Ontwerp wedstrijd logo
dinsdag 16 februari 2021 om 21:54
Heeft er iemand wel eens een wedstrijd uitgeschreven om een logo te bedenken?
Ben bezig met bedrijf op te zetten en loop zelf vast op het bedenken van een logo. Las op een site de mogelijkheid om een ontwerpwedstrijd uit te schrijven voor een logo, opzich lijkt me dit wel wat alleen heb er echt nog nooit ben gehoord.
Iemand ervaring hiermee?
Ben bezig met bedrijf op te zetten en loop zelf vast op het bedenken van een logo. Las op een site de mogelijkheid om een ontwerpwedstrijd uit te schrijven voor een logo, opzich lijkt me dit wel wat alleen heb er echt nog nooit ben gehoord.
Iemand ervaring hiermee?
dinsdag 16 februari 2021 om 21:57
Waarom niet gewoon een grafisch ontwerper inhuren? Dan betaal je voor wat je krijgt en laat je niet allemaal mensen iets bedenken waarvoor ze niet betaald krijgen.
Tenzij je je natuurlijk richt op hobbyisten die het leuk vinden om mee te doen en niet ontwerpen om brood op de plank te krijgen. Maar daar zijn de inzendingen dan misschien ook naar.
Tenzij je je natuurlijk richt op hobbyisten die het leuk vinden om mee te doen en niet ontwerpen om brood op de plank te krijgen. Maar daar zijn de inzendingen dan misschien ook naar.
dropfruitje wijzigde dit bericht op 16-02-2021 21:58
Reden: Spelfout
Reden: Spelfout
0.99% gewijzigd
Those who don’t believe in magic will never find it

dinsdag 16 februari 2021 om 22:00

captain_hindsight schreef: ↑16-02-2021 21:57Je kan de opdracht ook bij een grafisch lyceum oid neerleggen als (stage)opdracht.

dinsdag 16 februari 2021 om 22:02
Watervrouw333 schreef: ↑16-02-2021 21:59Of zet het uit als opdracht bij een Grafisch lyceum of kunstacademie.

dinsdag 16 februari 2021 om 22:04
Ik zou gewoon een ontwerper in de arm nemen. Scheelt je ook weer tijd. Met zo’n wedstrijd moet je de deelnemers toch een beetje voorzien van feedback. En een pro gaat zich niet bezighouden met een wedstrijd. Maar dat denk ik dan. Geen idee of dat zo is. Man had een ontwerper in de arm genomen die zich helemaal heeft verdiept in man en zijn missie en een complete huisstijl ontworpen. Man is er helemaal gelukkig mee.
dinsdag 16 februari 2021 om 22:10
Die kiezen er dan toch zelf voor om mee te doen met het bijbehorende risico dat ze niet winnen?MevrouwJack schreef: ↑16-02-2021 21:59En die mensen die dan niet winnen, die werken dus voor niks? Jij neemt je bedrijf serieus, neem andere professionals ook serieus.
Dit soort wedstrijden zijn best gebruikelijk (bij hobby designers vooral dan, niet bij de professionals). Als beginner of als hobby kan het een leuke bijverdienste zijn, of ervaring voor een portfolio.
Je hebt wel het risico dat er niks bijzit wat je mooi vindt. Als je met een designer werkt heb je meer zekerheid, maar betaal je ook meer.
panda1987 wijzigde dit bericht op 16-02-2021 22:11
12.17% gewijzigd

dinsdag 16 februari 2021 om 22:22
madamecannibale schreef: ↑16-02-2021 22:00Ja bij logolove en bij 99designs. Bij beiden voor een zacht prijsje een leuk logo laten ontwerpen.
Ik zit ook te twijfelen om het via zo'n wedstrijd te laten doen of via een bureau. Kan jij je logo overal voor gebruiken? voor je website, visitekaartjes enz.? Is dit logo nu van jou of blijft het hun eigendom? En kan je er makkelijk reclamemateriaal van laten maken?
dinsdag 16 februari 2021 om 22:24
Haha dit. Doet me denken aan het verhaal van een startende restauranteigenaar die de opening van zijn nieuwe restaurant voorbereidt. Via via kent hij een muzikant die net een nieuwe cd uit heeft. "Wil je komen spelen tijdens mijn opening? Ik start net en kan je niet betalen helaas, maar je kunt wel tegelijkertijd je cd promoten!"
Zegt de muzikant: "ik kan helaas die avond niet, maar binnenkort heb ik de release van mijn nieuwe album. Kun jij dan de catering verzorgen? Ik kan je niet betalen, maar je kunt mooi je restaurant promoten".
Nee, dat was toch niet de bedoeling van de restauranteigenaar. Want weet je wel wat dat kost?
Tjezus, wat vals
dinsdag 16 februari 2021 om 22:52
Ja, bij logolove in ieder geval wordt het logo 100% jouw eigendom, je mag het daarna gebruiken hoe je maar wil.Gisselle schreef: ↑16-02-2021 22:22Ik zit ook te twijfelen om het via zo'n wedstrijd te laten doen of via een bureau. Kan jij je logo overal voor gebruiken? voor je website, visitekaartjes enz.? Is dit logo nu van jou of blijft het hun eigendom? En kan je er makkelijk reclamemateriaal van laten maken?
Je kan alleen het logo laten ontwerpen maar ook een pakket afnemen. Ik had voor 800 euro een logo (daar hebben we wat over heen en weer gemaild voor ze met een ontwerp kwamen waar ik tevreden mee was), een website in Wordpress met opgemaakte template, ontwerpen voor verschillende printmaterialen als visitekaartjes en briefpapier. Als je alleen een logo wil is het 150 euro zie ik. Ik was tevreden over de kwaliteit en snelheid, en nee heb geen aandelen
dinsdag 16 februari 2021 om 23:36
MevrouwJack schreef: ↑16-02-2021 21:59En die mensen die dan niet winnen, die werken dus voor niks? Jij neemt je bedrijf serieus, neem andere professionals ook serieus.
Zo gaat dat met wedstrijden, je hoeft niet mee te doen.
Echte professionals laten dit waarschijnlijk liggen of zien het écht als een wedstrijd en voor beginnend ontwerpers is het wellicht een mooie kans.
Waarom zo zuur? Ik zie het probleem niet zo.
What have we done....
dinsdag 16 februari 2021 om 23:47
Inderdaad, alle waar naar z'n geld.
Ik heb wel eens gekeken wat mensen zoal insturen. Dat zijn veelal kant-en-klare stock-logo's of gejatte templates die een beetje zijn aangepast. Snel scoren, want je gaat daar geen uren in investeren natuurlijk.
Maar als jij dat prima vindt, dan is dat een optie. Sterker... misschien wel een heel goed idee, want je hebt er blijkbaar niet meer voor over.
Ik heb wel eens gekeken wat mensen zoal insturen. Dat zijn veelal kant-en-klare stock-logo's of gejatte templates die een beetje zijn aangepast. Snel scoren, want je gaat daar geen uren in investeren natuurlijk.
Maar als jij dat prima vindt, dan is dat een optie. Sterker... misschien wel een heel goed idee, want je hebt er blijkbaar niet meer voor over.

woensdag 17 februari 2021 om 08:07
Ik zou het niet via een ontwerp wedstrijd doen. Als (heeel erg beginnende!!) student heb ik dit ook gedaan. Maar de kwaliteit logo's is dan gewoon aanzienlijk minder. Je krijgt vaak net niet de goede bestanden en inderdaad.... professionals doen niet snel mee met zo iets. Dus écht een logo waar je over droomt zal er niet tussen zitten. Als het je om de prijs gaat wil ik je overigens ook best helpen. Ik heb grafisch vormgever (senior positie in dienst) en vind het geen probleem om in mijn vrije tijd opstartende bedrijven te helpen. Maar echt, for the love of god, ga niet besparen op je logo! Het is je visitekaartje en vaak het eerste wat mensen koppelen aan jouw bedrijf. Als een logo niet professioneel is, is een bedrijf dat vaak ook niet.

woensdag 17 februari 2021 om 08:08

TO, ik snap dat een wedstrijd verleidelijk is, maar over het algemeen heeft het meer zin om echt een ontwerper in de arm te nemen. Kost iets meer tijd, maar die is echt voor jou aan het werk en het is waarschijnlijker dat je dan iets krijgt dat en mooi is en niet gekopieerd is.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 17 februari 2021 om 08:24

woensdag 17 februari 2021 om 08:44
Niet?
Doe dan ook een boekhoudwedstrijd, voor wie de beste jaarrekening kan maken. En een schoonmaakwedstrijd, voor wie het bedrijf het best schoonhoudt, allemaal een dag gratis poetsen en aan het eind van de week beslissen. En natuurlijk een wedstrijd voor de beste hosting met de beste helpdesk.

woensdag 17 februari 2021 om 08:50
Doe het niet. Een logo is niet zomaar een leuke vlag, een logo is afgestemd op de klanten die jij wil. En een ontwerper denkt met je mee en adviseert je daar over.
Die weet bijvoorbeeld dat je geen groene letters op een pakje sigaretten moet zetten, omdat mensen dan denken dat het mentol is. En dat je bruine bierflesjes niet internationaal kan verkopen, omdat mensen dat associeren met medicijnen.
Bij een wedstrijd gaat iemand in het wilde weg een plaatje maken, zonder met jou te praten over wie je als klant wil.
Die weet bijvoorbeeld dat je geen groene letters op een pakje sigaretten moet zetten, omdat mensen dan denken dat het mentol is. En dat je bruine bierflesjes niet internationaal kan verkopen, omdat mensen dat associeren met medicijnen.
Bij een wedstrijd gaat iemand in het wilde weg een plaatje maken, zonder met jou te praten over wie je als klant wil.