Gezondheid alle pijlers

Extreme menstruatie

24-05-2021 20:53 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
In september ben ik op aanraden van de gynaecoloog begonnen met de pil. Dit in verband met klachten (veel en lang bloedverlies) door een grote vleesboom en cyclus van 18-22 dagen.

Eerste 2 keer na 1 strip stopweek, maar gezien de buikpijn en nog steeds veel bloedverlies overgegaan op 2 strips. Hierbij krijg ik in de 2e helft van de 2e strip een doorbraakbloeding. Helaas in stopweek enorme buikpijn en erg veel bloedverlies.

Contact gehad met huisarts. Advies: zo lang mogelijk doorslikken en in stopweek 3 x daags 400 mg ibuprofen. Dit zou buikpijn én bloedverlies verminderen.

Afgelopen week laatste 3 pillen van 3e strip niet meer geslikt. Na eerdere doorbraakbloeding met buikpijn, kwam er nog eentje die aanhield.
Sinds vanavond loop ik leeg. En echt. Excuses voor de onsmakelijke details, maar zelfs de super plus tampon red her nu nog geen 20 minuten. Inlegkruisjes erbij, maar na 25 minuten gaat het niet meer. Als ik vervolgens naar toilet ga, komen er stolsels en lijkt het alsof er een moord is gepleegd.
De ibuprofen lijkt nu niks te doen.

Hoe kom ik in hemelsnaam de nacht door zonder bloedbad in bed? Iemand tips, behalve om de 20 minuten de wekker zetten?

En ja, ik ga van de week weer contact opnemen met huisarts...
Mermedina schreef:
16-07-2021 08:35
Gecondoleerd Sterrenstof, wat een nachtmerrie.

Ik wil je een steuntje in de rug geven, wat zeg ik, ik zou je wel willen dragen of duwen zodat je voor jezelf blijft opkomen in deze emotioneel en fysiek zware tijd voordat je nóg verder wegzakt. Binnen de gezondheidszorg moet je voor jezelf opkomen! Voordat je nog zieker wordt en het niet meer lukt.

Laat ze je maar goed behandelen.

Wat die menstruatiecup betreft: die kan heel handig zijn om te meten hoeveel ml bloed je verliest. De hoeveelheid bloed die ik elk uur verloor, was voor de gynaecoloog reden voor onmiddellijke actie.
Dank je, Mermedina.

Volgens mij zag ik gisteravond laat dat je nog een stukje tekst erbij had staan over jouw eigen ervaring. Is dat allemaal goed gekomen?

Ik zie mezelf niet als 'ziek al voel ik me op sommige dagen wel ellendig (moe, geen eetlust, depressievig, angstig) en verdrietig. Niet zozeer om het bloedverlies, maar door 'alles'....Waarschijnlijk deels ook door bloedarmoede.

Ik moet nu nadenken over de opties. Tot die tijd probeer ik, zover dat lukt, de pil door te slikken en eventueel moet ik in een stopweek bij hevig bloedverlies toch die stollingsmedicatie slikken. Vooral ook om te voorkomen dat HB en ijzer nog verder zakken.

In augustus maar weer afspraak maken met huisarts over de opties.
aardbeienslof schreef:
16-07-2021 08:15
Gecondoleerd Sterrenstof :hug:

Mijn gyn adviseerde novasure als de bloedingen zouden blijven, hebben ze het daar met jou over gehad?
Dank je.

Novasure is geopperd (ze twijfelde al wel), maar heb al gelezen dat het dan eventueel een Myosure moet worden i.v.m. vleesboom. Ze hebben het dan over vleesbomen van 3 cm. Mijne is 7 cm....
Sterrenstof74 schreef:
17-07-2021 10:37
Dank je, Mermedina.

Volgens mij zag ik gisteravond laat dat je nog een stukje tekst erbij had staan over jouw eigen ervaring. Is dat allemaal goed gekomen?

Ik zie mezelf niet als 'ziek al voel ik me op sommige dagen wel ellendig (moe, geen eetlust, depressievig, angstig) en verdrietig. Niet zozeer om het bloedverlies, maar door 'alles'....Waarschijnlijk deels ook door bloedarmoede.

Ik moet nu nadenken over de opties. Tot die tijd probeer ik, zover dat lukt, de pil door te slikken en eventueel moet ik in een stopweek bij hevig bloedverlies toch die stollingsmedicatie slikken. Vooral ook om te voorkomen dat HB en ijzer nog verder zakken.

In augustus maar weer afspraak maken met huisarts over de opties.
Mijn ervaring had ik inderdaad gedeeld en weer weggehaald. Ik ben er nog niet helemaal klaar mee en daar baal ik wel van. Ik ben namelijk langzaam steeds zieker geworden, steeds weer elke vier weken ziek op een gegeven moment, geen werkgever die daar blij van wordt en ik ook niet natuurlijk.

Ik had al eerder al aan de bel moeten trekken maar ik dacht steeds dat het nog wel ging maar dat was een instinker. Net een kikker in een pan kokend water was ik, het ging zo langzaam dat ik het niet doorhad tot het water bij wijze van spreken kookte.
Sterrenstof74 schreef:
17-07-2021 10:41
Dank je.

Novasure is geopperd (ze twijfelde al wel), maar heb al gelezen dat het dan eventueel een Myosure moet worden i.v.m. vleesboom. Ze hebben het dan over vleesbomen van 3 cm. Mijne is 7 cm....
Waarom wordt de vleesboom dan niet weggehaald?
Toen ik de onderzoeken kreeg zeiden ze dat een grote vleesboom weggehaald moest worden en toen bleek dat er geen vleesboom was kwamen ze met novasure, wat ik vooralsnog niet gedaan heb omdat ik die erge bloedingen niet elke maand heb.
Ik snap nog steeds niet waarom je de baarmoeder er niet gewoon uit laat halen.
Mermedina schreef:
17-07-2021 11:23
Mijn ervaring had ik inderdaad gedeeld en weer weggehaald. Ik ben er nog niet helemaal klaar mee en daar baal ik wel van. Ik ben namelijk langzaam steeds zieker geworden, steeds weer elke vier weken ziek op een gegeven moment, geen werkgever die daar blij van wordt en ik ook niet natuurlijk.

Ik had al eerder al aan de bel moeten trekken maar ik dacht steeds dat het nog wel ging maar dat was een instinker. Net een kikker in een pan kokend water was ik, het ging zo langzaam dat ik het niet doorhad tot het water bij wijze van spreken kookte.
Oh, wat rot voor je! :hug:

Gaat het nog steeds om overmatig bloedverlies? Mag ook via pb, hoor.
Sterkte in ieder geval.
aardbeienslof schreef:
17-07-2021 13:00
Waarom wordt de vleesboom dan niet weggehaald?
Toen ik de onderzoeken kreeg zeiden ze dat een grote vleesboom weggehaald moest worden en toen bleek dat er geen vleesboom was kwamen ze met novasure, wat ik vooralsnog niet gedaan heb omdat ik die erge bloedingen niet elke maand heb.
De reden daarvoor heb ik vanmorgen in een bericht beschreven :)
sparoodislekker schreef:
17-07-2021 14:25
Ik snap nog steeds niet waarom je de baarmoeder er niet gewoon uit laat halen.
Zoals ik in een ander bericht al schrijf, zo 'gewoon' is dat niet. Grote kans dat het via een 'echte' buikoperatie moet met een flink litteken en risico op complicaties.
Wat een ellende.
Ik weet dat ik me door die bloedarmoede behoorlijk shit voelde, en dat ik dat pas in de gaten kreeg toen ik opknapte. Het was er zo geleidelijk ingeslopen…

Veel sterkte. Je kunt altijd een second opinion vragen, als je het lastig vindt om te kiezen he? Even een profi die met een frisse blik naar je dossier wil kijken met jou samen kan verhelderend zijn.
Wat eten we vanavond?
Sterrenstof74 schreef:
17-07-2021 16:43
Zoals ik in een ander bericht al schrijf, zo 'gewoon' is dat niet. Grote kans dat het via een 'echte' buikoperatie moet met een flink litteken en risico op complicaties.
Dat snap ik, maar dit is ook ellende.
Helaas flinke buikpijn sinds onderzoek van donderdag. Kan niet helemaal plaatsen of dit van darmen of baarmoeder komt.
Sterrenstof74 schreef:
17-07-2021 20:01
Helaas flinke buikpijn sinds onderzoek van donderdag. Kan niet helemaal plaatsen of dit van darmen of baarmoeder komt.
Ik heb het zo met je te doen Sterrenstof, wat een narigheid.
Heb je pijnstillers die helpen? Denk je dat het zin heeft om dit ook bij de gyneacoloog te melden, bijvoorbeeld even bellen met de assistent?
Wat eten we vanavond?
Sterrenstof74 schreef:
17-07-2021 16:41
De reden daarvoor heb ik vanmorgen in een bericht beschreven :)
Ah, overheen gelezen.. wat een ellende. Tja.. ik ken iemand die heel blij is dat haar baarmoeder is verwijderd (na steeds vleesbomen te krijgen) Maar ja, elke vrouw en elke situatie is anders en ik snap je twijfel.
Heb niet alles gelezen, maar heb zelf jaren extreme menstruaties gehad. Mijn baarmoeder is vorig jaar verwijderd en daar ben ik heel blij mee. Eierstokken niet, dus nog geen overgang.

Mijn baarmoeder was erg groot, maar is toch vaginaal verwijderd. Weet je zeker dat dat ook niet mogelijk is met jouw vleesboom?

Daarnaast kan de gynaecoloog andere anticonceptie voorschrijven zodat je misschien niet meer menstrueert. Ook zijn er medicijnen tegen extreem bloedverlies.

Andere tip: misschien niet fijn, maar ik stond zelf bijna op het punt volwassen luiers te kopen voor 's nachts.

Maar beter zorgen ze ervoor dat dit stopt. Sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven