Gezondheid alle pijlers

Extreme menstruatie

24-05-2021 20:53 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
In september ben ik op aanraden van de gynaecoloog begonnen met de pil. Dit in verband met klachten (veel en lang bloedverlies) door een grote vleesboom en cyclus van 18-22 dagen.

Eerste 2 keer na 1 strip stopweek, maar gezien de buikpijn en nog steeds veel bloedverlies overgegaan op 2 strips. Hierbij krijg ik in de 2e helft van de 2e strip een doorbraakbloeding. Helaas in stopweek enorme buikpijn en erg veel bloedverlies.

Contact gehad met huisarts. Advies: zo lang mogelijk doorslikken en in stopweek 3 x daags 400 mg ibuprofen. Dit zou buikpijn én bloedverlies verminderen.

Afgelopen week laatste 3 pillen van 3e strip niet meer geslikt. Na eerdere doorbraakbloeding met buikpijn, kwam er nog eentje die aanhield.
Sinds vanavond loop ik leeg. En echt. Excuses voor de onsmakelijke details, maar zelfs de super plus tampon red her nu nog geen 20 minuten. Inlegkruisjes erbij, maar na 25 minuten gaat het niet meer. Als ik vervolgens naar toilet ga, komen er stolsels en lijkt het alsof er een moord is gepleegd.
De ibuprofen lijkt nu niks te doen.

Hoe kom ik in hemelsnaam de nacht door zonder bloedbad in bed? Iemand tips, behalve om de 20 minuten de wekker zetten?

En ja, ik ga van de week weer contact opnemen met huisarts...
Mijn enige advies is contact opnemen met de huisarts en een doorverwijzing vragen naar de gynaecoloog. Ik heb zoveel ellende gehad met mijn menstruatie, tot een depressie toe, omdat ik zoveel bloed verloor dat ik niet meer kon functioneren, daar moppers door kreeg op de werkvloer.. Had ik maar eerder geweten dat het niet goed was. Bij mij is de baarmoeder eruit gehaald en daarna kreeg ik een nieuw leven. Ik weet niet hoe oud je bent, ik had al kinderen en geen kinderwens meer, dat scheelt natuurlijk.
Oh-happy-day schreef:
24-05-2021 20:55
Mijn enige advies is contact opnemen met de huisarts en een doorverwijzing vragen naar de gynaecoloog. Ik heb zoveel ellende gehad met mijn menstruatie, tot een depressie toe, omdat ik zoveel bloed verloor dat ik niet meer kon functioneren, daar moppers door kreeg op de werkvloer.. Had ik maar eerder geweten dat het niet goed was. Bij mij is de baarmoeder eruit gehaald en daarna kreeg ik een nieuw leven. Ik weet niet hoe oud je bent, ik had al kinderen en geen kinderwens meer, dat scheelt natuurlijk.
Bedankt voor je reactie. Waardoor werd het bij jou veroorzaakt?

Ik ben 47 dus ga al richting overgang. Geen kinderwens meer (jongvolwassenen zoon inmiddels)
Ik heb zelf ook heftige menstruaties, maar niet meer sinds ik een spiraaltje heb.

Ik zou ook vragen of ze je ijzer kunnen testen. Als je veel bloed verliest, kan je namelijk bloedarmoede krijgen.
Ik zou voor vannacht even inzetten op kraamverband. Dat lijkt me nu het enige dat zo’n heftige bloeding wat kan tegenhouden.
Wellicht kun je een apotheker bereiken, of is er een super open tot 22:00u?
Sowieso iets onder of op het hoeslaken leggen, handdoek, vuilniszak oid.
En als het bloedverlies écht extreem wordt, ook niet twijfelen om desnoods naar de huisartsenpost te bellen, al is het maar voor overleg.
Menstruaties kunnen soms zelfs zo extreem zijn dat bloedtransfusie nodig is. Jouw verhaal klinkt zeer heftig, ik zou inderdaad ook op bloedarmoede laten controleren.

Als je 47 bent kunt je wellicht een meer permanente behandeling overwegen? Ze kunnen je baarmoederslijmvlies toch bijvoorbeeld een soort "schroei" behandeling geven?
Ik zou hoe dan ook om meer informatie over de beschikbare opties gaan vragen bij de gynaecoloog....
flipje2 wijzigde dit bericht op 24-05-2021 21:09
22.31% gewijzigd
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
de nacht kom je helaas aan door, door vaak naar de wc te gaan en dus niet/amper te slapen...

Ik ben vorige week eindelijk naar de huisarts gestapt, omdat ik graag de novasure behandeling wil. Lees daar veel goede verhalen over.
Heb nu bloed moeten laten prikken om te kijken hoe de ijzerwaarde zit, ivm hevige hoofdpijn en moedheid.
Over 2 weken een echo om te kijken of er geen vleesboom zit.
en dan weer een afspraak bij de huisarts om alles te bespreken.
Ze stond niet negatief tegenover novasure.

Misschien is dat voor jou ook een optie?
Sterrenstof74 schreef:
24-05-2021 21:02
Bedankt voor je reactie. Waardoor werd het bij jou veroorzaakt?

Ik ben 47 dus ga al richting overgang. Geen kinderwens meer (jongvolwassenen zoon inmiddels)
Ik had vleesbomen. Maar ja, het sluipt erin om zo zwaar te menstrueren, daar sta je niet meteen bij stil. Echt ook 's nachts het bed verschonen, overdag met de menstruatie steeds onzeker over doorlekken enz. Pas toen ik op mijn tandvlees liep ben ik naar de huisarts gegaan en bleek ik dus echt fikse bloedarmoede te hebben. Nog een spiraal laten zetten maar die is weer verdwenen een paar weken later (?!). Baarmoeder laten verwijderen kwam rauw op mijn dak, klonk zo heftig, maar ik zou het meteen weer doen.
Oke niet exact hetzelfde, maar wel om de nacht door te komen; ik herinner mij de kraamweek.
Badlaken op je matras, hoeslaken erover, badlaken erover. Ondergoed van man aan en 2 maandverbanden erin naast een tampon. (Die had ik niet in de kraamweek, maar voor jou wel handig)
Snachts is het vaak wel wat minder doordat je ligt. Hopelijk valt het mee vannacht!😘
stephanie05 wijzigde dit bericht op 24-05-2021 21:15
8.74% gewijzigd
Kan de vleesboom worden verwijderd en zou dat een oorzaak kunnen zijn? Ik weet niet hoor.

En is je huisarts een man, met die halfbakken oplossing?

Echt, dit hoeft helemaal niet zo! Wat vind ik dit erg voor je. Zoek andere hulp voor jezelf. Dat mag en verdien je.
Geen winkels meer open hier helaas en ik zou voor kraamverband naar ziekenhuisapotheek moeten op 20 minuten rijden.
Dat worden handdoeken, extra onderbroek aan en meerdere inlegkruisjes.

Novasure is geen optie. Althans, dan zal eerst de vleesboom ter grootte van sinaasappel (jaar geleden) verwijderd moeten worden.
Spiraaltje is destijds besproken, maar door wat gekantelde baarmoeder i.c.m. grote vleesboom zou het inbrengen nogal pijnlijk kunnen zijn en geen garantie dat ie blijft zitten door het bloedverlies.

Van mijn moeder hoorde ik laatst dat bij mijn oma alles is verwijderd op haar 40e, mede door vleesbomen.
Jeetje wat heftig, dit is toch niet te doen? Zou er wel echt verder mee gaan, in de zin van net zo lang aankloppen bij artsen tot er een oplossing komt.

Sterrenstof74 schreef:
24-05-2021 21:22
Geen winkels meer open hier helaas en ik zou voor kraamverband naar ziekenhuisapotheek moeten op 20 minuten rijden.
Dat worden handdoeken, extra onderbroek aan en meerdere inlegkruisjes.

Novasure is geen optie. Althans, dan zal eerst de vleesboom ter grootte van sinaasappel (jaar geleden) verwijderd moeten worden.
Spiraaltje is destijds besproken, maar door wat gekantelde baarmoeder i.c.m. grote vleesboom zou het inbrengen nogal pijnlijk kunnen zijn en geen garantie dat ie blijft zitten door het bloedverlies.

Van mijn moeder hoorde ik laatst dat bij mijn oma alles is verwijderd op haar 40e, mede door vleesbomen.

Wat is erop tegen om die vleesboom te (laten) verwijderen?
Stephanie05 schreef:
24-05-2021 21:15
Oke niet exact hetzelfde, maar wel om de nacht door te komen; ik herinner mij de kraamweek.
Badlaken op je matras, hoeslaken erover, badlaken erover. Ondergoed van man aan en 2 maandverbanden erin naast een tampon. (Die had ik niet in de kraamweek, maar voor jou wel handig)
Snachts is het vaak wel wat minder doordat je ligt. Hopelijk valt het mee vannacht!😘
Dank je!
Geen man hier en ook geen maandverband helaas. Badlakens gaan zo uit de kast gehaald worden.
Wat een gedoe...
S-Groot schreef:
24-05-2021 21:30
Jeetje wat heftig, dit is toch niet te doen? Zou er wel echt verder mee gaan, in de zin van net zo lang aankloppen bij artsen tot er een oplossing komt.

Wat is erop tegen om die vleesboom te (laten) verwijderen?
Ik heb geen bezwaar tegen verwijderen. De gynaecologe hoopt/denkt dat ik wellicht over jaartje of 5/6 door de overgang ben en dan worden vleesbomen blijkbaar kleiner. De pil zou voor minder klachten moeten zorgen, dus dan was het wellicht te overbruggen. Helaas gaat dan voor mij dus niet op....
Sterrenstof74 schreef:
24-05-2021 21:35
Ik heb geen bezwaar tegen verwijderen. De gynaecologe hoopt/denkt dat ik wellicht over jaartje of 5/6 door de overgang ben en dan worden vleesbomen blijkbaar kleiner. De pil zou voor minder klachten moeten zorgen, dus dan was het wellicht te overbruggen. Helaas gaat dan voor mij dus niet op....

Goed dat je het geprobeerd hebt uiteraard, maar laat je niet afschepen met die ibu hè. Dit is niet te doen, dus terug naar de gyn hoor :hug: .
S-Groot schreef:
24-05-2021 21:39
Goed dat je het geprobeerd hebt uiteraard, maar laat je niet afschepen met die ibu hè. Dit is niet te doen, dus terug naar de gyn hoor :hug: .
Helemaal eens. Zes jaar is nog lang.
nou ik was ook in die leeftijd en bij mij gewoon vleesboompjes verwijderd, die gewoon kleiner waren. Echt laat ze verwijderen, dit is geen doen!
Hier ooit een a twee keer in dezelfde heftigheid een menstruatie gehad maar ik heb daar destijds toch echt de HAP voor gebeld.
Na een schrikreactie bij het onderzoek een ander soort pilletje meegekregen wat het bloeden heeft doen stoppen.

Hier was het eigenlijk wel onverklaarbaar en heeft zich, op één keer na, ook niet herhaald. Als je het niet ziet zitten om de nacht in te gaan zou ik wel de HAP bellen
S-Groot schreef:
24-05-2021 21:39
Ga ik zeker doen!
friezinnetje2014 schreef:
24-05-2021 22:02
nou ik was ook in die leeftijd en bij mij gewoon vleesboompjes verwijderd, die gewoon kleiner waren. Echt laat ze verwijderen, dit is geen doen!
Bij mij gaat het om een vleesboom van minimaal de grootte van een sinaasappel. Die zou dan verwijderd moeten worden via buikoperatie.
Natuurlijk moet je die vleesboom laten verwijderen! Je gaat toch niet jaren zo aanmodderen en onnodig hormonen slikken? Ik vind het een hele rare aanpak van de huisarts.

Ik heb op mijn 38e een vleesboom laten verwijderen. Had flink bloedarmoede door het vele bloedverlies.
Na het verwijderen waren de klachten ook verdwenen. Ik had daar echt niet langer mee rond willen lopen.
Terug naar de huisarts , ze willen soms het middel tranexiaminezuur wel voorschrijven . Dat stopt het zware bloeden, je moet geen stollingsziekte hebben.
Sterrenstof74 schreef:
24-05-2021 21:22

Tegenwoordig verwijderen ze dan je baarmoeder, maar blijven als het even kan je eierstokken zitten. Dat is gelukkig een stuk minder ingrijpend.

Op die manier behoud je de hormonale functie nog en heb je dus geen klachten van oestrogeendeficiëntie (afgezien uiteraard van de overgang die op je 47ste op natuurlijke wijze allicht ook al gaande of in aantocht zal zijn).
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Ik zou liever nog vanavond dan morgen de HAP of de huisarts opbellen.
En dan mag die het oplossen met een spoed-afspraak bij de gynaecoloog.

Dit is namelijk natuurlijk geen werk, ook niet als je bijvoorbeeld morgen naar je werk moet.

Het is vrij duidelijk dat de oplossing van vorig jaar "de pil gaan slikken en zo lang mogelijk doorslikken" niet werkt.
Ik gok dat je gyn je liever ook niet morgen of één van de komende dagen totaal leeggebloed op de SEH ziet terecht komen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Een vriendin heeft haar baarmoeder laten verwijderen. Het was een hele ingreep, maar ze is nog elke dag blij dat ze het heeft laten doen. Begin veertig, geen kinderwens meer. En ook geen menstruatie, pijn, bloedverlies.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven