Twijfel tussen 32, 36 of 40 uur werken

woensdag 3 maart 2021 om 08:40
Ik heb altijd fulltime gewerkt, maar dan in een onregelmatig baan die, door de aard van het werk en de verdeling van de uren, veel vrije tijd creëerde. Nu ben ik op zoek naar een baan die aansluit bij mijn afgeronde opleiding. Dat zal een functie op kantoor zijn. Inmiddels heb ik wat sollicitaties en gesprekken lopen. De functies waar ik naar gesolliciteerd heb, zijn voor 32 - 40 uur. Graag hoor ik jullie ideeën over het aantal uren, want ik vind het moeilijk om hierin tot een juiste beslissing te komen.
Wat overwegingen:
- ik ben 33, geen kinderwens, woon samen met vriend en we hebben onze financiën goed op orde. Meer geld verdienen is zeker geen noodzaak, maar ik vind het wel leuk om nu een 'echte' carrière te beginnen en beter te verdienen.
- ik ben erg gehecht aan mijn vrije tijd, sport veel, heb veel sociale contacten (nu minder in coronatijd). Dit zou ik graag willen blijven doen.
- de baan waar ik het meest naar uitkijk (maar ik weet nog niet of ik door ben naar het volgende gesprek), heeft een flinke reistijd, namelijk 1.15 uur enkele reis. Nu in coronatijd werken ze thuis, en als de wereld straks weer normaal is zal ik ongeveer de helft van de tijd op kantoor werken en de andere helft vanuit huis. Ze hebben ook kantoren dichter in mijn buurt, waar ik ook soms mag werken.
- eerlijk is eerlijk: het lijkt me best zwaar om zoveel dagen in de week te werken. Ik heb geen idee of dat terecht is. Ik heb nooit echt een baan gehad die ik ontzettend leuk vind, maar ik denk dat ik wel echt heel veel plezier ga beleven in mijn nieuwe vakgebied.
Wat zijn jullie tips? Hoeveel uur zouden jullie werken en hoe zou je dit verdelen per week? Vroeg beginnen of juist laat?
Wat overwegingen:
- ik ben 33, geen kinderwens, woon samen met vriend en we hebben onze financiën goed op orde. Meer geld verdienen is zeker geen noodzaak, maar ik vind het wel leuk om nu een 'echte' carrière te beginnen en beter te verdienen.
- ik ben erg gehecht aan mijn vrije tijd, sport veel, heb veel sociale contacten (nu minder in coronatijd). Dit zou ik graag willen blijven doen.
- de baan waar ik het meest naar uitkijk (maar ik weet nog niet of ik door ben naar het volgende gesprek), heeft een flinke reistijd, namelijk 1.15 uur enkele reis. Nu in coronatijd werken ze thuis, en als de wereld straks weer normaal is zal ik ongeveer de helft van de tijd op kantoor werken en de andere helft vanuit huis. Ze hebben ook kantoren dichter in mijn buurt, waar ik ook soms mag werken.
- eerlijk is eerlijk: het lijkt me best zwaar om zoveel dagen in de week te werken. Ik heb geen idee of dat terecht is. Ik heb nooit echt een baan gehad die ik ontzettend leuk vind, maar ik denk dat ik wel echt heel veel plezier ga beleven in mijn nieuwe vakgebied.
Wat zijn jullie tips? Hoeveel uur zouden jullie werken en hoe zou je dit verdelen per week? Vroeg beginnen of juist laat?
woensdag 3 maart 2021 om 10:03
Ik werkte voorheen 36 uur en dan 4*9. Ik had een reistijd van een uur enkele reis. Ik vond dit niet fijn omdat de dagen inclusief reistijd wel erg lang waren. Nu werk ik 34 uur en dan 4*8.5 (een standaard bij ons) en werk ik veel thuis. Die vrije dag in de week is voor mij puur luxe maar ik zou niet meer zonder willen. Bij ons heb je trouwens niet minder kans op een carrière met 4 dagen werken.
woensdag 3 maart 2021 om 10:03
Ik heb ervaring met 36 uur werken + lange reistijd, heb geprobeerd dat in 4x9 te doen maar toen was ik echt gesloopt na een dag en hield ik amper avond over, plus weer vroeg naar bed want om 7 uur alweer in de trein. 4 om 5 dagen beviel toen beter. Daarna bij een andere werkgever 32 uur gewerkt en een kortere reistijd en dat maakte echt wel verschil. Ook zoals ik bij anderen las de woensdag vrij, heerlijk zo'n break in de werkweek. En niet alles komt op je weekend aan inderdaad.
Nu baby en ik heb 8 uur ouderschapsverlof, dus werk nu 24 uur per week. Dan vliegt een werk 'week' al helemaal voorbij!
Man werkt trouwens ook 32 uur maar in wisselende diensten dus dat is heel anders dan 9-5 banen. Iedereen denkt altijd dat hij veel vrije tijd heeft omdat hij vaak op een willekeurige doordeweekse dag thuis is, maar vergeten dat hij wel heel vaak in het weekend werkt...
Nu baby en ik heb 8 uur ouderschapsverlof, dus werk nu 24 uur per week. Dan vliegt een werk 'week' al helemaal voorbij!
Man werkt trouwens ook 32 uur maar in wisselende diensten dus dat is heel anders dan 9-5 banen. Iedereen denkt altijd dat hij veel vrije tijd heeft omdat hij vaak op een willekeurige doordeweekse dag thuis is, maar vergeten dat hij wel heel vaak in het weekend werkt...

woensdag 3 maart 2021 om 10:04
Bij ons is fulltime 36u, om de week een dag vrij.
4x9 zou ik afraden, je bent dan echt minder productief, en je hebt zeker met die reistijd lange dagen.
Ik zou proberen om fulltime te starten, als je na een half jaar merkt dat het niet gaat evt terugschakelen.
Ik ga even heel eerlijk zijn: als werkgever heb ik een vooroordeel over starters zonder kinderen die 32 uur of minder willen werken.
Met 33 ben je geen starter meer, maar gezien je tekst lijk je wel nu 'pas' met een carrière te willen starten dus zou ik inzetten op fulltime. En liefst gaan werken in een bedrijf waar 36u fulltime is.
4x9 zou ik afraden, je bent dan echt minder productief, en je hebt zeker met die reistijd lange dagen.
Ik zou proberen om fulltime te starten, als je na een half jaar merkt dat het niet gaat evt terugschakelen.
Ik ga even heel eerlijk zijn: als werkgever heb ik een vooroordeel over starters zonder kinderen die 32 uur of minder willen werken.
Met 33 ben je geen starter meer, maar gezien je tekst lijk je wel nu 'pas' met een carrière te willen starten dus zou ik inzetten op fulltime. En liefst gaan werken in een bedrijf waar 36u fulltime is.
woensdag 3 maart 2021 om 10:04
Ik heb jaren 40 uur gewerkt, snapte ook totaal niet waarom mensen minder zouden werken (indien je gewoon gezond etc bent). Toen ging ik 32 werken, man wat een verschil!! Ik was veel productiever, ik hoefde maar 4 dagen en had lekker 3 dagen vrij. De weken vlogen om. Op dinsdag is de week al door midden. Was niet constant moe of dacht pfff ik moet nog tm vrijdag. Zat daardoor ook veel lekkerder in mn vel. Ik werk nu 36 uur, dat is bij ons de max. Ik ben nu om de week op vrijdag vrij. Vrijdag is sowieso een ongeschreven thuiswerk dag, je probeert geen afspraken in te plannen en ik sta rustig op, fijne dag om dingen uit te werken je mail weg te werken. Op zich is dit ook prima te doen. Als ik elke dag op kantoor zou zijn (nu al een jaar thuis aan werk) is 36 miss wel weer anders. Gezien de reistijd zou ik voor 32 gaan, vaak kan meer altijd nog als je dat zou willen.
Wat ik tegenwoordig besef is dat je leeft niet om te werken maar andersom. Je bent nu jong, gezond, hebt een sociaal leven, sporten, kan leuke dingen doen. Daar wil ik nu van genieten, niet als ik ooit met pensioen ga en dat misschien allemaal niet meer vanzelfsprekend is.
Wat ik tegenwoordig besef is dat je leeft niet om te werken maar andersom. Je bent nu jong, gezond, hebt een sociaal leven, sporten, kan leuke dingen doen. Daar wil ik nu van genieten, niet als ik ooit met pensioen ga en dat misschien allemaal niet meer vanzelfsprekend is.
woensdag 3 maart 2021 om 10:13
Ik heb ruim 9 jaar 40 u/wk gewerkt. Ben sinds kort teruggegaan naar 32 u/wk. En wat heerlijk! Veel meer ruimte om huishouden, boodschappen en andere verplichtingen op die extra vrije dag te doen. Daardoor in het weekend echt vrij. Maar, ik herken ook dat het werk stressvoller is geworden. Ik heb niet wezenlijk minder werk nu dan toen ik 40 uur werkte. Dus alles moet veel efficiënter. Minder ruimte voor even een praatje oid. Misschien moet dat nog wat gaan schuiven als ik langere tijd 32 uur werk aangezien ik nu ook nog in de uitloop zit van de fulltime projecten.
woensdag 3 maart 2021 om 10:13
Vaak kan je met 36 uur ook 5 dagen werken en dan elke dag wat korter dan met 40 uur, of de ene week 5 dagen en de andere week 4. Ik heb zelf een tijdje 36 uur gewerkt verdeeld over 5 gelijke dagen. Vond ik toen juist wel fijn omdat ik een wat langere reistijd had en mijn werkdag zo net wat korter was.boontje89 schreef: ↑03-03-2021 08:47Ik vind zelf 32 of 40 het fijnste. Heb een tijdje 36u/w gewerkt maar vond dat niks. Die laatste dag is dan niet vrij dus echt iets lekker voor mezelf plannen ging niet. In mijn geval had ik alsnog reistijd. Dus was toch m’n dag al “kwijt”. Voor mij is het liever of werken of vrij maar zo’n half dagje haal ik niet veel uit. Maar het is heel persoonlijk natuurlijk.
woensdag 3 maart 2021 om 10:14
Ik werk 36 uur, waarbij ik 1x per twee weken een vrije dag heb. Vind dit echt heerlijk en zou graag naar de 32 uur willen gaan. Die vrije dag kan ik af en toe ook nog omwisselen en geeft mij de vrijheid om dingen te doen die ik in het weekend niet zo makkelijk kan doen. Bovendien doe ik er nog een studie naast, dus vind ik het fijn om daar wat extra tijd voor te hebben. Wat betreft carrière zou ik me daar niet zo druk om maken, want steeds meer mensen gaan richting de 32 uur, dus zullen daar ook zeker mogelijkheden in zijn. Echter ligt dit natuurlijk ook een beetje aan je branche.

woensdag 3 maart 2021 om 10:15
Dit kwam ook in mij op. Juist omdat TO al wat ouder is als starter zou ze moeten uitstralen dat ze er vol voor wil gaan. Ze heeft wat tijd in te lopen.Marana schreef: ↑03-03-2021 10:04Ik ga even heel eerlijk zijn: als werkgever heb ik een vooroordeel over starters zonder kinderen die 32 uur of minder willen werken.
woensdag 3 maart 2021 om 10:17
als je zoals je schrijft een 'echte carriere' wilt beginnen zou ik niet meteen gaan parttimen. maar het ligt er ook aan hoeveel je collega's werken, hoeveel je baas werkt en of je daar hogerop wilt komen.
Als je nu tijd voor jezelf wilt zou ik wel gaan parttimen. Het leven is kort dus doe vooral wat je leuk vindt.
Als je nu tijd voor jezelf wilt zou ik wel gaan parttimen. Het leven is kort dus doe vooral wat je leuk vindt.

woensdag 3 maart 2021 om 10:42
Ik herken dit. Werk zelf in de ouderenzorg. Januari mijn diploma behaald tot helpende plus. In de 1,5 jaar dat ik studeerde had ik 24 uur werk en 1 dag school per week. Nu ben ik klaar en zit ik nog steeds op 24 uur werken. Zou de komende maanden wel wat meer uur willen bijv naar de 28/30 uur. Heb ik ook aangekaart bij mijn leidinggevende maar zij vindt aangezien ik in augustus/september met een vervolgstudie ga beginnen (verzorgende ig bbl) dat dit voldoende is. Ook omdat ik straks 1 dag school erbij krijg en het nodige huiswerk. Zij concludeerde dat het dan te veel wordt. Dat snap ik zeker. Nu kan ik in de komende maanden wel wat extra uren maken doordat er een paar collega’s uitgevallen zijn. Dus dat is mooi. Mocht ik straks mijn diploma verzorgende ig halen, dan wil ik het liefst 28/30 uur aan het werk. Ben alleenstaand en moet toch zelf voor mijn inkomen zorgen. Zou ik in jouw schoenen staan dan denk ik dat ik naar 4 dagen werken zou gaan, dus 32 uur. Als dat financieel ook haalbaar is maar dat moet volgens mij wel lukken. Heb je je vrije dag om eventueel je huishouden te doen en dan ook echt het weekend vrij voor hobby’s en tijd voor je partner. Succes met je keuze.
woensdag 3 maart 2021 om 10:47
Ik werk nu 40 uur, maar als ik de keuze had zou ik het wel weten: 32 uur. Het lijkt me zo fijn om 3 dagen weekend te hebben en 4 dagen werken in plaats van 5 om 2...
Ik zie in je OP eigenlijk ook vooral redenen om te kiezen voor 32 uur (financieel niet nodig om meer te werken, hecht veel waarde aan sociale contacten en hobby's in vrije tijd, vrije lange reistijd).
Ik zie in je OP eigenlijk ook vooral redenen om te kiezen voor 32 uur (financieel niet nodig om meer te werken, hecht veel waarde aan sociale contacten en hobby's in vrije tijd, vrije lange reistijd).
woensdag 3 maart 2021 om 10:56
Dit vind ik best raar van een werkgever. Hoeveel mensen doen er geen avondstudie naast een fulltime baan? En dan werk je maar 3 dagen en dan is 1 dag meer plus huiswerk veel? Denk dat je dan rond fulltime uit komt.Cinderella76 schreef: ↑03-03-2021 10:42Ik herken dit. Werk zelf in de ouderenzorg. Januari mijn diploma behaald tot helpende plus. In de 1,5 jaar dat ik studeerde had ik 24 uur werk en 1 dag school per week. Nu ben ik klaar en zit ik nog steeds op 24 uur werken. Zou de komende maanden wel wat meer uur willen bijv naar de 28/30 uur. Heb ik ook aangekaart bij mijn leidinggevende maar zij vindt aangezien ik in augustus/september met een vervolgstudie ga beginnen (verzorgende ig bbl) dat dit voldoende is. Ook omdat ik straks 1 dag school erbij krijg en het nodige huiswerk. Zij concludeerde dat het dan te veel wordt. Dat snap ik zeker. Nu kan ik in de komende maanden wel wat extra uren maken doordat er een paar collega’s uitgevallen zijn. Dus dat is mooi. Mocht ik straks mijn diploma verzorgende ig halen, dan wil ik het liefst 28/30 uur aan het werk. Ben alleenstaand en moet toch zelf voor mijn inkomen zorgen. Zou ik in jouw schoenen staan dan denk ik dat ik naar 4 dagen werken zou gaan, dus 32 uur. Als dat financieel ook haalbaar is maar dat moet volgens mij wel lukken. Heb je je vrije dag om eventueel je huishouden te doen en dan ook echt het weekend vrij voor hobby’s en tijd voor je partner. Succes met je keuze.
Als je straks dat diploma hebt, vind je dan 28-30 uur niet weinig als alleenstaande? Scheelt een kwart tot 30% in bruto salaris tov fulltime (werkt ook door in vakantiegeld, pensioen). Ik snap dat er mensen zijn die liever een dag of wat uurtjes minder werken, maar dan moet het financieel wel goed te doen zijn.
woensdag 3 maart 2021 om 10:59
Maar To heeft altijd al gewerkt, ze gaat nu een ander vakgebied in. Waarom moet je dan 40 uur gaan werken om je te bewijzen? Moet je dan bij elke nieuwe werkgever 40 uur gaan werken om je te bewijzen?
Wat iemand schreef, om met 40 uur te starten en als het niet gaat voor minder uren te gaan. Sowieso kun je vaak niet zomaar minder uren gaan werken. En wat voor signaal geeft het af? Werkgever denkt dan misschien wel, jaaa, nu kan ze het niet aan en gaat ze minder werken, straks valt ze uit of zo. Die heeft liever iemand die 32 uur werkt zonder problemen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

woensdag 3 maart 2021 om 11:20

woensdag 3 maart 2021 om 11:24
Ik denk niet dat er een oordeel is vanuit het bedrijf waar ik nu mee in gesprek ben. De vacature is expliciet uitgezet voor 32 - 40 uur, waardoor ik aanneem dat 32 uur dus geen probleem zou moeten zijn.
Wat een hoop reacties trouwens, bedankt voor het meedenken allemaal! Interessant om al jullie overwegingen te lezen. De reistijd voor deze functie is inderdaad fors, maar ik vind het niet zo'n probleem omdat ik dat maar twee keer in de week zou moeten doen.
Wat een hoop reacties trouwens, bedankt voor het meedenken allemaal! Interessant om al jullie overwegingen te lezen. De reistijd voor deze functie is inderdaad fors, maar ik vind het niet zo'n probleem omdat ik dat maar twee keer in de week zou moeten doen.
woensdag 3 maart 2021 om 11:25
Maar als starter in een vakgebied is de afweging snel promotie maken/meer vrije tijd nog altijd een valide afweging. Als je ECHT carrière wil maken (en dan bedoel ik terecht komen in een functie op hoger management of directieniveau) dan moet je bereid zijn om meer te werken dan absoluut noodzakelijk is. Met een parttime dienstverband straal je niet uit dat je die stappen wenst te maken. Als je bereid bent om langzamer te groeien en ook niet de top wenst te bereiken dan is 32 uur natuurlijk acceptabel.

woensdag 3 maart 2021 om 11:26
Nee, niet bij elke nieuwe werkgever. Maar wel als je een carrièreswitch maakt.dianaf schreef: ↑03-03-2021 10:59Maar To heeft altijd al gewerkt, ze gaat nu een ander vakgebied in. Waarom moet je dan 40 uur gaan werken om je te bewijzen? Moet je dan bij elke nieuwe werkgever 40 uur gaan werken om je te bewijzen?
Wat iemand schreef, om met 40 uur te starten en als het niet gaat voor minder uren te gaan. Sowieso kun je vaak niet zomaar minder uren gaan werken. En wat voor signaal geeft het af? Werkgever denkt dan misschien wel, jaaa, nu kan ze het niet aan en gaat ze minder werken, straks valt ze uit of zo. Die heeft liever iemand die 32 uur werkt zonder problemen.
Hoe dan ook, mensen kunnen zo denken, dus TO kan ook iemand als mij treffen bij het solliciteren, dus het is misschien iets om in gedachten te houden.

woensdag 3 maart 2021 om 11:27
De schooldag krijg ik dan ook voor de helft betaalt dus zal dan op 28 uur aan salaris uitkomen inclusief ort. In mijn functie straks na mijn verzorgende ig opleiding is 28/30 echt prima hoor als daar je ort nog bij bovenop komt heb ik een mooi salaris als alleenstaande. Ik ken bij ons geen alleenstaande collega’s die 36 uur werken.TinyTiny schreef: ↑03-03-2021 10:56Dit vind ik best raar van een werkgever. Hoeveel mensen doen er geen avondstudie naast een fulltime baan? En dan werk je maar 3 dagen en dan is 1 dag meer plus huiswerk veel? Denk dat je dan rond fulltime uit komt.
Als je straks dat diploma hebt, vind je dan 28-30 uur niet weinig als alleenstaande? Scheelt een kwart tot 30% in bruto salaris tov fulltime (werkt ook door in vakantiegeld, pensioen). Ik snap dat er mensen zijn die liever een dag of wat uurtjes minder werken, maar dan moet het financieel wel goed te doen zijn.

woensdag 3 maart 2021 om 11:34
Ja ik vind het fijn dat je het benoemd. Het is iets om rekening mee te houden inderdaad. Ik had eigenlijk niet gedacht dat een werkgever zo veroordelend zou kunnen zijn over 32 uur werken, terwijl de vacature voor dit aantal uur is uitgezet.
woensdag 3 maart 2021 om 11:39
Of er nog zeeën van tijd (en energie) over blijft naast 40 uur werken is heel persoonlijk.aliana schreef: ↑03-03-2021 09:20Volgens mij moet er met een 40 urige werkweek zonder kinderen, ruim voldoende tijd overblijven voor sporten en sociale contacten. Ik bedoel, wij werken 40 uur mét kinderen, en als ze een week uit logeren zijn, dan voelt het alsof we zeeën van vrije tijd hebben. Je reistijd is wel lang, maar zal niet elke dag zijn. Je kan van je hogere salaris bijvoorbeeld een schoonmaker betalen.
Ik heb jaren problemen met mijn gezondheid gehad. Ik moest 36 uur werken om rond te kunnen komen, maar voor mij was dat loodzwaar. Na het werk en het huishouden had ik nergens meer puf voor.
Nu is mijn gezondheid veel beter en kost mijn baan me veel minder energie.
36 uur is voor mij nu fulltime.
Wat nu voor mij meeweegt: reistijden, hoe intensief is de baan, verdeling van uren, hoe flexibel kun je werken, thuis werken en.d.
Als ik overleg met mijn collega (en die vindt het altijd goed), kan ik overdag gaan sporten, even een boodschap doen e.d.
woensdag 3 maart 2021 om 11:53
woensdag 3 maart 2021 om 11:56
Het hangt ook een beetje (of een beetje erg) van het soort werk af. Bij mij op het werk zijn ook mensen die 32 uur werken maar omdat vrijwel iedereen direct met externe klanten te maken heeft komt het toch regelmatig voor dat iemand op zijn/haar vrije dag moet werken. In principe compenseer je dat dan weer op een andere dag, maar dat schiet er dan ook vaak bij in. Ik zie toch een hoop mensen voor 32 uur betaalt krijgen maar meer werken (alleen in de lagere schalen wordt overwerkt bij ons betaald in geld of tijd-voor-tijd).
Dus even goed alle plussen en minnen opschrijven voor jezelf.
Dus even goed alle plussen en minnen opschrijven voor jezelf.
woensdag 3 maart 2021 om 12:02
Ik werk al jaren 36 uur. Eerst uit onvrede met mijn baan en om meer tijd voor solliciteren over te houden, later uit gewoonte en om vrijwilligerswerk te doen.
Toch twijfel ik vaak. Ik doe eigenlijk evenveel werk als mijn collega's die 40 uur werken, ik krijg er alleen minder voor betaald. Het wordt toch wel als raar (misschien lui?) gezien als je vrij bent en geen kinderen hebt. Zeker nu met corona zijn mijn weekenden toch veel rustiger, dus extra vrije tijd heb ik niet echt nodig.
Reden dat ik niet naar 40 uur ga is dat ik het nog altijd prettig vind om af en toe die middag of dag vrij te zijn en ik doe nog steeds mijn vrijwilligerswerk.
Toch twijfel ik vaak. Ik doe eigenlijk evenveel werk als mijn collega's die 40 uur werken, ik krijg er alleen minder voor betaald. Het wordt toch wel als raar (misschien lui?) gezien als je vrij bent en geen kinderen hebt. Zeker nu met corona zijn mijn weekenden toch veel rustiger, dus extra vrije tijd heb ik niet echt nodig.
Reden dat ik niet naar 40 uur ga is dat ik het nog altijd prettig vind om af en toe die middag of dag vrij te zijn en ik doe nog steeds mijn vrijwilligerswerk.
woensdag 3 maart 2021 om 12:05
Ik werk de ene week extra en dan de week erna minder - gemiddeld kom ik op 34 uur uit. Dus ik heb een "fulltime" week en een parttime week zeg maar.
Dat is ontstaan vroeger toen ik ging scheiden en de ene week wel zorg had voor een klein kind en de andere week niet. Maar ook nu, nu dat in principe niet meer echt nodig is, houd ik dit schema graag aan omdat het me zo veel voordelen biedt.
Ik ben elke dag op kantoor - hoef dus niet constant over te dragen of te rapporteren. Ik ben er alleen sommige weken wat minder, dus dan focus ik alleen op de korte termijn deadlines en de andere week heb ik meer ruimte voor langlopende projecten. De ene week ben ik wat minder thuis beschikbaar voor sociale dingen, maar daarom heb ik de compensatieweek waar ik wel lekker elke dag al om 15h thuis ben elke dag. Die week plan ik dus de leuke dingen en de afspraken.
Een echte dag vrij heb ik een tijd geprobeerd, maar dat paste niet bij mij en bij mijn baan. Ik merkte dat ik de dag voor de vrije dag altijd super veel af moest hebben, een heleboel stress kreeg daardoor en dat ik toch nog vaak op mijn vrije dag nog wat mailtjes en telefoontjes moest doen. Het scheelt wel dat ik weinig reistijd heb, dus ik kan ook makkelijk voor een korte dag op en neer naar kantoor.
Dat is ontstaan vroeger toen ik ging scheiden en de ene week wel zorg had voor een klein kind en de andere week niet. Maar ook nu, nu dat in principe niet meer echt nodig is, houd ik dit schema graag aan omdat het me zo veel voordelen biedt.
Ik ben elke dag op kantoor - hoef dus niet constant over te dragen of te rapporteren. Ik ben er alleen sommige weken wat minder, dus dan focus ik alleen op de korte termijn deadlines en de andere week heb ik meer ruimte voor langlopende projecten. De ene week ben ik wat minder thuis beschikbaar voor sociale dingen, maar daarom heb ik de compensatieweek waar ik wel lekker elke dag al om 15h thuis ben elke dag. Die week plan ik dus de leuke dingen en de afspraken.
Een echte dag vrij heb ik een tijd geprobeerd, maar dat paste niet bij mij en bij mijn baan. Ik merkte dat ik de dag voor de vrije dag altijd super veel af moest hebben, een heleboel stress kreeg daardoor en dat ik toch nog vaak op mijn vrije dag nog wat mailtjes en telefoontjes moest doen. Het scheelt wel dat ik weinig reistijd heb, dus ik kan ook makkelijk voor een korte dag op en neer naar kantoor.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.â€