Gezondheid alle pijlers

Extreme menstruatie

24-05-2021 20:53 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
In september ben ik op aanraden van de gynaecoloog begonnen met de pil. Dit in verband met klachten (veel en lang bloedverlies) door een grote vleesboom en cyclus van 18-22 dagen.

Eerste 2 keer na 1 strip stopweek, maar gezien de buikpijn en nog steeds veel bloedverlies overgegaan op 2 strips. Hierbij krijg ik in de 2e helft van de 2e strip een doorbraakbloeding. Helaas in stopweek enorme buikpijn en erg veel bloedverlies.

Contact gehad met huisarts. Advies: zo lang mogelijk doorslikken en in stopweek 3 x daags 400 mg ibuprofen. Dit zou buikpijn én bloedverlies verminderen.

Afgelopen week laatste 3 pillen van 3e strip niet meer geslikt. Na eerdere doorbraakbloeding met buikpijn, kwam er nog eentje die aanhield.
Sinds vanavond loop ik leeg. En echt. Excuses voor de onsmakelijke details, maar zelfs de super plus tampon red her nu nog geen 20 minuten. Inlegkruisjes erbij, maar na 25 minuten gaat het niet meer. Als ik vervolgens naar toilet ga, komen er stolsels en lijkt het alsof er een moord is gepleegd.
De ibuprofen lijkt nu niks te doen.

Hoe kom ik in hemelsnaam de nacht door zonder bloedbad in bed? Iemand tips, behalve om de 20 minuten de wekker zetten?

En ja, ik ga van de week weer contact opnemen met huisarts...
Supersas09 schreef:
26-05-2021 20:24
En je Hb laten checken bij de huisarts, want die zakt naar een dieptepunt op deze manier. En de hoge hartslag kan ook komen door een laag Hb. Heb je ook last van oorsuizen en duizeligheid? Pas toen ik erachter kwam dat mij Hb onder de 6 zat bedacht ik me dat de extreme menstruaties dit veroorzaakten. Bij mij kon wel de novasure, nog steeds elke dag dankbaar voor.
Sterkte joh!

Daar dacht ik ook meteen aan.
myname1 schreef:
24-05-2021 21:08
de nacht kom je helaas aan door, door vaak naar de wc te gaan en dus niet/amper te slapen...

Ik ben vorige week eindelijk naar de huisarts gestapt, omdat ik graag de novasure behandeling wil. Lees daar veel goede verhalen over.
Heb nu bloed moeten laten prikken om te kijken hoe de ijzerwaarde zit, ivm hevige hoofdpijn en moedheid.
Over 2 weken een echo om te kijken of er geen vleesboom zit.
en dan weer een afspraak bij de huisarts om alles te bespreken.
Ze stond niet negatief tegenover novasure.

Misschien is dat voor jou ook een optie?
Ik heb de novasure gehad wegens extreem bloedverlies. Een maand was het geweldig. Daarna begon de ellende. Baarmoederslijmvlies kwam dubbeldik terug. En ipv een menstruatie bloedde ik de hele maand. Inlcuis krampen. Na drie maanden werd ik opgenomen en kreeg ik bloed toegediend en werd meteen een spoedoperatie gepland waarbij mijn baarmoeder is verwijderd. Ik weet dat het niet vaak voorkomt maar ik weer dat meer mensen hier die ellende met Novasure hadden. Ik kon alleen nog maar liggen, had chronische bloedarmoede omdat ik met een nachtmaandverband EN een megatampon binnen 18 minuten mijn tampon al verloor wegens vol. Werken ging ook niet meer om die reden. Ik noem die maanden nog steeds de Novasure hel. Wat was ik blij met mijn baarmoeder verwijdering. Pas daarna had ik mijn leven terug
Oh voor de nachten droeg ik speciale luiers.... vreselijk. Maar het was niet anders.
Sorry maar ik vind het van de zotten dat je huisarts met dit verhaal niet even een Hb prikt en een spoedverwijzing regelt. Hij zou op z'n minst even telefonisch kunnen overleggen met de dienstdoende gyn over welke medicamenteuze opties hij alvast zou kunnen starten. Er zijn bijvoorbeeld andere NSAIDs en medicijnen die het bloedverlies verminderen.

Die hoge hartslag kan in dit geval ook bij een anemie passen.

Op je strepen gaan staan TO. Dit kan echt niet zo.
Mijn huisarts is een schat van een vrouw en normaal gesproken best doortastend. Gisteren bloed laten prikken voor algemeen beeld en vitaminen.

Gisteren was bloedverlies weer redelijk 'normaal', al moest ik 's avonds na wandeling van een uur wel direct verschonen. Later op de avond was het weer minimaal. Stap ik vanmorgen mijn bed uit en ik denk: "wat hoor ik toch?" Ik keek naar de vloer, lag er gewoon een plasje bloed! Gelukkig had ik nog steeds een handdoek in mijn bed liggen, dus met dat ding tussen mijn benen richting toilet.
Niet te doen zo, en heb ik het over de grilligheid. Voor zondag een uitje gepland, maar op deze manier durf ik dat nauwelijks aan.

Begin vanavond met nieuwe strip, al staat het me steeds meer tegen. Laatste weken met regelmaat depri-gevoel, maar geen idee of dat door de hormonen veroorzaakt wordt.
Maar ja, om de 20 dagen weer zoveel bloedverlies is ook geen optie.

@K0koro, welke andere medicatie is er voor het bloedverlies? Wellicht is het in de vrije verkoop te verkrijgen.
Och sterrenstof niet zelf gaan aanmodderen, echt dat heftige vloeien komt waarschijnlijk door je vleesboom, dat had ik ook. Ik wil je niet bang maken maar dat wordt alleen maar erger. Ik had ook adenomyose met weefsel wat zich in de wand van de baarmoeder nestelde, een en al ellende. Niets hielp, ook geen extra hormonen (orgametril) en bij hielp tranexamine ook niet tegen het hevige vloeien. Heeft nog maanden geduurd voor die hormonentroep weer uit mn lijf was en ik mentaal weer stabiel. Echt vraag met spoed doorverwijzing naar gyn .
Bij mijn moeder is alles weggehaald ivm vleesboom en uiteindelijk ook maar niet in de overgang komen.

Andere tip waar je evt nog naar kan kijken is het merk pil dat je slikt. Ik kreeg ooit een goedkopere vervanging (wel zelfde werkzame stof) van microgynon en kreeg constant doorbraakbloedingen. Sindsdien heb ik altijd microgynon en heb ik er in ieder geval bij 2 strips doorklikken geen last van, bij 3 soms. Langer gaat bij mij niet.
Sterrenstof74 schreef:
28-05-2021 09:22
Mijn huisarts is een schat van een vrouw en normaal gesproken best doortastend. Gisteren bloed laten prikken voor algemeen beeld en vitaminen.

@K0koro, welke andere medicatie is er voor het bloedverlies? Wellicht is het in de vrije verkoop te verkrijgen.

Fijn te horen dat je het met je huisarts goed kunt vinden. Bij een algemeen beeld hoort eigenlijk altijd een Hb, dus ook fijn als dat geprikt is. Ik mag hier geen medisch advies geven, maar het middel waar ik het meest aan denk is toch niet vrij verkrijgbaar en kun je niet zelf regelen.
anoniem_400536 wijzigde dit bericht op 28-05-2021 12:35
43.12% gewijzigd
Sterrenstof74 schreef:
24-05-2021 21:35
Ik heb geen bezwaar tegen verwijderen. De gynaecologe hoopt/denkt dat ik wellicht over jaartje of 5/6 door de overgang ben en dan worden vleesbomen blijkbaar kleiner. De pil zou voor minder klachten moeten zorgen, dus dan was het wellicht te overbruggen. Helaas gaat dan voor mij dus niet op....
Terug gaan en zeggen dat je daar niet op wil wachten.
Weet je, zo ben ik ook begonnen...eerst weer aan de pil, toen de straal hormonen, de pillen die het vloeien tegen moesten gaan maar het werkte simpelweg niet. Ik bleef extreme bloedarmoede houden, elke dag vloeien met ook van die gigantische uitschieters. Durfde de deur niet meer uit. Het wordt een vicieuze cirkel...bloedarmoede dus moe, slecht slapen want doorlekken, mentaal zwak door alle depri gevoelens...en geen ide hebben of er ooit een eind aan komt.....ik was ook 49 en dacht en nu is het klaar. Second opinion bij andere gyn. En gezegd dat ik van de hele boel afwilde. Deze greep gelukkig goed door en met twee weken ben ik toen geopteerd. De Ingreep kan meestal laprasopisch en na een nachtje mag je naar huis. Het herstel is wel pittig omdat je niet mag tillen/bukken de eerste weken maar geloof me dat wil je ook niet. Goede hulp regelen en langzaam herstellen. Ik ben zo verschrikkelijk blij dat ik doorgezet heb. Je gaat toch geen vijf jaar wachten of aanmodderen? Ik slikte op het laatst 2 ijzerpillen, 3 hormoontabletten, 9 bloedinsgremmers en 6 pijnstillers. Da s ook geen doen voor je lijf ( en jaren daarvoor nooit ziek of medicijnen). Je eierstokken blijven behouden waardoor je niet gelijk in de overgang komt.
Als er algemeen beeld bij zit is hb ook geprikt. Die uitslag is er nu waarschijnlijk al. Je kunt meestal inloggen voor je waarden of bel even met de assistente.

Ga nou niet zelf aanmodderen maar vraag de huisarts vandaag nog om tranexaminezuur en ga naar de gynaecoloog om een structurele oplossing te krijgen. Waarom zou je nog 5/6 jaar gaan aanmodderen. Je krijgt zoveel levenskwaliteit terug als je deze ellende niet meer hebt.
BuzzieBee schreef:
26-05-2021 21:25
Ik heb de novasure gehad wegens extreem bloedverlies. Een maand was het geweldig. Daarna begon de ellende. Baarmoederslijmvlies kwam dubbeldik terug. En ipv een menstruatie bloedde ik de hele maand. Inlcuis krampen. Na drie maanden werd ik opgenomen en kreeg ik bloed toegediend en werd meteen een spoedoperatie gepland waarbij mijn baarmoeder is verwijderd. Ik weet dat het niet vaak voorkomt maar ik weer dat meer mensen hier die ellende met Novasure hadden. Ik kon alleen nog maar liggen, had chronische bloedarmoede omdat ik met een nachtmaandverband EN een megatampon binnen 18 minuten mijn tampon al verloor wegens vol. Werken ging ook niet meer om die reden. Ik noem die maanden nog steeds de Novasure hel. Wat was ik blij met mijn baarmoeder verwijdering. Pas daarna had ik mijn leven terug
Wat een ellende! Ik heb er meer minder goede verhalen over gelezen. Gelukkig zijn er ook positieve geluiden.
Gyn heeft deze behandeling vorige jaar niet als optie benoemd. Waarschijnlijk i.v.m. vleesboom.

Baarmoederverwijdering is wellicht beste optie, maar ik zie wel op tegen herstelperiode. Ben alleenstaand moeder en mijn zoon mag dan al wel 20 zijn, ik zie hem hier niet alles in huis doen...

Mocht het tot deze operatie komen, dan zal dat pas ergens na de zomer worden, mede doordat bij een collega alles verwijderd gaat worden (ook eierstokken) ergens in de komende 2 maanden en mijn collega en ik haar deels vervangen.
Vlaginvaas schreef:
28-05-2021 12:48
Weet je, zo ben ik ook begonnen...eerst weer aan de pil, toen de straal hormonen, de pillen die het vloeien tegen moesten gaan maar het werkte simpelweg niet. Ik bleef extreme bloedarmoede houden, elke dag vloeien met ook van die gigantische uitschieters. Durfde de deur niet meer uit. Het wordt een vicieuze cirkel...bloedarmoede dus moe, slecht slapen want doorlekken, mentaal zwak door alle depri gevoelens...en geen ide hebben of er ooit een eind aan komt.....ik was ook 49 en dacht en nu is het klaar. Second opinion bij andere gyn. En gezegd dat ik van de hele boel afwilde. Deze greep gelukkig goed door en met twee weken ben ik toen geopteerd. De Ingreep kan meestal laprasopisch en na een nachtje mag je naar huis. Het herstel is wel pittig omdat je niet mag tillen/bukken de eerste weken maar geloof me dat wil je ook niet. Goede hulp regelen en langzaam herstellen. Ik ben zo verschrikkelijk blij dat ik doorgezet heb. Je gaat toch geen vijf jaar wachten of aanmodderen? Ik slikte op het laatst 2 ijzerpillen, 3 hormoontabletten, 9 bloedinsgremmers en 6 pijnstillers. Da s ook geen doen voor je lijf ( en jaren daarvoor nooit ziek of medicijnen). Je eierstokken blijven behouden waardoor je niet gelijk in de overgang komt.
Tjonge, wat heftig! Daar zit ik niet op te wachten...Heb inderdaad het idee dat het bij mij ook steeds erger wordt. Toch erg dat je in de stopweek bijna niet meer weg van huis durft zonder zwarte broek, lange jas en een koffer vol tampons? :|

Zou het ook laprascopisch kunnen als er een grote vleesboom zit? Hope so....
Ik vond mijn baarmoeder verwijdering weinig voorstellen. Paar dagen beetje brak maar daarna ging het gewoon weer prima. Weinig pijn gehad.

Als alles op orde is voor een operatie hoeft je zoon weinig te doen. Een keer een stofzuiger door het huis en de was uit de wasmachine halen zodat jij die kunt ophangen oid moet vast wel lukken.
Sterrenstof74 schreef:
28-05-2021 16:46

Mocht het tot deze operatie komen, dan zal dat pas ergens na de zomer worden, mede doordat bij een collega alles verwijderd gaat worden (ook eierstokken) ergens in de komende 2 maanden en mijn collega en ik haar deels vervangen.

Heel lief dat je hierover nadenkt, maar ik denk dat jouw eigen gezondheid je eerste prioriteit mag zijn. Hoe ze het op je werk oplossen, komt daarna. Niemand is onmisbaar, daar is wel een oplossing voor.
TinyTiny schreef:
28-05-2021 11:15
Bij mijn moeder is alles weggehaald ivm vleesboom en uiteindelijk ook maar niet in de overgang komen.

Andere tip waar je evt nog naar kan kijken is het merk pil dat je slikt. Ik kreeg ooit een goedkopere vervanging (wel zelfde werkzame stof) van microgynon en kreeg constant doorbraakbloedingen. Sindsdien heb ik altijd microgynon en heb ik er in ieder geval bij 2 strips doorklikken geen last van, bij 3 soms. Langer gaat bij mij niet.
Ik heb inderdaad de goedkopere variant. Kan de huisarts eens vragen naar de 'echte' Microgynon. Het zou al schelen als ik geen doorbraakbloedingen meer heb.
Bedankt voor de tip.
Als je zo moet blijven lopen als nu, kun je dan wel je collega vervangen?

Over na de operatie: vooruit koken en zoon snel wat leren.
Tranexaminezuur heb ik ook ooit gebruikt. Het laat het slijmvlies sneller krimpen. Als er een vleesboom de boel open houdt krimpt het wondgebied minder goed samen.

Ik zou mailen naar de huisarts dat ik naar de gynaecoloog wil. Daar bespreken dat het zo niet gaat en of de baarmoeder er uit kan.

Na al dat bloeden is twee weken post operatief een makkie.
Madderijn schreef:
28-05-2021 17:52
Als je zo moet blijven lopen als nu, kun je dan wel je collega vervangen?

Over na de operatie: vooruit koken en zoon snel wat leren.
Tranexaminezuur heb ik ook ooit gebruikt. Het laat het slijmvlies sneller krimpen. Als er een vleesboom de boel open houdt krimpt het wondgebied minder goed samen.
Tranexaminezuur voorkomt het afbreken van stolseltjes waardoor lichaam eigen mechanisme om het bloeden te stoppen wordt ondersteund. Het doet niets op het slijmvlies zelf.

To je hebt PB. Vleesboom kan inderdaad de reden zijn dat novasure niet werd geopperd.
Ben wel benieuwd hoe het met je is? En of je Hb al weet?
Eeeh lijkt me heel goed voor je dat zoon dat snel leert...en herstel is goed te doen hoor!
Supersas09 schreef:
29-05-2021 18:31
Ben wel benieuwd hoe het met je is? En of je Hb al weet?
Behalve erg moe zijn, gaat het wel. Lief dat je het vraagt. Ik vloei met tussenpozen nog steeds. Morgen een uitje gepland staan. Voor de zekerheid maar maandverband gebruiken naast tampon en extra meenemen.

Uitslag bloedprikken heb ik nog niet. Gisteravond online gecheckt. Komt anders maandag wel, kan er nu toch niks mee.
Ik heb- om andere redenen weliswaar- mijn baarmoeder laten verwijderen. Bij mij moest het via een buiksnede, maar ook ik zou het zo weer doen. Ja, je moet 6 weken rustig aan doen. Ik had zelfs een bed in de woonkamer zodat ik kon liggen wanneer ik wilde. Wisselde af met een beetje rondscharrelen en rusten.

Maar met een zoon van 20 denk ik dat het echt wel te doen is. Iemand die kan zorgen voor eten (en vooruit, je besteld eens wat vaker eten ;-) ) en je komt al een heel eind, hoor TO.
Ik ben zo blij dat ik me beter voel en het herstel is echt te doen mits je jezelf in acht neemt met rusten tussendoor. Poetsen komt later wel weer! Of je kijkt of je thuiszorg kan krijgen o.i.d. Stel je eens voor dat je klachten gewoon écht over zijn mocht je kiezen voor de optie baarmoederverwijdering...Voor mezelf sprekend: ik kon weer normaal leven zonder pijn en klachten en ik wilde dat ik het eerder had gedaan.
Uiteraard beslis je zoiets niet zomaar even en ook ik heb allerlei andere opties eerst geprobeerd, net als jij. Maar eigenlijk gewoon te lang doorgemodderd als ik zo achteraf kijk en zeker als ik kijk hoe het herstel gegaan is bij mij en hoe ik me nu voel nu die baarmoeder eruit is.
Sterrenstof74 schreef:
28-05-2021 16:46
Wat een ellende! Ik heb er meer minder goede verhalen over gelezen. Gelukkig zijn er ook positieve geluiden.
Gyn heeft deze behandeling vorige jaar niet als optie benoemd. Waarschijnlijk i.v.m. vleesboom.

Baarmoederverwijdering is wellicht beste optie, maar ik zie wel op tegen herstelperiode. Ben alleenstaand moeder en mijn zoon mag dan al wel 20 zijn, ik zie hem hier niet alles in huis doen...

Lieve Sterrenstof, denk je niet dat je je eigen gezondheid een beetje meer prioriteit moet geven?
Leuk om te wachten tot je zoon zelfstandig genoeg is ( :cencored: ) of dat je collega er weer is, maar er volgen vast andere collega's die zwanger zijn, weg gaan, een zere teen hebben of ineens op huwelijksreis gaan.
Zo zijn er altijd wel mensen waarmee je rekening denkt te moeten houden.
Maak jezelf eens belangrijk.
Het is ook niet alsof die zoon nog klein is ofzo.
Weet je inmiddels je hb?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven