Hooikoorts en zwangerschap
woensdag 27 mei 2009 om 11:11
Ik heb erg veel last van jeukende ogen door hooikoorts en daar werken de pillen van Telfast goed tegen (ook tegen het verkoude gevoel, maar dat is minder irritant). Ik heb geen oogdruppels, omdat die vaak niet in combinatie met harde lenzen gebruikt kunnen worden.
Nu ben ik zwanger en mag ik Telfast niet meer gebruiken. Echt heel vervelend, want ik word gek van de jeuk!
Ik heb de huisarts gebeld en er was volgens hem maar 1 soort hooikoortsmedicatie die je bij zwangerschap kunt gebruiken en dat zijn oogdruppels. Nadeel van deze druppels is dat je je lenzen pas 45 minuten later in kunt doen en je het meermalen per dag moet gebruiken. Niet echt ideaal dus.
Ik sprak laatst toevallig een meisje dat een neusspray tegen hooikoorts had die ze tijdens haar zwangerschap kon gebruiken en die ook tegen jeukende ogen hielp. Ze wist alleen niet meer welke dat was.
Wie o wie weet welke ze bedoelde, of weet een spray die zou kunnen helpen, zodat ik dit aan mijn huisarts kan voorleggen?
Nu ben ik zwanger en mag ik Telfast niet meer gebruiken. Echt heel vervelend, want ik word gek van de jeuk!
Ik heb de huisarts gebeld en er was volgens hem maar 1 soort hooikoortsmedicatie die je bij zwangerschap kunt gebruiken en dat zijn oogdruppels. Nadeel van deze druppels is dat je je lenzen pas 45 minuten later in kunt doen en je het meermalen per dag moet gebruiken. Niet echt ideaal dus.
Ik sprak laatst toevallig een meisje dat een neusspray tegen hooikoorts had die ze tijdens haar zwangerschap kon gebruiken en die ook tegen jeukende ogen hielp. Ze wist alleen niet meer welke dat was.
Wie o wie weet welke ze bedoelde, of weet een spray die zou kunnen helpen, zodat ik dit aan mijn huisarts kan voorleggen?
woensdag 27 mei 2009 om 11:16
woensdag 27 mei 2009 om 11:53
Tavegil mag je gebruiken tijdens de zwangerschap, je zou 's avonds voor je gaat slapen 1 tablet kunnen nemen, het werkt 24 uur. Je zou ook een halve kunnen nemen, dan zijn de bijwerkingen minder. Pas wel op met autorijden.
N.B. Tavegil of andere anti-histaminetabletten (Telfast, Zyrtec, Xyzal) mag je NIET gebruiken als je borstvoeding geeft!!! Als het echt heel erg nodig zou zijn, moet je na het slikken twee voedingen afkolven en weggooien.
Nog gefeliciteerd met je zwangerschap en sterkte met de hooikoorts!
N.B. Tavegil of andere anti-histaminetabletten (Telfast, Zyrtec, Xyzal) mag je NIET gebruiken als je borstvoeding geeft!!! Als het echt heel erg nodig zou zijn, moet je na het slikken twee voedingen afkolven en weggooien.
Nog gefeliciteerd met je zwangerschap en sterkte met de hooikoorts!
woensdag 27 mei 2009 om 18:30
Lara, hier nog iemand die maar zit te dubben met de medicatie tegen hooikoorts.
Ik gebruikte altijd Xyzal en Avamys, werkte geweldig, maar dat mag niet tijdens je zwangerschap.
Nu heb ik sinds een week Tavegil (heb nog niet veel gemerkt van die vermoeidheid) en gister neusspray op homeopatische basis gehaald.
Ik kon maar niet slapen van de niesbuien en heb nu bij de drogist van Dr. Vogel neusspray gehaald.
Heb vannacht eindelijk weer een beetje adem kunnen halen!
Merkte in het begin dat ik veel baat had bij de Tavegil, nu wat minder. Maar het was rond het weekend ook wel heel erg, de pollen vlogen rond.
Jij ook suc6 ermee! Is echt een rot tijd, nu voor de hooikoorts patienten...
Ik gebruikte altijd Xyzal en Avamys, werkte geweldig, maar dat mag niet tijdens je zwangerschap.
Nu heb ik sinds een week Tavegil (heb nog niet veel gemerkt van die vermoeidheid) en gister neusspray op homeopatische basis gehaald.
Ik kon maar niet slapen van de niesbuien en heb nu bij de drogist van Dr. Vogel neusspray gehaald.
Heb vannacht eindelijk weer een beetje adem kunnen halen!
Merkte in het begin dat ik veel baat had bij de Tavegil, nu wat minder. Maar het was rond het weekend ook wel heel erg, de pollen vlogen rond.
Jij ook suc6 ermee! Is echt een rot tijd, nu voor de hooikoorts patienten...
woensdag 27 mei 2009 om 19:57
Ja heb dat verhaal van geen medicatie al een paar keer voorbij zien komen en het klopt niet. Ik zelf heb nu (36 weken zwanger van de tweede) loratidine als antihisteminepil en beclematesol neusspray. Heeft de huisarts bij mijn eerste zwangerschap al nagevraagd bij RIVM en dat was ok. Alleen de eerste 13 weken geen antihistemine, maar medicijnen tegen benauwdheid kunnen dan vaak weer wel. Sterkte ermee, met de warme dagen is het weer irrritant die hooikoorts.
vrijdag 29 mei 2009 om 11:53
vrijdag 29 mei 2009 om 12:25
Ja klopt, en het wordt elk jaar erger lijkt het. Toen ik 2,5 jaar geleden zwanger was van mijn zoontje heb ik het zonder hooikoortsmedicatie gedaan en dat was goed te doen.
Ik laat nog even weten wat d huisarts heeft gezegd.
Brittannia: misschien bij sommige mensen wel hoor. Ik heb bijvoorbeel veel minder last van hoofdpijn tijdens mijn zwangerschap, dus er zijn wel klachten die weg kunnen blijven.
Ik laat nog even weten wat d huisarts heeft gezegd.
Brittannia: misschien bij sommige mensen wel hoor. Ik heb bijvoorbeel veel minder last van hoofdpijn tijdens mijn zwangerschap, dus er zijn wel klachten die weg kunnen blijven.

maandag 1 juni 2009 om 19:23
Ik mocht tijdens mijn zwangerschap natriumchromoglycaat gebruiken. In de drogist ook beter bekend als prevalin neusspray, maar bij de apotheek kan je huismerk kopen, da's een stuk goedkoper.
Ik had bij beide zwangerschappen en bv-periodes nauwelijks last van hooikoorts en huisstofmijtallergie. Daarna helaas weer wel, , ik had gehoopt dat het weg zou blijven...
Ik had bij beide zwangerschappen en bv-periodes nauwelijks last van hooikoorts en huisstofmijtallergie. Daarna helaas weer wel, , ik had gehoopt dat het weg zou blijven...