Man gaat over mijn grens
zondag 2 mei 2021 om 14:54
Beste vivavrouwen,
Nooit gedacht dat ik ooit zo'n topic zou openen. Ik ben erg in de war en weet niet wat ik moet denken.
Een paar maanden geleden ben ik moeder geworden van een fantastisch kindje. We zijn erg trots en mijn man is een geweldige vader. Hij is wel prikkelbaar de laatste tijd, maar dat vond ik begrijpelijk. Hij kan minder goed tegen het slaapgebrek dan ik en hij heeft een paar weken geleden ook aangegeven de intimiteit tussen ons te missen. Mijn hoofd staat hier juist helemaal niet naar op het moment. Toch dacht ik hier niets van. Ik dacht dat het vanzelf wel weer goed zou komen. Alleen dan nu de reden dat ik dit topic open...
Gisteravond was mijn man voor het eerst sinds de bevalling een paar biertjes gaan drinken met een vriend. Toen hij thuis kwam lag ik al in bed. Ik voelde mij een beetje geïrriteerd toen hij boven kwam want ik had hem eerder thuis verwacht en hij rook heel erg naar drank. Maar mijn man gaf aan dat hij zin in mij had. Ik zei dat ik buikpijn had en wilde slapen, maar hij trok zich hier niets van aan en ging door. Ik zei nog een keer dat ik niet wilde, maar omdat hij toch door ging bevroor ik als het ware en toen heb ik het maar laten gebeuren. Daarna viel hij in slaap. Vanochtend heeft hij sorry gezegd en dat hij zich schaamt en toen heb ik gezegd dat het wel goed is. Maar het voelt helemaal niet goed als ik eerlijk ben.
Ik weet niet wat ik nu moet doen. Mijn man is nog nooit eerder over een grens van mij heengegaan. Ik was altijd heel erg blij met onze relatie en nu met ons gezinnetje. Ik wil het het liefst uit mijn hoofd zetten allemaal maar ik kan hem nauwelijks om mij heen verdragen nu.
Heeft iemand wel eens zoiets meegemaakt? Overdrijf ik?
Nooit gedacht dat ik ooit zo'n topic zou openen. Ik ben erg in de war en weet niet wat ik moet denken.
Een paar maanden geleden ben ik moeder geworden van een fantastisch kindje. We zijn erg trots en mijn man is een geweldige vader. Hij is wel prikkelbaar de laatste tijd, maar dat vond ik begrijpelijk. Hij kan minder goed tegen het slaapgebrek dan ik en hij heeft een paar weken geleden ook aangegeven de intimiteit tussen ons te missen. Mijn hoofd staat hier juist helemaal niet naar op het moment. Toch dacht ik hier niets van. Ik dacht dat het vanzelf wel weer goed zou komen. Alleen dan nu de reden dat ik dit topic open...
Gisteravond was mijn man voor het eerst sinds de bevalling een paar biertjes gaan drinken met een vriend. Toen hij thuis kwam lag ik al in bed. Ik voelde mij een beetje geïrriteerd toen hij boven kwam want ik had hem eerder thuis verwacht en hij rook heel erg naar drank. Maar mijn man gaf aan dat hij zin in mij had. Ik zei dat ik buikpijn had en wilde slapen, maar hij trok zich hier niets van aan en ging door. Ik zei nog een keer dat ik niet wilde, maar omdat hij toch door ging bevroor ik als het ware en toen heb ik het maar laten gebeuren. Daarna viel hij in slaap. Vanochtend heeft hij sorry gezegd en dat hij zich schaamt en toen heb ik gezegd dat het wel goed is. Maar het voelt helemaal niet goed als ik eerlijk ben.
Ik weet niet wat ik nu moet doen. Mijn man is nog nooit eerder over een grens van mij heengegaan. Ik was altijd heel erg blij met onze relatie en nu met ons gezinnetje. Ik wil het het liefst uit mijn hoofd zetten allemaal maar ik kan hem nauwelijks om mij heen verdragen nu.
Heeft iemand wel eens zoiets meegemaakt? Overdrijf ik?
zondag 6 juni 2021 om 19:34
Grenzen stellen kan nu ook zijn: er toch over praten. Desnoods met de huisarts of je psycholoog ofzo. Of met die vriendinnen waar je eerder ook zaken mee gedeeld hebt. Steun is nu heel belangrijk voor jou, ontzeg jezelf dat niet. En weet dat hij het jou ook niet mag ontzeggen, al doet hij dat wel.
Het is zoals het is
zondag 6 juni 2021 om 19:39
Dit was ook precies het eerste wat ik dacht.DeSlager schreef: ↑06-06-2021 18:40Je man heeft professionele hulp nodig. Dit kan jij niet oplossen. Hou ook in je achterhoofd dat zijn “zelfmoordwens” misschien uitgesproken is om jou terug te duwen in je hoek zodat je geen lastige vragen gaat stellen over zijn gokverslaving of zijn andere risicogedrag.
Am Yisrael Chai!

zondag 6 juni 2021 om 19:59
Ik betrapte mezelf ook op die gedachte, maar dat hoeft bij man niet bewust te gaan. En wat er ook achter zit, deze situatie heeft meer nodig dan TO en haar man kunnen geven op dit moment. Dus echt. Er zijn mensen die hiervoor geleerd hebben. Zoek contact met ze. Laat ze je ondersteunen en handvaten bieden.
zondag 6 juni 2021 om 20:27
Nee, hij kan ook onbewust manipuleren. In ieder geval is hij nu niet geschikt om vader te zijn. Ik denk dat TO er goed aan zou doen om hem (tijdelijk) ergens anders te laten logeren zodat hij dan kan werken aan zichzelf. Ik wil wedden dat zijn depressieve gevoelens dan als sneeuw voor de zon zijn verdwenen.Merrick schreef: ↑06-06-2021 19:59Ik betrapte mezelf ook op die gedachte, maar dat hoeft bij man niet bewust te gaan. En wat er ook achter zit, deze situatie heeft meer nodig dan TO en haar man kunnen geven op dit moment. Dus echt. Er zijn mensen die hiervoor geleerd hebben. Zoek contact met ze. Laat ze je ondersteunen en handvaten bieden.
Iedere dag is gehaktdag
zondag 6 juni 2021 om 20:42
Doreia* schreef: ↑06-06-2021 18:59Dus nu moet jij van alles gaan doen, maar je mag er tegen niemand over vertellen?
Dat kan natuurlijk niet. Dit groeit jullie beide boven het hoofd.
Nu mag je hem zeggen : deze week gaan we samen naar de huisarts voor hulp. Jij man belt deze week voor een afspraak. Heb je vrijdag niet gebeld, dan ga ik de maandag zelf bellen.
En ik ga sowieso naar de afspraak. En jij gaat mee. Zo niet dan ga ik voor mezelf om hulp te vragen. En ik meld het ook bij mijn psycholoog, want ik heb het nodig om met anderen over jou crisis te praten.
Ik quote hem nog een keer. TO, dit zou ook mijn advies zijn. Ga dit alsjeblieft niet in je eentje proberen op te lossen. Persoonlijk zou ik ervan maken dat als hij maandag zelf niet gebeld heeft ik dinsdag zal bellen voor die afspraak. Nog een week eroverheen laten gaan lijkt me niet verstandig, hij is er nu mee gekomen (met welke reden dan ook) en dan nu ook doorzetten.
Sterkte

zondag 6 juni 2021 om 20:50
Bedankt allemaal, ik ga alle reacties later nog een keer rustig teruglezen.
Ik ben het met jullie eens dat wij echt hulp nodig hebben. Ik was zelf sowieso al van plan om bij mijn psycholoog te vragen of een intensiever traject ook mogelijk is. Het geeft mij heel veel stress dat mijn man er zo op tegen is. Hij wil absoluut niet naar de huisarts en hij zegt dat ik zijn vertrouwen beschaam als ik wel ga... wel mag ik de regie over alle financiën overnemen. Dat vind hij alleen maar een opluchting zegt hij.
Ik weet niet waar ik goed aan doe. Niet handelen is geen optie maar ik ben ook bang om het verkeerde te doen. Het doet ook heel veel pijn. Ik heb behoefte aan contact, een knuffel, horen dat het goed komt. Mijn man is juist afstandelijk en prikkelbaar. Hij kan mij niet geruststellen en ik begrijp niet wat hij wil.
Ik ben het met jullie eens dat wij echt hulp nodig hebben. Ik was zelf sowieso al van plan om bij mijn psycholoog te vragen of een intensiever traject ook mogelijk is. Het geeft mij heel veel stress dat mijn man er zo op tegen is. Hij wil absoluut niet naar de huisarts en hij zegt dat ik zijn vertrouwen beschaam als ik wel ga... wel mag ik de regie over alle financiën overnemen. Dat vind hij alleen maar een opluchting zegt hij.
Ik weet niet waar ik goed aan doe. Niet handelen is geen optie maar ik ben ook bang om het verkeerde te doen. Het doet ook heel veel pijn. Ik heb behoefte aan contact, een knuffel, horen dat het goed komt. Mijn man is juist afstandelijk en prikkelbaar. Hij kan mij niet geruststellen en ik begrijp niet wat hij wil.
zondag 6 juni 2021 om 20:54
Iemand anders op dit forum heeft ooit dit geschreven: "Hij heeft je een doos van 50 kilo gegeven, maar je mag hem niet teruggeven, niet op de grond zetten of hulp vragen om dit te tillen. Hij verwacht dat je die doos vasthoud en vergeet dat je hem vasthebt. Zo werkt het niet."Zandblauwtjes schreef: ↑06-06-2021 18:25Het lijkt wel alsof ik in een trein zit die maar niet wil stoppen. We zijn even in het bos wezen wandelen. De baby sliep heerlijk en ik had me juist vanmiddag voorgenomen om te stoppen met het gezeur hier en de schouders er onder te zetten. Ik wilde dus net opnieuw bespreekbaar maken wat ik van mijn man nodig had, toen hij zelf aangaf mij iets te willen vertellen.
Hij zei dat hij zich sinds de geboorte van de baby niet zichzelf voelt. Hij is moe, mist mij en hij piekert over vroeger. Hij is bang dat hij het niet goed doet als vader, hij schaamt zich omdat hij zo over mijn grens is gegaan en hij is zonder dat ik het wist begonnen met online gokken (met zijn eigen spaargeld zegt hij) en schaamt zich daar ook heel erg voor. Maar het ergste, hij zegt dat hij soms gedachten krijgt dat het beter is dat hij er niet meer zou zijn. Hij denkt niet dat het serieus is maar hij wil mij ook niet beloven dat hij er niet naar gaat handelen. Hij wil ook niet dat ik het aan iemand vertel of dat ik iets doe. Ik vroeg waarom hij had dan heeft gezegd en hij zei dat hij vond dat ik het recht heb om het te weten.
Alles ontglipt mij en ik voel me kotsmisselijk. Ik moet een plan maken zodat het niet mis kan gaan met onze financiën en ik moet een plan maken voor ons allemaal maar ik voel me heel traag en suf en mijn man wil helemaal niets.
Ik had me net voorgenomen om te gaan stoppen met schrijven hier en dat ga ik binnenkort ook doen, maar nu wil ik het toch nog één keer vragen. Heeft iemand ervaring of advies?![]()
Voor mij was dit een oogopener.
Whoever said "Out of sight, out of mind" never had a spider disappear in their bedroom.

zondag 6 juni 2021 om 21:11
Ja, hij saboteert de relatie.Gatekeeper* schreef: ↑06-06-2021 21:09Hij wil absoluut niet naar de huisarts en hij zegt dat ik zijn vertrouwen beschaam als ik wel ga...
Pure manipulatie
't Is al met al een heel gedoe

zondag 6 juni 2021 om 21:13
Als financieel hulpverlener gaan de alarmbellen keihard af hier. Hij heeft heel veel meer vergokt dan hij doet voor komen.Zandblauwtjes schreef: ↑06-06-2021 20:50Bedankt allemaal, ik ga alle reacties later nog een keer rustig teruglezen.
Nu de passen in laten leveren en de bank app van zijn telefoon laten verwijderen.
En nu samen inloggen en zijn hok gedrag laten zien. Hij mag jou nu laten zien wat hij heeft vergokt.
En dan ga je vreselijk schrikken....
zondag 6 juni 2021 om 21:18
Heb echt met je te doen. Zijn al zoveel rake dingen gezegd hier.Zandblauwtjes schreef: ↑06-06-2021 20:50Bedankt allemaal, ik ga alle reacties later nog een keer rustig teruglezen.
Jij kan hem helpen te ondersteunen bij het vragen om en vinden van hulp, maar jij kan hem niet in leven houden noch zijn gokprobleem oplossen . Die verantwoordelijkheid ligt bij hem.
Laat het inschatten van zijn suicidaliteit over aan de hulpverlening.
Denk vooral heel hard om je eigen grenzen, welzijn en dat van je kind. Sterkte!
This is not kosher!
zondag 6 juni 2021 om 22:14
Dus in plaats van dat TO's behoefte erkend wordt, komt er nog iets op haar bordje en blijkt haar man nog meer egoïstisch en onverantwoordelijk gedrag te vertonen.
Echt TO, dit gun je niemand, wat naar voor je. Ook dit nog. Ik ben het eens met wat er hier gezegd wordt: dit is niet meer op te lossen alleen en al helemaal niet door niks te zeggen tegen anderen. Jouw man belast jou nu weer met iets erg zwaars nadat hij je al met iets in je maag gesplitst heeft waar de honden geen brood van lusten.
Hij is geen goede partner zo en om dit op te lossen zal hij de kar zelf ook moeten gaan trekken.
Echt TO, dit gun je niemand, wat naar voor je. Ook dit nog. Ik ben het eens met wat er hier gezegd wordt: dit is niet meer op te lossen alleen en al helemaal niet door niks te zeggen tegen anderen. Jouw man belast jou nu weer met iets erg zwaars nadat hij je al met iets in je maag gesplitst heeft waar de honden geen brood van lusten.
Hij is geen goede partner zo en om dit op te lossen zal hij de kar zelf ook moeten gaan trekken.
zondag 6 juni 2021 om 22:20
Hij mag het moeilijk en naar vinden om erover te praten maar hij mag echt niet verbieden dat jij steun zoekt. Echt niet.
Je kunt hem niet dwingen om mee te gaan maar je hebt echt alle recht om zelf naar de huisarts te gaan.
Dat gezegd hebbende begrijp ik heel erg goed je twijfel en angst.
Misschien is het slim om eerst de financiën uit te spitten en alles iets tot rust te laten komen. En dan nog een keer aangeven wat jij nodig hebt.
Je kunt hem niet dwingen om mee te gaan maar je hebt echt alle recht om zelf naar de huisarts te gaan.
Dat gezegd hebbende begrijp ik heel erg goed je twijfel en angst.
Misschien is het slim om eerst de financiën uit te spitten en alles iets tot rust te laten komen. En dan nog een keer aangeven wat jij nodig hebt.

Het is zoals het is

zondag 6 juni 2021 om 22:22
Ik vind het echt lastig dat hij nu wel de overtreffende trap van zielig beklimt. En ook nog eens jou verantwoordelijk gaat maken voor de financiën. En dreigt met zelfmoord.
Net als toen hij wegging zonder iets te zeggen. En jou in spanning achterlaten. Alsof hij je wil straffen. En dan ook nog geen hulp willen.
Zorg voor jezelf en je dochter. Dat is echt je prioriteit. Ik was heel lang echt een stuk begripvoller voor je partner dan de meesten hier, maar bij mij is het nu op.
Net als toen hij wegging zonder iets te zeggen. En jou in spanning achterlaten. Alsof hij je wil straffen. En dan ook nog geen hulp willen.
Zorg voor jezelf en je dochter. Dat is echt je prioriteit. Ik was heel lang echt een stuk begripvoller voor je partner dan de meesten hier, maar bij mij is het nu op.
anoniem_650568b69e036 wijzigde dit bericht op 06-06-2021 22:57
0.62% gewijzigd

zondag 6 juni 2021 om 22:23
Dat zegt dus de man die online gokt, een onaangename dronk heeft, z’n vrouw en baby alleen laat als hem dat beter uitkomt, en seksueel z’n zin doordrijft. Nee, god verhoede dat je ZIJN vertrouwen beschaamt. Vertrouwen, daar doet hij inmers alles voor.Zandblauwtjes schreef: ↑06-06-2021 20:50Hij wil absoluut niet naar de huisarts en hij zegt dat ik zijn vertrouwen beschaam als ik wel ga...

zondag 6 juni 2021 om 22:32
Oh jee Zandblauwtjes, ook dat nog
Om te beginnen een
Ik moest meteen aan een eerdere post van je denken:
'Zulke dingen* doe ik al maar dat zorgt dus eerst voor drama en daarna blijft het bij het oude'.
* ging over bepaalde grenzen/problemen aangeven
Dus als jij een probleem hebt waar je man heen zin in heeft, wordt er niet samen naar een oplossing gezocht maar ontstaat er een drama. Vervolgens vind jij het dan vooral belangrijk dat er een eind komt aan dat drama. En dat los je doorgaans op door maar geen aandacht meer te vragen voor je aanvankelijke probleem.
Ik hoop dat je dit keer wel doorzet.
Want eigenlijk vraagt je man nu gewoon of jullie datzelfde verhaaltje nog eens af kunnen draaien. Hij wil dat zijn drama voorop stelt. Dat je geen aandacht meer vraagt voor jouw probleem. Want door jouw probleem voelt hij zich slecht. Hij wil dat het bij het oude blijft. Zéker naar buiten toe. Niet met vrienden praten. Niet naar de huisarts. Geen hulp.
Jullie geheim.
Als je hierin mee gaat, kan je straks geen kant meer op.
Djeez wat een rotzooi

Om te beginnen een

Ik moest meteen aan een eerdere post van je denken:
'Zulke dingen* doe ik al maar dat zorgt dus eerst voor drama en daarna blijft het bij het oude'.
* ging over bepaalde grenzen/problemen aangeven
Dus als jij een probleem hebt waar je man heen zin in heeft, wordt er niet samen naar een oplossing gezocht maar ontstaat er een drama. Vervolgens vind jij het dan vooral belangrijk dat er een eind komt aan dat drama. En dat los je doorgaans op door maar geen aandacht meer te vragen voor je aanvankelijke probleem.
Ik hoop dat je dit keer wel doorzet.
Want eigenlijk vraagt je man nu gewoon of jullie datzelfde verhaaltje nog eens af kunnen draaien. Hij wil dat zijn drama voorop stelt. Dat je geen aandacht meer vraagt voor jouw probleem. Want door jouw probleem voelt hij zich slecht. Hij wil dat het bij het oude blijft. Zéker naar buiten toe. Niet met vrienden praten. Niet naar de huisarts. Geen hulp.
Jullie geheim.
Als je hierin mee gaat, kan je straks geen kant meer op.
Djeez wat een rotzooi

zondag 6 juni 2021 om 22:32
Dit gaat niet over geld. Hij wil alleen maar minder verantwoordelijkheid. Ik zou duidelijk zijn. Relatietherapie en meewerken of einde relatie.Zandblauwtjes schreef: ↑06-06-2021 20:50Bedankt allemaal, ik ga alle reacties later nog een keer rustig teruglezen.
viva-amber wijzigde dit bericht op 06-06-2021 22:33
2.38% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

zondag 6 juni 2021 om 22:36
Allemachtig wat een ramp. Wat een nachtmerrie.Zandblauwtjes schreef: ↑06-06-2021 20:50.........
Ik weet niet waar ik goed aan doe. Niet handelen is geen optie maar ik ben ook bang om het verkeerde te doen. Het doet ook heel veel pijn. Ik heb behoefte aan contact, een knuffel, horen dat het goed komt.......
Dit is niet best. Heel veel sterkte gewenst.

zondag 6 juni 2021 om 22:39
Pure manipulatie dit. Dat hij blij is dat jij de regie over de financiën over gaat nemen is imo een enorme rode vlag. Ik zou me er, als ik jou was, op voorbereiden dat je weleens voor hele onaangename verrassingen kan komen te staan.Zandblauwtjes schreef: ↑06-06-2021 20:50Bedankt allemaal, ik ga alle reacties later nog een keer rustig teruglezen.
Wanneer zie je je psycholoog weer?
Natuurlijk doet het pijn en is het eng. Ik wil je echt adviseren om zsm met iemand hierover te praten. Ik snap dat je wil horen dat het goed komt en met jou en jullie zoontje komt het ook zeker goed. Of het met jullie relatie en je man goed komt hangt echt volledig van je man af, hij is degene die actie moet ondernemen om de juiste stappen te zetten en dat is echt volledig zijn verantwoordelijkheid.

zondag 6 juni 2021 om 22:41
Wat een ramp inderdaad. Hij mag jou geen hulp verbieden. Onbestaanbaar. Hij is nu geen goede partner en vader. Morgen huisarts bellen. Koe bij de horens vatten. Dit kan geen dag meer wachten. Jij hoeft je nergens schuldig over te voelen, je hebt wel jezelf en je kindje te beschermen.
En pak de bankpassen af. Wat een klotezooi maakt je man ervan. Depressief zijn is één ding, maar al dit gedrag erbij en dan ook nog eens jou manipuleren dat er geen hulp mag komen? Ik heb er geen woorden voor.
En pak de bankpassen af. Wat een klotezooi maakt je man ervan. Depressief zijn is één ding, maar al dit gedrag erbij en dan ook nog eens jou manipuleren dat er geen hulp mag komen? Ik heb er geen woorden voor.
zondag 6 juni 2021 om 22:42
Waarna hij vervolgens al gokkend weer over jouw grenzen gaat. Echt alle alarmbellen gaan af. Luister naar wat Doreia zegt, en weiger om te zwijgen. Jij mag praten met wie je wil, over wat je wil. Het is niet aan hem om dat voor jou te bepalen.viva-amber schreef: ↑06-06-2021 22:32Dit gaat niet over geld. Hij wil alleen maar minder verantwoordelijkheid. Ik zou duidelijk zijn. Relatietherapie en meewerken of einde relatie.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)