Relatie ten einde?

16-03-2021 08:05 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Graag zou ik jullie mening eens horen over de toekomstvisie van mijn huidige relatie.
Ik heb tot 1 jaar geleden een zeer moeilijk periode meegemaakt waardoor mijn karakter enorm is veranderd. Mijn vader is omgekomen in een ongeval, ik heb hierdoor diep gezeten. Op dat moment bedroog mijn partner waarmee ik 4 jaar samen was mij, omdat ik veel te veel met mijn verdriet bezig was. Hierdoor liep de relatie stuk. Bijgevolg besloot ik eventjes alleen door het leven te gaan en eerst stabiliteit met mezelf te creëren zodat ik daarna pas een nieuwe relatie kon aangaan.

Dit gebeurde, ik was terug gelukkig op mezelf en toen leerde ik Wannes kennen. Zeer toffe man, wij vulden elkaar aan op elk vlak. We hebben amper ruzie, communiceren vlotjes, begrijpen elkaar (desondanks andere visies) en we kwamen telkens tot oplossingen bij problemen. De steun was enorm, ik had nog nooit zo een vlotte relatie gehad. We zijn nu ongeveer 1 jaar samen. Maar gezien we beiden 26 jaar oud zijn, waren we nu al aan het denken om samen te wonen. We wonen beiden nog bij onze ouders, zijn continu bij elkaar en dit klikt ook wel. Twee weken geleden vroeg Wannes om te gaan samenwomen, het was vrij snel duidelijk dat we beiden een huis willen kopen en niet willen huren.

Zijn financiële zaken, laten het echter niet toe. Hij vertelde mij dat hij bij een familielid 6000 euro schulden heeft en dat hij nu 3000 euro op zijn spaarrekening heeft. Hiermee geraken we echter niet ver indien je iets wilt kopen. Laat staan een lening aanvragen. Doorheen de jaren heb ik heel veel geld kunnen sparen en nu verwacht hij van mij dat ik meer inbreng dan hij. Ik zie dit echter niet zitten...

Daarbij komt nog, ik werk al verpleegkundige en heb dus een vast loon. Hij werkt voor Herbalife, het gekende piramidesysteem, waardoor hij echter weinig inkomen heeft. Hij verdient amper 1100 euro per maand. Dit is geen stabiele financiële situatie als je het mij vraagt indien je wilt gaan samenwonen. Hij begrijpt niet waar ik mij zorgen over maak. We hebben 4 rustige gesprekken gehad waarin ik hem vertelde dat ik het op deze manier niet zie zitten. Hij wordt telkens kwaad op mij, zegt dat ik hem niet vertrouw. Ik heb wel een vast loon, hij niet. Er zijn tijden geweest dat hij maar 900 euro verdiende. Een andere job combineren was zijn oplossing, nu ziet hij dit niet meer zitten. "Ik wil niet werken voor een baas", luidt het argument. Als ik dan vraag om een opleiding te volgen of nog iets te combineren op zelfstandige basis, dan flipt hij en weigert. Hij wilt zijn huidige job blijven uitvoeren, zonder een nieuwe stap te nemen en ik moet mij maar aanpassen, zegt hij.

Op deze manier zie ik geen toekomstperspectief in deze relatie. Ik ben geen geldwolf maar ik zie het niet zitten om mijn geld te investeren om gaan samen te wonen? Hij zit momenteel in een crisis en wil dat ik hem gerust laat. Hij denkt dat ik hem niet steun in zijn huidige beroep terwijl ik dat wel doe maar er gewoon geen stabiele toekomst in zie ? Ik heb het gevoel dat hij niet realistisch is en beseft hoeveel het dagelijks leven kost. Ik zie deze man doodgraag, ik zou alles voor hem doen maar dit is te vergaand. Ik blijf hem steunen maar momenteel zondert hij zich volledig van mij af en ik respecteer die keuze.

Iets zegt mij dat we niet samen uit deze situatie gaan geraken, iemand tips?
Bamboo_90 schreef:
16-03-2021 08:19
Ik zou hier ook niet blij mee zijn.. Niet omdat ik vind dat een man meer hoort te verdienen dan een vrouw in de relatie, maar omdat ik het belangrijk vind dat we dit samen doen.

Hij woont thuis, werkt al een aantal jaar, maar heeft dus niet de onkosten die bij een eigen woning komen kijken. Dan verwacht ik dat je een flinke spaarrekening hebt en geen schulden bij andere mensen. Stukje verantwoordelijkheid.

Hoe verwacht hij zijn schuld terug te gaan betalen als hij als thuiswonende al niet genoeg kan besparen?

Ik zou hier - op de houding - echt op afknappen.
Dit eigenlijk.
Sowieso zou ik niet aan samenwonen als er nog schulden zijn. Daarnaast vraag ik mij af hoe hij denkt de kosten van het samenleven te kunnen betalen, als zijn salaris nu al dusdanig op gaat dat hij zelfs schulden maakt? En de vraag is ook of je samen iets kunt kopen als zijn inkomen zo laag is.

Om eerlijk te zijn, als ik met iemand een huis zou gaan kopen, dan zou ik mij het fijnste voelen als de inbreng gewoon 50-50 is. Dan zit je niet met gedoe qua verrekening enz. Kunnen jullie uberhaupt iets kopen/huren als jij niets in zou brengen.

In ieder geval, hij moet volwassen worden. Ik vind het alleen maar normaal dat jij verwacht dat je partner zelf zijn broek op kan houden en niet van jou afhankelijk is. Dat er genoeg echtparen zijn, waar de een afhankelijk is van de ander, zegt niets over hoe jij/jullie je relatie in moeten richten.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Maar je hebt ook kunnen sparen doordat je nog thuis woont.
Ik vraag me af hoe het mogelijk is om 1. op je 26e bij een fulltime(?) baan maar 1100 te verdienen en daar genoegen mee te nemen en 2. zelfs met 1100 pm een schuld te hebben bij familie?

Ik woon ook nog thuis (nog heel even), werk nog geen jaar fulltime en ik kan makkelijk de helft van mijn salaris sparen. Betaald hij kostgeld thuis waardoor hij hoge vaste lasten heeft? Zo nee, wat is dan de reden dat hij amper spaargeld heeft? Sinds wanneer werkt hij al?

Als hij nu al niet kan sparen en zelfs schulden heeft bij familie, hoe ziet hij het dan voor zich om straks hypotheek te moeten betalen? Of wil hij dat jij dat betaald?

Ik krijg het idee dat je vriend gewoon totaal niet volwassen en zelfstandig is en dat ook niet van plan is te worden. Hij lift liever mee op iemand anders centen.
Allereerst sterkte met je verlies :redrose:

Voor wat betreft je topic:
Ccxstar schreef:
16-03-2021 08:05
het was vrij snel duidelijk dat we beiden een huis willen kopen en niet willen huren.
Zou je niet gewoon uitgaan van wat realistisch is?

Maar goed, dat hele herbalife en het verdienmodel daarvan over de rug van anderen vind ik verschrikkelijk, dus dat is sowieso een afknapper.
Nummer*Zoveel schreef:
16-03-2021 08:13
Als jij financiële stabiliteit en een regelmatig voorspelbaar inkomen belangrijk vindt, dan is dat jouw goed recht. Net zo goed als dat het zijn goed recht is om daar minder waarde aan te hechten. Maar wetende dat vele relaties stuklopen op verschillen in financiële normen en waarden, zou ik hierin eerst op 1 lijn willen zitten voordat samenwonen überhaupt overwogen wordt.
Dit ja. Er op financieel gebied hetzelfde instaan vind ik net zo belangrijk, of misschien wel belangrijker dan thema’s als godsdienst, emigratieplannen en politiek. Ik had dus een einde gemaakt aan de relatie. Dit punt blijft anders de rest van je leven terugkomen.
Je lijkt me een hele verstandige vrouw die goed weet wat ze wil.

Het gaat het niet om wat wij vinden maar wat jij vindt. Jij vindt het belangrijk dat een man zich financieel verantwoordelijk gedraagt (en dat is helemaal geen gekke eis), en hij doet dat niet. Het is helemaal niet gek dat je geen huis met hem wil kopen.

Ik zou echt eerst een huisje huren om te kijken of hij dan gaat inzien hoeveel het dagelijks leven kost en of hij op basis daarvan zijn gedrag verandert.
Samen kopen lijkt me niet verstandig.

Wel zou ik het ergerlijk vinden dat er een schuld is van 6000 en hij 3000 op zijn spaarrekening heeft staan.

Dat de een minder verdient dan de ander is natuurlijk niet erg, ik denk dat het vooral de houding is die me zou storen.
Ik denk dat je eerst voor jezelf helder moet krijgen of je met deze man verder wil, ongeacht zijn inkomen.
Zijn gebrek aan ambitie vind ik overigens ook opvallend, daar is bij mij ooit een relatie op stukgelopen (vond hem uiteindelijk niet meer aantrekkelijk daardoor)
Blijenvrij schreef:
16-03-2021 08:16
Ik vraag me af hoe goed jullie relatie werkelijk is en of jullie echt zo goed bij elkaar passen. In het begin schrijf je daar over, maar daarna hoor ik toch wat alarmbellen.
De titel van het topic zorgt daar al voor.
Koop geen huis met hem. Ik zou als hij hier zo moeilijk over doet en blijkbaar ook wel eens ontploft over normale dingen die je moet kunnen bespreken, helemaal geen zin hebben in een relatie.

Ik zou ook niet gaan huren nu. Pas als er normaal over gedaan kan worden. En zijn schulden geheel zijn afgelost.

En dan ook nog steeds niet kopen.

Ga eerst maar echt samenwonen in een huurhuis en kijk of je niet nog meer problemen gaat tegen komen tussen jullie.
Niet samen kopen en ook nog niet samen huren.
Maak een realistisch plan waarmee hij straks als zelfstandige zijn eigen brood kan verdienen. Dat kan betekenen dat hij eerst nog wat opleiding moet volgen en daarna nog een tijdje stage moet lopen of een paar jaar in loondienst moet gaan.
Daarna kan hij voor zichzelf beginnen en kunnen jullie iets kopen.
Klinkt als mijn ex. Conclusie: niet doen.

Dit soort types stellen hun eigen geluk boven alles. Hij heeft geen zin om voor een baas te werken, hij doet wat hij leuk vindt, hij legt gewoon iets minder in, hij wil gesteund worden en anders heeft hij crisis. De keerzijde van dit alles is dat jij altijd verstandige keuzes moet maken, jij verantwoordelijk bent om het inkomen binnen te brengen, jij maar gewoon wel voor een baas moet werken en jij hem onvoorwaardelijk daarin mag steunen. Klinkt niet echt als een fijn toekomstperspectief toch?
Herbalife is overigens gewoon een grote scam. Alleen de top verdient heel veel geld, maar daar zijn heel veel mensen in de onderlaag (daar zit en blijft jouw vriend ook met 99% zekerheid) voor nodig om dat inkomen voor die bovenlaag te verdienen. Het heeft werkelijk waar niets met ondernemen of creativiteit van doen. Mijn ex probeerde het destijds ook met een herbalife-achtig iets. Als ik nu terugkijk :facepalm:
Ik zou hier ook niet blij mee zijn.

Is hij echt je ideale partner, maak dan eens samen een afspraak bij een financiele adviseur. Deze kan jullie (vooral je vriend) voorrekenen hoe jullie er voor staan en wat jullie mogelijkheden zijn. Want zijn inkomen heeft invloed op het bedrag wat je kunt lenen voor een hypotheek. En reken dan ook eens door wat er gebeurd wanneer jouw inkomen weg valt, ziekte, ontslag, zwangerschap etc.

Prima wanneer hij niet voor een baas wil werken, dat is zijn keuze. De consequentie is dan wel dat hij dan wel minder inkomen heeft en daar zijn levensstijl aan aan moet passen.

Je geeft aan dat hij nog bij zijn ouders woont, dan is de kans groot dat zijn uitgaven relatief laag zijn. Dan moet die €6.000 redelijk makkelijk terug te betalen zijn.

Anyway, hij moet eerst financieel gezond zijn. Weten wat zijn inkomsten zijn, weten wat hij kan besteden, uitgaven duidelijk in kaart hebben en een regeling treffen om zijn lening zo snel mogelijk terug betalen.

TO ik zou kijken of dat jij alleen een huis/appartement kunt kopen. Wordt zelfstandig. Mocht je er ooit met een partner willen gaan samen wonen, dat kan dan in jouw woning, en dan mogen de kosten gedeeld worden.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Het is maar goed dat de meeste mannen en vrouwen in werkelijkheid helemaal nog niet zo geëmancipeerd zijn als velen graag willen geloven.

Dan zouden er heel wat minder vrouwen een relatie hebben want de meeste manben zouden het geen probleem vinden als dit het werk van hun vriendin was geweest.

To zoekt financiële zekerheid bij een man.
Dat is zij ook niet geëmancipeerd.

Desalniettemin is het haar goed recht om op deze manier niet samen te willen wonen.

Ze moet alleen niet denken dat ze hem kan veranderen.
Wat is dat herba life waar iedereen het over heeft
Hoeveel hypotheek denkt hij te kunnen krijgen zonder vast inkomen (en wat hij binnenbrengt is nog zo weinig) waar nog een schuld bijkomt!? Huizenprijzen staan erg hoog op dit moment!

Verstandig dat jij nu achter je oren krabt, want zoals je hebt beschrijft gaat hij naar mijn gevoel straks financieel gewoon zo verder als nu. Jij financiert huis en huishouden zoals zijn ouders nu doen, hij trekt zijn eigen plan.

Áls je al gaat kopen zou ik het alleen op jouw naam doen. Zodat het jouw huis is en je hem eruit kunt zetten als het zo niet langer gaat.
(Maar eigenlijk zou ik gaan huren ipv kopen en de relatie stopzetten!)
Ik zou niet gaan samenwonen in dit geval. Jullie zijn pas een jaar samen laat hij eerst zijn financiële dingen op orde hebben.
Als die naam echt is, zou ik het even weghalen want je bent zo wel heel herkenbaar.

Verder mijn advies: maak het uit.

Dit gaat echt nergens heen.

En leuk als hij niet wil werken voor een baas als hij dat op de hei zit met een zelfvoorzienende moestuin, maar iets zegt me dat hij het wel leuk vindt om geld te besteden van anderen.
sugarmiss schreef:
16-03-2021 09:22
Het is maar goed dat de meeste mannen en vrouwen in werkelijkheid helemaal nog niet zo geëmancipeerd zijn als velen graag willen geloven.

Dan zouden er heel wat minder vrouwen een relatie hebben want de meeste manben zouden het geen probleem vinden als dit het werk van hun vriendin was geweest.

Desalniettemin is het haar goed recht om op deze manier niet samen te willen wonen.

Vroeger, toen veel vrouwen nog niet werkten of een hobbymatig bijbaantje hadden, kon je op 1 salaris nog een huis kopen en kwam meestal sowieso het huishouden en het gezin op de schouders van de vrouw.
Dat is inmiddels veranderd. Je kunt een huis kopen op twee volledige salarissen. Dat betekent dat beide partners een serieuze baan moeten hebben en beide partners ook het huishouden en het gezin runnen.
Het is niet ongeëmancipeerd om op je 26e geen genoegen te nemen met een partner met een bijbaantje die wel een huis wil kopen.
anoniem_402066 wijzigde dit bericht op 16-03-2021 09:36
0.22% gewijzigd
sugarmiss schreef:

Dat lees ik niet. Ik lees dat ze financiele onafhankelijkheid wil in een man, zodat hij niet op haar teert. Niet dat zij op hem wil teren.
meelezer123 schreef:
16-03-2021 09:26
Wat is dat herba life waar iedereen het over heeft
Voeding supplementen verkoop en drankjes enzz normaal combineren fitness /personal trainers dit voor meer inkomen.
Ik denk dat je er al helemaal zelf uit bent dat je deze man beter vaarwel zegt.
Sterkte
Lavendel2 schreef:
16-03-2021 09:36
Voeding supplementen verkoop en drankjes enzz normaal combineren fitness /personal trainers dit voor meer inkomen.
Ik dacht ook dat dit het was, maar het is ook een soort pyramide spel?
sugarmiss schreef:

Wat een onzin. Financiële afhankelijkheid is gewoon onaantrekkelijk. Boeit niet of het om een man of een vrouw gaat. Mijn vent zou ook behoorlijk op mij afknappen als ik vanaf nu vind dat ik wel op zijn zak kan teren. Ik geef hem geen ongelijk.
Nooit aan beginnen. Zo een pannenkoek kan jij gaan onderhouden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven