Partner houdt van uitgaan en drinken
woensdag 7 juli 2021 om 11:12
Ik ben 33, mijn partner 39. We houden veel van elkaar.
Waar ik een beetje mee zit is het volgende. We verschillen nogal van karakter, hij is extravert en ik introvert.
Ik drink maar met mate en ben graag fit in het weekend om andere dingen te ondernemen. Hij kan als hij uitgaat (meestal op vrijdag) behoorlijk drinken en hij vindt drinken ook erg leuk (ligt ook wel een beetje aan cultuur waar hij uit komt). Het is niet dat ik wil dat hij elke dag naast mij op de bank zit, maar ik zou soms willen dat hij niet per se altijd zo ' los ' hoeft te gaan. Het 'helpt' in die zin ook niet echt dat met merendeel van zijn collega's en zijn expat-vrienden ook behoorlijke drinkers zijn. Dus hij komt nooit thuis met slechts een paar biertjes op. Het is niet dat hij zich totaal niet kan inhouden, maar hij vindt het gewoon leuk. Hij heeft vanaf het begin gezegd dat ik het niet erg moet vinden dat ik niet zo van feesten houd. Ik kan die levensstijl ook niet bijhouden en het is niks voor mij. Ik probeer me er ook niet aan te ergeren maar ik merk dat ik dat toch doe. Ik vind een dronken man gewoon niet zo aantrekkelijk en ik merk dat het er ook een beetje voor zorgt dat ik af en toe het respect voor hem een beetje verlies. Dat laatste is met name mijn probleem.
Ik vind het een beetje suf dat ik hier nu mee zit want het is (verder) een hele lieve en verantwoordelijke man die niets liever wil dan een gezinnetje stichten.
Ik begrijp dat het een kwestie is van accepteren of niet, maar ik weet niet goed HOE ik dat moet doen. Advies, iemand?
Waar ik een beetje mee zit is het volgende. We verschillen nogal van karakter, hij is extravert en ik introvert.
Ik drink maar met mate en ben graag fit in het weekend om andere dingen te ondernemen. Hij kan als hij uitgaat (meestal op vrijdag) behoorlijk drinken en hij vindt drinken ook erg leuk (ligt ook wel een beetje aan cultuur waar hij uit komt). Het is niet dat ik wil dat hij elke dag naast mij op de bank zit, maar ik zou soms willen dat hij niet per se altijd zo ' los ' hoeft te gaan. Het 'helpt' in die zin ook niet echt dat met merendeel van zijn collega's en zijn expat-vrienden ook behoorlijke drinkers zijn. Dus hij komt nooit thuis met slechts een paar biertjes op. Het is niet dat hij zich totaal niet kan inhouden, maar hij vindt het gewoon leuk. Hij heeft vanaf het begin gezegd dat ik het niet erg moet vinden dat ik niet zo van feesten houd. Ik kan die levensstijl ook niet bijhouden en het is niks voor mij. Ik probeer me er ook niet aan te ergeren maar ik merk dat ik dat toch doe. Ik vind een dronken man gewoon niet zo aantrekkelijk en ik merk dat het er ook een beetje voor zorgt dat ik af en toe het respect voor hem een beetje verlies. Dat laatste is met name mijn probleem.
Ik vind het een beetje suf dat ik hier nu mee zit want het is (verder) een hele lieve en verantwoordelijke man die niets liever wil dan een gezinnetje stichten.
Ik begrijp dat het een kwestie is van accepteren of niet, maar ik weet niet goed HOE ik dat moet doen. Advies, iemand?
woensdag 7 juli 2021 om 12:20
Ik ken genoeg verhalen.
Ik zou gewoon een betere man zoeken, die zich niet als een puber gedraagt op zijn 39ste.
woensdag 7 juli 2021 om 12:20
Ik ken genoeg verhalen.
Ik zou gewoon een betere man zoeken, die zich niet als een puber gedraagt op zijn 39ste.
woensdag 7 juli 2021 om 12:21
Zeker wel, de gulden middenweg ben ik ook bekend mee! Ik las echter nergens dat deze meneer elk weekend straalbezopen is. Enkel dat hij "behoorlijk drinkt" en "een kater heeft". Als hij door vrouwlief aan de band gelegd wordt (hij mag dan immers zelf zijn keuze hierin niet meer maken), dan schaar ik dat wel snel onder huismus. Maar je hebt gelijk, da's denk ik niet de juiste term in dit geval!
woensdag 7 juli 2021 om 12:21
tja, en ik ken alleen maar mensen die toen er kinderen kwamen hun leven anders gingen inrichten
het is aan TO, om goeie afspraken te maken met haar man, verwachtingen uit te spreken. En bij elkaar te checken, of je samen een gezin echt ziet zitten, en onder welke voorwaarden
woensdag 7 juli 2021 om 12:22
Dat begrijp ik. Dat heb ik zelf ook. Mijn partner heeft een tijdje in de horeca gewerkt (waar behoorlijk werd gedronken en geafterd) en ik vond het ook niet zo leuk dat hij dan in het weekend overdag sliep, terwijl ik juist die dagen vrij was om wat leuks te doen. Sinds we beiden het sportieve meer hebben opgepakt, staan we juist vaak vroeg op om dingen te ondernemen. Ik vond de periode waarin zondagen gebruikt werden om uit te kateren ook best pittig, want in het weekend kwam er niets uit onze handen en dan moest alles door de week gebeuren. Is best pittig als je werkt en studeert.Chrissie88 schreef: ↑07-07-2021 12:18Ik vind het prima dat hij dingen gaat ondernemen met anderen in het weekend of op welke avond dan ook. Ik vind dat zelf ook leuk (niet wekelijks) maar ik drink dan minder omdat ik er niet zo goed tegen kan en graag fit wil zijn. Ik heb ook een veeleisende baan dus ben ik het weekend gewoon vaak moe. Als ik dan ook nog ga drinken blijft er weinig van me over. Daarnaast heb ik het idee dat ik het sinds mijn burn out allemaal wat minder trek. Ik verwacht ook niet dat hij altijd maar 2-3 biertjes drinkt.
Omdat zwanger worden meer kans van slagen heeft als je niet/weinig drinkt, geen drugs gebruikt en voldoende slaapt. Ik moet zeggen dat wij ook van stonden te kijken van de ommezwaai, hoor. Ik ben overigens veel gematigder dan hen.Chrissie88 schreef: ↑07-07-2021 12:18"Tót het moment dat ze besloten voor kinderen te gaan, toen matigden ze enorm en sinds er kinderen zijn, zijn ze enorm rustig geworden. Hij gaat nog wel eens naar een feestje, maar komt dan op een redelijk tijdstip thuis en weet prima maat te houden." En waarom was dat precies? Waar zit dat hem in dat ze toen gingen matigen?
Laten we zeggen dat de ze hun kindervrije jaren tot het laatste moment goed benut hebben
anoniem_646f50a3aa01a wijzigde dit bericht op 07-07-2021 12:25
21.26% gewijzigd
woensdag 7 juli 2021 om 12:23
Nou TO, weet je meteen in welk vakje jouw man hoort en dat je beter "een betere man" kan gaan zoeken. Wat dat dan ook moge zijn. @LAgirl82: Weet jij op welke plank ze liggen? Scheelt TO zoeken.
woensdag 7 juli 2021 om 12:24
Gedurende de week eigenlijk niet, soms wel, als er toevallig een gezellig avondje is. Ik maak me inderdaad meer zorgen om het drankgebruik dan het stappen an zich. Maar het hangt bij hem wel samen: hij gaat graag op stap/bij mensen langs en dan wordt er gedronken. En ja als hij thuiskomt dan neemt ie soms nog wat.Whateffa schreef: ↑07-07-2021 12:11Hoeveel drinkt jouw vriend eigenlijk gedurende de week? Want maak jij je eigenlijk niet gewoon zorgen om het drankgebruik? Je focust je erg op het stappen, maar als dat voornamelijk op de vrijdagen is valt dit toch best wel mee. Ik zou het zorgelijk vinden dat hij een deel van het weekend op 50% draait omdat hij een kater heeft. Daar is mi aardig wat drank voor nodig. En als dat het geval is is dat een grotere zorg want minder stappen is makkelijker te realiseren dan iemand ,die afhankelijk is van drank, te laten minderen met alcohol. Ik vind de leeftijd van de man (39) hier dan ook wel een factor in (het is geen twintiger die moeten wennen aan een nieuwe fase: werkleven)
woensdag 7 juli 2021 om 12:26
Attraverso schreef: ↑07-07-2021 12:22Ik vind zo’n man ook niet aantrekkelijk en begin er daarom geen relatie mee.
Waarom jij wel?
Hij is 39, uiteraard gaat dat niet veranderen als er kinderen zijn.
Inderdaad. Niks aantrekkelijks aan.
En als hij op z'n 39ste zich nog als een puber gedraagt zal dat echt niet meer veranderen.
Denk heel goed na, wil je hier echt een kind mee? Wil je dit als voorbeeld voor je kind? Zie jij je al alleen zitten in het weekend?
woensdag 7 juli 2021 om 12:28
Ik had zo'n relatie toen ik net werkte en mijn vriendin nog student was en 5 dagen per week dronken en stinkend thuiskwam. Ik hield ook best van een biertje maar echt dronken worden was voor mij een zeldzaamheid.
Dat houdt natuurlijk geen stand. Ik vond het ook heel onaantrekkelijk. Vooral die keer dat ze zo dronken was dat ze viel en op mijn hoofd belandde toen ik sliep, en zij alleen maar keihard kon lachen.
Los van dat het op andere fronten een slechte match was, had het bij ons misschien met de tijd nog kunnen bijtrekken, áls zij na haar studie en met een baan ook minder was gaan drinken en uitgaan. Maar in jouw geval is je vriend al zo oud en vastgeroest in dat patroon en lijkt er zelf ook totaal geen probleem in te zien.
Wie zegt dat jij het maar hebt te accepteren en ermee moet leven? Ja je moet accepteren dat hij is zoals hij is en niet proberen hem te veranderen. Maar daar mag je heus wel je eigen keuzes aan verbinden zoals dat jij het onaantrekkelijk vindt, niet vindt passen bij hoe jij je leven wilt leiden, en dus je eigen weg gaat.
Net zoals een ander wellicht geen relatie wil met een workaholic, of met iemand die 11 maanden per jaar op reis is voor zijn werk of alleen maar nachtdiensten draait, of iemand die helemaal niet werkt, of met iemand die een open relatie wil, of met iemand die thuis 30 katten heeft. Allemaal prima als die andere mensen zo hun leven willen leiden maar daar hoef je toch geen relatie mee te hebben / houden, als het niet bij jou past?
Dat houdt natuurlijk geen stand. Ik vond het ook heel onaantrekkelijk. Vooral die keer dat ze zo dronken was dat ze viel en op mijn hoofd belandde toen ik sliep, en zij alleen maar keihard kon lachen.
Los van dat het op andere fronten een slechte match was, had het bij ons misschien met de tijd nog kunnen bijtrekken, áls zij na haar studie en met een baan ook minder was gaan drinken en uitgaan. Maar in jouw geval is je vriend al zo oud en vastgeroest in dat patroon en lijkt er zelf ook totaal geen probleem in te zien.
Wie zegt dat jij het maar hebt te accepteren en ermee moet leven? Ja je moet accepteren dat hij is zoals hij is en niet proberen hem te veranderen. Maar daar mag je heus wel je eigen keuzes aan verbinden zoals dat jij het onaantrekkelijk vindt, niet vindt passen bij hoe jij je leven wilt leiden, en dus je eigen weg gaat.
Net zoals een ander wellicht geen relatie wil met een workaholic, of met iemand die 11 maanden per jaar op reis is voor zijn werk of alleen maar nachtdiensten draait, of iemand die helemaal niet werkt, of met iemand die een open relatie wil, of met iemand die thuis 30 katten heeft. Allemaal prima als die andere mensen zo hun leven willen leiden maar daar hoef je toch geen relatie mee te hebben / houden, als het niet bij jou past?
patsy--stone wijzigde dit bericht op 07-07-2021 12:30
5.29% gewijzigd
You can never have too many hats, gloves and shoes
woensdag 7 juli 2021 om 12:28
Chrissie88 schreef: ↑07-07-2021 12:24Gedurende de week eigenlijk niet, soms wel, als er toevallig een gezellig avondje is. Ik maak me inderdaad meer zorgen om het drankgebruik dan het stappen an zich. Maar het hangt bij hem wel samen: hij gaat graag op stap/bij mensen langs en dan wordt er gedronken. En ja als hij thuiskomt dan neemt ie soms nog wat.
En hij kan geen gezellige avond hebben of gezellig bij mensen langs gaan zonder alcohol te drinken?
Dan scheelt er toch echt wel iets hoor, en dan moet je zo'n man helemaal niet willen.
woensdag 7 juli 2021 om 12:31
Ik zou mijn vingers er niet aan branden om er vanuit te gaan dat dit plotseling verandert met een kind.
Precies de reden dat ik met partner heb afgesproken: eerst allebei 4 dagen werken en dan pas proberen zwanger te worden. Je ziet en hoort te vaak dat als puntje bij paaltje komt, dat manlief zijn carrière toch nog wel heel leuk vind 5 dage. Of dat werk ineens moeilijk zou doen. Of dat je niet zo moet zeuren, want juist met een baby moet je even stoom afblazen. Enz enz enz. En jij hebt dan toch al gebaard, dus je kan dan niet meer terug.
Nope, eerst zien, dan geloven en dan pas er voor gaan.
Precies de reden dat ik met partner heb afgesproken: eerst allebei 4 dagen werken en dan pas proberen zwanger te worden. Je ziet en hoort te vaak dat als puntje bij paaltje komt, dat manlief zijn carrière toch nog wel heel leuk vind 5 dage. Of dat werk ineens moeilijk zou doen. Of dat je niet zo moet zeuren, want juist met een baby moet je even stoom afblazen. Enz enz enz. En jij hebt dan toch al gebaard, dus je kan dan niet meer terug.
Nope, eerst zien, dan geloven en dan pas er voor gaan.
woensdag 7 juli 2021 om 12:32
"Signalen van alcoholisme zijn: overmatig drinken - je drinkt meer dan 7 (vrouw) of 14 (man) standaardglazen alcohol per week. binge-drinken - je drinkt veel in korte tijd; binnen twee uur drink je 4 (vrouw) of 6 (man) standaardglazen alcohol."
Ik weet niet hoeveel die vriend van TO drinkt maar er zijn enorm veel Nederlanders alcoholist volgens de strikte zin van die term, maar die zichzelf niet zo noemen en ook door anderen niet zo gezien worden. Dat komt door onze cultuur waarin drinken eerder de norm is dan de uitzondering. Waar je ongezellig wordt genoemd als je niet "meedoet".
Of truttig.
You can never have too many hats, gloves and shoes
woensdag 7 juli 2021 om 12:33
tja, dat is vrij gewoon in onze cultuur hoor
bij leuk samenzijn hoort eten en drinken, en dat is vaak alcohol
doe nou niet net, of je dat niet weet
woensdag 7 juli 2021 om 12:33
En ook ontzettend beperkt. HiJ gAaT nOoIt VeRaNDerEn!
Mijn vriend komt uit een cultuur waar rustig vier dagen per week flink gedronken wordt. Kom hij prima mee stoppen toen er kinderen kwamen.
woensdag 7 juli 2021 om 12:35
En het bagatelliseren is precies het stukje waar in verslavingsgedrag nou een probleem zit. Alcohol is een silent killer. En het is genormaliseerd. Neemt niet weg dat dit soort gedrag wel degelijk schadelijk is, zeker met regelmaat zeer beschonken thuiskomen.
woensdag 7 juli 2021 om 12:37
Dat iets gewoon is betekent niet dat het goed is. Je nept je beloningssysteem in je hersenen. Eigenlijk is de hele associatie alcohol = gezellig ongezond.
Neemt niet weg dat ik zelf ook heel graag een biertje of wijntje drink bij samenzijn. Of om te ontstressen.
Het wordt pas een probleem als je het niet meer gezellig zonder kunt hebben. Of als je omgeving er last van heeft.