Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 9!

24-02-2021 18:33 3041 berichten
Alle tuinliefhebbers verzamelen zich hier, om te praten over alle mooie groene (en dan bedoelen we géén kunstgras!) tuinen, waarin we genieten van alle mooie planten, bloemen, bomen, vogels, kippen, konijnen en andere bezoekers.
We proberen al het beton en 75% tegeltuinen om te toveren tot mooie groene oases . Waar je in de zomer niet de temperatuur verhoogt wordt door de aanwezigheid van te veel beton of tegels. Waar je ook niet je voeten fikt, maar waar je heerlijk relaxed kan zitten genieten!

Wil je meeschrijven en ons helpen in de betonjungle-guerrilla, dan heb je van harte welkom!

Dus niet dit:
Afbeelding
of dit:
Afbeelding

Maar dit!

Afbeelding
Afbeelding
anoniem_206443 wijzigde dit bericht op 25-02-2021 17:25
10.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
https://postimg.cc/gallery/cH6KBtz

Na mijn gezaag ook wat plaatjes vanuit hier. Hopelijk gaat het goed met de link, ben niet zo handig is al gebleken :facepalm:
Gisteren hier nog mooi weer gehad en de volgende plaatsjes geschoten in mijn tuin.

1 is de kardinaalsmuts, op zich niet heel spectaculair maar bijzonder dat íe in blad zit. Het is een waardstruik voor de nachtspinselmot waarvan de rupsjes de struik elk jaar kaal vreten. Blad en bloei komen gewoon altijd terug, geen schade dus en de "kraamkamers" zijn grappig om te zien.

3 de parelstruik, gisteren nog een enorme wolk van witte bloemen dat zal na vandaag anders zijn...)

4 phlomis begint goed te groeien

5 eerstje miertje op de pioen

6 de bloesem van mijn red sentinel (foto vorige week genomen)
ga je mee verdwalen...ik weet de weg
Alle reacties Link kopieren
Kunnen jullie me adviseren over een schuurmuurtje dat ik wil laten begroeien? Ik zoek een klimplant die:
- wintergroen is
- donkere bladeren heeft
- kleine bladeren heeft
Mevrouw Jack,
'Kom eigenlijk ook snel uit bij Kamperfoelie (maar niet echt klein blad en vormt hier op leem een enórma massa) en vuurdoorn.
Je zou ook kunnen overwegen een taxus voor het muurtje te zetten, die is donker en goed, vlak, terug te snoeien. Beetje kerkhof-groen misschien maar vormt wel een mooie rustige achtergrond voor uitbundige bloeiers.
ga je mee verdwalen...ik weet de weg
Alle reacties Link kopieren
@cousin, dankje :heart: jij hebt ook veel moois in bloei staan.

Ik heb ooit van TuinGravin als tip gekregen dat de vingerplant het beter doet in de volle grond in de tuin. Dus voortaan gewoon in de volle grond zetten ;) ( zelfs de sneeuw hebben ze overleefd ).

De gele bloemen zijn van Dex lekker geurende brem :flirting:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
De hortensia is bloeiend gekocht (dus een beetje "foefelen" maar wel een mooi plaatje)
Dank je Groentuintje, dan ga ik toch een keer een nieuwe vingerplant kopen en ook de de tip van Tuingravin volgen. Is het proberen waard.
ga je mee verdwalen...ik weet de weg
Alle reacties Link kopieren
Kerkhof groen :rofl:

Vriend is ein-de-lijk thuis :cheer2: En ik had gisteren al een tuin die blank stond na 1 regen bui. Klote klei :furious:
Alle reacties Link kopieren
Daar kan je wat aan doen Momo.
Kost ff wat spierkracht maar als je specifieke plekken hebt waar altijd lang een plas blijft staan kan je met een grondboor een gat maken en dat opvullen met grofzand.

ik weet niet wat de bodemopbouw bij jou is. er zijn plekken in nl waar t wat minder verstandig is. in n polder bijv.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat hebben we geprobeerd, maar het is letterlijk klei op klei op klei op klei. Dan zou ik mijn hele tuin 10 meter moeten laten afgraven, en dan kom je waarschijnlijk alsnog klei tegen. We gaan kijken of we de afvoer onder het huis kunnen laten door spuiten en een put onder de tegels voor water opvang, die we dan door laten stromen richting de afvoer. En de hele tuin staat dus blank, niet alleen een hoekje ofzo. Ach, klei is tenminste wel voedzaam. Einde gemopper hoor! :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
oeff dat klinkt wel heel nat idd.
hoop dat je t een beetje opgelost krijgt.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Yep, heb echt moeten puzzelen welke planten de herfst/winter doorkomen met vrij constante natte voeten. Dat gaat nu steeds beter gelukkig.
Wij hadden ook zo'n kleddernatte tuin bij ons vorige huis Momo. Kleiachtige grond en heel erg hoog grondwater. Eén bui en het gras was een vijver. Tuin was op het zuiden dus ook nog warm, het leek wel een tropische kas. Alles groeide als een gek daar.
Planten die het goed deden kom je ook in de uiterwaarden tegen:
gele lis
Afbeelding
Kattenstaart
Afbeelding
Spirea
Afbeelding
De appelboom vond het ook prima en het gras deed het fantastisch :-D
Alle reacties Link kopieren
@Momo, fijn dat jouw vriend weer thuis is.

Da's ook balen wanneer je tuin tot badkuip wordt bij heftige regen. Enige mogelijkheid om dat te voorkomen is volgens mij, zoals Apatura ook al aangeeft, drainagebuizen of -kratten aanbrengen. En ieder jaar zand/ compostlaag onderspitten.
Zou het helpen om afschot richting een natuurlijke poel te creëren (als dat al mogelijk is)? Dus dat het water zich wel op één dieper punt kan verzamelen?
ga je mee verdwalen...ik weet de weg
Oh jongens die wind vandaag... zelfs mijn potten waaien om, plantjes plat over de grond die nog niet goed geworteld zijn... ga weg met dat stomme weer!
Alle reacties Link kopieren
Aaaanne (moest even goed tellen hoeveel a's, haha) Ja wij hebben momenteel precies dezelfde tuin als jouw vorige huis. Bedankt voor de planten tips, kattenstaart heb ik net geplant naast de vijver, de andere twee had ik nog niet eens over nagedacht! Phlox doet het al een paar jaar heel goed hier.

We hadden al 3 gaten gemaakt rondom het terras (het is gelukkig echt het terras wat blank staat, de borders zitten een stukje hoger met een lavasteen achtige rand eromheen, ik vergeet altijd de naam van die stenen.), zo'n anderhalve meter naar beneden en dan volgooien met grind. Ik had foto's moeten maken van de klei. De eerste laag klei is gewoon zwart en behalve iets zompig nog redelijk te bewerken, daaronder kwam lichtgrijze klei en dan blauwe klei wat allebei steeds meer compleet dicht zit. Dus jullie tips zijn super lief en gewaardeerd, maar behalve compleet uitgraven of die put zie ik zelf niet zoveel mogelijkheden. Ik ga niet elk jaar ons hele terras uitgraven :biggrin: |-)
Alle reacties Link kopieren
Momo schreef:
04-05-2021 16:10
Aaaanne (moest even goed tellen hoeveel a's, haha) Ja wij hebben momenteel precies dezelfde tuin als jouw vorige huis. Bedankt voor de planten tips, kattenstaart heb ik net geplant naast de vijver, de andere twee had ik nog niet eens over nagedacht! Phlox doet het al een paar jaar heel goed hier.

We hadden al 3 gaten gemaakt rondom het terras (het is gelukkig echt het terras wat blank staat, de borders zitten een stukje hoger met een lavasteen achtige rand eromheen, ik vergeet altijd de naam van die stenen.), zo'n anderhalve meter naar beneden en dan volgooien met grind. Ik had foto's moeten maken van de klei. De eerste laag klei is gewoon zwart en behalve iets zompig nog redelijk te bewerken, daaronder kwam lichtgrijze klei en dan blauwe klei wat allebei steeds meer compleet dicht zit. Dus jullie tips zijn super lief en gewaardeerd, maar behalve compleet uitgraven of die put zie ik zelf niet zoveel mogelijkheden. Ik ga niet elk jaar ons hele terras uitgraven :biggrin: |-)
Het laagste deel van mijn tuin, daar kun je ook mee boetseren, met die klei. Blauwe klei. Ik heb daar vooral vlonders en een deel van 3x3 heb ik iets afgegraven (in de sloot teruggelegd). Voornamelijk om makkelijker een plant te kunnen planten of opgraven en delen of verplaatsen.

Leuke bollen zijn daar Leucojum, Narcis en Camassia. Verbazingwekkend goed groeit daar vlinderstruik, Buddleja. En zowat alles uit de familie rosaceae doet het goed, bijvoorbeeld sanguisorba, spirea’s, braam, appel, pruim.

Heb je al eens gedacht aan: miscanthus, eupatorium, zeeuws knoopje, japanse anemoon? Ik heb ook pinksterbloemen staan, zo’n lief bloemetje, volgens mij van de Hessenhof, paarse variant.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle tips Mermedina! Ik ga het allemaal noteren en spieken of er nog plekjes in de tuin zijn waar die kunnen staan. :heart:
Alle reacties Link kopieren
Cousin-It, zaken die je bloeddruk doen stijgen en dus stress veroorzaken zijn verre van leuk. Sterkte :hug:
Bedankt voor het lieve compliment over mijn tuin. Die heuvel met de op hun kant ingegraven flagstones heb ik al best lang geleden gemaakt maar ben er nog steeds erg blij mee hoe dat is geworden. Heb alleen een hele domme vergissing gemaakt door de carex af te knippen terwijl dat volgens mij niet de bedoeling was :facepalm: Zie nog steeds geen verse groene sprietjes terug groeien dus ben inmiddels niet meer heel hoopvol dat het nog goed komt. Ach ja, al doende leert men. En soms ook niet ;-D
Siergras haute cuisine voor katten :proud: zou zomaar kunnen ja. Zolang het maar sneller groeit dan de katten kunnen eten komt het wel goed denk ik. Wat een prachtige foto's in je link. Die parelstruik en de bloesem :heart:

Momo, super fijn dat je vriend weer thuis is. Hij wil vast flink vertroeteld worden, succes :D
Dat lijkt me heel erg balen dat je tuin/terras blank staat na een regenbui dus ik snap wel dat je die klei vervloekt soms. Er zijn hele goede tips gegeven qua planten hier en ik was blij te lezen dat je mijn favoriet al hebt: kattenstaarten :love:
...
Alle reacties Link kopieren
Yep, loop de benen uit mijn lijf. Zo kom ik wel aan mijn stappen, trap op, trap af. :D En ik heb zelfs na jaren, jaja, leliegras gekocht. :P
Alle reacties Link kopieren
:cheer2: Hier bloeit het na iets van 5 jaar nog steeds niet. Ik hoop dat jij meer gelukt hebt :mrgreen:
...
Alle reacties Link kopieren
Kolere had je dat niet eerder kunnen zeggen. :rofl: Ach, mijn blauwe regen bloeit na 4 jaar ook nog steeds niet, dus leliegras kan er ook nog wel bij. :puh:
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
04-05-2021 20:27
:cheer2: Hier bloeit het na iets van 5 jaar nog steeds niet. Ik hoop dat jij meer gelukt hebt :mrgreen:
Daar snap ik niks van, dat bij jou iets niet bloeit!

Ik ben deze winter mijn kievitsbloemen kwijt geraakt.....Ik heb al drie jaar het kaartje erbij staan, omdat ik anders bang ben dat ik ze vergeet en er iets anders plant. Dit jaar is er voor het eerst niets opgekomen.....ben ze dus kwijt.

Vandaag is hier eindelijk ook regen gevallen! Zo'n 7 mm, nog niet heel veel, maar in ieder geval iets.
Alle reacties Link kopieren
@Momo, fijn dat vriend weer thuis is, gelukkig!
Alle reacties Link kopieren
Dankje duet! :bigkiss: Ik kan je wel wat natuurlijk zwemwater sturen hoor. :proud: Klote dat je kievitsbloemen ten onder zijn gegaan! Zonde. Nu ik ze even heb opgezocht, bedenk ik me nu ineens dat ze bij mij ook dit jaar niet zijn opgekomen. Eind dit jaar maar weer planten want ze zijn zo mooi.
momo wijzigde dit bericht op 04-05-2021 20:48
55.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Snap het ook niet Duet. Maar het schijnt dat de bloemknoppen van leliegras graag worden opgegeten door slakken dus waarschijnlijk schuilen alle slakken uit de hele tuin ergens in mijn dichtbegroeide leliegraspollen om te voorkomen dat ze worden geraapt.
En ik maar opscheppen dat ik er jaarlijks steeds minder raap :@
...
Alle reacties Link kopieren
Idd echt heel zonde van je kievitsbloemen Duet.
...
Alle reacties Link kopieren
Momo schreef:
04-05-2021 20:39
Kolere had je dat niet eerder kunnen zeggen. :rofl: Ach, mijn blauwe regen bloeit na 4 jaar ook nog steeds niet, dus leliegras kan er ook nog wel bij. :puh:
:hihi:
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven