Partner houdt van uitgaan en drinken

07-07-2021 11:12 591 berichten
Ik ben 33, mijn partner 39. We houden veel van elkaar.

Waar ik een beetje mee zit is het volgende. We verschillen nogal van karakter, hij is extravert en ik introvert.

Ik drink maar met mate en ben graag fit in het weekend om andere dingen te ondernemen. Hij kan als hij uitgaat (meestal op vrijdag) behoorlijk drinken en hij vindt drinken ook erg leuk (ligt ook wel een beetje aan cultuur waar hij uit komt). Het is niet dat ik wil dat hij elke dag naast mij op de bank zit, maar ik zou soms willen dat hij niet per se altijd zo ' los ' hoeft te gaan. Het 'helpt' in die zin ook niet echt dat met merendeel van zijn collega's en zijn expat-vrienden ook behoorlijke drinkers zijn. Dus hij komt nooit thuis met slechts een paar biertjes op. Het is niet dat hij zich totaal niet kan inhouden, maar hij vindt het gewoon leuk. Hij heeft vanaf het begin gezegd dat ik het niet erg moet vinden dat ik niet zo van feesten houd. Ik kan die levensstijl ook niet bijhouden en het is niks voor mij. Ik probeer me er ook niet aan te ergeren maar ik merk dat ik dat toch doe. Ik vind een dronken man gewoon niet zo aantrekkelijk en ik merk dat het er ook een beetje voor zorgt dat ik af en toe het respect voor hem een beetje verlies. Dat laatste is met name mijn probleem.

Ik vind het een beetje suf dat ik hier nu mee zit want het is (verder) een hele lieve en verantwoordelijke man die niets liever wil dan een gezinnetje stichten.

Ik begrijp dat het een kwestie is van accepteren of niet, maar ik weet niet goed HOE ik dat moet doen. Advies, iemand?
Pinaco schreef:
07-07-2021 11:23
Dus die man moet nú al thuis op de bank gaan zitten, omdat ze later misschien een keer kinderen krijgen?

Ik geef die vent groot gelijk. Heerlijk toch, op vrijdag de stad in met leuke mensen om een leuke tijd te hebben. Alsof iedere degelijke man en vader een huismus moet zijn, alsjeblieft zeg.

Eens!
En als het niet past samen dan past het niet maar ga niet iemand veroordelen omdat hij graag een biertje pakt in de stad met vrienden nu het eindelijk weer kan. Alsof hij daardoor ineens een grote lamlul is...
Alle reacties Link kopieren
Pinaco schreef:
Dus die man moet nú al thuis op de bank gaan zitten, omdat ze later misschien een keer kinderen krijgen?

Ik geef die vent groot gelijk. Heerlijk toch, op vrijdag de stad in met leuke mensen om een leuke tijd te hebben. Alsof iedere degelijke man en vader een huismus moet zijn, alsjeblieft zeg.
Dit. Jullie passen gewoon niet bij elkaar. Probeer hem niet te veranderen, want dit is wie hij is en daar is niets mis mee.
kerst schreef:
07-07-2021 11:27
Waar lees jij dat vriendlief alleen op vrijdag veel zuipt?

Bovendien To is 33 jaar dus kan kind krijgen niet 10 jaar mee wachten.
Uit de OP:
Chrissie88 schreef:
07-07-2021 11:12
"(...)
Ik drink maar met mate en ben graag fit in het weekend om andere dingen te ondernemen. Hij kan als hij uitgaat (meestal op vrijdag) behoorlijk drinken en hij vindt drinken ook erg leuk (ligt ook wel een beetje aan cultuur waar hij uit komt). (...)
Ik denk ook dat jullie gewoon niet goed bij elkaar passen. Jij vindt elke week dronken zijn gewoon onaantrekkelijk en dat mag.

Samen kinderen krijgen lijkt me geen goed plan aangezien de kans me klein lijkt dat hij dan niet meer wil feesten en drinken en de kans groot dat het bij jou dan alleen nog maar meer ergernis opwekt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
kerst schreef:
Waar lees jij dat vriendlief alleen op vrijdag veel zuipt?
"Hij kan als hij uitgaat (meestal op vrijdag) behoorlijk drinken"

Als hij de halve week stomdronken rond zou lopen had TO dat anders verwoord neem ik aan.
kerst schreef:
Bovendien To is 33 jaar dus kan kind krijgen niet 10 jaar mee wachten.
maar ze hebben geen kinderen en ze is niet zwanger, toch? Lijkt me redelijk om dat eerst allemaal te realiseren voordat je van je partner gaat eisen dat hij in het weekend 's avonds thuis blijft en lekker fit is. Ik neem aan dat TO op basis van de rest van de week prima in kan schatten of dit de man is waar zij kinderen mee wil krijgen en of hij een goede vader zou worden. Daarvoor hoeft hij echt geen proefperiode te doorlopen van 6 maanden elke vrijdag thuis en nuchter blijven.
Pinaco schreef:
07-07-2021 11:31

Lijkt me redelijk om dat eerst allemaal te realiseren voordat je van je partner gaat eisen dat hij in het weekend 's avonds thuis blijft en lekker fit is. Ik neem aan dat TO op basis van de rest van de week prima in kan schatten of dit de man is waar zij kinderen mee wil krijgen en of hij een goede vader zou worden. Daarvoor hoeft hij echt geen proefperiode te doorlopen van 6 maanden elke vrijdag thuis en nuchter blijven.
Een half jaar minder weekenden naar de kloten gaan. Net even anders.
ja sorry hoor, maar als je op basis daarvan pas je partner in kan schatten dan zet ik echt mijn vraagtekens bij je relatie. Je ként je partner toch? En hoe die zijn prioriteiten stelt? Daar hoeft hij toch geen testje voor te doorstaan?
Pinaco schreef:

Alsof op de bank zitten en ieder weekend volkomen lam de enige twee opties zijn.

TO ik denk ook dat dit niet gaat veranderen, dit is kennelijk wat hij leuk vindt. En jij vindt het niet leuk, dus dat past dan niet.
Ik kan me overigens heel goed voorstellen dat je op vrijdagavond of zaterdag ook wel eens leuke dingen samen wil doen. Als hij altijd moet stappen en daarna bijkomen, dan heb je nooit die vrije tijd samen. Zou mij ook storen.
anoniem_65f95e3d19661 wijzigde dit bericht op 07-07-2021 11:36
16.19% gewijzigd
Ik vind het ook nog wel een verschil of hij vrijdagavond lekker gaat borrelen en dan zaterdag wat uitslaapt, of dat hij elke vrijdag zo hard zuipt dat hij de hele zaterdag brak op de bank ligt en 's avonds vroeg naar bed gaat omdat hij nog moet herstellen van vrijdag.

Een avond in de week zonder je partner lekker met vrienden op stap geen probleem, als TO vrijdagavond + zaterdag overdag + zaterdagavond op kind moet passen omdat partner zoveel drinkt op vrijdag, vind ik dat wel wat anders. Dan kan hij ook wel gaan stappen op vrijdag, maar wat minder drinken, zodat hij de zaterdagmiddag + avond kan doen en TO ook weg kan.
To dit wordt hem niet

Jullie verschillen teveel en kinderen leggen dit verschil nog meer bloot.

Als hij zegt met zuipen te kunnen stoppen als er kinderen komen, zou ik hem niet zomaar op zijn blauwe ogen geloven.
Pinaco schreef:
07-07-2021 11:34
ja sorry hoor, maar als je op basis daarvan pas je partner in kan schatten dan zet ik echt mijn vraagtekens bij je relatie. Je ként je partner toch? En hoe die zijn prioriteiten stelt? Daar hoeft hij toch geen testje voor te doorstaan?
Helaas zijn veel mensen nogal goedgelovig als ze graag snel kinderen willen. Een testje is meer om hem te laten inzien dat zijn beloftes misschien niet zo realistisch zijn..
Pinaco schreef:
07-07-2021 11:34

Grappenmaakster.

Tuurlijk als dat zo was, hadden we hier geen pijler vol met problemen. En geen TO die kinderen overweegt te nemen met iemand waar ze eigenlijk helemaal niet bij past.

Van mij hoeft ze niemand te testen, ik had zelf wel bedacht dat iemand die niet bij me past geen kindermateriaal is.
anoniem_404927 wijzigde dit bericht op 07-07-2021 11:38
10.58% gewijzigd
stokbootje schreef:
07-07-2021 11:36
Helaas zijn veel mensen nogal goedgelovig als ze graag snel kinderen willen. Een testje is meer om hem te laten inzien dat zijn beloftes misschien niet zo realistisch zijn..
Mooi gezegd.
FeeLucifer01 schreef:
07-07-2021 11:37
Grappenmaakster.

Tuurlijk als dat zo was, hadden we hier geen pijler vol met problemen. En geen TO die kinderen overweegt te nemen met iemand waar ze eigenlijk helemaal niet bij past.

Van mij hoeft ze niemand te testen, ik had zelf wel bedacht dat iemand die niet bij me past geen kindermateriaal is.
Inderdaad. En topics waarin meestal wordt gereageerd in de trant van "en dit wist je niet voor je een kind met hem kreeg?"
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
stokbootje schreef:
07-07-2021 11:36
Ik weet niet hoe lang TO en vriend bij elkaar zijn en of er sprake is van snel kinderen willen?

Voor mij persoonlijk: Ik houd ook van een borrel. Als mijn partner niet aan kinderen zou willen beginnen totdat ik 6 maanden heb laten zien dat ik de vrijdagavond zonder borrels kan invullen, dan had ik hem echt voor gek verklaard. Doe ff normaal zeg.
Pinaco schreef:
07-07-2021 11:41
Ik weet niet hoe lang TO en vriend bij elkaar zijn en of er sprake is van snel kinderen willen?

Voor mij persoonlijk: Ik houd ook van een borrel. Als mijn partner niet aan kinderen zou willen beginnen totdat ik 6 maanden heb laten zien dat ik de vrijdagavond zonder borrels kan invullen, dan had ik hem echt voor gek verklaard. Doe ff normaal zeg.
Helemaal eens. Moet je voorstellen dat hij andersom zegt; we gaan dit jaar geen mooie verre reis maken maar midden in het hoogseizoen naar een kinder camping om te kijken of je dit echt leuk vind. We gaan dan geen leuke uitjes doen maar tijdens het "slaapje" voor de tent wachten, we voeren geen goede gesprekken want we oefenen vast dat we daar geen tijd voor hebben. Sommige dingen doe je graag als ze er zijn en van sommige dingen kun je voorlopig nog maar beter lekker genieten!
Pinaco schreef:
07-07-2021 11:31
"Hij kan als hij uitgaat (meestal op vrijdag) behoorlijk drinken"

Als hij de halve week stomdronken rond zou lopen had TO dat anders verwoord neem ik aan.

maar ze hebben geen kinderen en ze is niet zwanger, toch? Lijkt me redelijk om dat eerst allemaal te realiseren voordat je van je partner gaat eisen dat hij in het weekend 's avonds thuis blijft en lekker fit is. Ik neem aan dat TO op basis van de rest van de week prima in kan schatten of dit de man is waar zij kinderen mee wil krijgen en of hij een goede vader zou worden. Daarvoor hoeft hij echt geen proefperiode te doorlopen van 6 maanden elke vrijdag thuis en nuchter blijven.
Echt vaak zal partner afgelopen half jaar ook niet naar de kroeg gegaan zijn. Of wel, TO? Hoe beviel hem dat?
Het is vooral hij die graag snel kinderen wil, ik ook wel, maar het is niet alsof ik nu snel een huismus van hem wil maken.

Hij gaat niet elke vrijdag met zijn collega's of vrienden uit, maar hij graag wel graag ergens heen in het weekend en wil mij overigens ook graag mee hebben. Als we met z'n tweeën zijn gaan we samen naar een cafe ofzo. Dus als hij niet met mij gaat (ik hoef niet per se elke week), gaat hij met iemand anders. Ik vind dat ook helemaal geen punt dat hij elke week erop uit wil, het is dat drinken.

Hij is echt niet het type dat het hele weekend brak zal zijn en mij dan met alles zal opzadelen. Het is juist zo dat hij op zoek is gegaan naar een wat rustigere vrouw omdat hij een een beetje moe was van een 'wild' leven.
stokbootje schreef:
07-07-2021 11:35
Ik vind het ook nog wel een verschil of hij vrijdagavond lekker gaat borrelen en dan zaterdag wat uitslaapt, of dat hij elke vrijdag zo hard zuipt dat hij de hele zaterdag brak op de bank ligt en 's avonds vroeg naar bed gaat omdat hij nog moet herstellen van vrijdag.

Een avond in de week zonder je partner lekker met vrienden op stap geen probleem, als TO vrijdagavond + zaterdag overdag + zaterdagavond op kind moet passen omdat partner zoveel drinkt op vrijdag, vind ik dat wel wat anders. Dan kan hij ook wel gaan stappen op vrijdag, maar wat minder drinken, zodat hij de zaterdagmiddag + avond kan doen en TO ook weg kan.
Eens.
Daarnaast drinkt hij gewoon veel omdat hij het lekker vindt. Hij vindt blijkbaar lekker om dronken te zijn/worden? Want hij de rest van het weekend niet fit.
To, je zegt dat hij zicht niet wil inhouden, gezien de cultuur/ervaringen. Maarhet is ook heel goed mogelijk dat hij het niet kan, want gezelligheid = alcohol. Hoe is hij in andere situaties? Als je ergens op bezoek gaat, gaat hij dan ook los met de drank?

Zelf vind ik het vreselijk onaantrekkelijk als iemand dronken is en vervolgens het hele weekend brak is. Als je alleen met jezelf bezig bent is het prima. Maar niet als je samenwoont en al helemaal niet als je nog kinderen hebt. Een biertje minder kan prima en dan kun je nog veel plezier hebben en nog iets aan je weekend hebben.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Chrissie88 schreef:
07-07-2021 11:50
Het is vooral hij die graag snel kinderen wil, ik ook wel, maar het is niet alsof ik nu snel een huismus van hem wil maken.

Hij gaat niet elke vrijdag met zijn collega's of vrienden uit, maar hij graag wel graag ergens heen in het weekend en wil mij overigens ook graag mee hebben. Als we met z'n tweeën zijn gaan we samen naar een cafe ofzo. Dus als hij niet met mij gaat (ik hoef niet per se elke week), gaat hij met iemand anders. Ik vind dat ook helemaal geen punt dat hij elke week erop uit wil, het is dat drinken.

Hij is echt niet het type dat het hele weekend brak zal zijn en mij dan met alles zal opzadelen. Het is juist zo dat hij op zoek is gegaan naar een wat rustigere vrouw omdat hij een een beetje moe was van een 'wild' leven.
Desalniettemin doet hij dat niet. Want ook als jij niet gaat, gaat hij naar de kroeg. Dus altijd. Op welke gebieden is hij dan rustiger geworden, los van de beperkingen mbt corona?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Chrissie88 schreef:
07-07-2021 11:12
Ik probeer me er ook niet aan te ergeren maar ik merk dat ik dat toch doe. Ik vind een dronken man gewoon niet zo aantrekkelijk en ik merk dat het er ook een beetje voor zorgt dat ik af en toe het respect voor hem een beetje verlies. Dat laatste is met name mijn probleem.
Dit is nu eenmaal wat jij voelt. Dat gevoel hoef je niet weg te rationaliseren of opzij proberen te zetten onder het mom van "het is belangrijk dat ik mijn partner accepteer zoals hij is". Net zo min als je hem kunt dwingen te stoppen met zijn levenstijl kun je jezelf niet dwingen om dit ineens wel een prima eigenschap te vinden. Je kunt het wel proberen, maar dat gaat zich wreken. Als je nu al zover bent dat je spreekt over het verliezen van respect, dan zou ik nog helemaal niet over kinderen gaan nadenken. Dat is dan echt een brug te ver. Eerst maar eens afwegen of je überhaupt een toekomst met hem ziet. Je mag ook tot de conclusie komen dat jullie niet bij elkaar passen.
Je kan niet van je partner verlangen dat hij zich gaat veranderen voor jou.
Zoals ik het lees zou jij graag hebben dat zijn extraverte karakter meer introvert (zoals dat van jou) gaat worden.
Dat lukt niet.

En behoorlijk veel drinken is subjectief.
Is hij elke zaterdag zo slecht dat hij niets meer kan doen dan in bed liggen?
Is jouw idee van iets actief te doen bij je familie op bezoek gaan elke week?

Ik zou kijken of je met hem je leven wilt delen zoals hij nu is, of dat jullie beiden water bij de wijn moeten doen (en eens flink praten)
Maar zeggen dat hij moet veranderen en jij niet... Gaat niet werken vrees ik
alliekeys wijzigde dit bericht op 07-07-2021 11:59
Reden: Typefout
0.64% gewijzigd
wolkewitje schreef:
07-07-2021 11:48
Echt vaak zal partner afgelopen half jaar ook niet naar de kroeg gegaan zijn. Of wel, TO? Hoe beviel hem dat?
Dat klopt. We zijn nu bijna anderhalf jaar samen. Grotendeels corona-tijd dus.
Het beviel hem wel. Maar nu het allemaal weer kan vindt hij het erg leuk. En dat drinken is niet per se alleen in de kroeg, kan ook op werk zijn of bij iemand thuis.
Je moet voor jezelf de keuze maken of je deze karaktereigenschap/dit gedrag accepteert. Ik zou het niet doen denk ik... Maar ja aan de andere kant, niemand is perfect.
Chrissie88 schreef:
07-07-2021 11:50

Is hij nu, op dit moment in de tijd, de hele zaterdag niet beschikbaar vanwege het drinken op vrijdag? Dat is toch gewoon wel het hálve weekend dan. Hoe is hij als hij dan uit bed komt? En hoe laat is dat dan? Baby's hebben geen boodschap aan papa die net een uur geleden in bed rolt. Voor een baby begint de dag wanneer de ogen weer open gaan.

En waarom moet er zoveel gedronken worden? Kan hij na een aantal bier niet over op spa ofzo? Of stoppen? Waarom is het drinken zélf zo 'leuk'?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven