Schijnheilige partner??
donderdag 1 april 2021 om 10:40
Stel, je hebt een gesprek met je partner. Je partner geeft aan dat hij product X wil kopen. Product X is echter heel duur en jij ziet het niet zo zitten.
Een aantal weken later komt je partner ineens thuis en het blijkt dat hij product X heeft gekocht. Je bent ontzettend verbaasd en ook boos, maar je partner zegt: “Dit hadden we toch afgesproken?” En als je dat vervolgens ontkent kijkt hij sip en doet hij alsof er iets aan JOUW geheugen mankeert.
Herkenbaar? Dit overkwam mij gisteren. Hoe moet ik hiermee omgaan?
Een aantal weken later komt je partner ineens thuis en het blijkt dat hij product X heeft gekocht. Je bent ontzettend verbaasd en ook boos, maar je partner zegt: “Dit hadden we toch afgesproken?” En als je dat vervolgens ontkent kijkt hij sip en doet hij alsof er iets aan JOUW geheugen mankeert.
Herkenbaar? Dit overkwam mij gisteren. Hoe moet ik hiermee omgaan?
donderdag 1 april 2021 om 13:19
Vandaag. Wil. Jij. X. Niet.
Zélfs al zegt hij dat je anders gezegd zou hebben, jij wil dat product niet. Vandaag niet en morgen ook niet. Klaar.
Hoeft hij niet leuk te vinden. Hij zal waarschijnlijk proberen je schuldig te doen voelen. En als jij leert om die shit van hem niet op te pakken, en jezelf niet zielig te vinden dat dit oncomfortabel en ongezellig voelt, komt hij niet meer weg met dit gedrag. Wordt de relatie een stuk gelijkwaardiger.
Grow a pair dear.
Zélfs al zegt hij dat je anders gezegd zou hebben, jij wil dat product niet. Vandaag niet en morgen ook niet. Klaar.
Hoeft hij niet leuk te vinden. Hij zal waarschijnlijk proberen je schuldig te doen voelen. En als jij leert om die shit van hem niet op te pakken, en jezelf niet zielig te vinden dat dit oncomfortabel en ongezellig voelt, komt hij niet meer weg met dit gedrag. Wordt de relatie een stuk gelijkwaardiger.
Grow a pair dear.
Hier ook niet maar over aankopen duizenden euro's wel. Nu zijn wij ook niet bepaald rijk. Ook niet arm maar duizenden euro's uitgeven doen we niet zo vaak.
Gaan we op die toer..
Dat jullie hebben afgesproken dat je kunt kopen wat je wilt is niet beter dan een afspraak van andere stellen dat je even overlegt als ... (vul maar in, bijvoorbeeld bij aankoop boven €5000).
Het is een ándere afspraak en daar hoor je niet continu van af te wijken, omdat dat je beter uitkomt.
donderdag 1 april 2021 om 13:26
Zoals iemand anders al vroeg: waarom is een nee belangrijker dan een ja?hanke321 schreef: ↑01-04-2021 13:19Vandaag. Wil. Jij. X. Niet.
Grow a pair dear.
En zonder te weten wat er gekocht is, wat de financiële situatie is, wat er exact besproken is, vind ik het wel erg lastig om met een conclusie te komen.
Recentelijk hadden we hier ook een man die gewoon alles maar botweg onzin vond, ook zaken die hard nodig waren.
donderdag 1 april 2021 om 13:37
Dan stop je met de relatie als het zo onhoudbaar is. Dan ga je niet op eigen houtje het geld van je partner uitgeven en vervolgens met deuren slaan als het 'nee' blijkt te zijn. 'Nee' is niet belangrijker dan 'ja', maar communicatie is belangrijker dan al het andere in een relatie. Naar een winkel gaan en het alsnog kopen, zeker voor zo'n bizar hoog geldbedrag, is niet communiceren, dat is schijt hebben aan je partner en zo je zin doordrijven. Stel dat je partner compleet onredelijk was in haar 'nee', dan nog geeft jou dat niet het recht om geld uit te geven dat niet van jou is. Ook niet als ze miljonair zouden en die paar duizend euro eigenlijk helemaal niet zo hoog zou zijn in verhouding.DS1971 schreef: ↑01-04-2021 13:26Zoals iemand anders al vroeg: waarom is een nee belangrijker dan een ja?
En zonder te weten wat er gekocht is, wat de financiële situatie is, wat er exact besproken is, vind ik het wel erg lastig om met een conclusie te komen.
Recentelijk hadden we hier ook een man die gewoon alles maar botweg onzin vond, ook zaken die hard nodig waren.
donderdag 1 april 2021 om 13:41
Maar zeg dan ook gewoon eerlijk, klopt hoor, jij vond het niet goed maar ik heb het toch gekocht, ipv jij zei dat het goed was terwijl dat helemaal niet zo is en dan net alsof doen dat diegene dus blijkbaar half dement is. Dat vind ik schijtlaarzerig en onaantrekkelijk en ook beledigend.DS1971 schreef: ↑01-04-2021 13:26Zoals iemand anders al vroeg: waarom is een nee belangrijker dan een ja?
donderdag 1 april 2021 om 13:42
Als het een product is van duizenden euro's koop je dat toch niet zomaar alleen, ook al denk je echt dat je partner geen nee heeft gezegd?
Bij duizenden euro's denk ik aan een vervoermiddel (auto, caravan, boot) (evt motor of dure wielrenfiets maar dat zou hier van eigen geld gaan en niet van de gezamenlijke rekening) of een meubelstuk (bed, nieuw bankstel) of een vakantie. In al dat soort gevallen overleg je, namelijk of het vervoermiddel groot genoeg is, op de juiste brandstof rijdt, etc of dat het meubelstuk wel past in huis, of dat je partner ook die dagen vrij kan nemen.
Je koopt dat samen of in overleg, niet alleen op een vaag antwoord dat je hebt geïnterpreteerd als ja.
Bij duizenden euro's denk ik aan een vervoermiddel (auto, caravan, boot) (evt motor of dure wielrenfiets maar dat zou hier van eigen geld gaan en niet van de gezamenlijke rekening) of een meubelstuk (bed, nieuw bankstel) of een vakantie. In al dat soort gevallen overleg je, namelijk of het vervoermiddel groot genoeg is, op de juiste brandstof rijdt, etc of dat het meubelstuk wel past in huis, of dat je partner ook die dagen vrij kan nemen.
Je koopt dat samen of in overleg, niet alleen op een vaag antwoord dat je hebt geïnterpreteerd als ja.
donderdag 1 april 2021 om 13:43
lilalinda schreef: ↑01-04-2021 12:57Het voorval dat bij ons laatst speelde.
Discussie over een aan te schaffen apparaat (paar honderd euro) in mijn ogen volstrekte onzin. Hij wil het toch graag. Hij wil het wel van zijn "zakgeld" betalen, maar dat vind ik dan ook weer onzin (ik heb er wel 'profijt' van).
Dus, oke, oke, wel kopen, maar dan graag volgende maand, want we hebben al wat meer duurdere aankopen gedaan deze maand.
Dus op vrijdag de discussie, met volgens mij duidelijke uitkomst.
Op maandag zegt hij: Dan bestel ik meteen X
Nou ja, dan ben ik even het spoor bijster. Hebben we toch allebei gedacht dat er uitkwam wat we wilden.
Ik snap je voorbeeld, maar zelfs dan kondigt jouw man nog vooraf de aankoop aan. En komt hij er niet zomaar ineens mee thuis.
donderdag 1 april 2021 om 13:43
Maar we weten helemaal niet hoe dit gesprek is gegaan. En we weten dus ook helemaal niet of er niet gewoon sprake is van miscommunicatie. Wie weet heeft de vriend van TO het hele gesprek wel anders geïnterpreteerd. Er is sowieso algemeen bekend dat het brein van mannen en vrouwen anders werkt wat betreft interpretatie. Dus om maar zo stellig te roepen dat vriend van TO fout is en ze weg moet bij hem enz, dat kan ik niet. Daarvoor had ik bij het gesprek aanwezig moeten zijn.Bellinis schreef: ↑01-04-2021 13:37Dan stop je met de relatie als het zo onhoudbaar is. Dan ga je niet op eigen houtje het geld van je partner uitgeven en vervolgens met deuren slaan als het 'nee' blijkt te zijn. 'Nee' is niet belangrijker dan 'ja', maar communicatie is belangrijker dan al het andere in een relatie. Naar een winkel gaan en het alsnog kopen, zeker voor zo'n bizar hoog geldbedrag, is niet communiceren, dat is schijt hebben aan je partner en zo je zin doordrijven. Stel dat je partner compleet onredelijk was in haar 'nee', dan nog geeft jou dat niet het recht om geld uit te geven dat niet van jou is. Ook niet als ze miljonair zouden en die paar duizend euro eigenlijk helemaal niet zo hoog zou zijn in verhouding.
donderdag 1 april 2021 om 13:48
Daarover verschillen we van mening. Mijn man is wel eens thuis gekomen met een andere auto. Ik wist wel dat we een andere moesten, maar niet dat hij er 1 tegengekomen was bij de garage. Aankoop van €2500,-. Hij moet erin naar zijn werk en heeft de meeste kijk op auto’s. Prima als hij die koopt. En zo ook met de caravan. Gekocht bij de stalling. Hij wist wat ik ongeveer zocht en welke eisen er waren van mijn kant. Prima als hij dan ergens tegenaan loopt en het koopt. Als het echt niks is, verkopen we het wel weer.Marana schreef: ↑01-04-2021 13:42Als het een product is van duizenden euro's koop je dat toch niet zomaar alleen, ook al denk je echt dat je partner geen nee heeft gezegd?
donderdag 1 april 2021 om 13:49
Mijn vriend heeft zoiets 1 keer gedaan, in het begin van onze relatie. Een ding van 1500 euro gekocht van ons geld terwijl hij wist dat ik dat er niet voor over had. Toen de vrachtwagen voor de deur stond, heb ik het geweigerd en weer mee terug laten nemen. Hierna nooit mee zoiets meegemaakt.
anoniem_65537e7f5e90c wijzigde dit bericht op 01-04-2021 13:50
12.00% gewijzigd
donderdag 1 april 2021 om 13:50
Leuk dat je met die ziekelijk gierige persoon komt, uit dat andere topic, maar zoals ik het lees is dat niet het geval.DS1971 schreef: ↑01-04-2021 13:26Zoals iemand anders al vroeg: waarom is een nee belangrijker dan een ja?
Hier was er al nee gezegd. waarop partner toch product x van de gezamenlijke rekening betaald heeft. Én hij ging daarna doen alsof dat nee niet heul duidelijk was aangegeven. In een patroon van eerder manipulatief gedrag.
hanke321 wijzigde dit bericht op 01-04-2021 13:51
0.39% gewijzigd
donderdag 1 april 2021 om 13:53
Je weet niet waarover het gaat, dus is het wel echt bizar hoog?Bellinis schreef: ↑01-04-2021 13:37Dan stop je met de relatie als het zo onhoudbaar is. Dan ga je niet op eigen houtje het geld van je partner uitgeven en vervolgens met deuren slaan als het 'nee' blijkt te zijn. 'Nee' is niet belangrijker dan 'ja', maar communicatie is belangrijker dan al het andere in een relatie. Naar een winkel gaan en het alsnog kopen, zeker voor zo'n bizar hoog geldbedrag, is niet communiceren, dat is schijt hebben aan je partner en zo je zin doordrijven. Stel dat je partner compleet onredelijk was in haar 'nee', dan nog geeft jou dat niet het recht om geld uit te geven dat niet van jou is. Ook niet als ze miljonair zouden en die paar duizend euro eigenlijk helemaal niet zo hoog zou zijn in verhouding.
Dat communicatie het probleem is ben ik met je eens, maar op zich is het ook wel raar dat als de partner van to iets heel graag wil kopen en to vindt het onzin, dat de discussie blijft hangen bij ja vs nee.
Het is hun geld, dus ze moeten samen beslissen.
En nee vs ja is geen beslissing.
donderdag 1 april 2021 om 13:54
Wat maakt dat uit? TO wilde het niet. Dan ga je het niet alsnog kopen en ga je tenminste terug in overleg.Led-lampje schreef: ↑01-04-2021 13:51Ik wil graag weten of to gebruik gaat maken van het product.
Als het een auto boot caravan motor tv of wat dan ook is.
Life is short. Eat dessert first.
donderdag 1 april 2021 om 13:55
Ja, daar heb je gelijk in. Alleen komt het ook wel eens voor dat twee mensen oprecht een andere conclusie menen te hebben getrokken.Rachmaninoff schreef: ↑01-04-2021 13:41Maar zeg dan ook gewoon eerlijk, klopt hoor, jij vond het niet goed maar ik heb het toch gekocht, ipv jij zei dat het goed was terwijl dat helemaal niet zo is en dan net alsof doen dat diegene dus blijkbaar half dement is. Dat vind ik schijtlaarzerig en onaantrekkelijk en ook beledigend.
To is heel erg terughoudend in de info ter zake. Terecht, gaat ons niets aan, maar dan is het ook wel lastiger om er inhoudelijk iets van te zeggen.
donderdag 1 april 2021 om 13:56
Het was maar een vraag.doornroosje9 schreef: ↑01-04-2021 13:54Wat maakt dat uit? TO wilde het niet. Dan ga je het niet alsnog kopen en ga je tenminste terug in overleg.
Meer niet.
Als to principe heeft stapt ze niet in die auto caravan boot of wat dan ook.
Zij wilt het niet dan hoeft ze er ook niet van gebruik te maken.
donderdag 1 april 2021 om 13:56
Moet triestig zijn als je niet zelf kan beslissen dat je iets wil kopen. Heb net 10-duizenden euro uitgegeven aan iets wat ik eigenlijk niet nodig heb maar gewoon heel graag wil.
Zijn jullie nu in financiële problemen gekomen door die aankoop? Zoja is het uiteraard not done.
Is het geen optie om vanaf nu de financiën anders te regelen? Elk een bepaald bedrag op een gemeenschappelijke rekening voor de gewone kosten en met de rest doe je lekker zelf wat je wil?
Zijn jullie nu in financiële problemen gekomen door die aankoop? Zoja is het uiteraard not done.
Is het geen optie om vanaf nu de financiën anders te regelen? Elk een bepaald bedrag op een gemeenschappelijke rekening voor de gewone kosten en met de rest doe je lekker zelf wat je wil?
donderdag 1 april 2021 om 13:57
Irregular_Choice schreef: ↑01-04-2021 13:48Daarover verschillen we van mening. Mijn man is wel eens thuis gekomen met een andere auto. Ik wist wel dat we een andere moesten, maar niet dat hij er 1 tegengekomen was bij de garage. Aankoop van €2500,-. Hij moet erin naar zijn werk en heeft de meeste kijk op auto’s. Prima als hij die koopt. En zo ook met de caravan. Gekocht bij de stalling. Hij wist wat ik ongeveer zocht en welke eisen er waren van mijn kant. Prima als hij dan ergens tegenaan loopt en het koopt. Als het echt niks is, verkopen we het wel weer.
Als dit jullie manier is en jullie daar beiden tevreden over zijn, dat is dat toch prima?
Maar dit is niet gelijk aan de situatie van TO.
Dus leuk om te weten, maar ze heeft er weinig aan
donderdag 1 april 2021 om 13:58
Jawel hoor, zou het absoluut niet willen dat iemand anders me kan verbieden om iets te kopen. Trouwens, waarom is haar wil wet?eva-luna schreef: ↑01-04-2021 13:19Gaan we op die toer..![]()
Dat jullie hebben afgesproken dat je kunt kopen wat je wilt is niet beter dan een afspraak van andere stellen dat je even overlegt als ... (vul maar in, bijvoorbeeld bij aankoop boven €5000).
Het is een ándere afspraak en daar hoor je niet continu van af te wijken, omdat dat je beter uitkomt.
donderdag 1 april 2021 om 14:05
Bij duizenden euro's denk ik echt vooral aan andere zaken (zeker een boot, daar komen nog wel een paar nulletjes bij kijken hoor).Marana schreef: ↑01-04-2021 13:42Als het een product is van duizenden euro's koop je dat toch niet zomaar alleen, ook al denk je echt dat je partner geen nee heeft gezegd?
Maar wie weet heeft hij de auto vervangen voor een andere auto voor 2.000 euro, omdat de auto die ze hadden vaak stuk ging met kosten tot gevolg en dat hij te laat kwam op zijn werk. En vond to dat onnodig, want ze werkt toch vanuit huis.
En dan kan zo'n gesprek toch wel eens zo lopen dat de een denkt ik vond het toch niet nodig en de ander dacht ik was toch duidelijk dat het voor mij redelijk essentieel is?
Wie weet is die man van to een enorme lul en zit hij 100% fout, maar ik vind dat we wel heel erg weinig hebben om van uit te gaan.
Daarnaast vind ik echt nog wel meespelen wat de financiële situatie is. Als man van to een ton per jaar meer verdient, er al een miljoen op de beleggingsrekening staat en hij wil eens per jaar iets van 2.000 - 3.000 euro voor zichzelf wat to geen goed idee vindt, dan snap ik ook dat hij gewoon die koop doet. Dan is het wel zo handig om tegen haar gewoon te zeggen dat hij het gaat doen omdat het geld er nu eenmaal is en dat ze dan als ze zelf wat leuks wil kopen voor zichzelf vooral zich niet tegen moet laten houden, maar wederom: te weinig info hier.
donderdag 1 april 2021 om 14:07
Ja tja... mijn vriend en ik laten het echt wel aan elkaar weten als we na erover te hebben overlegd iets hebben gekocht of besteld. "Ik ga vandaag de vliegtickets bestellen hoor!" (pre coronaIrregular_Choice schreef: ↑01-04-2021 13:43Maar we weten helemaal niet hoe dit gesprek is gegaan. En we weten dus ook helemaal niet of er niet gewoon sprake is van miscommunicatie. Wie weet heeft de vriend van TO het hele gesprek wel anders geïnterpreteerd. Er is sowieso algemeen bekend dat het brein van mannen en vrouwen anders werkt wat betreft interpretatie. Dus om maar zo stellig te roepen dat vriend van TO fout is en ze weg moet bij hem enz, dat kan ik niet. Daarvoor had ik bij het gesprek aanwezig moeten zijn.
Als iets ogenschijnlijks plompverloren opeens in huis staat, dan is het meestal een cadeautje.
Bij kleinere bedragen en zaken zoals de boodschappen kan ik me echt voorstellen dat overleg totaal niet plaatsvindt. Maar als je duizenden euro's gaat uitgeven, dan vind ik het knap als je daar zulke miscommunicatie over krijgt dat de een er totaal van overtuigd is dat de ander het ook wil, terwijl het dus niet zo blijkt te zijn.
Maar dat alleen zou geen reden zijn om weg te gaan voor mij. Wel de andere dingen die TO beschrijft over zijn gedrag. Maarja... misschien zit ik wel in zo'n bizar goede relatie dat ik geen zin heb om met iemand om te gaan die met deuren gooit en ook na het uitkomen van de 'miscommunicatie' geen behoefte voelt om het op te lossen (want het is nu al in huis, fijn he), zodat TO nu weer een aanloopje mag nemen om het gesprek aan te gaan.... waarin hij mogelijk ook nog explosief gaat reageren.
donderdag 1 april 2021 om 14:08
Eens. En zeker met een auto die je gewoon nodig hebt voor je werk. Dan zijn het gewoon kosten ten behoeve van het inkomen waar to van profiteert en bij dit soort bedragen bepaald geen overdreven uitgave. Als je vervolgens thuis komt met een Rolls Royce, ja...Irregular_Choice schreef: ↑01-04-2021 13:48Daarover verschillen we van mening. Mijn man is wel eens thuis gekomen met een andere auto. Ik wist wel dat we een andere moesten, maar niet dat hij er 1 tegengekomen was bij de garage. Aankoop van €2500,-. Hij moet erin naar zijn werk en heeft de meeste kijk op auto’s. Prima als hij die koopt. En zo ook met de caravan. Gekocht bij de stalling. Hij wist wat ik ongeveer zocht en welke eisen er waren van mijn kant. Prima als hij dan ergens tegenaan loopt en het koopt. Als het echt niks is, verkopen we het wel weer.