Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Vaccin zorgmedewerkers

20-02-2021 10:54 341 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen week hebben wij een oproep gekregen voor de vaccinatie. Ik ken eigenlijk niemand van mijn directe collega’s die het vaccin niet nemen.

Ik heb echt zo mijn twijfels... Als het aan mijzelf ligt wil ik het vaccin niet. Maar ik voel me haast verplicht tegenover collega’s en cliënten. Daarnaast krijgen wij de astrazeneca dat vaccin herft een mindere werking dan pfizer.

Zijn er meer zorgmedewerkers met twijfels of die het niet gaan nemen?
Alle reacties Link kopieren
Ik ook Darkside!!
nausicaa schreef:
21-02-2021 14:56
Dat je alsnog afstand moet houden etc is omdat het virus nu nog te veel rondgaat. Dan is het risico te groot dat je (nog) niet genoeg beschermt bent en toch tegen een virus aan loopt, en het op die manier zelf krijgt en/of overdraagt. Als genoeg mensen gevaccineerd zijn, heeft het virus niet genoeg gastheren meer om zich te verspreiden, en dan is de kans dat je het oploopt dusdanig klein, dat die maatregelen dus niet meer nodig zijn.

En daarnaast is het ook nog eens bijna onmogelijk handhaven als bv mensen na vaccinatie zonder mondkapje in het ov zouden mogen, en de rest niet. Dan is het voor de uitvoerbaarheid handiger om nog even vast te houden aan ‘iedereen wel een mondkapje op’.
Dit.
Waarom is dit zo moeilijk te begrijpen?
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
21-02-2021 16:23
Dit.
Waarom is dit zo moeilijk te begrijpen?
Is niet moeilijk hoor...ik voel me alleen niet geroepen om er aan mee te doen, tegen een virus als corona.
.
Alle reacties Link kopieren
Barnsteen schreef:
21-02-2021 10:10
Omdat ik geen onnatuurlijke chemische troep in mijn gezonde lijf wil. Ik eet al jarenlang vrijwel volledig biologisch, vegetarisch, alcoholvrij, als ik een keer wat heb ga ik eerst alle natuurlijke alternatieven af, en pas als dat allemaal niet werkt zou ik een keer naar een (antroposofisch ingestelde) huisarts gaan. Ja dat doe ik inderdaad op gevoel. Al jarenlang.

Ik ben ook totaal niet bang om ziek te worden of dood te gaan (al hoop ik dat dat nog even duurt ;-) ) dat hoort bij het leven.


Voor mijn werk is het ook nauwelijks een probleem om tijdelijk uitgeschakeld te zijn (zzp'er met altijd al bijna alleen maar diensten op de zeer korte termijn, dus als ik ziek ben zouden er hooguit voor twee diensten
vervanging moeten komen)
en financieel heb ik een buffertje om het een tijdje mee uit te zingen mocht ik langere tijd ziek worden.


Zelfs mijn quarantaineperiode heeft mij persoonlijk ook mooie dingen/inzichten gebracht, ondanks dat ik me echt niet goed voelde.

Overigens begrijp ik het heel goed als mensen zich wél willen laten vaccineren. Alle respect daarvoor. Maar ik ga het niet doen.

De hele coronaperiode heeft me overigens wel (extra) doen beseffen dat ik niet in de reguliere zorg pas. Ik ben dan ook aan het solliciteren. Dus geen zorgen, binnenkort is (hopelijk) de kans een stuk kleiner dat ik met kwetsbare mensen in aanraking kom ;-)
Zou je dat ook bij andere ziektes hebben dan? Kanker ofzo? Zou je dan ook een soort Sylvia Millecam trajectverkiezen boven reguliere zorg?
Omdat je aangeeft het meer in het alternatieve te zoeken?
Alle reacties Link kopieren
Het is wat apart dat zorgmedewerkers voorrang krijgen. Dat de verkiezingen er aan komen speelt denk ik erg mee.

Vooralsnog is onduidelijk of het vaccin ook verspreiding voorkomt. De eerste resultaten zijn daar heel wisselend over. Als je dat niet zeker weet dan is het vaccineren van mensen om zo verspreiding te voorkomen dus een gok en kun je wellicht beter mensen vaccineren waarmee je de bottleneck in het beleid: overlopen zorg, oplost.

Alle vaccins dus naar de groep die het meeste druk levert op de zorg: mannen met overgewicht tussen de 50 en de 80.

Als die groep gevaccineerd is, gaat de druk op de zorg gigantisch omlaag. Dan kun je naar andere groepen kijken en ondertussen kunnen de maatregelen een heel stuk versoepeld worden.

Maar ja, ratio is niet het enige dat meespeelt. Imago, psychologische problemen etc. Worden hierin toch afgewogen. En dan krijg je dat andere groepen voorgaan.

Blijft een duivels dilemma. Maar mocht je de uitnodiging krijgen zou ik hem gewoon aanpakken. Ieder vaccin is een stapje dichter bij de oplossing.
Alle reacties Link kopieren
Barnsteen schreef:
21-02-2021 16:49
Is niet moeilijk hoor...ik voel me alleen niet geroepen om er aan mee te doen, tegen een virus als corona.

Welke vaccinaties heb je wel?
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
21-02-2021 17:04
Het is wat apart dat zorgmedewerkers voorrang krijgen. Dat de verkiezingen er aan komen speelt denk ik erg mee.

Vooralsnog is onduidelijk of het vaccin ook verspreiding voorkomt. De eerste resultaten zijn daar heel wisselend over. Als je dat niet zeker weet dan is het vaccineren van mensen om zo verspreiding te voorkomen dus een gok en kun je wellicht beter mensen vaccineren waarmee je de bottleneck in het beleid: overlopen zorg, oplost.

Alle vaccins dus naar de groep die het meeste druk levert op de zorg: mannen met overgewicht tussen de 50 en de 80.

Als die groep gevaccineerd is, gaat de druk op de zorg gigantisch omlaag. Dan kun je naar andere groepen kijken en ondertussen kunnen de maatregelen een heel stuk versoepeld worden.

Maar ja, ratio is niet het enige dat meespeelt. Imago, psychologische problemen etc. Worden hierin toch afgewogen. En dan krijg je dat andere groepen voorgaan.

Blijft een duivels dilemma. Maar mocht je de uitnodiging krijgen zou ik hem gewoon aanpakken. Ieder vaccin is een stapje dichter bij de oplossing.
Wat is daar apart aan ? Je kan voor een ander beleid zijn. Maar het lijkt me niet heel raar dat zorgmedewerkers voorrang krijgen. Overigens krijgt een groot deel van de zorgmedewerkers géén voorrang. Wel de acute- en de langdurige zorgmedewerkers. De zorg is naast de thuissituaties de grootste besmettingsbron gebleken. Daarnaast werkt men in de zorg vaak met kwetsbaren én is de zorg cruciaal. Dus niet heel raar dat men voorrang krijg toch?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vandaag de eerste prik van het Moderna vaccin gehad.
Weg met dat k.t-virus.
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
21-02-2021 17:23
Wat is daar apart aan ? Je kan voor een ander beleid zijn. Maar het lijkt me niet heel raar dat zorgmedewerkers voorrang krijgen. Overigens krijgt een groot deel van de zorgmedewerkers géén voorrang. Wel de acute- en de langdurige zorgmedewerkers. De zorg is naast de thuissituaties de grootste besmettingsbron gebleken. Daarnaast werkt men in de zorg vaak met kwetsbaren én is de zorg cruciaal. Dus niet heel raar dat men voorrang krijg toch?
De voorrang voor bepaalde zorgmedewerkers is inderdaad níet omdat die zielig zouden zijn of het verdienen of een andere reden die er helemaal niet toe doet. Maar om de zorg overeind te houden. Een zorgmedewerker die Corona heeft, leidt per direct voor minder zorgcapaciteit, ook als ze helemaal niet erg ziek worden (want in quarantaine dus niet werken). Niks aparts aan hoor, gewoon nadenken.
Alle reacties Link kopieren
En waarom blijven mensen maar herhalen dat ‘nog helemaal niet duidelijk is of vaccinatie een effect heeft op het doorgeven van de besmetting?’. Dat is wél duidelijk en alle data wijst op hetzelfde: de kans is niet 0, maar wel heel veel minder.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe het niet en een paar cliënten bij ons ook niet. Als het niet goed voelt, niet doen TO.
Stampertje12 schreef:
21-02-2021 17:04
Alle vaccins dus naar de groep die het meeste druk levert op de zorg: mannen met overgewicht tussen de 50 en de 80.
De zorg loopt ook over als zorgpersoneel ziek is door corona. Je hebt niet zoveel aan een IC-bed als er geen verpleegkundigen en dokters zijn om die te bemannen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gisteren de eerste vaccinatie gehad (pfizer), nu een wat pijnlijke arm. Ik maak mij alleen wat zorgen over de tweede ronde. Wat ik lees en hoor worden sommigen daar toch behoorlijk ziek van.
Alle reacties Link kopieren
Raccoon ik vond de 2de echt reuze mee vallen. Beetje last gehad van mijn arm en 1 middag extreem moe
Alle reacties Link kopieren
derooiekater: dit is fijn om te horen, ik hoop dat het bij mij ook zo zal gaan.
Ik ken een aantal die ook de tweede hebben gehad, wel wat meer last van de arm sommigen en sommigen een off day, maar niks heel raars.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
21-02-2021 18:36
En waarom blijven mensen maar herhalen dat ‘nog helemaal niet duidelijk is of vaccinatie een effect heeft op het doorgeven van de besmetting?’. Dat is wél duidelijk en alle data wijst op hetzelfde: de kans is niet 0, maar wel heel veel minder.
Dit vroeg ik me ook af. Mensen hebben de neiging om de zaken die hun mening bevestigen makkelijker te onthouden, ik denk dat het daarmee te maken heeft.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
21-02-2021 15:49
Dit.

Fijn dus dat er mensen zijn die zich wel laten vaccineren en niet lekker gaan afwachten of je er geen derde arm van krijgt.

Kijk, ik mijd ook zoveel mogelijk chemische troep. Maar als ik moet kiezen tussen de kans om zelf ziek te worden, waar ik dan toch weer medicijnen voor nodig heb. Een ziekte waar ik lange tijd restverschijnselen aan over kan houden of dood aan kan gaan. Een ziekte die je ook nog eens door kan geven aan anderen met de bovenstaande gevolgen.
Of 2x een vaccinatie (latere groepen wellicht maar 1).

Nou dan weet ik het wel.
Ik ben dol op chemische zaken, niet zo dol op troep.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Stampertje12 schreef:
21-02-2021 17:04
Het is wat apart dat zorgmedewerkers voorrang krijgen. Dat de verkiezingen er aan komen speelt denk ik erg mee.

Vooralsnog is onduidelijk of het vaccin ook verspreiding voorkomt. De eerste resultaten zijn daar heel wisselend over. Als je dat niet zeker weet dan is het vaccineren van mensen om zo verspreiding te voorkomen dus een gok en kun je wellicht beter mensen vaccineren waarmee je de bottleneck in het beleid: overlopen zorg, oplost.

Alle vaccins dus naar de groep die het meeste druk levert op de zorg: mannen met overgewicht tussen de 50 en de 80.

Als die groep gevaccineerd is, gaat de druk op de zorg gigantisch omlaag. Dan kun je naar andere groepen kijken en ondertussen kunnen de maatregelen een heel stuk versoepeld worden.

Maar ja, ratio is niet het enige dat meespeelt. Imago, psychologische problemen etc. Worden hierin toch afgewogen. En dan krijg je dat andere groepen voorgaan.

Blijft een duivels dilemma. Maar mocht je de uitnodiging krijgen zou ik hem gewoon aanpakken. Ieder vaccin is een stapje dichter bij de oplossing.


Dat is niet apart. Die mensen werken met kwetsbare mensen bij wie je liever geen corona ziet. Mensen midden in een chemo-traject bijvoorbeeld..

Daarnaast: er is een plan gemaakt. Nu roepen een paar artsen dat je beter de dikke, middelbare mannen kan inenten. De artsensector is ook vertegenwoordigd in het OMT, daar is blijkbaar toch anders besloten eerder. Ik denk dat je het hele proces erom heen ontzettend onderschat als je denkt dat ze enige tijdswinst gaan behalen door nu het hele programma weer om te gooien, dat kost zeker een maand, als het niet meer is, en ondertussen ligt alles stil. Moet je jezelf dan eens horen "waarom doen ze niks!". Dus je wint er weinig mee. Die mannen komen vanzelf aan de beurt. Misschien wordt dat de volgende prioritaire groep?
Alle reacties Link kopieren
ldp schreef:
21-02-2021 16:57
Zou je dat ook bij andere ziektes hebben dan? Kanker ofzo? Zou je dan ook een soort Sylvia Millecam trajectverkiezen boven reguliere zorg?
Omdat je aangeeft het meer in het alternatieve te zoeken?
Ja, hoewel Silvia Millecam natuurlijk niet het beste voorbeeld is...



smulrol schreef:
21-02-2021 17:14
Welke vaccinaties heb je wel?
Ik ben als kind wel gevaccineerd, toen had ik natuurlijk nog geen keus. Maar als volwassene ben ik nooit meer gevaccineerd. Ook nog nooit antibiotica oid gehad.

Overigens ben ik niet per sé tegen de farmaceutische industrie. Ik weet dat er soms geen andere optie is.
Maar persoonlijk wil ik eerst alle natuurlijke opties afgaan voordat ik naar medicatie zou grijpen. Ook in geval van een ernstige aandoening.

Het begint in mijn ogen bij preventie: goede voeding, beweging, zo min mogelijk stress etc, daarmee sluit je niet alles uit maar maak je de kans wel kleiner. Ook de mentale gezondheid en de invloed daarvan op ons lichaam is iets wat m.i niet onderschat mag worden.
Ik besef me wel dat ik als gezond mens in een land als Nederland een enorme bevoorrechte positie zit, en dat dit helaas niet voor iedereen geldt.

Ik ben niet bang voor ziekte en/of de dood. Ik denk dat we in Nederland ook wel wat doorgeschoten zijn in het iedereen maar koste wat het kost in leven te houden. Maar dat is een ethisch dilemma waarvan ik heel blij ben dat ik daar geen beslissingen over hoef te nemen.

Dit zijn persoonlijke afwegingen. Vaccineren past daar voor mij persoonlijk niet bij.
Maar nogmaals, alle respect voor mensen die daar anders over denken.
.
Nou sta ik morgen ingepland voor mijn 2e vaccinatie en ben ik sinds gister ineens verkouden. Kan ik vandaag niet werken, moet me als de sodemieter laten testen en dan maar hopen dat de uitslag snel genoeg binnen is en negatief.
Anders mis ik mijn 2e prik.
Het is super druk bij de test en moet naar andere stad. Dikke kans dat uitslag daarom langer duurt.
Echt...ik baal als een stekker!!!
Heb sinds ik een jaar geleden corona had me nooit meer hoeven laten testen en nou 1 dag voor de eindstreep struikel ik nog. Gewoon K.U.T. :@
Shit zeg
Alle reacties Link kopieren
DontYouHatePants schreef:
23-02-2021 10:38
Nou sta ik morgen ingepland voor mijn 2e vaccinatie en ben ik sinds gister ineens verkouden. Kan ik vandaag niet werken, moet me als de sodemieter laten testen en dan maar hopen dat de uitslag snel genoeg binnen is en negatief.
Anders mis ik mijn 2e prik.
Het is super druk bij de test en moet naar andere stad. Dikke kans dat uitslag daarom langer duurt.
Echt...ik baal als een stekker!!!
Heb sinds ik een jaar geleden corona had me nooit meer hoeven laten testen en nou 1 dag voor de eindstreep struikel ik nog. Gewoon K.U.T. :@
Dat is balen!
Sun.lover schreef:
21-02-2021 17:45
Ik heb vandaag de eerste prik van het Moderna vaccin gehad.
Weg met dat k.t-virus.
Ik ben blij voor je. Ik ben ook verbaasd dat je nu pas aan de beurt bent. Ik had verwacht dat jij en je collega's al in januari geprikt zouden zijn. Weet je waarom het zo lang geduurd heeft? Jij hoort toch bij de groep die als eerste aan de beurt waren?
Alle reacties Link kopieren
Snolkelderij schreef:
23-02-2021 11:01
Ik ben blij voor je. Ik ben ook verbaasd dat je nu pas aan de beurt bent. Ik had verwacht dat jij en je collega's al in januari geprikt zouden zijn. Weet je waarom het zo lang geduurd heeft? Jij hoort toch bij de groep die als eerste aan de beurt waren?
Dat klopt, maar helaas was ik ziek rond die tijd. Nu stond ik op de verspil-lijst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven