Klas overslaan

18-05-2009 17:55 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zohee, worden wij even voor een dilemma geplaatst.

Mannetje is 6 en zit in groep 2. Hij zit daar sinds oktober, toen we vanuit Costa Rica naar Nederland terug verhuisden. In CR had ´ ie al veel dingen geleerd die ze hier pas in groep 3 leren, zoals een beetje schrijven. Daarnaast was ´ie zo jaloers op zijn grote zus die al huiswerk had, dat hij alles wat maar letters had te grazen nam en binnen de kortste keren dus echt kon lezen.

Hij vind het heel leuk in groep 2 en heeft veel vriendjes. Maar hij kan alles al. De juf heeft hem nu opdrachtjes van groep 3 gegeven. Die doet hij ook met twee vingers in zijn neus. Ze heeft ´m getest en hij heeft Avi 4 gehaald en bij de Cito scoort ´ie ook op nivo groep 4.

Kortom, de school adviseert ons nu (na intern overleg) om hem een groep te laten overslaan.

Sja. Wat is wijsheid. We gaan er uiteraard uitgebreid over nadenken, en met mensen over praten. Hij is heel sociaal en past zich makkelijk aan. Maar hij is van februari en zou dus echt een jaar jonger zijn de de andere kinderen (in tegenstelling tot mijn dochter die van november is, dan zou het makkelijker zijn).

Wie heeft hier ervaring mee? Negatief en positief, allebei is welkom. Ik wil gewoon zo veel mogelijk meningen.

ps: Afgezien van het dilemma zijn we natuurlijk in de eerste plaats heel trots op ons slimme kind!
Oh, ik zie dat ik de nodige posts heb gemist met lezen, sorry als ik mosterd ben.
Hier 2 versnelde kinderen. Waarbij het voor de oudste echt belangrijk was dat ie daadwerkelijk tussen oudere kinderen zit, want die is niet alleen cognitief zijn leeftijd vooruit, ook qua gedrag en 'levenswijsheid'. Jongste past juist qua gedrag totaal niet tussen die oudere kinderen. Zit nu tijdelijk op een andere school, gaat volgend jaar weer naar een andere school. En bij hem overweeg ik om hem dan toch maar weer bij leeftijdsgenoten te zetten. Hopelijk met aangepast werk.

Ik heb trouwens niet alle reacties gelezen, omdat er direct weer over het sociaal-emotionele aspect werd gesproken en daarvan krijg ik inmiddels bijna een rood waas voor mijn ogen.

Want: sociaal en emotioneel zijn twee totaal verschillende dingen en die in één adem noemen geeft al aan dat het eigenlijk nergens over gaat. Daarnaast blijkt regelmatig dat kinderen die cogniief voorlopen ook sociaal en emotioneel voorlopen, dus dan is een versnelling juist erg goed. En wil je echt een betrouwbaar beeld hebben van hoe ver je kind sociaal en emotioneel is, dan zul je daar een uitgebreid psychologisch onderzoek op moeten loslaten. Dat kan een leerkracht echt niet even beoordelen. Temeer daar 'afwijkend' gedrag heel snel als 'achter' wordt bestempeld.

Mijn oudste liep zover voor, dat hij totaal geen aansluiting vond bij leeftijdsgenoten. Over het algemeen wordt dan gezegd dat een kind soc.-emo zwak is, maar mijn zoon liep juist enorm voor.

Kijk dus uit met dat argument.

Als laatste: mijn ervaring is dat scholen niet happig zijn op versnellen, dus als school er zelf mee komt is het wrsch hard nodig.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
quote:Nijntje schreef op 18 mei 2009 @ 20:38:

Dus als ik zo even nadenk zie ik minder risico in verveling in groep 3, dan in sociaal op de tenen lopen in een nieuwe, oudere groep.

Onderschat het probleem van verveling niet.

En alsmaar op je tenen lopen is vermoeiend, maar alsmaar op je hurken lopen is net zo vermoeiend.

David Dunning
Nijn, je vroeg waarom ik niet al eerder een klas had overgeslagen. Dat komt, denk ik, doordat ik toen ik in groep 3 zat op een net startende schhol zat. De hele school telde 6 leerlingen. In groep 3 zat nog één ander jongetje. Na een paar maanden waren we wel met meer, maar feit is dat er daardoor door de juf veel tijd kon worden vrijgemaakt voor verdieping. Ik was toen ook al snel en 'voor' maar door het superkleine klasje kwam ik niet op het punt dat ik me zou gaan vervelen. Dat kwam wel in groep 4. En howel ze toen, in het begin van groep 4, hun best deden mij extra werk aan te bieden, was dat toch niet ideaal. Het was gewoon geen echte leerstof, maar meer allemaal tja... bijwerkjes. Ik was er niet kapot van. Ik vond het pas echt weer leuk toen ik me mocht bezighouden met de stof die werd behandeld in hogere klassen.

Overigens staat er in een plaats niet ver bij ons vandaan (die nieuwbouwplaats/Vinextoestand beginnend met een L...) zo'n school waarin de leerlingen zelfstandig(er) werken en waar het dus zo kan zijn dat je als groep 3-leerling, stof uit groep 4 doet omdat je door de stof van groep 3 heen bent. Misschien is dat nog een optie?
Gavia, wat een leuke materialen zeg, bedankt voor de tip. Die ga ik zeker aan de school doorgeven.
Nijn, vergis je even niet in het programma van groep 3. Dat is omdat daar het lezen wordt aangeboden behoorlijk klassikaal. In de eerste maanden ook sterk de nadruk op lezen, voor rekenen wordt meen ik in heel groep drie niet meer verwacht dan optellen tot 20 -ik weet niet of aftrekken ook al aangeboden wordt-

Ik denk dat juist die groep zich niet goed leent voor uitbreiding en verdieping. Als hij zonder moeite kan lezen zal hij zich stuk vervelen, alleen de letters au, ou, ui of zo zullen nieuw voor hem zijn.

In de latere groepen wordt er meer zelfstandig gewerkt en kan er dus zonder problemen verdieping plaatsvinden. Maar groep 3 is bij uitstek de 'leren lezen' groep. En dat kan 'ie dus al.
Mamzelle, mijn zoon zit ook in groep 3 en krijgt gewoon extra werk. Lezen gaat hier in nivogroepen, dus hij leest met een groepje kinderen van groep 4,5 en 6. Voor wat betreft rekenen wordt inderdaad optellen en aftrekken tot 20 verwacht, maar hij kent de tafels al en bedacht gisteren in de auto ineens het rekenen met breuken. Ook daar krijgt hij dus op zijn nivo werk. Het kan dus ook in groep 3.
Opletten blijft belangrijk. Ik heb voor zoon in groep 4 helemaal niet gemerkt dat er serieus aan uitbreiding werd gedaan, pas nadat ik aan de juf vertelde dat zoon school saaaai vond gebeurde er wat op rekengebied. Met taal komen ze heel niet verder dan leuke informatieboeken lezen.

Het hangt m.i. wel heel erg van de leerkracht af of en hoe er uitbreiding wordt aangeboden. In Nijntjes geval is goed overleg met de school dus belangrijk.
quote:jaimie schreef op 18 mei 2009 @ 20:33:

Voor mij betekende dit, vaak werkjes van hogere klassen doen, en vooral alles halen zonder te leren. Op de basisschool ging dit goed, alleen rond de 3e klas van het vwo kreeg ik problemen. Ik had nl nooit geleerd om te leren, om ergens voor te knokken.

Dit herken ik wel. Ik ben van augustus dus was al een van de jongsten van de klas. Het is bij mij nooit aan de orde geweest om een klas over te slaan. Bij mijn weten deed de school daar ook niet aan.

Ik kon lezen voor ik naar groep 3 ging en vanaf groep 3 gingen bepaalde dingen me vrij makkelijk af. We zaten altijd met 2 klassen in 1 lokaal en het kwam erop neer dat ik mee luisterde als de oudere klas uitleg kreeg. (dus ik had het het ene jaar druk, het andere jaar verveelde ik me )

School bood helaas niet echt extra werk aan. Als je klaar was kon je gaan lezen, dat was het.

Op de middelbare school kwam ik er in de vierde klas achter dat ik niet echt gewend was iets te doen voor een goed cijfer. Toen was het nog best moeilijk om discipline aan te leren.

Ik zou je aanraden goed te kijken wat de school doet om slimmere kinderen tegemoet te komen. Denk dat dat per school heel erg verschilt.

Oh ik herinner ik me nu dat ik in groep 3 wel erg moest wennen aan het hele-dag-op-je-stoel-zitten. In de kleuterklas loop je veel meer heen en weer en speel je in de bouwhoek/poppenhoek. Groep 3 is ook bedoeld als overgang van het hele speelse naar het schoolse. Misschien goed om daar ook even bij stil te staan.

Succes met je keuze.
Jongens, geweldig wat een tips allemaal.

Ik ga alles op een rijtje zetten, zodat ik een goeie lijst met vragen heb voor als we op school het gesprek aangaan.

Btw Zwiebstra; we hebben nog geen beslissing genomen qua wonen, maar het zou nog steeds heel goed R kunnen worden. We zijn vanmiddag nog een keer gaan kijken en toch echt wel een beetje in love...
.
Hoi Nijntje,

Ook ik ben leerkracht op een basisschool en mijn ervaringen zijn niet zo heel positief.

Een kind mag de lesstof dan wel aankunnen, maar vind vaak weinig aansluiting bij de kinderen uit zijn klas op sociaal emotioneel gebied.

De taak van de leerkacht is dan om het kind moeilijkere lesstof aan te bieden, verdieping.

Als de school de nieuwe versie van de methode "Veilig leren lezen" heeft, zit daar ook stof bij voor leerlingen die dus sneller zijn op cognitief gebied.

Zelf ben ik leerkracht van groep 8, en heb ook een kind in de klas gehad die groep 4 overgeslagen had. Sociaal emotioneel was dit echt een ramp.

In ieder geval veel succes met jullie keuze, alleen jullie en school kunnen deze beslissing zelf maken, jullie weten wat het beste is voor jullie kind!
Als je verhuizing een schoolswitch met zich meebrengt zou je misschien ook een Leonardoschool kunnen overwegen. Zit er vast één in de toekomstige buurt.
quote:nimmie2007 schreef op 20 mei 2009 @ 12:38:

Hoi Nijntje,

Ook ik ben leerkracht op een basisschool en mijn ervaringen zijn niet zo heel positief.

Een kind mag de lesstof dan wel aankunnen, maar vind vaak weinig aansluiting bij de kinderen uit zijn klas op sociaal emotioneel gebied.

De taak van de leerkacht is dan om het kind moeilijkere lesstof aan te bieden, verdieping.

Als de school de nieuwe versie van de methode "Veilig leren lezen" heeft, zit daar ook stof bij voor leerlingen die dus sneller zijn op cognitief gebied.

Zelf ben ik leerkracht van groep 8, en heb ook een kind in de klas gehad die groep 4 overgeslagen had. Sociaal emotioneel was dit echt een ramp.

In ieder geval veel succes met jullie keuze, alleen jullie en school kunnen deze beslissing zelf maken, jullie weten wat het beste is voor jullie kind!

Waarbij het risico is dat het feit dat een kind sociaal en emotioneel niet aansluit bij die oudere kinderen, wordt gezien als consequentie van de versnelling. Mss had datzelfde kind tussen leeftijdsgenoten ook geen aansluiting gehad? Mss was het daar zelfs nog wel erger geweest?

Ik blijf erbij dat het sociaal-emotionele argument het meest misbruikte argument is in het hele versnellings-gebeuren.

David Dunning
Vind ik niet, een kind dat niet aansluit bij zijn klasgenoten kan dit als zeer vervelend ervaren en niet weten hiermee om te gaan. Vind dat dit wel een factor is die zeker overwogen moet worden. School en ouders zullen daarna zelf een beslissing moeten maken.
quote:nimmie2007 schreef op 20 mei 2009 @ 22:29:

Vind ik niet, een kind dat niet aansluit bij zijn klasgenoten kan dit als zeer vervelend ervaren en niet weten hiermee om te gaan. Vind dat dit wel een factor is die zeker overwogen moet worden. School en ouders zullen daarna zelf een beslissing moeten maken.

Nimmie, daar ben ik het mee eens.

Waar ik over val is dat als een versneld kind geen aansluiting heeft, dat dat dan wel heel snel aan die versnelling geweten wordt.

David Dunning
Ik begrijp dat sociaal- emotionele ook nooit zo goed. Mijn kinderen zijn alledrie vrij speels ( 1 heeft klas overgeslagen), en binnen dezelfde klas (=dezelfde leeftijdsgroep) zit al zoveel verschil als je naar de emotionele ontwikkeling kijkt. Ik denk dat als een kind een klas overslaat echt wel kinderen tegenkomt die aansluiten op emotioneel gebied.

Ha Nijn! Ik denk dat wanneer een leerkracht zelf komt met het idee om een klas over te slaan, het inderdaad wel erg opvallend is dat hij erg voor ligt. Mijn zoon heeft groep 2 overgeslagen, en begin groep 3 las hij op zijn kop alles voor wat er op het buro van de juf lag. De juf kwam daarmee naar mij en zoon kreeg meteen aangepast werk. Dat werkte goed. Hij krijgt niet dezelfde instructie als de rest en dat vond hij laatst erg (hij zit nu in groep 6) dus toen mocht hij bij de rest zitten tijdens de instructie maar begon hij te huilen. Hij wist het allemaal al en kon de stapjes toen niet volgen. (Omdat hij zijn eigen leermaniertjes heeft.)

Dat is dan een nadeel, maar dat kan gewoon niet anders. Hij doet wel mee met de projecten, dan doet hij iig iets met de rest vd klas.

Het ligt er een beetje aan of je een kind hebt die graag met de groep meedoet of het juist geen probleem vindt om wat anders bezig te zijn als de rest.
Q! Jaja, was wel te verwachten hoor. Hij lijkt zo op ze moeder.

Mannetje is wel een kind dat zich echt makkelijk aanpast. Zowiezo hebben onze kinderen daar al redelijk wat ervaring mee, met al die verhuizingen die we hebben meegemaakt de laatste jaren. Ze passen zich zo makkelijk aan. Echt ongelovelijk.

Ik blijf een beetje heen en weer slingeren tussen wel en niet doen (klas overslaan). Over 2 weken hebben we een gesprek met school.

Wordt vervolgd...
Hee Lon.

Ik zal ook es goed kijken naar zijn werkmethode idd. Hij is wel een groepskind, maar tegelijkertijd gaat hij ook vaak zijn eigen gang. Het is gewoon niet zo zwart-wit. Soms verlegen, soms niet. Je weet wel.

Wat betreft je eerste opmerking; goed punt. Klopt inderdaad.
Sprankelend, ik heb even gekeken en in mijn potentiele nieuwe woonplaats is ook zo n school. Wel een eind weg van ons potentiele nieuwe huis. Het is ook een enorme woonplaats, vandaar.

Q, misschien zie ik je dan over een tijd wel een keer in R!
quote:lonbonton schreef op 20 mei 2009 @ 23:26:

Ik begrijp dat sociaal- emotionele ook nooit zo goed. Mijn kinderen zijn alledrie vrij speels ( 1 heeft klas overgeslagen), en binnen dezelfde klas (=dezelfde leeftijdsgroep) zit al zoveel verschil als je naar de emotionele ontwikkeling kijkt. Ik denk dat als een kind een klas overslaat echt wel kinderen tegenkomt die aansluiten op emotioneel gebied.

Onlangs las ik een onderzoek waarin stond dat binnen 1 klas de ontwikkeling van de kinderen wel tot 4(!!!!!!!!!) jaar uiteen kan lopen. Waar praat je dan over met 1 versnelling?

David Dunning
quote:Nijntje schreef op 20 mei 2009 @ 23:54:

Sprankelend, ik heb even gekeken en in mijn potentiele nieuwe woonplaats is ook zo n school. Wel een eind weg van ons potentiele nieuwe huis. Het is ook een enorme woonplaats, vandaar.

Mij staat bij dat de leiding van die school een vorige school in een grote chaos had achtergelaten. Ik weet niet meer precies hoe het zat. In een eerder topic (van ik meen Zwieber) hebben we het er nog wel over gehad, misschien dat daar nog wat van terug te vinden is??

Maarreh, waarom weg uit ons schone durpske?
Ah, dat is interessante informatie, Dhelia. Hoewel nog wat prematuur.

We zouden het liefst in dit schone durpske blijven, maar ons droomhuis staat vooralsnog één dorpsgrens verderop. Sja.

Maar niks is nog definitief hoor. Ik ga ook nog een huis bekijken in V. We hebben geen haast. *leunt achterover*
Ik heb me verder niet zo verdiept in het Leonardo gebeuren. Er zouden er hier maarliefst twee komen, maar toen puntje bij paaltje kwam, kwamen er dus nul. En een paar jaar wachten = einde basisschool, dus ook geen optie .

Wat ik begrepen heb uit andere plaatsen is dat de kans groot is dat een dergelijke school, omdat het in de meeste gevallen geen buurtschool is, zorgt voor schoolvervoer. Dan zou je zoon dus voor de deur opstappen. Even wennen, maar waarschijnlijk wel te doen.

Dat er hier en daar chaos ontstaat vind ik niet zo verwonderlijk, het Leonardoconcept staat nog in de kinderschoenen, en waar gepionierd wordt, gaan nou eenmaal dingen mis. Maar ja, als je kind er de dupe van is dan is het natuurlijk erg zuur.
quote:sprankelend schreef op 21 mei 2009 @ 14:42:

Dat er hier en daar chaos ontstaat vind ik niet zo verwonderlijk, het Leonardoconcept staat nog in de kinderschoenen, en waar gepionierd wordt, gaan nou eenmaal dingen mis. Maar ja, als je kind er de dupe van is dan is het natuurlijk erg zuur.Nee, hij (ik meen de directeur) had z'n vorige school - een 'gewone' dus - in chaos achtergelaten, volgens het verhaal. Nogal een wanbeleid gevoerd als ik het me goed herinner. En aangezien dat geen L.school was, kan de nieuwigheid van het concept dus geen excuus zijn en ligt het misschien meer aan de capaciteiten (of het gebrek daaraan) van de persoon zelf... Maar nogmaals, ik weet 't niet meer precies. Had het in die vorige discussie ergens gelezen, maar waar precies, ik heb geen idee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven