Partner houdt van uitgaan en drinken
woensdag 7 juli 2021 om 11:12
Ik ben 33, mijn partner 39. We houden veel van elkaar.
Waar ik een beetje mee zit is het volgende. We verschillen nogal van karakter, hij is extravert en ik introvert.
Ik drink maar met mate en ben graag fit in het weekend om andere dingen te ondernemen. Hij kan als hij uitgaat (meestal op vrijdag) behoorlijk drinken en hij vindt drinken ook erg leuk (ligt ook wel een beetje aan cultuur waar hij uit komt). Het is niet dat ik wil dat hij elke dag naast mij op de bank zit, maar ik zou soms willen dat hij niet per se altijd zo ' los ' hoeft te gaan. Het 'helpt' in die zin ook niet echt dat met merendeel van zijn collega's en zijn expat-vrienden ook behoorlijke drinkers zijn. Dus hij komt nooit thuis met slechts een paar biertjes op. Het is niet dat hij zich totaal niet kan inhouden, maar hij vindt het gewoon leuk. Hij heeft vanaf het begin gezegd dat ik het niet erg moet vinden dat ik niet zo van feesten houd. Ik kan die levensstijl ook niet bijhouden en het is niks voor mij. Ik probeer me er ook niet aan te ergeren maar ik merk dat ik dat toch doe. Ik vind een dronken man gewoon niet zo aantrekkelijk en ik merk dat het er ook een beetje voor zorgt dat ik af en toe het respect voor hem een beetje verlies. Dat laatste is met name mijn probleem.
Ik vind het een beetje suf dat ik hier nu mee zit want het is (verder) een hele lieve en verantwoordelijke man die niets liever wil dan een gezinnetje stichten.
Ik begrijp dat het een kwestie is van accepteren of niet, maar ik weet niet goed HOE ik dat moet doen. Advies, iemand?
Waar ik een beetje mee zit is het volgende. We verschillen nogal van karakter, hij is extravert en ik introvert.
Ik drink maar met mate en ben graag fit in het weekend om andere dingen te ondernemen. Hij kan als hij uitgaat (meestal op vrijdag) behoorlijk drinken en hij vindt drinken ook erg leuk (ligt ook wel een beetje aan cultuur waar hij uit komt). Het is niet dat ik wil dat hij elke dag naast mij op de bank zit, maar ik zou soms willen dat hij niet per se altijd zo ' los ' hoeft te gaan. Het 'helpt' in die zin ook niet echt dat met merendeel van zijn collega's en zijn expat-vrienden ook behoorlijke drinkers zijn. Dus hij komt nooit thuis met slechts een paar biertjes op. Het is niet dat hij zich totaal niet kan inhouden, maar hij vindt het gewoon leuk. Hij heeft vanaf het begin gezegd dat ik het niet erg moet vinden dat ik niet zo van feesten houd. Ik kan die levensstijl ook niet bijhouden en het is niks voor mij. Ik probeer me er ook niet aan te ergeren maar ik merk dat ik dat toch doe. Ik vind een dronken man gewoon niet zo aantrekkelijk en ik merk dat het er ook een beetje voor zorgt dat ik af en toe het respect voor hem een beetje verlies. Dat laatste is met name mijn probleem.
Ik vind het een beetje suf dat ik hier nu mee zit want het is (verder) een hele lieve en verantwoordelijke man die niets liever wil dan een gezinnetje stichten.
Ik begrijp dat het een kwestie is van accepteren of niet, maar ik weet niet goed HOE ik dat moet doen. Advies, iemand?
woensdag 7 juli 2021 om 11:57
Hij kan het wel, bijvoorbeeld bij familiebezoek of met vrienden van mij. Dan drinkt hij gewoon 2-3 biertjes. Maar ik denk wel dat je gelijk hebt dat hij zich ook niet makkelijk in kan houden, want hij koppelt gezelligheid aan alcohol. Vooral ontspanning en ontlading.dianaf schreef: ↑07-07-2021 11:50Eens.
Daarnaast drinkt hij gewoon veel omdat hij het lekker vindt. Hij vindt blijkbaar lekker om dronken te zijn/worden? Want hij de rest van het weekend niet fit.
To, je zegt dat hij zicht niet wil inhouden, gezien de cultuur/ervaringen. Maarhet is ook heel goed mogelijk dat hij het niet kan, want gezelligheid = alcohol. Hoe is hij in andere situaties? Als je ergens op bezoek gaat, gaat hij dan ook los met de drank?
Zelf vind ik het vreselijk onaantrekkelijk als iemand dronken is en vervolgens het hele weekend brak is. Als je alleen met jezelf bezig bent is het prima. Maar niet als je samenwoont en al helemaal niet als je nog kinderen hebt. Een biertje minder kan prima en dan kun je nog veel plezier hebben en nog iets aan je weekend hebben.
woensdag 7 juli 2021 om 11:59
woensdag 7 juli 2021 om 11:59
Het lijkt me sowieso verstandig om ook wat post corona tijd samen te zijn voordat jullie aan kindjes beginnen, even los van zijn vrijdagmiddagborrel behoefte. Want dan zullen er wellicht nog wel meer hobbels/obstakels zijn die jullie nog voor de 1e keer gaan tegenkomen.Chrissie88 schreef: ↑07-07-2021 11:54We zijn nu bijna anderhalf jaar samen. Grotendeels corona-tijd dus.
woensdag 7 juli 2021 om 12:00
En met een baby, dat erg intensief is, zal hij vaak moeten ontspannen en ontladen.Chrissie88 schreef: ↑07-07-2021 11:57Hij kan het wel, bijvoorbeeld bij familiebezoek of met vrienden van mij. Dan drinkt hij gewoon 2-3 biertjes. Maar ik denk wel dat je gelijk hebt dat hij zich ook niet makkelijk in kan houden, want hij koppelt gezelligheid aan alcohol. Vooral ontspanning en ontlading.
Reken er maar niet op gewoon dat hij zijn ontspanning en ontlading gaat veranderen. Echt niet.
woensdag 7 juli 2021 om 12:01
Dus hij drinkt gewoon standaard veel op die vrijdag? Dus hij is enkel rustiger geweest qua contacten, maar hij drinkt sowieso veel op de vrijdag?Chrissie88 schreef: ↑07-07-2021 11:54Dat klopt. We zijn nu bijna anderhalf jaar samen. Grotendeels corona-tijd dus.
Het beviel hem wel. Maar nu het allemaal weer kan vindt hij het erg leuk. En dat drinken is niet per se alleen in de kroeg, kan ook op werk zijn of bij iemand thuis.
To, het maakt eigenlijk niet uit hoeveel het is. Maar jij vindt het niet zo leuk en vindt hem minder aantrekkelijk en hebt minder respect voor hem. Hij gaat niet veranderen, dus je gaat hetgeen dat je nu al minder hebt, gaat niet verbeteren.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 7 juli 2021 om 12:02
Mijn man en ik verschillen hier ook in, waarmee ik degene ben die graag 1 x per week een avondje de stad in ben. Ben ik minder gaan drinken sinds kinderen? Zeer zeker, max. 2 alcoholische drankjes per avond en het is ook eerder 1 x per 2 weken en nu met corona al tijden niet. Ik vind het wel een verschil inderdaad of hij zaterdag nergens energie voor heeft of enkel tot 9u wil uitslapen en daarna weer ok is.
woensdag 7 juli 2021 om 12:02
Omdat het niet kon omdat alles dicht was.Chrissie88 schreef: ↑07-07-2021 11:59Hij gaat niet meer het hele weekend uit, geen partydrugs meer.
Nu alles weer langzaam open gaat, kun je hem in zijn natuurlijke omgeving zien. En zijn gedrag.
Ik zou echt nog minstens een jaar wachten met kinderen.
woensdag 7 juli 2021 om 12:03
Dit is zeker een goede tip! Nog even aankijken hoe het gaatPinaco schreef: ↑07-07-2021 11:59Het lijkt me sowieso verstandig om ook wat post corona tijd samen te zijn voordat jullie aan kindjes beginnen, even los van zijn vrijdagmiddagborrel behoefte. Want dan zullen er wellicht nog wel meer hobbels/obstakels zijn die jullie nog voor de 1e keer gaan tegenkomen.
woensdag 7 juli 2021 om 12:05
Maar ik snap niet helemaal waar je precies last van hebt. Gaat hij te vaak weg, drinkt het echt teveel, heeft hij vaak een mega kater die eventueel andere uitjes belemmert of krijgt hij een put humeur, is hij niet vooruit te branden... wil hij alleen maar naar het cafe met jou en geen andere type uitjes. Waar zit het hem nou in?
Mijn vriend zat ook stevig in het uitgaansleven voordat hij mij ontmoette. Toen ik hem ontmoette had ik een klein kind, het echt stappen was voor mij wel voorbij (geen behoefte meer aan) en vriend was er ook wel klaar mee. Dit bleek in de praktijk ook echt zo te zijn (ik heb hem nooit weerhouden ofzo, is niet aan mij) anders had het ook niet echt bij mij gepast. Ik stimuleer mijn vriend regelmatig om wel uit te gaan maar geen behoefte. Ik vind zijn stelling dat hij wel verandert als er een kind is niet echt geloofwaardig, de behoefte aan stappen gaat niet zomaar weg. Daar groei je in of niet natuurlijk.
Mijn vriend zat ook stevig in het uitgaansleven voordat hij mij ontmoette. Toen ik hem ontmoette had ik een klein kind, het echt stappen was voor mij wel voorbij (geen behoefte meer aan) en vriend was er ook wel klaar mee. Dit bleek in de praktijk ook echt zo te zijn (ik heb hem nooit weerhouden ofzo, is niet aan mij) anders had het ook niet echt bij mij gepast. Ik stimuleer mijn vriend regelmatig om wel uit te gaan maar geen behoefte. Ik vind zijn stelling dat hij wel verandert als er een kind is niet echt geloofwaardig, de behoefte aan stappen gaat niet zomaar weg. Daar groei je in of niet natuurlijk.
woensdag 7 juli 2021 om 12:06
Het ligt er een beetje aan, de ene keer is hij brakker dan de andere keer. Als het wel meevalt dan staat hij gewoon normale tijd op (9 uur) en dan gaat hij studeren of iets anders nuttigs doen voor zijn werk. Het is niet dat hij de hele dag op de bank hangt. Maar hij klaagt dan wel over een kater en gaat zaterdagavond moe naar bed. Maar bijvoorbeeld twee weken terug toen had hij een flinke kater. Toen hadden we overdag een afspraak en daar moest hij zich heenslepen, waar ik van baalde. En hij doet dan wel huishoudelijke dingen enzo maar goed het is toch anders. Dit is overigens hoe hij zijn hele leven heeft gedaan, zaterdags 'herstellen' en zondags weer fit. Ik had gewoon gehoopt dat het op deze leeftijd allemaal wel wat minder zou zijn.Doreia* schreef: ↑07-07-2021 11:57Is hij nu, op dit moment in de tijd, de hele zaterdag niet beschikbaar vanwege het drinken op vrijdag? Dat is toch gewoon wel het hálve weekend dan. Hoe is hij als hij dan uit bed komt? En hoe laat is dat dan? Baby's hebben geen boodschap aan papa die net een uur geleden in bed rolt. Voor een baby begint de dag wanneer de ogen weer open gaan.
En waarom moet er zoveel gedronken worden? Kan hij na een aantal bier niet over op spa ofzo? Of stoppen? Waarom is het drinken zélf zo 'leuk'?
En waarom moet er zoveel gedronken worden? Kan hij na een aantal bier niet over op spa ofzo? Of stoppen? Waarom is het drinken zélf zo 'leuk'? --> goede vraag.
woensdag 7 juli 2021 om 12:06
Eens.nessemeisje schreef: ↑07-07-2021 11:24Jullie passen gewoon niet bij elkaar. Dus of accepteren of alleen verder gaan.
Ik hou overigens ook van een feestje en van uitgaan. Man gelukkig ook. Ik moet er niet aan denken dat ik na een leuke avond een bozige partner thuis heb zitten. Als man eens een avondje uit heeft, dan fiks ik het thuis. En andersom ook. Maar jij ziet een andere invulling van de dag, van het weekend, van je leven. Dat kan, maar dan vraag je hem dus te veranderen. En als hij dat niet wil, houdt het op.
Overigens niet eens met de reacties dat 'zo iemand' niet gaat veranderen, want 'dan had hij dat wel al gedaan'. Mijn beste vrienden waren de grootste feestbeesten en gingen elk weekend de hort op, verschenen op maandag met een kater op hun werk. Tót het moment dat ze besloten voor kinderen te gaan, toen matigden ze enorm en sinds er kinderen zijn, zijn ze enorm rustig geworden. Hij gaat nog wel eens naar een feestje, maar komt dan op een redelijk tijdstip thuis en weet prima maat te houden.
Ik wil niet zeggen dat dit voor iedereen geldt. Maar het is ook niet zo zwart-wit dat mensen die drinken of feesten dat altijd zullen blijven doen. Het grotere probleem hier lijkt mij juist dat TO en haar partner enorm verschillen op dit vlak. Stel dat er kinderen zijn en vader wil op vrijdagavond met wat collega's de stad in: hoeveel begrip heeft TO daar dan voor? Maar ook andersom: als vader de bloemetjes buiten wil zetten, maar moeder blijft liever thuis, hoe vindt vader dat?
Je zult er samen uit moeten komen. Maar ik vind dit niet per se een recipe for disaster, zoals sommigen het beschrijven.
woensdag 7 juli 2021 om 12:07
Nee, daar was hij al mee gestopt voordat hij mij ontmoette, omdat hij klaar was met dat leven.
woensdag 7 juli 2021 om 12:07
O, ik lees nu dat je zijn pre-Coronacrisis versie helemaal niet hebt meegemaakt. Dan zou ik echt even wachten met beslissingen rondom samenwonen en/of kinderen. Als met alle beperkingen van de afgelopen tijd al tegen dit soort dingen aanloopt...
En wat anderen al zeggen: baby's leggen druk op een relatie, werken als een vergrootglas op kleine ergernissen en zorgen ervoor dat je veeeeeel ontspanning en ontlading nodig hebt.
En wat anderen al zeggen: baby's leggen druk op een relatie, werken als een vergrootglas op kleine ergernissen en zorgen ervoor dat je veeeeeel ontspanning en ontlading nodig hebt.
woensdag 7 juli 2021 om 12:09
ach, dat kan echt reuze meevallen hoor. Hij heeft tot nu toe geen redenen gehad om te minderen
en met een kind, heeft hij die redenen wel
woensdag 7 juli 2021 om 12:11
Hoeveel drinkt jouw vriend eigenlijk gedurende de week? Want maak jij je eigenlijk niet gewoon zorgen om het drankgebruik? Je focust je erg op het stappen, maar als dat voornamelijk op de vrijdagen is valt dit toch best wel mee. Ik zou het zorgelijk vinden dat hij een deel van het weekend op 50% draait omdat hij een kater heeft. Daar is mi aardig wat drank voor nodig. En als dat het geval is is dat een grotere zorg want minder stappen is makkelijker te realiseren dan iemand ,die afhankelijk is van drank, te laten minderen met alcohol. Ik vind de leeftijd van de man (39) hier dan ook wel een factor in (het is geen twintiger die moeten wennen aan een nieuwe fase: werkleven)
whateffa wijzigde dit bericht op 07-07-2021 12:14
11.48% gewijzigd
woensdag 7 juli 2021 om 12:11
Jij drinkt zelf niet/weinig? Ik in ieder geval niet en ik heb dit wel eens besproken met mensen die het wel doen. Dat het blijkbaar gewoon lekker is om aangeschoten te zijn, want dan zijn ze vrijer en alles is leuker. Dat dronken zijn gewoon leuk is of er bij hoort. Begrijpen doe ik het niet, maar het is nu eenmaal sociaal geaccepteerd.Chrissie88 schreef: ↑07-07-2021 12:06Het ligt er een beetje aan, de ene keer is hij brakker dan de andere keer. Als het wel meevalt dan staat hij gewoon normale tijd op (9 uur) en dan gaat hij studeren of iets anders nuttigs doen voor zijn werk. Het is niet dat hij de hele dag op de bank hangt. Maar hij klaagt dan wel over een kater en gaat zaterdagavond moe naar bed. Maar bijvoorbeeld twee weken terug toen had hij een flinke kater. Toen hadden we overdag een afspraak en daar moest hij zich heenslepen, waar ik van baalde. En hij doet dan wel huishoudelijke dingen enzo maar goed het is toch anders. Dit is overigens hoe hij zijn hele leven heeft gedaan, zaterdags 'herstellen' en zondags weer fit. Ik had gewoon gehoopt dat het op deze leeftijd allemaal wel wat minder zou zijn.
En waarom moet er zoveel gedronken worden? Kan hij na een aantal bier niet over op spa ofzo? Of stoppen? Waarom is het drinken zélf zo 'leuk'? --> goede vraag.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 7 juli 2021 om 12:14
Soms passen mensen gewoon niet bij elkaar en ik denk dat jullie niet bij elkaar passen.
Weet dit, hij gaat dit never nooit opgeven, ook niet als jullie een kindje krijgen. Wees daar maar zeker van! Dan gaat hij uit en zit jij heel het weekendje met jullie kindje.
En wat een voorbeeld voor een kind? Wil je dat?
Ik zou echt een andere man zoeken om een gezin mee te stichten, hier zou ik in elk geval nooit een kind mee willen krijgen!
Weet dit, hij gaat dit never nooit opgeven, ook niet als jullie een kindje krijgen. Wees daar maar zeker van! Dan gaat hij uit en zit jij heel het weekendje met jullie kindje.
En wat een voorbeeld voor een kind? Wil je dat?
Ik zou echt een andere man zoeken om een gezin mee te stichten, hier zou ik in elk geval nooit een kind mee willen krijgen!
woensdag 7 juli 2021 om 12:16
Wie zegt dat hij dan gaat minderen? Lijkt me van niet.
Dan heeft hij zeker zijn "uitlaatklep" nodig en laat hij TO thuis met de baby.
Zulke mannen zijn toch geen relatiemateriaal.
woensdag 7 juli 2021 om 12:16
Zit er bij jou geen grijs gebied tussen huismus en elk weekend staalbezopen?Pinaco schreef: ↑07-07-2021 11:23Dus die man moet nú al thuis op de bank gaan zitten, omdat ze later misschien een keer kinderen krijgen?
Ik geef die vent groot gelijk. Heerlijk toch, op vrijdag de stad in met leuke mensen om een leuke tijd te hebben. Alsof iedere degelijke man en vader een huismus moet zijn, alsjeblieft zeg.
woensdag 7 juli 2021 om 12:17
Ach, da's al snel op Viva
Sprak de vrouw met de glazen bol, die de man in kwestie nog nooit heeft ontmoet (gok ik zomaar)
woensdag 7 juli 2021 om 12:17
In mijn omgeving ook hoor, ik lees niets abnormaals. Maar het past niet bij TO. Dat is wat anders.
woensdag 7 juli 2021 om 12:18
Ik vind het prima dat hij dingen gaat ondernemen met anderen in het weekend of op welke avond dan ook. Ik vind dat zelf ook leuk (niet wekelijks) maar ik drink dan minder omdat ik er niet zo goed tegen kan en graag fit wil zijn. Ik heb ook een veeleisende baan dus ben ik het weekend gewoon vaak moe. Als ik dan ook nog ga drinken blijft er weinig van me over. Daarnaast heb ik het idee dat ik het sinds mijn burn out allemaal wat minder trek. Ik verwacht ook niet dat hij altijd maar 2-3 biertjes drinkt.plekk schreef: ↑07-07-2021 12:06Eens.
Overigens niet eens met de reacties dat 'zo iemand' niet gaat veranderen, want 'dan had hij dat wel al gedaan'. Mijn beste vrienden waren de grootste feestbeesten en gingen elk weekend de hort op, verschenen op maandag met een kater op hun werk. Tót het moment dat ze besloten voor kinderen te gaan, toen matigden ze enorm en sinds er kinderen zijn, zijn ze enorm rustig geworden. Hij gaat nog wel eens naar een feestje, maar komt dan op een redelijk tijdstip thuis en weet prima maat te houden.
Ik wil niet zeggen dat dit voor iedereen geldt. Maar het is ook niet zo zwart-wit dat mensen die drinken of feesten dat altijd zullen blijven doen. Het grotere probleem hier lijkt mij juist dat TO en haar partner enorm verschillen op dit vlak. Stel dat er kinderen zijn en vader wil op vrijdagavond met wat collega's de stad in: hoeveel begrip heeft TO daar dan voor? Maar ook andersom: als vader de bloemetjes buiten wil zetten, maar moeder blijft liever thuis, hoe vindt vader dat?
Je zult er samen uit moeten komen. Maar ik vind dit niet per se een recipe for disaster, zoals sommigen het beschrijven.
"Tót het moment dat ze besloten voor kinderen te gaan, toen matigden ze enorm en sinds er kinderen zijn, zijn ze enorm rustig geworden. Hij gaat nog wel eens naar een feestje, maar komt dan op een redelijk tijdstip thuis en weet prima maat te houden." En waarom was dat precies? Waar zit dat hem in dat ze toen gingen matigen?
woensdag 7 juli 2021 om 12:19
mensen in mijn omgeving hebben bijna allemaal een flinke tijd gehad van uitgaan, stappen, weekendje weg etc.
En dan maak je de keus voor een gezin en dan kan dat allemaal niet meer.
En tegen de tijd, dat de kinderen weer groter zijn, dan vind je weer een nieuwe vorm. Vaker uiteten ipv uitdrinken
allemaal prima relatiemateriaal hoor, en leuke vaders/moeders