
Klas overslaan
maandag 18 mei 2009 om 17:55
Zohee, worden wij even voor een dilemma geplaatst.
Mannetje is 6 en zit in groep 2. Hij zit daar sinds oktober, toen we vanuit Costa Rica naar Nederland terug verhuisden. In CR had ´ ie al veel dingen geleerd die ze hier pas in groep 3 leren, zoals een beetje schrijven. Daarnaast was ´ie zo jaloers op zijn grote zus die al huiswerk had, dat hij alles wat maar letters had te grazen nam en binnen de kortste keren dus echt kon lezen.
Hij vind het heel leuk in groep 2 en heeft veel vriendjes. Maar hij kan alles al. De juf heeft hem nu opdrachtjes van groep 3 gegeven. Die doet hij ook met twee vingers in zijn neus. Ze heeft ´m getest en hij heeft Avi 4 gehaald en bij de Cito scoort ´ie ook op nivo groep 4.
Kortom, de school adviseert ons nu (na intern overleg) om hem een groep te laten overslaan.
Sja. Wat is wijsheid. We gaan er uiteraard uitgebreid over nadenken, en met mensen over praten. Hij is heel sociaal en past zich makkelijk aan. Maar hij is van februari en zou dus echt een jaar jonger zijn de de andere kinderen (in tegenstelling tot mijn dochter die van november is, dan zou het makkelijker zijn).
Wie heeft hier ervaring mee? Negatief en positief, allebei is welkom. Ik wil gewoon zo veel mogelijk meningen.
ps: Afgezien van het dilemma zijn we natuurlijk in de eerste plaats heel trots op ons slimme kind!
Mannetje is 6 en zit in groep 2. Hij zit daar sinds oktober, toen we vanuit Costa Rica naar Nederland terug verhuisden. In CR had ´ ie al veel dingen geleerd die ze hier pas in groep 3 leren, zoals een beetje schrijven. Daarnaast was ´ie zo jaloers op zijn grote zus die al huiswerk had, dat hij alles wat maar letters had te grazen nam en binnen de kortste keren dus echt kon lezen.
Hij vind het heel leuk in groep 2 en heeft veel vriendjes. Maar hij kan alles al. De juf heeft hem nu opdrachtjes van groep 3 gegeven. Die doet hij ook met twee vingers in zijn neus. Ze heeft ´m getest en hij heeft Avi 4 gehaald en bij de Cito scoort ´ie ook op nivo groep 4.
Kortom, de school adviseert ons nu (na intern overleg) om hem een groep te laten overslaan.
Sja. Wat is wijsheid. We gaan er uiteraard uitgebreid over nadenken, en met mensen over praten. Hij is heel sociaal en past zich makkelijk aan. Maar hij is van februari en zou dus echt een jaar jonger zijn de de andere kinderen (in tegenstelling tot mijn dochter die van november is, dan zou het makkelijker zijn).
Wie heeft hier ervaring mee? Negatief en positief, allebei is welkom. Ik wil gewoon zo veel mogelijk meningen.
ps: Afgezien van het dilemma zijn we natuurlijk in de eerste plaats heel trots op ons slimme kind!
zondag 24 mei 2009 om 12:18
Toen mijn dochter net een paar maanden in groep 3 zat, verbaasde de juf zich en zei tegen mij op een ouderavond dat ze wel een klas kon overslaan.
Ik heb het besproken met man, ouders, kennissen, etc. Het leuke was dat mijn dochter dit zelf helemaal niet wilde. Ze had leuke vriendinnetjes in de klas en voelde zich senang. We hebben haar dus lekker laten zitten waar ze zat.
Nu zit dochterlief op het gymnasium en doet het goed, ook sociaal. Veel vriendinnen, een heel netwerk met leuke bezigheden, etc.
Ik heb geen seconde spijt gehad dat ze uiteindelijk geen klas over heeft geslagen. Het hangt ook erg af van wat je kind zelf wil.
En...ik realiseer me nu, dat ze nu ( gelukkig) ook niet een jaar eerder uit huis op kamers gaat en dat vind ik eigenlijk wel een heel fijne gedachte.....
Ik heb het besproken met man, ouders, kennissen, etc. Het leuke was dat mijn dochter dit zelf helemaal niet wilde. Ze had leuke vriendinnetjes in de klas en voelde zich senang. We hebben haar dus lekker laten zitten waar ze zat.
Nu zit dochterlief op het gymnasium en doet het goed, ook sociaal. Veel vriendinnen, een heel netwerk met leuke bezigheden, etc.
Ik heb geen seconde spijt gehad dat ze uiteindelijk geen klas over heeft geslagen. Het hangt ook erg af van wat je kind zelf wil.
En...ik realiseer me nu, dat ze nu ( gelukkig) ook niet een jaar eerder uit huis op kamers gaat en dat vind ik eigenlijk wel een heel fijne gedachte.....
zondag 24 mei 2009 om 12:25
Leraar, leuk beargumenteerd maar het gaat toch niet helemaal op. Natuurlijk zoeken intelligente mensen elkaar op. Maar het gaat hier niet om gewone intelligente mensen. Een gemiddelde VWO-klas zit niet bepaald vol met hoogbegaafde mensen, en het gemiddelde niveau van HBO en WO-studenten valt mij ook tegen. Op het werkvlak is dat nog wat sterker, want meestal moet je op je werk met mensen van allerlei niveau samenwerken.
Voor wat betreft de speeltuin en op straat spelen en de voetbalclub: mijn ervaring is dat kinderen dat doen met andere kinderen uit de klas. Bij ons in het dorp zie ik dat kinderen die naar een andere school gaan vanaf dat moment ook niet meer meespelen. Ze horen er gewoon niet meer bij.
Voor wat betreft de speeltuin en op straat spelen en de voetbalclub: mijn ervaring is dat kinderen dat doen met andere kinderen uit de klas. Bij ons in het dorp zie ik dat kinderen die naar een andere school gaan vanaf dat moment ook niet meer meespelen. Ze horen er gewoon niet meer bij.
zondag 24 mei 2009 om 13:23
Kun je nagaan nippo, als jij al zegt dat een gemiddelde VWO-klas bepaald niet vol zit met hoogbegaafde mensen, bedenk dan eens dat degenen die voor PABO kiezen, zwakke havisten en MBO-ers zijn, en hoe het dan moet zijn voor een hoogbegaafd kind om op een gewone basisschool te zitten met leraren van PABO-niveau.
Dat lijkt me een groter probleem dan de kwestie van aansluiting vinden. Dat verschilt nl. per kind: de een valt overal buiten de boot, de ander vindt in elke klas en op elke straathoek speelmaatjes.
Dat lijkt me een groter probleem dan de kwestie van aansluiting vinden. Dat verschilt nl. per kind: de een valt overal buiten de boot, de ander vindt in elke klas en op elke straathoek speelmaatjes.
zondag 24 mei 2009 om 13:25
En zeker, wat Zamirah zegt, het hangt ook af van wat het kind zelf wil. Wij hadden een paar jaar terug een briljant meisje op het gymnasium en vonden dat we haar in klas 2 niets te bieden hadden: ze kon beter meteen naar klas 3, omdat ze zich anders zou gaan vervelen. Maar dat meisje vond het erg gezellig in de klas, zei: "ik kan tijdens de lessen altijd gewoon wat klasgenoten helpen" en tegen de verveling zocht ze uitdaging in allerlei wiskundevraagstukken. Die is lekker in haar eigen klas gebleven. Of een hoogbegaafd kind ten onder gaat aan verveling hangt ook af van zijn eigen vaardigheden om uitdaging te zoeken.
zondag 24 mei 2009 om 13:45
quote:Leraar schreef op 24 mei 2009 @ 13:23:
Kun je nagaan nippo, als jij al zegt dat een gemiddelde VWO-klas bepaald niet vol zit met hoogbegaafde mensen, bedenk dan eens dat degenen die voor PABO kiezen, zwakke havisten en MBO-ers zijn, en hoe het dan moet zijn voor een hoogbegaafd kind om op een gewone basisschool te zitten met leraren van PABO-niveau.
Dat lijkt me een groter probleem dan de kwestie van aansluiting vinden. Dat verschilt nl. per kind: de een valt overal buiten de boot, de ander vindt in elke klas en op elke straathoek speelmaatjes.
Pardon...?! Omdat ik de Pabo heb gedaan ben ik een zwakke havist of een mbo-er?
Ik ben gaan lesgeven omdat dat nu eenmaal mijn roeping is (klinkt wat zwaar, maar zo voelt het een beetje). Ik heb eerder VWO gedaan, heb met een sneltreinvaart de Pabo doorlopen en nu geef ik dus les.
Juist omdat ik zelf ook momenten van verveling heb gekend op school, let ik ook op kinderen die eigenlijk wat verder zijn dan de rest van de klas. Gedifferentieerd lesgeven, iets wat veel scholen nu ook in de praktijk brengen. Natuurlijk zijn er scholen/klassen waar dat minder aan de orde is, maar dat komt denk ik omdat je als leerkracht soms wel een beetje op je eigen eilandje zit.
Ik kies er overigens nooit voor om kinderen door te laten werken. Omdat je dan inderdaad in latere groepen tegen problemen aan gaat lopen. Want wat ga je voor het kind regelen als hij of zij in groep 8 zit en al twee jaar door de lesstof heen is?! Ik en ik weet dat meerdere leerkrachten dat doen, kies dan voor verdieping. Extra leerstof, moeilijker, minder uitleg meer zelf uitzoeken en ook andere kinderen helpen. Vaak vinden kinderen dit ook erg leuk.
Ik zou er zelf niet voor kiezen een kind een klas over te laten slaan. Wel zou ik een gesprek met de leerkracht aangaan, over hoe jouw kind geprikkeld en uitgedaagd wordt. Met extra werk en extra taken bijvoorbeeld. Regelmatig evalueren lijkt me ook erg belangrijk. Want dan kun je op tijd ingrijpen, mochten de maatregelen die genomen waren toch niet afdoende zijn.
Kun je nagaan nippo, als jij al zegt dat een gemiddelde VWO-klas bepaald niet vol zit met hoogbegaafde mensen, bedenk dan eens dat degenen die voor PABO kiezen, zwakke havisten en MBO-ers zijn, en hoe het dan moet zijn voor een hoogbegaafd kind om op een gewone basisschool te zitten met leraren van PABO-niveau.
Dat lijkt me een groter probleem dan de kwestie van aansluiting vinden. Dat verschilt nl. per kind: de een valt overal buiten de boot, de ander vindt in elke klas en op elke straathoek speelmaatjes.
Pardon...?! Omdat ik de Pabo heb gedaan ben ik een zwakke havist of een mbo-er?
Ik ben gaan lesgeven omdat dat nu eenmaal mijn roeping is (klinkt wat zwaar, maar zo voelt het een beetje). Ik heb eerder VWO gedaan, heb met een sneltreinvaart de Pabo doorlopen en nu geef ik dus les.
Juist omdat ik zelf ook momenten van verveling heb gekend op school, let ik ook op kinderen die eigenlijk wat verder zijn dan de rest van de klas. Gedifferentieerd lesgeven, iets wat veel scholen nu ook in de praktijk brengen. Natuurlijk zijn er scholen/klassen waar dat minder aan de orde is, maar dat komt denk ik omdat je als leerkracht soms wel een beetje op je eigen eilandje zit.
Ik kies er overigens nooit voor om kinderen door te laten werken. Omdat je dan inderdaad in latere groepen tegen problemen aan gaat lopen. Want wat ga je voor het kind regelen als hij of zij in groep 8 zit en al twee jaar door de lesstof heen is?! Ik en ik weet dat meerdere leerkrachten dat doen, kies dan voor verdieping. Extra leerstof, moeilijker, minder uitleg meer zelf uitzoeken en ook andere kinderen helpen. Vaak vinden kinderen dit ook erg leuk.
Ik zou er zelf niet voor kiezen een kind een klas over te laten slaan. Wel zou ik een gesprek met de leerkracht aangaan, over hoe jouw kind geprikkeld en uitgedaagd wordt. Met extra werk en extra taken bijvoorbeeld. Regelmatig evalueren lijkt me ook erg belangrijk. Want dan kun je op tijd ingrijpen, mochten de maatregelen die genomen waren toch niet afdoende zijn.
zondag 24 mei 2009 om 14:09
Loessie, jij mag dan VWO hebben gedaan, maar Leraar heeft wel degelijk een punt. Ik schrik ook wel als ik zie hoe de PABO-studenten scoren op rekenen en taal. Maar dat vind ik erg voor alle leerlingen, en niet speciaal voor hoogbegaafde leerlingen.
Maar is het niet zo dat de leraren op de Leonardoschool ook gewoon van de PABO komen? Die zijn toch niet allemaal zelf ook hoogbegaafd of universitair opgeleid?
Maar is het niet zo dat de leraren op de Leonardoschool ook gewoon van de PABO komen? Die zijn toch niet allemaal zelf ook hoogbegaafd of universitair opgeleid?
zondag 24 mei 2009 om 14:22
quote:nippo schreef op 24 mei 2009 @ 14:09:
Loessie, jij mag dan VWO hebben gedaan, maar Leraar heeft wel degelijk een punt. Ik schrik ook wel als ik zie hoe de PABO-studenten scoren op rekenen en taal. Maar dat vind ik erg voor alle leerlingen, en niet speciaal voor hoogbegaafde leerlingen.
Maar is het niet zo dat de leraren op de Leonardoschool ook gewoon van de PABO komen? Die zijn toch niet allemaal zelf ook hoogbegaafd of universitair opgeleid?
Niet alle Pabo-studenten scoren laag op rekenen en taal. Vind het dan altijd erg dat iedereen over één kam geschoren wordt. Natuurlijk zijn er studenten bij die (naar mijn idee) gewoon nooit hadden mogen afstuderen. Maar op de Pabo's wordt natuurlijk geld verdiend voor iedereen die de Pabo doorloopt en tja, dan stuur je studenten niet zo maar weg. Ik denk dat daar een groot deel van het probleem ligt.
Toch vind ik niet dat je om die reden maar even kunt zeggen dat leerkrachten in het basisonderwijs het niet goed doen. De meeste van mijn collega's (incl. ik) doen elke dag weer hun stinkende best om de kinderen zo goed mogelijk (op niveau) les te geven. En rotte appels heb je toch echt overal!
Op de Leonardoschool geven inderdaad gewoon leerkrachten les die net als de meeste andere leerkrachten de Pabo hebben gedaan. Zij hebben alleen iets andere studiedagen (anders ingevuld bedoel ik) dan de studiedagen in het reguliere onderwijs. Maar dat geldt voor het speciaal onderwijs net zo.
Op de Pabo volg je minors. Iedereen is vrij te kiezen wat het best bij hun past/hen aanspreekt. Dan kan je vaak wel kiezen voor een vak wat te maken heeft met hoogbegaafdheid, of juist speciaal onderwijs. Het zou kunnen dat het bestuur van de Leonardoschool hiernaar kijkt, wanneer ze leerkrachten aannemen. Zelf heb ik de minor voor het speciaal onderwijs en het rekenen voor meer begaafde rekenaars gevolgd.
Loessie, jij mag dan VWO hebben gedaan, maar Leraar heeft wel degelijk een punt. Ik schrik ook wel als ik zie hoe de PABO-studenten scoren op rekenen en taal. Maar dat vind ik erg voor alle leerlingen, en niet speciaal voor hoogbegaafde leerlingen.
Maar is het niet zo dat de leraren op de Leonardoschool ook gewoon van de PABO komen? Die zijn toch niet allemaal zelf ook hoogbegaafd of universitair opgeleid?
Niet alle Pabo-studenten scoren laag op rekenen en taal. Vind het dan altijd erg dat iedereen over één kam geschoren wordt. Natuurlijk zijn er studenten bij die (naar mijn idee) gewoon nooit hadden mogen afstuderen. Maar op de Pabo's wordt natuurlijk geld verdiend voor iedereen die de Pabo doorloopt en tja, dan stuur je studenten niet zo maar weg. Ik denk dat daar een groot deel van het probleem ligt.
Toch vind ik niet dat je om die reden maar even kunt zeggen dat leerkrachten in het basisonderwijs het niet goed doen. De meeste van mijn collega's (incl. ik) doen elke dag weer hun stinkende best om de kinderen zo goed mogelijk (op niveau) les te geven. En rotte appels heb je toch echt overal!
Op de Leonardoschool geven inderdaad gewoon leerkrachten les die net als de meeste andere leerkrachten de Pabo hebben gedaan. Zij hebben alleen iets andere studiedagen (anders ingevuld bedoel ik) dan de studiedagen in het reguliere onderwijs. Maar dat geldt voor het speciaal onderwijs net zo.
Op de Pabo volg je minors. Iedereen is vrij te kiezen wat het best bij hun past/hen aanspreekt. Dan kan je vaak wel kiezen voor een vak wat te maken heeft met hoogbegaafdheid, of juist speciaal onderwijs. Het zou kunnen dat het bestuur van de Leonardoschool hiernaar kijkt, wanneer ze leerkrachten aannemen. Zelf heb ik de minor voor het speciaal onderwijs en het rekenen voor meer begaafde rekenaars gevolgd.
zondag 24 mei 2009 om 14:54
Ik ben het woordje 'vooral' vergeten. Degenen die voor PABO kiezen, zijn vooral zwakke havisten en MBO-ers.
Als het om spellen of rekenen gaat is het inderdaad voor alle leerlingen erg als de leerkracht dat zelf niet voldoende beheerst. Sterker nog, dan is het voor de slimme kinderen het minst erg, want die pikken vaak zelf wel ergens op hoe het wel moet, en kunnen uit een warrige uitleg toch nog de kern destilleren.
Maar het algemene niveau, het MBO/zwak HAVO-denkniveau van basisschoolleraren, de bijbehorende algemene ontwikkeling, dat zijn dingen die voor slimme kinderen problemen opleveren. Of dat op de Leonardoscholen beter is weet ik niet. Ik mag het in elk geval hopen.
Als het om spellen of rekenen gaat is het inderdaad voor alle leerlingen erg als de leerkracht dat zelf niet voldoende beheerst. Sterker nog, dan is het voor de slimme kinderen het minst erg, want die pikken vaak zelf wel ergens op hoe het wel moet, en kunnen uit een warrige uitleg toch nog de kern destilleren.
Maar het algemene niveau, het MBO/zwak HAVO-denkniveau van basisschoolleraren, de bijbehorende algemene ontwikkeling, dat zijn dingen die voor slimme kinderen problemen opleveren. Of dat op de Leonardoscholen beter is weet ik niet. Ik mag het in elk geval hopen.
zondag 24 mei 2009 om 15:02
Zie hier van de website van de Leonardoschool:
De leerkracht
Heeft een duidelijke klik met de aan zijn zorgen toevertrouwde kinderen;
Accepteert dat kinderen slimmer kunnen zijn dan hij/zij zelf;
Is meer begeleider en stimulator van leerprocessen dan overdrager van kennis;
Durft los te laten, zowel de kinderen als de methodes, maar behoudt wel overzicht
Kan goed luisteren naar wat kinderen te vertellen hebben
Is tolerant, maar weet waar nodig grenzen te stellen
Treedt a priori stimulerend op in plaats van corrigerend
Ziet zijn klas als een veilige thuisbasis van waaruit kinderen de wereld verkennen, in en buiten school
Is creatief in het ontwikkelen van nieuwe lesinhouden
Heeft gevoel voor humor
Kan omgaan met gedifferentieerd klassenmanagement en meerdere ontwikkelingsniveaus in zijn groep
Heeft een open relatie met de ouders van zijn kinderen, maakt gebruik van hun expertise en durft zich kwetsbaar op te stellen, geen betweter
Verdiept zich in de achtergrondkennis over hoogbegaafdheid en de mogelijke relatie tussen hoogbegaafdheid en Asperger, PDD-NOS, ADD etc.
Is bereid de voor Leonardo onderwijs benodigde trainingen te volgen
Werkt mee aan door de Leonardostichting geëntameerde onderzoeken en kwaliteitsmetingen
Een vooropleiding VWO of een academische opleiding strekt tot aanbeveling, evenals redelijke kennis van Engels en ICT
Bij gebleken geschiktheid is de Leonardo leraar een LB functie.
Dit lijkt me een profielschets die voor leraren in het algemeen zou kunnen gelden. VWO of academische opleiding is dus geen vereiste.
De leerkracht
Heeft een duidelijke klik met de aan zijn zorgen toevertrouwde kinderen;
Accepteert dat kinderen slimmer kunnen zijn dan hij/zij zelf;
Is meer begeleider en stimulator van leerprocessen dan overdrager van kennis;
Durft los te laten, zowel de kinderen als de methodes, maar behoudt wel overzicht
Kan goed luisteren naar wat kinderen te vertellen hebben
Is tolerant, maar weet waar nodig grenzen te stellen
Treedt a priori stimulerend op in plaats van corrigerend
Ziet zijn klas als een veilige thuisbasis van waaruit kinderen de wereld verkennen, in en buiten school
Is creatief in het ontwikkelen van nieuwe lesinhouden
Heeft gevoel voor humor
Kan omgaan met gedifferentieerd klassenmanagement en meerdere ontwikkelingsniveaus in zijn groep
Heeft een open relatie met de ouders van zijn kinderen, maakt gebruik van hun expertise en durft zich kwetsbaar op te stellen, geen betweter
Verdiept zich in de achtergrondkennis over hoogbegaafdheid en de mogelijke relatie tussen hoogbegaafdheid en Asperger, PDD-NOS, ADD etc.
Is bereid de voor Leonardo onderwijs benodigde trainingen te volgen
Werkt mee aan door de Leonardostichting geëntameerde onderzoeken en kwaliteitsmetingen
Een vooropleiding VWO of een academische opleiding strekt tot aanbeveling, evenals redelijke kennis van Engels en ICT
Bij gebleken geschiktheid is de Leonardo leraar een LB functie.
Dit lijkt me een profielschets die voor leraren in het algemeen zou kunnen gelden. VWO of academische opleiding is dus geen vereiste.
zondag 24 mei 2009 om 15:15
Leraar, ik had eigenlijk dat woordje 'vooral' er eigenlijk al bij bedacht. Dan nog val ik een beetje over het stuk wat je schrijft. Echt.. op elke opleiding, op elke werkplek zitten wel rotte appels. Ik val er gewoon over dat je zo stellig vol houdt dat het helemaal mis is op de basisscholen. Heb in een ander topic gelezen dat je zelf leerkracht bent, loop jij dan niet tegen de vooroordelen van mensen aan over het onderwijs? Ik ben het zelf in ieder geval een beetje zat om me op verjaardagen en tijdens dscussies te verdedigen over dit soort uitspraken. Maar dat is misschien iets voor een andere discussie.
Nippo, het stuk wat je van die website hebt afgehaald is inderdaad een vrij algemene omschrijving. Ik denk dat je zo'n vergelijkbaar stuk op elke schoolsite wel tegenkomt. Er worden niet echt speciale eisen gesteld aan leerkrachten die daar willen werken. Zo heb ik eens een discussie gehad met iemand van de Leonardo-scholen. Ik geloof dat ik de beste man aan een flink vragenvuur onderworpen heb en wat mij opviel is dat de beste man ook niet overal antwoorden op had. Het lijken mij geen slechte scholen, dat zeker niet, maar ik denk niet dat ik mijn kind daar onderwijs zou laten volgen.
Ik blijf erbij dat veel kinderen gewoon in het reguliere onderwijs, in hun eigen leerjaar terecht kunnen, zij het met wat aanpssingen van de leerstof/leerlijn. Dit geldt voor kinderen die naar onderen 'uitvallen' en voor kinderen die 'erboven' zitten.
Nippo, het stuk wat je van die website hebt afgehaald is inderdaad een vrij algemene omschrijving. Ik denk dat je zo'n vergelijkbaar stuk op elke schoolsite wel tegenkomt. Er worden niet echt speciale eisen gesteld aan leerkrachten die daar willen werken. Zo heb ik eens een discussie gehad met iemand van de Leonardo-scholen. Ik geloof dat ik de beste man aan een flink vragenvuur onderworpen heb en wat mij opviel is dat de beste man ook niet overal antwoorden op had. Het lijken mij geen slechte scholen, dat zeker niet, maar ik denk niet dat ik mijn kind daar onderwijs zou laten volgen.
Ik blijf erbij dat veel kinderen gewoon in het reguliere onderwijs, in hun eigen leerjaar terecht kunnen, zij het met wat aanpssingen van de leerstof/leerlijn. Dit geldt voor kinderen die naar onderen 'uitvallen' en voor kinderen die 'erboven' zitten.
zondag 24 mei 2009 om 15:33
quote:LoessieG schreef op 24 mei 2009 @ 13:45:
[...]
Ik zou er zelf niet voor kiezen een kind een klas over te laten slaan.
Zolang de meeste leerkrachten nog steeds deze mening hebben, is er nog een langeweg te gan. Dat fanatieke vasthouden aan het indelen naar leeftijd heeft denk ik al veel kwaad gedaan.
De stof die op de basisschool behandeld MOET worden is voor een beetje hb-er in de helft van de tijd te doorlopen.
[...]
Ik zou er zelf niet voor kiezen een kind een klas over te laten slaan.
Zolang de meeste leerkrachten nog steeds deze mening hebben, is er nog een langeweg te gan. Dat fanatieke vasthouden aan het indelen naar leeftijd heeft denk ik al veel kwaad gedaan.
De stof die op de basisschool behandeld MOET worden is voor een beetje hb-er in de helft van de tijd te doorlopen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zondag 24 mei 2009 om 15:49
quote:Solomio schreef op 24 mei 2009 @ 15:33:
[...]
Zolang de meeste leerkrachten nog steeds deze mening hebben, is er nog een langeweg te gan. Dat fanatieke vasthouden aan het indelen naar leeftijd heeft denk ik al veel kwaad gedaan.
De stof die op de basisschool behandeld MOET worden is voor een beetje hb-er in de helft van de tijd te doorlopen.
Ik houd me niet strak vast aan deze indeling. Sterker nog, ik denk dat het voor elk kind totaal anders is. Zo zijn er zeker weten kinderen waar het goed voor is om een klas over te slaan of om juist te doubleren. Ik zou het alleen zelf niet doen. Heeft overigens niets met leeftijd te maken, wel met bepaalde stappen die er soms voor kinderen nodig zijn. Zo kan een kind die doubleert ineens helemaal op zijn plek zijn (ook emotioneel gezien), maar het kan ook verschrikkelijk mislopen. Zo ook voor kinderen die een klas overslaan. Ook voor een HB-er zijn er uitdagingen te vinden op een reguliere school en misschien zelfs in het leerjaar waarin hij of zij zit. Dat wil niet zeggen dat ik zo verzot ben op het indelen van kinderen in leerjaren.
Natuurlijk is het dan weer anders als een HB-er zich absoluut niet (meer) thuis voelt in een klas of op een school. Maar ook dit kan voor elk kind verschillend zijn. Daarom pleit ik er ook voor, welke beslissing Nijntje dan ook neemt, regelmatig te evalueren. Gaat het goed met het kind, voelt hij zich thuis, verveelt hij zich, vindt hij aansluiting bij de andere kinderen, etc.
[...]
Zolang de meeste leerkrachten nog steeds deze mening hebben, is er nog een langeweg te gan. Dat fanatieke vasthouden aan het indelen naar leeftijd heeft denk ik al veel kwaad gedaan.
De stof die op de basisschool behandeld MOET worden is voor een beetje hb-er in de helft van de tijd te doorlopen.
Ik houd me niet strak vast aan deze indeling. Sterker nog, ik denk dat het voor elk kind totaal anders is. Zo zijn er zeker weten kinderen waar het goed voor is om een klas over te slaan of om juist te doubleren. Ik zou het alleen zelf niet doen. Heeft overigens niets met leeftijd te maken, wel met bepaalde stappen die er soms voor kinderen nodig zijn. Zo kan een kind die doubleert ineens helemaal op zijn plek zijn (ook emotioneel gezien), maar het kan ook verschrikkelijk mislopen. Zo ook voor kinderen die een klas overslaan. Ook voor een HB-er zijn er uitdagingen te vinden op een reguliere school en misschien zelfs in het leerjaar waarin hij of zij zit. Dat wil niet zeggen dat ik zo verzot ben op het indelen van kinderen in leerjaren.
Natuurlijk is het dan weer anders als een HB-er zich absoluut niet (meer) thuis voelt in een klas of op een school. Maar ook dit kan voor elk kind verschillend zijn. Daarom pleit ik er ook voor, welke beslissing Nijntje dan ook neemt, regelmatig te evalueren. Gaat het goed met het kind, voelt hij zich thuis, verveelt hij zich, vindt hij aansluiting bij de andere kinderen, etc.
zondag 24 mei 2009 om 17:25
quote:LoessieG schreef op 24 mei 2009 @ 15:49:
[...]
Ik houd me niet strak vast aan deze indeling. Sterker nog, ik denk dat het voor elk kind totaal anders is. Zo zijn er zeker weten kinderen waar het goed voor is om een klas over te slaan of om juist te doubleren. Ik zou het alleen zelf niet doen. Heeft overigens niets met leeftijd te maken, wel met bepaalde stappen die er soms voor kinderen nodig zijn. Zo kan een kind die doubleert ineens helemaal op zijn plek zijn (ook emotioneel gezien), maar het kan ook verschrikkelijk mislopen. Zo ook voor kinderen die een klas overslaan. Ook voor een HB-er zijn er uitdagingen te vinden op een reguliere school en misschien zelfs in het leerjaar waarin hij of zij zit. Dat wil niet zeggen dat ik zo verzot ben op het indelen van kinderen in leerjaren.
Natuurlijk is het dan weer anders als een HB-er zich absoluut niet (meer) thuis voelt in een klas of op een school. Maar ook dit kan voor elk kind verschillend zijn. Daarom pleit ik er ook voor, welke beslissing Nijntje dan ook neemt, regelmatig te evalueren. Gaat het goed met het kind, voelt hij zich thuis, verveelt hij zich, vindt hij aansluiting bij de andere kinderen, etc.
Dus ondanks dat het voor sommige kinderen misschien beter is om te versnellen, zou jij het niet doen? Daar kan ik dus met mijn pet niet bij.
En dat een kind gevolgd moet worden, regelmatig geëvalueerd enz., dat geldt natuurlijk voor ieder kind, versneld of niet. Het risico bij een versneld kind is, dat als er ooit problemen komen, dat die dan veel te snel aan die versnelling worden geweten.
[...]
Ik houd me niet strak vast aan deze indeling. Sterker nog, ik denk dat het voor elk kind totaal anders is. Zo zijn er zeker weten kinderen waar het goed voor is om een klas over te slaan of om juist te doubleren. Ik zou het alleen zelf niet doen. Heeft overigens niets met leeftijd te maken, wel met bepaalde stappen die er soms voor kinderen nodig zijn. Zo kan een kind die doubleert ineens helemaal op zijn plek zijn (ook emotioneel gezien), maar het kan ook verschrikkelijk mislopen. Zo ook voor kinderen die een klas overslaan. Ook voor een HB-er zijn er uitdagingen te vinden op een reguliere school en misschien zelfs in het leerjaar waarin hij of zij zit. Dat wil niet zeggen dat ik zo verzot ben op het indelen van kinderen in leerjaren.
Natuurlijk is het dan weer anders als een HB-er zich absoluut niet (meer) thuis voelt in een klas of op een school. Maar ook dit kan voor elk kind verschillend zijn. Daarom pleit ik er ook voor, welke beslissing Nijntje dan ook neemt, regelmatig te evalueren. Gaat het goed met het kind, voelt hij zich thuis, verveelt hij zich, vindt hij aansluiting bij de andere kinderen, etc.
Dus ondanks dat het voor sommige kinderen misschien beter is om te versnellen, zou jij het niet doen? Daar kan ik dus met mijn pet niet bij.
En dat een kind gevolgd moet worden, regelmatig geëvalueerd enz., dat geldt natuurlijk voor ieder kind, versneld of niet. Het risico bij een versneld kind is, dat als er ooit problemen komen, dat die dan veel te snel aan die versnelling worden geweten.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zondag 24 mei 2009 om 17:58
quote:Dhelia schreef op 21 mei 2009 @ 09:11:
[...]
Mij staat bij dat de leiding van die school een vorige school in een grote chaos had achtergelaten. Ik weet niet meer precies hoe het zat. In een eerder topic (van ik meen Zwieber) hebben we het er nog wel over gehad, misschien dat daar nog wat van terug te vinden is??
Maarreh, waarom weg uit ons schone durpske? Ja, dat is zo. Ik kan ook niet uit ervaring vertellen hoe het op die school in de gewone klassen is aangezien Zwiepje naar een andere school gaat. Wel weet ik dat er voor de gewone kleuterklassen immense wachtlijsten zijn juist omdat het een kleine school is.
[...]
Mij staat bij dat de leiding van die school een vorige school in een grote chaos had achtergelaten. Ik weet niet meer precies hoe het zat. In een eerder topic (van ik meen Zwieber) hebben we het er nog wel over gehad, misschien dat daar nog wat van terug te vinden is??
Maarreh, waarom weg uit ons schone durpske? Ja, dat is zo. Ik kan ook niet uit ervaring vertellen hoe het op die school in de gewone klassen is aangezien Zwiepje naar een andere school gaat. Wel weet ik dat er voor de gewone kleuterklassen immense wachtlijsten zijn juist omdat het een kleine school is.
zondag 24 mei 2009 om 19:08
quote:LoessieG schreef op 24 mei 2009 @ 15:15:
Heb in een ander topic gelezen dat je zelf leerkracht bent, loop jij dan niet tegen de vooroordelen van mensen aan over het onderwijs? Ik ben het zelf in ieder geval een beetje zat om me op verjaardagen en tijdens dscussies te verdedigen over dit soort uitspraken. Maar dat is misschien iets voor een andere discussie.
Vooroordelen zoals de vele vakanties: ja, daar loop ik ook tegenaan. Maar dat het niveau van leraren de afgelopen decennia gi-gan-tisch is gedaald, tot een onacceptabel niveau zelfs, is geen vooroordeel, maar een feit. Op de middelbare scholen waar ik heb gewerkt is dat in elk geval zo en dat doet mij het ergste vrezen voor het basisonderwijs. Dat is vooral erg omdat we daarmee een onze kinderen tekort doen.
Maar dit terzijde. Verder, in reactie op Solomio, leraren zijn vaak ook terughoudend als het gaat om versnellen omdat er nogal eens over-ambitieuze ouders achter zitten die minder oog hebben voor de belangen van hun kind dan voor het genot om op de bridgeclub te kunnen vertellen dat je kind een klas heeft overgeslagen. Als je dat soort ouders te vaak hebt meegemaakt kun je een anti-reactie gaan vertonen zodra het woord 'versnellen' valt. Dat betekent niet dat er daarom dan dus maar nooit meer een kind een klas moet overslaan, maar het is wel verstandig als we niet automatisch juichend achter elke enthousiaste ouder aanlopen.
En ook om het leeftijdsaspect heb ik vaak wel zorgen. Ik heb negen- en tienjarigen met succes aansluiting zien vinden in de brugklas, maar regelmatig gaat het ook goed fout. Dat kun je voorkomen door een kind in een speciale hoogbegaafdenklas of op een Leonardoschool te zetten, waar het in intellectueel opzicht aan zijn trekken komt, maar wel tussen leeftijdsgenoten blijft.
Heb in een ander topic gelezen dat je zelf leerkracht bent, loop jij dan niet tegen de vooroordelen van mensen aan over het onderwijs? Ik ben het zelf in ieder geval een beetje zat om me op verjaardagen en tijdens dscussies te verdedigen over dit soort uitspraken. Maar dat is misschien iets voor een andere discussie.
Vooroordelen zoals de vele vakanties: ja, daar loop ik ook tegenaan. Maar dat het niveau van leraren de afgelopen decennia gi-gan-tisch is gedaald, tot een onacceptabel niveau zelfs, is geen vooroordeel, maar een feit. Op de middelbare scholen waar ik heb gewerkt is dat in elk geval zo en dat doet mij het ergste vrezen voor het basisonderwijs. Dat is vooral erg omdat we daarmee een onze kinderen tekort doen.
Maar dit terzijde. Verder, in reactie op Solomio, leraren zijn vaak ook terughoudend als het gaat om versnellen omdat er nogal eens over-ambitieuze ouders achter zitten die minder oog hebben voor de belangen van hun kind dan voor het genot om op de bridgeclub te kunnen vertellen dat je kind een klas heeft overgeslagen. Als je dat soort ouders te vaak hebt meegemaakt kun je een anti-reactie gaan vertonen zodra het woord 'versnellen' valt. Dat betekent niet dat er daarom dan dus maar nooit meer een kind een klas moet overslaan, maar het is wel verstandig als we niet automatisch juichend achter elke enthousiaste ouder aanlopen.
En ook om het leeftijdsaspect heb ik vaak wel zorgen. Ik heb negen- en tienjarigen met succes aansluiting zien vinden in de brugklas, maar regelmatig gaat het ook goed fout. Dat kun je voorkomen door een kind in een speciale hoogbegaafdenklas of op een Leonardoschool te zetten, waar het in intellectueel opzicht aan zijn trekken komt, maar wel tussen leeftijdsgenoten blijft.
zondag 24 mei 2009 om 21:04
quote:Leraar schreef op 24 mei 2009 @ 19:08:
[...]
Maar dit terzijde. Verder, in reactie op Solomio, leraren zijn vaak ook terughoudend als het gaat om versnellen omdat er nogal eens over-ambitieuze ouders achter zitten die minder oog hebben voor de belangen van hun kind dan voor het genot om op de bridgeclub te kunnen vertellen dat je kind een klas heeft overgeslagen. Als je dat soort ouders te vaak hebt meegemaakt kun je een anti-reactie gaan vertonen zodra het woord 'versnellen' valt. Dat betekent niet dat er daarom dan dus maar nooit meer een kind een klas moet overslaan, maar het is wel verstandig als we niet automatisch juichend achter elke enthousiaste ouder aanlopen.
En ook om het leeftijdsaspect heb ik vaak wel zorgen. Ik heb negen- en tienjarigen met succes aansluiting zien vinden in de brugklas, maar regelmatig gaat het ook goed fout. Dat kun je voorkomen door een kind in een speciale hoogbegaafdenklas of op een Leonardoschool te zetten, waar het in intellectueel opzicht aan zijn trekken komt, maar wel tussen leeftijdsgenoten blijft.Precies. En mij lijkt het zelfs nog verstandig om eerst nog de stap van het aanpassen van de leerstof te nemen, voordat je met een kind naar een andere school gaat. Er zitten in ieder geval een aantal kinderen in mijn klas die echt flink snel door de leerstof heen gaan. Zij krijgen extra, verdiepend, werk. Ook vinden zij het helpen van klasgenoten erg leuk.
[...]
Maar dit terzijde. Verder, in reactie op Solomio, leraren zijn vaak ook terughoudend als het gaat om versnellen omdat er nogal eens over-ambitieuze ouders achter zitten die minder oog hebben voor de belangen van hun kind dan voor het genot om op de bridgeclub te kunnen vertellen dat je kind een klas heeft overgeslagen. Als je dat soort ouders te vaak hebt meegemaakt kun je een anti-reactie gaan vertonen zodra het woord 'versnellen' valt. Dat betekent niet dat er daarom dan dus maar nooit meer een kind een klas moet overslaan, maar het is wel verstandig als we niet automatisch juichend achter elke enthousiaste ouder aanlopen.
En ook om het leeftijdsaspect heb ik vaak wel zorgen. Ik heb negen- en tienjarigen met succes aansluiting zien vinden in de brugklas, maar regelmatig gaat het ook goed fout. Dat kun je voorkomen door een kind in een speciale hoogbegaafdenklas of op een Leonardoschool te zetten, waar het in intellectueel opzicht aan zijn trekken komt, maar wel tussen leeftijdsgenoten blijft.Precies. En mij lijkt het zelfs nog verstandig om eerst nog de stap van het aanpassen van de leerstof te nemen, voordat je met een kind naar een andere school gaat. Er zitten in ieder geval een aantal kinderen in mijn klas die echt flink snel door de leerstof heen gaan. Zij krijgen extra, verdiepend, werk. Ook vinden zij het helpen van klasgenoten erg leuk.
zondag 24 mei 2009 om 21:39
Ik wilde gaan citeren, maar ivm de vele foutmeldingen doe ik het maar even zo uit het blote hoofd.
Nippo, Je zegt dat kinderen meestal met kinderen van school spelen en dat ze, als ze van school gaan, ook gelijk niet meer met hun ouwe schoolgenootjes op straat spelen.
Of woorden van die strekking.
Ik vind dat nogal kort door de bocht. Misschien gaat het bij jou op het dorp zo. Maar bij mij op het dorp, eh, in de straat, wonen alleen maar kinderen van andere scholen (we waren te laat voor de populaire school dichtbij, dus onze koters gaan naar een school iets verder weg). Iedereen en alles speelt met elkaar op straat.
Dus ik sluit me aan bij Solomio en ik geloof Leraar, dat dat geen argument hoeft te zijn.
Btw, mijn Mannetje is absoluut niet HB hoor. Hij is gewoon een kleine slimpoeper, die er snel bij is en houdt van leren.
Nippo, Je zegt dat kinderen meestal met kinderen van school spelen en dat ze, als ze van school gaan, ook gelijk niet meer met hun ouwe schoolgenootjes op straat spelen.
Of woorden van die strekking.
Ik vind dat nogal kort door de bocht. Misschien gaat het bij jou op het dorp zo. Maar bij mij op het dorp, eh, in de straat, wonen alleen maar kinderen van andere scholen (we waren te laat voor de populaire school dichtbij, dus onze koters gaan naar een school iets verder weg). Iedereen en alles speelt met elkaar op straat.
Dus ik sluit me aan bij Solomio en ik geloof Leraar, dat dat geen argument hoeft te zijn.
Btw, mijn Mannetje is absoluut niet HB hoor. Hij is gewoon een kleine slimpoeper, die er snel bij is en houdt van leren.
zondag 24 mei 2009 om 22:25
quote:nippo schreef op 22 mei 2009 @ 15:49:
En dat er een ondergrens is aan wat de school kan opvangen, wil niet zeggen dat daar ook een bovengrens aan is. Een hoogbegaafd kind verbreden en verdiepen is veel gemakkelijker dan een zwakbegaafd kind waar het gewoon niet in zit proberen toch op het niveau van de klas te krijgen. Niettemin zit mijn zoon in de klas met een leerling met Down-syndroom, en dat kan ook.
Jij impliceert dat een hoogbegaafd kind op een Leonardoschool het beste op zijn of haar plek is. Dat vind ik dus niet. Ik vind dat een kind in principe het beste op zijn of haar plek is op de buurtschool (mits dat natuurlijk geen bijzonder zwakker school is). Zodat hij veel kan spelen met vriendjes en vriendinnetjes, en er gewoon bij hoort in zijn of haar sociale omgeving.
Kun je me uitleggen, of bronnen aanreiken waaruit ik zelf kan opmaken, waarom het makkelijker is om hoogbegaafdheid op te vangen dan laagbegaafdheid? Ik denk dat we op twee verschillende golflengtes praten namelijk. Extra slim zal inderdaad wel passen binnen een reguliere klas, hoogbegaafd is echt een ander verhaal.
Verder impliceer ik helemaal niet dat een hoogbegaafd kind het beste op zijn of haar plek is op een Leonardoschool. En jouw visie is heel erg mooi, maar er staat een loei van een aanname in, die voor een hoogbegaafd kind echt niet zo vanzelfsprekend is: Zodat hij veel kan spelen met vriendjes en vriendinnetjes.
Mijn kind snapte de kinderen in zijn klas niet, de kinderen in zijn klas snapten hem niet, en hij begreep absoluut niet waarom niemand hem snapte (let wel, groep 1, uk was 5). Dus niks vriendjes, niks vriendinnetjes, 5 dagen per week tranen met tuiten omdat hij de klas in moest waar hij die dag wéér het buitenbeentje zou zijn. En niet alleen voor de kinderen, ook voor de juffen, die op den duur van ellende niet meer wisten welke lesstof ze hem nog aan konden reiken en hun eigen onvermogen omzette in opmerkingen over hoe verschrikkelijk vervelend hij wel was
In jouw utopische beeld ben ik het heus wel met je eens. Vele malen beter, fijn naar een buurtschool, met een juf die hem de juiste lesstof aanreikt en heel veel vriendjes en vriendinnetjes.
Overigens heeft het kindje met het syndroom van Down bij jouw kind op school naar alle waarschijnlijkheid een zgn 'rugzak', zodat aangepast onderwijs binnen de reguliere school kan worden ingezet. In zo'n situatie wordt er dus aanpassingsvermogen gevraagd van alle kinderen in de klas, èn er wordt aangepast onderwijs voor één individuele leerling beschikbaar gemaakt. Ik ben daar een hele grote voorstander van en ben blij dat dat bij mijn kinderen op school ook gebeurt. Maar doen alsof dat ook 'gewoon' kan vind ik wel wat kort door de bocht.
Bovendien is het appels met peren vergelijken. Want je kunt kinderen wel leren om rekening te houden met een trager tempo, een grotere speelsheid of een ander fysiek voorkomen dan zij zelf hebben, maar je kunt geen enkel mens leren om meer te snappen, sneller te schakelen of een hoger abstractieniveau te hanteren dan voor hem of haar binnen bereik ligt. Dus... geen rugzak, en geen mogelijkheid om een beroep te doen op aanpassingsvermogen van de rest van een klas.
Ergens proef ik in je reactie ook de grondgedachte dat hoogbegaafdheid een luxeprobleem is, iets waar je blij mee moet zijn en niet over moet zeuren. Maar ik zal ook de eerste zijn die toe zal geven dat ik daar inmiddels wegens overexposure ook een enooooooooooooorme allergie voor heb ontwikkeld, dus misschien zie ik spoken.
Hoogbegaafdheid is er vanaf dag één, niet pas vanaf school. Eén van de dingen die daar uit voortvloeien is dat waar 'gewone' baby's die hun voeten ontdekken 83124 x hun eigen voet in hun mond stoppen, terwijl veel hoogbegaafde baby's na 3 x denken 'mooi; been there, done that, en nu?'. Gevolg: niet voldoende ontwikkelde motoriek. En zo zijn er nog een hoop dingen die helemaal niet te maken hebben met 'met twee vingers in je neus overal een tien voor halen' die wel voortvloeien uit hoogbegaafdheid. Het kan heus wel een zegen zijn hoor. Maar alleen als het heel zorgvuldig wordt begeleid. En dat is gewoon niet zo heel eenvoudig.
En dat er een ondergrens is aan wat de school kan opvangen, wil niet zeggen dat daar ook een bovengrens aan is. Een hoogbegaafd kind verbreden en verdiepen is veel gemakkelijker dan een zwakbegaafd kind waar het gewoon niet in zit proberen toch op het niveau van de klas te krijgen. Niettemin zit mijn zoon in de klas met een leerling met Down-syndroom, en dat kan ook.
Jij impliceert dat een hoogbegaafd kind op een Leonardoschool het beste op zijn of haar plek is. Dat vind ik dus niet. Ik vind dat een kind in principe het beste op zijn of haar plek is op de buurtschool (mits dat natuurlijk geen bijzonder zwakker school is). Zodat hij veel kan spelen met vriendjes en vriendinnetjes, en er gewoon bij hoort in zijn of haar sociale omgeving.
Kun je me uitleggen, of bronnen aanreiken waaruit ik zelf kan opmaken, waarom het makkelijker is om hoogbegaafdheid op te vangen dan laagbegaafdheid? Ik denk dat we op twee verschillende golflengtes praten namelijk. Extra slim zal inderdaad wel passen binnen een reguliere klas, hoogbegaafd is echt een ander verhaal.
Verder impliceer ik helemaal niet dat een hoogbegaafd kind het beste op zijn of haar plek is op een Leonardoschool. En jouw visie is heel erg mooi, maar er staat een loei van een aanname in, die voor een hoogbegaafd kind echt niet zo vanzelfsprekend is: Zodat hij veel kan spelen met vriendjes en vriendinnetjes.
Mijn kind snapte de kinderen in zijn klas niet, de kinderen in zijn klas snapten hem niet, en hij begreep absoluut niet waarom niemand hem snapte (let wel, groep 1, uk was 5). Dus niks vriendjes, niks vriendinnetjes, 5 dagen per week tranen met tuiten omdat hij de klas in moest waar hij die dag wéér het buitenbeentje zou zijn. En niet alleen voor de kinderen, ook voor de juffen, die op den duur van ellende niet meer wisten welke lesstof ze hem nog aan konden reiken en hun eigen onvermogen omzette in opmerkingen over hoe verschrikkelijk vervelend hij wel was
In jouw utopische beeld ben ik het heus wel met je eens. Vele malen beter, fijn naar een buurtschool, met een juf die hem de juiste lesstof aanreikt en heel veel vriendjes en vriendinnetjes.
Overigens heeft het kindje met het syndroom van Down bij jouw kind op school naar alle waarschijnlijkheid een zgn 'rugzak', zodat aangepast onderwijs binnen de reguliere school kan worden ingezet. In zo'n situatie wordt er dus aanpassingsvermogen gevraagd van alle kinderen in de klas, èn er wordt aangepast onderwijs voor één individuele leerling beschikbaar gemaakt. Ik ben daar een hele grote voorstander van en ben blij dat dat bij mijn kinderen op school ook gebeurt. Maar doen alsof dat ook 'gewoon' kan vind ik wel wat kort door de bocht.
Bovendien is het appels met peren vergelijken. Want je kunt kinderen wel leren om rekening te houden met een trager tempo, een grotere speelsheid of een ander fysiek voorkomen dan zij zelf hebben, maar je kunt geen enkel mens leren om meer te snappen, sneller te schakelen of een hoger abstractieniveau te hanteren dan voor hem of haar binnen bereik ligt. Dus... geen rugzak, en geen mogelijkheid om een beroep te doen op aanpassingsvermogen van de rest van een klas.
Ergens proef ik in je reactie ook de grondgedachte dat hoogbegaafdheid een luxeprobleem is, iets waar je blij mee moet zijn en niet over moet zeuren. Maar ik zal ook de eerste zijn die toe zal geven dat ik daar inmiddels wegens overexposure ook een enooooooooooooorme allergie voor heb ontwikkeld, dus misschien zie ik spoken.
Hoogbegaafdheid is er vanaf dag één, niet pas vanaf school. Eén van de dingen die daar uit voortvloeien is dat waar 'gewone' baby's die hun voeten ontdekken 83124 x hun eigen voet in hun mond stoppen, terwijl veel hoogbegaafde baby's na 3 x denken 'mooi; been there, done that, en nu?'. Gevolg: niet voldoende ontwikkelde motoriek. En zo zijn er nog een hoop dingen die helemaal niet te maken hebben met 'met twee vingers in je neus overal een tien voor halen' die wel voortvloeien uit hoogbegaafdheid. Het kan heus wel een zegen zijn hoor. Maar alleen als het heel zorgvuldig wordt begeleid. En dat is gewoon niet zo heel eenvoudig.
donderdag 11 juni 2009 om 17:52
Hallo mensen, even een update.
Vanmiddag hadden we het gesprek met de school. Ondertussen hadden we uiiteraard met veel mensen hierover gesproken en er goed over nagedacht. Vooral het argument dat als we het niet doen, hij zich de pietjes zou vervelen in groep 3 en de daaropvolgende groepen. En dan krijg je dat je op de lange termijn geen werkmentaliteit kweekt, omdat alles altijd vanzelf gaat.
Kortom: we doen het. Mannetje gaat een klas overslaan (van 2 naar 4).
Bijkomend voordeel: groep 3 voor volgend jaar is erg groot, dus ze gaan een combiklas maken van 3 en 4. Dat wordt een kleine groep, waarbij Mannetje dus gewoon in de klas zit met een deel van zijn ouwe klasgenootjes. Ook zit er nog een jongetje bij dat al eerder een klas heeft overgeslagen, en dus in hetzelfde schuitje zit (ook jonger dan de rest).
Vanmiddag hadden we het gesprek met de school. Ondertussen hadden we uiiteraard met veel mensen hierover gesproken en er goed over nagedacht. Vooral het argument dat als we het niet doen, hij zich de pietjes zou vervelen in groep 3 en de daaropvolgende groepen. En dan krijg je dat je op de lange termijn geen werkmentaliteit kweekt, omdat alles altijd vanzelf gaat.
Kortom: we doen het. Mannetje gaat een klas overslaan (van 2 naar 4).
Bijkomend voordeel: groep 3 voor volgend jaar is erg groot, dus ze gaan een combiklas maken van 3 en 4. Dat wordt een kleine groep, waarbij Mannetje dus gewoon in de klas zit met een deel van zijn ouwe klasgenootjes. Ook zit er nog een jongetje bij dat al eerder een klas heeft overgeslagen, en dus in hetzelfde schuitje zit (ook jonger dan de rest).
maandag 15 juni 2009 om 09:42
Kijk, altijd lekker, een doogehakte knoop!
Hopelijk bevalt het je zoon heel goed.
Lijkt me een heftige groep om over te slaan, dus klinkt goed dat het en combinatieklas 3/4 wordt (in de zin dat de docent dan qua lesprogramma óók in standje groep 3 zit).
En een kleine klas is natuurlijk altijd super!
Eerst maar even hele fijne zomervakantie
Hopelijk bevalt het je zoon heel goed.
Lijkt me een heftige groep om over te slaan, dus klinkt goed dat het en combinatieklas 3/4 wordt (in de zin dat de docent dan qua lesprogramma óók in standje groep 3 zit).
En een kleine klas is natuurlijk altijd super!
Eerst maar even hele fijne zomervakantie
zaterdag 20 juni 2009 om 01:10
Nijntje, toevallig hebben wij deze week besloten onze dochter naar een andere school over te plaatsen omdat ze op haar huidige school geen aangepast onderwijs kan krijgen en al een zware disconnect heeft met haar klasgenoten.
Twee jaar geleden ging ze van groep 3 naar 5: lag ver voor met lezen en rekenen en veel meer zou het nog niet zijn in die tijd. Wij dus de afweging gemaakt tussen vervelen maar met leeftijdsgenoojtes of de uitdaging maar dan de jongste zijn.
Inmiddels rondt ze groep 6 bijna af, nog steeds met 9's en 10en maar geen aansluiting meer bij de klas: ze moet nog 9 worden en zit bij kinderen in de klas die soms al 12 jaar oud zijn, omdat die al een keer gedoubleerd hebben.
We wonen op Aruba en hebben destijds voor lokaal onderwijs gekozen voor onze kinderen. Is ook echt goed voor de 80% van de kidneren die mooi binnen de gemiddelen vallen. Echter voor de buitenbeentjes kunnen ze niet meer dan ze nu doen, zeker niet voor de buitenbeentjes aan de bovenkant.
dus: over naar particulier onderwijs, een Nederlandse school, waar ze dat wel kunnen. Ze wordt maandag getest en er is zelfs een kans dat ze groep 6 nog een keer doet, maar dan met aangepaste 'verdiepings- en verrijkingsstof'. Ik zou dat best een fijn plan vinden.
Wens je veel succes met jullie keuze, het is een lastige!
Twee jaar geleden ging ze van groep 3 naar 5: lag ver voor met lezen en rekenen en veel meer zou het nog niet zijn in die tijd. Wij dus de afweging gemaakt tussen vervelen maar met leeftijdsgenoojtes of de uitdaging maar dan de jongste zijn.
Inmiddels rondt ze groep 6 bijna af, nog steeds met 9's en 10en maar geen aansluiting meer bij de klas: ze moet nog 9 worden en zit bij kinderen in de klas die soms al 12 jaar oud zijn, omdat die al een keer gedoubleerd hebben.
We wonen op Aruba en hebben destijds voor lokaal onderwijs gekozen voor onze kinderen. Is ook echt goed voor de 80% van de kidneren die mooi binnen de gemiddelen vallen. Echter voor de buitenbeentjes kunnen ze niet meer dan ze nu doen, zeker niet voor de buitenbeentjes aan de bovenkant.
dus: over naar particulier onderwijs, een Nederlandse school, waar ze dat wel kunnen. Ze wordt maandag getest en er is zelfs een kans dat ze groep 6 nog een keer doet, maar dan met aangepaste 'verdiepings- en verrijkingsstof'. Ik zou dat best een fijn plan vinden.
Wens je veel succes met jullie keuze, het is een lastige!