buiten te gaan spelen. Hij was z'n eitjes allang weer vergeten....
Alle reacties Link kopieren
idd, vervolgens pakte hij t potje op, liep naar man en hield trots zijn slang onder zijn neus. Papa, kijk een slang!!!

Man begon liefdevol te kuchen.
koffie, zwart graag...
Alle reacties Link kopieren
Het kan nog viezer . Zoon zit hier op de wc met 1 voet op de bril (ik denk omdat er dan wat meer druk op de darmpjes komt of zo). Als hij het voelt komen, zegt hij 'mama, mama, nu kijken', rukt z'n piemel aan de kant (ik zweer je, dat ding breekt er nog eens af) en dan moet ik kijken hoe z'n drol naar buiten komt. En dan maar enthousiast juichen en klappen en 'ik zie hem, ik zie hem' roepen
Dat vertellen ze je niet vantevoren he, dat dit je ook te wachten staat als je moeder wordt.
Alle reacties Link kopieren
jij wint jij wint!!!!!!!!!!!!!





Echt, ik pleur bijna naast mn stoel van het lachen.



Voordat t een 1-2tje wordt hier: hoe gaat t met de rest vd kindjes? Gaat dat ook de goede kant op vwb zindelijkheid?
koffie, zwart graag...
Flint, moeten de crecheleidster ook dit live-verslag van hem "bewonderen" eigenlijk?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ze het rigoureus hebben afgekapt, want zoon vertelde dat de jufjes hadden gezegd dat hij niet aan z'n piep moest trekken tijdens het poepen. Van mij mag het, ik vind het wel goed voor de bewustwording eigenlijk (al denk ik daar 's ochtends wel eens anders over ). Maar ik kan me voorstellen dat de leidsters er niet zo'n zin in hebben, stel je voor dat alle kindjes het zo doen, dan zitten ze de hele dag naar poep te kijken....
Alle reacties Link kopieren
Wat eeen heeeeerlijke verhalen weer hier...



Hier loopt dochterlief nog steeds in de pampers... (ik vertik het om zeikschoenen te gaan kopen Ainne!)

en na een ik-doe-niks-meer-op-de-wc-fase wilde ze gisteren weer op de wc om te plassen...



kijken hoe het nu verder gaat hier...





Ainne: Ik vind het trouwens echt best een rare methode hoor van de creche om gewoon zomaar de luier uit te laten en dan maar steeds ongelukjes te hebben...
Alle reacties Link kopieren
quote:Caro127 schreef op 18 mei 2009 @ 11:51:

Omgeving, zeker moeder en schoonmoeder zeggen standaard; jullie waren al lang zindelijk op die leeftijd. Daar gaan mijn nek haren dan wel van overeind staan..



Zit door dit topic te scrollen (schrijf op t zelfde topic mee als Ainne, heb ook een dochter van dec 06.

En het bovenstaande komt me zooow bekend voor!

Mijn oma beweerd bij hoog en laag dat mijn moeder en tante met het jaar (jaja 1 jaar!!) helemaal 'zuiver' waren.





Heb zo mn bedenkingen.
Alle reacties Link kopieren
Op kdv van zoon vissen ze ook gerust de onderbroeken leeg zonder enige moeite. Ze zeggen zelfs: hoort erbij als ze zindelijk worden.

Dan verwacht je een plastic zakje met onderbroek incl inhoud. maar nee, keurig uitgesopte onderbroeken.

Die zijn goed bezig.
koffie, zwart graag...
Alle reacties Link kopieren
Kletsmajoor, hoe oud is jouw dochter? Wel goed dat ze het zelf weer wilde! Ik ben hevig aanhanger van de theorie dat ze er zelf aan toe moeten zijn, anders heeft het toch geen zin.



TheNurse: ik geloof er ook geen biet van! Gelukkig heb ik er zelf nooit last van opmerkingen gehad dat m'n kinderen zo 'laat' zijn. M'n moeder kan het zich niet meer herinneren en m'n schoonmoeder heeft nooit kinderen gehad, dus geen gezeik van die kant. Maar van vriendinnen hoor ik het wel, die voelen echt 'druk' omdat moeder of schoonmoeder zo loopt te zeuren over zindelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
Sylvester, jouw kdv kan dat van mij zijn. Letterlijk dezelfde tekst en dezelfde uitgesopte onderbroeken. Ik heb bij zoon 1 wel eens gezegd dat ze het echt wel weg mogen mikken als het te goor was, maar dat hebben ze nooit gedaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:flint schreef op 25 mei 2009 @ 16:10:

Kletsmajoor, hoe oud is jouw dochter? Wel goed dat ze het zelf weer wilde! Ik ben hevig aanhanger van de theorie dat ze er zelf aan toe moeten zijn, anders heeft het toch geen zin.



Ook richting 2,5 net zoals de kinders van Mette, Ainne en Nurse



Ik hoor het ook vaak van de gastouder bijvoorbeeld dat haar dochter al met 1 zindelijk was! Maar ik vind 2,5 dus ook niet erg jong of zo om zindelijk te worden... als ik dan andere mensen spreek hoor ik rustig leeftijden als net nog 3 of 4? Is dat niet oud dan?
Alle reacties Link kopieren
Met 1 zindelijk kan volgens mij theoretisch gezien niet eens omdat kinderen dan nog geen controle hebben over hun sluitspieren. Vanaf 2 hebben ze dat wel, dus dan heeft het pas zin om te gaan beginnen.



M'n oudste zoon was 3,5 toen hij zindelijk was, redelijk laat dus. Jongste zoon is (hopelijk) iets sneller, maar dus ook niet echt vroeg ermee. Ik troost me altijd maar met de gedachte dat het jongens zijn, die zijn meestal later met dit soort dingen.
Alle reacties Link kopieren
Heb t bij een nicht gezien. Dochtertje kon net lopen en was al zindelijk.

Blijf t knap vinden als ze zo vroeg zindelijk zijn.

Hangt ook echt per kind af denk ik. De ene kan nou eenmaal ook eerder lopen dan een ander. Zo zie ik het met zindelijk worden ook.

Mijn zoon was 2 jaar en 9 maanden toen hij zindelijk was.

Nu is hij net 3 jaar geworden een paar weken geleden.

Ik vind het niet laat, althans....ik heb gelukkig niemand die t laat vindt van hem.

Maarre, je schoonmoeder hebt geen kinderen...hoe kan t dan je schoonmoeder zijn?
koffie, zwart graag...
Oh hilarisch Flint, van het niet aan zijn piep mogen trekken van de leidsters!



Tja KM, de leidster kwam er zelf mee, dat ze dacht dat Leah er wel aan toe was inmiddels, dus we zijn eerst zelf twee weekenden aan de slag geweest (lees: volledig luierloos) en daarna vorige week dus op de creche begonnen. Ik heb echt elke dag drie keer gevraagd of ze het echt-echt-écht niet erg vinden, die ongelukjes, maar absoluut geen punt, ongelukjes horen erbij zeggen ze. Moet er wel bijzeggen dat onze creche met kleine, horizontale groepen werkt, Leah zit in een groepje met acht kleuters. En ik moet zeggen, we hebben al enorme vooruitgang geboekt. Ze is nu zo goed als plaszindelijk, alleen nog niet poepzindelijk dus.

En ze wil inmiddels ook absoluut geen luiers meer aan, hooguit de "special bob the builder knickers" aka luierbroekjes, als we op stap gaan.



Ik ben heel ambivalent wb "er zelf aan toe zijn". Tot op bepaalde hoogte ben ik het daar natuurlijk mee eens, de sluitspieren moeten natuurlijk gecontroleerd kunnen worden, maar aan de andere kant ben ik best een voorstander van stevig sturen hoor. Net zoals ze bijvoorbeeld please en thank you moet zeggen en niet met haar vieze klauwtjes aan mijn werkkleren mag zitten, mag ze best weten dat poepen in haar onderbroek goor is.
Alle reacties Link kopieren
Hier zijn de rompertjes opgeruimd (daar ga ik zo bij het ophalen van dochter de leidsters blij mee maken; voor de voorraad daar). Onderbroekjes en hemdjes netjes op de plank boven de commode. Morgen is ze de hele dag thuis en gaan we er flink mee aan de slag. Ik heb het idee dat ze er heel erg aan toe is; ze gaat huilen als ze in haar broek plast, ontkent het als ze heeft gepoept in haar luier etc. Het zal morgen best (een paar keer?) fout gaan, maar dat maakt niet uit. Ik wil haar eigenlijk op het kdv ook niets meer omdoen, zometeen even peilen hoe de leidsters daar tegenover staan.
Alle reacties Link kopieren
Sylvester, dat komt omdat m'n schoonmoeder niet de moeder van m'n man is . Schoonvader is hertrouwd nadat z'n 1e vrouw (de moeder van m'n man dus) overleden was.



Ainne, ik ben het er helemaal mee eens dat je een kind best mag en kunt leren dat poepen op de wc hoort en niet in je onderbroek. Ik begon bij m'n oudste zoon daar heel opgewekt mee toen hij 2 was, maar het kwartje viel gewoon niet. Een jaar later weer geprobeerd en toen snapte hij het wel.
Alle reacties Link kopieren
Mirjam, da's ook weer een stap, he, zonder rompers. Ik vind het altijd zo lief staan, maar m'n zoon draagt ze al heel lang niet meer. Hij had iets met die drukknopen, ze moesten altijd open en dan liep hij gezellig met 2 van die flappen over z'n kleren.



Ik ga zoon ook maar eens ophalen, ben benieuwd hoe het gegaan is!
Alle reacties Link kopieren
Yesssss, weer een dag zonder ongelukjes . Ik was al helemaal voorbereid op een zoon die anders was gekleed dan vanochtend, maar nee, alles was prima gegaan. Thuis voor het slapen gaan ook nog op de wc geplast, dus helemaal goed. Ben stiekempjes een beetje aan het hopen dat het einde van de luiers in zicht is!
Alle reacties Link kopieren
Ze waren op het kdv erg blij met de rompers. Dochter heeft ze ook zelf overhandigd, dus voor haar ook een stukje bewustwording (rompers zijn voor baby's). Ze vindt haar nieuwe hemdjes geweldig. Ze heet als het meisje van het duo van Annie M.G. Schmidt (J&J). En juist die 2 staan op haar hemdjes. Vindt ze natuurlijk fantastisch. Ze wijst dan steeds "zichzelf" aan. Direct na het ophalen heb ik haar haar luier afgedaan en tot bedtijd bleef ze keurig droog (en heeft ze lange tijd op het potje doorgebracht zonder iets te doen). Ze lag net in bed met luier of ze had gedrukt. Dat drukken op het potje is dus nog wel heeel erg spannend.



Als ze nu echt snel zindelijk is overdag, wil ik haar ook bij uitstapjes/autoritten geen luier meer omdoen. Dan begint het grote wildplassen dus ook meteen, haha. Ik heb van een medeforummer een superhandig opvouwbare wc-verkleiner gekregen; die gaat dan dus mee in de tas.
Wahaaay, goed Flint!



Hier 1 poepongelukje, maar verder droog. Nou ja, wel natte kleren in een zakje, maar dat was omdat ze met water hadden gespeeld.



Bij jullie ook nog geen poepen op het potje dus, Mirjam. Gek eigenlijk he, dat ze dat eng lijken te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ja, wat zou daar de verklaring van kunnen zijn? Misschien omdat poep een "negatievere" bijgedachte heeft (wie trekt er niet grappend zijn neus op als hij of zij een poepluier opent). Plas is veel neutraler voor een kindje denk ik.



Flint, superknap van je ventje! Hij is nu echt goed op dreef he!



Trouwens Ainne, was dat nou jouw oudste die stuntvrouw wil worden? (had je verhaal gelezen bij de december-mama's...wat zul jij geschrokken zijn zeg..). Hier heeft zoon ook wel eens iets uitgehaald. Kwamen de buren aanbellen dat ze hem op de eerste verdieping in de vensterbank buiten (!) hadden zien staan. Hij was toen 6 geloof ik (en had iets te vaak naar Pippi Langkous gekeken..)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven