Werk & Studie alle pijlers

Twijfel tussen 32, 36 of 40 uur werken

03-03-2021 08:40 121 berichten
Ik heb altijd fulltime gewerkt, maar dan in een onregelmatig baan die, door de aard van het werk en de verdeling van de uren, veel vrije tijd creëerde. Nu ben ik op zoek naar een baan die aansluit bij mijn afgeronde opleiding. Dat zal een functie op kantoor zijn. Inmiddels heb ik wat sollicitaties en gesprekken lopen. De functies waar ik naar gesolliciteerd heb, zijn voor 32 - 40 uur. Graag hoor ik jullie ideeën over het aantal uren, want ik vind het moeilijk om hierin tot een juiste beslissing te komen.

Wat overwegingen:
- ik ben 33, geen kinderwens, woon samen met vriend en we hebben onze financiën goed op orde. Meer geld verdienen is zeker geen noodzaak, maar ik vind het wel leuk om nu een 'echte' carrière te beginnen en beter te verdienen.
- ik ben erg gehecht aan mijn vrije tijd, sport veel, heb veel sociale contacten (nu minder in coronatijd). Dit zou ik graag willen blijven doen.
- de baan waar ik het meest naar uitkijk (maar ik weet nog niet of ik door ben naar het volgende gesprek), heeft een flinke reistijd, namelijk 1.15 uur enkele reis. Nu in coronatijd werken ze thuis, en als de wereld straks weer normaal is zal ik ongeveer de helft van de tijd op kantoor werken en de andere helft vanuit huis. Ze hebben ook kantoren dichter in mijn buurt, waar ik ook soms mag werken.
- eerlijk is eerlijk: het lijkt me best zwaar om zoveel dagen in de week te werken. Ik heb geen idee of dat terecht is. Ik heb nooit echt een baan gehad die ik ontzettend leuk vind, maar ik denk dat ik wel echt heel veel plezier ga beleven in mijn nieuwe vakgebied.

Wat zijn jullie tips? Hoeveel uur zouden jullie werken en hoe zou je dit verdelen per week? Vroeg beginnen of juist laat?
Alle reacties Link kopieren
aliana schreef:
03-03-2021 09:20
Volgens mij moet er met een 40 urige werkweek zonder kinderen, ruim voldoende tijd overblijven voor sporten en sociale contacten. Ik bedoel, wij werken 40 uur mét kinderen, en als ze een week uit logeren zijn, dan voelt het alsof we zeeën van vrije tijd hebben. Je reistijd is wel lang, maar zal niet elke dag zijn. Je kan van je hogere salaris bijvoorbeeld een schoonmaker betalen.
Dat is zooo persoonlijk. Doordat jij kinderen hebt, heb je minder tijd voor jezelf, waardoor je tijd over hebt als ze er niet zijn. Naar het is niet zo dat iemand zonder kinderen, alleen maar 's avonds op de bank zit. Over het algemeen vul je die uren dat je niet druk bent met ouder zijn in met andere zaken. Sport, sociale contacten, mantelzorgen, hobbies, gewoon relaxen. Het is ook afhankelijk van je energielevels, je gezondheid, hoe intensief je werk is of je die tijd ook nog nuttig kunt besteden.

Het is niet onwaarschijnlijk dat ze enkel door die reistijd al 1-1,5 uur per dag minder heeft voor zichzelf. Als ik kijk naar wat ik op een normale werkdag doe, 8 uur werk, half uur pauze, 30-45 minuten avondeten/koken, minimaal 45 ivm sport (Ja, dat is ook leuk, maar ook noodzakelijk vind ik met een kantoorbaan.) En dan in het geval van TO, minimaal 2,5 reistijd, dan is het op zijn vroegst 8 uur voor ik op de bank zit (als ze om half 9 begint). Nou, als ik dan om 10 uur in bed wil liggen, dan heb ik 1,5 uur of zo voor andere dingen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
ZoeyMaar schreef:
03-03-2021 12:02
Ik werk al jaren 36 uur. Eerst uit onvrede met mijn baan en om meer tijd voor solliciteren over te houden, later uit gewoonte en om vrijwilligerswerk te doen.

Toch twijfel ik vaak. Ik doe eigenlijk evenveel werk als mijn collega's die 40 uur werken, ik krijg er alleen minder voor betaald. Het wordt toch wel als raar (misschien lui?) gezien als je vrij bent en geen kinderen hebt. Zeker nu met corona zijn mijn weekenden toch veel rustiger, dus extra vrije tijd heb ik niet echt nodig.

Reden dat ik niet naar 40 uur ga is dat ik het nog altijd prettig vind om af en toe die middag of dag vrij te zijn en ik doe nog steeds mijn vrijwilligerswerk.
Want je moet al je uren productief (als in geld opbrengend) doorbrengen? En alleen als je een goed excuus hebt, mag je minder werken?
Je wordt minder betaald, maar blijkbaar ben je effectiever als je hetzelfde werk doet als je collega's in minder uren. Of werk je veel onbetaald over? Dan wordt het misschien tijd voor een salarisverhoging?!! :biggrin: Als je meer gaat werken, dan krijg je misschien net zoveel salaris, maar je gaat wel fors meer doen dan je collega's...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik heb nog nooit 40 uur gewerkt. Ik ben begonnen met werken vanuit een bijbaantje na mijn studie en dat was niet leuk genoeg voor 40 uur (en mijn vaste lasten waren nog laag). Daarna heb ik eigenlijk altijd 32 of 36 uur gewerkt. 32 uur vind ik ideaal, maar omdat ik meestal erg vroeg begin merkte ik dat ik vaak toch nog aan de 36 uur per week kwam omdat er vaak overleggen om 4 uur gepland werden of dat ik toch nog iets aan het afmaken was. Nu werk ik 4x9, wat ik ideaal vind. Wel mijn extra vrije dag, maar toch genoeg uren voor het werk en bijbehorend salaris.

Ik heb ook bijna 1,5 uur reistijd en ja, de dagen zijn lang, maar ik werkte voor corona 1 dag thuis, nu fulltime en na corona minimaal 2 dagen, dus ik vind het goed te doen. Mijn werk- en reisdagen ben ik 's avonds wel moe, maar het is die vrije dag meer dan waard.

Bij mijn werkgever heb je overigens ook niet minder carrière perspectief als je 4 dagen werkt. Bij minder dan 32 uur wel.

Ik zou het liefst 3 dagen werken, maar dat kan ik nog niet goedpraten voor mezelf.
Ladida1981 schreef:
03-03-2021 12:23
Ik heb nog nooit 40 uur gewerkt. Ik ben begonnen met werken vanuit een bijbaantje na mijn studie en dat was niet leuk genoeg voor 40 uur (en mijn vaste lasten waren nog laag). Daarna heb ik eigenlijk altijd 32 of 36 uur gewerkt. 32 uur vind ik ideaal, maar omdat ik meestal erg vroeg begin merkte ik dat ik vaak toch nog aan de 36 uur per week kwam omdat er vaak overleggen om 4 uur gepland werden of dat ik toch nog iets aan het afmaken was. Nu werk ik 4x9, wat ik ideaal vind. Wel mijn extra vrije dag, maar toch genoeg uren voor het werk en bijbehorend salaris.

Ik heb ook bijna 1,5 uur reistijd en ja, de dagen zijn lang, maar ik werkte voor corona 1 dag thuis, nu fulltime en na corona minimaal 2 dagen, dus ik vind het goed te doen. Mijn werk- en reisdagen ben ik 's avonds wel moe, maar het is die vrije dag meer dan waard.

Bij mijn werkgever heb je overigens ook niet minder carrière perspectief als je 4 dagen werkt. Bij minder dan 32 uur wel.

Ik zou het liefst 3 dagen werken, maar dat kan ik nog niet goedpraten voor mezelf.
En vaak geldt natuurlijk ook, iemand die ambitieus is en goed in zijn/haar werk, komt er met die 32 uur ook wel!
Die 4 x 9 constructie bij 36 uur werken die hier vaak genoemd wordt, vind ik een gedrocht, zeker met zoveel reistijd. Ik geloof eerlijk gezegd nooit zo dat mensen serieus 9 uren min of meer aaneengesloten effectief kunnen werken.
Dan kun je beter kiezen voor om de dag een week vrij, dus 5 om 4 dagen werken (als dat mogelijk is bij je werkgever, uiteraard).
Nothing happens for a reason
Voor dat mijn kinderen er waren heb ik altijd 40 uur gewerkt en dat ging prima. Na de komst van de oudste 32 gaan werken tot vorig jaar maart. In de tijd dat de kinderen klein waren was het heerlijk die vrije dag. Kon ik veel achterstallige dingen doen en de boodschappen. Nu zijn de kinderen 10 en 14 en werk ik 36 uur. Voor mij is belangrijk dat ik nu weer aan mijn carrière kan werken, de kinderen zijn groot heb nog minimaal 25 jaar voor ik AOW mag ontvangen. En op dit moment werk ik volledig thuis, straks 4 dagen naar kantoor met enkele reis 30 min reistijd en de vrijdagochtend thuis.
Zou nu niet terug willen naar 40 uur maar misschien later wel als de kinderen beide op de middelbare school zitten en ik dat iets meer los kan laten. En natuurlijk ook als ik dan een een sprong kan maken.
himalaya schreef:
03-03-2021 09:41
Ik heb voor een internationaal bedrijf gewerkt en werk er nu ook bij, maar het is prima geaccepteerd dat je op de NL vestiging parttime werkt.
Ik werk niet op een Nederlandse vestiging. Mijn leidinggevende en kantoor zitten in het buitenland. Als ik parttime zou willen werken zou dat prima kunnen hoor, alleen niemand die dan mijn taken overneemt. Ik krijg dan liever betaald voor het werk dat ik toch al doe.
juliet64 schreef:
03-03-2021 12:40
Die 4 x 9 constructie bij 36 uur werken die hier vaak genoemd wordt, vind ik een gedrocht, zeker met zoveel reistijd. Ik geloof eerlijk gezegd nooit zo dat mensen serieus 9 uren min of meer aaneengesloten effectief kunnen werken.
Dan kun je beter kiezen voor om de dag een week vrij, dus 5 om 4 dagen werken (als dat mogelijk is bij je werkgever, uiteraard).
Ik werk ook 4x9 en vind het ideaal! (heb 1 uur reistijd enkele reis) Tuurlijk ben je niet 9 uur aaneengesloten productief, maar je bent bij een 8 urige werkdag toch ook niet 8 uur productief? Dat wordt bij mijn werkgever ook helemaal niet verwacht, het wordt hier juist gepromoot om minstens ieder uur een korte pauze te nemen. Dan is 9 uur echt goed te doen. Ik vind het juist minder belastend op per dag 1 uur meer te werken als je tóch al aan het werk bent, dan om een extra dag te werken. Ik vind mijn vrije dag ook echt heerlijk. Bij ons in de organisatie is 36 het fulltime en werkt eigenlijk iedereen 4x9 of 3x9 voor parttimers. Ik zou ook niet meer 40 uur willen werken maar altijd voor 36 of minder gaan denk ik.
Ik denk dat her er ook echt ligt wat je werkzaamheden zijn of 4x9 te doen is. Als je een beetje kunt schuiven met taken, kun je aan het einde van de dag taken doen, waarbij je minder scherp hoeft te zijn. Maar én 9 uur werken én een lange reistijd zou ik echt teveel vinden.
Ik heb toen ik nog in vaste dienst werkte (ben nu zelfstandige) altijd 40 uur gewerkt (in relatie en zonder relatie, zonder kinderen en soms lange en soms korte reistijd). Was opzich prima (hoewel met lange reistijd vond ik het wel echt lange dagen), maar als het financieel had gekund was ik zéker 32 uur gaan werken. Heerlijk om een extra dag te hebben om zowel nuttige als minder nuttige zaken te kunnen regelen. En er is nog zoveel meer in het leven te doen dan werken!
Ik vind de maandag altijd een fijne dag om vrij te zijn, omdat je dan meer aan je zondag hebt...als je ergens gaat eten ofzo dan hoef je er niet steeds rekening mee te houden op tijd naar bed te gaan bijvoorbeeld
Ik vind het wel opvallend dat hier best veel mensen zeggen dat 40 uur werken beter is voor het carrièreperspectief. Terwijl, als dit topic nu zou gaan over een man die niet parttime wil werken vanwege zijn carrière, met een kind op komst, dan zou die man compleet worden afgemaakt en zou er worden gezegd: "Die man kan ook heus wel carrière maken met een dagje minder!"
belgali schreef:
03-03-2021 12:05
Een echte dag vrij heb ik een tijd geprobeerd, maar dat paste niet bij mij en bij mijn baan. Ik merkte dat ik de dag voor de vrije dag altijd super veel af moest hebben, een heleboel stress kreeg daardoor en dat ik toch nog vaak op mijn vrije dag nog wat mailtjes en telefoontjes moest doen. Het scheelt wel dat ik weinig reistijd heb, dus ik kan ook makkelijk voor een korte dag op en neer naar kantoor.
Dit geldt voor mij ook, het is heerlijk om je werk soms gewoon even naar de volgende dag door te kunnen schuiven zonder dat iemand daar last van heeft. Ik had altijd zo’n stress van het netjes en begrijpelijk achter laten van een lopend project. Begrijp me niet verkeerd, als ik onder een tram loop kan iedereen alles zo overnemen en vinden. Maar wat nou precies wel en niet op mijn parttime dag moet worden opgepakt is lastig voor anderen.

En dan kwam je de volgende dag weer en dan had men van iets heel kleins een enorme toestand gemaakt en allerhande mensen betrokken, en iets belangrijks dat binnenkwam en ogenschijnlijk niets voorstelt had men laten liggen.

Bij mijn werk is het lastige dat ik nooit weet hoe m’n dag eruit ziet en prioriteiten verschuiven continu. Dan heb je echt een achtervang nodig die de nuances kent. Want een out office die ik soms van mensen bij de overheid krijg (ik werk alleen op ma-di-do en op oneven weken op vrijdagochtend. Uw mail wordt niet doorgestuurd of gelezen in mijn afwezigheid) is in mijn sector onmogelijk. De klant kan altijd bellen met een dringend verzoek. Maar goed, dat is mijn baan en dat is ook het leuke voor mij. Actie en allemaal gaan! Soms werken we tot diep in de nacht aan iets met mensen uit allerlei tijdzones. En dan lekker de volgende dag uitslapen.
MissPiglet schreef:
03-03-2021 13:41
Ik vind het wel opvallend dat hier best veel mensen zeggen dat 40 uur werken beter is voor het carrièreperspectief. Terwijl, als dit topic nu zou gaan over een man die niet parttime wil werken vanwege zijn carrière, met een kind op komst, dan zou die man compleet worden afgemaakt en zou er worden gezegd: "Die man kan ook heus wel carrière maken met een dagje minder!"
Ja, daar ben ik het ook mee eens. Maar dan van het uitgangspunt dat niet alleen de vrouw binnen de relatie een stap terug doet in de carrière als er een kind komt.
MissPiglet schreef:
Nou dat kan wel naast elkaar bestaan toch? 40 uur is meestal wel beter als je carriere wilt maken. Zeker als anderen waar je concurrentie van hebt dat ook doen. En als je kinderen krijgt doet vaak 1 van beide partners, of beiden, een stapje terug. Liefst als je je al bewezen hebt maar goed, zo loopt het leven niet altijd.
Ik ben dol op een fulltime salaris.
In het kader van financiële zelfstandigheid op langere termijn, zou ik ook even kijken hoeveel pensioen je al hebt opgebouwd.

De consequentie van een uitspraak zoals "fulltime werken is niet meer van deze tijd" houdt namelijk ook in dat een volledig pensioen straks ook "niet meer van die tijd" zal zijn.

Parttime werken, betekent ook parttime pensioen opbouwen.
*Niet alles gelezen*

Ik heb (als we naar kantoor moeten) een reistijd van ongeveer 30 minuten, waar ik een uur voor uit moet trekken. Dan reken ik 1 file (standaard), zoeken naar parkeerplek (standaard na 8.00 uur), jas uittrekken, koffie pakken en opstarten mee.

Naar huis gaan ongeveer hetzelfde. Afsluiten, koffiebeker even schoonmaken, jas pakken, naar auto, naar huis... als dat om 5 uur is hoort daar file bij, dus dan ben ik rond 6 uur thuis, meestal later want het is niet altijd mogelijk om exact om 5 uur te vertrekken.

Jij hebt dan 1.15 reistijd, dus als je daar een file bij rekent kom je al gauw op anderhalf tot twee uur enkele reis. Laten we van het slechtste uitgaan, die twee uur. Dat zijn vier uur per dag. Elke twee dagen verlies je dus een hele werkdag die niet betaald wordt. Met 4 dagen werken zijn dat twee dagen per week, zijn er 8 per maand. Acht dagen die je niks opleveren, tenzij je autorijden als hobby ervaart. Waar je niet alleen geen geld voor krijgt, maar waar ook geen vakantiegeld of pensioengeld voor gereserveerd wordt en als je ooit voor een ww uitkering moet gaan heb je er ook niks aan. En de woon-werkvergoeding dekt daarin niet alle kosten.
Het is te doen hoor, maar denk er goed over na.

Ik werk zelf overigens 30 uur, maar overwerk is altijd mogelijk en vrij krijgen is heel lastig. Elke week komt wel een verzoekje in de mail omdat ze extra inzet nodig hebben. Daar is mijn keuze dus op gebaseerd.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
MissPiglet schreef:
Fulltime werken IS beter voor je carrièreperspectief. Maakt niet uit of je nu een man of een vrouw bent. https://www.nrc.nl/nieuws/2018/01/21/jo ... n-a1589212
Natuurlijk kun je carrière maken als je parttime werkt, je moet er alleen minder hoge verwachtingen bij hebben. Die afweging moet ieder voor zich maken. Feit is dat vrouwen zonder kinderen veel vaker parttime werken dan mannen zonder kinderen. Het is dan ook niet zo vreemd dat de verhoudingen in loon en functie op een zeker moment scheef groeien. Je maakt nu eenmaal minder snel stappen als je niet 5 dagen per week bereikbaar bent, niet op de borrel verschijnt, in het weekend nog eens een mailtje beantwoordt etc. Er is niets mis mee om dat niet te willen, maar het is een illusie om te denken dat je dan net zo in the picture bent als je fulltime collega's.

Bij het krijgen van kinderen spelen vaak weer andere argumenten een rol.
..
anoniem_27844 wijzigde dit bericht op 16-06-2021 16:43
99.37% gewijzigd
MissPiglet schreef:

Voor mij is het verschil of je starter bent of niet. In een nieuw werkveld moet je je de eerste jaren bewijzen, daarna weten ze wat je in je mars hebt en kun je met vier dagen ook best klimmen.
Marana schreef:
03-03-2021 15:32
Voor mij is het verschil of je starter bent of niet. In een nieuw werkveld moet je je de eerste jaren bewijzen, daarna weten ze wat je in je mars hebt en kun je met vier dagen ook best klimmen.
Ja, of je blijft wel lekker 5 dagen op de loonlijst staan maar neemt het wat minder nauw met de uren als het werk maar afkomt en je op belangrijke momenten zorgt dat alles soepel blijft lopen. Dan hoef je niet elke ochtend de trein van 7.38 meer te nemen of de kapper, sport, lunches en winkelen altijd tot het weekend te beperken.
Ceylon schreef:
03-03-2021 15:07
*Niet alles gelezen*

Ik heb (als we naar kantoor moeten) een reistijd van ongeveer 30 minuten, waar ik een uur voor uit moet trekken. Dan reken ik 1 file (standaard), zoeken naar parkeerplek (standaard na 8.00 uur), jas uittrekken, koffie pakken en opstarten mee.

Naar huis gaan ongeveer hetzelfde. Afsluiten, koffiebeker even schoonmaken, jas pakken, naar auto, naar huis... als dat om 5 uur is hoort daar file bij, dus dan ben ik rond 6 uur thuis, meestal later want het is niet altijd mogelijk om exact om 5 uur te vertrekken.

Jij hebt dan 1.15 reistijd, dus als je daar een file bij rekent kom je al gauw op anderhalf tot twee uur enkele reis. Laten we van het slechtste uitgaan, die twee uur. Dat zijn vier uur per dag. Elke twee dagen verlies je dus een hele werkdag die niet betaald wordt. Met 4 dagen werken zijn dat twee dagen per week, zijn er 8 per maand. Acht dagen die je niks opleveren, tenzij je autorijden als hobby ervaart. Waar je niet alleen geen geld voor krijgt, maar waar ook geen vakantiegeld of pensioengeld voor gereserveerd wordt en als je ooit voor een ww uitkering moet gaan heb je er ook niks aan. En de woon-werkvergoeding dekt daarin niet alle kosten.
Het is te doen hoor, maar denk er goed over na.

Ik werk zelf overigens 30 uur, maar overwerk is altijd mogelijk en vrij krijgen is heel lastig. Elke week komt wel een verzoekje in de mail omdat ze extra inzet nodig hebben. Daar is mijn keuze dus op gebaseerd.
Je hebt wel gelijk, maar TO gaat gelukkig voor haar maar 2 dagen op het verre kantoor werken.

En als ze 20% minder gaat werken houdt ze nog steeds 80% van de onbetaalde reistijd waar jij aan refereert en die inderdaad fors is! Ze woont gewoon niet zo gunstig helaas. Ik zou zelf dan liever 100% werken zodat ik zo snel mogelijk doorgroei en meer flexibiliteit krijg, of een goede andere baan dichtbij kan vinden. Dan is het in ieder geval nog ergens goed voor geweest.
boontje89 schreef:
03-03-2021 08:47
Ik vind zelf 32 of 40 het fijnste. Heb een tijdje 36u/w gewerkt maar vond dat niks. Die laatste dag is dan niet vrij dus echt iets lekker voor mezelf plannen ging niet. In mijn geval had ik alsnog reistijd. Dus was toch m’n dag al “kwijt”. Voor mij is het liever of werken of vrij maar zo’n half dagje haal ik niet veel uit. Maar het is heel persoonlijk natuurlijk.
De meeste mensen die ik ken en die 36h werken, plannen 1 vrije dag per twee weken. Dus die sparen de 4 uur op om 1 x per twee weken 8 uur op te nemen. Dat is best lekker en voelt als kadootje. Moet je wel opletten dat je niet taken voor 40 uur in 36 propt, waardoor je altijd aan het vliegen bent.
Ladida1981 schreef:
03-03-2021 12:23
Nu werk ik 4x9, wat ik ideaal vind. Wel mijn extra vrije dag, maar toch genoeg uren voor het werk en bijbehorend salaris.
Idem! Ik vind het zelf ook heerlijk en zeker vanuit huis is het prima te doen. Het fijne is dat mensen weten dat je er een bepaalde dag niet bent, en daar aan wennen. Omdat je een lange dag hebt, is er nooit een overleg wat buiten je werkuren valt maar waar je toch verwacht wordt. En een uurtje langer werken went heel snel terwijl een extra dag weekend luxe blijft aanvoelen.

Het is natuurlijk persoonlijk wat OP het beste ligt maar als 4x9 kan zou ik daar zeker mee beginnen. Corona is sowieso niet 1-2-3 voorbij en ook daarna zijn er maar 2 reisdagen, dus die reistijd zou ik me niet al te druk om maken. Mocht het later echt tegenvallen kun je altijd nog terug naar 4x8.
Ik zou ook voor 32 uur gaan. Je hebt dan nog ruimte om op die vrije dag alles te doen wat je wil en wat moet gebeuren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven