Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 9!
woensdag 24 februari 2021 om 18:33
Alle tuinliefhebbers verzamelen zich hier, om te praten over alle mooie groene (en dan bedoelen we géén kunstgras!) tuinen, waarin we genieten van alle mooie planten, bloemen, bomen, vogels, kippen, konijnen en andere bezoekers.
We proberen al het beton en 75% tegeltuinen om te toveren tot mooie groene oases . Waar je in de zomer niet de temperatuur verhoogt wordt door de aanwezigheid van te veel beton of tegels. Waar je ook niet je voeten fikt, maar waar je heerlijk relaxed kan zitten genieten!
Wil je meeschrijven en ons helpen in de betonjungle-guerrilla, dan heb je van harte welkom!
Dus niet dit:

of dit:

Maar dit!

We proberen al het beton en 75% tegeltuinen om te toveren tot mooie groene oases . Waar je in de zomer niet de temperatuur verhoogt wordt door de aanwezigheid van te veel beton of tegels. Waar je ook niet je voeten fikt, maar waar je heerlijk relaxed kan zitten genieten!
Wil je meeschrijven en ons helpen in de betonjungle-guerrilla, dan heb je van harte welkom!
Dus niet dit:
of dit:

Maar dit!

anoniem_206443 wijzigde dit bericht op 25-02-2021 17:25
10.96% gewijzigd
donderdag 6 mei 2021 om 20:37
Leuk, aaaane, iets om je op te verheugen!
Ik heb nog zaadjes liggen, voor bijen/vlinders, een deel heb ik in mijn (dak)moestuin, maar wat doe ik met de rest. Waar zal ik dat uitstrooien? Een zaadbom tussen het gras in het openbaar groen? Er is hier heel weinig kale aarde.
Ik overweeg de boomspiegel aan de overkant te adopteren en er dan een geplastificeerd kaartje aan te hangen: deze boomspiegel is geadopteerd door huisnr xxxxx”. Hebben jullie daar nog goede ideeën over? Zodat de bloemen niet geplukt worden, door de gemeente alsnog weg geschoffeld worden (is al eens gebeurd...) of voorzien van een verse hondendrol. Wie denkt met mij mee?
Ik heb nog zaadjes liggen, voor bijen/vlinders, een deel heb ik in mijn (dak)moestuin, maar wat doe ik met de rest. Waar zal ik dat uitstrooien? Een zaadbom tussen het gras in het openbaar groen? Er is hier heel weinig kale aarde.
Ik overweeg de boomspiegel aan de overkant te adopteren en er dan een geplastificeerd kaartje aan te hangen: deze boomspiegel is geadopteerd door huisnr xxxxx”. Hebben jullie daar nog goede ideeën over? Zodat de bloemen niet geplukt worden, door de gemeente alsnog weg geschoffeld worden (is al eens gebeurd...) of voorzien van een verse hondendrol. Wie denkt met mij mee?
donderdag 6 mei 2021 om 20:46
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
donderdag 6 mei 2021 om 21:24
Vandaag wat zaailingen verpot, verder weinig gedaan. Heb niet alle moestuintjes uiteindelijk overgezet, met sommige doe ik toch niks of vind ik de moeite niet. Heb sperzieboon, peultjes, en courgette overgehouden en verder nog cherrytomaten en een andere tomatensoort. En nog peper- en komkommerplantjes. Die laatste ga ik denk ik wel nodig hebben, want er is weinig over van het plantje dat ik in de tuin had gezet. Iets teveel wind en hagel
Tjezus, wat vals
donderdag 6 mei 2021 om 21:29
Ik zaai juist zoveel mogelijk voor en plant dan uit. Het onkruid is hier namelijk sneller dan de meeste zaden. Op deze manier kan ik mijn plantjes tenminste terugvinden.
donderdag 6 mei 2021 om 21:45
Ohh jaa Tuingravin, dat is ook de droom van man en mij..
Zo'n heerlijk huisje ergens achteraf. Beetje aan de bosrand, reeën zien, mogelijk een wolf
Maar we reden laatst door wat landelijk gebied, met een mooie boerderij te koop. Type: gaskachel, mosgroene badkamer, tapijt overal, schrootjes overal. En toen zeiden we wel: Eerst dochter maar es wat ouder.
Want je moet altijd halen en brengen en nu wonen we overal op fietsafstand.
Maar ooit, als ik later groot ben....
Wat leuk om al jullie zaailingen te zien! Hier is weer een hoop vertrapt, maar de schutting staat!! Groen steekt er mooi bij af, dus er komt meer
En er is echt meer dan 30m2 bij gekomen, waarvan het grootste deel tuin gaat worden. Zo leuk!
PS, ik heb ook grind in m'n voortuin... Wel 2 bakken met hibiscus en lavendel (die zichzelf wonderlijk uitzaait in het grind, dus ik heb m'n eigen lavendel stekjes). En een bloesemboom, die net uitgebloeid is.
Maar ik ga me beteren, ik ga vlinderstruiken stekken en lavendel planten in een strook voor het raam langs.
Zo'n heerlijk huisje ergens achteraf. Beetje aan de bosrand, reeën zien, mogelijk een wolf
Maar we reden laatst door wat landelijk gebied, met een mooie boerderij te koop. Type: gaskachel, mosgroene badkamer, tapijt overal, schrootjes overal. En toen zeiden we wel: Eerst dochter maar es wat ouder.
Want je moet altijd halen en brengen en nu wonen we overal op fietsafstand.
Maar ooit, als ik later groot ben....
Wat leuk om al jullie zaailingen te zien! Hier is weer een hoop vertrapt, maar de schutting staat!! Groen steekt er mooi bij af, dus er komt meer
En er is echt meer dan 30m2 bij gekomen, waarvan het grootste deel tuin gaat worden. Zo leuk!
PS, ik heb ook grind in m'n voortuin... Wel 2 bakken met hibiscus en lavendel (die zichzelf wonderlijk uitzaait in het grind, dus ik heb m'n eigen lavendel stekjes). En een bloesemboom, die net uitgebloeid is.
Maar ik ga me beteren, ik ga vlinderstruiken stekken en lavendel planten in een strook voor het raam langs.
Make it one day
donderdag 6 mei 2021 om 21:45
Ga trouwens voor mijn schuurmuurtje toch voor hedera, maar dan een beetje andere soort die niet zo heel hard groeit:

Ga hem bij Directplant kopen, maar word wel een beetje chagrijnig van wat er allemaal is uitverkocht daar zeg. Ik heb vooral wat vijverplanten nodig, maar er is echt helemaal niks op voorraad.

Ga hem bij Directplant kopen, maar word wel een beetje chagrijnig van wat er allemaal is uitverkocht daar zeg. Ik heb vooral wat vijverplanten nodig, maar er is echt helemaal niks op voorraad.
Tjezus, wat vals
donderdag 6 mei 2021 om 21:52
Oh is er ook hedera die minder hard groeit? Dat wist ik niet...
@MevrouwJack, is dat een bepaalde soort? Welke?
Welke vijverplanten zoek je?
Ik weet wel dat hedera veel kan hebben
Wij wonen nu 10 jaar hier, er zat klimop over de oude schutting/half op het schuurtje en we hebben het weggehaald, maar soms, heel soms komt er nog hedera uit de muur / terras groeien. Heel apart..
@MevrouwJack, is dat een bepaalde soort? Welke?
Welke vijverplanten zoek je?
Ik weet wel dat hedera veel kan hebben
Wij wonen nu 10 jaar hier, er zat klimop over de oude schutting/half op het schuurtje en we hebben het weggehaald, maar soms, heel soms komt er nog hedera uit de muur / terras groeien. Heel apart..
Make it one day
donderdag 6 mei 2021 om 21:57
Reeën zie ik hier dagelijks
Drenthe tegen de provincie Groningen aan.
Veel akkerbouw,maar een klein natuurgebied hier vlak bij huis met een klein bosje
Daar zitten reeën
Vanavond eerst al 2 gezien en toen we het laatste stuk naar huis liepen zagen we er nog 4 in een weiland staan.
Ik geniet er elke keer weer van.
Vorige huis was Drenthe maar dan meer richting Friesland, veel bos, maar daar zagen we maar heel af en toe reeën
Mijn zaaigoed is ook al mooi op gekomen
Moet nodig verpot maar moet eerst naar de winkel voor potgrond
Drenthe tegen de provincie Groningen aan.
Veel akkerbouw,maar een klein natuurgebied hier vlak bij huis met een klein bosje
Daar zitten reeën
Vanavond eerst al 2 gezien en toen we het laatste stuk naar huis liepen zagen we er nog 4 in een weiland staan.
Ik geniet er elke keer weer van.
Vorige huis was Drenthe maar dan meer richting Friesland, veel bos, maar daar zagen we maar heel af en toe reeën
Mijn zaaigoed is ook al mooi op gekomen
Moet nodig verpot maar moet eerst naar de winkel voor potgrond
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
donderdag 6 mei 2021 om 22:00
Een Welkoop zit hier niet echt volgens mij, bij de andere tuincentra heb ik ze niet gezien. Hooguit wat van die drijfplantjes in een beker, maar dat is niet echt wat ik zoek.
@Guave, het is een Hedera Helix Natasja. Ik heb inderdaad bij de schutting ook een hedera, maar die gaat zo hard dat ik nu iets minder enthousiasts wil proberen
Ik zoek vooral zuurstofplanten voor de vijver, iets van waternavel ofzo. Anders ga ik die maar via een andere site bestellen. Maar moet nog wel iets leuks uitzoeken bij Directplant, anders kom ik niet aan de 75 euro. Problemen hoor
@Guave, het is een Hedera Helix Natasja. Ik heb inderdaad bij de schutting ook een hedera, maar die gaat zo hard dat ik nu iets minder enthousiasts wil proberen
Ik zoek vooral zuurstofplanten voor de vijver, iets van waternavel ofzo. Anders ga ik die maar via een andere site bestellen. Maar moet nog wel iets leuks uitzoeken bij Directplant, anders kom ik niet aan de 75 euro. Problemen hoor
Tjezus, wat vals
donderdag 6 mei 2021 om 22:03
Ik kan doordat ik weer bijna fulltime werk en op mijn vrije dag nog allerlei herstelafspraken heb dit topic niet meer bijhouden. En mijn tuin ook niet. Ik wil zoveel doen maar ik heb gewoon te weinig tijd. Grom
Wel vanmiddag laat voor de eerste keer het gras gemaaid met mijn nieuwe maaier, dus heb weer een keurig gazonnetje.
Wel vanmiddag laat voor de eerste keer het gras gemaaid met mijn nieuwe maaier, dus heb weer een keurig gazonnetje.
I'm sorry, I was thinking about cats again.
donderdag 6 mei 2021 om 22:08
Och CC, ik snap je.. Volgens mij hadden we een tijd geleden toch de afspraak dat we ons niet meer gingen druk maken om bijhouden 
@MevrouwJack, ah toppie, dan moet ik die ook hebben! Vind 't namelijk wel leuk
Op het lijstje ermee!
Hmmm ja ik dacht, misschien kan ik bij m'n ouders wat confiskeren voor je
@mamainge, dan wonen wij niet gek ver bij elkaar vandaan
ik woon op de grens Overijssel / Drenthe!
Die reeën lopen hier ook wel, maar ik woon in de bouw, dus ze lopen niet zichtbaar voor m'n raam.. Dat lijkt me zo mooi, ontbijtje, krantje en dan aan de bosrand wat reeën zien
Ooit...
@MevrouwJack, ah toppie, dan moet ik die ook hebben! Vind 't namelijk wel leuk
Hmmm ja ik dacht, misschien kan ik bij m'n ouders wat confiskeren voor je
@mamainge, dan wonen wij niet gek ver bij elkaar vandaan
Die reeën lopen hier ook wel, maar ik woon in de bouw, dus ze lopen niet zichtbaar voor m'n raam.. Dat lijkt me zo mooi, ontbijtje, krantje en dan aan de bosrand wat reeën zien
Ooit...
Make it one day
donderdag 6 mei 2021 om 22:14
Hadden we inderdaad Guave maar ik merk dat ik het toch lastig vind omdat ik zo enthousiast word van jullie berichten en het liefst op iedereen en alles zou willen reageren. Maar ik lees (mee) dus ik besta
. Gelukkig alweer bijna weekend.
Morgen voor het eerst sinds 1 jaar en 4 maanden (!) weer naar locatie en ik zie er als een berg tegenop. Ben nog niet gevaccineerd dus ik vind het best eng en wil ook niet weg bij mijn katten eigenlijk
Maar ja, eens zal het er toch weer van moeten komen dus ik ga me er dapper doorheen slaan.
Morgen voor het eerst sinds 1 jaar en 4 maanden (!) weer naar locatie en ik zie er als een berg tegenop. Ben nog niet gevaccineerd dus ik vind het best eng en wil ook niet weg bij mijn katten eigenlijk
I'm sorry, I was thinking about cats again.
donderdag 6 mei 2021 om 22:16
donderdag 6 mei 2021 om 22:16
Ik zocht dit bericht terug, we zijn sinds maandag al gewoon 12Tuingravin schreef: ↑03-05-2021 14:43mooi Kleinezon!
Ik houd wel van dovenetel, zou ik ook aan moeten schaffen. Zijn er ook met paarse bloemetjes. Als kind trok ik voorzichtig de bloemetjes uit, en zoog dan aan het onderste puntje. Lekker zoet! Ik snap die insecten wel...![]()
@tuingravin, je hebt pb
Afspraken in groepen laat ik nog even aan mij voorbij gaan. Heb ook nog lang geen prik. Geen Appeltern voor mij dus.
kleinezon wijzigde dit bericht op 06-05-2021 22:19
12.11% gewijzigd
Look at the stars, look how they shine for you
donderdag 6 mei 2021 om 22:39
Ik ben nog aan het bijlezen, dus misschien zijn er na dit bericht al diverse adviezen gegeven. Ik zou wel even checken want nu is zo’n nest nog klein. Ik volg op Twitter “wespenvriend”. Misschien zit hij ook nog op andere social media. Ik zie hem altijd goed op vragen antwoorden. Er zijn ook verschillende soorten nesten en ze zijn niet allemaal problematisch. Hij verplaatst ook nesten (soms naar eigen huis!) en geeft veel nuttige informatie. Hij werkt in het noorden van het land, maar misschien weet hij ook wel mensen voor zo’n klusje in andere delen van het land.Calamitycat schreef: ↑04-05-2021 22:44Hier gelukkig geen mieren binnen, wel buiten onder mijn nieuwe terras. Ik gooi er soms een keteltje kokend water overheen. Luizen inderdaad ook nog niet gezien, te koud denk ik.
Wel, en dat was verre van leuk, zat er een koninginnewesp tegen mijn hor in de slaapkamer vanochtend. Aan de binnenkantHad het raam op de kiepstand dus het monster had zomaar mijn slaapkamer in kunnen vliegen. Geen idee hoe die binnen is gekomen, die horren zijn echt prima want er komt geen mug doorheen dus dit zit me helemaal niet lekker. Ben de wesp te lijf gegaan met de stofzuiger en nu maar hopen dat er niet ergens op zolder een nest zit... Ik durf dat echt niet te gaan checken.
donderdag 6 mei 2021 om 22:45
donderdag 6 mei 2021 om 23:00
Tuurlijk besta je, en hoe! Iedereen kent je geweldige tuin!Calamitycat schreef: ↑06-05-2021 22:14Hadden we inderdaad Guave maar ik merk dat ik het toch lastig vind omdat ik zo enthousiast word van jullie berichten en het liefst op iedereen en alles zou willen reageren. Maar ik lees (mee) dus ik besta. Gelukkig alweer bijna weekend.
Morgen voor het eerst sinds 1 jaar en 4 maanden (!) weer naar locatie en ik zie er als een berg tegenop. Ben nog niet gevaccineerd dus ik vind het best eng en wil ook niet weg bij mijn katten eigenlijkMaar ja, eens zal het er toch weer van moeten komen dus ik ga me er dapper doorheen slaan.
Ik ben nu 2x naar locatie geweest, sinds 1 maart vorig jaar, eerste keer was 19 april. Ik was kapot! Alle prikkels en indrukken en het sociaal doen.. Heb gezegd dat ik na de zomer wel een keer weer kom
Nu is het op ons kantoor makkelijk 35 graden binnen, dus dan zit ik liever thuis.
Laat het lekker over je heen komen
Bij ons wordt goed aan de maatregelen gehouden, mja overheid hé..
Make it one day
donderdag 6 mei 2021 om 23:03
Hmmm 't lijkt me wel heel leuk... Alleen zit ik met oppas...
Kan uiteraard altijd een dag kdv kopen
Ik ga dr nog even over nadenken! Ligt er ook aan op welke dag.
Make it one day