Wie is er schuldig bij vreemdgaan?

09-03-2021 23:19 631 berichten
N.a.v een ander topic, wie vinden jullie schuldig aan vreemdgaan? Alleen de man of vrouw die thuis al iemand heeft zitten of ook de persoon met wie hij of zij vreemdgaat? En waarom dan?
Ik vind de andere persoon niet schuldig als die persoon vrij is, degene die thuis iemand heeft zitten is in mijn ogen de hoofdschuldige.
Wat vinden jullie?
madamecannibale schreef:
12-03-2021 21:31

hij had zelf wel eens oud en nieuw gevierd met zijn minnares en tegen zijn vrouw gezegd dat hij een spoedgeval had (het was een arts). Zat zij daar de hele avond alleen met haar kleine kinderen waarvan eentje buikgriep had. In zo’n geval vind ik wel dat degene waarmee vreemd gegaan wordt ook erg fout is. Zijn minnares was er namelijk wel van op de hoogte dat hij twee kleine kinderen had thuis.

Dit vind ik dus wel een voorbeeld dat het soms wel zwart wit is, voor mij in ieder geval wel. Ook al heb je een hekel aan iemand dan nog ga je niet zo met iemand om omdat het hufterig gedrag is, nog even afgezien van het feit dat hij zijn kinderen laat zitten ook. Als je daar aan meewerkt en je valt voor een man die dit doet ben je net zo, je valt voor een egoïst en dat ben je zelf ook.
Mumper schreef:
12-03-2021 21:23
Ik vind jou juist niet echt duidelijk, over wie heb je het hier? [...] Nuance is niet hetzelfde als onduidelijkheid.

Er zijn mensen die anders denken dan jij en die gaan jou niet gelijk geven, dat moet je accepteren. Heeft niks met duidelijkheid "eisen" te maken
Je betrekt het grotendeels onterecht op jezelf: ik kan jou aardig volgen.

Er waren anderen die met uitspraken kwamen als "dus persoon 1 verplicht persoon 2 tot een seksloos leven". Dat begreep ik niet en nog steeds niet.
Naar mijn idee hadden een paar mensen de onderliggende aanname dat hun partner verantwoordelijk vinden voor hun seksuele welbevinden maar was dat net niet duidelijk.
Uitspraken als "degene die besluit niet meer intiem te zijn moet ook beseffen dat die iets in gang zet" vind ik veel onduidelijker: vind je die persoon dan wel of niet (mede-)schuldig aan vreemdgaan?

Dat kan dus zowel die onduidelijkheid als die nuance zijn ("vreemdgaan keur ik af tenzij ik thuis niet genoeg seks krijg" of wat dan ook). En daar ben ik het niet mee eens, is nu wel duidelijk en ook nog eens genuanceerd: werkt voor mij prima.
Alle reacties Link kopieren
Mumper schreef:
12-03-2021 21:52
Okay, dus in dat geval, wat voor gevolgen ga jij eraan verbinden? Ga je dan langs bij je tante om te zeggen dat ze slecht is?
Nee, maar het contact is wel op een veel lager pitje komen te staan. Ik was toen nog een kind dus kon ook niet zelfstandig bij haar langs gaan. Het speelde ongetwijfeld ook mee dat ze in een kleiner dorpje woonden en ongeveer iedereen het wist. Mensen kunnen hard en veroordelend zijn als zoiets naar buiten komt.
In_Tenebris schreef:
12-03-2021 21:54
Dit vind ik dus wel een voorbeeld dat het soms wel zwart wit is, voor mij in ieder geval wel. Ook al heb je een hekel aan iemand dan nog ga je niet zo met iemand om omdat het hufterig gedrag is, nog even afgezien van het feit dat hij zijn kinderen laat zitten ook. Als je daar aan meewerkt en je valt voor een man die dit doet ben je net zo, je valt voor een egoïst en dat ben je zelf ook.
Mee eens hoor. Ik snap dat je verliefd kan worden op een getrouwde man (ook eentje met kleine kinderen), maar je bent er nog altijd zelf bij. Als je weet dat terwijl jullie een leuke avond hebben, ergens anders de partner van je minnaar een kutavond heeft en met een ziek kind thuis zit dan snap ik ook niet hoe je kan ontspannen. Hoe je dan een leuke avond kan hebben zonder schuldgevoel is mij een raadsel. Maar wellicht heeft hij dat stukje wel niet aan haar verteld, en dacht zijn wel dat zijn vrouw ook de hort op was. Dat weet ik verder niet.
Mumper schreef:
12-03-2021 21:34
Ik adem door hoor. Waarom zou jij gevolgen moeten verbinden aan het vreemdgaan van onbekenden? Dan kom je toch nergens meer aan toe?

Als het mij zou overkomen bekijk ik dan wel wat ik doe, en dat is natuurlijk afhankelijk van de context, zoals alles.
Ik had de vraag wat algemener gericht, maar interessant antwoord.
Wat ik meer bedoelde: de sticker "Gutmensch", "Schlechtmensch", ("Zwischenmensch"?) is makkelijk praten. Het gaat er in het leven meer om wat je doet.

De categorie "zelf, "lief" en "onbekenden" vind ik makkelijk. De categorie "naasten" vind ik lastiger mee om te gaan.
Zelf: afhankelijk van de situatie. Kan me er op dit moment weinig bij voorstellen dat ik iemand zou voorliegen.

Lief: hypothetisch, afhankelijk van de situatie. IS het na 20 jaar huwelijk een eenmalige misser, of zo'n horrorverhaal als die affaire en die arme vrouw met kleine kinderen?

Onbekenden: niks

Naasten: afhankelijk van de situatie. Ik zou in eerste instantie een luisterend oor bieden voor ik met m'n oordeel vooraan ga staan.
Lucieanders schreef:
12-03-2021 21:47
Maar! Als ik het weet is het klaar...

Kan! Maar als je het nooit te weten komt kan het dus zijn dat je al jaren heel goed en gezellig met iemand omgaat die in jouw ogen dus eigenlijk slecht is. Hoe slecht is slecht dan dus?
Als je kinderen hebt is er een heel reele kans dat een van hen een keer een scheve schaats rijdt. Vanaf dan ben je dus ouder van een slecht mens. Of was je dat altijd al maar komt het dan pas aan het licht?
loisnvt schreef:
12-03-2021 22:10
Kan! Maar als je het nooit te weten komt kan het dus zijn dat je al jaren heel goed en gezellig met iemand omgaat die in jouw ogen dus eigenlijk slecht is. Hoe slecht is slecht dan dus?
Binnen mijn familie denkt iedereen op dezelfde manier over vreemdgaan. Bekenden die het deden zijn uit mijn leven.
madamecannibale schreef:
12-03-2021 22:00
Nee, maar het contact is wel op een veel lager pitje komen te staan. Ik was toen nog een kind dus kon ook niet zelfstandig bij haar langs gaan. Het speelde ongetwijfeld ook mee dat ze in een kleiner dorpje woonden en ongeveer iedereen het wist. Mensen kunnen hard en veroordelend zijn als zoiets naar buiten komt.

Sowieso binnen groepen. Ik heb zoiets meegemaakt met een vrouwelijke collega die een verhouding had met een andere collega die getrouwd was. Daar had ze ook een kind van. Over die vrouw werd geroddeld en slecht gesproken. Veel toespelingen ook over dat ze wel makkelijk zou zijn met mannen. Ik moest veel met haar samenwerken en ik kon het heel goed met haar vinden omdat het een leuke vrouw was. Ze kende de roddels en had daar ook schijt aan. Ze vroeg ook wel eens of ik geen vragen kreeg omdat we goed met elkaar overweg konden. Dat deden ze wel en daar gaf ik vaak wel een rare twist aan omdat ik het een rare vraag vind, dat gaat een ander niet aan en het is ook bedoeld om roddels te krijgen.

Voor mij was het een hele toffe collega met wie ik veel heb gelachen. Die man was ook heel aardig. Wat ze privé doen zijn niet mijn zaken en al helemaal niet bij collega's. Als het vrienden waren had ik meer context geweten, Hier hebben we ondanks een goede band nooit over gesproken omdat ik daar niet naar vraag en zij er niet over begon. Kan me voorstellen dat het als kind moeilijker is om een onafhankelijke keuze te maken.
anoniem_6491451405f4b wijzigde dit bericht op 12-03-2021 22:31
Reden: Terug naar de basisschool
0.07% gewijzigd
Mumper schreef:
12-03-2021 22:13
Als je kinderen hebt is er een heel reele kans dat een van hen een keer een scheve schaats rijdt. Vanaf dan ben je dus ouder van een slecht mens. Of was je dat altijd al maar komt het dan pas aan het licht?
Ik vind niet dat vreemdgaan iemand gelijk een slecht mens maakt. Maar ik merk wel dat mijn beeld van iemand veranderd als ik weet dat ze vreemdgaan.
Lucieanders schreef:
12-03-2021 22:22
Binnen mijn familie denkt iedereen op dezelfde manier over vreemdgaan. Bekenden die het deden zijn uit mijn leven.

M.a.w. jij bent ervan overtuigd dat niemand in jouw naaste omgeving ooit is vreemdgegaan of een scheve schaats heeft gereden?
Mumper schreef:
12-03-2021 22:13

Voor mij de belangrijkste reden om geen kinderen te nemen.
In_Tenebris schreef:
12-03-2021 22:29
Dat het geen volmaakt perfecte mensen zullen zijn?
loisnvt schreef:
12-03-2021 22:28
M.a.w. jij bent ervan overtuigd dat niemand in jouw naaste omgeving ooit is vreemdgegaan of een scheve schaats heeft gereden?

Mooi en scherp! Wat je niet ziet is er niet.
madamecannibale schreef:
12-03-2021 22:30
Dat het geen volmaakt perfecte mensen zullen zijn?

Als ik het al niet kan, moet ik dan willen om te proberen dat aan een ander over te brengen? Ik ken mijn plaats.
In_Tenebris schreef:
12-03-2021 22:29
Ik heb het dus precies andersom, ik zoek het gewoon niet maar soms voel ik me wel schuldig dat ik de wereld zulke perfecte bijna bovenmenselijke creatuurtjes ontzeg
loisnvt schreef:
12-03-2021 22:28
Zoals ik al zei, ze halen het wel uit hun hoofd om ook maar iets op te biechten aan haar. Pijnlijk.
In_Tenebris schreef:
12-03-2021 22:35
Als ik het al niet kan, moet ik dan willen om te proberen dat aan een ander over te brengen? Ik ken mijn plaats.
Ah zo bedoel je het. Nou ja niemand is heilig toch.
loisnvt schreef:
12-03-2021 20:47
En toch is de kans heel erg groot dat er ook onder jouw vrienden, kennissen of familieleden personen zijn die vreemdgaan of ooit een scheve schaats hebben gereden, maar dat je het domweg niet weet. Zo lang je het niet weet vallen ze dus nog onder de noemer ‘goed mens’?
Interessante oefening, dat is bij meer mensen wel zo natuurlijk. Jij sprak eerder over dat je grens bij crimineel gedrag zou liggen voor vrienden.
Ik heb er toen ook over nagedacht, zou ik elke vriendschap afbreken voor zoiets, zou ik daar enig begrip over kunnen hebben?
Ik denk niet dat ik dat zou doen, ook niet perse bij vreemdgaande vrienden of ze zouden mijzelf moeten bedot hebben of heel ver gegaan zijn in de mate dat ik ze niet meer herken als de persoon die ik voor mijn ogen had. Ergens beoordeel je steeds toch mensen op wat je weet van hen en dat is maar goed ook denk ik, dat houd je uit penibele situaties.

En ik zou me er ook niet voor inhouden te zeggen dat me die zaken me teleurstellende in hun, of me kwaad maakten. Vriendschap werkt in die richting ook voor mij denk ik.
madamecannibale schreef:
12-03-2021 23:29
Ah zo bedoel je het. Nou ja niemand is heilig toch.

Gelukkig niet zou ik zeggen. Ik vind kinderen leuk, maar niet voor mezelf om heel veel redenen. Zou wel willen weten wat het voor persoon geworden zou zijn, maar nieuwsgierigheid is geen legitieme reden om een kind te nemen.
zurimat schreef:
12-03-2021 23:42
of ze zouden mijzelf moeten bedot hebben of heel ver gegaan zijn in de mate dat ik ze niet meer herken als de persoon die ik voor mijn ogen had.
k.

Dan wordt het lastig. Zelf wil ik om die reden veel dingen ook gewoon niet weten van mensen. Veel dingen heb je gewoon niks mee te maken en ik wil ook niet dat een ander zich bemoeit met mijn leven.
Lucieanders schreef:
12-03-2021 21:47
Maar! Als ik het weet is het klaar...

Vind je dat niet wat overdreven? Als ik dat zou doen zou ik geen vrienden meer overhouden..
StardustZiggy schreef:
12-03-2021 21:00
Tis wel lekker overzichtelijk om mensen zo te categoriseren. Ik denk niet dat mensen in haar omgeving zoiets aan haar zullen opbiechten. Ze kijken wel uit.
Toen ex jankend voor mij stond, was ik kip aan het snijden. Hij zag mijn blik en wist wat ik dacht. Ik zag de angst in zijn ogen, maar hij werd nog banger toen ik vertelde dat ik bepaalde vrienden op de hoogte had gebracht van zijn acties. :evil:

Gelukkig vertrok hij toen zonder nog meer drama!
madamecannibale schreef:
12-03-2021 21:49
Wat vreemden doen is inderdaad niet zo interessant. Maar om te denken dat vreemdgaan alleen jezelf, partner en degene met wie je vreemdgaat treft is ook naïef. Ik vond het heel erg toen mijn tante vroeger vreemd ging en ik mijn neefjes daardoor amper meer zag. Ik heb haar daar jaren voor vervloekt. Nu jaren later zie ik wel hoe het haar getekend heeft (en mijn oom). Niet alleen het vreemdgaan maar ook de schaamte en de vernedering. Mijn tante werd keihard veroordeeld door familie, vrienden maar ook door buren en relatief onbekenden, de roddel ging snel door het dorp. Ze is daarom ook verhuisd naar een naastgelegen stad. Mijn oom zag zijn kinderen een stuk minder en werd een beetje paranoïde. Sneu om te zien wat voor impact vreemdgaan kan hebben, en hoe lang dat door kan etteren.
He hè, was dat nou zo moeilijk? Tuurlijk heeft vreemdgaan een impact! En degene die vreemdgaat moet gestraft worden. Hoe dan ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven