Gezondheid alle pijlers

Hoe pakken we de obesitas-epidemie aan?

18-07-2021 10:44 3052 berichten
De Coronacrisis heeft ook een ding heel duidelijk gemaakt: Obesitas is ook een groot gezondheidsprobleem in Nederland en het Westen.

Tijdens Corona merkte we het duidelijk. ruim 78% van de mensen op de IC had overgewicht en ruim 34% daarvan had ernstig overgewicht.
Een Amerikaans onderzoek bij meer dan 17.000 covidpatiënten toonde aan dat 77 procent van hen met overgewicht (een BMI van 25 of meer) of obesitas kampte. Uit een studie in het Franse Rijsel bleek dat patiënten met een BMI van meer dan 35
zeven keer meer risico liepen op intensieve beademing.
Begin maart becijferde de World Obesity Federation (WOF) dat wereldwijd negen op de tien coronadoden te betreuren vallen in landen met veel obesitas. De sterftegraad ligt meer dan tien keer hoger in landen waar de helft van de bevolking of meer overgewicht heeft.
De WOF besluit samen met de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) dat zwaarlijvigheid na leeftijd de belangrijkste voorspeller is voor een zwaar en mogelijk fataal geval van corona.
Dat komt omdat Obesitas een chronische inflammatoire aandoening is en je immuunsysteem beïnvloed.
Overgewicht en obesitas bleek een serieus gezondheidsprobleem, ook in Nederland, dat hebben we wel gemerkt tijdens de huidige pandemie.

Obesitas is een uitermate complex probleem en kan vele oorzaken hebben.
Als je de cijfers erbij haalt heeft ongeveer de helft van de volwassen Nederlanders matig of ernstig overgewicht (obesitas). Bijna 15% heeft van de volwassenen heeft ernstig overgewicht (obesitas). Deze aantallen zijn sinds de jaren 90 alleen maar gestegen.
Ook bij (jonge) kinderen nemen de cijfers van overgewicht en obesitas in snel tempo toe. Zelfs bij peuters en kleuters neemt het hard toe!

Er moet dus dringend iets aan gedaan worden.
Niet alleen aan de behandeling van overgewicht en (extreme) obesitas, maar vooral ook de preventie.
We moeten overgewicht en obesitas preventief voorkomen. Te beginnen bij (jonge) kinderen.
Maar hoe?

- Moet reclame op ongezonde producten verboden worden? En geen ongezonde producten meer in de aanbieding bij supermarkten?
- Moet er een waarschuwing komen op ongezonde producten zoals op oa tabaksproducten?
- Moeten ongezonde producten duurder worden (een soort vettax) en gezonde producten goedkoper?
- Moet ongezond eten meer geband worden op plaatsen zoals pretparken en dierentuinen? En ze verplichten meer gezonde alternatieven aan te bieden?
- Moeten scholen meer en beter inzetten op gezonde voeding en gezonde voedingsleer?
- Moet ongezond eten en bv een drankautomaat ect. verboden worden op scholen?
- Moeten speeltjes in bv een Happy Meal van McDonalds verboden worden?
- Moet de omgeving gezonder worden, en hoe? Meer gezondere alternatieven aangeboden worden?
- Moeten er reclamespotjes komen over gezonde voeding en beweging en de gevaren van overgewicht/obesitas?

Kortom: Hoe zet de regering in en wat moet de regering doen om deze obesitaspandemie aan te pakken?
Hoe pakken we dit preventief goed aan met de ziekenhuizen en gezondheidsmedewerkers?

Onze maatschappij en leefomgeving moet veranderen en gezonder worden. Maar hoe pakken we dit allemaal aan?
Hoe denk jij dat we dit moeten aanpakken en wat de regering moet doen, en wat vind je van bovengenoemde punten?
Want dat er iets aan gedaan moet worden is wel echt duidelijk. De coronacrisis heeft in elk geval aangetoond dat overheden een doortastend beleid kunnen voeren om de gezondheid van hun burgers te beschermen. Het wordt tijd dat ze dat ook voor die andere epidemie doen.
anoniem_65201c43b20be wijzigde dit bericht op 18-07-2021 10:45
1.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ludwina schreef:
18-07-2021 12:37
Ik denk aan maatregelen zoals:
- niemand roept meer dat obesitas een keuze is of komt door een verkeerde levensstijl, want die strategie blijkt niet te helpen. Aangezien niemand obesitas wil en heel veel mensen het hebben, is het een beetje lullig om het dan een keuze te noemen. Een paar kilo te veel is een kwestie van een gebakje minder, maar ik durf te wedden dat er een groep mensen is die nooit obesitas kan krijgen, omdat hun lichaam het eten beter verwerkt. Onderzoek, zonder vooroordelen, is dus wat ons te doen staat.
- Op heel veel plekken fonteintjes met gratis koud water op straat. Dan kun je je waterflesje weer even vullen.
- Groente en fruit zwaar subsidiëren. Het moet spotgoedkoop worden.
- Er moeten gescheiden gymlessen komen: voor de sportieve mensen en de niet-sportieve mensen. De huidige gymlessen maken de tegenstellingen groter, maken de niet-sportieve mensen belachelijk en geven juist de mensen die het nodig hebben niet wat ze nodig hebben: onderwijs in hoe zij met hun lijf en hun geest alsnog voldoende kunnen leren bewegen. Dus remedial gym. Niet alleen voor mensen met overgewicht, maar ook de watjes, de nerds, de luie mensen, etc.
En wat is het verschil voor de kinderen die in de ene groep nooit gekozen worden voor het balspel, en als ze dan in de andere groep zitten, gepest worden omdat ze in de kneuzengymgroep zitten
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
K0koro schreef:
18-07-2021 12:54
Dan loopt de Appie achter! Aan de schandpaal dr mee ;-D!
Spar heeft ook snoep naast de zelfscan. En de Lidl bij mij in de stad ook.
Aberlady schreef:
18-07-2021 12:40
Haha, dat is dan indirect toch een mooi bij-effect! Allemaal zat van de rotzooi en in de rij voor gezonder(er).
Ja was hilarisch. Net als dat gehamster met fruit :-D
ChicaHolandesa schreef:
18-07-2021 12:51
Maar je ziet toch wel in dat dit aangeleerd gedrag is?
Wat zou aangeleerd gedrag zijn, het zat zijn wat de meeste kinderen lieten zien, of dat rare lusteloze gevreet? Ik vind je vraag interessant daarom vraag ik het.
Surebaby schreef:
18-07-2021 12:59
Wat zou aangeleerd gedrag zijn, het zat zijn wat de meeste kinderen lieten zien, of dat rare lusteloze gevreet? Ik vind je vraag interessant daarom vraag ik het.
Ik pik dit zinnetje er even uit:

Zelfs mijn kinderen die zich echt hadden verheugd op vreten tot je bloedt vonden de sfeer rond dat eten zo lusteloos, dat ze het wel gezien hadden na een rondje.
Una noche loca
Ik denk dat er ingezet moet worden op voorlichting. Danwel op school of via ouders of wat dan ook.
Stond laatst achter een enorm dikke man met zijn enorm dikke zoontje van een jaar of 9 bij de kassa. Het was niet om aan te zien wat er op de band lag. Enkel frisdrank, worsten, wit brood, frikandellen, patat, chips, pakken koek en snoep. Het enige dat een beetje in de buurt kwam van gezond was een blik tomatensoep.
Dat jongetje leert dus niet gezond eten. Zal dat wellicht ook niet meer lekker gaan vinden. En ja, voor zo'n iemand wordt het wel lastig.

Groente en fruit mag wat mij betreft ook goedkoper worden.
En brood bruin kleuren ook niet meer doen. Zo lijkt het gezond, maar het is alsnog gekleurd witbrood.

Maar doorslaan in maatregelen vind ik niet ok. Ik wil bij een dagje uit gewoon een patatje kunnen eten.
Snoep bij de kassa heb ik ook geen probleem mee.
Laat mensen zelf lekker kiezen wat ze eten.
salopette wijzigde dit bericht op 18-07-2021 13:09
Reden: Aanvulling
25.05% gewijzigd
yasmijn schreef:
18-07-2021 12:12
Jjj hebt echt de wijsheid in pacht hè 🤣

Nee, dat zijn gewoon bewezen feiten uit onderzoeken.
@Salopette, eigenlijk is dit een vorm van kindermishandeling.
anoniem_67ae39df89b68 wijzigde dit bericht op 18-07-2021 13:09
0.00% gewijzigd
Salopette schreef:
18-07-2021 13:03
Ik denk dat er ingezet moet worden op inlichting. Danwel op school of via ouders of wat dan ook.
Stond laatst achter een enorm dikke man met zijn enorm dikke zoontje van een jaar of 9 bij de kassa. Het was niet om aan te zien wat er op de band lag. Enkel frisdrank, worsten, wit brood, frikandellen, patat, chips, pakken koek en snoep. Het enige dat een beetje in de buurt kwam van gezond was een blik tomatensoep.
Dat jongetje leert dus niet gezond eten. Zal dat wellicht ook niet meer lekker gaan vinden. En ja, voor zo'n iemand wordt het wel lastig.
Stel dat er een moeder bij de kassa staat met een dochter van 9 en beide van nature heel slank zijn nergens op hoeven te letten, ze leggen dezelfde boodschappen op de band neer als de man wat jij net neer zet. Krijgt die moeder dan de complimenten over haar mooie slanke lichaam of een preek over haar boodschappen?
justagirly schreef:
18-07-2021 12:16
Nouja er was afgelopen week iemand op tv die ook zei, we behandelen nu verkeerd om.
Als er ziektes ontstaan door obesitas dan pas wordt er behandeld. Er zou veel meer moeten worden ingezet op preventie.
Dat gebeurt met roken ook, achter de schermen, lelijke verpakking, elke keer nog duurder maken, niet op alle plekken mogen roken etc.
Kan met ongezond eten natuurlijk ook gewoon. Niet iedereen kan iets doen aan overgewicht natuurlijk, maar ik vind het wel een goed topic, het is echt wel een groot probleem aan het worden. Vooral kinderen die veel te dik zijn vind ik echt erg om te zien, al wil ik niet oordelen want je weet niet hoe het zit, hoe het komt.

Inderdaad, dat was dr. Liesbeth van Rossum op EenVandaag denk ik wat je bedoeld?
Zij heeft ook het boek wat ik noemde 'Vet belangrijk' geschreven en is inderdaad een voorstander van alle punten die ik in de OP al noemde.
Er moet meer ingezet worden op preventie.
Led-lampje schreef:
18-07-2021 13:09
Stel dat er een moeder bij de kassa staat met een dochter van 9 en beide van nature heel slank zijn nergens op hoeven te letten, ze leggen dezelfde boodschappen op de band neer als de man wat jij net neer zet. Krijgt die moeder dan de complimenten over haar mooie slanke lichaam of een preek over haar boodschappen?
Ik zou daar op dezelfde manier naar kijken als nu.
Ik spreek mensen verder niet aan op hun lichaam of boodschappenkeuzes.

Mijn punt is dat het bij sommigen misgaat in de opvoeding. Dat daar wat aan gedaan kan worden.
salopette wijzigde dit bericht op 18-07-2021 13:12
8.53% gewijzigd
Salopette schreef:
18-07-2021 13:11
Ik zou daar op dezelfde manier naar kijken als nu.
Ik spreek mensen verder niet aan op hun lichaam of boodschappenkeuzes.
Maar bij die mijnheer vind je het nodig om hier neer te zetten om even extra te benadrukken.
Led-lampje schreef:
18-07-2021 13:09
Er is echt wel een kentering gaande.
Gezond eten, (bio)groente wordt steeds meer 'mainstream'.
Daarom gaan de Ekoplaza en consorten goed momenteel. En men weet zelfs de (bio)boerderijwinkel te vinden tegenwoordig.
Dat laatste is natuurlijk nóg beter, local for local.
Una noche loca
ChicaHolandesa schreef:
18-07-2021 13:12
Daarom gaan de Ekoplaza en consorten goed momenteel. En men weet zelfs de (bio)boerderijwinkel te vinden tegenwoordig.
Local voor local helemaal voor maar niet als je kilometers moet fietsen of rijden.
Eco plaza is veel te duur.
ludwina schreef:
niemand roept meer dat obesitas een keuze is of komt door een verkeerde levensstijl, want die strategie blijkt niet te helpen. Aangezien niemand obesitas wil en heel veel mensen het hebben, is het een beetje lullig om het dan een keuze te noemen. Een paar kilo te veel is een kwestie van een gebakje minder, maar ik durf te wedden dat er een groep mensen is die nooit obesitas kan krijgen, omdat hun lichaam het eten beter verwerkt. Onderzoek, zonder vooroordelen, is dus wat ons te doen staat.

Er zijn maar weinig mensen die dat zeggen. Zeker de artsen die nu aan de alarmbel trekken zeggen dat niet.
Maar over het obesitasprobleem praten is geen 'fatshaming'.
De afgelopen jaren is ook veel onderzoek naar obesitas gedaan en is men er ook meer en meer achter gekomen hoe complex het is en nieuwe behandelmethodes.
Led-lampje schreef:
18-07-2021 13:13
Local voor local helemaal voor maar niet als je kilometers moet fietsen of rijden.
Eco plaza is veel te duur.
Daarom zei ik al, btw van (bio)groente en fruit af hè ;)
Una noche loca
Salopette schreef:
18-07-2021 13:03
Snoep bij de kassa heb ik ook geen probleem mee.
Laat mensen zelf lekker kiezen wat ze eten.
Deze 2 zinnen staan dus eigenlijk haaks op elkaar :). Het feit dat het bij de kassa ligt, betekent dat er andere psychologische processen worden aangesproken en dat de keuze die je daar maakt dus beïnvloed wordt. Het is dus niet helemaal zélf kiezen.

Zelf kiezen zou zijn dat er zowel een fruitschap als een snoepschap beschikbaar is, die beiden precies even ver van zowel de ingang als de kassa liggen en even makkelijk te bewandelen zijn. Zoals je je direct kunt voorstellen is zo'n ideale wereld niet mogelijk. Daarom zeg ik: het systeem is nooit neutraal. Er is áltijd (al dan niet bewust) al een keuze voor je gemaakt, namelijk; welke kant ze je op willen beïnvloeden.

Misschien overbodig om te zeggen, maar wil het toch even gezegd hebben: snoep bij de kassa is een simpel praktijkvoorbeeld van iets veel en veel groters.
anoniem_400536 wijzigde dit bericht op 18-07-2021 13:21
1.16% gewijzigd
En dat ver fietsen of rijden is natuurlijk gewoon een kwestie van (andere) keuzes maken.
Una noche loca
Led-lampje schreef:
Maar bij die mijnheer vind je het nodig om hier neer te zetten om even extra te benadrukken.
Zeker. Het hele topic gaat over obesitas. Dat heeft die man en zijn kind ook. Snap niet waarom ik dat achterwege zou moeten houden.
ChicaHolandesa schreef:
Deze kentering is beperkt, simpelweg omdat het voor veel mensen te duur is. En voor veel mensen helemaal niet zo lokaal en dus alsnog de auto moeten pakken.
ludwina schreef:
Ik denk aan maatregelen zoals:
- niemand roept meer dat obesitas een keuze is of komt door een verkeerde levensstijl, want die strategie blijkt niet te helpen. Aangezien niemand obesitas wil en heel veel mensen het hebben, is het een beetje lullig om het dan een keuze te noemen. Een paar kilo te veel is een kwestie van een gebakje minder, maar ik durf te wedden dat er een groep mensen is die nooit obesitas kan krijgen, omdat hun lichaam het eten beter verwerkt. Onderzoek, zonder vooroordelen, is dus wat ons te doen staat.
- Op heel veel plekken fonteintjes met gratis koud water op straat. Dan kun je je waterflesje weer even vullen.
- Groente en fruit zwaar subsidiëren. Het moet spotgoedkoop worden.
- Er moeten gescheiden gymlessen komen: voor de sportieve mensen en de niet-sportieve mensen. De huidige gymlessen maken de tegenstellingen groter, maken de niet-sportieve mensen belachelijk en geven juist de mensen die het nodig hebben niet wat ze nodig hebben: onderwijs in hoe zij met hun lijf en hun geest alsnog voldoende kunnen leren bewegen. Dus remedial gym. Niet alleen voor mensen met overgewicht, maar ook de watjes, de nerds, de luie mensen, etc.
Hoe gaan de huidige gymlessen dan in jouw ogen? Want wat ik zie nu is echt in contrast met wat ik lees van iedereen hier.
Er kan veel gedaan worden aan gezonde leefomgeving.

Wil je nu naar Kernie's Familiepark Wunderland Kalkar in Duitsland, lees je dit op hun website:
"Tijdens een dag in het familiepark van Wunderland Kalkar zijn de frietjes, softijs, frisdrank, koffie en thee onbeperkt bij de prijs inbegrepen!"
Waarom frieten, softijs en frisdrank? :facepalm:
LAgirl82 schreef:
18-07-2021 13:23
Er kan veel gedaan worden aan gezonde leefomgeving.

Wil je nu naar Kernie's Familiepark Wunderland Kalkar in Duitsland, lees je dit op hun website:
"Tijdens een dag in het familiepark van Wunderland Kalkar zijn de frietjes, softijs, frisdrank, koffie en thee onbeperkt bij de prijs inbegrepen!"
Waarom frieten, softijs en frisdrank? :facepalm:

Omdat mensen dat willen eten tijdens een dagje uit. Is gewoon vraag en aanbod hoor.
En het gaat natuurlijk ook om producten in de supermarkt en de fabrikanten.

Heel veel mensen denken dat ze gezond eten en gezond bezig zijn, maar weten niet dat ze eigenlijk niet gezond eten en dat de producten heel erg bewerkt zijn en veel te veel toegevoegde suikers, zout en slechte vetten bevatten.
En je moet goed zoeken voor producten zonder toegevoegde suiker en vet.

Zoiets zou bv ook goed en duidelijk zichtbaar op de voorkant van een verpakking moeten gezet worden. En al die verborgen namen voor toegevoegde suiker moet ook verboden worden.
Er is nog veel werk aan de winkel!
K0koro schreef:
18-07-2021 13:17
Deze 2 zinnen staan dus eigenlijk haaks op elkaar :). Het feit dat het bij de kassa ligt, betekent dat er andere psychologische processen worden aangesproken en dat de keuze die je daar maakt dus beïnvloed wordt. Het is dus niet helemaal zélf kiezen.

Zelf kiezen zou zijn dat er zowel een fruitschap als een snoepschap beschikbaar is, die beiden precies even ver van zowel de ingang als de kassa liggen en even makkelijk te bewandelen zijn. Zoals je je direct kunt voorstellen is zo'n ideale wereld niet mogelijk. Daarom zeg ik: het systeem is nooit neutraal. Er is áltijd al een keuze voor je gemaakt, namelijk; welke kant ze je op willen beïnvloeden

Misschien overbodig om te zeggen, maar wil het toch even gezegd hebben: snoep bij de kassa is een simpel praktijkvoorbeeld van iets veel en veel groters.
Ik zie dat snoep ook iedere keer liggen, maar neem dat nooit mee. Sporadisch misschien een keer.
En ik snap echt wel dat er mensen zijn die daar wat vatbaarder voor zijn hoor, maar het blijft toch echt een keus of je het wel of niet pakt.
Maar inderdaad, mocht je wat mee willen nemen uit die schapjes, kun je niet kiezen tussen gezond en ongezond.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven