Ontwerp wedstrijd logo
dinsdag 16 februari 2021 om 21:54
Heeft er iemand wel eens een wedstrijd uitgeschreven om een logo te bedenken?
Ben bezig met bedrijf op te zetten en loop zelf vast op het bedenken van een logo. Las op een site de mogelijkheid om een ontwerpwedstrijd uit te schrijven voor een logo, opzich lijkt me dit wel wat alleen heb er echt nog nooit ben gehoord.
Iemand ervaring hiermee?
Ben bezig met bedrijf op te zetten en loop zelf vast op het bedenken van een logo. Las op een site de mogelijkheid om een ontwerpwedstrijd uit te schrijven voor een logo, opzich lijkt me dit wel wat alleen heb er echt nog nooit ben gehoord.
Iemand ervaring hiermee?

woensdag 17 februari 2021 om 09:18
Geen enkele goede ontwerper doet mee aan zo'n wedstrijd. Inderdaad om precies dezelfde reden dat de bakker je keihard uitlacht als je vraagt of hij wil meedoen aan een broodbakwedstrijd.
Of je veel geld moet uitgeven aan een logo is natuurlijk afhankelijk van wat je doet. Als je cupcakes bakt/tampons haakt/tweedehands kinderkleertjes verkoopt dan kun je prima toe met een flutlogo van een paar tientjes.
Als je een serieus bedrijf hebt, zou ik me ook serieus presenteren. En dat kost inderdaad geld.
Je ziet het er altijd aan af als iemand goedkoop uit wil zijn met zijn huisstijl.
Of je veel geld moet uitgeven aan een logo is natuurlijk afhankelijk van wat je doet. Als je cupcakes bakt/tampons haakt/tweedehands kinderkleertjes verkoopt dan kun je prima toe met een flutlogo van een paar tientjes.
Als je een serieus bedrijf hebt, zou ik me ook serieus presenteren. En dat kost inderdaad geld.
Je ziet het er altijd aan af als iemand goedkoop uit wil zijn met zijn huisstijl.
woensdag 17 februari 2021 om 09:31
Het ligt er aan wat je met je logo wil doen en wat je verwacht voor die prijs. Ik zie hier veel mensen het afraden maar ik heb er zelf dus wel positieve ervaringen mee. Natuurlijk krijg je iets anders dan wanneer je wekenlang met een grafisch ontwerper samenwerkt en daar een logo mee ontwerpt dat helemaal aansluit op je visie en je kernwaarden. Maar stel je begint net voor jezelf vanuit huis met het verkopen van cupcakes, dan is zo’n logo helemaal prima.
Als je het leuk vind om zelf iets te ontwerpen heb je overigens ook websites waarbij je een abonnement af kan sluiten en gemakkelijk zelf iets in elkaar kan zetten dat er toch mooi uit ziet. Bij sommige van die websites kan je ook gelijk flyers, visitekaartjes etc. ontwerpen. Ik heb zelf goede ervaringen met placeit.net Die site werkt ook met templates, dus je krijgt geen hele verrassende uitkomsten, maar als dat is waar je naar op zoek bent dan is het prima. Je krijg dan zoiets als dit:
Als je het leuk vind om zelf iets te ontwerpen heb je overigens ook websites waarbij je een abonnement af kan sluiten en gemakkelijk zelf iets in elkaar kan zetten dat er toch mooi uit ziet. Bij sommige van die websites kan je ook gelijk flyers, visitekaartjes etc. ontwerpen. Ik heb zelf goede ervaringen met placeit.net Die site werkt ook met templates, dus je krijgt geen hele verrassende uitkomsten, maar als dat is waar je naar op zoek bent dan is het prima. Je krijg dan zoiets als dit:

woensdag 17 februari 2021 om 09:37
Tegenwoordig kan je prima op die manier aan een huisstijl komen die voldoet, of zelfs met behulp van zo'n website. Dat een professionele uitstraling alleen gerealiseerd kan worden door een professioneel bureau is onzin. Laat wel iemand meekijken die er oog voor heeft, want als je dat zelf niet hebt zit je er al snel mijlenver naast.
Het scheelt je een hoop geld.
Het scheelt je een hoop geld.
woensdag 17 februari 2021 om 10:00
Hieraan zie je toch dat het 'cheap and dirty' is. Als je een 'bedrijfje' hebt snap ik het nog wel maar als je een serieus bedrijf hebt dan kom je hier niet mee weg.madamecannibale schreef: ↑17-02-2021 09:31
![]()

woensdag 17 februari 2021 om 10:13
Dat ligt er helemaal aan wat voor bedrijf je hebt toch. Als ik kijk op thuisbezorgd heeft bijna elk lokaal restaurant een soortgelijk logo, uitgezonderd van de grotere bedrijven als Domino’s uiteraard. Het ligt er compleet aan wat voor bedrijf TO gaat beginnen, als ze een gastouderbureau, cateringbedrijf etc. gaat beginnen komt ze denk ik prima weg met een logo en website ontworpen door een dergelijke site.
@TO als je wil kan ik je in PM een voorbeeld sturen van een logo en site die ik heb laten maken via zo’n website, dan kan je ongeveer zien wat je kan verwachten.
woensdag 17 februari 2021 om 10:17
Ben ik het niet mee eens. Bijna alle grafisch ontwerpers die ik tegenwoordig benader komen ook aan met wordpress templates en standaard content maar dan voor een veel hogere prijs. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. En natuurlijk als je een hele marketing campagne op wil zetten of als het in je branch erg belangrijk is een onderscheidend logo en briefpapier te hebben dat gaat het niet werken. Maar er zijn zat bedrijven waarbij het handig is een logo te hebben maar het echt onzin is er duizenden euro’s tegenaan te gooien, zoals de lokale groenteboer.

woensdag 17 februari 2021 om 10:31
Waarom druipen al die pizzastukjes zo, ieuw.
Hiervoor zou ik niet eens een speciaal programma nodig hebben. Gewoon wat verschillende lettertypes uitproberen en een stilistisch tekeningetje van een pizza erbij plakken, klaar.
woensdag 17 februari 2021 om 10:36
Ja, je komt er misschien wel mee weg. Ik zie het inderdaad overal om me heen. Vreselijkmadamecannibale schreef: ↑17-02-2021 10:13Dat ligt er helemaal aan wat voor bedrijf je hebt toch. Als ik kijk op thuisbezorgd heeft bijna elk lokaal restaurant een soortgelijk logo, uitgezonderd van de grotere bedrijven als Domino’s uiteraard. Het ligt er compleet aan wat voor bedrijf TO gaat beginnen, als ze een gastouderbureau, cateringbedrijf etc. gaat beginnen komt ze denk ik prima weg met een logo en website ontworpen door een dergelijke site.
@TO als je wil kan ik je in PM een voorbeeld sturen van een logo en site die ik heb laten maken via zo’n website, dan kan je ongeveer zien wat je kan verwachten.

woensdag 17 februari 2021 om 10:44
Ja, snap ik wel. Ik was vroeger ook grafisch ontwerper

Verder eens dat een echte grafisch ontwerper een grote toegevoegde waarde kunnen hebben, dat zie je zeker qua kwaliteit.

woensdag 17 februari 2021 om 10:53
Dit inderdaad.madamecannibale schreef: ↑17-02-2021 10:17Ben ik het niet mee eens. Bijna alle grafisch ontwerpers die ik tegenwoordig benader komen ook aan met wordpress templates en standaard content maar dan voor een veel hogere prijs. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. En natuurlijk als je een hele marketing campagne op wil zetten of als het in je branch erg belangrijk is een onderscheidend logo en briefpapier te hebben dat gaat het niet werken. Maar er zijn zat bedrijven waarbij het handig is een logo te hebben maar het echt onzin is er duizenden euro’s tegenaan te gooien, zoals de lokale groenteboer.

woensdag 17 februari 2021 om 11:32
woensdag 17 februari 2021 om 11:33
Wij waren een start-up en nu is ons logo heel bekend en hebben wij ook nog contact met de ontwerper en hij heeft daar nog mooi werk uit gekregen. Ondertussen internationaal bedrijf dus het is echt niet altijd allemaal slecht of zoals Lilalinda zegt “if you pay peanuts.”
Ik zou het gewoon proberen hoor! Succes!
Ik zou het gewoon proberen hoor! Succes!

woensdag 17 februari 2021 om 19:45
En denk je dat er ook maar iemand is die je gaat herkennen aan dat logo? Die nog weet of hij de bestelbus heeft gezien van Anthony’s Pizza’s, Dirk-Jans Pizza’s of Pizzeria Druipsteengrot?
Afgezien daarvan hoef je voor een dergelijk logo geen wedstrijd uit te schrijven. Pak een willekeurig lettertype, in een willekeurige kleur, google een vectorplaatje erbij en voila.
woensdag 17 februari 2021 om 20:03
Dit waren dan ook voorbeelden van wat je zelf gemakkelijk in elkaar kan zetten.xynix schreef: ↑17-02-2021 19:45En denk je dat er ook maar iemand is die je gaat herkennen aan dat logo? Die nog weet of hij de bestelbus heeft gezien van Anthony’s Pizza’s, Dirk-Jans Pizza’s of Pizzeria Druipsteengrot?
Afgezien daarvan hoef je voor een dergelijk logo geen wedstrijd uit te schrijven. Pak een willekeurig lettertype, in een willekeurige kleur, google een vectorplaatje erbij en voila.
zaterdag 20 februari 2021 om 09:03

zaterdag 20 februari 2021 om 09:09
Ik had zoiets met mijn buurman. Ik hielp hem om zijn cv en motivatiebrief te schrijven en op te maken. Uren mee bezig geweest. Toen hij mijn voordeur schilderde, betaalde ik de volle mep. Want dat is ‘gewoon werk’.MevrouwJack schreef: ↑16-02-2021 22:24Haha dit. Doet me denken aan het verhaal van een startende restauranteigenaar die de opening van zijn nieuwe restaurant voorbereidt. Via via kent hij een muzikant die net een nieuwe cd uit heeft. "Wil je komen spelen tijdens mijn opening? Ik start net en kan je niet betalen helaas, maar je kunt wel tegelijkertijd je cd promoten!"
Zegt de muzikant: "ik kan helaas die avond niet, maar binnenkort heb ik de release van mijn nieuwe album. Kun jij dan de catering verzorgen? Ik kan je niet betalen, maar je kunt mooi je restaurant promoten".
Nee, dat was toch niet de bedoeling van de restauranteigenaar. Want weet je wel wat dat kost?
En zo nog wat dingetjes met mensen die weten dat ik ‘leuk kan schrijven’. Ik doe het niet meer. Mijn nekharen gingen recht overeind staan toen ik dit topic las.
zaterdag 20 februari 2021 om 09:27
Als voormalig grafisch vormgever krijg ik jeuk van dit soort dingen. Grafisch vormgeven is een vak en daar moet je voor betalen. Daarnaast zie je aan de kwaliteit van het logo meestal ook de kwaliteit van de ontwerper.
Inmiddels werk ik in een heel andere branche waar mensen ook van denken dat ik blij ben als ze er op zondagmorgen om voor de deur staan: want ik hou toch van mijn werk?
Als ik dan vraag of ik ze als timmerman ook op
zondagmorgen uit hun bed mag bellen om bij mij een plank op te hangen, dan is dat toch niet helemaal de bedoeling.
Jij wilt toch ook serieus genomen worden in je werk? Doe dat dan bij een ander ook!
Inmiddels werk ik in een heel andere branche waar mensen ook van denken dat ik blij ben als ze er op zondagmorgen om voor de deur staan: want ik hou toch van mijn werk?
Als ik dan vraag of ik ze als timmerman ook op
zondagmorgen uit hun bed mag bellen om bij mij een plank op te hangen, dan is dat toch niet helemaal de bedoeling.
Jij wilt toch ook serieus genomen worden in je werk? Doe dat dan bij een ander ook!