Schijnheilige partner??

01-04-2021 10:40 304 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel, je hebt een gesprek met je partner. Je partner geeft aan dat hij product X wil kopen. Product X is echter heel duur en jij ziet het niet zo zitten.

Een aantal weken later komt je partner ineens thuis en het blijkt dat hij product X heeft gekocht. Je bent ontzettend verbaasd en ook boos, maar je partner zegt: “Dit hadden we toch afgesproken?” En als je dat vervolgens ontkent kijkt hij sip en doet hij alsof er iets aan JOUW geheugen mankeert.

Herkenbaar? Dit overkwam mij gisteren. Hoe moet ik hiermee omgaan?
Rosalind schreef:
01-04-2021 22:35

Ik vind dat er nogal snel geroepen wordt dat TO maar snel een punt achter de relatie te zetten.
Dat zeg ik toch niet?
Ik denk alleen dat het bedrag niet zo heel veel uitmaakt, want dat is allemaal subjectief.
Het gaat er mij om dat TO heeft aangegeven dat zij het te duur vond, en hij dat steeds opnieuw verkeerd begrijpt (want to zegt dat dit vaker voorkomt) of zich gewoon niks van haar mening aantrekt.
Persoonlijk zou ik inderdaad niet in zo'n relatie willen blijven, maar ik heb TO geadviseerd om dan op z'n minst de financiën wat meer te scheiden, want het overleg gaat duidelijk niet goed zo.
En na een aantal keer zou ik het er niet meer op willen gokken dat het nu wel aangekomen is.
anoniem_403978 wijzigde dit bericht op 01-04-2021 22:46
23.43% gewijzigd
Maar wie weet is TO een enorme krent, die alles oppot terwijl dat helemaal niet nodig is? En voor geen enkele rede rede vatbaar?
We weten het niet.
Rosalind schreef:
01-04-2021 22:46
Maar wie weet is TO een enorme krent, die alles oppot terwijl dat helemaal niet nodig is? En voor geen enkele rede rede vatbaar?
We weten het niet.
Maar waarom is het dan wel oké om te liegen dan?
Als er zoveel mis is in de relatie kunnen ze inderdaad misschien maar beter uit elkaar.
En als hij het gewoon verkeerd begrepen heeft ( waar jij steeds van uit gaat) maakt het al helemaal niet uit hoe alles verdeelt is en of hij zich oneerlijk behandeld voelt.
anoniem_403978 wijzigde dit bericht op 01-04-2021 22:54
34.60% gewijzigd
Rosalind schreef:
01-04-2021 22:35
Het punt is dat TO nogal schaars is in haar informatie. We weten niet of er een echte afspraak was, we weten niet of ze eigen geld hebben of dat alles op één hoop gaat. Wat mij betreft spelen deze factoren mee.
Ik vind dat er nogal snel geroepen wordt dat TO maar snel een punt achter de relatie te zetten.
Wat een gedram, hij heeft duizenden euros uitgegeven van hun gezamenlijk rekening terwijl de afspraak was om dat niet te doen en dit is niet de eerste keer dat hij te makkelijk uit die pot graait. Je blijft maar antwoorden eisen alsof je anders geen genuanceerde mening kan vormen. Al zou ze een miljoen hebben, geen contract en geen eigen geld, je bespreekt een aankoop en je wil die aankoop niet en later koopt je partner het wel en zegt dat je het er wel mee eens was. Kortom, jij bent gek of hij heeft maling aan je en als je verontwaardigt of boos wordt dan slaat hij met deuren en stampt op de trap. Het is toch gewoon duidelijk? Ik kan er niets aan doen maar je eist meer details en het wordt steeds drammeriger.
3Tomaten schreef:
01-04-2021 22:47
Maar waarom is het dan wel oké om te liegen dan?
Als er zoveel mis is in de relatie kunnen ze inderdaad misschien maar beter uit elkaar.
En als hij het gewoon verkeerd begrepen heeft ( waar jij steeds van uit gaat) maakt dat al helemaal niet uit.
Nee, ik zeg dat het een mogelijkheid is.
Maar dat het lastig oordelen is omdat TO maar beperkt reageert.
Geronimo2 schreef:
01-04-2021 22:54
Wat een gedram, hij heeft duizenden euros uitgegeven van hun gezamenlijk rekening terwijl de afspraak was om dat niet te doen en dit is niet de eerste keer dat hij te makkelijk uit die pot graait. Je blijft maar antwoorden eisen alsof je anders geen genuanceerde mening kan vormen. Al zou ze een miljoen hebben, geen contract en geen eigen geld, je bespreekt een aankoop en je wil die aankoop niet en later koopt je partner het wel en zegt dat je het er wel mee eens was. Kortom, jij bent gek of hij heeft maling aan je en als je verontwaardigt of boos wordt dan slaat hij met deuren en stampt op de trap. Het is toch gewoon duidelijk? Ik kan er niets aan doen maar je eist meer details en het wordt steeds drammeriger.
Nee hoor.
Ik deel gewoon je mening niet.
Geronimo2 schreef:
Nou dit inderdaad.
Een afspraak is gewoon een afspraak, maakt niet eens echt uit over hoeveel geld het gaat, of wat er nog meer achter zit.
Afspraken gaan vaker mis zegt TO.
Dan klopt of de communicatie helemaal niet, of hij liegt en manipuleert.
In beide gevallen zou ik er op een gegeven moment klaar mee zijn, dus of uit elkaar, of de financiën scheiden.
Want als je er niet op kunt vertrouwen dat je partner zich aan afspraken houd dan ben je nergens, of dat nou komt omdat hij het niet kan begrijpen, of omdat hij het bewust doet.
En natuurlijk kunnen ze ook in therapie om de communicatie te verbeteren, maar ik zou dat niet eerst gaan zitten afwachten, als je dat doet ben je falliet voordat het eindelijk in orde is :proud:
Rosalind volgens mij mis jij de point en je dramt inderdaad. De vraag van to gaat niet over geld.

Ze vraagt zich af of er in haar gezicht gelogen wordt om haar te doen twijfelen aan haar eigen oordeel.

Waarover haar man doet alsof z'n neus bloed is secundair.

Dat ze niet duidelijk genoeg zou zijn geweest is echt onzin. En precies wat haar man haar probeert te laten geloven. Nee is een grens ja is toestemming.. en al ging het over een euro die niet van hem is, dan weegt een grens zwaarder dan de toestemming. Grenzen respecteren is gezond gedrag toestemming toe eigenen niet.
Is toch geen hogere wiskunde hoor.

Lijkt wel of hier meer mensen zitten die zouden doen wat haar man doet.. en allerlei redenen willen zoeken en verzinnen. To is niet gek, ze vraagt zich niet voor niets af of haar man dat soms wel wilt dat ze dat over zichzelf gaat geloven.

To.. je man heeft zonder toestemming gebruik gemaakt van je geld ( diefstal noemen ze dat zelfs ) en huh laat je denken dat er wat mis is met jou als je daar vragen over stelt?

Je man is gek niet jij.

Je hoeft niet je hele financiële situatie hier te verklaren. Je hoeft niet meer uit te leggen dan dat je in je opening al schreef.
Je bent niet onduidelijk geweest. Je bent niet sluimerend akkoord gegaan.
Hij heeft zelf de beslissing in zijn eentje genomen. Was je erbij toen hij de aankoop deed? Was het een gezamenlijke beslissing en mocht je überhaupt meedenken en meekijken toen het gekocht werd?

Wat een hoop excuses worden er hier gezocht zeg.

Ik heb dan misschien het woord narcist gebruikt. Maar ik ga niet mee in het doolhof van meningen dat je nu voorgeschoteld krijgt.

Zo'n doolhof doet je eigen man je al aan. Dat is niet oké.

En rosalind moet niet zo zeuren om details, je hebt daar geen recht op hoor rosalind. Als je vind dat je geen mening advies whatever kan geven.. dan geef je die toch gewoon niet meer zit er soms niet in dan.. accepteren dat je niet alles mag weten. Zou je sieren.
paney wijzigde dit bericht op 01-04-2021 23:14
0.20% gewijzigd
Wat een lulhannes zeg.. Dit is precies de reden waarom ik altijd een gescheiden rekening wil houden.

Ik zou in jouw geval het bedrag wat hij heeft uitgegeven ook op je eigen rekening zetten en de rest verdelen.
En bedenken of dit nog een leuke relatie is, want zo klinkt het niet.
Ik vind dat je hier niet heel fijn communiceert. Hopelijk doe je dat in je relatie wel beter, want anders kunnen er makkelijk misverstanden ontstaan. Succes ermee.
Hij moet premier worden
Mumper schreef:
02-04-2021 02:42
Hij moet premier worden
:lol: :HA:
Ik snap echt de hele discussie niet. Eigen geld gaat de ander niet aan, hoef je je niet over te verantwoorden of ' toestemming' voor te vragen. Gezamenlijk geld komt uit de portemonnee van beiden, het uitgeven daarvan gebeurt met instemming van beiden. Partner heeft in zijn eentje een aanschaf gedaan uit de gezamenlijk pot zonder instemming (een ja dus, niet het ontbreken van een nee) en zit dus fout.

Haal het geld uit elkaar en dan is het (financiële) gedoe over.
Geronimo2 schreef:
Dat. Strontvervelend.
Geronimo2 schreef:

Helemaal mee eens. TO heeft groot gelijk dat ze niet op die vragen in gaat. De situatie lijkt me duidelijk.

Weet je al wanneer je het gesprek aangaat, TO?
Geronimo2 schreef:
Ja, maar aan de andere kant is de informatie ook heel summier. In de reacties van TO staat niet dat het de afspraak was om dat niet te doen. Er staat; "we overleggen niet alles. Maar het gaat nu om een heel duur iets." Dat is niet hetzelfde als een afspraak om dat niet te doen. Je kan ook denken dat het de gewoonte is om dingen met de gezamenlijke rekening zonder nadrukkelijke toestemming, want die situatie komt wel vaker voor. Daarnaast staat er ook niets over hoe duidelijk TO is geweest. Ze schrijft alleen: "jij ziet dat niet zo zitten." Ze schrijft ook niets over eigen rekeningen etc.

Als de afspraken niet duidelijk zijn, TO zelf niet duidelijk is geweest, er geen sprake is van eigen geld, maar wel van meer inkomen dan zou ik zelf mijn mening bijstellen.
Geronimo2 schreef:
Eens.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Dit is mij een keer overkomen aan het begin van de relatie zo`n 35 jaar geleden . Man deed hetzelfde en toen ik dit met een vriendin besprak toen zei ze heb jij niet iets wat je wil maar wat hij niet wil en toen zei ik Ja . Dus toen heb ik datgene ook gekocht . Het is nooit meer voor gekomen. Ik was 20 en hij 23 . :-D :-D :-D :-D
Dit zou mij nooit gebeuren want wij vragen elkaar nooit toestemming om iets te kopen. En de ander zou dat sowieso niet blokkeren omdat diegene dat onnodig vindt. Ik bepaal.zelf wel.wat ik koop en hij ook. Mosschien vindt hij de zoveelste plant of paar schoenen onnodig en ik zijn computer ofzo maar we hebben allebei een stel hersens en weten of t kan of niet. Ik zie het al voor me joiw vriend met een pruillip en jij daar boos tegenover... zou mijn relatie niet zijn.
abracadabra schreef:
02-04-2021 13:22
Dit zou mij nooit gebeuren want wij vragen elkaar nooit toestemming om iets te kopen. En de ander zou dat sowieso niet blokkeren omdat diegene dat onnodig vindt. Ik bepaal.zelf wel.wat ik koop en hij ook. Mosschien vindt hij de zoveelste plant of paar schoenen onnodig en ik zijn computer ofzo maar we hebben allebei een stel hersens en weten of t kan of niet. Ik zie het al voor me joiw vriend met een pruillip en jij daar boos tegenover... zou mijn relatie niet zijn.

Je schaft ook gewoon iets van 3000 euro (of nog duurder) aan zonder dat te overleggen? Van de gezamenlijke rekening?
Ik weet zeker dat mijn vriend mij niet blokkeert als ik het nodig vind, maar ik ga het wel overleggen. Gewoon omdat het een flink bedrag is, en als ik dat koop terwijl hij iets anders wilde doen met dat geld voelt dat niet goed. Plus dat ik vaak zijn mening wil over bijv kwaliteit en toebehoren en zo.

Overleg is overigens iets anders dan toestemming vragen.
abracadabra schreef:
Jullie wonen ook niet samen, toch?
Ik kan me ook herinneren dat jij ergens schreef dat jij veel minder geld hebt dan hem en hij dan vaak betaalt bij leuke uitjes enzo.
Niet dat dat erg is, maar als je geen gezamenlijke pot geld hebt én je woont niet samen lijkt het me nogal logisch dat je allebei zelf bepaalt wat je koopt enzo.
Dus wat heeft TO aan deze info?
Is een totaal andere situatie.
Niet schijnheilig. Wel enorm manipulatief en onbetrouwbaar. Financiën scheiden zou mijn eerste stap zijn.
abracadabra schreef:
Nee? Democratisch beslissen over grote uitgaven van gezamenlijk geld zou niet jouw relatie zijn? Bijzonder. Over eigen geld valt niet veel te overleggen, maar je gaat toch niet bijvoorbeeld, verrassing! van de gezamenlijke rekening een nieuwe televisie van €4000,- kopen? Of nou ja, ik zou dat niet doen, maar jij vindt dat dus geen probleem?
TO, zorg ervoor dat jullie zowel een gezamenlijke rekening hebben (voor enkel vaste lasten en boodschappen) en een eigen rekening. Spreek een vast bedrag af die jullie maandelijks storten op de gezamenlijke rekening om van rond te komen. Van het geld op zijn eigen rekening mag hij lekker doen wat hij wil.
Whateffa schreef:
02-04-2021 08:49
Ik snap echt de hele discussie niet. Eigen geld gaat de ander niet aan, hoef je je niet over te verantwoorden of ' toestemming' voor te vragen. Gezamenlijk geld komt uit de portemonnee van beiden, het uitgeven daarvan gebeurt met instemming van beiden. Partner heeft in zijn eentje een aanschaf gedaan uit de gezamenlijk pot zonder instemming (een ja dus, niet het ontbreken van een nee) en zit dus fout.

Haal het geld uit elkaar en dan is het (financiële) gedoe over.
TO heeft niet verteld wat er gekocht is. Het kostte een paar duizend euro, het is niet nodig en het kan niet teruggebracht worden. Ik denk dan in de richting van een hond ofzo.

Mijn man heeft recent een motor gekocht. Paar duizend euro, niet nodig en terugbrengen is niet heel handig. De volgende grote uitgave wordt een terrasoverkapping, dat is dan weer iets dat ik heel graag wil. Dat kost ook een paar duizend euro, het is niet persé nodig en als het er eenmaal staat is terugbrengen geen optie. Maar goed, wij hebben daar gezamelijk over gepraat. Hier gaat dat een beetje om en om.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven