Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 9!
woensdag 24 februari 2021 om 18:33
Alle tuinliefhebbers verzamelen zich hier, om te praten over alle mooie groene (en dan bedoelen we géén kunstgras!) tuinen, waarin we genieten van alle mooie planten, bloemen, bomen, vogels, kippen, konijnen en andere bezoekers.
We proberen al het beton en 75% tegeltuinen om te toveren tot mooie groene oases . Waar je in de zomer niet de temperatuur verhoogt wordt door de aanwezigheid van te veel beton of tegels. Waar je ook niet je voeten fikt, maar waar je heerlijk relaxed kan zitten genieten!
Wil je meeschrijven en ons helpen in de betonjungle-guerrilla, dan heb je van harte welkom!
Dus niet dit:

of dit:

Maar dit!

We proberen al het beton en 75% tegeltuinen om te toveren tot mooie groene oases . Waar je in de zomer niet de temperatuur verhoogt wordt door de aanwezigheid van te veel beton of tegels. Waar je ook niet je voeten fikt, maar waar je heerlijk relaxed kan zitten genieten!
Wil je meeschrijven en ons helpen in de betonjungle-guerrilla, dan heb je van harte welkom!
Dus niet dit:
of dit:

Maar dit!

anoniem_206443 wijzigde dit bericht op 25-02-2021 17:25
10.96% gewijzigd
zondag 25 april 2021 om 10:06
Jeetje wat is er weer veel geschreven!
Planten die ik niet mooi vind? Geen idee, ook alle kleuren zie je in mijn tuin. Ik hou van plantjes en van kleur!
Gisteren naar de plantjesmarkt geweest, hier is iedere zaterdag een kweker die op zijn parkeerterrein een verkoop heeft. Veel leuks voor weinig gescoord maar het meeste is eenjarig en het bloeit. Jasmijn, lobelia, hanggeranium, spaanse margrieten alles in potten gezet dus dat kan wel.
Vraagje, ik heb in de voortuin een paar uitdagingen!
Op een plekje word alles opgevreten door de naaktslakken. Zo frustrerend! Dus ik zoek nu een bodembedekker die ze niet lekker vinden, het moet wel een bloeiende of lichtkleurige soort zijn die van schaduw houdt. Wat kan ik daar neerzetten? Het liefst een vaste plant.
Dat katten mijn voortuin uitkiezen om te zonnen kan ik wel hebben maar niet dat ze mijn middelste border gebruiken als kattenbak. Ik heb er al allemaal satéprikkers neer gezet maar daar hebben ze schijt aan.
Deze border heb ik pas vorig jaar gemaakt en de bodembedekkers die er instaan zijn nog niet groot genoeg. Zijn er nog andere opties die dier- en milieuvriendelijk zijn?
Ohh, ik weet nu welke plant ik niet leuk vind... de klimop!
Alecta.... durf jij een ekster zo op de pakken? Held!!
Planten die ik niet mooi vind? Geen idee, ook alle kleuren zie je in mijn tuin. Ik hou van plantjes en van kleur!
Gisteren naar de plantjesmarkt geweest, hier is iedere zaterdag een kweker die op zijn parkeerterrein een verkoop heeft. Veel leuks voor weinig gescoord maar het meeste is eenjarig en het bloeit. Jasmijn, lobelia, hanggeranium, spaanse margrieten alles in potten gezet dus dat kan wel.
Vraagje, ik heb in de voortuin een paar uitdagingen!
Op een plekje word alles opgevreten door de naaktslakken. Zo frustrerend! Dus ik zoek nu een bodembedekker die ze niet lekker vinden, het moet wel een bloeiende of lichtkleurige soort zijn die van schaduw houdt. Wat kan ik daar neerzetten? Het liefst een vaste plant.
Dat katten mijn voortuin uitkiezen om te zonnen kan ik wel hebben maar niet dat ze mijn middelste border gebruiken als kattenbak. Ik heb er al allemaal satéprikkers neer gezet maar daar hebben ze schijt aan.
Ohh, ik weet nu welke plant ik niet leuk vind... de klimop!
Alecta.... durf jij een ekster zo op de pakken? Held!!
zondag 25 april 2021 om 10:26
Blauwe druifjes haat ik, summum van tuttigheid. En bijna alle narcissen, rare stijve bloemen. En forsitia vind ik stom. En camelia’s schreeuwerig en tuttig tegelijk. Oh, en hemelsleutel. Tuttig. En ginkgo’s hebben schitterend blad, maar maken van de lelijke rechte takken. Hou ik ook niet van.
Ik heb gister wat potten gevuld met lupinen, lavendel, campanula en wat hanggeraniums. Wordt denk ik leuk. Verder alle planten geplant. De schaduwborder die ik vorig jaar heb beplant lijkt goed aangeslagen te zijn. Mijn grote paarse solomonszegels staan al boven de grond, zo mooi. En de meeste varens komen ook goed terug. Longkruid en elfenbloem staan te bloeien. t Is ook allemaal nog niet erg droog bij mij, hoopgevend. Al zou een lekkere bui al wel weer welkom zijn.
Sterkte met de tandartsperikelen momo en CC! Ik heb tegenwoordig een hele goede én erg grappige tandarts, sinds ik bij hem ben zie ik er wat minder tegenop. Maar ik ben ook nooit erg fan geweest nee.
Ik heb gister wat potten gevuld met lupinen, lavendel, campanula en wat hanggeraniums. Wordt denk ik leuk. Verder alle planten geplant. De schaduwborder die ik vorig jaar heb beplant lijkt goed aangeslagen te zijn. Mijn grote paarse solomonszegels staan al boven de grond, zo mooi. En de meeste varens komen ook goed terug. Longkruid en elfenbloem staan te bloeien. t Is ook allemaal nog niet erg droog bij mij, hoopgevend. Al zou een lekkere bui al wel weer welkom zijn.
Sterkte met de tandartsperikelen momo en CC! Ik heb tegenwoordig een hele goede én erg grappige tandarts, sinds ik bij hem ben zie ik er wat minder tegenop. Maar ik ben ook nooit erg fan geweest nee.
zondag 25 april 2021 om 10:32
Estelle, lievevrouwebedstro is een leuke lichtgekleurde bodembedekker die zoden vormt en in de schaduw kan. Wordt ca. 20 cm. hoog en bloeit wit in mei. Hier zie ik er nooit (naakt)slakken bij.
De milieuvriendelijkste manier om ze weg te krijgen is om 's avonds na een regenbui of als je gesproeid hebt naar buiten te gaan met een zaklamp, ze te rapen en elders uit te zetten.
Voor de katten (of eigenlijk tegen de katten
) kan je misschien tijdelijk sierkeien neerleggen? Die kan je dan weer weghalen als de bodembedekkers groter gegroeid zijn of gewoon lekker laten liggen natuurlijk.
Ik vind het ook stoer van Alecta! Volgens mij kunnen die beesten nog heel gemeen pikken.
De milieuvriendelijkste manier om ze weg te krijgen is om 's avonds na een regenbui of als je gesproeid hebt naar buiten te gaan met een zaklamp, ze te rapen en elders uit te zetten.
Voor de katten (of eigenlijk tegen de katten
Ik vind het ook stoer van Alecta! Volgens mij kunnen die beesten nog heel gemeen pikken.
calamitycat wijzigde dit bericht op 25-04-2021 10:54
1.65% gewijzigd
I'm sorry, I was thinking about cats again.
zondag 25 april 2021 om 10:43
Moosey, goed bezig geweest en mooie combinatie voor je potten
Ik kijk nu al uit naar de foto's.
Trouwens eens met je lelijke plantenlijst, hemelsleutel vind ik overigens wel mooi in een prairieborder en het is een echte bijenplant, reden dat ik er toch een paar heb aangeschaft.
Ik heb gelukkig een hele fijne tandarts en de assistentes zijn ook altijd zó lief. Tijdens het trekken van mijn kies vrijdag had ze haar hand op mijn schouder, dat maakte het toch net even dragelijker. Was ondanks verdoving behoorlijk pijnlijk omdat het erg ontstoken was. Zit ook aan de antibiotica nu.
Trouwens eens met je lelijke plantenlijst, hemelsleutel vind ik overigens wel mooi in een prairieborder en het is een echte bijenplant, reden dat ik er toch een paar heb aangeschaft.
Ik heb gelukkig een hele fijne tandarts en de assistentes zijn ook altijd zó lief. Tijdens het trekken van mijn kies vrijdag had ze haar hand op mijn schouder, dat maakte het toch net even dragelijker. Was ondanks verdoving behoorlijk pijnlijk omdat het erg ontstoken was. Zit ook aan de antibiotica nu.
I'm sorry, I was thinking about cats again.
zondag 25 april 2021 om 10:45
Truitje is vanmorgen in mijn armen gestorven en ik ben ontroostbaar. Mijn lieve Trui
. Ik heb haar net buiten gelegd zodat de andere kippen snappen dat ze er niet meer is. Bertje staat er verbijsterd naast. Zijn lievelingskip. Altijd innig naast elkaar op stok en dicht tegen elkaar in hetzelfde zandbadderkuiltje. Trui sprong ook altijd zelf op mijn schoot om geaaid te worden. Gisteren ging het zo goed met haar nadat we terug waren van de dierenarts. Ze liep gewoon mee met de rest en at goed. Zelf nog helemaal bovenin het hok gekomen; dat kon ze eerder niet. Ik wilde haar vanmorgen haar medicijnen geven en ineens begon ze te stuiptrekken en het was gebeurd. Dus mijn tuinwerkzaamheden bestaan vandaag uit het graven van een graf.
Ik vind hier dingen van.
zondag 25 april 2021 om 11:24
Wat betreft planten die ik niet mooi vind, met stip op nr 1. Begonia
Hedera vind ik op zich wel mooi in combinatie met sommige planten.
Maar dat ze alles overwoekeren vind ik vreselijk.
Dat gaat hier dus alleen in potten en niet vol in de grond
Hedera vind ik op zich wel mooi in combinatie met sommige planten.
Maar dat ze alles overwoekeren vind ik vreselijk.
Dat gaat hier dus alleen in potten en niet vol in de grond
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
zondag 25 april 2021 om 11:41
Mamma mia, wat heeft iedereen veel geschreven de afgelopen dagen!
Allereerst sterkte en beterschap voor degenen die de afgelopen dagen in de lappenmand lagen of een tandartsafspraak hebben staan.
@Calamitycat: is natuurlijk afhankelijk van de sector en baan maar misschien is het in de toekomst mogelijk om ook een deel thuis te blijven werken? Wat een verschil tussen de voor en na foto's! En want heb je veel moois besteld!
Het zou wel eens goed kunnen kloppen dat forum tot koopziekte leidt...bij de online plantenwinkels en kwekerijen waren behoorlijk wat dingen uitverkocht (waaronder dus krentenboompjes en cornus kousa).Uiteindelijk gisteren met de kar achter de auto naar een kweker gereden en een een Cornus florida rubra gekocht. Gaat hopelijk van meerstammige heester naar formaat kleine boom groeien Die staat inmiddels op z'n plek. heerlijk om in de tuin bezig te kunnen zijn na een pittige week. Verheug me nu al op herfstloof en bloei
@Momo, bij jouw nick had ik heel andere associaties dan een horror-Momo (wat een bizarre creatie trouwens, had die kunstenaar een slechte trip of zo...) nl van een krullebol met schildpad (film naar t boek Momo van Michael Ende).
Ik zou ook wel nieuwe buren willen als de jouwe ipv die met de rolmaat meten of mijn heesters ook minimaal 50 cm van de erfgrens staan
(ik verzin het niet helaas).
Ik gebruik sinds een jaar nu een druppelslang, hier positief juist vanwege het doseren.
@tuingravin, wat super dat je energie haalt uit een studie die je volgt. Is dat in het verlengde van jouw huidige werk (zorg meen ik?). Die aardbeien in wasmanden: je bedoelt dan van die gaatjes-wasmanden waar dan planten uithangen?
@Alecta, wat een mooie en grote tuin heb jij! Altijd leuk om tuinplannen te blijven maken. Jammer van alle sparren die er aan gaan, heeft die van jullie ook last van de letterzetter? Bij jou, en ook bij anderen, zie ik grote skimmia. Ik vind ze niet eens heel mooi maar ze ruiken zó lekker
Wat een verschil in groei en bloei onderling, afhankelijk van woonplaats. Hier ook pas de tulpen aan het bloeien net als bij GLF en als ik kijk bij Friezinnetje, daar staat al zo veel in bloei.
@Apatura:
een vogelbadje van 500 liter....
@mevrouw Jack: ik heb een keer een soort strobaal voor in de vijver gekocht. Dat hielp goed maar de winkel waar ik dat vandaan had is er niet meer. Misschien kan ik ook eens mosselen proberen want laatste jaar ook veel draadalg.
@Meerkat: wat een gezellige verzameling potten. Vind vooral de gieter als plantenpot erg leuk!
Allereerst sterkte en beterschap voor degenen die de afgelopen dagen in de lappenmand lagen of een tandartsafspraak hebben staan.
@Calamitycat: is natuurlijk afhankelijk van de sector en baan maar misschien is het in de toekomst mogelijk om ook een deel thuis te blijven werken? Wat een verschil tussen de voor en na foto's! En want heb je veel moois besteld!
Het zou wel eens goed kunnen kloppen dat forum tot koopziekte leidt...bij de online plantenwinkels en kwekerijen waren behoorlijk wat dingen uitverkocht (waaronder dus krentenboompjes en cornus kousa).Uiteindelijk gisteren met de kar achter de auto naar een kweker gereden en een een Cornus florida rubra gekocht. Gaat hopelijk van meerstammige heester naar formaat kleine boom groeien Die staat inmiddels op z'n plek. heerlijk om in de tuin bezig te kunnen zijn na een pittige week. Verheug me nu al op herfstloof en bloei
@Momo, bij jouw nick had ik heel andere associaties dan een horror-Momo (wat een bizarre creatie trouwens, had die kunstenaar een slechte trip of zo...) nl van een krullebol met schildpad (film naar t boek Momo van Michael Ende).
Ik zou ook wel nieuwe buren willen als de jouwe ipv die met de rolmaat meten of mijn heesters ook minimaal 50 cm van de erfgrens staan
Ik gebruik sinds een jaar nu een druppelslang, hier positief juist vanwege het doseren.
@tuingravin, wat super dat je energie haalt uit een studie die je volgt. Is dat in het verlengde van jouw huidige werk (zorg meen ik?). Die aardbeien in wasmanden: je bedoelt dan van die gaatjes-wasmanden waar dan planten uithangen?
@Alecta, wat een mooie en grote tuin heb jij! Altijd leuk om tuinplannen te blijven maken. Jammer van alle sparren die er aan gaan, heeft die van jullie ook last van de letterzetter? Bij jou, en ook bij anderen, zie ik grote skimmia. Ik vind ze niet eens heel mooi maar ze ruiken zó lekker
Wat een verschil in groei en bloei onderling, afhankelijk van woonplaats. Hier ook pas de tulpen aan het bloeien net als bij GLF en als ik kijk bij Friezinnetje, daar staat al zo veel in bloei.
@Apatura:
@mevrouw Jack: ik heb een keer een soort strobaal voor in de vijver gekocht. Dat hielp goed maar de winkel waar ik dat vandaan had is er niet meer. Misschien kan ik ook eens mosselen proberen want laatste jaar ook veel draadalg.
@Meerkat: wat een gezellige verzameling potten. Vind vooral de gieter als plantenpot erg leuk!
ga je mee verdwalen...ik weet de weg
zondag 25 april 2021 om 12:23
Oh, nog vergeten: wat een leuke poezebeesten heeft iedereen en Duet, wat een lief koppie heeft jouw hond!
En wat betreft de keus voor de cornus (ipv krenteboompje): staat op een plek naast een heester met een zee aan witte bloemen, vond een ander kleurtje dus juist wel mooi. En dat krenteboompje komt er ook nog, weet alleen nog even niet waar
En wat betreft de keus voor de cornus (ipv krenteboompje): staat op een plek naast een heester met een zee aan witte bloemen, vond een ander kleurtje dus juist wel mooi. En dat krenteboompje komt er ook nog, weet alleen nog even niet waar
ga je mee verdwalen...ik weet de weg
zondag 25 april 2021 om 12:34
Och heden, wat schrijven jullie veel, haha!
En wat een hoop narigheid. Trui!
En ziek en tandartsen en... jemig. Sterkte iedereen!
Hier even een beetje tuinbreak: ik moet nog van alles onkruidvrij maken maar ik heb vandaag geen zin. Ga straks wel even naar de zaailingen kijken en de grotere een eigen potje geven. Maar veel verder gaat het niet vandaag denk ik.
Oh en qua planten die je niet leuk vindt: ik las van alles dat er bij mij gewoon in komt. Maar ik wil gewoon niks meer dat woekert. Ik ben echt enorm klaar met munt, bosaardbei en vooral klimop.
En wat een hoop narigheid. Trui!
Hier even een beetje tuinbreak: ik moet nog van alles onkruidvrij maken maar ik heb vandaag geen zin. Ga straks wel even naar de zaailingen kijken en de grotere een eigen potje geven. Maar veel verder gaat het niet vandaag denk ik.
Oh en qua planten die je niet leuk vindt: ik las van alles dat er bij mij gewoon in komt. Maar ik wil gewoon niks meer dat woekert. Ik ben echt enorm klaar met munt, bosaardbei en vooral klimop.
zondag 25 april 2021 om 12:38
Ik ben groot fan van blauwe druiven, heb nu meerdere soorten, de gewone, witte, licht blauwe en extra fluffy.Moosey schreef: ↑25-04-2021 10:26Blauwe druifjes haat ik, summum van tuttigheid. En bijna alle narcissen, rare stijve bloemen. En forsitia vind ik stom. En camelia’s schreeuwerig en tuttig tegelijk. Oh, en hemelsleutel. Tuttig. En ginkgo’s hebben schitterend blad, maar maken van de lelijke rechte takken. Hou ik ook niet van.
Meest recent aangepakte border:

Narcissen vind ik wel stom, ik houd niet zo van geel...
@caaf, wat rot om te horen, arme trui
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
zondag 25 april 2021 om 12:55
Ja, ze gaan dan een beetje in paniek in het hoekje bij de ramen zitten en dan kun je ze zo pakken, als je snel bent. Als je ze goed vast hebt kunnen ze niets meer en kun je ze buiten zo laten vliegen.GroenTuintje schreef: ↑25-04-2021 09:43@ Alecta, flink druk geweest lees ik. En over die ekster, kon je die gewoon oppakken in huis?
zondag 25 april 2021 om 12:57
Okay, dan moet je dus wel wat lef hebben
Voor iedereen een groene tuin
zondag 25 april 2021 om 12:58
Ha,ha, ik ben gek op blauwe druifjes, narcissen, hemelsleutel e.d. Ik houd ook serieus van Afrikaantjes. Ik ben dol op tuttigheid.Moosey schreef: ↑25-04-2021 10:26Blauwe druifjes haat ik, summum van tuttigheid. En bijna alle narcissen, rare stijve bloemen. En forsitia vind ik stom. En camelia’s schreeuwerig en tuttig tegelijk. Oh, en hemelsleutel. Tuttig. En ginkgo’s hebben schitterend blad, maar maken van de lelijke rechte takken. Hou ik ook niet van.
zondag 25 april 2021 om 12:59
Jongste kind wilde hem aaien. Die kreeg gelijk een hap in zijn vinger
zondag 25 april 2021 om 13:00