Werk & Studie alle pijlers

Twijfel tussen 32, 36 of 40 uur werken

03-03-2021 08:40 121 berichten
Ik heb altijd fulltime gewerkt, maar dan in een onregelmatig baan die, door de aard van het werk en de verdeling van de uren, veel vrije tijd creëerde. Nu ben ik op zoek naar een baan die aansluit bij mijn afgeronde opleiding. Dat zal een functie op kantoor zijn. Inmiddels heb ik wat sollicitaties en gesprekken lopen. De functies waar ik naar gesolliciteerd heb, zijn voor 32 - 40 uur. Graag hoor ik jullie ideeën over het aantal uren, want ik vind het moeilijk om hierin tot een juiste beslissing te komen.

Wat overwegingen:
- ik ben 33, geen kinderwens, woon samen met vriend en we hebben onze financiën goed op orde. Meer geld verdienen is zeker geen noodzaak, maar ik vind het wel leuk om nu een 'echte' carrière te beginnen en beter te verdienen.
- ik ben erg gehecht aan mijn vrije tijd, sport veel, heb veel sociale contacten (nu minder in coronatijd). Dit zou ik graag willen blijven doen.
- de baan waar ik het meest naar uitkijk (maar ik weet nog niet of ik door ben naar het volgende gesprek), heeft een flinke reistijd, namelijk 1.15 uur enkele reis. Nu in coronatijd werken ze thuis, en als de wereld straks weer normaal is zal ik ongeveer de helft van de tijd op kantoor werken en de andere helft vanuit huis. Ze hebben ook kantoren dichter in mijn buurt, waar ik ook soms mag werken.
- eerlijk is eerlijk: het lijkt me best zwaar om zoveel dagen in de week te werken. Ik heb geen idee of dat terecht is. Ik heb nooit echt een baan gehad die ik ontzettend leuk vind, maar ik denk dat ik wel echt heel veel plezier ga beleven in mijn nieuwe vakgebied.

Wat zijn jullie tips? Hoeveel uur zouden jullie werken en hoe zou je dit verdelen per week? Vroeg beginnen of juist laat?
Alle reacties Link kopieren
-KoekieMonster- schreef:
03-03-2021 09:02
Op kantoor werken de meeste mensen geen 40 uur. Deze optie zou ik dan ook wegstrepen.
Verder is het aan jou hoe de uren voor jou gunstig te verdelen.
Met daarbij de aantekening dat je niet snel extra uren zal krijgen als je de baan al hebt, in dat geval is minder uren gaan werken over het algemeen een stuk makkelijker dan meer uren. (Als je dit officieel wil regelen dan.)
Dat is toch helemaal afhankelijk van de werkgever? Op mijn kantoor meer fulltimers dan parttimers en meer uren is vaak makkelijker dan minder uren, omdat ze altijd moeite hebben mensen te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb lange tijd 32 uur gewerkt (in mijn huidige functie) maar de realiteit was dat ik op mijn vrije dag toch nog wel eens aan de bak moest. Na een paar maanden ben ik naar 40 uur gegaan.

Voor mij zou het uitmaken of ik met die 32 uur inderdaad ook minder projecten zou moeten draaien of dat ik een fulltime baan in die 4 dagen zou moeten proppen. Door naar 40 uur te gaan heb ik er niet meer werk bij gekregen maar is mijn nettoloon wel aanzienlijk gestegen.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk 40h per week, maar wij bouwen daar 4h p/w verlof mee op waardoor ik op jaarbasis 36h per week werk en we mogen de uren flexibel indelen. Ik vind 40h met 2 kids wel uitdagend, maar het gaat eigenlijk prima. Ik zou misschien wel liever wat minder werken, maar dat komt door de kids. Toen die er nog niet waren had ik meer dan tijd genoeg voor mezelf in het weekend.
Het leven is niet eerlijk
Alle reacties Link kopieren
Als je onregelmatige diensten gewend bent en hierdoor ook doordeweeks vrije tijd voor sporten en afspreken met vriendinnen dan denk ik dat je hier tegenaan gaat lopen als je nu een baan van 5 werkdagen doordeweeks gaat doen.

Ik vind een enkele reis van 1.15 aardig lang, dat is dan 2.5 uur per werkdag. Als je bijvoorbeeld van 08.00 tot 16.30 werkt (half uur lunchpauze eraf gehaald) dan ben je alsnog van 06.30 tot 18.00 de deur uit. Ook al heb je geen kinderen dan zou dit best pittig zijn voor de langere termijn denk ik.

Ik denk dat 1 vrije dag elke week of in ieder geval om de week toch wel prettig is. Voor bijvoorbeeld winkelen, kapper of andere afspraken.

Mocht je een baan vinden met minder reistijd dan is het ook nog te overwegen om 4 werkdagen van 9 uur te doen?
Als je zekerheid hebt dat je straks 2 dagen vanuit huis mag werken dan zijn 4 werkdagen van 9 uur ook een idee, omdat je dan maar 2 lange dagen hebt.
Of dan ene week 5 werkdagen van 8 uur en andere week 4 werkdagen van 8 uur om gemiddeld op 36 uur uit te komen.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt echt heel erg aan je vakgebied of je minder goed carriere zou kunnen maken met minder uren. Ik kijk er eigenlijk best verbaasd van op dat nog zoveel mensen dat hier zeggen. Nou zit ik wel in een omgeving waar van beide kanten sprake is van flexibiliteit, dus werktijden zijn niet zo vast omlijnd en men is er wel echt van het 'nieuwe werken'.

De werklast die je werkelijk maakt blijft wel een dingetje. Ik ben 32 uur gaan werken maar nog steeds verantwoordelijk voor dezelfde projecten. Ik moet dus echt zelf in de gaten houden dat deadlines realistisch blijven. Desalniettemin vind ik het heel prettig om die dag per week mijn mail en telefoon af te sluiten.
Ik heb 40 uur, 32 uur en 24 uur gewerkt.
32 vond ik echt ideaal.
Ter beeldvorming: we hebben 2 bassisschoolkinderen die woe en vrijdagmiddag vrij zijn en man werkt ook 32 uur.
Man heeft 1 dag vrij en ik had 2 middagen vrij.
Hierdoor hoefden onze kinderen alleen 4 dagen in de week naar de voorschoolse opvang maar na school was er altijd iemand thuis, want ik werkte heel vroeg (van 4.30 - 13.00) en was na een volle werkdag altijd rond 2 uur thuis.
40 uur was voor mij echt te veel, met huishouden en kinderen liep ik echt op mijn tandvlees. 24 te weinig. Dat resulteerde voor mij in verveling, ook omdat ik daardoor op het werk toch niet helemaal voor vol werd aangezien en met de minder belangrijke klussen werd opgescheept want ik was te weinig aanwezig om het verloop goed op te volgen.
Helaas momenteel werkloos maar ik ben op zoek naar een baan voor 32 uur.
Lady_Day schreef:
03-03-2021 09:09
Ik heb lange tijd 32 uur gewerkt (in mijn huidige functie) maar de realiteit was dat ik op mijn vrije dag toch nog wel eens aan de bak moest. Na een paar maanden ben ik naar 40 uur gegaan.

Voor mij zou het uitmaken of ik met die 32 uur inderdaad ook minder projecten zou moeten draaien of dat ik een fulltime baan in die 4 dagen zou moeten proppen. Door naar 40 uur te gaan heb ik er niet meer werk bij gekregen maar is mijn nettoloon wel aanzienlijk gestegen.
Precies, bij mij zou ik ook een dief van m’n eigen portemonnee zijn.

En ik haat het om dingen over te moeten dragen. Alles weer uitleggen, contacten informeren. Ik werk voor een Amerikaans bedrijf, dus parttime is daar sowieso niet de norm.
Als je nog nooit een "echte baan" hebt gehad, zou ik me vooral laten leiden door het bedrijf en de bedrijfscultuur. Zo in het ritme komen is al lastig genoeg voor de stagiaires die een vergelijkbare levensstijl hebben als jij had. En of dat nu 32 of 40 uur is; dat gaat makkelijker als je je collega's als leuke mensen ervaart, de werkdruk in de organisatie te handelen is en je het met plezier doet.

Wat officieel 32 is bij de ene organisatie, is in praktijk soms 40+ wegens bereikbaarheid/werkdruk/opbiedcultuur. En 40 met veel vrijheid om tijd in te delen is in praktijk soms veel lichter (denk daarbij ook aan reistijd e.d.).

In een leuke organisatie zal het meer/minder werken na max een jaar of 2 ook bespreekbaar moeten zijn.

Het hangt ook sterk van je werkveld af. In sommige werkvelden of type organisaties hangt sterker een overwerkcultuur dan in de andere.

En je hebt het over carriere maken en je bent 33. Is er een specifieke reden dat je daar vrij laat aan begint, die hierin misschien relevant is? Ik heb daar verder geen oordeel over, begrijp me niet verkeerd :) maar het leest een beetje haaks op elkaar.

En geld speelt geen rol? Als je een huis wil kopen bijv. kan het wel handig zijn om dat 40 uurs salaris op je loonstrook te hebben staan. Huizen kopen is al ingewikkeld genoeg ;)
anoniem_650568b69e036 wijzigde dit bericht op 03-03-2021 09:20
Reden: toevoeging huis kopen.
6.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf een tijd 32 uur gewerkt (was de 5e dag thuis met de kinderen) en werk nu weer 40 uur (kids naar school). De functie was in theorie wel aangepast, maar in de basis was het altijd een fullt-ime functie.

Toen ik 32 uur werkte, moest het werk echt heel efficient in die 4 dagen gepropt worden. En soms op de vrije dag nog werken, of in de avonden. Toen ik naar 40 uur ging, merkte ik dat er een stuk werkdruk wegviel, ik had het gevoel dat ik meer lucht had. Er zat in de dag veel meer tijd voor netwerken, koffie drinken met collega's (allemaal heel belangrijk om te weten wat er echt speelt), of een keertje overdag naar de tandarts ofzo. Ook was er genoeg flexibiliteit om eens een middag vrij te zijn en de uren dan 's avonds in te halen, of gewoon een vrije dag te nemen (met 32 uur was het lastig ook nog vrij te nemen, dan kwam het werk niet af).

(Even corona buiten beschouwing gelaten natuurlijk)

Volgens mij moet er met een 40 urige werkweek zonder kinderen, ruim voldoende tijd overblijven voor sporten en sociale contacten. Ik bedoel, wij werken 40 uur mét kinderen, en als ze een week uit logeren zijn, dan voelt het alsof we zeeën van vrije tijd hebben. Je reistijd is wel lang, maar zal niet elke dag zijn. Je kan van je hogere salaris bijvoorbeeld een schoonmaker betalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk 40 uur per week en ervaar dit totaal niet als zwaar. Heb overigens ook maar 15 minuten reistijd, dus ben elke avond rond half 6 thuis. Laten we zeggen dat het half 7 is als ik gegeten heb, dan heb ik nog 4 uur lang (als ik om 22.30 naar bed zou gaan) de tijd om iets voor mezelf te doen. En het hele weekend nog. Zeker nu met corona heb ik verder toch niks te doen, dus dan werk ik liever.

Het ligt overigens wel heel erg aan het soort baan. In de tijd dat ik nog fysiek zwaar werk deed als bijbaan vond ik 12 uur in de week al slopend. Een kantoorbaan kost me fysiek sowieso al 0 energie.

Met een reistijd van meer dan een uur zou ik misschien wel voor 36 uur kiezen, omdat je dan elke dag dat je naar kantoor gaat al 2 uur inlevert aan het reizen die je niet aan iets anders kunt besteden.
Ik heb nu ook weinig reistijd, ik woon en werk in de stad en kan dus ook makkelijk even tussendoor uit lunchen, even winkelen of iets regelen tijdens mijn 40 uur, als het wat rustiger is. Ik voel me daarin veel flexibeler, heb m’n telefoon bij me, dus prima.
Alle reacties Link kopieren
Kun je 36 uur werken in 4 dagen? Dit is bij mijn werkgever gebruikelijk. Vooral handig voor mensen met een lange reistijd. Voor een halve dag reizen is erg zonde van je tijd.
Alle reacties Link kopieren
Ik (kindvrij)werk al jaren 32 uur per week. Mijn woensdag vrij is ook echt vrij, ik doe dan (calamiteiten uitgezonderd) niets aan mijn werk. En carrière maken in het bedrijf gaat ook prima met (minimaal) 32 uur.

Zeker met 1.15 uur enkele reis aan reistijd zou ik geen 4x9 gaan werken.

Jullie hebben een prima salaris lees ik, dus doe dingen die je leuk vind in plaats van 40 uur werken.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik vind 32 uur ideaal. Nog net even 1 dag extra vrij om andere dingen te regelen etc.
Momenteel volg ik ook een studie en werk daardoor dag minder, maar ben ook dag kwijt met stage. Dus voelt wel als 32 uur.
Voorheen werkte ik standaard 32 uur. Meestal nam ik de woensdag vrij. Echt een cadeautje. Woensdagochtend lekker niks, kind uit school halen en wat opladen/opruimen en ik begon donderdag weer fris en fruitig aan het 2e deel van de werkweek.
Alle reacties Link kopieren
In jouw geval zou ik niet zo snel voor 40 uur gaan, want:
- Niet meer geld nodig.
- Voldoende ruimte voor ontspanning.
- Flexibiliteit (als je minder werkt, je makkelijker schuiven met uren).
- 5 dagen werken lijkt je gewoon te veel.

Ook met 32 uur kun je vaak prima carrière maken. In mijn branche zijn (accountancy) zijn er veel mensen die 'maar' 32/36 uur werken. De 40 uur is meestal voor de oudere generatie en degenen die kostwinner zijn... en de workaholics en mensen die verder geen andere interesses hebben. En ook diversen leidinggevenden, managers werken gewoon 4 dagen. Zowel mannen als vrouwen.

In mijn vak wordt in het voorjaar vaak overgewerkt. Dan is bijvoorbeeld 4 uur extra op een week van 36 uur veel minder belastend dan op een week van 40 uur. Deze uren worden dan later in het jaar ingehaald. Idem natuurlijk voor 32 uur. Houd hier ook rekening mee als er sprake is van piekperiodes.

Ik heb 40 uur gewerkt omdat ik het geld en de baan gewoon nodig had. Voordeel: ik had in ieder geval werk. Nadeel: ik was in het weekend gewoon vermoeid, omdat 5 dagen gewoon veel/intensief was. Daarnaast het huishouden, de boodschappen, probeerde ik door de weeks te doen, zodat ik niet nog mijn halve zaterdag kwijt was aan klusjes. Maar daardoor had ik minder rust door de weeks.

Ik heb 36 uur gewerkt, omdat ik ook een dag studie had en 4 uur waren uit mijn vrije tijd en 4 uur werd vergoed door de werkgever. :-) Ergens anders 36 uur gewerkt, waarbij ik in het voorjaar meer uren maakte (40 uur werkte) en deze later in het jaar weer opnam (32 uur werkte). Werkgever vond 32 uur ook niet goed.
Voordeel: overuren hakken er minder in, meer salaris. Nadeel: normaal zou ik of 4,5 moeten werken of om de week de vrijdag vrij. Bij 4,5 dag ben je toch 5 dagen aan het werk, en bij om de week een dag vrij kun je op die dag ook geen cursus of vaste activiteit hebben.

Nu 32 uur, want ik heb niet meer geld nodig en ik heb wel de vrije tijd nodig. Een dag extra werken kan makkelijker en met 32 uur kom ik ook nog gewoon in aanmerking voor promoties ed.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
03-03-2021 09:15
Precies, bij mij zou ik ook een dief van m’n eigen portemonnee zijn.

En ik haat het om dingen over te moeten dragen. Alles weer uitleggen, contacten informeren. Ik werk voor een Amerikaans bedrijf, dus parttime is daar sowieso niet de norm.
Ik ben de enige binnen het bedrijf met de functie die ik heb. Niet dat ik nu zo belangrijk ben maar sommige dingen kan ik niet makkelijk overdragen, het is sneller om het zelf te doen dan iemand te vertellen wat er gebeurd is, waar het staat en wat er nog moet gebeuren.

Ik werk ook voor een buitenlands bedrijf waar echt niemand parttime werkt.
Lady_Day schreef:
03-03-2021 09:30
Ik ben de enige binnen het bedrijf met de functie die ik heb. Niet dat ik nu zo belangrijk ben maar sommige dingen kan ik niet makkelijk overdragen, het is sneller om het zelf te doen dan iemand te vertellen wat er gebeurd is, waar het staat en wat er nog moet gebeuren.

Ik werk ook voor een buitenlands bedrijf waar echt niemand parttime werkt.
Bij mij hetzelfde. Ik ben echt niet onmisbaar, maar ik vind het zelf fijner en rustiger zo.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hiervoor een kantoor baan gehad met 40 uur in de week. Ik vond het te veel. Aan het einde van de week was ik meestal ontzettend moe. Ik ben nu werkloos en wanneer ik weer ga werken kies ik voor 32 uur. Echt carriere maken wil ik niet. Met 32 uur hoop ik meer rust te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
03-03-2021 09:30
Ik werk ook voor een buitenlands bedrijf waar echt niemand parttime werkt.

Ik heb voor een internationaal bedrijf gewerkt en werk er nu ook bij, maar het is prima geaccepteerd dat je op de NL vestiging parttime werkt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Oh verschrikkelijk van die banen waarbij het aantal werkuren X is, maar het werk is altijd X+4. En of het nu betaald/compenseerbaar overwerk is of niet (nog erger), het werk moet wel gedaan worden.

Bij sommige kantoren zag ik nogal eens dat (met name vrouwen) terug gingen naar 32 uur ivm kinderen, maar dat men hier echt geen rekening mee hield in de planning.

Bij één van mijn werkgevers werkte ik 36 uur, maar er was genoeg werk voor 40 uur en dus geen ruimte om die uren op te nemen. Echt heel frusterend.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk 40 uur, maar ik vind mijn werk ook echt leuk. Financieel zou het niet echt hoeven en zou ik ook 32 uur kunnen gaan werken. Hier wel een kleintje, maar ik werk 2 dagen thuis en als ik minder zou werken dan zou ik mijn thuiswerkdagen moeten opgeven.
Oh en in het weekend heb ik nog een ochtendje baantje op zaterdag, maar dat is meer hobby dan werk.

Maar als 40 uur je zwaar lijkt en je hecht heel veel waarde aan vrije tijd en sociale contacten dan zou ik voor 32 uur gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd naar hoe je de eventuele 36-urige werkwerk voor je ziet.
- 4*9
-4*8 en 1*4
-week om week 5*8/ 4*8?

Ik zou zelf denken dat 4*9 heel veel energie kost en betekent dat je alle werkdagen een korte avond hebt, niet kunt sporten en dus meer kost dan het oplevert.

Wat betreft een halve dag zou ik neigen dat je dan toch op tijd moet opstaan, de avond van te voren rekening houdt met werk de volgende dag etc.

Één vrije dag in de twee weken zou dan mijn voorkeur hebben. Zeker omdat je twijfelt. Veel mensen die 32u werken zijn woensdag of vrijdag vrij en persoonlijk vind ik vrijdag juist een leuke dag om te werken. Iedereen is relaxed, zin het weekend, je maakt extra lang een praatje bij de koffieautomaat maar ik zou de vrijdag ook een fijne dag vinden om vrij te zijn....De vrijdag vrij zijn zie ik als de meest relaxte werkdag inleveren. ik zou zelf voor deze optie kiezen.
Ik zou voor 32 uur gaan.
Heerlijk om 3 dagen vrij te zijn!

Ik vind je reistijd erg lang. Dat zou ik zonde vinden van mijn tijd.
Ik ben freelancer en voor mij is 32 uur in de week de max. Ik heb geen kinderen of andere verplichtingen, ik heb gewoon geen zin om meer te werken. In mijn ervaring ben je met 32 uur voldoende beschikbaar om impact te hebben en dus te werken aan je loopbaan.
Ik werk 40 uur maar ik krijg 36 betaald. Die halve dag spaar ik dus elke week op en zo heb ik dik 10 weken vakantie per jaar. Ik vind dat prettiger dan 4 dagen werken. In drukke periodes kom ik dan een dag tekort. Ik vind het dan lekkerder om wat vaker vakantie te kunnen nemen.

30-45min enkele reis naar werk vind ik persoonlijk heel goed te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven