Man gaat over mijn grens
zondag 2 mei 2021 om 14:54
Beste vivavrouwen,
Nooit gedacht dat ik ooit zo'n topic zou openen. Ik ben erg in de war en weet niet wat ik moet denken.
Een paar maanden geleden ben ik moeder geworden van een fantastisch kindje. We zijn erg trots en mijn man is een geweldige vader. Hij is wel prikkelbaar de laatste tijd, maar dat vond ik begrijpelijk. Hij kan minder goed tegen het slaapgebrek dan ik en hij heeft een paar weken geleden ook aangegeven de intimiteit tussen ons te missen. Mijn hoofd staat hier juist helemaal niet naar op het moment. Toch dacht ik hier niets van. Ik dacht dat het vanzelf wel weer goed zou komen. Alleen dan nu de reden dat ik dit topic open...
Gisteravond was mijn man voor het eerst sinds de bevalling een paar biertjes gaan drinken met een vriend. Toen hij thuis kwam lag ik al in bed. Ik voelde mij een beetje geïrriteerd toen hij boven kwam want ik had hem eerder thuis verwacht en hij rook heel erg naar drank. Maar mijn man gaf aan dat hij zin in mij had. Ik zei dat ik buikpijn had en wilde slapen, maar hij trok zich hier niets van aan en ging door. Ik zei nog een keer dat ik niet wilde, maar omdat hij toch door ging bevroor ik als het ware en toen heb ik het maar laten gebeuren. Daarna viel hij in slaap. Vanochtend heeft hij sorry gezegd en dat hij zich schaamt en toen heb ik gezegd dat het wel goed is. Maar het voelt helemaal niet goed als ik eerlijk ben.
Ik weet niet wat ik nu moet doen. Mijn man is nog nooit eerder over een grens van mij heengegaan. Ik was altijd heel erg blij met onze relatie en nu met ons gezinnetje. Ik wil het het liefst uit mijn hoofd zetten allemaal maar ik kan hem nauwelijks om mij heen verdragen nu.
Heeft iemand wel eens zoiets meegemaakt? Overdrijf ik?
Nooit gedacht dat ik ooit zo'n topic zou openen. Ik ben erg in de war en weet niet wat ik moet denken.
Een paar maanden geleden ben ik moeder geworden van een fantastisch kindje. We zijn erg trots en mijn man is een geweldige vader. Hij is wel prikkelbaar de laatste tijd, maar dat vond ik begrijpelijk. Hij kan minder goed tegen het slaapgebrek dan ik en hij heeft een paar weken geleden ook aangegeven de intimiteit tussen ons te missen. Mijn hoofd staat hier juist helemaal niet naar op het moment. Toch dacht ik hier niets van. Ik dacht dat het vanzelf wel weer goed zou komen. Alleen dan nu de reden dat ik dit topic open...
Gisteravond was mijn man voor het eerst sinds de bevalling een paar biertjes gaan drinken met een vriend. Toen hij thuis kwam lag ik al in bed. Ik voelde mij een beetje geïrriteerd toen hij boven kwam want ik had hem eerder thuis verwacht en hij rook heel erg naar drank. Maar mijn man gaf aan dat hij zin in mij had. Ik zei dat ik buikpijn had en wilde slapen, maar hij trok zich hier niets van aan en ging door. Ik zei nog een keer dat ik niet wilde, maar omdat hij toch door ging bevroor ik als het ware en toen heb ik het maar laten gebeuren. Daarna viel hij in slaap. Vanochtend heeft hij sorry gezegd en dat hij zich schaamt en toen heb ik gezegd dat het wel goed is. Maar het voelt helemaal niet goed als ik eerlijk ben.
Ik weet niet wat ik nu moet doen. Mijn man is nog nooit eerder over een grens van mij heengegaan. Ik was altijd heel erg blij met onze relatie en nu met ons gezinnetje. Ik wil het het liefst uit mijn hoofd zetten allemaal maar ik kan hem nauwelijks om mij heen verdragen nu.
Heeft iemand wel eens zoiets meegemaakt? Overdrijf ik?
vrijdag 7 mei 2021 om 02:39
Zandblauwtjes schreef: ↑06-05-2021 23:30Meen je dat? Er staat mij vaag nog wel iets bij van dat topic, maar dat was echt een ontzettend heftig verhaal...
Ik refereerde aan het topic over je zus. Je zus die ook grensoverschrijdend gedrag heeft meegemaakt en het weggestopte tot het niet meer ging. Je zus, voor wie je ouders geen passende aandacht hadden, die zich niet moest aanstellen. Net als jij dat niet moest, vroeger. Als ik het goed lees was er voor jullie beiden geen ruimte, en was jullie tactiek om zo goed mogelijk de rol te spelen die jullie werd toebedeeld, tot dat in het geval van je zus niet meer ging. En nu gaat dat wellicht voor jou ook niet meer. Ik zou het gedrag van je ouders in je opvoeding meenemen naar de psycholoog. Ik denk, en sorry daarvoor, dat je ouders ernstige steken hebben laten vallen waardoor jullie beiden gelijkaardige copingsmeganismen hebben ontwikkeld.
Wat ik me wel afvraag, naar aanleiding van dat andere topic: hoeveel ruimte is er in je huidige relatie voor jouw wensen en behoeften?
vrijdag 7 mei 2021 om 08:07
Thalas dan las ik verkeerd, nu begrijp ik je beter. Ik heb de afgelopen dagen natuurlijk ook aan mijn zus gedacht... de psycholoog is op de hoogte van de dynamiek in ons gezin van herkomst. Dit zal vanzelf ter tafel komen denk ik. Hoewel de aandacht nu toch als eerst moet liggen op mijn eigen gezin.
Betreft je laatste vraag, ik ben ook alles aan het aflopen in mijn hoofd met die vraag in gedachten. Ik heb altijd gedacht dat er voor mijn wensen en behoeften alle ruimte is. Dat zie ik als ik terugkijk ook nog gewoon. Mijn man steunt mij altijd in carrièrestappen, dingen die ik wil doen. Belangrijke beslissingen nemen we echt samen. Ik voelde me heel veilig bij hem. Hij kan soms wel star zijn als hij ergens een sterk gevoel over heeft en wat ik al zei. Soms had hij al wel een vervelende dronk. Dan deed hij eerder ook al echt wat hij zelf wilde. (Zoals steeds niet naar huis willen, aanhaken bij onbekenden waar ik geen klik mee had.) Omdat hij zeker sinds zijn afstuderen zelden drinkt vond ik dat alleen nooit buitengewoon.
Betreft je laatste vraag, ik ben ook alles aan het aflopen in mijn hoofd met die vraag in gedachten. Ik heb altijd gedacht dat er voor mijn wensen en behoeften alle ruimte is. Dat zie ik als ik terugkijk ook nog gewoon. Mijn man steunt mij altijd in carrièrestappen, dingen die ik wil doen. Belangrijke beslissingen nemen we echt samen. Ik voelde me heel veilig bij hem. Hij kan soms wel star zijn als hij ergens een sterk gevoel over heeft en wat ik al zei. Soms had hij al wel een vervelende dronk. Dan deed hij eerder ook al echt wat hij zelf wilde. (Zoals steeds niet naar huis willen, aanhaken bij onbekenden waar ik geen klik mee had.) Omdat hij zeker sinds zijn afstuderen zelden drinkt vond ik dat alleen nooit buitengewoon.
vrijdag 7 mei 2021 om 09:07
Ik lees de vraag van Thalas iets anders. In het topic over je zus waren er ook mensen die zich afvroegen waarom je man zich zo raar opstelde toen jij en je zus probeerden te werken aan een beter contact.
Uiteraard heeft het geen zin om hier nu een dosis huis-tuin-en-keuken-psychologie op hem los te laten om te achterhalen wat zijn beweegredenen zijn, maar ook ik kreeg daar niet het idee dat hij je steunde in wat jij wilde.
Uiteraard heeft het geen zin om hier nu een dosis huis-tuin-en-keuken-psychologie op hem los te laten om te achterhalen wat zijn beweegredenen zijn, maar ook ik kreeg daar niet het idee dat hij je steunde in wat jij wilde.
vrijdag 7 mei 2021 om 10:03
Ik vraag me inderdaad niet zozeer af hoe de ruimte is voor grote beslissingen, maar juist voor emotionele behoeften. Of je ook de ruimte hebt en voelt om de problemen in je thuisgezin te benaderen op de manier die jij prettig vindt. Of je moeilijk mag doen, af mag wijken van de rol die je in je relatie inneemt. Of je ook kunt eten wat jíj lekker vindt, of je ook dat uitje kunt doen wat jíj leuk vindt, de vakantie kunt vieren die jij wil.
Daar hoef je geen antwoord op te hebben en het gaat veel te ver voor hier, maar ik zou het meenemen naar de psycholoog. De patronen die je in je jeugd aanleert herhalen zich vaak in je volwassen leven, misschien kan eventueel inzicht helpend zijn.
Dat laat trouwens onverlet dat ik vind dat je man ook dringend hulp nodig heeft bij zijn problematische gedrag.
Daar hoef je geen antwoord op te hebben en het gaat veel te ver voor hier, maar ik zou het meenemen naar de psycholoog. De patronen die je in je jeugd aanleert herhalen zich vaak in je volwassen leven, misschien kan eventueel inzicht helpend zijn.
Dat laat trouwens onverlet dat ik vind dat je man ook dringend hulp nodig heeft bij zijn problematische gedrag.
zaterdag 8 mei 2021 om 04:35
TO, ik heb tot nu toe stil meegelezen. Ik ben blij voor je dat jouw topic na de turbulente start vooral bestaat uit reacties die serieus en respectvol ingaan op wat jou is overkomen.
Ik weet helemaal niet of je hoofd ernaar staat, maar ik wil jou en de andere forummers op dit topic wijzen op het boek ‘7200 seconden’ van Thordis Elva. Zij, een IJslandse, werd in haar tienerjaren verkracht door haar toenmalige vriendje, een Australische uitwisselstudent. Samen met hem schreef ze dit taboedoorbrekende boek, je leest het vanuit beide perspectieven. Ze hebben ook samen een Ted Talk gegeven, te vinden op YouTube:
https://youtu.be/gyPoqFcvt9w
Misschien heb je er nu of later iets aan. Ik wil je heel veel sterkte en kracht wensen, en ik hoop dat het gesprek met de psycholoog je verder zal brengen.
Ik weet helemaal niet of je hoofd ernaar staat, maar ik wil jou en de andere forummers op dit topic wijzen op het boek ‘7200 seconden’ van Thordis Elva. Zij, een IJslandse, werd in haar tienerjaren verkracht door haar toenmalige vriendje, een Australische uitwisselstudent. Samen met hem schreef ze dit taboedoorbrekende boek, je leest het vanuit beide perspectieven. Ze hebben ook samen een Ted Talk gegeven, te vinden op YouTube:
https://youtu.be/gyPoqFcvt9w
Misschien heb je er nu of later iets aan. Ik wil je heel veel sterkte en kracht wensen, en ik hoop dat het gesprek met de psycholoog je verder zal brengen.
't Is al met al een heel gedoe

dinsdag 18 mei 2021 om 15:20
Dit staat totaal los van het gebeurde. Of ze open zijn geweest of niet, maakt niet uit. Hiermee leg je impliciet ook deels de schuld bij TO. En TO heeft hier geen schuld aan, nooit. Nee = nee.
Net zoals dat ontoerekeningsvatbaarheid door dronkenschap geen verzachtende omstandigheid is voor man.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-05-2021 13:26
Reden: quote verwijderd ivm victim blaming
72.24% gewijzigd
dinsdag 18 mei 2021 om 18:09
Mijn mond valt open. Hij was dronken, heb je na de geboorte wel genoeg over jullie verlangens gepraat? Wtf?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-05-2021 13:27
83.85% gewijzigd
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
dinsdag 18 mei 2021 om 18:26
Iemand die echt dronken is,krijgt hem niet eens omhoog.
Luchtbel: ik lees nergens dat hij spijt heeft.
Je maakt er helemaal je eigen verhaal van, vol met rare aannames.
Hij had ook gewoon niet kunnen drinken of wat minder, zijn gedrag is zijn verantwoordelijkheid.
Iemand die met drank op een ander dood rijdt is ook niet ontoerekeningsvatbaar.
Luchtbel: ik lees nergens dat hij spijt heeft.
Je maakt er helemaal je eigen verhaal van, vol met rare aannames.
Hij had ook gewoon niet kunnen drinken of wat minder, zijn gedrag is zijn verantwoordelijkheid.
Iemand die met drank op een ander dood rijdt is ook niet ontoerekeningsvatbaar.
viva-amber wijzigde dit bericht op 18-05-2021 18:44
72.84% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
dinsdag 18 mei 2021 om 18:33
Dat. Hoe krijg je het uit je toetsenbord.Hexopbezemsteel schreef: ↑18-05-2021 18:09Mijn mond valt open. Hij was dronken, heb je na de geboorte wel genoeg over jullie verlangens gepraat? Wtf?
Staaltje victimblaming weer.
Geen bijzonderheden
dinsdag 18 mei 2021 om 18:40
Dat hoeft helemaal niet zo te zijn, en dan nog mag ze dat helemaal zelf weten. Je dringt van alles op in je post, verpakt in een sausje van goede bedoelingen.-Luchtbel- schreef: ↑18-05-2021 10:22
Het ergste wat je kunt doen is het maar laten of het halverwege 'maar laten'.
Tjezus, wat vals
dinsdag 18 mei 2021 om 18:44
Geeft mij de rillingen. En dan ook nog zeggen: je mag me een pm sturen.MevrouwJack schreef: ↑18-05-2021 18:40Dat hoeft helemaal niet zo te zijn, en dan nog mag ze dat helemaal zelf weten. Je dringt van alles op in je post, verpakt in een sausje van goede bedoelingen.
Geen bijzonderheden

dinsdag 18 mei 2021 om 19:20
Wat wil je nu eigenlijk zeggen? "Hij kan er niks aan doen want hij was dronken. " "heb je er wel over gepraat, en realiseer je je wel dat hij eigenlijk wel vreemd moet gaan als jij een tijdje niet kunt/wilt want dat is niet te doen voor een man met behoeftes?"

moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-05-2021 13:28
72.67% gewijzigd
dinsdag 18 mei 2021 om 19:24
Gestaft voor victim blaming
dinsdag 18 mei 2021 om 19:29

dinsdag 18 mei 2021 om 19:51
Dit is precies wat ik bedoelde. En dan nog zo samenzweerderig eindigen met ‘je mag me altijd pm-en’. Bah.Hexopbezemsteel schreef: ↑18-05-2021 18:09Mijn mond valt open. Hij was dronken, heb je na de geboorte wel genoeg over jullie verlangens gepraat? Wtf?

dinsdag 18 mei 2021 om 19:55
Zeker dat konijn weer. Bahbah.Steenbokje79 schreef: ↑18-05-2021 19:51Dit is precies wat ik bedoelde. En dan nog zo samenzweerderig eindigen met ‘je mag me altijd pm-en’. Bah.
dinsdag 18 mei 2021 om 19:56
Ik zie mijn topic ineens weer. Bedankt nog voor de reacties. Ik schrijf dan ook nog maar even een update. Die kan kort zijn, want er is hier eigenlijk weinig nieuws. Hoe gek het ook klinkt, het leven draait gewoon door. Ik kan ook niet zeggen dat mijn man zich 'behoorlijk slecht' lijkt te voelen. Na een paar ongemakkelijke dagen gedraagt hij zich nu weer heel gewoon.
Ik had mij dit niet kunnen voorstellen voordat ik het zelf meemaakte, dat alles gewoon hetzelfde blijft alsof het helemaal niet gebeurd is. Toch voel ik mij zelf ook vrij gewoon. Ik ben alleen wat sneller geïrriteerd maar dat is het wel.
Volgende week psycholoog. Ik hoop dat ik met haar kan gaan bedenken hoe nu verder, want dat is nog wel iets wat ik nu probeer weg te drukken.
Luchtbel, ik weet niet zeker of je post nu goed bedoeld is of juist niet, maar ik vind het (altijd al) wel aanmatigend om op het forum te lezen dat vrouwen zo kort op de bevalling meteen al weer met seks/de verlangens van hun man bezig zouden moeten zijn. Lichamelijk zoveel meegemaakt en alle hormonen en nieuwe indrukken. Wat is een paar maanden op een mensenleven denk ik dan. Moeten we dan als vrouw altijd maar beschikbaar zijn? Dat kan me wel boos maken.
Pingu bedankt nog voor de boekentip. Klinkt interessant. Omdat ik hier nog met niemand over wil praten, is een boek lezen misschien wel een fijne manier om er toch iets mee te doen.
Ik had mij dit niet kunnen voorstellen voordat ik het zelf meemaakte, dat alles gewoon hetzelfde blijft alsof het helemaal niet gebeurd is. Toch voel ik mij zelf ook vrij gewoon. Ik ben alleen wat sneller geïrriteerd maar dat is het wel.
Volgende week psycholoog. Ik hoop dat ik met haar kan gaan bedenken hoe nu verder, want dat is nog wel iets wat ik nu probeer weg te drukken.
Luchtbel, ik weet niet zeker of je post nu goed bedoeld is of juist niet, maar ik vind het (altijd al) wel aanmatigend om op het forum te lezen dat vrouwen zo kort op de bevalling meteen al weer met seks/de verlangens van hun man bezig zouden moeten zijn. Lichamelijk zoveel meegemaakt en alle hormonen en nieuwe indrukken. Wat is een paar maanden op een mensenleven denk ik dan. Moeten we dan als vrouw altijd maar beschikbaar zijn? Dat kan me wel boos maken.
Pingu bedankt nog voor de boekentip. Klinkt interessant. Omdat ik hier nog met niemand over wil praten, is een boek lezen misschien wel een fijne manier om er toch iets mee te doen.
dinsdag 18 mei 2021 om 20:01
Begrijpt je man de impact van zijn daden? Of voelde hij zich schuldig omdat het zo hoorde?Zandblauwtjes schreef: ↑18-05-2021 19:56Ik zie mijn topic ineens weer. Bedankt nog voor de reacties. Ik schrijf dan ook nog maar even een update. Die kan kort zijn, want er is hier eigenlijk weinig nieuws. Hoe gek het ook klinkt, het leven draait gewoon door. Ik kan ook niet zeggen dat mijn man zich 'behoorlijk slecht' lijkt te voelen. Na een paar ongemakkelijke dagen gedraagt hij zich nu weer heel gewoon.
Harde vraag, ik verwacht er ook niet persé een antwoord op. Maar wel iets dat in me opkwam en misschien toch de moeite waard is om bij stil te staan.
leeg
dinsdag 18 mei 2021 om 20:08
Ik denk niet dat hij dat echt begrijpt nee. Anders had hij het vast ook niet gedaan? Maar ik weet ook niet of ik het zelf wel begrijp. Het is echt verwarrend dat alles gewoon door gaat alsof er niets is gebeurd. Dat doet je bijna denken dat er niets is gebeurd. Soms denk ik van was ik nou wel duidelijk genoeg? Is het allemaal een groot misverstand? Ik denk wel dat mijn man zich oprecht schuldig voelde, maar ik denk ook wel dat hij misschien denkt dat het ook weer niet zo'n groot drama is allemaal.
dinsdag 18 mei 2021 om 20:13
Omg kwartje valt
Geen bijzonderheden
dinsdag 18 mei 2021 om 20:20
Pas goed op jezelf zandblauwtjes.
Fijn dat je volgende week een afspraak hebt.
En helaas is het wel ‘normaal’ om te doen alsof en zelfs te voelen alsof alles gewoon normaal is.
Misschien is wel juist het idee dat je in een vreselijke, allesverslindende wereldveranderende maalstroom terecht móét komen wel schuldig aan heel veel leed en verwarring bij slachtoffers die niet volgens het filmscript reageren.
En helaas is het wel ‘normaal’ om te doen alsof en zelfs te voelen alsof alles gewoon normaal is.
Misschien is wel juist het idee dat je in een vreselijke, allesverslindende wereldveranderende maalstroom terecht móét komen wel schuldig aan heel veel leed en verwarring bij slachtoffers die niet volgens het filmscript reageren.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
dinsdag 18 mei 2021 om 21:31
Daar zeg je wel wat ja! Het filmscript in mijn hoofd brengt mij nu zeker in de war.feow schreef: ↑18-05-2021 20:20Pas goed op jezelf zandblauwtjes.
En Thalas dat zou ook kunnen inderdaad, dat hij ook niet weet wat hij moet doen. Dat hoop ik eigenlijk.