Klas overslaan

18-05-2009 17:55 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zohee, worden wij even voor een dilemma geplaatst.

Mannetje is 6 en zit in groep 2. Hij zit daar sinds oktober, toen we vanuit Costa Rica naar Nederland terug verhuisden. In CR had ´ ie al veel dingen geleerd die ze hier pas in groep 3 leren, zoals een beetje schrijven. Daarnaast was ´ie zo jaloers op zijn grote zus die al huiswerk had, dat hij alles wat maar letters had te grazen nam en binnen de kortste keren dus echt kon lezen.

Hij vind het heel leuk in groep 2 en heeft veel vriendjes. Maar hij kan alles al. De juf heeft hem nu opdrachtjes van groep 3 gegeven. Die doet hij ook met twee vingers in zijn neus. Ze heeft ´m getest en hij heeft Avi 4 gehaald en bij de Cito scoort ´ie ook op nivo groep 4.

Kortom, de school adviseert ons nu (na intern overleg) om hem een groep te laten overslaan.

Sja. Wat is wijsheid. We gaan er uiteraard uitgebreid over nadenken, en met mensen over praten. Hij is heel sociaal en past zich makkelijk aan. Maar hij is van februari en zou dus echt een jaar jonger zijn de de andere kinderen (in tegenstelling tot mijn dochter die van november is, dan zou het makkelijker zijn).

Wie heeft hier ervaring mee? Negatief en positief, allebei is welkom. Ik wil gewoon zo veel mogelijk meningen.

ps: Afgezien van het dilemma zijn we natuurlijk in de eerste plaats heel trots op ons slimme kind!
quote:Zwieber schreef op 18 mei 2009 @ 19:18:

Een ander voordeel van een klas overslaan is dat hij op de uni, gerust wat langer over de studie kan doen zonder dat hij dan zo oud is. Beetje studentenleven ontdekken enzo of een voorzitterschap doen whatever. Een jaartje vertraging maakt dan nog minder uit.

Dat vind ik flauwekul. Iemand die het reguliere programma volgt studeert af op zijn of haar 22e, en een jaartje vertraging maakt dan echt niets uit (hoogstens financieel, maar dat probleem verandert niet als je een jaar jonger bent).
quote:Zwieber schreef op 18 mei 2009 @ 19:22:

En misschien, als hij dan toch al een klas over moet slaan en opnieuw moet wennen, is het een beter idee te kiezen voor een andere school met klasoverstijgend onderwijs. Zodat hij kind wel in groep 3 of 4 kan zitten maar werkjes kan doen van groep 5? Dus sociaal op leeftijd ingedeeld maar qua werkjes niet.

Maar hoe doe je dit dan in groep 8? Want dan heeft hij in groep 7 het werk van groep 8 al gedaan.

Dan ben ik toch echt meer voorstander van verdiepen/verbreden van de lesstof. Je hebt bijv. op het gebied van taal en rekenen veel extra leerstof, die aangeboden kan worden naast de normale leerstof. Maar er zijn ook speciale werkboeken, die projectgewijs werken, voor slimme leerlingen. Dat kan dan ook zijn uitdaging zijn.
Nijntje, mijn zoon zou cognitief ook makkelijk een klas over kunnen slaan. Maar wij willen dat niet. Hij is nu al altijd de jongste (dat geldt dan voor jouw zoon niet) en dat heeft voor hem toch echt nadelen. Het sociale leven op school kost hem bijvoorbeeld heel veel energie.
heb ooit ook een topic gehad over deze dilemma, zal hem wel even uppen.

Mijn zoon heeft dit jaar groep 5 overgeslagen, en het gaat prima, heb er geen spijt van.

Kom later wel even terug, moet even sporten.

wie heeft ervaring met een groep overslaan?
Een andere reden om niet te versnellen is voor mij dat het het probleem niet oplost. Want binnen een jaar zitten we dan volgens mij weer met hetzelfde probleem, aangezien onze zoon sneller leert dan de rest. Verbreden is hier toch de oplossing denk ik, dus de school biedt hem extra taken aan.
@ Nippo: Even vanuit de nieuwsgierigheid van mijn beroep. Wat bieden ze jouw zoon aan, naast de basislesstof?
Sorry, mosterd Nippo.

*Moet nu weg, maar gaat dit topic zeker nog even lezen straks*
quote:nippo schreef op 18 mei 2009 @ 19:26:

[...]

Dat vind ik flauwekul. Iemand die het reguliere programma volgt studeert af op zijn of haar 22e, en een jaartje vertraging maakt dan echt niets uit (hoogstens financieel, maar dat probleem verandert niet als je een jaar jonger bent).Er zijn er maar weinig die echt met 22 afstuderen hoor. Is natuurlijk niet echt een argument maar ik vind het verschil tussen met 22 of 24 afstuderen wel al groot. Ik heb gewoon meer het gevoel dat je dan niet een jaar verloren hebt, terwijl als je gewoon vertraging oploopt, je dat natuurlijk wel hebt.quote:Gavia schreef op 18 mei 2009 @ 19:27:

[...]

Maar hoe doe je dit dan in groep 8? Want dan heeft hij in groep 7 het werk van groep 8 al gedaan.

Dan ben ik toch echt meer voorstander van verdiepen/verbreden van de lesstof. Je hebt bijv. op het gebied van taal en rekenen veel extra leerstof, die aangeboden kan worden naast de normale leerstof. Maar er zijn ook speciale werkboeken, die projectgewijs werken, voor slimme leerlingen. Dat kan dan ook zijn uitdaging zijn.Verdiepen en verbreden doe je dan ook natuurlijk. Maar dit ligt wel erg aan de school.
Wat bied jij aan Gavia? Die projectgewijze werkboeken, heb je daar een link van? Want ik ben wel benieuwd.
Nippo heeft wel een heel belangrijk punt te pakken Nijn: denk je dat een klas overslaan het probleem oplost of gewoon even uitstelt?
Een jaar verloren? Omdat je bestuurswerk of andere nuttige dingen hebt gedaan zodat je niet op je 22e maar 23e afstudeert? En dat is dan minder erg als je op de lagere school een klas hebt overgeslagen? Dat kan ik echt niet volgen. Er is meer in het leven dan cognitieve ontwikkeling.
Mijn leerlingen werken met het Routeboekje van SLO voor rekenen. Ze hoeven dan maar een selectie van de lesstof te maken, maar als compensatie moeten zij daarna wel verdiepend rekenen moeilijk sommen die bij onze methode horen bijvoorbeeld. En wij werken veel met Plustaak, die hebben voor verschillende vakgebieden extra stof.

http://shop.heutink.nl/nl ... 2866&MainId=1&SelId=48653

deze link verwijst naar wereldoriëntatie, maar het is er dus ook voor rekenen, taal etc.

Die boeken voor projectgewijze werkboeken hebben wij zelf niet, maar ik weet dat Heutink ze aanbiedt. Heutink is een leverancier van schoolmaterialen.

http://shop.heutink.nl/nl ... 2866&MainId=1&SelId=42904

Ik wil het later nog wel even verder uitzoeken, maar moet nu echt weg! Sorry.
quote:nippo schreef op 18 mei 2009 @ 19:37:

Een jaar verloren? Omdat je bestuurswerk of andere nuttige dingen hebt gedaan zodat je niet op je 22e maar 23e afstudeert? En dat is dan minder erg als je op de lagere school een klas hebt overgeslagen? Dat kan ik echt niet volgen. Er is meer in het leven dan cognitieve ontwikkeling.

Nee niet voor bestuurswerk, dat is natuurlijk hartstikke nuttig. Maar gewoon een zuipjaar ofzo. Het kan toch dat iemand daar behoefte aan heeft? Ik ken bijvoorbeeld iemand, die was met 16 klaar met het VWO. Studeren had hij geen zin in dus die heeft gewoon een jaar niks gedaan. Beetje vakkenvullen bij de AH en nadenken over wat hij nou echt wilde. Gewoon even een jaartje standby.

Ik ben persoonlijk niet zo van het nietsdoen dus vandaar dat ik dat als verloren jaar beschouw dan. Een jaartje zuipen zie ik als zinloos tijdverdrijf. Is wel leuk maar niet nuttig. Heeft misschien meer met mijn persoonlijke instelling te maken Nippo.

Eigenlijk is het ook helemaal niet logisch wat ik zeg Nippo maar voor mij voelt het zo: een jaar overgeslagen betekent een bonusjaar voor later waarin je gewoon even niks kan doen. En dat is eigenlijk onzin want normaal kan je het ook wel doen maar zo voelt het nou eenmaal.

*geeft het op met zichzelf dit logisch te verklaren*
Nijn, heb je trouwens met de juf gepraat van de klas waarin hij eventueel terecht zou komen? Dus zowel bij overslaan als bij niet overslaan? Gewoon om te kijken hoe beide juffen dit zouden aanpakken. Zou de juf bij niet overslaan iets te bieden hebben aan je kind waardoor hij zich niet verveelt? En hoe kijkt de juf van de klas ertegen aan waar hij heen zou gaan bij overslaan?
Zwieb, nee, nog niet met de andere juffen gesproken.

Ik neig nu even heel erg richting gewoon naar groep 3 gaan en dan aandringen op een programma met lekkere pittige parallelstof. Hij zou eventueel ook een paar dingen met groep 4 mee kunnen doen. Maargoed, dan schuif je het probleem idd voor je uit en blijf je op 2 gedachten hinken.

Deze voorsprong komt denk ik trouwens niet echt doordat hij in Costa Rica al een paar woordjes heeft leren schrijven. Er is wel toen iets ontkurkt, waardoor zijn interesse voor leren is ontwaakt. Dat wel. Hij vind nadenken gewoon leuk.
Lijkt me een heel moeilijke keuze hoor Nijn, vooral omdat je natuurlijk in de eerste plaats wil dat je kind gelukkig is en je geen enkele garanties krijgt hiervoor bij zowel de ene als de andere keus. (bij welke keus wel eigenlijk?).

Succes met beslissen in ieder geval!

Hey maar uh...jij ging toch naar hiero verhuizen?
Ik heb vroeger ook een klas overgeslagen. Was al vroeg een boekenwurm die niet zo geïnteresseerd was in sociale interactie, dus of ik nou tussen leeftijdgenootjes zat, of tussen kinderen die al wat ouder waren maakte geen verschil. Zus heeft ook een klas overgeslagen, maar die was veel socialer en miste wel degelijk de aansluiting, dus die is op eigen verzoek blijven zitten, miste vervolgens de uitdaging, bleef opnieuw zitten en moest een niveau lager.

In mijn geval heeft het prima uitgepakt. Net 17 naar de universiteit & op kamers, en om niet al te jong de arbeidsmarkt op te komen, maar wat extra studierichtingen erbij gedaan. Zus is uiteindelijk ook prima op haar pootjes terecht gekomen, maar het kostte wat meer omzwervingen.

Bij onze zoons speelt het vermoeden van wat al te snel leren ook (oudste kan al redelijk soepeltjes lezen, had zijn groep-2 werkjes rond de februari-vakantie zo goed als af en begint met rekenen nu met vermenigvuldigen) maar ik zou met deze ervaringen in het achterhoofd eerder kiezen voor meer uitdaging in dezelfde groep, dan een groep hoger.
Maar is het zo dat het nu kiezen of delen is? Of kan je ook bijvoorbeeld rond de kerst van groep wisselen, mocht dat bij nader inzien toch beter blijken? Ik ben ooit met de paasvakantie 'overgegaan'.
Mijn ouders hebben vroeger ook voor de kezue gestaan en mij gewoon groep 3 ook laten doen. Voor mij betekende dit, vaak werkjes van hogere klassen doen, en vooral alles halen zonder te leren. Op de basisschool ging dit goed, alleen rond de 3e klas van het vwo kreeg ik problemen. Ik had nl nooit geleerd om te leren, om ergens voor te knokken.

Succes met je beslissing.
Dat weet ik niet, Dhelia. Moet ik allemaal nog overleggen met de school.

De juf heeft me vanmiddag even kort geinformeerd, that´s all. Ik had al zo n idee want de juf van Grote Nijn begon er een tijdje geleden over. Dat ze mijn Mannetje ineens de tafel van 6 hoorde opzeggen.

Ik schat trouwens in dat hij het prima vindt om tussen kinderen te zitten die veel minder kunnen dan hij, zolang hij het maar naar zijn zin heeft en wat anders erbij mag doen (verdiepingsstof dus). Hij zou er volgens mij niet over gaan opscheppen ofzo. Grote Nijn heeft die neiging bijvoorbeeld weer wel.

Dus als ik zo even nadenk zie ik minder risico in verveling in groep 3, dan in sociaal op de tenen lopen in een nieuwe, oudere groep.
Ik snap wat je zegt, Jaimie. Iemand anders zei zoiets eerder ook al. Dat is inderdaad een reeel gevaar.

Tegelijkertijd denk ik dat als je je daarvan bewust bent, je dat ook kan ondervangen door toch uitdagingen te bieden die moeilijk zijn.
op de opmerking: handig vroeg naar de universiteit.. Niet zo heel handig, want je krijgt pas veel later studiefinanciering en OV-jaarkaart (maar of die dan nog bestaat??)

mijn broer heeft een klas over geslagen, is altijd sociaal achter gebleven (tot een jaar of 20) en laatst gaf hij toe dat hij wel naar de universiteit was gegaan als hij wat ouder was geweest. Nu heeft hij z'n universitaire opleiding via een omweg gedaan..

ik denk dat er altijd positieve en negatieve verhalen zijn, juist omdat de kinderen zo anders zijn en ook de scholen zo anders, succes bij de overweging...
quote:Nijntje schreef op 18 mei 2009 @ 20:38:

Dus als ik zo even nadenk zie ik minder risico in verveling in groep 3, dan in sociaal op de tenen lopen in een nieuwe, oudere groep.Dan zou ik al snel kiezen voor lekker in z'n eigen groep laten, en op school en/of thuis wat extra uitdaging bieden, als hij daar behoefte aan heeft.
Ja, zo kijk ik er ook tegenaan op dit moment.

Even afwachten met wat voor argumenten PP allemaal komt...
Mijn dochter gaat regulier naar groep 3 na de zomer, en wordt eind oktober pas 6. Dus niet alle kinderen zijn 6 in groep 2. Ik denk dus dat jouw zoon niet heel veel jonger hoeft te zijn dan de jongste kinderen in groep 4 (mijn dochter is dus ook nog 6 als ze naar groep 4 gaat). Wanneer is hij jarig?

Als ik lees dat jouw zoon sociaal heel open is, en hij kan de leerstof aan, dan zou ik niet zo veel problemen zien.

Mijn zoon is nu 8 (in december geworden) en zit ook in groep 4, hij is nogal verlegen, en bij hem was het denk ik niet goed gegaan als hij een klas over had gesprongen. Bij mijn dochter twijfel ik daar eigenlijk niet aan (open, pittig ding, en slim genoeg). Goed dus, dat je gewoon naar je eigen kind kijkt bij je beslissing!

Overigens zou ik zelf niet zo snel voor een andere school kiezen, als hij het op deze school goed naar zijn zin heeft en vriendjes heeft. Waarom hem uit die omgeving weghalen als het daar goed gaat?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven