Dyslectietest via school

18-05-2009 13:33 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Mijn vriendin heeft te horen gekregen van de juf van haar zoon dat het vermoeden bestaat dat haar zoon (groep 5) dyslectisch is en dat ze daar 'dus wat mee moet'.

Mijn ervaring met mijn kinderen, die op andere vlakken getest moesten worden en aanpassingen nodig hadden in hun lesprogramma, is dat school aangaf een budget te hebben voor testen en dit ook geregeld hebben.

Mijn vriendin is echter te kennen gegeven dat ze dit zelf zal moeten oppakken/uitzoeken/regelen/bekostigen/etc..

Los van het feit dat dat een hoop werk is als je er niet in thuis bent is de school, waar het leesonderwijs nou juist plaatvindt, natuurlijk een belangrijke partij als het om dit soort dingen gaat.

Onze kinderen gaan naar dezelfde school, en ik heb ze daar nu en in de toekomst echt nog hard nodig, dus ik heb geen zin om mijn eigen glazen in te gaan gooien door heel hard te roepen dat wij beter geholpen zijn, maar ik vraag me wel af hoe het nou zit.

Weet iemand of, en in hoeverre, een school hierin moet faciliteren?

Alvast bedankt voor de info!
hallo,

Op de reguliere scholen waar ik gewerkt heb, had de directie een budget voor het bekostigen van onderzoeken. Had je aan het begin van het jaar een probleem dan had je vaak geluk, of als je echt een ernstig probleem hebt ook. Het kan zijn dat het budget op is.

Vaak wordt er niet op dyslexie getest als er een sterk vermoeden is, omdat het op de basisschool nog niet van essentieel belang is. Zeker niet in de middenbouw. Verklaring wordt pas belangrijk bij de CITO toets en op het VO vanwege extra tijd en qua lettergrootte aangepaste toetsen.

Op de basisschool zullen de meeste leerkrachten bij het vermoeden naar dyslexie hun werkwijze toch al aanpassen. (voorlezen ipv zelf laten lezen, toetsen ook voorlezen etc)

Als je vriendin haar zoontje wel wil laten testen dan zou dat kunnen bij een orthopedagoog. (zijn niet zoveel mensen die dat mogen vaststellen) En dan moet er al een hoop gedaan zijn. Extra ondersteuning etc.

Ik denk dat het het handigste is dat je vriendin "eist"dat er volgend schooljaar hoe dan extra leesbegeleiding is, vastgelegd in een handelingsplan, gedurende een half jaar. Daaruit moet dan ook komen dat er geen tot zeer weinig vooruitgang is. Als haar zoontje dan extra leesbegeleiding heeft gehad, kan ze alsnog naar school toestappen.

En verder ook zelf met hem lezen. Oefening is belangrijk!
Heb niet alles kunnen lezen maar zie wel steeds voorbij komen dat ouders zelf een test zouden moeten aanvragen.

Volgens steunpunt Dyslexie krijgt iedere school een budget maar is het maar net waar ze dit aan uit willen geven qua ondersteuning/testen, dus bij welke leerling komt het terrecht.

De kosten van een test zijn tussen de 800 en 1100 euro werd mij verteld. Helaas is mijn dochter net te oud voor vergoeding, ook al ben ik al 2 jaar bezig. Gelukkig komt de test nu na de zomervakantie, dit met de geldigheidsduur van de test!!

Maar ik maak uit het verhaal van TO op dat er wel degelijk getest wordt op school (wellicht op andere vlakken) dus is er een budget

Ik zou als moeder zijnde me hard maken om de test vanuit school te laten doen. Succes
Ik heb me even ingelezen op jullie posts. Wat een goede informatie en wat een uitgebreide site over dyslectie. Ik heb de koppeling gekopieerd en ga het weekend rustig lezen op deze site.

Bij onze dochter is uit de eerste tests gebleken dat ze "hoogstwaarschijnlijk" dyslectie heeft. De komende weken worden alle papieren in orde gemaakt, binnen 6 weken hopen ze resultaten te hebben over de tests. Dit wordt allemaal verzorgd en betaald door de school van MiniPink. Ook de voortkomende behandelingen zullen zij regelen op hun kosten. Voor zover nu bekend.

Ook mijn man is dyslectisch. Dochterlief is 7,5 jaar. Ze maakt nu al bouwtekeningen op schaal en in de juiste perspectieven en verhoudingen. Ze knutselt heel netjes, tekent alsof het gedrukt is. Ze schrijft prachtig, alleen veel te langzaam. Ze heeft tijd nodig. Zolang ze dingen mag doen in haar eigen tempo, gaat het heel goed. Zodra er tijdsdruk bij zit, functioneert het allemaal niet meer.

Ik ben best verdrietig hierdoor. Ik had gehoopt dat ze door haar schoolperiode zou dansen (net als ik). We gaan er het beste van maken. Ik ben er voor haar. Mijn man heeft beloofd de trainingen met haar mee te doen. Oef! Nu nog wachten op het resultaat van de tests.
Volg je hart. Dat klopt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven