Schijnheilige partner??

01-04-2021 10:40 304 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel, je hebt een gesprek met je partner. Je partner geeft aan dat hij product X wil kopen. Product X is echter heel duur en jij ziet het niet zo zitten.

Een aantal weken later komt je partner ineens thuis en het blijkt dat hij product X heeft gekocht. Je bent ontzettend verbaasd en ook boos, maar je partner zegt: “Dit hadden we toch afgesproken?” En als je dat vervolgens ontkent kijkt hij sip en doet hij alsof er iets aan JOUW geheugen mankeert.

Herkenbaar? Dit overkwam mij gisteren. Hoe moet ik hiermee omgaan?
Luci_Mster2 schreef:
01-04-2021 15:57
Voor hem is dat wel raar. Iets met zijn soort relaties. Dominantie voor de man.
Ga je lekker?
Inmiddels zijn wij getrouwd en is alles op een hoop, maar voor ons trouwen grapte mijn man altijd over onze gezamenlijke rekening: de '50% korting bankrekening' omdat ik dan de helft betaalde.

Jouw vent lijkt het serieus als een 50% korting bankrekening te zien.
Niet fijn TO, dat hij zo met je omgaat.
-
Heet ie Mark toevallig?
Ben toch ook wel erg benieuwd over welk soort product het gaat. Een nieuwe auto waar jij ook in gaat rijden? Of is het iets voor zijn hobby waar jij totaal niets mee doet/hebt? Goed, dan nog vind ik, dat wanneer het van de gezamenlijke rekening betaald wordt, jij ook akkoord moet zijn. Begrijp dat je dit niet leuk vindt. Maar om echt te kunnen oordelen over deze situatie heb ik toch meer info nodig.

Zo waren wij een paar jaar terug aan het verbouwen. Dat is echt iets wat mijn man doet en waar ik eigenlijk weinig naar omkijk. Vertrouw mijn man daarin, hij heeft de verbouwing zelf gedaan en alles geregeld, ook qua inkoop materialen etc. Maar hij vroeg een keer: zal ik dit kopen (grote uitgave voor de verbouwing) of zal ik de goedkopere versie doen? Ging om 2000 of 3500 euro ongeveer. Dus ik zei: doe die van 2000 euro maar, die van 3500 is wel iets mooier, maar het wordt wel duur allemaal, die van 2000 is ook prima. Man was het daar wel mee eens, wordt wel duur anders he, gaf hij aan. Kwam ie toch een dag later thuis met de mededeling dat hij die van 3500 euro gekocht had. Ehm, ik had toch gezegd de goedkopere versie te kopen? Ja, maar vond die duurdere toch eigenlijk mooier. Tja, ik vond er eigenlijk niet heel veel van. Aan de ene kant had hij best nog een keer mogen vragen 'toch de duurdere doen?' Maar dat ligt dus ook aan je financiële situatie. Ik lig niet zo wakker van een uitgave van 1500 euro meer (voor iets nuttigs dan, die verbouwing word ik ook beter van). Als je krap bij kas zit en elk dubbeltje om moet draaien snap ik dat je goed kwaad kan worden als dit zonder jouw medeweten wordt gekocht en je daardoor in de problemen raak.

Dus bij TO ook benieuwd of het echt een financieel probleem is nu of dat dat meevalt. Snap je zijn aankoop? Iets wat hij al jaren wil? Of is het echt iets onzinnigs? Nou ja, doet er misschien allemaal niet zo toe, ik vind ook dat er overleg moet zijn als het om gezamenlijk geld gaat. In ieder geval als het over duizenden euro's gaat. Hoe zou hij het vinden als jij iets voor jezelf koopt van een paar duizend euro? Vind hij dat prima denk je, of niet?
aliana schreef:
01-04-2021 13:18
Natuurlijk kan een misverstand voorkomen, maar niet over duizenden euro's. Dan check-check-dubbelcheck je wel even voordat je echt tot koop overgaat.

Je schrijf ook "Ik wil niet te lang boos blijven" (over de kleinere bedragen vroeger). Er is wel een verschil tussen boos blijven, en consequenties verbinden. Boos is: elk weekend nog even zeuren over die dure schoenen die hij gekocht heeft. Consequenties is: "Schat, dat soort dingen betaal je maar van je eigen rekening. Zorg je dat je het vandaag nog terugstort?" zo kan je grenzen aangeven zonder de sfeer te verpesten. Ik betaal ook wel eens perongeluk iets van de verkeerde rekening, daar zit geen kwaad bloed achter, en ik corrigeer dat dan met liefde.

Als ik jou was zou ik twee aparte gesprekken voeren:
1) Geld: Nu het geld terugstorten op de gezamelijke rekening, en vanaf nu doen we de financieën apart.
2) Relatie: Je bent me aan het manipuleren. Dat pik ik niet. Hoe ga je dat gedrag veranderen? Of anders is de relatie over.

Dat zijn twee aparte discussies met twee aparte oplossingen.
Bedankt. Hier kan ik wat mee.

Anderen ook allemaal bedankt. Heb alles gelezen en tot me genomen. Ik ga ermee aan de slag. Ik waardeer jullie reacties. :)
Zelfs in het begin van de relatie zien we de "zwakheden" bij de ander wel maar die hebben we allemaal en de liefde verzacht het nog meer. Door de jaren heen kan je er achter komen dat iets kleins zich heeft ontwikkeld tot iets groots wat de leuke kanten overheerst. Zeker onderwerpen die gaan over vertrouwen kunnen helemaal uit de hand lopen.

Jullie zijn al lang samen en je begint te twijfelen over zijn toegevoegde waarde, en terecht, maar ook een mooi moment om het nu eens heel scherp te "spelen". Een goed gesprek, in alle rust, aan de eettafel en laat hem erkennen dat hij je manipuleert en liegt. Als hij dat kan, dan kan hij ook veranderen, als hij het niet wil zien of gewoon nog meer liegt dan kan je nog relatietherapie voorstellen en als hij dat niet wil dan is hij eigenlijk nog niet klaar voor een relatie.

In een relatie hou je niet alleen van je partner, je bent ook gehecht, aan jullie leven samen, de zekerheid, de rust en jullie plannen, best moeilijk dus om eens flink aan die "gouden" kooi te rammelen. In jouw geval zou ik echt open zijn over je gevoel en zeggen dat het 2 voor 12 is en wat hij wil. Sterkte, dit zijn geen leuke momenten.
Geronimo2 schreef:
01-04-2021 16:55
Zelfs in het begin van de relatie zien we de "zwakheden" bij de ander wel maar die hebben we allemaal en de liefde verzacht het nog meer. Door de jaren heen kan je er achter komen dat iets kleins zich heeft ontwikkeld tot iets groots wat de leuke kanten overheerst. Zeker onderwerpen die gaan over vertrouwen kunnen helemaal uit de hand lopen.

Jullie zijn al lang samen en je begint te twijfelen over zijn toegevoegde waarde, en terecht, maar ook een mooi moment om het nu eens heel scherp te "spelen". Een goed gesprek, in alle rust, aan de eettafel en laat hem erkennen dat hij je manipuleert en liegt. Als hij dat kan, dan kan hij ook veranderen, als hij het niet wil zien of gewoon nog meer liegt dan kan je nog relatietherapie voorstellen en als hij dat niet wil dan is hij eigenlijk nog niet klaar voor een relatie.

In een relatie hou je niet alleen van je partner, je bent ook gehecht, aan jullie leven samen, de zekerheid, de rust en jullie plannen, best moeilijk dus om eens flink aan die "gouden" kooi te rammelen. In jouw geval zou ik echt open zijn over je gevoel en zeggen dat het 2 voor 12 is en wat hij wil. Sterkte, dit zijn geen leuke momenten.
Lief, dank je wel! Je hebt gelijk. Bedankt. :heart:
De rest van de vragen beantwoord je niet?
Jammer dat je niet ingaat op de wat meer kritische vragen.
Waarom jouw nee belangrijker is dan zijn ja?
Of de conclusie van het gesprek wel duidelijk was.
Of de uitgave een flinke hap uit jullie bankrekening is of dat het zonder problemen gekocht kon worden.
anoniem_382756 wijzigde dit bericht op 01-04-2021 18:02
0.19% gewijzigd
Heeft iemand al narcisme gezegd? Die manipuleren ook. Verdraaien waarheden, of geven halve waarheden en betrapt worden is niet erg want sorry zeggen doen ze ook niet. Wel de onschuld of het slachtoffer uithangen en zelfs een woedeuitbarsting ( lees controle verlies ) volgt als narcist inzicht zou moeten geven in.. zichzelf of grenzen van anderen moet respecteren. Klein en subtiel je zelfvertrouwen ondermijnen is narcist of niet geen liefde. Maar op z'n minst een hele nare vorm van ego problemen. Als je daar mee kan leven pas dan goed op jezelf.

En als een partner zegt.. lijkt me geen goed idee of ik weet het niet.. dan is dat dus geen ja. Een ja klinkt als.. het goed idee of laten we ernaar gaan kijken.

Wie dat niet snapt moet zelf beter luisteren.. ook als het Nederlands niet goed is. Het zijn allemaal excuses.. want bij vrienden zou je dit niet doen.et je partner ben je geen vrienden ?

Een rode vlag dat is het.
Ha daar was de diagnose dan het duurde eventjes..
paney schreef:
01-04-2021 17:09
Heeft iemand al narcisme gezegd? Die manipuleren ook. Verdraaien waarheden, of geven halve waarheden en betrapt worden is niet erg want sorry zeggen doen ze ook niet. Wel de onschuld of het slachtoffer uithangen en zelfs een woedeuitbarsting ( lees controle verlies ) volgt als narcist inzicht zou moeten geven in.. zichzelf of grenzen van anderen moet respecteren. Klein en subtiel je zelfvertrouwen ondermijnen is narcist of niet geen liefde. Maar op z'n minst een hele nare vorm van ego problemen. Als je daar mee kan leven pas dan goed op jezelf.
:rofl:
Natuurlijk.
Ik dacht ik ga het taboewoord erin gooien. NARCIST. Die kunnen ook zo goed (ver)draaien..
paney schreef:
01-04-2021 17:16
Ik dacht ik ga het taboewoord erin gooien. NARCIST. Die kunnen ook zo goed (ver)draaien..
Het is een 'taboewoord' omdat in veel gevallen nergens op slaat. Zoals nu.
Rosalind verstik je je niet in je lachbui. 😉 Als mijn vent me zo manipuleert dan en driftbuien heeft is ie wat mij betreft toxic met een ego probleem.

En ja .. misschien een narcist.

Taboewoord hier of niet manipuleren is nu default geen empathie hebben.
Maar het kan ook de mannelijke versie zijn van het vrouwelijke: dit was niet duur hoor .. of nieuw? Welnee deze had ik al hoor... 😂
rednilV schreef:
01-04-2021 10:51
Samen betaald. Ik zat ook al aan gaslighting te denken, maar als ik dan die grote puppy ogen van hem zie durf ik bijna niet te geloven dat het hier om manipulatie gaat.
Het zijn altijd alleen maar puppy ogen als hij per ongeluk iets in jouw nadeel en zijn voordeel heeft denk ik.
Andersom, dat hij per ongeluk iets doet wat jij precies wilde zal wel niet zo vaak voorkomen denk ik?
paney schreef:
01-04-2021 17:19
Rosalind verstik je je niet in je lachbui. 😉 Als mijn vent me zo manipuleert dan en driftbuien heeft is ie wat mij betreft toxic met een ego probleem.

En ja .. misschien een narcist.

Taboewoord hier of niet manipuleren is nu default geen empathie hebben.
Nacist is hier geen taboewoord hoor. Diagnoses stellen zonder de juiste papieren en op basis van een paar posts wel.

En dank je.
Zolang to geen antwoorden geeft op normale vragen en wel dank je wel zegt tegen andere en dan alsnog een diagnose geven is wel bijzonder knap.
Misschien kan to dan ook dank je wel zeggen voor de diagnose.
anoniem_402172 wijzigde dit bericht op 01-04-2021 17:39
18.60% gewijzigd
Rosalind. You're welkome.

Ik stel geen "diagnose" maar opper een optie.

En ik gebruik gezond verstand. Bewust manipuleren is in de kern al een gebrek aan.. of misbruik van.. empathie.

En een narcistisch trekje. Dat is geen diagnose maar staat wel in de lijst van de diagnose criteria. En dat zijn geen gezonde manieren van omgaan met elkaar.

Wellicht heeft hij meer trekjes die niet gezond zijn voor een liefdevolle relatie met een basis in vriendschap en vertrouwen.

Een vreemdganger die liegt is niet perse een narcist. Iemand die gaslight want dat was zijn actie.. vertoont een van de erkende trekken van een narcist.

Dus is het wat mij betreft een optie.

Is het een patroon en vertoont hij nog meer patronen die gezonde omgang traineren vraag ik me dan af.
rednilV schreef:
01-04-2021 16:51
Bedankt. Hier kan ik wat mee.

Anderen ook allemaal bedankt. Heb alles gelezen en tot me genomen. Ik ga ermee aan de slag. Ik waardeer jullie reacties. :)
Laat je nog even weten hoe het ging ? Als je daar zin in hebt uiteraard
Succes TO.

Je hebt het goed gezien en gevoeld.
Nu nog de oplossing..
Dat weten alleen jij en je partner wat we hier zeggen zijn alleen maar onze ideeën.

Je eigen gut feeling kent jou het beste.
Rosalind schreef:
01-04-2021 17:04
Jammer dat je niet ingaat op de wat meer kritische vragen.
Waarom jou nee belangrijker is dan zijn ja?
Of de conclusie van het gesprek wel duidelijk was.
Of de uitgave een flinke hap uit jullie bankrekening is of dat het zonder problemen gekocht kon worden.
Waarschijnlijk omdat het normaal is als je een grote uitgave doet van een gezamenlijke rekening dat je dan overeenstemming hebt.
I like being a mess. It's who I am.
AllyMcBeal schreef:
01-04-2021 17:51
Waarschijnlijk omdat het normaal is als je een grote uitgave doet van een gezamenlijke rekening dat je dan overeenstemming hebt.
Normaal gesproken wel ja.
Maar we hebben geen idee om welk product het gaat, hoe hun financiële situatie is, wat hun afspraken over geld zijn etc.

Ik zie trouwens een stomme typefout in mijn post :$
Kittenxx schreef:
01-04-2021 11:15
Beste Piet , we hebben dit zo niet afgesproken.
Breng dat ding terug en stort het geld terug op de gezamenlijke rekening of stort de helft van het aankoopbedrag op mijn rekening. doe je dat niet dan zal ik voor dat bedrag mijn bijdrage aan de gezamenlijke rekening stopzetten.
Ook ga ik vanaf nu onze financiën strikt gescheiden houden.

PUNT.

en niet in discussie gaan .

En ik ben een ontzettend kreng dus ik had meteen al de helft van dat aankoopbedrag van de gezamenlijke rekening gehaald. Als hij niet wil luisteren dan maar voelen, blijkbaar moet je hem als een kleuter behandelen.
Waarom maar de helft van het bedrag op de rekening van TO ? Hij heeft toch ook het gehele bedrag voor eigen plezier, dan mag TO toch ook een gelijk bedrag voor eigen plezier gebruiken ?
Niet geschoten is altijd mis

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven