Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 9!
woensdag 24 februari 2021 om 18:33
Alle tuinliefhebbers verzamelen zich hier, om te praten over alle mooie groene (en dan bedoelen we géén kunstgras!) tuinen, waarin we genieten van alle mooie planten, bloemen, bomen, vogels, kippen, konijnen en andere bezoekers.
We proberen al het beton en 75% tegeltuinen om te toveren tot mooie groene oases . Waar je in de zomer niet de temperatuur verhoogt wordt door de aanwezigheid van te veel beton of tegels. Waar je ook niet je voeten fikt, maar waar je heerlijk relaxed kan zitten genieten!
Wil je meeschrijven en ons helpen in de betonjungle-guerrilla, dan heb je van harte welkom!
Dus niet dit:

of dit:

Maar dit!

We proberen al het beton en 75% tegeltuinen om te toveren tot mooie groene oases . Waar je in de zomer niet de temperatuur verhoogt wordt door de aanwezigheid van te veel beton of tegels. Waar je ook niet je voeten fikt, maar waar je heerlijk relaxed kan zitten genieten!
Wil je meeschrijven en ons helpen in de betonjungle-guerrilla, dan heb je van harte welkom!
Dus niet dit:
of dit:

Maar dit!

anoniem_206443 wijzigde dit bericht op 25-02-2021 17:25
10.96% gewijzigd
vrijdag 7 mei 2021 om 22:18
Jeetje, ben ik aan het bijlezen, kom ik dit tegen.Sabeltandcavia schreef: ↑06-05-2021 18:39Waarom zitten jullie nog niet allemaal in het nieuwe-voortuintopic?
Ja duh, omdat ik dit nog niet eens bijgelezen hou natuurlijk
vrijdag 7 mei 2021 om 22:25
Weet je dat zeker?MevrouwJack schreef: ↑06-05-2021 22:00Een Welkoop zit hier niet echt volgens mij, bij de andere tuincentra heb ik ze niet gezien. Hooguit wat van die drijfplantjes in een beker, maar dat is niet echt wat ik zoek.
@Guave, het is een Hedera Helix Natasja. Ik heb inderdaad bij de schutting ook een hedera, maar die gaat zo hard dat ik nu iets minder enthousiasts wil proberen![]()
Ik zoek vooral zuurstofplanten voor de vijver, iets van waternavel ofzo. Anders ga ik die maar via een andere site bestellen. Maar moet nog wel iets leuks uitzoeken bij Directplant, anders kom ik niet aan de 75 euro. Problemen hoor![]()
Tweede in de lijst voorbeelden: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... jke-exoten
vrijdag 7 mei 2021 om 22:28
Kind mee? Als we dit nog een keer gaan doen na corona zou ik ze meenemen denk ik. Buiten is altijd wel wat te beleven?Guavepapaya schreef: ↑06-05-2021 23:03Hmmm 't lijkt me wel heel leuk... Alleen zit ik met oppas...
Kan uiteraard altijd een dag kdv kopen
Ik ga dr nog even over nadenken! Ligt er ook aan op welke dag.
Wel van te voren even instructie geven dat je niet mag gillen als CC in de buurt is
vrijdag 7 mei 2021 om 22:30
Die van mij kunnen ook enorm gillen
Voor iedereen een groene tuin
vrijdag 7 mei 2021 om 22:39
Ik bedoelde de gewone waternavel, bijvoorbeeld de bonte variant. Die wordt bij allerlei webshops gewoon verkocht en komt van nature in Europa voor. De grote variant is inderdaad niet inheems.aaaanne schreef: ↑07-05-2021 22:25Weet je dat zeker?
Tweede in de lijst voorbeelden: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... jke-exoten
Tjezus, wat vals
vrijdag 7 mei 2021 om 22:39
Hi, online zie je diverse dingen, je kan lavasteen tussen je planten leggen, maar daar ben ik geen fan van.lavendula schreef: ↑07-05-2021 21:16Ik las in het voortuinen topic dat jij een prairietuin wil maken in de voortuin. Ik ben daar toevallig ook mee bezig.
Heb jij ideeën over stapstenen of kleine paadjes tussen de planten door? Ik lees dat lichtgekleurd grind mooi staat als paadje. Ik twijfel erg of dat op zijn plek blijft.
Ik heb een pad van betontegels naar de voordeur en stoeptegels als klein plaatsje. Is dat erg dissonant in een prairietuin of zou ik het zo kunnen laten?
ik heb een grondcirkel met worteldoek en kantopsluiting van klinkers, dan gaat t helemaal nergens heen.
tussen de planten komen nog wat flagstones op verzoek van mn dochter. die wou een geheim paadje. (u vraagt, wij draaien)
Misschien leg ik ze zo tussen de beplanting maar t kan ook zijn dat ik ze omlijst met kruipende tijm ofzo.
Been there, done that, got the T-shirt.
vrijdag 7 mei 2021 om 22:40
Hadden we heel veel bij ons vorige huis. Ik vond 'm ook mooi, dus lekker laten groeien in dat perkje. Toen kwam 'ie opeens ook op tussen de stenen van het terras door en aan de andere kant van de schutting in het grindpad dat door iedereen gebruikt werd om bij hun achtertuinen te komen. Toen wilde ik het wat indammen en ben begonnen het tussen terras en in pad weg te trekken. Nul effect. Het volgende jaar waren er meer. En groter. Uiteindelijk hebben we meerdere keren die hele border omgeschept en met de hand alle wortels er uit gevist voor het weg was. Echt een ontzettende woekeraar (op de natte grond die we daar hadden)Meerkat schreef: ↑07-05-2021 14:11Ik heb net weer een uurtje aardbei en dovenetel (niet alles!) zitten uittrekken. En toen kwam ik ergens onder/tussen opeens ook van alles tegen, van dit:
Moerasanemoon. Ik vind het enorm giftig stinken! Wat zeggen jullie: leuk, ja joh, laat staan. Of is het rommel?
Edit: oh ik lees nu dat er twee varianten zijn. Ik weet niet welke wij hadden.
anoniem_122552 wijzigde dit bericht op 07-05-2021 22:45
3.65% gewijzigd
vrijdag 7 mei 2021 om 22:46
O dat wist ik niet!MevrouwJack schreef: ↑07-05-2021 22:39Ik bedoelde de gewone waternavel, bijvoorbeeld de bonte variant. Die wordt bij allerlei webshops gewoon verkocht en komt van nature in Europa voor. De grote variant is inderdaad niet inheems.
vrijdag 7 mei 2021 om 23:21
Ik heb gekekenMevrouwJack schreef: ↑07-05-2021 22:01wie gaat GW kijken? Zonder Monty deze keer maar met Adam en hopelijk Ash![]()
Miste monty met zijn rustgevende stem.
Zo heerlijk ontspannen voordat je naar bed gaat.
Ik vond die teil met bosplamten prachtig
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
vrijdag 7 mei 2021 om 23:23
Knuddestudder schreef: ↑07-05-2021 15:46Ik schrijf al jaren mee, maar de laatste tijd niet of nauwelijks inderdaad. Ik schreef afgelopen topic-reeksen mee onder een andere alias. Ook bij andere tuintopics doe ik soms mee. Ik heb geen tijd en zin om duizenden oude reacties door te ploegen, maar ik vond bijv. deze: thuis/welke-mooie-struiken-voor-in-nieu ... #p32168937
Dat gestrekte been zie ik nu ook wel inderdaad. Als het gaat om ecologie en dierenwelzijn kan ik fel zijn. Excuses daarvoor.
Toffe reactie, thanks!
vrijdag 7 mei 2021 om 23:24
zaterdag 8 mei 2021 om 00:00
Ja, ik zou ook geen wespennest binnenshuis willen hebbenFloras schreef: ↑07-05-2021 19:45Verdelgen is laatste optie: als wespen binnen een nest maken en het zijn van die wespen waar er uiteindelijk duizenden van zijn in het nest (dat verschilt per soort) dan vind ik iemand wel heel stoer als die zegt: laat maar gezellig zitten. Ik zou onderzoeken of ik het nest kan laten verplaatsen, maar dat is dus niet altijd mogelijk.
Overigens heb ik nog heel veel moeite met het nut van de taxuskever en dan voornamelijk de larven. Die zijn vast voedsel voor een andere kever diep in de grond, maar daar zijn er dan gewoon te weinig van.
Maar we hadden jaren geleden wel een wespennest in de spouwmuur waarvan de ingang een minisucuul spleetje was tussen het badkamerraamkozijn en de muur. We hadden eersterangs zicht op de bouw en het was fascinerend. Het begon met een grote koningin die we dagenlang zagen morrelen bij het spleetje. Na een tijdje verdween ze erin en al snel kwamen er steeds meer bij (of uit) en waren ze met zijn allen ongelooflijk druk om de spouwmuurvulling stukje bij stukje te verwijderen om plaats te maken voor hun nest. Later zag je ze terugkeren met allerhande lekkere hapjes voor het kroost. Druk druk druk.... Gaandeweg werd het aantal weer steeds minder tot het eind van het seizoen er geen wesp meer te zien was. We hebben er misschien 10 binnengehad en die hebben we netjes weer buiten gezet. Ook een paar keer gestoken, maar ach dat voel je de volgende dag al eigenlijk niet meer. We hadden op het eind van het seizoen letterlijk een "empty nest"-gevoel toen de stilte was teruggekeerd. De lente daarna heeft het trouwens wekenlang flink gestonken toen het warm werd, waarschijnlijk waren toen allerlei organische resten aan het rotten. Maar ook dat verdween weer. Ik ben blij dat die kolonie bij ons onderdak had gevonden en dat we een steentje hebben bijgedragen aan de natuurlijke kringloop.
Wat de taxuskever betreft: de kevers en larven worden voornamelijk gegeten door vogels (vooral kraaiachtigen en merels), maar ook door egels en amfibieën. Wil je ze bestrijden in geval van een plaag dan kun je bijvoorbeeld aaltjes inzetten. Zie oa https://www.biogroei.be/aaltjes-val-tegen-taxuskever
zaterdag 8 mei 2021 om 00:08
Dat is zeker zinvol, je creeërt zo juist een natuurlijke habitat. In de natuur hebben poelen ook geen plastic wanden en bodemMoirmel schreef: ↑07-05-2021 21:13Even een vraagje over vijvers.
Wij zitten op een stevige klei-leemgrond, als ik in november de grondboor plaats zit ik na zowat 50cm op water.
Ik denk eraan om een poeltje uit te graven van ongeveer 5m² en op het diepste punt een meter diep. Zou dit lukken zonder epdm, zodat er 's winters water in staat maar deze uitdroogt in de zomer, of heeft dit geen nut?
Wil het vooral doen om extra leven te lokken en enkele planten te houden.
Wel moet je er dan dus rekening mee houden dat hij in de zomer geheel of gedeeltelijk kan in/uitdrogen. En dan kun je alsnog besluiten het handmatig bij te vullen. Doe anders gewoon een test: graaf dat gat en kijk wat er dit jaar gebeurt. Als het naar wens lijkt te gaan kleed je de boel verder aan met planten, stenen, etc. Voor amfibieën mooie schuilmogelijkheden erbij, etc. Maar eerst gewoon eens aankijken wat er gebeurt met een natuurlijke poel met water.
zaterdag 8 mei 2021 om 00:14
Dankjewel voor de sportieve reactie.MevrouwJack schreef: ↑07-05-2021 17:11Ach, dat herkennen we wel hoor. De meesten van ons zijn zelf ook niet zo enorm genuanceerd in topics waar mensen tegels of andere vormen van 'sarcofaagtuinen' (ik houd hem erin Apatura) promoten![]()
Welkom terug!
Het is dat verhuizen niet aan de orde is, maar het lijkt me ongelooflijk bevredigend om een huis te kopen op een versteend perceel en dan die hele rotzooi eruit te gooien en het leven terug te brengen
zaterdag 8 mei 2021 om 03:35
Nee, lavasteen wordt het bij mij ook niet. Ik pluk het onkruid de eerste jaren wel weg, geen probleem. Flagstones zijn ook leuk!Apatura schreef: ↑07-05-2021 22:39Hi, online zie je diverse dingen, je kan lavasteen tussen je planten leggen, maar daar ben ik geen fan van.
ik heb een grondcirkel met worteldoek en kantopsluiting van klinkers, dan gaat t helemaal nergens heen.
tussen de planten komen nog wat flagstones op verzoek van mn dochter. die wou een geheim paadje. (u vraagt, wij draaien)
Misschien leg ik ze zo tussen de beplanting maar t kan ook zijn dat ik ze omlijst met kruipende tijm ofzo.
zaterdag 8 mei 2021 om 06:45
De vogels vinden ze heerlijk, maar als ik de larven niet opgraaf kunnen ze er niet bij. De afgelopen maanden hebben de merels en de eksters gesmuld van de larven die ik heb opgegraven. De aaltjes krijg ik vanmiddag (het wordt eindelijk warm genoeg), sta ik dus later vandaag in de regen te gieten. Dat is ook het beste want aaltjes hebben vochtige grond nodig, maar een beetje voor gek sta je wel, met de gieter in de regenKnuddestudder schreef: ↑08-05-2021 00:00
Wat de taxuskever betreft: de kevers en larven worden voornamelijk gegeten door vogels (vooral kraaiachtigen en merels), maar ook door egels en amfibieën. Wil je ze bestrijden in geval van een plaag dan kun je bijvoorbeeld aaltjes inzetten. Zie oa https://www.biogroei.be/aaltjes-val-tegen-taxuskever
zaterdag 8 mei 2021 om 06:50
Ik maak me een beetje zorgen om de vogels. Er gaan momenteel hier net zoveel meelwormen doorheen als toen het sneeuwde en zie ook weer spreeuwen die ik eerder alleen tijdens de sneeuw zag. Er zijn duidelijk te weinig insecten om de jonge vogeltjes te voeren. De spreeuwen hier verzamelen zoveel mogelijk meelwormen in hun snavel en vliegen ermee weg. Hoe leuk ik al die vogelsdrukte ook vind in de tuin, ik vrees dat het geen goed teken is.
zaterdag 8 mei 2021 om 08:21
Goeiemorgen! Weer een aantal pagina´s bijgelezen. Gisteren ben ik voor het eerst weer es in een tuincentrum en kwekerij geweest. Ik had het ´dorpjesrondje` in de wijkverpleging, da´s een route met een aantal cliënten die in het buitengebied wonen, en in drie durpen in mijn werkgebied. Wordt door de langere reistijd altijd lekker ruim ingepland, en zodoende kon ik tussendoor even langs bij een tuincentrum en een kwekerij waar ik wel vaker langs reed, maar nog nooit was gestopt. De oogst: een volle kofferbak. Ik heb een bolmargriet, een schijnaugurk (jajajaja), vier monnikskappen (eindelijk, zijn nergens te koop of uitverkocht) 2 duifkruid met grote bloemen en een blauwe solanum omdat ik de mijne niet binnen heb gezet en die dus het loodje gelegd hebben in de vrieskou. Oh, en nog een lantana in mooie kleuren. Maar dit is pas het begin... het geraniumfeest mag nog even wachten tot na de ijsheiligen. Dan schaf ik ook fuchsia's aan.
Vandaag wordt er niet in de tuin gewerkt, want man en ik gaan op visitetournee. Eerst naar de favoriete tante van mijn man in Haarlem. We hebben haar al veel te lang niet bezocht ivm corona, maar nu is ze volledig gevaccineerd en durft ze het aan. Daarna naar een zus van man in Amersfoort. Zal wel een latertje worden vandaag. Veel plezier in de tuin allemaal!
Vandaag wordt er niet in de tuin gewerkt, want man en ik gaan op visitetournee. Eerst naar de favoriete tante van mijn man in Haarlem. We hebben haar al veel te lang niet bezocht ivm corona, maar nu is ze volledig gevaccineerd en durft ze het aan. Daarna naar een zus van man in Amersfoort. Zal wel een latertje worden vandaag. Veel plezier in de tuin allemaal!
zaterdag 8 mei 2021 om 08:37
Hahaha ik zal dr vast instrueren
Ze gaat voor nu gewoon dagje extra naar kdv, heb toch nog plusuren. En een dagje voor mezelf, ook niet verkeerd
Make it one day
zaterdag 8 mei 2021 om 08:56