Werk & Studie alle pijlers

Werk geeft weinig voldoening

23-03-2021 11:46 39 berichten
Ik ben vorige week begonnen met een nieuwe kantoorbaan. Een baan die past bij mijn studie en op niveau dat bij mij past. Daar ben ik enerzijds heel blij mee, want ik zocht al een hele poos naar een baan met deze functie. De functie past dus ook echt bij mij. De eerste week heb ik goed doorstaan en ik zit er ook wel op mijn plek. Maar ik merk dat ik ergens tegenaan loop. Namelijk dat ik mij nu al afvraag of ik wel de rest van mijn leven op een kantoor wil blijven werken.

Het is namelijk zo dat deze functie mij niet genoeg voldoening geeft. Ik werk bij een commercieel bedrijf en heb ook een commerciële functie. Maar ik denk ook regelmatig aan dat ik veel meer voldoening zou krijgen bij een baan waarbij ik echt iets voor een ander kan betekenen (en dan niet op commercieel niveau). Denk bijvoorbeeld aan kinderen met een beperking begeleiden, lesgeven op een middelbare school of iets in die richting. Ik zit dus nu al na te denken over een carriereswitch (ben nog niet eens afgestudeerd op mijn deeltijdopleiding). Ik ben 27 jaar dus zou dan weer een deeltijdopleiding doen. Het is ook gewoon zo dat ik moeilijk kan bepalen wat het wel écht is voor mij. Ik vind ook niet maar één ding of één beroep leuk. Want wat ik nu doe, vind ik zeker ook leuk! Herkent iemand dit? Te weinig voldoening uit kantoorwerk? Hoe heb je het aangepakt of zou je het aanpakken? Ik vind het namelijk ook wel weer lastig om nu al alle ervaring en investering -zover ik die heb uit stages, opleiding, etc- weg te gooien om totaal iets anders te doen.
Alle reacties Link kopieren
TO , zou het ook kunnen dat je opziet tegen de fase van werken en het studeren achter je laten? Dat je daarom liever weer aan een nieuwe studie begint? Ik zie dat in mijn omgeving namelijk wel vaker. Als die mensen dan een tijdje aan het werk zijn en hun draai hebben gevonden, gaat het vaak beter.
En als je al helemaal zeker weet dat het niks gaat worden, kan je ook ondertussen binnen je sector op zoek gaan naar een baan die je meer voldoening geeft.
Heb je al gedacht aan werken bij de overheid? Ik doe ook graag zinvol werk, maar de zorg is echt niet aan mij besteed. Ik werk dus nu wel in een zakelijke omgeving, kantoorwerk in de ruimste zin van het woord, maar wel voor een organisatie die goed werk doet (al zie de publieke opinie daarover verdeeld).
Er zijn echt enorm veel vacatures momenteel, dus de ideale tijd om te solliciteren. Nadeel is wel 100% thuis werken op het moment.
Muurbloempje115 schreef:
23-03-2021 13:27
Dat laatste ben ik het niet mee eens. Iedereen moet natuurlijk doen waar hij of zij gelukkig van wordt en dat kun je voor een ander niet bepalen of die dat wel of niet moet doen. Als ik uiteindelijk kies voor een nieuwe deeltijdstudie en een andere carrière, en daar ook echt gelukkiger in wordt is er niemand die me gaat tegenhouden natuurlijk, het is m'n eigen leven en ik kies er dan voor om een carrière te hebben die mij gelukkig maakt.
je werk zal je vast iets gelukkiger kunnen maken. Maar als je van je werk afhankelijk bent, voor je geluk, zul je niet erg gelukkig worden
Muurbloempje115 schreef:
23-03-2021 13:27
Dat laatste ben ik het niet mee eens. Iedereen moet natuurlijk doen waar hij of zij gelukkig van wordt en dat kun je voor een ander niet bepalen of die dat wel of niet moet doen. Als ik uiteindelijk kies voor een nieuwe deeltijdstudie en een andere carrière, en daar ook echt gelukkiger in wordt is er niemand die me gaat tegenhouden natuurlijk, het is m'n eigen leven en ik kies er dan voor om een carrière te hebben die mij gelukkig maakt.
Dat is ook heel verstandig. Maar als werk niet zo leuk is of echt tegenvalt, is de gedachte van: 'ik verdien hier genoeg geld voor om normaal te kunnen en/of een vervolgstap te kunnen financieren' soms hetgeen dat je er door helpt. En ik heb genoeg niet interessant werk gedaan om dat te kunnen beamen.

Nu valt je werk nog tegen, maar je hebt werk en kunt je leven financieren, dus dat geeft ruimte om te kijken naar wat je verder wilt. Als je thuis zit met een uitkering is het bijvoorbeeld lastiger om een nieuwe opleiding te volgen. Dus zie jouw huidige werk als een tool om tzt wat anders te kunnen gaan doen!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Je hebt nog geen kinderen of koophuis, dus dan ben je redelijk vrij.

Maak gewoon je opleiding af, bekijk het een jaar, en denk je er dan nog zo over. Misschien is onderwijs dan een betere keuze.
Echt iets voor een ander betekenen zeg jij
als ik jou was zou ik dat duidelijker willen krijgen.
wat is dat dan
en wat heb ik daar voor nodig
clivia52 schreef:
23-03-2021 14:44
Echt iets voor een ander betekenen zeg jij
als ik jou was zou ik dat duidelijker willen krijgen.
wat is dat dan
en wat heb ik daar voor nodig

Misschien betekent het wel een koophuis in Vianen met daarin een leuke man en twee kindertjes.
Als je ergens nog maar pas bent, dan lever je natuurlijk ook nog niet zo veel toegevoegde waarde. Pas als je al een zekere routine en ervaring in je basistaken hebt, kan je je ook verder gaan verdiepen.
Ik loop hier nu al een tijdje rond en kan ook voldoening halen in het helpen van nieuwere collega's bijvoorbeeld. Ik krijg nu andere dossiers op mijn bureau dan toen ik pas begon.

Geduld zal het leren.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
luiwammes schreef:
23-03-2021 11:52
Als je daar pas een week werkt, trek je wel al heel vroeg een conclusie.... Of wist je ergens tijdens het solliciteren ook al dat je meer voldoening zocht maar moest je gewoon ook een baan hebben om de kachel te laten roken?

Dat je nu deze baan hebt, betekent echt niet dat je de rest van je leven slijt in een kantoorbaan. Er komen nog zoveel dingen op je pad. Dat kan binnen deze baan zijn, maar ook als je na een tijdje weer een andere baan hebt. Niemand doet 40 jaar hetzelfde. Meer voldoening kun je op verschillende manieren krijgen. Dat hoeft niet alleen uit je werk te komen.

Ik heb zelf ook al jaren een kantoorbaan en toen ik een jaar of 30 was liep ik tegen hetzelfde aan. Ik besloot binnen mijn organisatie dat maatschappelijk verantwoord ondernemen mijn portefeuille moest worden, ben actief lid geworden van een politieke partij en ik doe vrijwilligerswerk bij de voedselbank. Het hele pakket bij elkaar geeft mij veel voldoening.

Ik zou als ik jou was eerst even focussen op deze baan en je deeltijd studie en daarnaast leuke (vrijwillige) projecten oppakken. Je merkt vanzelf wel wat er op die manier verder op je pad komt en waar je hart ligt.
Ik sluit me hier bij aan. Ik zou je huidige baan een kans geven, misschien dat als je er wat langer werkt je ook bepaalde projecten naar je toe kunt trekken die je meer voldoening geven.
Herkenbaar, alleen ben ik uiteindelijk 20 jaar in het secretaressevak blijven hangen. Ik had wel banen die niet commercieel waren, maar meer in de zorg, onderwijs en cultuursector. Ik heb onlangs de keuze gemaakt om nu alsnog de carriereswitch te gaan doen en zou willen dat ik deze 20 jaar eerder had gemaakt. Wat wel is dat het secretaressevak bij mij voor een groot deel bepaald werd door de organisatie waar ik werkte. Het werken bij een welzijnsorganisatie gaf mij wel voldoening. Ik heb ook een blauwe maandag bij een computerzaak gewerkt, maar dat was het niet voor mij. Je zou dus ook de opleiding af kunnen maken (dat zou ik sowieso aanraden), en dan zoeken naar een organisatie die meer bij je past om te kijken of het secretaressevak daar wel voldoening geeft en zo niet vanuit die situatie verder gaan zoeken.

Wat je in ieder geval niet moet doen is daar 20 jaar over doen ;-)
himalaya schreef:
23-03-2021 11:55
Ik vind ‘kantoorwerk’ altijd zo vaag. Er zijn toch heel veel verschillende dingen die je kunt/moet doen, die je kunt verbeteren, oppakken?
Precies dat. Ik doe ook "kantoorwerk" in de zin dat ik (normaal gesproken) naar een kantoorgebouw ga om daar te werken. Maar het werk zelf is echt van alles: meewerken aan offertes, personeelsforecasting, coaching van collega's, functioneringsgesprekken met teamleden, strategisch overleg met management, gesprekken met klanten, teammeetings, escalaties initiëren dan wel oplossen, financieele planning maken, cursussen volgen en geven. En tussendoor ook nog lol hebben.
Zat mensen werken gewoon om de rekeningen te kunnen betalen en hebben niet de luxe om iet te doen waar ze per se ook heel gelukkig van worden.

Je kan altijd kijken of dat wel kan, maar tot die tijd... jammer de bammer. Welkom in de volwassen wereld.
Luci_Mster2 schreef:
24-03-2021 21:36
Zat mensen werken gewoon om de rekeningen te kunnen betalen en hebben niet de luxe om iet te doen waar ze per se ook heel gelukkig van worden.

Je kan altijd kijken of dat wel kan, maar tot die tijd... jammer de bammer. Welkom in de volwassen wereld.
Eens.

Ik heb ook geen droombaan en werk voor het salaris. Maar het verdient goed, ik kan behoorlijk mijn eigen tijd indelen en de dingen ervan doen die ik wil.
De nadelen wegen veel minder zwaar dan de voordelen. Ik heb er ook vaak zat de balen van maar tegelijk weet ik ook wat ik allemaal wel kan doen dankzij deze job en dat is de opoffering wel waard.
Je kan niet altijd en en hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven