Niet gewerkte uren uitbetaald krijgen als snipperuren?
donderdag 1 juli 2021 om 00:26
Hoi hoi,
Ik heb een vraagje over werk/loonstrook. Ik werk als schoonmaakster (voor een bedrijf, dus niet zwart). Ik ga per week naar verschillende projecten om schoon te maken. Alleen een project is een aantal weken geleden verhuisd zomaar iets aan mij of aan het bedrijf waar ik voor werk te laten weten, waardoor ik dus paar weken geleden voor een lege pand stond. Normaal werk ik hier ongeveer 12 uur per maand. Hiervan heb ik zo’n 7,5 uur niet kunnen werken in juni. Volgende week zal ik mijn salaris krijgen en aangezien het nu juli is zullen ze binnenkort beginnen met het maken van de loonstroken. Ik zou die paar uren wat ik niet heb kunnen werken willen uitbetaald krijgen als snipperuren. Is dit mogelijk? Wil het morgen vragen maar ben beetje bang dat dit misschien een hele foute vraag is, dus dacht vraag het alvast hier. Alvast bedankt
Ik heb een vraagje over werk/loonstrook. Ik werk als schoonmaakster (voor een bedrijf, dus niet zwart). Ik ga per week naar verschillende projecten om schoon te maken. Alleen een project is een aantal weken geleden verhuisd zomaar iets aan mij of aan het bedrijf waar ik voor werk te laten weten, waardoor ik dus paar weken geleden voor een lege pand stond. Normaal werk ik hier ongeveer 12 uur per maand. Hiervan heb ik zo’n 7,5 uur niet kunnen werken in juni. Volgende week zal ik mijn salaris krijgen en aangezien het nu juli is zullen ze binnenkort beginnen met het maken van de loonstroken. Ik zou die paar uren wat ik niet heb kunnen werken willen uitbetaald krijgen als snipperuren. Is dit mogelijk? Wil het morgen vragen maar ben beetje bang dat dit misschien een hele foute vraag is, dus dacht vraag het alvast hier. Alvast bedankt

donderdag 1 juli 2021 om 12:24
Maris_90 schreef: ↑01-07-2021 09:21Is dat zo? Toen ik als bijbaan bij een supermarkt werkte en tijdelijk uitgeleend was aan een ander filiaal kwam ik daar aan op de tijd die ik moest werken en vervolgens belde mijn eigen manager mij af want dat was ze "vergeten". Volgens mij kreeg ik toen echt niets betaald.
Dan heeft jouw werkgever van destijds een fout gemaakt, want als je opgeroepen bent dan moet je gewoon uitbetaald worden. Het is dan de verantwoordelijkheid van de werkgever om ervoor te zorgen dat je werk hebt.

donderdag 1 juli 2021 om 14:09
Maar je snapt toch ook wel dat dat niet logisch is en dat het logischer is dat te interpreteren als 'ik wil mijn snipperuren daarvoor inzetten, zodat ik alsnog betaald krijg'? Niet iedereen is even goed in perfecte zinnen schrijven.

donderdag 1 juli 2021 om 14:11
Hoe lang geleden was dat baantje?Maris_90 schreef: ↑01-07-2021 09:21Is dat zo? Toen ik als bijbaan bij een supermarkt werkte en tijdelijk uitgeleend was aan een ander filiaal kwam ik daar aan op de tijd die ik moest werken en vervolgens belde mijn eigen manager mij af want dat was ze "vergeten". Volgens mij kreeg ik toen echt niets betaald.
Los daarvan staan supermarkten erom bekend dat ze niet altijd op de afgesproken manier met hun tieners omgaan. En ze gaan ervan uit dat die pubers nog niet zo assertief zijn dat ze ergens om durven vragen. Blijken ze dat wel te zijn, dan zijn ze heel snel niet meer nodig.
donderdag 1 juli 2021 om 17:37
10 jaar terug zoiets.ludwina schreef: ↑01-07-2021 14:11Hoe lang geleden was dat baantje?
Los daarvan staan supermarkten erom bekend dat ze niet altijd op de afgesproken manier met hun tieners omgaan. En ze gaan ervan uit dat die pubers nog niet zo assertief zijn dat ze ergens om durven vragen. Blijken ze dat wel te zijn, dan zijn ze heel snel niet meer nodig.
Ja ik was 1x zo assertief om om pauze te vragen bij een shift van 6 uur, want de dag ervoor had ik de gehele 6 uur geen pauze gehad. Werd die avond meteen ontslagen want "ik paste niet in het team". Ze lieten je daar ook een uur extra schoonmaken en dat werd niet uitbetaald, dat viel onder "uitwerktijd". Daar hadden ook wel meer bijbanen een handje van...

donderdag 1 juli 2021 om 17:43
Echt schofterig hoe men pubers behandelt bij supermarkten.Maris_90 schreef: ↑01-07-2021 17:3710 jaar terug zoiets.
Ja ik was 1x zo assertief om om pauze te vragen bij een shift van 6 uur, want de dag ervoor had ik de gehele 6 uur geen pauze gehad. Werd die avond meteen ontslagen want "ik paste niet in het team". Ze lieten je daar ook een uur extra schoonmaken en dat werd niet uitbetaald, dat viel onder "uitwerktijd". Daar hadden ook wel meer bijbanen een handje van...

donderdag 1 juli 2021 om 17:43
Echt schofterig hoe men pubers behandelt bij supermarkten.Maris_90 schreef: ↑01-07-2021 17:3710 jaar terug zoiets.
donderdag 1 juli 2021 om 20:38
Ik zie het als een constructie waarbij ze extra verlofuren koopt. En dat is niet per se een heel raar fenomeen. Ik zou het niet doen, maar dat terzijde.
vrijdag 2 juli 2021 om 00:29
Sorry was niet helemaal duidelijk, ik ging er dus vanuit dat ik die uren niet uitbetaald zou krijgen omdat ik niet heb gewerkt (ook al is dat niet mijn 'schuld'). Daarom wilde ik mijn snipperuren gebruiken zodat ik volgende week toch een complete salaris heb.
vrijdag 2 juli 2021 om 00:30
Het liefst uitbetaald natuurlijk, maar omdat ik dus dacht dat ik dat niet zou krijgen omdat ik ook niet hebt gewerkt wilde ik ze omzetten naar snipperuren. Sorry voor de onduidelijkheid.
vrijdag 2 juli 2021 om 00:33
Nee, geen vervangende werkzaamheden. Hebben ze ook niet aangeboden, anders had ik het wel gedaan.himalaya schreef: ↑01-07-2021 08:02Heb je vervangende werkzaamheden gedaan in die uren dat je niet bij dat bedrijf hebt kunnen werken?
Of wil je de uren die je niet hebt gewerkt nu als vakantiedagen hebben, zodat je ze op een ander moment op kan nemen als betaalde vakantie-uren?
Dus dan ben je én 7,5 uur onverwachts vrij geweest, én wil je die nog een keer betaald opnemen als vakantie? Dat is dubbel op.
Ik denk dat het bedrijf je gewoon die uren uitbetaald als ‘gewerkt’, tenzij je andere werkzaamheden in die uren hebt geweigerd.
Ik wilde eigenlijk mijn volle salaris, maar omdat ik paar uur niet heb kunnen werken dacht ik dat ik minder zou krijgen. Daarom wilde ik die uren omzetten naar snipperuren zodat ik niet minder salaris krijg.
vrijdag 2 juli 2021 om 00:36
Heb het trouwens niet gevraagd, ik wacht gewoon af tot volgende week. Ik hoop dat ik het inderdaad gewoon uitbetaald krijg. Super bedankt voor de reacties. Ik heb genoeg snipperuren daarom dacht ik als ik het niet uitbetaald krijg maak ik daar gebruik van als het kan. Maar denk dat het nu inderdaad te laat is. Kan beter afwachten.
donderdag 8 juli 2021 om 09:48
Update: ik kreeg net mijn loonstrook, en die 7,5 uren wat ik dus niet heb kunnen werken staat er op als ‘onbetaald verlof’. Dus die paar uurtjes zijn inderdaad niet uitbetaald wat ik dus al dacht. Gauw regelen dat ik er meer uurtjes bij krijg om het te compenseren. Wilde het even laten weten. Nogmaals bedankt voor jullie reacties.

donderdag 8 juli 2021 om 09:53
Dat mag volgens mij niet. Je hebt geen verlof opgenomen.KittensLiefde schreef: ↑08-07-2021 09:48Update: ik kreeg net mijn loonstrook, en die 7,5 uren wat ik dus niet heb kunnen werken staat er op als ‘onbetaald verlof’. Dus die paar uurtjes zijn inderdaad niet uitbetaald wat ik dus al dacht. Gauw regelen dat ik er meer uurtjes bij krijg om het te compenseren. Wilde het even laten weten. Nogmaals bedankt voor jullie reacties.
Dat gezegd hebbende kan ik niet inschatten of ze bij jullie assertieve medewerkers met een lulsmoesje ontslaan en ik weet ook niet hoe afhankelijk je bent van dit inkomen.
donderdag 8 juli 2021 om 11:15
KittensLiefde schreef: ↑08-07-2021 09:48Update: ik kreeg net mijn loonstrook, en die 7,5 uren wat ik dus niet heb kunnen werken staat er op als ‘onbetaald verlof’. Dus die paar uurtjes zijn inderdaad niet uitbetaald wat ik dus al dacht. Gauw regelen dat ik er meer uurtjes bij krijg om het te compenseren. Wilde het even laten weten. Nogmaals bedankt voor jullie reacties.
Dit laat je toch niet zomaar over je kant gaan? Je hebt gewoon recht op uitbetaling van die uren! Mail ze het volgende:
Beste …,
Ik ontving vandaag mijn salarisstrook en daarop zijn 7,5 werkuren als onbetaald verlof aangemerkt. Dit is niet correct.
Ik heb recht op loondoorbetaling over deze uren. Ik was op deze uren beschikbaar voor werk, en ik was de eerste dag zelfs op de werkplek aanwezig om het werk uit te voeren, maar ik kon door omstandigheden buiten mijn schuld niet aan het werk. Dit kwam doordat uw opdrachtgever zonder bericht met de noorderzon was vertrokken.
Conform wetgeving ligt dit risico binnen de risicosfeer van de werkgever, en dien ik derhalve gewoon voor de geplande uren door u uitbetaald te worden.
Ik verzoek u daarom vriendelijk doch dringend om deze uren alsnog met spoed aan mij uit te betalen.
Alvast bedankt en met vriendelijke groet,
vrijdag 9 juli 2021 om 06:09