Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 9!

24-02-2021 18:33 3041 berichten
Alle tuinliefhebbers verzamelen zich hier, om te praten over alle mooie groene (en dan bedoelen we géén kunstgras!) tuinen, waarin we genieten van alle mooie planten, bloemen, bomen, vogels, kippen, konijnen en andere bezoekers.
We proberen al het beton en 75% tegeltuinen om te toveren tot mooie groene oases . Waar je in de zomer niet de temperatuur verhoogt wordt door de aanwezigheid van te veel beton of tegels. Waar je ook niet je voeten fikt, maar waar je heerlijk relaxed kan zitten genieten!

Wil je meeschrijven en ons helpen in de betonjungle-guerrilla, dan heb je van harte welkom!

Dus niet dit:
Afbeelding
of dit:
Afbeelding

Maar dit!

Afbeelding
Afbeelding
anoniem_206443 wijzigde dit bericht op 25-02-2021 17:25
10.96% gewijzigd
Fototijd van de projecten van de laatste tijd! Als je op de afbeelding klikt zie je hem vergroot

Afbeelding
Het macrame kledingrek project! Stiekem best trots op :hihi: lastig om goed op de foto te krijen.

Afbeelding
Oud tuinbankje wit gebeitst die nu dienst doet als plantenrek :heart:

Afbeelding
De klinkers die ik had verwijderd voor extra beplanting + oude planken voor nog een plantenrek.. al moet er nog wel wat in de bakken en potten ;)

Afbeelding
Vijver.... rechts op de foto en achter de stronk zaaibed met bijenmix en bloembollen. Links op de foto wat nieuwe rotsplantjes, aangezien het kurkdroog wordt. Ook al een klimladder van snoeihout aan de vogelvoerpaal om de lathyrus op te laten groeien.

Afbeelding
Trellis van wilg voor de peulen, niet lang genoeg laten drogen want hij begint te leven!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal :)

@ Sabel, ja dat schuurtje hebben we 8 jaar geleden betimmerd met kraaldelen, die ik ook weer geschilderd heb met verschillende kleuren verf ( beetje oude look gecreëerd. Ik zal er nog een foto van maken :)
Voor iedereen een groene tuin
Heel leuk GLF!
GLF wat mooi allemaal!

Ben geween n beetje trots op je, je zat zo diep in de put. En dan nu van die toffe dingen opgepakt en gedaan :bigkiss: :worship: toppertje!
Been there, done that, got the T-shirt.
@Sabel, de gekleurde betimmerde schuur:) :

Afbeelding

Ik zit weer te denken aan een kleine overkapping, ik ben altijd zo jaloers op mensen die ook met regen nog lekker in de tuin kunnen zitten, of tegen de felle zon :$ . En dan helemaal oppimpen uiteraard met een kroonluchtertje en klimplanten :heart:
@Guave: Leuk die kikkerdril! Ik heb een hele grote groene kikker in mijn vijver en een bruine pad, maar dril heb ik nog nooit mogen zien helaas.

@duet en cc: Fijn dat het bij jullie steeds beter gaat :hug:

@GT: Wooooo lekker bezig geweest zeg! Heerlijk al dat groen. Dat klimrekje is ook echt heel leuk.
Ik ben ook echt fan van je schuur :heart: Heel tof gedaan.

@Kiwi: bij mij groeit het gras juist heel hard, behalve een stuk onder een boom waar eigenlijk alleen mos groeide. Ik heb alles geverticuteerd en er een laagblijvend inheems bloemenmengsel ingezaaid (#omarmhetonkruidofzo), ik zie al wel veel zaailingen overal tussen staan, maar het gras groeit weer zo hard dat ik me afvraag of het oprecht een kans krijgt.

@Maxi: De zonnehoed doet bij mij ook vrij weinig. Eentje zag ik een heeeel klein beetje groen, maar ik ben bang dat de ander het misschien niet meer gaat doen. Ik wacht maar gewoon af.

@Caaf: Die kippen van jou, ik zie het helemaal voor me! Ben jaloers op degenen die hier kippen hebben, dat gaat hem bij mij niet worden in mijn 'tussenwoningtuin'. Helaas...

@Smorre: Ik heb vorig jaar een borderpakket bij Directplant besteld, en het is een fijn uitgangspunt. Maaaaarrrrr... planten hebben toch een wil van zichzelf. De ene zal beter aanslaan dan de andere. Ik heb dus alsnog dingen aan moeten passen, om het passend te maken voor 'mijn tuin'. Je kan natuurlijk die kant en klare borderpakketten als inspiratie nemen voor wat je bij de kweker gaat kopen!
Het nadeel van het pakket dat ik heb gekocht is dat er eigenlijk geen wintergroene planten of heesters in zaten, in de winter leek het net of er niks in de borders stond. Ik zou daar ook even bij stilstaan bij de keuze :)

@RedroseThorn: Haha herkenbaar, toch plantjes blijven kopen. Ik had mezelf voorgenomen geen vaste planten meer te kopen omdat de borders pas een jaar geleden zijn aangeplant. Nu zijn er dus een paar honderd bollen, een tiental potten, en een moestuinbak bij gekomen. En heb ik een tuinpad omgetoverd tot rotsbeplanting en steek ik het gazon steeds verder af. Kan het niet laten XD

@Kleinezon: Fijn, terras vergroenen! Geen ervaring met de boom die je noemt, wel een andere tip: klimplanten tegen het huis, en wat bestrating weg, langs de randen bijvoorbeeld, en beplanten als het kan. Hoe meer groen hoe koeler.

Thanks voor de complimenten Redrose en apatura :hug:
Ik ben ook trots op mezelf. Mijn belastbaarheid is niet per se hoger, de put is niet minder diep, maar ik kijk er anders tegenaan denk ik. Acceptatie, hulp leren vragen, en grenzen beter in de gaten houden. Zo zit er tussen laag 1 en laag 2 op het bankje een maand, omdat het gewoonweg niet lukte. Een tijd terug zou ik daar ontzettend van balen, nu is het makkelijker om te accepteren. De hulp in de huishouding helpt ook hoor, de energie die ik heb kan ik nu besteden aan mezelf; en dus ook aan ontspanning. Niet dat het nu allemaal op rolletjes loopt, ik heb nog steeds hele slechte momenten en dagen, sta op het punt een wia aanvraag te doen (confronterend!). Maar ik heb geleerd te accepteren wat is, en blijf oefenen in lief voor mezelf zijn, grenzen kennen, hulp vragen, alle dingen die me nu al een maand of zes stabiel genoeg houden om niet in crisis te geraken.
Bedankt GLF, die klimrekjes heb ik laatst gekocht bij de Lidl :)
WOW, wat een gave projecten GT!! :worship: Wat ben jij crea zeg! Ik vind je schuur ook super!

En dan dat kledingrek, wat geweldig! Vind je het goed als ik die foto op mijn Pinteresttuinpagina plak? Ik vind het zo'n goed idee en wat heb je het netjes gedaan ook! Dat macrameeën heb je vast vaker gedaan.
Ik vind hier dingen van.
Moosey schreef:
19-04-2021 07:32
Ja, ik vond m ook al wel inspirerend ;-D
Een gazon ervan aanleggen, veel avondwandelingen en nooit meer maaien. :mrgreen:
Ik vind hier dingen van.
Dankje STC :shame:

Ik zag hier idd ook een heel gaaf macramé rek voorbij komen :heart: wat een werk moet dat zijn geweest.
Sabeltandcavia schreef:
19-04-2021 11:55
WOW, wat een gave projecten GT!! :worship: Wat ben jij crea zeg! Ik vind je schuur ook super!

En dan dat kledingrek, wat geweldig! Vind je het goed als ik die foto op mijn Pinteresttuinpagina plak? Ik vind het zo'n goed idee en wat heb je het netjes gedaan ook! Dat macrameeën heb je vast vaker gedaan.
Ja hoor dat mag! Moet je hem even downloaden en zelf uploaden want hij verdwijnt na 7 dagen ;)

Na de ijsheiligen gaat er een mandevilla tegenaan :heart;
GroenTuintje schreef:
19-04-2021 12:08
Dankje STC :shame:

Ik zag hier idd ook een heel gaaf macramé rek voorbij komen :heart: wat een werk moet dat zijn geweest.
In etappes :whistle:
Ik had ook nog nooit iets met macrame gedaan, geen patroon ofzo gebruikt, heb een paar youtubevideo's gekeken over bepaalde knopen en heb er eigenlijk maar 2 gebruikt voor het hele gevaar. Hij is niet perfect, maar dat heeft zo zijn charme vind ik
Ik heb net mn groente en fruit border ingericht. Plantjes stobdennook al 1,5wk binnen te wachten op beter weer. :facepalm:

Morgen mn hoge schaduwborder omgooien. Vrouwenmantel naar achter, tiarella verdelen en hosta en akelei planten.

Tussendoor palen voor mn pergola ophalen.

En ik denk dat ik minimaal 6 heuchera's overhoud. Geen idee wat ik daar mee moet.

:bonk: mn tuin is te klein.
@GlF, heel tof gedaan! Hier heb ik een vintage gescoorde macramé hanger op de poort hangen. Na 7 jaar hangt hij er nog steeds prima bij :-D
@GroenTuintje, jij doet je nick eer aan: heerlijk al dat frisse groen dat opkomt. En jouw schuurtje vind ik echt super gaaf!
Een familielid in het buitenland heeft jaren geleden zo'n zelfde look gecreëerd in dezelfde tinten. Oude schutting was deels afgebladderd maar bevatte nog veel goede onderdelen. In de recycle gegooid: grof opgeschuurd en met een andere kleur lazuur bewerkt. In de andere richting gemonteerd op houten frames en weer geplaatst. Er voor heeft ze met name prairiebeplanting en daartussen staan twee grote cortenstalen silhouetten van bizons. Heel mooi dat contrast qua kleur. Van Piet Hein Eek had ze trouwens nog nooit gehoord :)

@ GreenLadyFern, wow, wat een creativiteit! En wat een gezellig hoekje met de tuinbank. Je laat geen plekje onbenut, zie ik: je hebt zelfs een parasolstandaard waar plantjes in kunnen!
ga je mee verdwalen...ik weet de weg
@Cousin: Haha ja die is net nieuw, vandaar dat er nog niets instaat. Ik vond hem echt tof en inderdaad; overal gebruik van maken ;)
We denken aan een dakboom; een moeraseik. Iemand daar ervaring mee?
Hier staat een bol-eik, volgens mij is dat in basis dezelfde soort. Waarschijnlijk kan 'ie prima dienst doen als parasolboom, hij heeft een enorm dicht bladerdek. Maakt het hier ook tot nestgelegenheid voor kleinere vogels.
De bladeren vergaan nagenoeg niet maar dat zal op een terras geen probleem zijn, dan veeg je ze op. In de border kan ik ze in elk geval op den duur niet laten liggen.
ga je mee verdwalen...ik weet de weg
Ik weet niet wie t vroeg maar ik heb een dak-moeraseik in mn voortuin staan sinds vorig jaar.
Een van mn favo bomen, kan er verder nog niet veel over vertellen.
@Cousin, dankje :).

Klinkt ook erg mooi hoe je familielid het heeft gedaan.
Apatura schreef:
19-04-2021 17:21
Ik weet niet wie t vroeg maar ik heb een dak-moeraseik in mn voortuin staan sinds vorig jaar.
Een van mn favo bomen, kan er verder nog niet veel over vertellen.
Dat was ik. Dank voor de ervaringen, we gaan het gewoon proberen :).

Om het terras heen en tegen het huis aan is al groen (alleen mijn Toscaanse jasmijn heeft de winter niet overleefd :cry: ), maar het terras is gewoon te groot. Nog meer tegels eruit dus :sun:
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
goed bezig geweest allemaal!

Ik heb nog een zakje met diverse zaadjes voor een plukboeket in 2 potten gedaan. Had ik van een collega gekregen, toen hij weg ging. Ben benieuwd wat daar uit komt
Ik zie nu dat ik twee groene TTT-ers heb gemerged in mijn reactie :facepalm: .
Eh ... nou ja ... wie de schoen past dan maar :$
Ik vind hier dingen van.
GT, wat een leuke foto's, lekker groen al in jouw tuintje! :D
Je schuurtje is om verliefd op te worden en het is dat ik al een liefde heb (de voordeur van Friez) want anders...

Guave, mocht er ineens toch weer witte malva in mijn tuin opkomen dan stuur ik je wel een stek. Hier ook zoveel vogels in de tuin, echt genieten. Ik voer ook gewoon door, ze hebben het nu en straks hard nodig als ze weer nestjes moeten maken en hun jongen moeten voeren.
Die uitspraak van je kind, gewéldig! :proud:

Caaf, die kippen van jou dat ze je gewoon voorbij lopen en dan naar binnen gaan kijken waar je blijft. Ik zie het voor me :rofl:

Duet, ik herken alles wat je schrijft. Ook ik ga in de tuin veel te lang door en moet het 'natuurlijk' daarna weer meteen bezuren. Wat de tuin betreft zal ik dat wel nooit afleren. Het huishouden daarentegen... :$

Moosey, op de lupinen na heb ik precies dezelfde planten aangeschaft als jij :cheer2: En daarnaast nog een hele berg bijzondere soorten, wordt hopelijk deze week afgeleverd en dan kan ik volgende week als ik vrij ben gaan planten.

GLF, ik ben zo blij dat het goed met je gaat en je zoveel doet! Echt heel leuk je tuin en dat rek met macramé is echt heel bijzonder en inspirerend. Je vijver is ook :heart: Je mag met recht trots zijn op jezelf en niet zo'n klein beetje ook! :hug:
I'm sorry, I was thinking about cats again.
Dankje CC :heart:

@caaf ;-D

Hier morgenvroeg voor het eerst weer eens naar de Intratuin na maanden.. ik zie door het bomen het bos niet meer op internet ( ik zoek iets qua overkapping bij het terras) :$ :clown:
Moos, pas op met je vingergras. Anders wordt het van kwaad tot erger.

Afbeelding

;-D
Ik vind hier dingen van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven