Viva kattenvraagbaak deel 6

09-07-2007 23:19 2770 berichten
Hier kunnen we weer verder!! bewerkt door moderator,
Alle reacties Link kopieren
Ik ben inderdaad bang dat ze zich misschien een beetje verveeld.

Ze mag alleen echt niet naar buiten, het is hier te druk en te gevaarlijk op straat en buiten.

Ik heb haar dan ook in de huiskamer omdat ik anders zelf niet normaal de deur open kan doen en weer dicht (ben bang dat ze de straat op sprint).

Wellicht kan ik zelf via de schuur naar buiten en haar dan het hele huis door laten lopen. Het is hier niet heel ruim maar ze heeft dan in ieder geval een aantal extra kamers.

Ze is nu ruim een half jaar.

Nog tips waarmee zij zich overdag kan vermaken als ik niet thuis ben? Wat hebben jullie voor de kat?

Plantenspuit vindt ze trouwens niet eng! Ze is helemaal bezeten van alles wat met water te maken heeft, vindt het alleen maar leuk..
@gin-and-tonic

Kun je niet het/de kastje(s) tijdelyk dicht tapen? Misschien kun je dingen die je vaak gebruikt dan even ergens anders opbergen. Mijn kat vond het een tijdje heel grappig om wc-rollen te molesteren, iedere keer had ik weer een geperforeerde rol! Maar nu is hij dat blijkbaar vergeten (of het nieuwe is eraf..) en kan ik weer met een gerust hart naar de wc,haha! Misschien is het met jouw aanrecht-held hetzelfde
misschien is het ook gewoon even het nieuwige inderdaad. Ze is altijd opzoek naar iets nieuws. Dat van die wcrollen herken ik inderdaad, maar ik lig echt helemaal in een stuip als ik dat weer tegenkom. Wcpapier helemaal afgerold en door de badkamer gedrapeerd (moet er nu weer om lachen als ik er aan denk!)

Maar misschien moet ik dan maar even aanzien hoe het verder gaat in plaats van dichttapen. Zodat ze het op een gegeven moment niet meer als spel ziet.. hmm.. (is inmiddels al tig keer naar het aanrecht gelopen vanavond..)
Een half jaar, dat is echt nog een jong katje dus. Die hebben energie voor 10 en ze komt nu in de 'puberteit'. Het lijkt mij een goed idee dat ze wat meer ruimte krijgt ( letterlijk dus). Zorg dat er wat te ontdekken valt in de kamers en speel met haar als je thuis bent. En de beste tip..... neem een katje erbij! Dan is het afgelopen met zich vervelen, dan vermaken ze elkaar.
Mijn kat van 15 jaar zit volgens mij niet lekker in d'r (hang)velletje, en ik weet niet wat te doen.

Ik heb haar ooit uit het dierenasiel gehaald, waar men aangaf dat ze hersenbeschadiging heeft opgelopen door een aanrijding. Haar oude baasjes wilden haar niet meer terug daarna .

Door de aanrijding loopt ze ietwat scheef en heeft een slecht evenwichtsgevoel. Op de bank springen was aanvankelijk al een onderneming van heb ik jou daar, maar binnenshuis weet ze nu prima haar weg te vinden.

Door de hersenbeschadiging is ze onder andere motoriek een beetje gestoord. Het asiel zocht dan ook een rustige omgeving voor haar, en gaf aan dat ze niet naar buiten zou mogen (als er een auto aankomt rent ze uit schrik juist net de verkeerde kant op).

Ze komt sinds 2 jaar wel op mijn balkon en lijkt het daar heerlijk te vinden.

Maar... de laatste tijd... ze kijkt wat mat voor zich uit en miauwt veel. Ze is onrustig en haar vacht is dof, vilterig en niet mooi. Eten (speciaal voedsel vanwege vergroeide rugwervels) en drinken doet ze wel goed. Al een tijdje trekt ze bij het wassen behoorlijk wat plukken uit haar vacht. Nu heeft ze veel vacht, dus kale plekken zijn er niet, maar het lijkt me een stressverschijnsel.

Dus ik denk aan verveling. Maar spelen wil ze ook niet (heeft ze nooit veel behoefte aan gehad overigens).

Ik ben al met haar bij de dierenarts geweest waar ze volledig is doorgelicht (nam ze me niet in dank af), maar alle foto's en bloeduitslagen zien er prima uit.

Vind het zo naar om te zien dat ze - in mijn ogen - zo ontevreden en onrustig is. Heeft iemand misschien tips?
Heeft je dierenarts met je gesproken over dat ze misschien aan het dementeren is? Zo klinkt het mij een beetje in de oren. Ik kreeg het advies om met mijn kat (helaas inmiddels overleden maar beestje heeft de respectabele leeftijd van 19 bereikt) actief te houden. Dus bij ons was dat spelen, maar ook lekker veel knuffelen, tegen haar praten etc.

Je schreef dat ze veel haren verliest. Dit kan idd ook door stress komen. Is er iets veranderd in haar omgeving? Nieuwe meubels, andere kat in de buurt??? Het kan iets heel kleins zijn wat stress oplevert.

Maar op latere leeftijd hebben katten ook steeds meer moeite met het onderhouden van hun vacht. De vacht van mijn poezebeest had op een gegeven moment ook veel vilten en klitten. Dit kwam door alle losse haren die ze niet meer weg kon likken. Ze werd immers steeds strammer en kon niet overal zo makkelijk bij. Ik ben toen begonnen haar dagelijks te kammen en borstelen. Voor mijn paard heb ik speciale glansspray en die ben ik ook gaan gebruiken bij haar. Het voordeel is dat ze makkelijker te kammen was en ging klitten en vilten tegen. Het werkte als een trein en haar vacht ging er steeds beter uitzien. Het kammen vond zij in het begin niet echt heel leuk maar dat werd steeds beter en ze begon er echt van te genieten.
De wonderen zijn de wereld nog niet uit en ik geloof ik wonderen.
quote:D-tje schreef op 05 mei 2009 @ 13:31:

Hoi allemaal!

Ik ben hier nieuw maar heb wel een issue wat ik graag aan jullie voor wil leggen. Ik heb het idee dat mijn één van mijn twee katten (broer en zus ruim 1 jaar oud) een beetje depri is. Het zijn binnenkatten, ik heb geen balkon of tuin maar het huis is redelijk groot 90 m2 met genoeg klim en klautermogelijkheden (klimpaal, gordijnen, bank ) De laatste tijd is het vrouwtje steeds rustiger en ligt vaak alleen boven terwijl wij (vriend, andere kat en ik) beneden zijn, terwijl ze eerst altijd meteen bij ons kwam zitten. Ze is ook minder speels volgens mij en dus vaak alleen boven, terwijl ze eerst altijd de gezelligheid opzocht.

Kan dat komen omdat ze niet naar buiten kan? Ik heb ze met 9 weken gekregen en zijn verder nooit buiten geweest, dus naar mijn mening weten ze niet wat ze missen... toch??

Ze is best slim, weet kastjes, broodtrommels en tupperware bakjes open te maken en vind spelen met een muis dus niet boeiend. Zijn er misschien kattenspeeltjes voor 'slimme' katten dat jullie weten? Dat ze wat meer te doen heeft??

Nou het is een lang verhaal geworden, ik hoop dat jullie mij tips kunnen geven om mijn levendige ondeugende katje weer naar boven te krijgen!

Bedankt!

Volgens mij niets bijzonders hoor.

één van mijn katten was in het begin ook heel aanhalig. Nu komt hij nog wel bij je liggen, maar je mag niet teveel aaien, want dan gaat ie weg. Als ik de deur openlaat gaat hij ook heel vaak boven liggen (terwijl ze de hele dag al alleen zijn omdat wij werken en je dan zou verwachten dat ze gezellig bij je in de kamer willen zijn). Zo komen ook niet buiten (nog niet, want straks krijgen ze een ren).

Zolang hij verder gezond en gelukkig oogt zou ik me geen zorgen maken alleen omdat hij zich afzondert. Sommige katten zijn liever alleen. Als wij bezoek hebben (maakt niet uit wie, al zit er een heel rustig iemand op de bank) dan taaien mijn katten hem gelijk af, omdat het onbekend is.
Mijn katten hebben tig verschillende speeltjes.

En het enige waar 2 van de 3 mee spelen zijn hele simpele kleine zachte stoffen muisjes (die zitten in een kittenpakket). Die maaien ze van de een naar de andere kant van de kamer en bij voorkeur onder de bank, waarna ik hem er weer onderuit mag vissen en ze hem in 2 halen er zo weer onder gooien (en vervolgens heel zielig ervoor gaan zitten en mij aankijken van: 'mijn muis is weg'...). Er leuk spelletje vinden ze! Of je stopt ze net zo half in je broekzak waarna zij proberen hem eruit te halen.

Laatst alleen voor die muisjes nog een kittenpakket gehaald! (de rest erin gebruiken we ook wel hoor).

De rest van het speelgoed en krappaal kijken ze zo goed als niet naar om. En de 3e kijkt nergens naar om. Als je hem heel lang irriteerd door met een speektje voor zijn neus heen te bewegen om hem uit te dagen steekt hij 1x traag zijn poot uit, maar daar houdt het dan wel mee op....

Wel speelt hij soms tikkertje met 1 van de anderen. Dat zijn de uizonderingen waarin hij wel actief is.

Oja, en als hij door het raam een vogel ziet of in huis een vliegje. Dan wordt ie dol!
Zo'n herkenbaar filmpje: klik hier
quote:AnneDaisyMay schreef op 15 mei 2009 @ 16:34:

Zo'n herkenbaar filmpje: klik hier

Ik lig helemaal in een scheur!

Die andere is ook erg leuk: http://www.youtube.com/watch?v=s13dLaTI ... re=channel
quote:DTJ schreef op 15 mei 2009 @ 12:42:

En de 3e kijkt nergens naar om.

(...)

Oja, en als hij door het raam een vogel ziet of in huis een vliegje. Dan wordt ie dol!Dit zou zomaar mijn kat kunnen wezen. Ik heb laatst toch nog eens geprobeerd haar te activeren met een aluminium balletje (zelf gemaakt). Dat vond ze 1 avond leuk en nu kijkt ze er al niet meer naar om. Vogels, vliegen en langpootmuggen probeert ze wel te vangen. Volgens mij vindt mijn kat het niet leuk omdat ze niets me het speeltje kan als ze het gevangen heeft.
Hallo kattenliefhebbers,

Ik heb een vraagje en ik weet zeker dat jullie hier wel een goed antwoord op hebben!

Ik heb altijd gelijkvloers gewoond en de toenmalige katten via een kattenluikje naar buiten laten gaan. Nu ga ik echter op een 1ste verdieping wonen en wil ik een nieuwe kitten nemen....maar hij kan dus niet zo makkelijk naar buiten. is dit erg of is er misschien een oplossing voor?

bedankt!!
Hoi dames,

Ik heb eigenlijk dezelfde vraag als Droppertje.. maar ik ben er over uit dat ik mijn kat (16 juni komt ie!! Jippee!) wel op het balkon wil laten. Ten eerste vind ik de buitenlucht erg belangrijk en ten tweede is het balkon een prachtige plaats voor de kattenbak.

Nu wil ik dus een kattenluik in mijn balkondeur maken, maar hoe scherm ik mijn balkon verder af? Katten zijn natuurlijk nieuwsgierig en het balkon is aan de onderkant dicht (kat kan er niet doorheen kijken) ik zie het al helemaal voor me dat kat op de rand springt en.. brr..

Zijn er meer mensen met balkon & kat? Hoe hebben jullie het opgelost?

Vroeg me ook af of er mensen zijn met de kattentrapeze, lijkt me een geweldig ding..

Groetjes,

Lampone
anoniem_79386 wijzigde dit bericht op 18-05-2009 20:31
Reden: nog een vraagje.
% gewijzigd
Een vriendin heeft een kat die op het balkon komt. Ze woonde eerst op 3 hoog, en toen was er geen probleem. Maar nu woont ze op 1 hoog en moet ze om de paar weken de kat weer op gaan halen bij de benedenburen. Dat is best een sprong die de kat elke keer maakt, maar de nieuwsgierigheid wint het blijkbaar...

Droppertje, is het misschien een idee om een kat uit het asiel te halen, waarvan ze weten dat die niet naar buiten wil? Ik ken een geval van een kat die vanaf kitten aan nooit naar buiten kon, en een heel psychotische kat werd. Pas toen hij verhuisde naar een huis met tuin (toen was hij 8) en naar buiten kon, werd het een leuk ontspannen beessie.
Mijn persoonlijke mening is dat katten naar buiten moeten kunnen, lekker kunnen jagen en rond kunnen rennen in de frissen lucht.

Ik geloof best dat er sommige katten zijn die aan een flat of binnen zijn kunnen wennen. Maar voor lang niet alle katten is dit het geval!

Ik vind het idee van delphicat dan ook een hele goeie.

Je weet bij een kitten namelijk nooit of het er een wordt die graag naar buiten wil of niet. De kittens van een vriendin zijn als de dood en rennen keer op keer hard naar binnen als je ze buiten zet. Mijn kitten daarin tegen was niet te houden en kon niet wachten tot dat hij naar buiten mocht. Ik heb hem met drie maanden maar aan het tuigje naar buiten gelaten. Nu met vijf maanden mag hij alleen. Doodeng vond ik het in het begin maar hij was gewoon niet binnen te houden. Het is zo leuk om te zien hoe gelukkig hij is als hij buiten is. En ik heb een groot huis (vier etage's) dus ook binnenshuis kon hij zich helemaal uitleven. Ik heb ik weet niet hoeveel speeltjes, krabpalen e.d. maar toch buiten is alles! De buitendeur staat nu nog open zodat hij naar binnen kan als het te eng is of als hij ergens van schrikt. Hij komt ook om de zoveel tijd even binnen rennen, haalt een knuffel en rent weer naar buiten helemaal gelukkig te zijn. Ik denk dat hij een diep ongelukkige en erg gefrustreerde kat zou zijn als hij niet naar buiten kan.
Oh en lampone, op de rand van het balkon gaat hij zeker springen! Dat doet mijn kat ook op ons balkon en sinds dien is dat verboden terrein. Ook ramen zijn niet veiligr. Hij sprint gewoon in het raamkozijn (zonder vensterbank) om naar buiten te kijken. Dood en dood eng vind ik dat dus zodra het raam open staat gaat de kamerdeur dicht.
Ik heb mijn balkon afgezet met kippengaas. Daardoor kan mijn kat niet op de rand springen wat ze in het begin wel deed namelijk. Dat vond ik doodeng want ze kan er zo vanaf vallen/springen en ze overleeft de val waarschijnlijk wel (ik woon maar 1 hoog) maar uit paniek rent ze dan vast onder een auto of een bus. Dus toen heb ik dat gaas gekocht en nu kan ze niet meer op de rand. Ze kan ook niet in het gaas hangen want het beweegt mee dus kan ze er niet in omhoog klimmen. Ik heb het al jaren en sindsdien laat ik haar rustig op het balkon want ze blijft daar gewoon rustig zitten. Ze vindt het heel fijn daar want ze kan lekker mensen van bovenaf bestuderen die onder mijn balkon lopen. En daar vermaakt ze zich uren mee...
Mijn 2 katten wonen met mij 5 hoog, met balkon, heb gaas voor het balkon, maar daar klimmen ze overheen en lopen over de rand. Kans is dat ze er een keer aftuimelen, maar het gaat al bijna 1,5 jaar goed.

De oudste is een asielkat en was gewend naar buiten te gaan, kan nu dus niet meer, maar heb een kitten erbij genomen en ze lijkt nu erg tevreden. Het is tenslotte beter dan in een klein hokje in het asiel. Heeft wel even geduurd. Hoop over een jaar of 2 wel weer een huisje met tuintje te hebben, want ja, naar buiten kunnen zal ze denk ik wel veel leuker vinden.

Wat betreft het aanrecht probleem, ik heb geen deur tussen keuken en gang, sluit alleen mijn eigen slaapkamer en de woonkamer af , wanneer ik er niet ben, mede doordat ik ook een Jack Russel heb, die niet alleen in de woonkamer mag. Katten komen in keuken, ruime hal, 2 slaapkamers en balkon, ze gaan door het raam naar het balkon. Wanneer ik thuis ben of wanneer ik met de hond wegben, gaat ook de woonkamer voor ze open, gaan ze lekker in de vensterbank liggen slapen of vogeltjes kijken. 's Nachts is de woonkamer weer dicht, maar mogen ze wel bij mij in de slaapkamer en daar zijn ze dan ook regelmatig.

Mijn katten lopen en zitten wel op het aanrecht, dit kan ik echt niet voorkomen. Apart stukje aanrecht (los van het grote aanrecht) is zelfs hun eetplek, daar kan de hond niet komen om hun brokjes op te eten.
Ik ben bezorgd.

Sinds gisteren is mijn poes (14 jaar) een stuk slomer dan normaal, zelfs een beetje apatisch. Ze heeft vandaag niets gegeten, wel water gedronken gelukkig. Toen ik thuis kwam liep ze wel naar me toe, maar daarna ging ze in een hoekje zitten terwijl ze normaal gezellig om me heen loopt en even wat gaat eten enz.

Haar ademhaling gaat sneller dan normaal en als ze spint dan klinkt het alsof ze bronchitis heeft of benauwd is.

Herkent iemand dit?

Morgenochtend ga ik met haar naar de dierenarts.

Ik hoop dat dit niet het einde wordt voor mijn lieve poes want ik heb haar al 5,5 jaar en ik ben ontzettend aan haar gehecht!
Ik zit weer met kamproblemen... én voel me hartstikke schuldig!

HP heeft een heel stuk vervilt. Het is wel smal (misschien een halve centimeter, hooguit?) maar wel vrij lang. Het is me niet opgevallen, omdat ie best een gladde vacht heeft en de bovenste haartjes zeg maar niet vervilt waren. Bovendien heeft ie een hekel aan kammen, dus dat gebeurt niet altijd even geregeld door z'n hele vacht. Als ie er écht klaar mee is, laat ik hem namelijk altijd gaan. Maar goed, ik ontdekte vrijdag dus de vervilte klit. En ben sinds vrijdag beetje bij beetje bezig die eruit te werken.

Ik heb het zo goed en zo kwaad als het gaat zoveel mogelijk weggeknipt. Gelukkig heb ik zijn huid niet geraakt, maar hij heeft nu wel een kale plek. Er zitten echter ook wat restjes vervilting, die ik er met de kam en de ontvilt-dinges uit probeer te halen. Het doet hem echter écht pijn. Hij mauwt dan heel boos en haalt uit naar het kammetje. Maar het moet uiteindelijk wel uit zijn vacht, want dit is ook niet goed! Ik vind het alleen zo zielig en voel me nog schuldig ook dat ik het niet eerder heb gemerkt. Elke keer probeer ik het een beetje meer los te maken en het is nu bíjna helemaal weg. Maar hij is wel een beetje.. wantrouwend nu. Hebben jullie nog tips voor het laatste stukje?
@wereldmeid, ik zou zeker met poes naar de DA gaan, een kat moet eigenlijk iedere dag eten, ze kunnen langer zonder drinken dan zonder eten itt mensen. Spuugt ze geregeld haarballen? Mijn kater had een beetje hetzelfde en die bleek last te hebben van haren die in zijn maag bleven zitten. Ik kreeg een pasta waardoor de haren beter zijn spijsverteringskanaal kon verlaten en dat hielp echt heel goed

@ Tan, kun je niet proberen om het heel voorzichtig weg te scheren?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
@Rosanna, mijn poes heeft geen last van haarballen. Ze is nu bij de DA voor 2 longfoto's.

Vannacht had ze het erg benauwd. Ze had wat water gedronken en daarna spuugde ze het weer uit. Ze was zo kortademig dat ik bijna de dierenambulance had gebeld.

Ze heeft nu al 24 uur niet meer gegeten en is futloos.

Het is afwachten wat de foto's opleveren.

1 ding is voor mij zeker: ik wil niet dat mijn poes een lange lijdensweg gaat met veel pijn en benauwdheid. Ik ga mijn poes van 14 niet allerlei chemo's of zo aandoen.

Een paar jaar geleden hebben we met de kat van mijn broer meegemaakt dat hij verzwakte en niet meer wilde eten, waarbij we zelfs een maand lang vloeibaar voedsel in een spuitje in zijn bek hebben gegeven, een marteling. Hij bleef maar afvallen en werd steeds lustelozer. De DA wist niet wat het was. Op foto's was niets bijzonders te zien.

Pas toen hij niet meer op kon staan hebben we hem laten opnemen en vrij snel daarna laten inslapen. Na sectie bleek dat hij kanker aan de longvliesblaasjes had gehad.

Het heeft me nog lang dwarsgezeten dat we hem niet konden helpen of zijn pijn konden verlichten.

Het geeft zo'n machteloos gevoel om een dier zo te zien lijden.
Wereldmeid ik leef met je mee. Ik heb helaas mijn kat pas geleden in laten slapen omdat ze zo ontzettend benauwd was. Het begon idd het zelfde als bij jou. Als ze spinde dan leek ze wel asmatisch. Het bleek dat ze keelontsteking had en die was chronisch. In het begin was dit goed te behandelen. Helaas op het laatst niet meer. Ze bleek toen ook vocht achter haar longen te hebben en daarnaast was haar hart slecht was. We hebben toen nog prednison geprobeerd maar daar reageerde ze helaas ook niet op. En toen ze zo benauwd was dat ze niet meer kon eten was het voor mij duidelijk. Het was genoeg, het was haar tijd. De dierenarts begon wel over een prik dit of dat wat misschien nog kon helpen. Maar het zou alleen verlengen zijn, beter werd ze niet. En ik stond er hetzelfde in als jij. Ik wilde ook geen leidensweg voor mijn lieve poes. Nu was zij al 19 jaar en dat maakt het misschien wel iets makkelijker. Maar ik heb het er heel moeilijk mee gehad. Vooral omdat ze er nog zo mooi uit zag en zo ontzettend lief was!

Heel veel sterkte meid
anoniem_52617 wijzigde dit bericht op 27-05-2009 10:48
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Tangerine je hebt bij de dierenwinkel speciale lotion tegen klitten. Werkt als een trein, je kamt ze er zo mee uit!

Ik behandelde mijn bejaarde kat met een spray die je bij paarden gebruikt. De vacht wordt daardoor makkelijk uitkambaar en ze glom ze als een spiegel.
Weet je hoe die lotion heet, AnneDaisyMay? Dan ga ik dat nl. halen. Heb nu een ontviltingsmes gekocht, daar zit inderdaad een soort scheermesje in, die alleen de knopen en viltplekken eruit snijdt. Ik heb daar best veel mee weggekregen! (Hij had ook plekjes in zijn liezen, daar mag ik al helemaal niet aankomen natuurlijk.) Ik voel me nu helemaal een bitch, want ik heb hem in een tuigje gestopt en toen zijn liezen onder handen genomen. Had namelijk direct al een mep te pakken toen ik bij de liezen in de búúrt kwam. Hij is nu prachtig gekamd, alleen wel met die lelijke kale plek . Vanaf nu moet ie er toch echt 2x per week aan geloven, of ie nu wil of niet.. desnoods met tuigje!

Heb kattensnoepjes gekocht, om hem te kunnen paaien na het kammen. Maar je raadt het al, ze vinden de snoepjes beiden prima om door de kamer te meppen, maar níet prima om op te eten. Daar gaat mijn beloningsplan met speciale snoepjes...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven