Overstappen op vaste voeding, hoe??
woensdag 20 mei 2009 om 17:53
Ik heb een zoontje van 6 maanden en vandaag heeft hij zijn eerste fruithapje gekregen na zijn fles. Het is natuurlijk de bedoeling dat de vaste voeding uitgebreid gaat worden maar hoe? Ik heb op internet zitten zoeken maar in alle schema's die ik tegenkom, wordt ervanuit gegaan dat een kindje rond een uur of 22:00 nog een laatste fles krijgt. Dat is bij ons niet het geval en ik vraag me af hoe ik het 't beste kan aanpakken qua tijden.
Hij krijgt nu om 07:00, 11:00, 15:00 en 19:00 uur een fles, gaat om 20:00 uur naar bed en slaapt dan door tot en uur of 06:30/07:00 uur.
Een fruithapje is makkelijk in te passen maar wanneer geef ik avondeten? Vervangt dit een fles? Moet de dag afgesloten worden met een fles?
Ik ben benieuwd hoe jullie dit doen of deden....
Hij krijgt nu om 07:00, 11:00, 15:00 en 19:00 uur een fles, gaat om 20:00 uur naar bed en slaapt dan door tot en uur of 06:30/07:00 uur.
Een fruithapje is makkelijk in te passen maar wanneer geef ik avondeten? Vervangt dit een fles? Moet de dag afgesloten worden met een fles?
Ik ben benieuwd hoe jullie dit doen of deden....
woensdag 20 mei 2009 om 18:24
Je kan de fles voor het slapengaan, om 19 uur ook vervangen door een brinta papje uit fles, daar slapen ze meestal lekker op.
Stel dat je het zo gaat doen:
Om 7 uur een fles.
Rond 11 uur een boterham/crackertje, evt rond 13 uur nog een kleine melkfles, dan om 15 uur een fruithap, om 17uur groentehap, en om 19 uur papfles.
Je hoeft je natuurlijk niet zo strak aan de tijden te houden. Het hongergevoel zal anders / minder worden na die andere hapjes enzo. Dus dan wijzigen de tijden ook.
Suc6!
Stel dat je het zo gaat doen:
Om 7 uur een fles.
Rond 11 uur een boterham/crackertje, evt rond 13 uur nog een kleine melkfles, dan om 15 uur een fruithap, om 17uur groentehap, en om 19 uur papfles.
Je hoeft je natuurlijk niet zo strak aan de tijden te houden. Het hongergevoel zal anders / minder worden na die andere hapjes enzo. Dus dan wijzigen de tijden ook.
Suc6!
woensdag 20 mei 2009 om 18:25
hoi hoi
helmaal naar eigen idee doen
er zijn een hoop boekjes te vinden maar niemand weet hoe jou dag er uit ziet
ik wil je wel een voorbeeld geven vanmijn dag
mijn dochte ri s9 maanden en eet u met de pot mee
ik ben wel al begonnen met 4 maanden fruitje dus ik loop iets voor
maar goed mijn dag was toen
smorgens een fles pap
bij de koffie een fruitje bij de luch een flesje en naar bed
smiddags na het slapen evt ook nog wat fruit en probeer al over te gaan op een tuitbeker zo een flexibele tuit is prima om te leren en zo maak je je dag weer af met de fles voor de nacht
je kan langzaam aan proberen om de stukjes fruit iets groffer te maken gaat dat niet nou dan gewoon nog even wachten
een heel klein stukje brood ter grote van een pink nageltje gaat dat goed een stukje er bij en zo bouw je het per week een beetje op je kan evt ook zelf appels raspen dat is al groffer dan een potje maar nog niet nu hoor hij moet even wennen
nu ben ik zo ver dat ze 1 fles heeft bij het ontbijt maar dan in een tuitbeker met een broodje
bij de kofiie een stukje fruit
luch 2 broodjes ( zonder korstjes uiteraard ) en eenbeker melk
na het slapen iets lekkers een lange vinger of rozijntjes zo iets
wij eten om 6 uur dan eet ze bijna altijd mee maar pizza gaat nog niet uiteraard maar spinazie of andere groente prakken met evt wat jus of appelmoes werkt prima
en een toetje na zo een danoontje
misschien heb je er iets aan
gr. diana
helmaal naar eigen idee doen
er zijn een hoop boekjes te vinden maar niemand weet hoe jou dag er uit ziet
ik wil je wel een voorbeeld geven vanmijn dag
mijn dochte ri s9 maanden en eet u met de pot mee
ik ben wel al begonnen met 4 maanden fruitje dus ik loop iets voor
maar goed mijn dag was toen
smorgens een fles pap
bij de koffie een fruitje bij de luch een flesje en naar bed
smiddags na het slapen evt ook nog wat fruit en probeer al over te gaan op een tuitbeker zo een flexibele tuit is prima om te leren en zo maak je je dag weer af met de fles voor de nacht
je kan langzaam aan proberen om de stukjes fruit iets groffer te maken gaat dat niet nou dan gewoon nog even wachten
een heel klein stukje brood ter grote van een pink nageltje gaat dat goed een stukje er bij en zo bouw je het per week een beetje op je kan evt ook zelf appels raspen dat is al groffer dan een potje maar nog niet nu hoor hij moet even wennen
nu ben ik zo ver dat ze 1 fles heeft bij het ontbijt maar dan in een tuitbeker met een broodje
bij de kofiie een stukje fruit
luch 2 broodjes ( zonder korstjes uiteraard ) en eenbeker melk
na het slapen iets lekkers een lange vinger of rozijntjes zo iets
wij eten om 6 uur dan eet ze bijna altijd mee maar pizza gaat nog niet uiteraard maar spinazie of andere groente prakken met evt wat jus of appelmoes werkt prima
en een toetje na zo een danoontje
misschien heb je er iets aan
gr. diana
woensdag 20 mei 2009 om 18:30
Yep, ik zou ook ergens tussen 5 en 6 een groentehap doen. Die laatste fles voorlopig gewoon zo houden. Tegen de tijd dat die groentehap een echte maaltijd wordt, kun je die avondfles wat later geven of helemaal laten vallen. Dochter hier dronk tot ze 2 was nog een fles voor het slapen gaan.
Tot 12 mnd halen ze alles wat ze nodig hebben uit melk, heb ik altijd begrepen. Alles daarnaast is extra. Dus doe gewoon lekker rustig aan met dat vaste voedsel, komt vanzelf goed.
Tot 12 mnd halen ze alles wat ze nodig hebben uit melk, heb ik altijd begrepen. Alles daarnaast is extra. Dus doe gewoon lekker rustig aan met dat vaste voedsel, komt vanzelf goed.
woensdag 20 mei 2009 om 18:41
Crackertjes en boterhammen? Lijkt me met 6 mnd wat voorbarig...
Als je vandaag voor het eerst een fruithapje hebt gegeven (vaak wordt aangeraden om te beginnen met groente), houd het daar dan een paar dagen bij. Gaat dat goed, doe er dan een groentehapje bij aan het eind van de dag. De darmpjes van je kind moeten ook aan vast voedsel wennen.
Je hoeft overigens niet alles te pureren. Check eens op Rapley methode. Sommige kindjes vinden het geweldig om op een stronkje gekookte broccoli te sabbelen.
Als je vandaag voor het eerst een fruithapje hebt gegeven (vaak wordt aangeraden om te beginnen met groente), houd het daar dan een paar dagen bij. Gaat dat goed, doe er dan een groentehapje bij aan het eind van de dag. De darmpjes van je kind moeten ook aan vast voedsel wennen.
Je hoeft overigens niet alles te pureren. Check eens op Rapley methode. Sommige kindjes vinden het geweldig om op een stronkje gekookte broccoli te sabbelen.
woensdag 20 mei 2009 om 19:27
Wij hebben eerst tussen een soortgelijk schema als jij hebt een fruithapje rond 9.00 en een paar weken later ook een groentehapje rond 17.00 ingepast. Op een gegeven moment gaat je kindje vanzelf meer dan een paar hapjes eten en kan je de fles die net voor of net na die vaste hap komt laten vervallen.
Wij gaven ook al lang geen fles meer rond 22.00.
Wij gaven ook al lang geen fles meer rond 22.00.
woensdag 20 mei 2009 om 19:29
woensdag 20 mei 2009 om 19:56
ik kan me nog herinneren dat ik rond de tijd dat mijn zoon 6 maanden was het idee had dat ik continu met zijn eten bezig was. Wat je je misschien nog niet gerealiseerd had, is dat je over een paar weken eens begint met een broodkorst en dat uit gaat breiden naar een hele boterham.
Op een gegeven moment ga je echt naar 3 maaltijdmomenten toe en 2 tussendoortjes. (hoe onwaarschijnlijk dat nu ook lijkt). Ik zou tussen 17 en 18 een avondprutje doen. Veel krijgt hij daar toch nog niet van binnen.
- Ik zou het fruit idd naar de ochtend toe halen.
- 11.30/12.00 fles (kun je op een gegeven moment mooi een broodkorst bij doen).
- 14.30/15.00 uur fles (vervalt volgens mij als eerste fles en wordt een soepstengel en wat diksap)
- 17.00 avondprutje
- 19.00 fles
Op een gegeven moment ga je echt naar 3 maaltijdmomenten toe en 2 tussendoortjes. (hoe onwaarschijnlijk dat nu ook lijkt). Ik zou tussen 17 en 18 een avondprutje doen. Veel krijgt hij daar toch nog niet van binnen.
- 14.30/15.00 uur fles (vervalt volgens mij als eerste fles en wordt een soepstengel en wat diksap)
- 17.00 avondprutje
- 19.00 fles
woensdag 20 mei 2009 om 20:19
quote:krokusje schreef op 20 mei 2009 @ 19:56:
- 17.00 avondprutje
- 19.00 flesZo deed ik het met 6 maanden ook. Met 8 maanden kwam er om 11.30 een boterham bij, daarvan at ze al snel een hele. Toen verschoof de fles van 12.00 naar ongeveer 13.00, gevolgd door om 15.00 een tussendoortje (fruit/yoghurt/soepstengel/diksap). Om 17.30 dan warm eten (tot een maand of 9 maar een paar happen) en dan op 19 uur nog een fles.
- 17.00 avondprutje
- 19.00 flesZo deed ik het met 6 maanden ook. Met 8 maanden kwam er om 11.30 een boterham bij, daarvan at ze al snel een hele. Toen verschoof de fles van 12.00 naar ongeveer 13.00, gevolgd door om 15.00 een tussendoortje (fruit/yoghurt/soepstengel/diksap). Om 17.30 dan warm eten (tot een maand of 9 maar een paar happen) en dan op 19 uur nog een fles.
vrijdag 22 mei 2009 om 22:19
quote:Helenita2 schreef op 20 mei 2009 @ 18:41:
Je hoeft overigens niet alles te pureren. Check eens op Rapley methode. Sommige kindjes vinden het geweldig om op een stronkje gekookte broccoli te sabbelen.Een crackertje/boterhamkorst bedoel ik. Natuurlijk niet een gortdroge hele volkoren cracker. Ik bedoel meer in de trant van: een stukje creamcracker, of een broodkorstje of een stukje soepstengel.... vinden veel kids best lekker hoor om op te sabbelen.
Je hoeft overigens niet alles te pureren. Check eens op Rapley methode. Sommige kindjes vinden het geweldig om op een stronkje gekookte broccoli te sabbelen.Een crackertje/boterhamkorst bedoel ik. Natuurlijk niet een gortdroge hele volkoren cracker. Ik bedoel meer in de trant van: een stukje creamcracker, of een broodkorstje of een stukje soepstengel.... vinden veel kids best lekker hoor om op te sabbelen.
zaterdag 23 mei 2009 om 09:41
Dochter is ook 6 maanden en ik geef ook om 7-11-15-19uur een fles. Ik begin ook met een fruithapje (gepureerde mango) rond een uur of 9/half 10. Ze krijgt nog niet zoveel dus die fles gaat er nog gewoon in. Over een paar dagen begin ik ook met een groentehap en die zal ik ook rond een uur of 5 geven. In het begin is het inderdaad zo dat je voor je gevoel de hele dag bezig bent met voedingsmomenten, gelukkig wordt het op een gegeven moment wat minder, want het is niet echt mijn hobby.
zaterdag 23 mei 2009 om 10:25
Ons zoontje is bijna 7 maanden en wij hebben het als volgt gedaan:
Hij kreeg zijn voedingen om:
7.30
12.00
15.00
18.30
22.00
Toen zijn we begonnen met iets groente rond 17.45, voedingen gelijk gehouden.
Daarna de voeding van 22.00 laten vallen dus bleven er 4 voedingen en 1x iets groente over.
Toen fruit geintroduceerd en dat krijgt hij rond 9.30.
Groente wat gaan uitbreiden tot iets meer maaltijd, rijst erbij of aardappel en de voeding van 18.30 geef ik nu om 19.30.
Rond 13.30/14.00 krijgt hij nu een broodkorstje of een halve liga.
Dit hebben we in circa 6 weken opgebouwd.
Nu is het:
7.30 voeding
9.30 fruit
12.00 voeding
13.30 broodkorstje of halve liga
16.00 voeding
18.30 warm eten
19.30 voeding en daarna naar bed
Wat wij wel doen is 's middags broodkorstje of liga als wij ook brood eten (aan tafel ook) en 's avonds warm eten als wij ook aan tafel warm eten.
Hij kreeg zijn voedingen om:
7.30
12.00
15.00
18.30
22.00
Toen zijn we begonnen met iets groente rond 17.45, voedingen gelijk gehouden.
Daarna de voeding van 22.00 laten vallen dus bleven er 4 voedingen en 1x iets groente over.
Toen fruit geintroduceerd en dat krijgt hij rond 9.30.
Groente wat gaan uitbreiden tot iets meer maaltijd, rijst erbij of aardappel en de voeding van 18.30 geef ik nu om 19.30.
Rond 13.30/14.00 krijgt hij nu een broodkorstje of een halve liga.
Dit hebben we in circa 6 weken opgebouwd.
Nu is het:
7.30 voeding
9.30 fruit
12.00 voeding
13.30 broodkorstje of halve liga
16.00 voeding
18.30 warm eten
19.30 voeding en daarna naar bed
Wat wij wel doen is 's middags broodkorstje of liga als wij ook brood eten (aan tafel ook) en 's avonds warm eten als wij ook aan tafel warm eten.